Pitäisikö ottaa influenssarokote?

MietinPitäiskös

Oletteko ottaneet influenssarokotetta aikaisempina vuosina?
Miten se vaikutti?
Oliko siitä haittaa?
Pysyittekö talven terveenä?

Onko influenssa oikeasti vakava sairaus ylu 60-vuotiaille?

144

6312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • flegmaatti

      Ainakin 18 vuoden ajan olemme vuosittain ottaneet ko. rokotuksen.
      En tiedä onko siitä ollut mitään hyötyä mutta ei ole ollut haittaakaan eikä flunssaa.
      Tosin eipä ole ollut pelkkää nuhakuumettakaan kymmeniin vuosiin.

      Otamme nyt myös pneumokokkirokotuksen. Hyväkuntoinen salikaverini sairasti nyt syksyllä ko. pöpön keuhkokuumeen. Oli 3vrk sairaalassa ja toipuminen on kestänyt muutaman viikon.

      Arvattavasti mainitsemani rokotteet ovat tarpeettomia mutta se vara ja viisaus!
      Miksi olisimme ottamatta?

      • Mitämuutajäänytväliin

        Influenssa ja "flunssa" ovat kaksi eri asiaa ja rokote suojaa vain ensimmäiseltä.


      • flegmaatti
        Mitämuutajäänytväliin kirjoitti:

        Influenssa ja "flunssa" ovat kaksi eri asiaa ja rokote suojaa vain ensimmäiseltä.

        Kiitoksia täydennyksestä! Omassa terminologiassani edellä mainitsemani "nuhakuume" = flunssa enkä noteeraa sitä mihinkään koska viimeinen kokemukseni on niin kaukana historiassa, etten edes pysty ajoittamaan sitä.

        Minulle Influenssa = flunssa!

        En ole ainoa joka käyttää flunssa termiä väärin mutta eivätköhän useimmat ymmärrä mistä on kyse.
        Nuhakuume poikkeaa sanamuodoltaan noista kahdesta muusta.


      • Vieläkökangesta

        Influenssa ei no. ole flunssa, ne ovat kaksi täysin eri asiaa. Flunssa ja nuhakuume passaavat paremmin synonyymeiksi kun ovat niin kuin sama asia.


      • ei.tarvii.korjailla.term

        Eipä tuo viimesyksyinen rokote osunut oikeaan, minkä käsityksen sain aiheesta. Eli ei rokote tehonnut vallitsevaan inffulenssa lajiin. (toivottavasti termiologiasta saa selvän) EN ole ottanut noita rokotteita varmaan 15v ! Enkä ole ollut edes normaali flunssassa - hyvää tuuria kaiketi. Toisin kuin silloin n.15v sitten olimme koko talven "puolikuntoisia", palelua, kurkkukipua yms. aivan kuin olisi ollut TULOSSA kipeäksi. Olen nyt 60v enkä aio nytkään ottaa, vaimon on pakko,kun on hoito alalla - jos ei halua kulkea koko talvea hengitys suoja kasvoilla.


      • Yml

        Olen ottanut muutamana vuotena Infulenssarokotteen. Haittavaikutuksia ei ole ollut. Ei myöskään Infulenssaa. Tänä vuonna tulee lisäksi pneumokokkirokote.


    • Viimeksi otin joskus 90-luvun alussa työnantajan takia, kun oli huolissaan siitä, jos kaikki sairastuvat samaan aikaan.
      Kerran oli influenssa sen jälkeen, joskus -96 tai silleen. 70-80 luvulla oli kaksi kertaa ja siinä se.
      En taida ottaa rokotetta tänäkään vuonna. Jos tulee tauti päälle niin sit tulee ja sairastetaan se. Harvoin sairaana olenkaan ollut, edes räkätaudissa.

      • yääk

        Tosi ruman karkeaa puhua mediassa "räkätaudista" Vilustumista ja nuhaa se on sivistyneenä. Toisiahan ihan oksettaa käyttämäsi sanonta räkätauti!


      • yääk kirjoitti:

        Tosi ruman karkeaa puhua mediassa "räkätaudista" Vilustumista ja nuhaa se on sivistyneenä. Toisiahan ihan oksettaa käyttämäsi sanonta räkätauti!

        Räkätauti sisältää muutakin kuin nuhan. Räkäisen yskän esim.
        Vilustua taas voi saamatta räkätautia.

        Jos sinua oksettaa, niin luultavasti sinulla on mahataudin alkua, voi johtaa jopa paskattiin (=ripuliin).

        Tiedätkös, mikä on vihreänkeltainen ja roikkuu puussa?


      • olkoonniin
        yääk kirjoitti:

        Tosi ruman karkeaa puhua mediassa "räkätaudista" Vilustumista ja nuhaa se on sivistyneenä. Toisiahan ihan oksettaa käyttämäsi sanonta räkätauti!

        "yääk" ja muutkin. Turhaa korjailla JO kirjoitettuja kommentteja, kyseessä EI ole oikein kirjoitus koe tms., termiologia tms. Olkoon se rumaa tai ei, se kirjoittelu. Valinta on vapaa mitä lukee.
        Pitää ehkä ottaa muutakin, kun inffulenssa rokote jos joku sana saa voimaan pahoin.

        EN ota inffulenssa rokotetta nytkään. Kaupoissa ja yleensä liikkuessa yrittää pysyä niistäjistä kaukana ja pesee käsiä ahkeraan. Sivuvaikutusten riski on suhteellisen pieni, mutta katson parhaaksi olla "luomu" tässä asiassa


    • Enota

      Jotkut ihmiset eivät saa influennapiikistä minkäänlaisia oireita, jotkut toiset kipuilevat enemmän tai vähemmän sen jälkeen. Olen kuullut monen kuukauden pikkupöhnistä, väsymyksistä, päänsäryistä, jäsenten kolotuksista yms. flunssan tyylisistä tiloista.

      Rokote suojaa - tai sitten ei. Viime vuonna annettu influenssapiikkihän oli väärä, kun epidemia alkoi se oli eri pöpön aiheuttama kuin mihin pistos oli annettu. Kun sekin rokote on vierasaine elimistössä, niin miksi sellaisella pitäisi myrkyttää itsensä. Varsinkaan jos ei myrkytä millään muullakaan lääkkeen nimisellä aineella.

    • Joskus -80-luvulla olen sairastanut influenssan. Sikapiikin olen ottanut, en muuta. On vähän tuuminnassa otanko vai en.
      Rokotteiden valmistus alkaa helmikuussa, todennäköisyyksien mukaan seuraavaksi syksyksi.
      Mutta kun virukset ovat hyviä muuntumaan, 100% suojaan ei koskaan päästä.
      Joskus paremmin, joskus huonommin.
      Itselläni on kyllä hyvä vastustuskyky, tavallinen flunssakin useimmiten minut kiertää.

      • flegmaatti

        Otimme viime vuonna, peruspiikin lisäksi, laajempivaikutteisen täydennyksen.
        Nyt otamme varmuuden vuoksi pneumokokkipiikin.
        Salikaverin sairastuminen , sairaalareisu ja hidas toipuminen säikäytti.
        Minua nuorempi, erittäin hyväkuntoinen ukko.


      • flegmaatti kirjoitti:

        Otimme viime vuonna, peruspiikin lisäksi, laajempivaikutteisen täydennyksen.
        Nyt otamme varmuuden vuoksi pneumokokkipiikin.
        Salikaverin sairastuminen , sairaalareisu ja hidas toipuminen säikäytti.
        Minua nuorempi, erittäin hyväkuntoinen ukko.

        Kyllä ne silloin on paikallaan, varsinkin, jos on perussairauksia.
        Tuo keuhkokuume on monelle iäkkäälle kohtalokas. Vastustuskyky, kun on jostain syystä heikentynyt.


    • terveenä.parempi

      Otin kerran, mutta tulin kipeäksi heti. Muutama päivä ja kuume nousi.
      En ota enää. Kerta riitti.

      • enota

        Olen kuullut monelta ,että on käynyt samoin. Itse en ole ottanut kuin kerran v.2002. En myöskään ole koskaan sairastanut influenssaa. Yritän vältellä epidemia aikaan paikkoja missä paljon ihmisiä samoin pestä kädet hyvin aina kun tulee kotiin ja myös ennen syöntiä tai ruoanlaittoa. Omenat ja vihannekset huuhtelen hyvin, kaupoissa kun ihmiset yskiä pärskyttelee suoraan tavaroihin, eivät ymmärrä suojata vaikkapa laitamalla käsivarren suun eteen yskiessä. Samoin olen nähnyt vanhempia miehiä kävelemässä kadulla ,niistävät nenän paljain käsin ja pyyhkivät sormensa vaatteisiinsa. Ällöttävää , samoilla käsillä sitten tartutaan ovenkahvoihin ,ostoskärryihin jne.
        Ei ajatella kuin itseään,vähät välitetään tartunta vaaroista.


