Mistähän katuojasta nämä kaupungin bussikuskit on kaivettu, ainakaan autokouluja eivät ole käyneet, koska eivät ymmärrä mitään liikennesäännöistä. Ei ole kerta tai kaksi viikossa (paremminkin päivässä), kun suojatiellä saa hyppiä bussin edestä pois. Voisi luulla, että tarkoituksella yrittävät jalankulkijoiden yli ajaa. Kannattaisi kerrata liikennesäännöt ja odottaa kiltisti, että suojatielle aikovat ovat ehtineet suojatien yli ja vasta sitten ajetaan auto siihen suojatien päälle.. keskustan leveät suojatiet ovat toki vittumaisia, mutta sillehän ei voi mitään, sama tieliikennelaki se koskee myös ammattiautoilijoita.
Eikä noita bussikuskeja voi tuolla tienpäälläkään kovin ammattilaisiksi sanoa, bussipysäkiltä ei ole mitään oikeutta tulla eteen, muilla voi toki olla joissain tilanteissa väistämisvelvollisuus, mutta etuajo-oikeutta ei ole kellään. Ja väistämisvelvollisuus ei todellakaan koske 80-rajoitusalueita, joissa bussit aiheuttavat aamuruuhkassa ikäviä vaaratilanteita. Eikä pysäkiltä lähtiessä voi bussillakaan vaihtaa poikittain kahden kaistan yli oikeasta reunasta vasempaan, siinä jää montakin tieliikennelain kohtaa noudattamatta, vaikka alan ammattilaisesta on muka kyse :D
Oulussa idiootteja bussikuskeja
25
962
Vastaukset
- Alvira
Joo, olen samaa mieltä tuosta, ettei bussikuskit halua antaa jalankulkijoille ja pyöräilijöille tilaa suojatiellä. On muuten melkolailla ihan Oululainen ilmiö. En ainakaan muissa kaupungeissa ole joutunut varomaan nilkoille tulevaa bussia, tai vaihto-ehtoisesti taksia.
Ehkä on mennyt mielessä sekaisin mikä on hälytysajoneuvo hälytyksessä, ja mikä on joku muu ajoneuvo.- EiSeNiinMene
<<ettei bussikuskit halua antaa jalankulkijoille ja pyöräilijöille tilaa suojatiellä.>>
Oulussa etenkin pyöräilijät torveilee kovalla vauhdilla yli teiden kuvitellen suojatien väistämissääntöjen sääntöjen koskevan pyörillä ajaviakin. Tämä ilmiö korostuu etenkin Musiikkikeskuksen lähellä olevalla vilkkaalla pyörätiellä.
- AnnaPalautetta
Oulun kaupungin joukkoliikenteen johtajalle - josko asiaan tulisi parannusta. Epäilen kyllä, ettet tule saamaan vastausta sieltä. Nämä kaupungin virkamiehet ovat sen sortin johtajia, etteivät palkkansa maksajille eli meille kaupunkilaisille vaivaudu vastaaman, vaikka se heille kuuluisikin.
- JoskusBussillakin
<<Oulun kaupungin joukkoliikenteen johtajalle - josko asiaan tulisi parannusta.>>
Torikatu on Oulun vilkkain joukkoliikennekatu ja siinä on kaupungin levein (tien suuunnassa siis pisin) ja vilkkain suojatie kävelykadulta torille Kauppurienkadulla. JOS bussikuski odottaa jalankulkijoiden loppumista aamuruuhkassa vaikkapa 1-5 tai jopa 10 minuuttia per bussi, niin koko kaupunkihan on jumissa ja täynnä busseja, jotka tulee porrastetusti läpi kaupungin Torikadun kautta molempiin suuntiin. Toinen vilkas suojatie on Toripakan pysäkkien välissä Pakkahuoneenkadulla. Vain täydellinen idiootti voi suunnitella joukkoliikennekadun tuollaiseen paikkaa leveiden suojateiden kanssa, jossa jalankulkijoiden lisäksi pyöräilijät torveilee kovalla vauhdilla yli kuvitellen suojatien väistämissääntöjen sääntöjen koskevan pyörillä ajaviakin.
