Onko käytännön kokemuksia Volvon 260 hp D4 moottorin kestävyydestä. Olen käytetyn veneen ostoaikeissa, ja 3200 kilon veneen voimanlähteenä on tuo kone vetolaitevarustuksella. Tunteja ilmeisesti reilu 600, ajettuna reilun 10 vuoden aikana vuodesta 2005 alkaen. Pitääkö olla huolissaan? Jos pitää, missä piilee ko. moottorin riskit? Kaikki veneethän ilmoitusten mukaan on AINA huollettu valtuutetussa liikkeessä ja säilytetty talvet lämpimässä… Onko tässä moottorissa jokin ”akilleen kantapää”? Kiitokset etukäteen
Volvo 260 hp D4
64
9295
Vastaukset
- Selkämeri
Kone on sinänsä luotettava, dph vetolaitteesta ei voi sanoa samaa. Kalliit osat ja alkupään vetolaitteet suunniteltu kuulemma kestämään 1000h. Terveisin D4/dph vetolaitteellisen veneen omistaja...
- VålvåPenta
Noi ammatimiesten huoltamat ovat kyllä usein vitsi. No onneksi öljyt ja suotimet vaihtavat, muu jää sitten useintekemättä jos itse ei älyä tilata, esim. Jäähdytysnesteen vaihto, ventiilin säädöt yms. Yleisesti ei juuri D4 ja muillakin merkeillä.
Koneena ihan ok, jos oikein mitoitettu ja oikea potkuri voisi elinaika oikealla huollolla olla luokkaa 5000 tuntia ja sitten kaatikselle, koska kone suuniteltu kertakäyttöön vs vaihdettavat sylinteriputket esim KAD koneissa. Ja kuten aikaisemmassa viestissä vetarit yleisesti heikkoin lenkki. Tuon ikäisessä kannattaisi tehdä täysihuolto vaihtaa kaikki stefat ja tiivisteet ja mahdollisesti kartio kytkin noin 700€ remppa "ammatti mieheltä"
Ton kytkin jutun huomaa koe ajossa mitä pehmeämmin menee vaihde päälle sen valmiimpi on kartio, sen kuulu kolahtaa kiinni, niin että luulet vaiheen tippuvan irti 😄 Hieman liioitellusti ilmaistuna.- D4täälläkin
Itsellä d4 260 3000 kg veneessä, tehoa on vähintään riittävästi. Kiihtyy hyvin kompuran avulla. Tunteja vähän alle 700, toiminut nikottelematta tähän asti. Todella pihi kone, huomattava ero vanhoihin kad/kamd koneisiin.
Aina kun on ollut "ammattihuollossa" niin tullut jotain sanomista. Itse kannattaa opetella perusjutut, helppoja ovat.
Mistä saa stefojen vaihdon DPH :hon 700 eurolla? Mulle tarjottiin aivan jotain muuta johtavasta huoltoliikkeestä. - VålvåPenta
D4täälläkin kirjoitti:
Itsellä d4 260 3000 kg veneessä, tehoa on vähintään riittävästi. Kiihtyy hyvin kompuran avulla. Tunteja vähän alle 700, toiminut nikottelematta tähän asti. Todella pihi kone, huomattava ero vanhoihin kad/kamd koneisiin.
Aina kun on ollut "ammattihuollossa" niin tullut jotain sanomista. Itse kannattaa opetella perusjutut, helppoja ovat.
Mistä saa stefojen vaihdon DPH :hon 700 eurolla? Mulle tarjottiin aivan jotain muuta johtavasta huoltoliikkeestä.Todelliselta ammatimieheltä, jonka selässä ei lue VP tai löydy mistään hakemistoista / netistä. Näitä löytyy kyllä eri paikkakunnilta, mutta hankala löytää / päästä asiakkaaksi, johtuen hinta ja legendaarinen maine joka myy itsessään vuosikymmenestä seuraaville.
Katsoin kuitista jossa eriteltynä työ ja osat 2 x 290 dp kaikki stefat ja tiivisteet työ n. 750€ noin siksi, että kartiot vaihdettiin myös ja osa tästä työstä noissa tunneissa, kartiot lista hinta vp marmorilta kuten muutkin osat joten osa palkasta huoltajan alennus prosentissa, joka sopii minulle hyvin. Tämä tehtiin 3 vuotta sitten, nyt jo uusi vene.
Hinta muodostuu johtavissa liikkeissä liian monesta asiasta, joten luonnollisesti on saatava € reilusti, löytämällä matalan profiilin yrittäjän, niin kulurakenne on ihan toista luokkaa ja sinä kuluttajana hyödyt parempana laatuna ja hintana.
Tämä case Turusta VålvåPenta
"Ton kytkin jutun huomaa koe ajossa mitä pehmeämmin menee vaihde päälle sen valmiimpi on kartio, sen kuulu kolahtaa kiinni, niin että luulet vaiheen tippuvan irti 😄 Hieman liioitellusti ilmaistuna. "
Meillä on AQ 280 vetolaite ja eteen vaihde menee päälle hyvin pehmeästi ja taakse lonksahtaen. Mutta mitä tapahtuu sitten kun eteen vaihde menee päälle pehmeämmin kuin pehmeästi, siis mikä on seuraava vaihe ? Katkeeko reissu siihen ?
Missä tämä kartio muuten sijaitsee, perävetolaitteessa ?- NuorenAAloittanut
lihamylly1 kirjoitti:
VålvåPenta
"Ton kytkin jutun huomaa koe ajossa mitä pehmeämmin menee vaihde päälle sen valmiimpi on kartio, sen kuulu kolahtaa kiinni, niin että luulet vaiheen tippuvan irti 😄 Hieman liioitellusti ilmaistuna. "
Meillä on AQ 280 vetolaite ja eteen vaihde menee päälle hyvin pehmeästi ja taakse lonksahtaen. Mutta mitä tapahtuu sitten kun eteen vaihde menee päälle pehmeämmin kuin pehmeästi, siis mikä on seuraava vaihe ? Katkeeko reissu siihen ?
Missä tämä kartio muuten sijaitsee, perävetolaitteessa ?Ei nyt ihan heti katkea kokonaan, mutta saat ongelman poistettua yksinkertaisella tavalla, eli vaihtamalla vetolaitteen pyörimissuunnan (toisin kuin muissa merkeissä, on Volvon vetolaitteet suunniteltu pyörimään kumpaan suuntaan tahansa). Itse työ vie alle viisi minuuttia ja sen päälle uuden potkurin asentamiseen menevä aika, kustannukset rajoittuvat uuteen potkuriin. Näin toimimalla saat eteenpäin ajettaessa käyttöösi vähän ajetun kartion ja se kulunut kartio kyllä kestää sen verran kun tarvitsee peruutella.