    • Otan, kerran jo jonotin numerolapun kanssa rokotusta.
      Viime vuonna se jonotus toimi tosi hyvin, melkein suorilta pääsi piikitettäväksi, mutta nyt oli toisin, nelkytviisi minuuttia jonotin, mutta sitten piti joutua muualle.
      Menen seuraavana jonotus päivänä, ehkä kyselen jo ennen joulukuun varsinaista päivää.

      Olen rokoyuksen aina ottanut ja kun tässä iässä sen saa ilmaiseksi niin miksi en ottaisi, onhan se ikäkin jo riski kun näköjään kuuluu riskiryhmään.
      Viime vuonna en sairastanut mitään flunssia, en tiedä johtuiko rokotuksesta vai tuurista, ettei räkäneniä ollut liki.

      Kyllä se rokotus lieventää niitä flunssanoireita , niin ainakin uskon.

      • Vieläkökangesta

        Influenssarokotus ei liity mitenkään tavalliseen flunsaan eikä estä sitä yhtän yhtää.


      • Puhelin.on..keksitty

        Mikset varaa aikaa terveydenhoitajalle netissä tai puhelimitse influenssarokotusta varten? Itse varasin ajan puhelimella ja pääsin tismalleen siihen aikaan piikitettäväksi kuin olin ajan varannutkin. Kuka viitsii alkaa odottelemaan odotushuoneessa kymmeniä minuuttaja?


      • Eijonottaja

        Terkkareitten odotushuoneissa odotellaan tuntikausia. Jos odotusaika olisi vain 10 min., kävisin siellä itsekin. Onneksi käyntitarpeita on hyyyvin harvoin.


    • trveeks

      Olen ottanut rokotteen kuutena vuotena peräkkäin, seitsemäs rokotus ensi torstaina.
      Ei ollut mitään sivuvaikutuksia, eikä tullut lenssuakaan;)

      • Kehittykää

        "Lenssu" on yhtä kuin nuha ja flunssa, jotka ovat täysin eri asioita kuin influenssa, jonka estoksi rokote on tarkoitettu. Rokotteesi ei siis ole syynä siihen, että ei ole "tullut lenssuakaan".


    • Mitätönsivuvaikutus

      Kävin ottamassa.
      Just heräsin.
      Taisin nukkua viikon.
      Olen nukahtanut myös rattiin, influenssarokote päässäni.

    • Yleensä.kiireettömämpi

      Meinaan nyt mennä, en ole ennen ottanut. Mietin voinko mennä rokotuksen jälkeen heti hierontaan. Kun sattuu nyt olemaan kovin aikataulutettu kolmepäivänen.

      • 2-yhdellä-ale-hinnalla

        Kannattaa mennä hierojalle.
        Rokote leviää paremmin koko vartaloon.
        Pistoksena se on yhtenä möykkynä yhdessä paikkaa. Mutta hieroja levittää sen kehoon.


    • siilenämää2

      Pako ottaa, laki määrää, halusit tai et.

      • Ei se laki määrää sua ottamaan sitä. Työnantajan kans voi tietty tulla nokkapokkaa ellei ota.


      • Syvältä

        Jos laki ei määrää niin miten se työnantaja voi määrätä? Jos ei ota, niin siirto muihin hommiin (hah: hoito- ja hoivapuolella!) tai jos on keikkalainen, niin mitään menemistä duuniin ei ole.


      • Eläkeukko.Oulusta.74v

        Serkkuni tytär, noin 50-vuotias terveydenhoitaja Helsingin läheltä, sai valita joko sikapiikin tai potkut. Valitsi piikin. Käsivarsi turposi, sitten jalat ja aamulla oli kuollut. Polttohaudattiin kiireesti tiettävästi ilman kuolinsyyn tutkintaa.

        Asuinpaikkani terveyskeskuksen noin 50-vuotias terveydenhoitaja, työkaverini vaimo, otti sikapiikin. Selvisi hengissä sairaalahoidossa.

        Otin yllytettynä itsekin sikapiikin vaikka tiesin serkkuni tyttären kohtalon. Ei mitään vaikutusta; ihan kuin olisi vettä piikittänyt.

        Puolassa ei rokotettu sikaflunssaa vastaan. Ei myöskään sairastuttu siihen. Joten jokainen tehköön itse johtopäätöksensä.

        Minulla on 74 vuoden aikana ollut vain yksi influenssa, sekin noin v 1985. Sitä ennen joka talvi ainakin yksi angiina ja useitakin flunssia ym. Tuon ifluenssan jälkeen aloin ottamaan ihan vain vitamiininsaannin takia (Möllerin) kalanmaksaöljyä ihan siitä vain pullon suulta hörpäten joka aamu. Havahduin noin 15 v myöhemmin siihen, että mihin ne kaikki vilustumissairaudet ovat hävinneet. En keksinyt muuta kuin tuon kalanmaksaöljyn. Samalla tosin hävisi silmien kuivuuskin.
        Nyt on mennyt yli 30 vuotta ilman ensimmäistäkään vilustumissairautta. Ei haittaa vaikka vilustun, ei haittaa varpaitten kastuminen; se tauti ei vain tule!
        Kokeilkaa itsekin tai älkää. Itsehän sen päätätte ryittekö ja räittekö vai ette!

        PS. Neuvostoliitossa 1974 tai 1975 sain työkomennuksella ollessani jonkin influenssa- tms flunssarokotteen. Henkäistiin sieraimesta sisään. Seurasi joku pieni flunssanpoikanen.


      • siilenämää2
        Eläkeukko.Oulusta.74v kirjoitti:

        Serkkuni tytär, noin 50-vuotias terveydenhoitaja Helsingin läheltä, sai valita joko sikapiikin tai potkut. Valitsi piikin. Käsivarsi turposi, sitten jalat ja aamulla oli kuollut. Polttohaudattiin kiireesti tiettävästi ilman kuolinsyyn tutkintaa.

        Asuinpaikkani terveyskeskuksen noin 50-vuotias terveydenhoitaja, työkaverini vaimo, otti sikapiikin. Selvisi hengissä sairaalahoidossa.

        Otin yllytettynä itsekin sikapiikin vaikka tiesin serkkuni tyttären kohtalon. Ei mitään vaikutusta; ihan kuin olisi vettä piikittänyt.

        Puolassa ei rokotettu sikaflunssaa vastaan. Ei myöskään sairastuttu siihen. Joten jokainen tehköön itse johtopäätöksensä.

        Minulla on 74 vuoden aikana ollut vain yksi influenssa, sekin noin v 1985. Sitä ennen joka talvi ainakin yksi angiina ja useitakin flunssia ym. Tuon ifluenssan jälkeen aloin ottamaan ihan vain vitamiininsaannin takia (Möllerin) kalanmaksaöljyä ihan siitä vain pullon suulta hörpäten joka aamu. Havahduin noin 15 v myöhemmin siihen, että mihin ne kaikki vilustumissairaudet ovat hävinneet. En keksinyt muuta kuin tuon kalanmaksaöljyn. Samalla tosin hävisi silmien kuivuuskin.
        Nyt on mennyt yli 30 vuotta ilman ensimmäistäkään vilustumissairautta. Ei haittaa vaikka vilustun, ei haittaa varpaitten kastuminen; se tauti ei vain tule!
        Kokeilkaa itsekin tai älkää. Itsehän sen päätätte ryittekö ja räittekö vai ette!

        PS. Neuvostoliitossa 1974 tai 1975 sain työkomennuksella ollessani jonkin influenssa- tms flunssarokotteen. Henkäistiin sieraimesta sisään. Seurasi joku pieni flunssanpoikanen.

        Toivottavasti säästyt Nuoria työikäisiäkin (rokottamattomia)hoidetaan sen kourissa tehohoidossa.


      • Pareekuinlääke

        Kyllä hän taitaa säästyä. Hän osaa hyvin kertoa kommentissaan miksi ja miten.


      • Eläkeukko.Oulusta.74v kirjoitti:

        Serkkuni tytär, noin 50-vuotias terveydenhoitaja Helsingin läheltä, sai valita joko sikapiikin tai potkut. Valitsi piikin. Käsivarsi turposi, sitten jalat ja aamulla oli kuollut. Polttohaudattiin kiireesti tiettävästi ilman kuolinsyyn tutkintaa.

        Asuinpaikkani terveyskeskuksen noin 50-vuotias terveydenhoitaja, työkaverini vaimo, otti sikapiikin. Selvisi hengissä sairaalahoidossa.

        Otin yllytettynä itsekin sikapiikin vaikka tiesin serkkuni tyttären kohtalon. Ei mitään vaikutusta; ihan kuin olisi vettä piikittänyt.

        Puolassa ei rokotettu sikaflunssaa vastaan. Ei myöskään sairastuttu siihen. Joten jokainen tehköön itse johtopäätöksensä.