Ihme on se, että alle jää niin harvoin ketään. Lisäriesana on lisääntynyt henkilöautojen läpiajojen paljous Torikadulla ja sitähän ei valvo kukaan. - ABECEDE
"Eikä pysäkiltä lähtiessä voi bussillakaan vaihtaa poikittain kahden kaistan yli oikeasta reunasta vasempaan, siinä jää montakin tieliikennelain kohtaa noudattamatta, vaikka alan ammattilaisesta on muka kyse :D"
Pysäkiltä lähtevää kahden kaistan yli tulevaa bussia ON MYÖS VÄISTETTÄVÄ! Monen pysäkin jälkeen tulee risteys, jossa vasemmalle kääntyvän bussin on ryhmityttävä vasemmalle kaistalle. Jos jäät oikealle kaistalle, jäät sitten siihen loppupäiväksi, kun tilaa kaistanvaihtoon ei anneta. Niinpä pysäkiltä lähdettäessä otetaan heti yhden kaistan yli valmiiksi se vasen. VIISI VILKKUA ja sitten se bussi pysäkiltä lähtee, Vasenta bussin vilkkua seuraamalla takana tulijat voivat ennakoida bussin lähdön ja sovittaa oman nopeutensa jo valmiilsi tulevaan väistöön.
Tiedoksi ketjun aloittajalle sekä muillekin joille pysäkiltä lähtevän linja-auton väistämissäännöt ovat jääneet epäselviksi:
"Laissa on säädetty sellaisesta tilanteesta, jossa autoilija lähestyy ajoneuvollaan linja-autopysäkkiä joko samaa tai viereistä kaistaa pitkin ja samaan aikaan linja-auton kuljettaja osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle.
Tällaisessa tilanteessa autoilija on velvollinen vähentämään nopeuttaan ja tarvittaessa pysäyttämään ajoneuvonsa, jotta linja-auto voi esteettä lähteä ajoradan reunassa sijaitsevalta pysäkiltä. Tämä velvollisuus koskee kuitenkin vain tieosuuksia, joilla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h."
finlex.fi
Linja-autonkuljettajat, kuten kaikki joukkoliikenteessä työskentelevät, tekevät arvokasta työtä kuljettaessaan meille itse kullekin sitä kaikkein arvokkainta lastia. Annetaan heille siihen mahdollisuus ja työrauha. - MennäänBussilla
Yksi niistä ammateista minkä takia Sipilä sääti aktiivimallin.Elikkäs mihin muutoin ei saada työntekijöitä kuin pakottamalla.
- Kuljettaja_suojatiellä
Bussin / kuorma-auton ratista on hyvä näkyvyys henkilöauton yli ja ei siis ole pakko pysähtyä kun näkee koko suojatien. Tätä eniten jäkätetään. Toisen bussin ohi ei voi ajaa pysähtymättä kun se on pysähtynyt suojatien eteen tai sen perä peittää suojatien osalta näkyvyyden vaikkapa kohdattaessa.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P32
32 §
"Kuljettajan suojatiesäännöt
Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.
Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa." - Finlex
Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P22
22 §
Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle
Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)
Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään.
35 §
Suuntamerkki
Ajoneuvon kuljettajan, joka aikoo lähteä liikkeelle tien reunasta, kääntyä risteyksessä tai tiellä taikka vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa, on muiden varoittamiseksi annettava merkki suunnanosoittimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla.
Merkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä. Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä. - Korttipois
Lisäksi Oulun linja-autot tulevat eteen kolmion takaa. Jäisellä tiellä olen melkein ajanut tälläisen törttöiivarin kylkeen, koska autoni ei pysähtynyt jarrutuksesta huolimatta. Väliä jäi kaksi senttiä.
- MitäMuitaMoitit
"koska autoni ei pysähtynyt jarrutuksesta huolimatta"
Et selvästikään hallinnut ajoneuvoasi, kuten tieliikennelaki ihan perussäännöissä jo edellyttää... kaikkissa nopeuksissa ja -tilanteissa... itselläsihän tuo kortti on löyhässä kantimessa. - Intetäänsitten
MitäMuitaMoitit kirjoitti:
"koska autoni ei pysähtynyt jarrutuksesta huolimatta"
Et selvästikään hallinnut ajoneuvoasi, kuten tieliikennelaki ihan perussäännöissä jo edellyttää... kaikkissa nopeuksissa ja -tilanteissa... itselläsihän tuo kortti on löyhässä kantimessa.Kortti lähtee ensin siltä joka on väistämisvelvollinen. Tien pinta oli jäinen ja nopeus alhainen.
- EriTilanne
Suojatielle aikovaa ei tarvitse väistää, suojatielle astumassa olevaa kyllä.
- Menenautolla
Tämä on kyllä huomattu. Bussikuskiksi ajautuvat ne jotka ovat kykenemättömiä mihinkään muuhun ammattiin tai yleensä älylliseen toimintaan. Hermot on pinnassa ja luullaan omistavansa koko kaupunki. Matkustajat ikävä riesä matkanteossa ja haittaavat matkantekoa. Heille voi tiuskia mitä tahansa.
- IhanKykenemätönJoo
Menenautolla
14.11.2018 21:51
"Bussikuskiksi ajautuvat ne jotka ovat kykenemättömiä mihinkään muuhun ammattiin tai yleensä älylliseen toimintaan."