- kipppari
käännä veneen keula niin kulkee ilman remonttia toiseenkin suuntaa, halpaa
- VålvoPenta
lihamylly1 kirjoitti:
VålvåPenta
"Ton kytkin jutun huomaa koe ajossa mitä pehmeämmin menee vaihde päälle sen valmiimpi on kartio, sen kuulu kolahtaa kiinni, niin että luulet vaiheen tippuvan irti 😄 Hieman liioitellusti ilmaistuna. "
Meillä on AQ 280 vetolaite ja eteen vaihde menee päälle hyvin pehmeästi ja taakse lonksahtaen. Mutta mitä tapahtuu sitten kun eteen vaihde menee päälle pehmeämmin kuin pehmeästi, siis mikä on seuraava vaihe ? Katkeeko reissu siihen ?
Missä tämä kartio muuten sijaitsee, perävetolaitteessa ?Kyllä se salakavalasti sitten pettää jossain kohtaa, kun laitat vaihteen eteen päin ei mitään tapahdu. Jotkut karhentavat kytkimen, mutta ei se uutta vastaa.
Suosittelen sinulle tee työ ennakoivana huoltona ja kausi ei katkea, kun se sitten joskus ei kytkeydy, kesken ajoa se tuskin pettää, kun on kytkeytynyt.
NuorenaAAloittanut, kait sitä pakkiakin kaipaa yhtälailla ja kartion ollessa kiillottunut (pehmeä) riski piilee konkreettisena. Kiitos kommenteista, jotakin pitää siis tehdä.Ajettelin itsekin tuota pyörimissuunnan vaihtoa mutta keväällä tuli uusittua potkuri (a´ 275 Euroa) . Ja nyt jos pyörimissunta vaihtuu pitää potkuri taas vaihtaa ja varapotkuri myös (2x275 Euroa) ellei sitten peruuta jos varapotkuria tarvitsee. Vehkeet rupeavat tulemaan tiensä päähän. Vuosimalli on 1987, yli 30 vuotta.
NuorenAAloittanut kirjoitti:
Ei nyt ihan heti katkea kokonaan, mutta saat ongelman poistettua yksinkertaisella tavalla, eli vaihtamalla vetolaitteen pyörimissuunnan (toisin kuin muissa merkeissä, on Volvon vetolaitteet suunniteltu pyörimään kumpaan suuntaan tahansa). Itse työ vie alle viisi minuuttia ja sen päälle uuden potkurin asentamiseen menevä aika, kustannukset rajoittuvat uuteen potkuriin. Näin toimimalla saat eteenpäin ajettaessa käyttöösi vähän ajetun kartion ja se kulunut kartio kyllä kestää sen verran kun tarvitsee peruutella.
Tämä kun olisin tajunnut viime keväänä kun uusin potkurin.
- DPHD4
Jos DPH sta puhutaan niin putkuri maksaa sitten 10x enemmän.
VålvoPenta kirjoitti:
Kyllä se salakavalasti sitten pettää jossain kohtaa, kun laitat vaihteen eteen päin ei mitään tapahdu. Jotkut karhentavat kytkimen, mutta ei se uutta vastaa.
Suosittelen sinulle tee työ ennakoivana huoltona ja kausi ei katkea, kun se sitten joskus ei kytkeydy, kesken ajoa se tuskin pettää, kun on kytkeytynyt.
NuorenaAAloittanut, kait sitä pakkiakin kaipaa yhtälailla ja kartion ollessa kiillottunut (pehmeä) riski piilee konkreettisena.Sain vihdoinkin vaihdettua sen kartioktkimen mutta en ole säätänyt sitä mitenkään. Nyt on niin että eteen menee vaihde klonksahtaen päälle (normaalisti) mutta taakse vaihdettaessa vaatii voimaa ja ei helpolla mene päälle. En ole yrittänyt säätä järjestelmää mutta onko tämä normaalia (kun kartiokytkimen vaihtaa) ?
Kartiokytkimen ostin Kiinasta ja se maksoi alle 100 € kun Hollannista maksaa yli 450 €.Ne näyttävät ihan samanlaisilta.
- Volvomarkkanen
Kiitos kommenteistanne! Tuota vetaria en edes tullut ajatelleeksi. Lienee syytä teettää kokonaisvaltainen huolto ja nuo mainitut vetarin osien vaihdot ennemmin ennakkoon kuin myöhemmin.
- VPD
DPH - vetari kestää hyvin D4 koneet, onhan se suunniteltu myös D6 370 varten. Edellisessä veneessä 13 kesää ja 1 300 h ilman muita ongelmia kuin potkireiden syöpymistä... mikä on tuttu VP Nibral potkureiden ongelma...
- VolvoD4
Onko suosituksia mistä kannattaisi hankkia Volvon D4 huolto-opas omatoimiseen moottorin kausihuoltoon?
- tonttuVP
Aikaisemmin kausihuolto löytynyt VP käyttöohjekirjasta. Jos tätä ei ole saat sen ladattua sähköisesti VP sivuilta moottorisi valmiste numeroa vastaan.
Korjaamo käsikirjat (work shop) voit tilata netistä ebay, marinepatseurope tai marmoritiskiltä. Hyvässä lykyssä googlaamalla voi löytyä netistä.
Kausi huolto on asia jonka jokainen voi todellakin tehdä itse, vaikka olisikin rahaa huollattaa ulkopuolisella saa perus taidot....
- Kantapään_kautta_oppinut
Ohjekirjan perusteella olen itsekin huoltanut perushuollot. Näkee polttoaine- ja huohotussuodattimien sekä öljyjen kunnon omin silmin.
Itsellä D4-260 DPH vm 2007 ja rahaa palanut korjaamon työtunteihin iso nelinumeroinen luku, lähinnä siksi että koneen takaosaan/kilpeen ei pääse käsiksi kuin konetta siirtämällä (kahdesti). Vetarissa näennäisesti pieniä tyyppivikoja:
- Ohjauksen ja trimmin hydrauliletkut poksahtaneet n 10 v kohdalla. Menevät varmasti elleivät ole jo vaihdettu. Uudemmat kiiltäväpintaiset kai kestävät. Trimmitletkut menevät typerästi kilven läpi, vaikea vaihtaa.
- Pakoputken käyrä vaihdettu. Kannattaa vaihtaa jos alkaa muhvin juuresta vuotaa tai konetta siirretään. Alkusarjojen DPH-A/B malleissa typerä rosterinen letkulähtö kiinni käyrässä eikä sinkkiä, jolloin alkaa seosmetalli syöpyä muhvin alta.