        Minulla on 74 vuoden aikana ollut vain yksi influenssa, sekin noin v 1985. Sitä ennen joka talvi ainakin yksi angiina ja useitakin flunssia ym. Tuon ifluenssan jälkeen aloin ottamaan ihan vain vitamiininsaannin takia (Möllerin) kalanmaksaöljyä ihan siitä vain pullon suulta hörpäten joka aamu. Havahduin noin 15 v myöhemmin siihen, että mihin ne kaikki vilustumissairaudet ovat hävinneet. En keksinyt muuta kuin tuon kalanmaksaöljyn. Samalla tosin hävisi silmien kuivuuskin.
        Nyt on mennyt yli 30 vuotta ilman ensimmäistäkään vilustumissairautta. Ei haittaa vaikka vilustun, ei haittaa varpaitten kastuminen; se tauti ei vain tule!
        Kokeilkaa itsekin tai älkää. Itsehän sen päätätte ryittekö ja räittekö vai ette!

        PS. Neuvostoliitossa 1974 tai 1975 sain työkomennuksella ollessani jonkin influenssa- tms flunssarokotteen. Henkäistiin sieraimesta sisään. Seurasi joku pieni flunssanpoikanen.

        Ikäviä tapahtumia nuo mistä kerrot.
        En tiedä, mutta tuli ajatus, että oliko kyseessä allerginen reaktio, johonkin rokotteessa olevaan aineeseen.
        Sikapiikki oli ensimmäinen influenssarokote, jonka olen ottanut ja tähän asti ainoa. Ei mulle siitä tullut edes arkuutta käsivarteen.
        Ensi viikon lauantaina on täällä rokotuspäivä, voin mennäkin ottamaan.


      • Puhupukille

        " Polttohaudattiin kiireesti tiettävästi ilman kuolinsyyn tutkintaa. " ? - Tämä ei kylläkään Suomen maassa onnistu.


      • enota
        eppu2 kirjoitti:

        Ikäviä tapahtumia nuo mistä kerrot.
        En tiedä, mutta tuli ajatus, että oliko kyseessä allerginen reaktio, johonkin rokotteessa olevaan aineeseen.
        Sikapiikki oli ensimmäinen influenssarokote, jonka olen ottanut ja tähän asti ainoa. Ei mulle siitä tullut edes arkuutta käsivarteen.
        Ensi viikon lauantaina on täällä rokotuspäivä, voin mennäkin ottamaan.

        Naapuri, vanhempi naishenkilö, sai sikapiikistä narkolepsian. Alkoi nukahdella ykskaks arvaamatomasti milloin mihinkin. Tosi ikävää kaikille jotka saivat narkolepsian piikistä,siinä on elämä pilalla,varsinkin lapsilla ja nuorilla ,joutuvat luopumaan paljosta. Haave ammatti voi jäädä saamatta. Itse oin myös, olin pitkään väsynyt ja kova lihassärky.
        En ole luotanut enää influenssa piikkeihin, kun ei tiedä onko taaskaan tutkittu auttaako vai ei,vai onko halpis tuote kuten viime vuonna ,eikä tehonnutkaan virukseen mikä oli liikkeellä.


      • kylläonnistuu
        Puhupukille kirjoitti:

        " Polttohaudattiin kiireesti tiettävästi ilman kuolinsyyn tutkintaa. " ? - Tämä ei kylläkään Suomen maassa onnistu.

        Kyllä onnistuu jos on sairaalaan kuollut ja kuolinsyyn luulleet tietäneen. Jos omaiset eivät vaadi,ei tehdä ruumiinavausta.


      • enota kirjoitti:

        Naapuri, vanhempi naishenkilö, sai sikapiikistä narkolepsian. Alkoi nukahdella ykskaks arvaamatomasti milloin mihinkin. Tosi ikävää kaikille jotka saivat narkolepsian piikistä,siinä on elämä pilalla,varsinkin lapsilla ja nuorilla ,joutuvat luopumaan paljosta. Haave ammatti voi jäädä saamatta. Itse oin myös, olin pitkään väsynyt ja kova lihassärky.
        En ole luotanut enää influenssa piikkeihin, kun ei tiedä onko taaskaan tutkittu auttaako vai ei,vai onko halpis tuote kuten viime vuonna ,eikä tehonnutkaan virukseen mikä oli liikkeellä.

        Viime vuonna oli 3lle tänävuonna neljälle inf.virukselle. Tarkkaan en muista, mutta useampi satatuhatta enemmän maksoi tämän vuoden rokotukset, kuin viime vuoden.
        Enpä ollut kuullutkaan, että vanhemmatkin ihmiset saivat narkolepsiaa, laspista vaan puhuttiin silloin.


      • Säädettyjähommeleita

        Sairaaloissa tai siellä missä kuolinsyitä tutkitaan ei kylläkään luulotella mitään. Omaisilta tuskin edes kysytään lupaa, jos perusterve ihminen kuolla kupsahtaa yhtäkkiä.


      • riskiryhmäläinen
        Eläkeukko.Oulusta.74v kirjoitti:

        Serkkuni tytär, noin 50-vuotias terveydenhoitaja Helsingin läheltä, sai valita joko sikapiikin tai potkut. Valitsi piikin. Käsivarsi turposi, sitten jalat ja aamulla oli kuollut. Polttohaudattiin kiireesti tiettävästi ilman kuolinsyyn tutkintaa.

        Asuinpaikkani terveyskeskuksen noin 50-vuotias terveydenhoitaja, työkaverini vaimo, otti sikapiikin. Selvisi hengissä sairaalahoidossa.

        Otin yllytettynä itsekin sikapiikin vaikka tiesin serkkuni tyttären kohtalon. Ei mitään vaikutusta; ihan kuin olisi vettä piikittänyt.

        Puolassa ei rokotettu sikaflunssaa vastaan. Ei myöskään sairastuttu siihen. Joten jokainen tehköön itse johtopäätöksensä.

        Minulla on 74 vuoden aikana ollut vain yksi influenssa, sekin noin v 1985. Sitä ennen joka talvi ainakin yksi angiina ja useitakin flunssia ym. Tuon ifluenssan jälkeen aloin ottamaan ihan vain vitamiininsaannin takia (Möllerin) kalanmaksaöljyä ihan siitä vain pullon suulta hörpäten joka aamu. Havahduin noin 15 v myöhemmin siihen, että mihin ne kaikki vilustumissairaudet ovat hävinneet. En keksinyt muuta kuin tuon kalanmaksaöljyn. Samalla tosin hävisi silmien kuivuuskin.
        Nyt on mennyt yli 30 vuotta ilman ensimmäistäkään vilustumissairautta. Ei haittaa vaikka vilustun, ei haittaa varpaitten kastuminen; se tauti ei vain tule!
        Kokeilkaa itsekin tai älkää. Itsehän sen päätätte ryittekö ja räittekö vai ette!

        PS. Neuvostoliitossa 1974 tai 1975 sain työkomennuksella ollessani jonkin influenssa- tms flunssarokotteen. Henkäistiin sieraimesta sisään. Seurasi joku pieni flunssanpoikanen.

        Aika kummallista, kun terveysalan ihmiset kuolivat sikapiikkiin. Olisiko niin, että heillä oli jo tartunta alullaan, ei vielä oireita ja rokotus teki temput. Olen ottanut rokotukset säännöllisesti. Ainoastaan tänä vuonna tuli käsivarsi kipeäksi ja lievää lämpöä ohimenevästi. Täähän rokotukseen on lisätty kaksi "ainetta" lisää. Oli kai "tujuvampi" kuin edelliset Viime vuotinenhan oli mitä oli.


      • Pukki
        Puhupukille kirjoitti:

        " Polttohaudattiin kiireesti tiettävästi ilman kuolinsyyn tutkintaa. " ? - Tämä ei kylläkään Suomen maassa onnistu.

        Niinhän sinä uskot, mutta tiedätkö totuutta – et tiedä. Kyllä täällä paljon muutakin tapahtuu, josta et tiedä mitään, ja uskollasi ei ole mitään merkitystä, koska vain totuudella on ;) . Ja totuuden löytääkseen pitää joko kokea itse tai olla sen verran avarakatseisempi, ettei oma manipuloitu usko määrittele totuutta.


      • kärrynpyörät
        eppu2 kirjoitti:

        Viime vuonna oli 3lle tänävuonna neljälle inf.virukselle. Tarkkaan en muista, mutta useampi satatuhatta enemmän maksoi tämän vuoden rokotukset, kuin viime vuoden.
        Enpä ollut kuullutkaan, että vanhemmatkin ihmiset saivat narkolepsiaa, laspista vaan puhuttiin silloin.

        Pysy palstalla, pysyt kärryillä maailman menosta.
        Serkunkumminkaima kun otti rokotteen niin sai jumaliste hullunlehmäntaudin !!
        Ja em. taudin jälkitautina tuli vielä arfrikkalainen hyppykuppa.


      • Josmahdollista

        "Pukki" voi aivan vapaasti selvitellä itselleen epäselvät asiat ja aiheet ja aukoa naamaria vasta sen jälkeen.


      • kärrynpyörät kirjoitti:

        Pysy palstalla, pysyt kärryillä maailman menosta.
        Serkunkumminkaima kun otti rokotteen niin sai jumaliste hullunlehmäntaudin !!
        Ja em. taudin jälkitautina tuli vielä arfrikkalainen hyppykuppa.

        Enhän minä jouda täällä aina pysymään, vaan haitanneeko tuo mittään.
        Noita ´´maailmanmenon´käsityksiäkin, kun tuppaa olemaan pilvin pimein.