Mene vaan ja toivottavasti menet AINA!
- Rekkaukoillekin
Tämän päivän (14.11.2018) Kalevan mukaan bussikortti on lujassa nykyään... ja rekkakortitkin samoin. Liikenne merkkien tunnistus heikentynyt ja vastimuksia kiristettiin.
Ennen riitti 10 monivalintakysymystä, joista 3 sai olla väärin ja 30 sek kysymys. Kaikkiaan lienee ollut ainakin 100 vaihtoehtoa joista ne 10 arvottiin testiin. Nyt kysymyksiä on jotain 30 tai enemmänkin- Ählämöintiä
Mamut saa omankielisen "avustajan eli penaalin terävimmän kynän", jolla on jo bussikortti ja lisäksi aikarajoitus on pois. Kukaan ei tiedä mitä he keskenään keskustelevat kun "kokelas" suorittaa koetta! Tämäkö on tasa-arvoista suomalaisia kohtaan? EI OLE. Rasistista syrjintää kantasuomalaisia kohtaan. Entä kielitaitovaatimus? Eivät osaa edes suomea, saati englantiakaan, pakkoruotsista puhumattakaan.
- TikapuitaPitkinTaivaasee
Syyllisiä aina etsitään ja tarvitaan.
- Ewuli
Mikä sinun ongelmasi on? Kuljen jatkuvasti onnikalla ja kaikki kuljettajat on todella fiksuja ja ammattilaisia.
- monia.näkökulmia
Varmasti ovatkin sen onnikalla kulkijan näkökulmasta. Mutta jos katsot muun liikenteen näkökulmasta, niin tilanne voi näyttää erilaiselta. Ei silti, valtaosa ajaa kyllä varmasti tosi hyvin. Mutta kun ne muutamat toheloivat, niin helposti jää ne tapaukset mieleen, ja sitten tulee yleistettyä. Muutamankin kerran olen joutunut suojatiellä bussia väistämään.
Joustavuus noilta ainakin aika usein on hukassa. Yritäpä vaikka vaihtaa autollasi kaistaa siten, että viereisellä kaistalla on linja-auto. Ei onnistu. 99% henkilö-, kuorma- , rekka- ja pakettiautoista antaa tilaa, linja-autoista 1 %
- Kyytiläinen
Odotaha, kun nämä matut pääsevät linjurikuskeiksi, niin on toisenlaiset hulinat😥
- Näin_Oulussa
Kahdet säännöt linja-autonkuljettajakoulutuksessa?
Kempeleessä oli (OSAO 2013-2014) linja-autonkuljettajakurssi Kurssi oli kestänyt jo ainakin viikon kun mukaan pyrki somalimies. Pääsyvaatimuksena kaikille oli mm. kuorma-autokortti. Kurssin vetäjä sanoi kaikkien kuullen, ettei tänne ketään oteta enää kesken kurssin. Sitten olikin vedetty työvoimatoimiston taholta esiin rasisti-kortti ja mies tulikin, nähtävästi OSAO:n Kempeleen yksikön johdon määräyksestä, koeajamaan kuorma-autolla opettajien valvoessa kuinka se onnistuu. Kokemustakin kun oli ollut kuljetusliikkeen töissä kuorma-autolla. No opettajat tarkistivat kuljettajan digikortin ja kurssin vetäjän kertoman mukaan yhtään ajotuntia kortilta ei löytynyt... taisivat tarkistaa asian vielä ko. kuljetusliikkeestäkin. Apumiehenä oli ollut harjoitteluajan. Niin meille kerrottiin.
Sama tyyppi oli suorittanut ka -kortin samassa oppilaitoksessa jo aiemmin ja moni opettaja tunsikin hänet entuudestaan. Ajotyylistä päätellen kuorma-autokortin opetukset ei olleet menneet perille tilannenopeuksien suhteen... ainakin Audillaan hän ajeli vauhdikkaasti.
Mies otettiin kurssille, jossa kaikkien läsnäolo kirjattiin päivittäin tietokoneelle. Poissaolot olisi korvattava jos mieli kurssin läpäistä hyväksytysti. Tämä kaveri oli hyvin usein poissa ja myöhästeli ajokoulutuksestakin. Mahdettiinko niitä edes kirjata ylös hänen osaltaan?
Miehen kielitaito oli hyvin puutteellinen vaikka hän oli ollut Suomessa jo useita vuosia. Ei hän suomea ymmärtänyt kovinkaan hyvin, saatika puhunut. Samoin englannin kielen taito oli heikkoa.