- Vaihdevaijeri (halpa ja periaatteessa simppeli, tein itse mutta hankala tilanahtauden takia)
- Stefa petti, oli mennyt siimaa ja alkuperäisessä ei suojaa
- hydraulisylinteri syöpyi, letkun juuri alkoi vuotaa, taas koneen siirto. Odottelen 3 tonnin laskua.
Koneessa kannattaa vaihtaa jäähdytysnesteitä parin vuoden välein, kompressorin öljyt 5v välein. Samoin välijäähdyttimen ja lämmönvaihtajan sinkit.
Ainoa korjaus itse moottoriin oli ruiskutussuutinten korjaus. Niitä alkaa mennä 500-1000 tunnin välillä. Tarkkakorvainen kuulee/tuntee epätasaisen kalkatuksen. Jos painaa sököillä suuttimilla kahva alhaalla, lopputuloksena sulanut mäntä ja koneen lohkon vaihto (myydään sisuksineen kaikkineen ilman apulaitteita, olisiko 10t työt). Itselläni ei ollut vaurioita, kuvasin endoskoopilla.
Vetolaitteen kestoon auttaa kevyt vene (3 tonnia on kevyt), sekä kohtuullinen kaasunkäyttö pienehkö kone (260). Omani kestänyt hyvin 820 tuntia, ei välyksiä. DPH hajoamisten juuret lienevät vetarin öljyn kuumenemisessa (tutkittukin palstoilla). Välillä kun laskee liu'usta alas ja antaa jäähtyä niin saatta auttaa myöskin.
Viimeisenä vinkkinä:
- älä pihtaa huohottimen suodattimen vaihdossa vaikka onkin kallis. Tukkeutuessaa rikkoo moottorin stefat jostain ja pahimmillaan koko koneen. Suodattimen pitäisi olla kesän jälkeen yläosastaan puhdas esim tuuman verran. Jos ei ole, liikaa öljyä koneessa tai epätasainen poltto (suuttimet). Mulla alkoi pysyä puhtaana suutinten korjauksen jälkeen.- Todellisiakestoja
No siinä on yhdenlainen kokemus, mullamon toisenlainen. Kone alkupään sarjaa, asennettu 2006, sarjanumerossa 2004. Kampikammion huohotussuodatinta ei liene vaihdettu koskaan. Öljyfittereitä vaihtelen huvikseen 1 per vuosi, niiden kapasiteettiaan on valtava, kestäisivät varmasti 5 vuotta. Pa- suodatinta ei juuri tarvitse vaihtaa, esisuodatinta 5 v välein. Vedet toki pois, tarkistan usein. Kerran vaihdettu jäähdytysneste, ilmeisesti turhaan. Pakkaskestävyys oli vanhassa hyvä. Kompuraöljyä ei vissiin ole vaihdettu koskaan, voisi ehkä vaihtaa.
Ne mitä vaihdan on moottoriöljy ja vetariöljy vuosittain, sinkit usein. Ne kuluu, ja ne kun pitää kunnossa niin kone tykkää. Freneettisestä suodattimien vaihdosta ja muusta ylihuoltamisesta ei ole hyötyä ellei siihen ole selvää syytä. Ilmafiltterin vaihdoin kerran, oli aika musta. Senkin kapasiteetti on niin valtava että olis yhtä hyvin ollut vaihtamatta. Siipipyöräkin on vuodesta toiseen virheetön, mutta kai sen voisi vaihtaa jo myös 5 v jälkeen.
- VPD6
Volvo Pentan moottorit D4 ja D6 ovat mielestäni ihan hyviä koneita. Minulla oli aikaisemmin D6/DHP yhdistelmä. Molemmat tarvitsevat osaavan huoltomiehen tekemänä kunnon huollot kuten ed. kirjoituksesta selviää. Huolloksi ei riitä syyshuollossa pelkkä moottorin öljyn ja suodattimen vaihto pa suodattimet. Tuo huohottimen suodatin on tosi tärkeä, kuten ed. kommentissa kerrottiin. Samoin jäähdytysnesteiden vaihto kahden vuoden välein ym. huolto-ohjelman jutut. Sitten tuo DHP vetolaite. Jo pelkästään ölyn vaihto siihen ilman tietoa miten se vaihdetaan tai käyttöohjekirjasta löytyvien ohjeiden huomioimista voi aiheuttaa sen, että öljyä menee siihen ehkä vain 3,6 - 3,7 litraa. Oikea märä on lähes 4,1 litraa riipuen siitä, kuinka kauan jaksaa odottaa vanhan öljyn valumista. Jos perää ei nosteta trimmillä oikeaan kulmaan, sinne jää ilmatasku ja öljymäärä jää vajaaksi. Tuon öljyn toinen tärkeä tehtävä voitelun lisäksi on jäähdyttää yläkulmavaihdetta. Ilmatasku siellä ylhäällä ei paljon jäähdytä. Lisäksi DHP vetolaitteissa on syytä käyttää vain VP: n alkuperäistä synteettistä öljyä vaikka se onkin aika kallista. Tämä öljymäärä tuli taannoin puheeksi laituriparlamentissa, kun kolleega keroi että hänellä 4 l astiaan jää aina jonkin verran öljyä eliei mene kaikki. Tähän pätee mielestäni vanha autohuollossa kuulemani sääntö. Ammattitaitoinen huolto voi olla vähän kallista, mutta korjaaminen, se vasta maksaa.
- Samasamasama
Kerrotko mitä kävi kun oli huohotussuutin tai samat jäähdytysnesteen yli 2 vuotta? Ja mitä käy DPH:lle Bilteman API 3 luokan öljyillä?
Kokemuksesta huohotussuutinta ei tarvi vaihtaa ainakaan 13 vuoteen, jäähdytysneste menee ainakin 10 vuotta. Ja vetari eikä kone hajoa oikean luokituksen muun merkkisillä öljyillä.
- Selkämeri
Koneen jäähdytinnesteen vaihtaminen 2v välein on täytttä höpöhöpöä. Takuulla kestää kauemmin volvon keltainenkin litku.
Ja toisekseen dph:n peräöljy määrä on 5,4litraa...