    • siilenämnää2

      Velvollisuus tiettyjen rokotusten ottamiseen tulee voimaan 1. maaliskuuta 2018.

      Maaliskuussa uudistuva tartuntatautilaki velvoittaa työnantajan valvomaan, että riskiryhmien kanssa työskentelevä sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökunta ei saa jatkossa tehdä töitä ilman pakollisia rokotteita. Jos ei ole tarjota korvaavaa työtä, mikä jää vaihtoehdoksi muu kuin irtisanominen/irtisanoutuminen?

      • enhuoli

        Tarkkuutta siilenämää2:)

        Rokotusvelvollisuus TULI voimaan maaliskuussa 2018.


      • enhuoli kirjoitti:

        Tarkkuutta siilenämää2:)

        Rokotusvelvollisuus TULI voimaan maaliskuussa 2018.

        Kyllä tiettyjä potilasryhmiä hoidettaessa rokotussuoja on oltava.
        Esim. hoidettaessa yli 65-vuotiaita.


      • siilenämää2
        enhuoli kirjoitti:

        Tarkkuutta siilenämää2:)

        Rokotusvelvollisuus TULI voimaan maaliskuussa 2018.

        Kopsin suoraan ;).


      • Siilenämää2
        siilenämää2 kirjoitti:

        Kopsin suoraan ;).

        Ja siis otin jo.


      • Mähän sanoin, että työnantajan kans voi tulla nokkapokkaa. Viime kädessä se laki ei kuitenkaan määrää ketään sitä ottamaan, ellei halua.


      • Siilenämää2
        minttupuu kirjoitti:

        Mähän sanoin, että työnantajan kans voi tulla nokkapokkaa. Viime kädessä se laki ei kuitenkaan määrää ketään sitä ottamaan, ellei halua.

        Totta. Mutta aika harvalla on sen takia vara menettää työpaikka ja sen myötä elanto. Etenkin lapsiperheissä.


      • normaal
        Siilenämää2 kirjoitti:

        Totta. Mutta aika harvalla on sen takia vara menettää työpaikka ja sen myötä elanto. Etenkin lapsiperheissä.

        Taitaa kaikki palsta-addiktit olla hoitoalan duunareita tai hoidettavia. Koska useimmat alat eivät vaadi työntekijöille rokottamisen ottamista. Sen saa itse päättää ilman lopputilin pelkoa.


      • normaal kirjoitti:

        Taitaa kaikki palsta-addiktit olla hoitoalan duunareita tai hoidettavia. Koska useimmat alat eivät vaadi työntekijöille rokottamisen ottamista. Sen saa itse päättää ilman lopputilin pelkoa.

        Jep, tässä vahän faktoja terveydenhuollon näkökulmasta.
        Tarkennusta on tulossa. Muutosesitys on tarkoitua antaa eduskunnalle 5 joulukuuta.
        https://www.superlehti.fi/ajankohtaista/rokotussuojaa-koskeva-laki-kaipaa-selkeytta-tyonantajat-tulkinneet-lakia-aarimmaisen-tiukasti/


      • Siilenämää2
        normaal kirjoitti:

        Taitaa kaikki palsta-addiktit olla hoitoalan duunareita tai hoidettavia. Koska useimmat alat eivät vaadi työntekijöille rokottamisen ottamista. Sen saa itse päättää ilman lopputilin pelkoa.

        Jaa näinköhän.


      • Siilenämää2
        eppu2 kirjoitti:

        Jep, tässä vahän faktoja terveydenhuollon näkökulmasta.
        Tarkennusta on tulossa. Muutosesitys on tarkoitua antaa eduskunnalle 5 joulukuuta.
        https://www.superlehti.fi/ajankohtaista/rokotussuojaa-koskeva-laki-kaipaa-selkeytta-tyonantajat-tulkinneet-lakia-aarimmaisen-tiukasti/

        Rokotusvelvollisuus koskee myös muita sairauksia kuin influenssa.

        Tartuntatautilain mukaan työnantajan tulee huolehtia siitä, että tartuntatautien vakaville seurauksille alttiita potilaita tai asiakkaita hoitavilla työntekijöillä ja työharjoittelussa olevilla opiskelijoilla on pykälän 48 mukainen suoja.

        Tartuntatautien vakaville seurauksille alttiita ovat esimerkiksi

        potilaat, joiden puolustusjärjestelmä on merkittävästi heikentynyt sairauden tai sen hoidon takia
        alle yksivuotiaat
        65 vuotta täyttäneet
        raskaana olevat.

        Tartuntatautien vakaville seurauksille alttiiden parissa työskentelevällä tulee olla

        rokotuksen tai sairastetun taudin antama suoja tuhkarokkoa ja vesirokkoa vastaan
        rokotuksen antama suoja influenssaa vastaan
        imeväisikäisiä jatkuvasti hoitavilla rokotuksen antama suoja hinkuyskää vastaan.

        https://thl.fi/fi/web/rokottaminen/eri-ryhmien-rokotukset/tyoelaman-rokotukset/sosiaali-ja-terveysalan-henkiloston-rokotukset


      • Siilenämää2 kirjoitti:

        Rokotusvelvollisuus koskee myös muita sairauksia kuin influenssa.

        Tartuntatautilain mukaan työnantajan tulee huolehtia siitä, että tartuntatautien vakaville seurauksille alttiita potilaita tai asiakkaita hoitavilla työntekijöillä ja työharjoittelussa olevilla opiskelijoilla on pykälän 48 mukainen suoja.

        Tartuntatautien vakaville seurauksille alttiita ovat esimerkiksi

        potilaat, joiden puolustusjärjestelmä on merkittävästi heikentynyt sairauden tai sen hoidon takia
        alle yksivuotiaat
        65 vuotta täyttäneet
        raskaana olevat.

        Tartuntatautien vakaville seurauksille alttiiden parissa työskentelevällä tulee olla

        rokotuksen tai sairastetun taudin antama suoja tuhkarokkoa ja vesirokkoa vastaan
        rokotuksen antama suoja influenssaa vastaan
        imeväisikäisiä jatkuvasti hoitavilla rokotuksen antama suoja hinkuyskää vastaan.

        https://thl.fi/fi/web/rokottaminen/eri-ryhmien-rokotukset/tyoelaman-rokotukset/sosiaali-ja-terveysalan-henkiloston-rokotukset

        Joo, on tullut luettua tuokin jossain vaiheessa.
        Noissa rokotusasioissakin monenmoista koulukuntaa ja mielipidettä.
        Ei kai sitä lopullista totuuutta huonoista puolista tiedä kukaan. Ainoastaan tuon välittömän hyödyn tiedämme.
        Onhan se laumasuojakin sitä parempi, mitä enemmän rokotettuja.
        Katselin tuossa juuri kaupungin sivuja, vielä ei ollut rokotusilmoitusta. En ole vielä päättänyt otanko. Ilmatteeksi kyllä saisin ja terv.keskus on kävelymatkan päässä.


      • Nuoriakin
        eppu2 kirjoitti:

        Kyllä tiettyjä potilasryhmiä hoidettaessa rokotussuoja on oltava.
        Esim. hoidettaessa yli 65-vuotiaita.

        Tai syöpäsairaita.


      • Eläkeukko.Oulusta.74v
        Siilenämää2 kirjoitti:

        Totta. Mutta aika harvalla on sen takia vara menettää työpaikka ja sen myötä elanto. Etenkin lapsiperheissä.

        Tai koko elämä? Katso kommenttini ylempää.


      • ilmanpiikkejä

        Pakoittavat lait tulee voimaan monessa maassa. Se on vain yksi lisämauste yksilön kontrolloimiseen. Valloissa on juuri nyt paljon rokotuksen takia sairastuneita lapsia,joita on piikitelty. ennalta ehkäisevin rokottein. Puolesta ja vastaan on kiivasta keskustelua muutamilla uutislähteillä. Yleisön on hyvä tietää mitä myrkkyjä he ottavat kroppaansa. Pistosten kokoamusta ei julkaista yleisölle, se voisi hidastaa piikitystä.


    • Kuulun klema riskiryhmään, ja pistävät sen ilimatteeks.
      Ei minulle mitään sivuvaikutuksia ole tullut. Nehän käskee istua jonkin aikaa sen rokotuksen jälkeen..
      Enhän minä viime kerralla muistanut, olin jo pari kilometriä ajanut autolla, kun mistin. En palannut enää istumaan.
      Ei se sairastaminen niin hääppöstä ole, jos rokotus sitä estää, niin hyvä on. Pari vuotta sitten ei estänyt. oli aika (tosi) huono olo.
      Ylihuomenna meinaan käydä ottamassa

      • Bengalitikku

        En ota. Kerran olen ottanut ja tulin karmean kipeäksi.
        Jos lääkäri tiukasti määräisi henk.koht., niin harkitsisin.