En tiedä pystyikö hän seuraamaan ja ymmärtämään teoriaopetuksen tunneilla juuri mitään. Samoin englannin opetuksen seuraaminen taisi olla vaikeaa. Ajotunneilla muut ajoi kaupungissa ja missä vain. Tätä miestä ei päästetty kalliilla bussilla Oulun keskustaan lainkaan. Vasta ihan kurssin lopulla hän taisi ajaa Raksilan tienoolla keskustan tuntumassa. Rovaniemellä nähtiin sekin ihme kun ajo-opettaja säntäsi avuksi rattiin, ettei peilit tipu risteyksen tolppiin! Kuskithan oli ns. vastuullisia kuljettajia ka-kortillaan, eikä autoissa ollut opettajan apupolkimia.
Kun muut seurasi bussin edessä toisten suoritusta ja arvioivat sekä oppivat siinä samalla, kyseinen herra istui aina takana puhuen koko ajan kännykkään. Puhelimia oli kaksi ja kovalla käytöllä. Hän puhui kielellä jota emme ymmärtäneet, luultavasti arabiaksi.
Pitkillä maantieajoilla hän sai ajaa hetkittäin ja muut melkeinpä pelkäsivät koska hän ei ymmärtänyt annettuja ajo-ohjeita. Kerrankin hän oli pysäyttänyt Oulusta Kajaaniin päin mentäessä linja-auton tielle, siis suoraan ajokaistelle, kun käsky oli vain hiljentää vauhtia. Matkavauhtina hän sanoi pelänneensä yli 80 kmh nopeuksia ja ohitusyritykset olivat kammottavia takaa nähtynä ja autossa olleiden kertomana. Parin yrityskerran jälkeen tuli ohituskielto.
Keväällä 2014 hän ei saanut linja-autokorttia vaan jäi kiertopalkintona seuraaville kursseille.
Selvää rasismia suomalaisia kohtaan oli teoriakokeen aikarajoituksen poistaminen ja lopulta avustajan käyttämisen salliminen teoriakokeessa. Avustajankin sai kuulemma valita... olisiko ollut joku nokkelampi.
Erikoisin tapaus oli n. 100 sivuisen autotekniikkaa sisältäneen tehtävämonisteen täyttäminen ja palauttaminen arvosteltavaksi. Ilman sitä ei pakollista tekniikkakoetta saanut läpi, eikä samalla siis ammattipätevyyttä. Tämä kaveri kyseli kaikilta valmiiksi täytettyä monistetta lainaan kopioitavaksi. Tarjosi oikein rahaakin. Ei olisi tullut mieleenkään antaa edes 100:sta €:sta. Eipä antaneet muutkaan... ei edes rahasta!
Toinen erikoisuus oli ensiapukoulutus. Sen järjesti Raahesta olleet SPR:n kouluttajat. 4-päiväinen kurssi sisälsi EA1 ja EA2 koulutuksen. Heti alkuun tehtiin selväksi, ettei yhtään tuntia poissaoloja sallittu tai pakollinen EA-kortti jäisi täältä saamatta ja ilman sitä ei kuljettajan hommiin ole asiaa. Yksi suomalainen kaveri myöhästyi 1. aamuna 25 minuuttia heti kurssin alusta. Alkutunnit oli pelkkää esittelyä ja kaverin myöhästyminen oli pätevästä syystä eli lääkärissä käynnin takia. Kurssin vetäjä käski hänet lähtemään pois. No ei hän lähtenyt, koska me kaikki olisimme lähteneet yhdessä ja siitäpä olisi raahelainen saanut vetää kurssinsa tyhjille seinille. Somali oli EA2 -kurssilta poissa puoli päivää noin vain ja niin vaan hänkin sai EA1 / EA2 korttinsa siinä missä muutkin. Itse koulutuksessakin hän oli ns. ihan pihalla.
2015 kevääsen mennessä hän oli kuulemma saanut kortin ja lähtenyt etelä-Suomeen "töihin".
Oulun seudulta bussikortin saaneet mamut pyrkii Turkuun ja Helsinkiin töihin, mutta useimmat on kuulemma jo piankin palanneet "Tuiran siltoja mittailemaan". - Anonyymi
Kohteliaita ja auttavaisia ainakin kohdalleni sattunut terveisin eräs muualta päin suomee nais matkustaja. Hänenlaisia saisi enemmän ola..
- Anonyymi
Onko paljon vesipäitä kun netissä jatkuvasti niistä horistaan että oulun vesi olisi jotenkin outoa?
- Anonyymi
Oulu oma valtionsa..
- Anonyymi
Onkohan niillä liikaa Raamatunlauseeet mielessä..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita
sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi2486221Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä
On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..1556028Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä
Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi2525108Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour
(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa524610Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu
Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu444390Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään
voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa644239Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään
mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät684177Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin
ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali373714Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä
Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa682632En koskaan tule sinulle tätä kertomaan
Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.582089