Öljylaadun on syytä olla perässä täyssynteettistä ja oikeaa laatua. D6seen dph vain 75w-140 öljyä. Leipoo laakerit kiinni muuten kuumumisen takia. On paljon juttua netissä ko. asiasta. Vetolaitteen jäähdyttämiseen myydään sellaista putkeakin joka ruiskuttaa vettä vetolaitteen "ylempäänkulmavaihteeseen"
D4/D6 moottoriöljyä ei saa olla liikaa. Voi lähteä käymään öljyllä ja lopputuloksena täystuho...- VPD6
DHP vetolaitteen öljymäärä on tosiaan tuo mainitsemasi 5,4 l , kun malttaa odottaa, että kaikki vanha öljy valuu ulos. Itse en tehnyt silloisenkaan moottorin syyshuoltoja, joihin tuo peräöljyn vaihtokin kuului, vaan ne teki ammattilainen. Katsoin huoltoa "sivusta", ja sotkin tuon määrän " perinteiseen" 4 l muoviastiaan. Joka tapauksessa perään meni aina jonkun verran yli 5 litraa VP:n täyssynteettistä öljyä.
Moottorin jäähdytysnesteen pakkasen kestävyys ei juurikaan heikkene vuosin kuluessa, mutta nesteen sisältämät moottoria suojaavat lisäaineet "kuluvat" pois 2-3 vuodessa. Olen joskus kuullut, että noita lisäaineita olisi myynnissä pienissä pulloissa, mutta ....Lohko ja muut moottorin osat kestävät kyllä yli kymmenen vuotta ilman jäähdytysnesteen vaihtoja ja ongelmat siirretään vain seuraaville omistajille. Tästä syystä myös jäähdytysneste vaihdettiin 3 v välein, VP:n suositus taitaa olla 2 vuotta. Käytin aina VP:n omaa vihreää nestettä. Myytyäni veneen uusi omistaja oli varsin tyytyväinen saadessaan kaikista huolloista dokumentit eikä pelkästään puhetta säännöllisestä huollosta. - Selkämeri
VPD6 kirjoitti:
DHP vetolaitteen öljymäärä on tosiaan tuo mainitsemasi 5,4 l , kun malttaa odottaa, että kaikki vanha öljy valuu ulos. Itse en tehnyt silloisenkaan moottorin syyshuoltoja, joihin tuo peräöljyn vaihtokin kuului, vaan ne teki ammattilainen. Katsoin huoltoa "sivusta", ja sotkin tuon määrän " perinteiseen" 4 l muoviastiaan. Joka tapauksessa perään meni aina jonkun verran yli 5 litraa VP:n täyssynteettistä öljyä.
Moottorin jäähdytysnesteen pakkasen kestävyys ei juurikaan heikkene vuosin kuluessa, mutta nesteen sisältämät moottoria suojaavat lisäaineet "kuluvat" pois 2-3 vuodessa. Olen joskus kuullut, että noita lisäaineita olisi myynnissä pienissä pulloissa, mutta ....Lohko ja muut moottorin osat kestävät kyllä yli kymmenen vuotta ilman jäähdytysnesteen vaihtoja ja ongelmat siirretään vain seuraaville omistajille. Tästä syystä myös jäähdytysneste vaihdettiin 3 v välein, VP:n suositus taitaa olla 2 vuotta. Käytin aina VP:n omaa vihreää nestettä. Myytyäni veneen uusi omistaja oli varsin tyytyväinen saadessaan kaikista huolloista dokumentit eikä pelkästään puhetta säännöllisestä huollosta.Vp:n jäähdytinneste on keltaista jos ei ole alkuperäistä tyyppiä vaihtamaan. On käytössä mm. Volvon raskaassa kalustossa samaa, mutta hinta eri kuin Vp:n pänikässä.
Vaihdatkos autoonkin jäähdytinnesteet 2-3v välein? ;-))) Se on totta että jäähdytinnesteestä häipyy suoja-aineet ajanoloon kyllä. - pakkasneste
Selkämeri kirjoitti:
Vp:n jäähdytinneste on keltaista jos ei ole alkuperäistä tyyppiä vaihtamaan. On käytössä mm. Volvon raskaassa kalustossa samaa, mutta hinta eri kuin Vp:n pänikässä.
Vaihdatkos autoonkin jäähdytinnesteet 2-3v välein? ;-))) Se on totta että jäähdytinnesteestä häipyy suoja-aineet ajanoloon kyllä.Mikä on aine/aineet jotka sieltä häviää ja minne? Vanheneeko jäähdytinneste myös muovipullossa?
Ei niitä autoissakaan vaihdeta kovinkaan usein ainakaan huolto-ohjelmassa. Pakkasenkestävyys toki tarkastetaan. - pakkasneeste
pakkasneste kirjoitti:
Mikä on aine/aineet jotka sieltä häviää ja minne? Vanheneeko jäähdytinneste myös muovipullossa?
Ei niitä autoissakaan vaihdeta kovinkaan usein ainakaan huolto-ohjelmassa. Pakkasenkestävyys toki tarkastetaan.Ja vielä. Vp.n keltaisen jäähdytinnesteen (valmis pullo, 40% seos) pakkasenkestävyys on -25°C. Vihreä näyttäisi olevan -35°C. (seos 50%)
- Anonyymi
VPD6 kirjoitti:
DHP vetolaitteen öljymäärä on tosiaan tuo mainitsemasi 5,4 l , kun malttaa odottaa, että kaikki vanha öljy valuu ulos. Itse en tehnyt silloisenkaan moottorin syyshuoltoja, joihin tuo peräöljyn vaihtokin kuului, vaan ne teki ammattilainen. Katsoin huoltoa "sivusta", ja sotkin tuon määrän " perinteiseen" 4 l muoviastiaan. Joka tapauksessa perään meni aina jonkun verran yli 5 litraa VP:n täyssynteettistä öljyä.
Moottorin jäähdytysnesteen pakkasen kestävyys ei juurikaan heikkene vuosin kuluessa, mutta nesteen sisältämät moottoria suojaavat lisäaineet "kuluvat" pois 2-3 vuodessa. Olen joskus kuullut, että noita lisäaineita olisi myynnissä pienissä pulloissa, mutta ....Lohko ja muut moottorin osat kestävät kyllä yli kymmenen vuotta ilman jäähdytysnesteen vaihtoja ja ongelmat siirretään vain seuraaville omistajille. Tästä syystä myös jäähdytysneste vaihdettiin 3 v välein, VP:n suositus taitaa olla 2 vuotta. Käytin aina VP:n omaa vihreää nestettä. Myytyäni veneen uusi omistaja oli varsin tyytyväinen saadessaan kaikista huolloista dokumentit eikä pelkästään puhetta säännöllisestä huollosta.Herkkiä vehkeitä taitaa Volvot olla ,kun vaara syöpymisestä on jos glygoleja ei vaihdeta 2 vuoden välein .
- Mikkee2
Onkos kukaan vaihtanut uusia moottorin hihnoja? Vaatiiko muiden komponenttien vaihtoa, kiristyspyörä/ohjauspyörä. Sekä mihin momenttiin pultit kiinni?