      • En-ole-luulosairas

        Kyllä lääkäri saisi perustella tosi tarkkaan, että ottaisin rokotteen.
        Silti epäilisin vahvasti.
        Ellei kahvi, tupakka, makkara, ruisleipä, pulla ja jugurtti (plus lämmin ateria) auta, tauti on pitkällä.
        Toki lievää limaneritystä on.
        Lähes päivittäin näkee ns terveiden elintapojen ihmisten räkivän, yskivän, köhivän, niiskuttavan paljon enemmän kuin minä.
        Pitäisi ensin löytää syy käydä terkkarissa ylipäätään?
        En ole luulosairaskaan.


    • Olen ottanut joka vuosi infulenssapiikin. Tavallista flunssaa on ollut ei infulenssaa.
      Eilen hain taas infulenssa ja pneumokokkirokotteen .

      • mietinnässä

        Olilo flunssa ja pneumokokki samassa rokotteessa vai pitääkö hankkia pneumo erikseen. Liekö maksullinenkin?


      • flegmaatti
        mietinnässä kirjoitti:

        Olilo flunssa ja pneumokokki samassa rokotteessa vai pitääkö hankkia pneumo erikseen. Liekö maksullinenkin?

        Ainakin meile ne ovat eri rokotteita.
        Meille myyty pneumokokki rokote kantaa kauppanimeä Prevenar 13 ja maksaa hieman yli 90€, muistaakseni. Sitä ei lasketa KELAn kompensation piiriin.


      • mietinnässä kirjoitti:

        Olilo flunssa ja pneumokokki samassa rokotteessa vai pitääkö hankkia pneumo erikseen. Liekö maksullinenkin?

        Pneumokokki rokotus oli erikseen. Se oli ilmainen, oli muutama jäljellä terveyskeskus SiunSoten jääkaapissa.
        Minulle tuli kirje että saan tämän rokotuksen, unohdin asian, onneksi mainitsin Infulenssapiikkiä hakiessani, sanoivat että niitä saa niin kauan kun rokotteita on jäljellä.


      • KauankoEstääSe
        flegmaatti kirjoitti:

        Ainakin meile ne ovat eri rokotteita.
        Meille myyty pneumokokki rokote kantaa kauppanimeä Prevenar 13 ja maksaa hieman yli 90€, muistaakseni. Sitä ei lasketa KELAn kompensation piiriin.

        Kuinka kauan pneumokokkirokotus on voimassa?


      • Olen kuullut että viisi vuotta, sitten pitää uusia.


      • flegmaatti
        KauankoEstääSe kirjoitti:

        Kuinka kauan pneumokokkirokotus on voimassa?

        Epämääräinen ilmaisu. Pitkävaikutteinen. Uskon vakaasti tuon pitkäaikaisuuden riittävän pian 75v täyttävälle ukolle.


      • lääkärin.sanoja
        mielikki.mummo kirjoitti:

        Olen kuullut että viisi vuotta, sitten pitää uusia.

        " viime vuosina käyttöön on tullut toisen sukupolven rokotteita, jotka antavat pidempiaikaisen suojan kuin vanhat. Yksi pistos riittää aikuiselle loppuiäksi. Uudet rokotteet suojaavat juuri myös pneumokokkikeuhkokuumeelta, mitä vanhat rokotevalmisteet eivät tehneet, "


    • pirremiinapas

      Olen ottanut jo ties monenako vuotena, tosin rokotetta suositeltiin silloin kun olin perhehoitajana keh. vammaisille.
      Mitään hsitta vaikutuksia ei ole ollut, eikä flunssiakaan. Joskus sairastin kamalan rankan influensan, etteipä tee mieli enää sellaista.

    • flegmaatti

      Pessimistin matkavakuutus?

      Otimme ensimmäisen flunssapiikin 19 vuotta sitten "matkavakuutuksen" omaisena koska olimme lähdössä helmikuussa kahdeksi viikoksi Karibialle. Viikko risteilyä, toinen viikko AI:ssa.
      Ei ollut syytä olettaa, että sairastuisimme mutta halusimme varmistaa asian.
      Tuosta alkaen olemme jokainen talvi käyneet jossakin lämpimän meren risteilyllä, kiertomatkalla tai muuten vaan luumuilemassa vastaavan tyyppisissä olosuhteissa.
      Nyt haemme varmistusta jo jouluviikolle.

      Eipä ole ollut mitään haittaa mutta ei flunssaakaan.

    • mummi68

      Olen ottanut nyt 3 vuotena peräkkäin en ole huomannut mitään outoa mutta en kyllä ole sairastunut influenssaankaan enkä tavalliseen flunssaankaan.

    • Edellinen influenssa jouluna 2010 kävi sen verran rankaksi, että sen jälkeen olen joka syksy ottanut rokotuksen. Silloin tuli keuhkokuume influenssan jatkoksi ja kaksi viikkoa meni sairaalassa.
      Ei rokotuksesta pienen jonotuksen (sen saamiseksi) lisäksi muuta haittaa ole ollut. Ei ainakaan influenssaa ole tullut.

    • e.lä.mä

      Miksi kysellä eikö ole omaa järkeä?

      • omavalinta

        Kaikilla oma järki ei ole terävimmästä päästä, koska toisen valinta tukee epävarman kyselijän päätöstä ottaako vai eikö.


    • Yleensä.kiireettömämpi

      Kävin ottamassa rokotteen, elämäni ensimmäisen influenssapiikin. Mukava tunnelma paikallisessa tk:ssa, vaikka mennessäni numeroni oli 98, ja menossa nro 5. Kun vielä uusin matkakorttini, kävin srk-vaalien ennakkoäänestyksessä, lainasin sähköporan muuttaakseni taulujen paikkaa (muutin viikko sitten huonekalujen järjestystä, ja nyt olen rauhassa totuttautunut), kävin iltakirkossa lastenlasten kanssa ja iltapalalla heidän kanssaan paikallisen kauppakeskuksen kahviossa, niin olipa vireä päivä. Voi miten elämä on antoisaa... Nyt vaan olen tänään ja kaksi päivää, ei niin mitään muuta kuin olemista ja vaikka metsässä kävelyä.

    • tyjhrtyjrtyj

      En koskaan, tosin ikää vasta 35, mutta enpä usko että ikinä rupee tekeen ees mieli. Eipä sitä muuten oo tullu mitään amuitakaan rokotteita otettua yli 15 vuoteen. Mieluummin kuin terävän piikin tuikkauksen ja kirvelevän mömmön, ottaisin halauksen suojaamaan influenssilta ja nuhakuumeilta joita ei kumpaisiakaan oo kyllä tullut vaivakseni vuosiin. Kättä tässä parantelen, leikkauksen jäliltä. Ei oo nyt oikein sijaa nuhapelolle siis, eikä niin ollen pystyisikään syntymään mitään tarvetta rokotuksiin. Ennen sika-showta en ees tienny että joillain on tapana käyttää influenssarokotteita.

      • Kunhan nyt vielä toisen mokoman ajan elät, moni ajatus voi olla toisenlainen, rokotuksistakin.
        Tetanus ainakin (jäykkäkouristusrokote) pitäisi pitää voimassa.
        Paremista vaan kädelles ja toivottavasti se halaajakin vielä löytyy.


      • Eläkeukko.Oulusta.74v

        Tetanusrokotteen olen pari-kolme kertaa ottanut kaukomaille lähtiessäni eikä se ole ollut voimassa varmaan pariinkymmeneen vuoteen.

        Minä sentään onnistuin löytämää halaajan, viimeinkin! Hoviparturini halaa joka kerta maksun jälkeen.
        Niin muuten halaa muutkin asiakkaansa, joten se siitä teille kateellisille.

        Niistä influenssarokotteista katso kommenttini ylempää.


      • Eläkeukko.Oulusta.74v kirjoitti:

        Tetanusrokotteen olen pari-kolme kertaa ottanut kaukomaille lähtiessäni eikä se ole ollut voimassa varmaan pariinkymmeneen vuoteen.

        Minä sentään onnistuin löytämää halaajan, viimeinkin! Hoviparturini halaa joka kerta maksun jälkeen.
        Niin muuten halaa muutkin asiakkaansa, joten se siitä teille kateellisille.

        Niistä influenssarokotteista katso kommenttini ylempää.

        Jostain äskettäin luin, että kun se sikapiikkirokote alkoi käydä vähiin, niin se lantrattiin jollain aineella, mikä sitten aiheutti ne narkolepsiat ja muut kummalliset oireet.


      • Tellukka kirjoitti:

        Jostain äskettäin luin, että kun se sikapiikkirokote alkoi käydä vähiin, niin se lantrattiin jollain aineella, mikä sitten aiheutti ne narkolepsiat ja muut kummalliset oireet.

        Tuohon en kyllä usko, valeuutinen.
        Siihen sensijaan uskon, että käytetty apuaine olisi ollut syynä, jota ei käytetä enää.


    • Jokainen voi itse päättää, mitä ottaa ja mitä ei.

      Olen kai aina ottanut kaikki tarjolla olleet rokotukset.
      Influenssalta olen säästynyt ja olen ottanut rokotteen aina vapaaehtoisesti. Työnantajat ovat tarjonneet influenssarokotteet aikoinaan ja nykyisin käyn julkisissa rokotuspisteissä. Uskomattoman hyvin ovat organisoineet ja toimivat nopeasti ja tehokkaasti. Kiitos!