Molemmat hihnat jo hankin, muuta en vielä. - VPD6
Silloin, kun minulla oli veneessä D6 moottori, huoltomies vaihtoi moottoriin viiden vuoden jälkeen sen pitkän moniurahihnan. Samalla tarkasti ohjainpyörät ja sen kiristinpyörän. Hihna näytti päälisin puolin olevan kunnossa, mutta oli vähän "jäykempi" kuin uusi. Hihnan kiristi käyttäen momenttiavainta apuna. Käyttöohjekirjasta varmaan löytyy ohjeet myös D4 moottorin hihnojen vaihtoon. Vanhemmissa Kamd 42, ja 43 koneissa on useita hihnoja. Suosittelevat, että kaikki hihnat vaihdetaan samalla kerralla. Lisäksi hihnat on kiristettävä tietyssä järjestyksessä. Siitäkin on moottorin ohjekirjassa hyvät ohjeet.
- Anonyymi
Paloi just reikä mäntään tässä koneessa. 480h ajettu, samassa hallissa toinen saman kohtalon kokenut D4:nen. Siinä sananen laadusta.
Olisi kiinnostavaa kuulla myös, kuinka monta vuotta oli ajettu, ja oliko suuttimia tarkasteltu välissä?
- Anonyymi
Millaisella kuormituksella ajoit ja oliko öljyn vaihdot suodattimineen oikeilla öljyillä tehty...?
- Anonyymi
Noin 15000€ tempoa tiedossa.
- Anonyymi
Sama kohtalo itellä kuluneelta kesältä, 10 vuotta ja 500 tuntia. Mäntä halki ja sen jälkeen t-kirjaimen muotoinen reikä mäntään. Tismalleen sama kuvio kuin kymmenissä netin kautta löytyvissä kuvissa. Kyseessä siis lämpörasitus, josta mäntä halkeaa. Mäntä ei siis sula. Toki läpipuhallus halkeamasta aiheuttaa sitten tuon reiän sulamisen, mutta kone ehtii siinä samassa jo sammua kun puristukset häviää.
Omassa oli kaksi suutinta Boschin speksien ulkopuolella, yksi selvemmin. Ei pitäisi kuitenkaan rikkoa konetta lievä suuttimen kuluminen, toimivat kuitenkin ihan normaalisti. Tästä kuitenkin aiheutuu sen verran ylilämpöä että mäntä menee halki kun kahva on alhaalla. Eli mäntien pitäisi kestää enemmän sitä lämpöä, se on näiden heikkous. Oma vene vei noin 10% enemmän polttoainetta mitä ajotietokone näytti, joka siis kieli suuttimien vuodosta ja sitä kautta korkeammista palolämpötiloista.
Tosiaan tuo remontti on luokkaa 15000 euroa. Sen voi tehdä halutessaan longblockina (puolimoottorin vaihto) tai poraus ylikokomäntäremppana. Kustannukset suurinpiirtein samat, jälkimmäinen vähän halvempi, jos koneistamo sen osaa tehdä.
Olen kuullut että näistä mäntävikaisista D4:sta on myös otettu ihan priima suuttimia ulos mutta tätä epäilen. Kyllä siinä aina jotain pientä häikkää on palotapahtumassa jos mäntä ei sitä kestä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sama kohtalo itellä kuluneelta kesältä, 10 vuotta ja 500 tuntia. Mäntä halki ja sen jälkeen t-kirjaimen muotoinen reikä mäntään. Tismalleen sama kuvio kuin kymmenissä netin kautta löytyvissä kuvissa. Kyseessä siis lämpörasitus, josta mäntä halkeaa. Mäntä ei siis sula. Toki läpipuhallus halkeamasta aiheuttaa sitten tuon reiän sulamisen, mutta kone ehtii siinä samassa jo sammua kun puristukset häviää.
Omassa oli kaksi suutinta Boschin speksien ulkopuolella, yksi selvemmin. Ei pitäisi kuitenkaan rikkoa konetta lievä suuttimen kuluminen, toimivat kuitenkin ihan normaalisti. Tästä kuitenkin aiheutuu sen verran ylilämpöä että mäntä menee halki kun kahva on alhaalla. Eli mäntien pitäisi kestää enemmän sitä lämpöä, se on näiden heikkous. Oma vene vei noin 10% enemmän polttoainetta mitä ajotietokone näytti, joka siis kieli suuttimien vuodosta ja sitä kautta korkeammista palolämpötiloista.
Tosiaan tuo remontti on luokkaa 15000 euroa. Sen voi tehdä halutessaan longblockina (puolimoottorin vaihto) tai poraus ylikokomäntäremppana. Kustannukset suurinpiirtein samat, jälkimmäinen vähän halvempi, jos koneistamo sen osaa tehdä.
Olen kuullut että näistä mäntävikaisista D4:sta on myös otettu ihan priima suuttimia ulos mutta tätä epäilen. Kyllä siinä aina jotain pientä häikkää on palotapahtumassa jos mäntä ei sitä kestä.Onko tässä D4 volvossa männät jähdytettyjä öljy ruiskulla?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko tässä D4 volvossa männät jähdytettyjä öljy ruiskulla?
On. Öljypillit oli kunnossa kun kone purettiin. Toinen vaihtoehto voi tosiaan olla tuo männänjäähdytyksen häiriö. Oma kone leipoi kohtuu kovassa kelissä, tiedä sitten onko se vaikuttanut tohon männänjäähdytyksen tehokkuuteen?
Minulla vastaava kokemus viime kesältä, 2021. Kerään tietoja VP D4 moottorivaurioista osoittaakseni sen kuuluvan valmistajan virhevastuun mukaisesti VP:n korvattavaksi. VP ei myönnä vastuun kuuluvan sille perusteena lähinnä se, että moottoriani ei ole huollettu valtuutetuissa korjaamoissa eikä sitä ole kytketty Vodia-diagnostiikkalaitteeseen.
Olen kääntynyt asianajotoimiston puoleen ja harkitsen oikeudellisia toimia samoin kuin kuluttaja-asiamiehen puoleen kääntymistä.
Ottakaa yhteyttä 0408435695 Kalevi- Anonyymi
kalrei kirjoitti:
Minulla vastaava kokemus viime kesältä, 2021. Kerään tietoja VP D4 moottorivaurioista osoittaakseni sen kuuluvan valmistajan virhevastuun mukaisesti VP:n korvattavaksi. VP ei myönnä vastuun kuuluvan sille perusteena lähinnä se, että moottoriani ei ole huollettu valtuutetuissa korjaamoissa eikä sitä ole kytketty Vodia-diagnostiikkalaitteeseen.
Olen kääntynyt asianajotoimiston puoleen ja harkitsen oikeudellisia toimia samoin kuin kuluttaja-asiamiehen puoleen kääntymistä.
Ottakaa yhteyttä 0408435695 KaleviJos facebook taipuu, niin kannattaa liittyä ryhmään Volvo Penta Victims, niin siellä kyllä juttua niin männistä, nibraleista kuin dph-vetareista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos facebook taipuu, niin kannattaa liittyä ryhmään Volvo Penta Victims, niin siellä kyllä juttua niin männistä, nibraleista kuin dph-vetareista.
Näin on vihreät on ongelma diesel koneissa, miten ennen, niin luotettava on nykyään laadultaan surkea, kiinassako nämä tehdään vai onko tarkoitus saada kauppa käymään, elinkaaren lyhentyessä?
- Anonyymi
kalrei kirjoitti:
Minulla vastaava kokemus viime kesältä, 2021. Kerään tietoja VP D4 moottorivaurioista osoittaakseni sen kuuluvan valmistajan virhevastuun mukaisesti VP:n korvattavaksi. VP ei myönnä vastuun kuuluvan sille perusteena lähinnä se, että moottoriani ei ole huollettu valtuutetuissa korjaamoissa eikä sitä ole kytketty Vodia-diagnostiikkalaitteeseen.
Olen kääntynyt asianajotoimiston puoleen ja harkitsen oikeudellisia toimia samoin kuin kuluttaja-asiamiehen puoleen kääntymistä.
Ottakaa yhteyttä 0408435695 KaleviOma D4 hajosi loman päätteeksi. Ensiviikolla otetaan kone ylös ja katsotaan mitä on tapahtunut. Suorasta ajosta 3-4 mailia lähdön jälkeen ja meno hyytyi siihen. Öljyä tuli kampikammion suodattimen kautta ehkä puolilitraa. Varmaan on sama kuin useilla muillakin, eli reikä männässä. Vene huollettu talvisin orkkiskamoilla ja mittarissa 572h. Huoltomies sanoi että tulevana kautena katsotaan suuttimet ja turbo. No niin katsotaan mutta hieman eri tavalla...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oma D4 hajosi loman päätteeksi. Ensiviikolla otetaan kone ylös ja katsotaan mitä on tapahtunut. Suorasta ajosta 3-4 mailia lähdön jälkeen ja meno hyytyi siihen. Öljyä tuli kampikammion suodattimen kautta ehkä puolilitraa. Varmaan on sama kuin useilla muillakin, eli reikä männässä. Vene huollettu talvisin orkkiskamoilla ja mittarissa 572h. Huoltomies sanoi että tulevana kautena katsotaan suuttimet ja turbo. No niin katsotaan mutta hieman eri tavalla...
Joo siellä on yksi mäntä halki ja se perus palokuvio siinä laessa. Kannattaa se longblock-remppa tehdä ja ehdottomasti uudet suuttimet tai kunnostus vaikkei testipenkki kummoisia heittoja näyttäisikään. Samalla kannattaa tankki kattoa jos sen vaan voi, jotta saa veden pois sieltä.
Jatkossa kannattaa ajaa konetta öljyn lämpöjen mukaan, ei veden lämpöjen. Öljyn lämpö kertoo koneen todelliset olosuhteet ja antaa kuvan mäntien jäähdytyksestä. Näissä koneissahan siis öljy jäähdyttää männät. Oma näkemys on se, että turvallinen alue missä kone kestää, on alle 87 asteen öljyn lämpö, jolloin männän lämmötkin pysyy aisoissa. Lämpökellohan pirahtaa vasta kun öljyn lämpö ylittää 92 astetta. Siihen asti Volvon vedenlämpö on ohjelmoitu näyttämään tasaista 85 astetta (mitä se ei koskaan ole oikeasti) ja nousee sitten yhtäkkiä sinne hälyrajalle.
Tähän koneen jäähdytykseen on tosi iso vaikutus pintaveden lämpötilalla, jonka senkin huomaa kun seuraa niitä öljynlämpöjä. Kun pintavesi on yli 22 niin ainakin oma kone tahtoo nostaa öljynlämmöt herkästi tuonne 87 asteeseen marssinopeuksilla (3100 rpm). Nyt kun vesi on enää 15 astetta niin lämmöt on siellä 84 asteessa.
Öljyn lämmöt saa näkyviin ainakin NMEA2000 yhteyden kautta plotteriin, en tiedä näkyykö siinä omassa ajotietokoneessa kun omassa EVC:ssa ei semmoista ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo siellä on yksi mäntä halki ja se perus palokuvio siinä laessa. Kannattaa se longblock-remppa tehdä ja ehdottomasti uudet suuttimet tai kunnostus vaikkei testipenkki kummoisia heittoja näyttäisikään. Samalla kannattaa tankki kattoa jos sen vaan voi, jotta saa veden pois sieltä.
Jatkossa kannattaa ajaa konetta öljyn lämpöjen mukaan, ei veden lämpöjen. Öljyn lämpö kertoo koneen todelliset olosuhteet ja antaa kuvan mäntien jäähdytyksestä. Näissä koneissahan siis öljy jäähdyttää männät. Oma näkemys on se, että turvallinen alue missä kone kestää, on alle 87 asteen öljyn lämpö, jolloin männän lämmötkin pysyy aisoissa. Lämpökellohan pirahtaa vasta kun öljyn lämpö ylittää 92 astetta. Siihen asti Volvon vedenlämpö on ohjelmoitu näyttämään tasaista 85 astetta (mitä se ei koskaan ole oikeasti) ja nousee sitten yhtäkkiä sinne hälyrajalle.
Tähän koneen jäähdytykseen on tosi iso vaikutus pintaveden lämpötilalla, jonka senkin huomaa kun seuraa niitä öljynlämpöjä. Kun pintavesi on yli 22 niin ainakin oma kone tahtoo nostaa öljynlämmöt herkästi tuonne 87 asteeseen marssinopeuksilla (3100 rpm). Nyt kun vesi on enää 15 astetta niin lämmöt on siellä 84 asteessa.
Öljyn lämmöt saa näkyviin ainakin NMEA2000 yhteyden kautta plotteriin, en tiedä näkyykö siinä omassa ajotietokoneessa kun omassa EVC:ssa ei semmoista ole.Mukava juttu kun tulit kertomaan mitä tapahtui.
Lisäksi tuo neuvo ajaa öljyn lämpöjen mukaan on todella hyvä muistaa.