    • tybbi

      Kyllä ammatini puolesta olen ottannut ei ole ollut flunssia koko vuoteen.

    • RealistiN

      Huomenna menen piikille, kävin myös viime vuonna. Aiemmin en ole tuntenut tarvetta, mutta nykyään asioin sellaisissa yhteisöissä joissa en halua olla taudinlevittäjänä.

    • sellaistavaan

      Juuri tuli otettua,neljään eri flunssaan pitäisi tehota.

      • Ei, vaan influenssaan. (kahteen A- ja kahteen B-virukseen.)


      • Käsityskykynolla-ko

        Täällä on näemmä iso läjä immeisiä, jotka eivät tajua flunssan ja influenssan eroa.


      • flegmaatti
        Käsityskykynolla-ko kirjoitti:

        Täällä on näemmä iso läjä immeisiä, jotka eivät tajua flunssan ja influenssan eroa.

        Oletko varna, ettei kyse ole "vedätyksestä"? Tietoinen täky itseään viisaana pitäville!


      • Eihyvältäkuulosta

        En ole "varna". Mitä "tietoinen täky" kertoo itseään vielä viisaampina pitävistä?


    • Flunssa-viruksia on noin 200 erilaista.
      Influenssaviruksia ovat A,B, ja C viruksiksi nimettyjä.
      Yleisimmin tautia aiheuttavat A jaB, koska virukset ovat erittäin muuntautumiskykyisiä, siksi tarvitaan joka vuosi uusi rokote. Rokotteen tehokkuus on noin 70-80% yleensä. Viime vuonna se taisi olla huonompi.
      Flunssa ja inflenssa oireet ovat samankaltaisia, mutta influenssa paljon rajunpia.
      Varsinkin ikäihmisille suositellaan pneumokokkirokotuksen ottamista, koska pneumokokit aiheuttavat keuhkokuumetta, joka saattaa olla iäkkäälle kohtalokas.
      Juuri keuhkokuume ja myös korvatulehdukset ovat inlfuenssa yleisempiä jälkitauteja.

    • Nojaa

      Monena vuotena olen ottanut ja joka vuosi olen sairastunut pahemmin. Viime vuonna rokote ei auttanut ja siitä on jäänyt jatkuva väsymys. Nyt ajattelin etten ota, katsotaan mitä tapahtuu. Sanoisin sinulle, että ota, jos siltä tuntuu. Jokainen me reagoimme kaikkeen erilailla.

    • pal

      Kävin juuri eilen piikillä. Olen ottanut influenssapiikin jo monia vuosia, ensin työnantajan laskuun ja nyt saan sen yhteiskunnan tarjoamana palveluna. Influenssaa minulla ei ole koskaan ollut, tai en ainakaan muista, tavalliseen flunssaanhan tuo piikki ei auta, joten niitä sairastan aina silloin tällöin kuten jokainen.
      Mitään sivuvaikutuksia en ole piikistä koskaan saanut ja influenssa on pysynyt poissa, joten jatkossakin aion piikin ottaa.
      Kyllä influenssa saattaa olla ikäihmisille hengenvaarallinen, riippuu tietenkin monesta tekijästä, mutta meilläkin useampi ihminen vuosittain kuolee influenssaan.

    • rokotettu

      Ei ainakaan vielä oireita tämänkertaisesta influenssarokotuksesta, joka minulla oli ensimmäinen laatuaan. Ennen en ole näitä ottanut mutta nyt kun kaikenmaailman sairaalabakteerit alkavat olla yhä vakavampia niin ryhdyin ottamaan rokotteen. Samalla olen opetellut olemaan koskettamatta silmiä tai nenää kaupungilla liikkuessa likaisin käsin ja aina kotiin tullessa kädet pesuun huolellisesti. Kaivakaa vaan nenäänne samalla sormella jolla koskette juna-aseman ovenkahvaan joo...

      Erikoista on mielestäni kirjava käytäntö rokottamisen yhteydessä. Meidän terveysasemallamme jaettiin jokaiselle rokotetulle (olin ajanvarauksella) kortti, jossa kerrottiin rokotteen nimi Vaxigriptetra ja mainittiin mahdollisia sivuvaikutuksia:
      -paikallinen rokotuskohdan punoitus, turvotus, arkuus, kovettumat
      -lievä lämpöily muutaman vuorokauden ajikana rokotuksen jälkeen
      -huonovointisuus, päänsärky

      Meillä pyydettiin rokotuksen saaneita odottelemaan odotustilassa rokotuksen jälkeen viitisentoista minuuttia siltä varalta, että tulisi jotakin oireita. Sukulaiset kertoivat että heillä ei jaettu mitään tietoa eikä pyydetty odottelemaan vaan suoraan baanalle rokotuksen jälkeen. Minusta fiksumpaa odotuttaa hetki oireita odotellessa kuin se, että joku harvinaisempi allerginen reaktio tai pahoinvointi iskisi päälle vähän myöhemmin esimerkiksi kadulla.

      Kunnollinen flunssa nostaa kuumeet 39 asteeseen ja olo on karmea monta päivää. Tai sitten pitää 37.2 lämpöä ja kestää ja kestää ja kestää ja.... Onneksi D-vitamiinin napsimisen vuoksi flunssia tulee tosi harvoin. Influenssa voi olla paljon pahempi varsinkin jälkitautien osalta. Käly viime vuonna joutui influenssan pitkittyessä keuhkokuumeessa sairaalaan vaikka ikää onkin alle 50v. Itsellä ei ihan vielä ole 60 mittarissa.

      Osa vanhemmista (80 ) sukulaisistani ottaa rokotteen, osa ei. Itse suosittelen, mutta samana ja seuraavana päivänä kannattaa ottaa iisisti ettei esimerkiksi kaadu talviliukkaissa portaissa jos on huippaukseen taipumusta.

      • flegmaatti

        Viimeinen flunssani oli v1968 kevättalvella. Ensimmäinen oire oli se, ettei olutkaan maistunut.
        Seuraava yö oli levoton ja aamulla oli tauti päällä kaikkine oireineen. Korkea kuume, päänsärky, kurkku tukossa ja koko ukko vapisi.
        Olin säästänyt kevättalven työn, pakettiauton dieselmoottorin suunnittelun laskennasta piirtämiseen, pääsiäispyhiksi ja nyt iski paniikki.
        Menin lääkäriin kertoen ongelmani. Lekuri tutki ja tarkasteli minua ja testauksen lopuksi kirjoitti kaksi reseptiä kertoen niiden pitävän minut toimintakunnossa mutta varoitteli, että douppauksen jälkeen olen vetämättömissä.
        Olin 25v ja oikeasti hyväkuntoinen.

        Sain homman tehdyksi eikä kovin pahaa takaiskua seurannut.
        En silloin älynnyt katsoa rohtojen sisältöä.
        Ilmeisesti ne olivat jonkin sortin piristeitä koska käsittääkseni virusperäiseen flunssaan ei ole varsinaista lääkitystä.


      • flegmaatti kirjoitti:

        Viimeinen flunssani oli v1968 kevättalvella. Ensimmäinen oire oli se, ettei olutkaan maistunut.
        Seuraava yö oli levoton ja aamulla oli tauti päällä kaikkine oireineen. Korkea kuume, päänsärky, kurkku tukossa ja koko ukko vapisi.
        Olin säästänyt kevättalven työn, pakettiauton dieselmoottorin suunnittelun laskennasta piirtämiseen, pääsiäispyhiksi ja nyt iski paniikki.
        Menin lääkäriin kertoen ongelmani. Lekuri tutki ja tarkasteli minua ja testauksen lopuksi kirjoitti kaksi reseptiä kertoen niiden pitävän minut toimintakunnossa mutta varoitteli, että douppauksen jälkeen olen vetämättömissä.
        Olin 25v ja oikeasti hyväkuntoinen.

        Sain homman tehdyksi eikä kovin pahaa takaiskua seurannut.
        En silloin älynnyt katsoa rohtojen sisältöä.
        Ilmeisesti ne olivat jonkin sortin piristeitä koska käsittääkseni virusperäiseen flunssaan ei ole varsinaista lääkitystä.

        Nyt sellaista tietoa, taisi olla apteekkilehti josta luin, että sinkkiasetaatti lyhentää flunssan kestoa, kun sitä ottaa heti oireiden ilmaannuttua.
        Se pitää nimenomaan olla tuota sinkkiä, muut sinkinlaadut eivät auta.


    • Kuunazi

      Entä jos illuminaatti ujuttaa sisällemme nano robotteja jotka tekevät ties mitä, ne voidaan varustaa myös gps-trackereilla.

      • Terveesti.natsi

        Nanorobotit taitavat olla vielä kehittelyasteella, jotakin ehkä jo kokeillaankin. Uskottavampaa on väestön vähennys rokotteen lisäaineilla. Ainakin Japani kielsi jo vuosia sitten jonkin uuden kolmoisrokotteen, joka tytöille todistetusti aiheutti pysyvän hedelmättömyyden. Olikohan se papillooma- vai mikä rokote? Asiasta liikkuu vapaassa mediassa paljonkin tietoa, mitä julkinen valemediamme ei kerro.