Joko olet saanut laskun mitä tuo rytäkkä maksoi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mukava juttu kun tulit kertomaan mitä tapahtui.
Lisäksi tuo neuvo ajaa öljyn lämpöjen mukaan on todella hyvä muistaa.
Joko olet saanut laskun mitä tuo rytäkkä maksoi?Oma remontti oli 18000 sisältäen uudet suuttimet (3000) ja vähän muutakin oheisremonttia. Ihan pelkkä koneremontti takaisin käyntikuntoon olisi tullut maksamaan noin 13000. Irrotus ja asennus ei sisälly tähän, se oli sellainen puolen päivän homma suuntaansa. Tehtiin siis ylikokoon poraamalla ja ruotsalaisilla SLP tarvikemännillä. Hämeen diesel ainakin osaa näitä remontteja tehdä. Tämä nyt tietysti jälleenmyyntiarvoa ajatellen huonompi vaihtoehto kuin longblockin vaihto joka olisi noin 5000 euroa kalliimpi. Toki pitää muistaa että ne longblockitkin on Volvon tehtaalla korjattuja konerikkomoottoreita, eikä mitään tehdasuusia. Joidenkin merkintöjen mukaan niissäkin on ylikokomäntiä mitä Volvo ei kuitenkaan varaosana myy.
Tasan 100 tuntia tullut nyt ajettua rempatulla koneella ja toimii täydellisesti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oma remontti oli 18000 sisältäen uudet suuttimet (3000) ja vähän muutakin oheisremonttia. Ihan pelkkä koneremontti takaisin käyntikuntoon olisi tullut maksamaan noin 13000. Irrotus ja asennus ei sisälly tähän, se oli sellainen puolen päivän homma suuntaansa. Tehtiin siis ylikokoon poraamalla ja ruotsalaisilla SLP tarvikemännillä. Hämeen diesel ainakin osaa näitä remontteja tehdä. Tämä nyt tietysti jälleenmyyntiarvoa ajatellen huonompi vaihtoehto kuin longblockin vaihto joka olisi noin 5000 euroa kalliimpi. Toki pitää muistaa että ne longblockitkin on Volvon tehtaalla korjattuja konerikkomoottoreita, eikä mitään tehdasuusia. Joidenkin merkintöjen mukaan niissäkin on ylikokomäntiä mitä Volvo ei kuitenkaan varaosana myy.
Tasan 100 tuntia tullut nyt ajettua rempatulla koneella ja toimii täydellisesti.Toivotaan, että kestää vielä pitkään …
Tuo on kyllä outoa, etteivät myy tarvittavia osia, koska eivät muutenkaan ota mistään vastuuta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo siellä on yksi mäntä halki ja se perus palokuvio siinä laessa. Kannattaa se longblock-remppa tehdä ja ehdottomasti uudet suuttimet tai kunnostus vaikkei testipenkki kummoisia heittoja näyttäisikään. Samalla kannattaa tankki kattoa jos sen vaan voi, jotta saa veden pois sieltä.
Jatkossa kannattaa ajaa konetta öljyn lämpöjen mukaan, ei veden lämpöjen. Öljyn lämpö kertoo koneen todelliset olosuhteet ja antaa kuvan mäntien jäähdytyksestä. Näissä koneissahan siis öljy jäähdyttää männät. Oma näkemys on se, että turvallinen alue missä kone kestää, on alle 87 asteen öljyn lämpö, jolloin männän lämmötkin pysyy aisoissa. Lämpökellohan pirahtaa vasta kun öljyn lämpö ylittää 92 astetta. Siihen asti Volvon vedenlämpö on ohjelmoitu näyttämään tasaista 85 astetta (mitä se ei koskaan ole oikeasti) ja nousee sitten yhtäkkiä sinne hälyrajalle.
Tähän koneen jäähdytykseen on tosi iso vaikutus pintaveden lämpötilalla, jonka senkin huomaa kun seuraa niitä öljynlämpöjä. Kun pintavesi on yli 22 niin ainakin oma kone tahtoo nostaa öljynlämmöt herkästi tuonne 87 asteeseen marssinopeuksilla (3100 rpm). Nyt kun vesi on enää 15 astetta niin lämmöt on siellä 84 asteessa.
Öljyn lämmöt saa näkyviin ainakin NMEA2000 yhteyden kautta plotteriin, en tiedä näkyykö siinä omassa ajotietokoneessa kun omassa EVC:ssa ei semmoista ole.Viime syksyltä tämä, mutta kommentoidaan. Hyvä neuvo. Tuossa ehkä ainoana pistää silmään se, että tässä on suht korkeat kierrokset jatkuvalle marssinopeudelle. D4 koneen WOT taitaa olla 3500 RPM joten tuo 3100 on 89% tästä. Mites kelissä, käykö ettei tuo 3100 riitä? Pidempi legi kelissä= pitkän aikaa reilusti yli 90% konetehoista = lisää riskejä. Eli mahdollisesti mainittua ongelmaa öljyjen lämpenemisestä ei lämpöisilläkään vesillä tulisi mikäli normaali marssinopeus pysyisi about 80%:ssa maksimeista. Muutenkin rasitusta vähän joka suuntaan paljon vähemmän hieman alemmilla kierroksilla.
Olisiko ehkä hieman pienehkö kone veneeseen vai muuten vain tarve/tapa liikkua lujempaa?
Hyvä, että pystyy seuramaan öljyn lämpöjä niin säästynee pahimmilta noinkin toimiessa ja voi tiputtaa kierroksia, kuten mainitukin. Vakionahan ei mittareissa tosiaan näy. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viime syksyltä tämä, mutta kommentoidaan. Hyvä neuvo. Tuossa ehkä ainoana pistää silmään se, että tässä on suht korkeat kierrokset jatkuvalle marssinopeudelle. D4 koneen WOT taitaa olla 3500 RPM joten tuo 3100 on 89% tästä. Mites kelissä, käykö ettei tuo 3100 riitä? Pidempi legi kelissä= pitkän aikaa reilusti yli 90% konetehoista = lisää riskejä. Eli mahdollisesti mainittua ongelmaa öljyjen lämpenemisestä ei lämpöisilläkään vesillä tulisi mikäli normaali marssinopeus pysyisi about 80%:ssa maksimeista. Muutenkin rasitusta vähän joka suuntaan paljon vähemmän hieman alemmilla kierroksilla.
Olisiko ehkä hieman pienehkö kone veneeseen vai muuten vain tarve/tapa liikkua lujempaa?