    • tsypy

      oletteko otaneet pneumokokin myös, minulle se ei ole vielä ajankohtaista, mutta influenssapiikin sain ja tulin siitä agressiiviseksi

    • En.ota

      Kuka tietää kuoleeko siihen rokotteeseen vaiko influenssaan tai ei kumpaankaan. Tai tuleeko näistä jälkitauteja.
      Ei infulenssa yhtä ihmistä usein kiusaa ja sairastaessa sen saa suojan vaikka se veisi hieman pidempään. Jos rokotteesta saa pahemman taudin on se ihmiseen istutettu sairaus. Parempi luonnon oma valinta ja jos sairastuu niin sitten sairastuu, kävi niin tai näin.

      • Moniko on influenssarokotteeseen kuollut. Influenssaan tai sen jälkitautiin kyllä hieman useampi. Itellä jo otti koville kahdeksan vuotta sitten ja työkaveri kuoli keuhkokuumeeseen seuraavana vuonna. Vähän muuttui käsitys influenssasta.


      • näitäriittää

        Kuolleisuus on luokkaa 10-20% korkeampaa talvikaudella, jotta kai siihen jokin syy mahtanee olla ja influenssarokotekin ilmainen riskiryhmille juuri sen vuoksi, että sillä suojaa itseään sairastumasta ja myös tartuttamasta muita.


      • Tahallinenjatahaton

        Paitsi että jotkut sairastuvat siitä piikistä kovastikin. Omasta mielestäni ei ole sama, kuolenko rokotukseen, kun suostun lääketehtaitten bisneksen koekaniiniksi vai siihen, että saan influenssan sattumalta enkä selviä siitä. Tähän asti en ole ikinä saanut, mutta tarttee varmaan koputtaa puuta.


    • Oon menossa tiistaina piikille. Vikan kerran työnantajan laskuun.
      Viime vuonna otin myös, hah, sain influenssan ja pneumonian jälkiruuaks. Otan kuitenkin nytkin.

    • e.lä.mä

      Olen aina ottanut piikit ja aina ilmaisia.

    • Arska62

      En ole koskaan ottanut, enkä ota.t: Arska vm: 62 :)

    • tl69

      olen koittanut ja ottanut muutaman kerran rokotuksen mutta ei sovi ainaskaan minulle koska tuli heti sen jälkeen kuumetta ja rokotuskohta oli tosi kipeä ja kuumotti kättä tosi paljon joten ei sovi kaikille!

    • Bgfcxd

      Tämä ihmeellinen, joka syksyinen influenssarokotus kampanja on aika uusi villitys. Ennen sairastettiin tuo tauti ja siitä kehittyi luonnollinen immuniteetti. Tuntuu, että nykyään ei ihmisille pääse kehittymään vastustuskykyä millekään taudille, kun kaikkeen on rokote. Taitaa olla lääketehtaiden uusi rahastusmuoto.

      • Juuri siksi rokotus pitääkin ottaa, kun immuniteettiä ei synny, koska influenssavirukset muuntuu joka vuosi.


    • Toiv

      Otan sen, mutta ei se kyllä aina tepsi. Rokotuksesta ei tule oireita, mutta normaalisti maaliskuussa viimeistään sairastuu. Otin nyt rokotuksen myös keuhkokuumetta vastaan, kun se kai se pahin asia on. Pitäisi jatkaa uimakautta ja talvella uida avannossa. Se pitäisi flunnsat poissa. Vuosi sitten oli niin kamala flunssa vaikka oli rokotus. Että nyt saa oikein pelätä ettei vaan saa samanlaista. Se että on niin pimeää pitkään sairastuttaa. Täytyy vaan toivoa parasta.

      • Vieläkökangesta

        Saat ottaa vaikka kymmenen influenssarokotusta, niin yhtäkään flunssaa ne eivät estä.


      • Vieläkökangesta kirjoitti:

        Saat ottaa vaikka kymmenen influenssarokotusta, niin yhtäkään flunssaa ne eivät estä.

        Sana flunssa tulisi lailla kieltää ja tilalle räkätauti;)


    • Otan senkin vuoksi koska lähipiirissäni on kohta vastasyntynyt ja oisaalta taas elämänkaaren loppupäässä olevia raihinaisia. En siis ota suojaa pelkästään itselleni vaan myös muille.

    • flegmaatti

      Sama ilmiö vuodesta toiseen.
      Kävin tänään piikeillä. Kohtuullinen jono kolmeen piikityspisteeseen.

      Mutta, kun se tulee yllättäen. Jotkut sentään riisuvat palttoonsa mutta osa menee toimenpidehuoneeseen päällysvvatteissa.
      Yleisöltä piilossa. Jahkataan palttoo pois päältä. Sitten voimistellaan villapaidan kanssa.
      Kelakortti? Voi hyvänen aika! Mihinkäs se nyt joutuikaan?
      Ja pukeutuminen samaan malliin. Nyt tosin kaikki pukivat palttoonsa päälle vasta aulassa.

      Ja sitten ihmetellään kun jono ei vedä!

      • Olen reisussa piikityspäivänä, niinpä soitin tänään hoitajalle, saan mennä huomenna.
        Mulla on oikein aika, joten säästyn jonoilta.


      • Niinhän se tahtoo mennä, mutta ihan normaalia, kun kaikilla ei sitä ajatusta tahdo yleensäkkään riittää muiden huomioimiseen asti. Itse jätin rokotukseen lähtiessä varta vasten aluspaidankin pois, availin paidan nappeja jo rokotushuoneeseen mennessä ja napitin ja tungin paidan helman housuihin vasta huoneesta ulos päästyäni.


    • nyt104

      Kyllä olen ottanut joka vuosi ja ei mitään sivyuvaikutuksia,ei käsikään kipeytynyt kertaakaan,enkä ole sairastanut infulenssaan kertaakaan,tänäkin vuonna otettu eikä tarvinnut jonottaa

      • nyt105

        Kirjastoautossa eilen Kotkassa.


    • Rokotettu-56

      Ei muuta etua mutta päiväunet nukuttava rokotuksen jälkeen. Ennen ei tarvinnut. Otin toissa viikolla.

    • Ikää62v

      Kyllä se väsymystä aiheuttaa päivälläkin. Rokotuksesta aikaa kolmatta viikkoa. Päivällä muutamia kertoja pakko ottaa torkut, jopa tunnin. Voihan se johtua tietysti tästä tavallista kosteammasta syksystä. Aikaisemmin ei kyllä päivällä ole torkkuja ottaa tarvinnu.

    • Piikkiköelämänedellytys

      Ikää 36 vuotta. Ikinä en ole ottanut, enkä ota.

      Perustelu: En ole tarvinnut tähänkään mennessä. En tiedä mitä mykkyjä kyseiset rokotteet sisältävät ja lähipiirissä kokemusta siitä, että juuri noista piikeistä on alkanut kaiken maailman sairastelut. On olemassa myös näyttöä hyvin vakavista seuraamuksista, hedelmättömyydestä kuolemaan, joten ei ole kyse mistään riskittömästä. Epäilyksiä on myös tarkoituksellisesta "väestönkasvun jarruttamisesta" yms. rokotteiden avulla – niihinhän on helppo sujauttaa vaikka ja mitä. Lääkärit eivät tiedä piikin sisällöstä sen syvemmin kuin muutkaan, joten lääkärin "auktoriteettiasema" on erittäin kyseenalainen.

      Niille, jotka kehuvat ottaneensa vuosia, eikä mitään ongelmia... Toivotaan, ettei tulevaisuudessakaan ;) Mutta, on myös heitä, jotka ovat sairastuneet pitkällä aikavälillä ja sairastuminen yhdistetty rokotteisiin.

      Kuumeessa olen ollut viimeksi yli 10 vuotta sitten, ja syynä tetanus-rokote, joka aiheutti myös järkyttävän paiseen pistokohtaan jne. Minulla flunssa on päivän tai kahden väsymys, ei mitään muuta. Jos jotakin erityistä pitäisi mainita, voisin kait kertoa, että pyrin tekemään kaiken luonnonmukaisesti. Viihdyn paljon luonnossa ja liikuttua tulee, en syö eineksiä, enkä muutenkaan mitään "teollista kuraa". Kaikki ovat toki erilaisia, mutta eiköhän se luonnollisuus ole jokaiselle eläimelle ja ihmiselle parasta mahdollista "lääkettä" – mikään ihmisen luoma ei ole elämän edellytys.

      Vastaisin myös kysyjälle, että kyseenalaistaminen on todellakin kannattavaa näinä päivinä ;)

      • ihan_kaikkeen

        Tyhmyys on aina hyvä syy:)))))))))))))))


      • Kysytäänpäs sitten uudelleen kun makaat teholla henkitoreissasi influenssan kourissa, olisiko kannattanut ottaa?