Hyvä, että pystyy seuramaan öljyn lämpöjä niin säästynee pahimmilta noinkin toimiessa ja voi tiputtaa kierroksia, kuten mainitukin. Vakionahan ei mittareissa tosiaan näy.Vastaan tähän sen verran, että sweet spot on toi 3000-3100 rpm omassa veneessä ja siitä alaspäin alkaa jo kyntää ja tarkoittaa että naftaa menee sama määrä sylintereihin ja lämpöihin ei ole vaikutusta. Saattaa jopa olla lämpöjä nostava vaikutus jos jäähdytysveden virtauskin siinä pienenee.
Onhan tuo D4-260 kone ehkä vähän reilu kolmen tonnin (ilman konetta) veneeseen alakantissa, vaikka hyvin ampuu liukuun ja huiput on 33 kt. - Anonyymi
Suuttimet ehkä jäänyt tarkastamatta. Jos ne pielessä, saa mäntäpistiäisen aikaan
- Anonyymi
Eikös tuo D4 (4sylinterinen) ole marinoitu auton moottori?
- Anonyymi
Litratilavuudelta päätellen ei ainakaan henkilö sellaisen ja sylinteri lukumäärältä päätellen huono minkään muunkaan raskaamman kulkineen...
4 sylinteriä valurautalohkolla ilman putkia ja 3,7 litraa tilavuus, missä sellainen olisi autossa? - Anonyymi
Ei todellakaan ole.
D4/D6 ovat molemmat ihan meridieseleiksi suunniteltu. D3 on sitten marinoitu auton kone.
- Anonyymi
Volvo Penta on tie murheisiin, huonosti suunniteltu huoltaa, kehno varaosa toiminta, heikko vastuun kanto, kallit varaosat, lopettavat varaosien valmistamisen jo verraten nuorissa koneissa, mikä on käsittämätöntä jälkimarkkinointia.
Jos mahdollista valita, niin en huoli enää koskaan VP konetta veneessä itselleni- Anonyymi
Paremi nimi olisi VD eli viia dolorosa kuin VP
- Anonyymi
Mulla D6 400 -16. Nyt tuli täys tuho DPH-D vetariin 680 h. Ei oo kestävii nää. Volvon huolto tehty vuosittain. Öljyä oli mutta silti päälakerin pinta oli hävinny ja vetari hajos ilman mitään varotusta 25 s vauhdista keskelle järvee. Matka loppu siihen
- Anonyymi
Volvon maine perustuu menneen mailman koneisiin, nämä uudet ovat laadultaan jotain muuta, siis pas...
Cat, cummins yms. Niin pelittää...
Vetareiden kaikkein surkimukset ovat ne uusimma väärinpäin olevat💩 - Anonyymi
<päälakerin pinta oli hävinny
Onko siellä liukulaakereita? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
<päälakerin pinta oli hävinny
Onko siellä liukulaakereita?ei vaan skfn kuulalaakeri sisä renkaan pinta ns hävinny. Varmaankin liian kova rasitus eli heikko laskeri. On kokoajan öljykylvyssä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei vaan skfn kuulalaakeri sisä renkaan pinta ns hävinny. Varmaankin liian kova rasitus eli heikko laskeri. On kokoajan öljykylvyssä
nyt volvolta tehtaan vastaus. Takuu 2 v ja sit ei mitään vaan vaikka tää 680 h hajonnut vetari kuuluukin hajota. Lyhyt ikä yli 80000 € paketille ku kone poikii end kesänä luultavimmin.
Minkäs mahat ku kone tulee uudenkin veneen mukana - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei vaan skfn kuulalaakeri sisä renkaan pinta ns hävinny. Varmaankin liian kova rasitus eli heikko laskeri. On kokoajan öljykylvyssä
Olisiko ollut väärää öljyä, jossa ei ole tarpeeksi EP/GL lisäaineita, kun laakerin pinta kulunut?
Noilla "ammatti" huoltohenkilöilläkin sattuu ja tapahtuu... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisiko ollut väärää öljyä, jossa ei ole tarpeeksi EP/GL lisäaineita, kun laakerin pinta kulunut?
Noilla "ammatti" huoltohenkilöilläkin sattuu ja tapahtuu...no volvon omaa vetari öljyä. Varmaankin pitäis olla oikeeta. Miks volvon huolto muuta laittais
- Anonyymi
Mikäli D4 on herkkä suutinten speksien mukaiselle toimivuudelle niin onko kokemuksia niiden testaamisesta ja kunnostamisesta pääkaupunkiseudulla? Missä kannattaisi tehdä ja kuinka paljon maksaa? Onko käytännössä ainoa vaihtoehto käyttää Volvo Pentan virallisia huoltoliikkeitä?
- Anonyymi
Ne on Boschin suuttimet ja Volvoliikkeetkin kiikuttavat ne Boschin huoltoon penkitettäväksi. Omista suuttimista kuulin konerikon jälkeen näkemyksen, ettei suuttimien olisi missään nimessä pitänyt aiheuttaa täystuhoa, mutta näissä D-koneissa onkin vähän normaalia pienemmät marginaalit...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne on Boschin suuttimet ja Volvoliikkeetkin kiikuttavat ne Boschin huoltoon penkitettäväksi. Omista suuttimista kuulin konerikon jälkeen näkemyksen, ettei suuttimien olisi missään nimessä pitänyt aiheuttaa täystuhoa, mutta näissä D-koneissa onkin vähän normaalia pienemmät marginaalit...
Kiitos kaikille kommentoijille. Tämä on hyvä ja informatiivinen viestiketju.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos kaikille kommentoijille. Tämä on hyvä ja informatiivinen viestiketju.
liekkö D6 yhtä herkkä ko vaurioille. Nyt kun 680 h ajettu toki ns huollettu Volvolla. Riittää jo toi vetarin totaali tuho. Ei edes oo varmaa saako uuden ens kesäks. Sitkö sit kone poikii
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
liekkö D6 yhtä herkkä ko vaurioille. Nyt kun 680 h ajettu toki ns huollettu Volvolla. Riittää jo toi vetarin totaali tuho. Ei edes oo varmaa saako uuden ens kesäks. Sitkö sit kone poikii
Useaan kertaan kommentoitu, että koneet huollettu aidossa VP huollossa ja silti männät pilalla.
VP on yksi kiro. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Useaan kertaan kommentoitu, että koneet huollettu aidossa VP huollossa ja silti männät pilalla.
VP on yksi kiro.On totta, olen omistanut 4 volvoa ja kuvitellut sen paremmuutta, kunnes löysin tosi rakkauden Cummins koneesta. On suunniteltu, niin paljon hyvin huoltojen suhteen, että ihmettelen jälkeen päin volvon typeryyksiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1092820Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302385Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen212320Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631041930- 1141620
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1691341Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2841169- 711024
- 801024
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi243979