      • hetivastaanotolle

        "On olemassa myös näyttöä hyvin vakavista seuraamuksista, hedelmättömyydestä kuolemaan, joten ei ole kyse mistään riskittömästä. Epäilyksiä on myös tarkoituksellisesta "väestönkasvun jarruttamisesta" yms. rokotteiden avulla ...."

        Jep jep...ja maapallo on lättänä eikä kuussa (joka on juustoa) ole koskaan käyty, ihan halivood juttu.


      • flegmaatti

        Mies. Ikä kuukauden kuluttua 75v.
        Otin sekä influenssa-, että pneumokokkipiikin.
        Kummastakohan johtuu, vai olisiko kyse yhteisvaikutuksesta kun aikanaan leikattu polveni ryhtyi vihoittelemaan.
        Tein maastavetoa, vaakahackkia ja viimeeksi hiittasin fillarilla. 2:n minuutin välein 20 sekunttia täysillä ja 1min p 40sen löysempää.
        Hiitatessa alkoi aikanaan operoituun polveeni polveeni vanhaan vammapaikkaan pistämään liikettä rajoittavasti.

        Koska aikaisemmin influenssarokote ei ole aiheuttanut mitään oireita niin syy täytyy olla pneumokokissa tai sitten ne eivät tykkää yhdessä olosta vaikka piikitettiinkin eri olkapäihin.

        Varokaa rokotuksia! Ne saattavat vahingoittaa liikkumiskykyänne!


      • flegmaatti kirjoitti:

        Mies. Ikä kuukauden kuluttua 75v.
        Otin sekä influenssa-, että pneumokokkipiikin.
        Kummastakohan johtuu, vai olisiko kyse yhteisvaikutuksesta kun aikanaan leikattu polveni ryhtyi vihoittelemaan.
        Tein maastavetoa, vaakahackkia ja viimeeksi hiittasin fillarilla. 2:n minuutin välein 20 sekunttia täysillä ja 1min p 40sen löysempää.
        Hiitatessa alkoi aikanaan operoituun polveeni polveeni vanhaan vammapaikkaan pistämään liikettä rajoittavasti.

        Koska aikaisemmin influenssarokote ei ole aiheuttanut mitään oireita niin syy täytyy olla pneumokokissa tai sitten ne eivät tykkää yhdessä olosta vaikka piikitettiinkin eri olkapäihin.

        Varokaa rokotuksia! Ne saattavat vahingoittaa liikkumiskykyänne!

        Jopas, kyllä ne nyt ovat kovasti vaaralliseksi osoittautuneet.
        Että leikattu polvikin rupeaa kenkkuilemaan.
        Voi, voi, kun juuri kävin rokotuksella ja vasta nyt avasin tämän koneen ja varoituksesi näin. :)


    • Piiriisoinen

      No, ei näitä vanhuksille tarvi jaella, vaivoja on joka lähtöön ja niitähän pitää käydä joka päivä esittelemässä terveyskeskukset pullolleen.. Kunhan lopettaa sen turhan istumisen sairaita täynnä olevassa huoneessa, pesee joskus niitä käsiäkin, niin ei tarvi juurikaan sairastella.

    • Infulenssa

      Käsihygenia on hyvin tärkeä kun tulee ulkoa jossa kosketellut ovenkahvoja ja muita saastuttavia paikkoja kotonakin tulisi desinfisioida nuo kohteet. Nyt rokotuksessa on kahta eri ainetta verrattuna viimevuoteen ja minä olen ottanut jo monena vuotena tuon rokotuksen ja se on suojannut infulenssalta täysin. Viruskantaa tutkitaan Sevillassa rokotteen koostumus päätetään jo huhtikuussa (mukana myös Suomalainen asiantuntija), että teollisuus ehtii valmistaa aineen marraskuun alkuun mennessä ennenkuin infulenssakaausi alkaa.
      Suosittelen erityisesti riskiryhmille!!!!!

      • Tutkitarkemmin

        Viime vuonna sinua ei suojannut ainakaan rokote, koska se oli 'väärä' eli eri pöpöihin tarkoitettu kuin mikä tautia aiheutti.


    • sdfgsgrf

      Ihanaa testaamatonta kiinalaista litkua, ja vielä verenkiertoon suoraan. Okei, lihakseen mutta sielläkin on hiussuonia. Jääköö kokeilemati jälleen. Ties vaikak ois melamiinoitettua, kuten se maito 10 v sitten. Mutta siitä vaan, jos urheus piisaa , kyllä rohkea rotan syö, tai ainakin kiinalainen

    • gdfhfhf
    • Retun

      En ota enää , kun sain siitä piikistä taurin jota sairastin 3. vuotta ,
      Jopa selvisi ja oli tierossa ammatti henkilöillä että voi saara ja aiheutta tuota tautia sekä monta muutakin sairautta
      Mutta ei niistä sairauksista -vaivoista julkisesti kerrota mitä tämä "lunnssa" piikki voi tehrä ja aiheutta .
      Kuten on tierossa tämähän on vapaehtoinen piikitys eikä lääkeen-rokoteen valmistaja vastaa mistään aiheutuvista sairauksista-vaivoista -ongelmista
      Luultavati kysymyksessä suuri huijaus -rahastaminen rokotteen kehittäjän osalta
      Onko kukaan koskaan eres saanut mitään kirjallista pakkaus selostetta -potilas ohjetta tuosta rokotteesta ,TUSKIMPA !
      Jokainen tietenkin päättä itse omasta ropastaan millä sitä myrkytetään

    • rtgherthasdfvgdf
      • eihelvata

        Mieluummin ripuli ja flunssa, kiitos.


      • sdfadfasfgas
        eihelvata kirjoitti:

        Mieluummin ripuli ja flunssa, kiitos.

        ripuli on hauskaa ja rentouttavaa, kun vertaa oksennustautiin


    • kokkelikeijo

      otin joo, en ota enää, seiso kaksiviikkoa yötäpäivää, välillä oli punainen ja välillä sininen
      ei kiitos enää koskaan.

      • Hah-hah-haaa

        Tai vitsiniekkaveijo.


    • Pelkkää-hyötyä

      Aikoinaan ns. Espanjan tauti niitti ihmisiä kuin heinää. Se oli influenssa. Tuossa vuosituhannen vaihteessa meillä influenssa-aalto harvensi vanhainkodeissa väkeä noin kolmanneksella.

      Miksi oletat, että joukkorokotuksia tehdään?

      Ei se rotus tunnu ainakaan minulla missään. Saan sen ns. riskiryhmään kuuluvana. Pieni pistos olkapäässä ja siinä kaikki.

      Hyöty on siinä, ettei sairastu, Ja kun kyllin moni ottaa rokotteen, ei sairaudesta tule epidemiaa.

    • PlumpRump

      Huomenna osallistun uuteen influenssarokotustestiin ( testataan yli 65 vuotiaita) . siinä vuoden seuranta. kasvispohjainen (tupakka) rokote.

      • testi.ku.testi

        Itse aattelin testata uusia venäläisiä muuntohuumeita . Saan joko oikeaa kamaa tai silmänlumetta Toivotetaan toisillemme onnea


    • Anonyymi

      Olen lähihoitaja ja joudun joka vuosi ottamaan, immuniteetti on aivan paska, koko ajan joku tauti jyllää. Eilen otin rokotteen ja nyt olen aivan sairas. Hengenahdistus, pääkipu, kuume 38,9 ja koskee tietty joka paikkaan ja kauhee rohina yskä... Pakko ottaa, mutta en ottais, jos ei ois pakko….

    • Anonyymi

      En ole lähihoitaja ja olen ottanut influenssarokotuksen joka syksy 13 vuotta sitten influenssan jälkitautina saamani vakavan keuhkokuumeen jälkeen. Rokotuksesta ei ole ollut mitään haittaa, mutta ei ole influenssaakaan ollut sen koommin.

    • Anonyymi

      Valinta on sinun itsesi. Myös korona rotus on saatvilla saman aikaan.Minä otin molemat ,samaa tein viime vuonna .Itseni ja lähesteni takia. Elämässäni kun on sukua jo yli 80vuotiaita.

    • Anonyymi

      En ole ainuttakaan influenssapiikkiä ottanut , enkä ole myöskään ainuttakaan influenssaa sairastanut. Syytä en tiedä miksi en ole koskaan tartuntaa saanut vaikka töissäkin tauti riehui kaataen vuoronperään työkavereita petiin. Kohta ikää 69v enkä piikkiä ota vieläkään niin kauan kun itse saan päättää enkä asu missään laitoksessa.

    • Anonyymi

      Mehiläinen tai Terveystalo 50€ ja pääset jo Maanantaina.

    • Anonyymi

      Se on kausi-influenssarokotus. Kausi-influenssa on kovempi kuin
      tavalliset flunssat. En osaa sanoa onko perusterveelle työiköiselle
      rokotus tarpeellinen. Olen ottanut sen kolme viimeistä vuotta,
      koska keuhkoni eivät ole oikein kunnossa ja menivät huonommaksi
      sairastettuani koronan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4702
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1472
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1452
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      344
      1430
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1367
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1257
    Aihe