Vetoauto tarvittaisiin Turusta.

rape11

Hei!
Olisi tarkoitus hakea purjevene Turkuun Pietarsaaresta. Tällä hetkellä olisi kyllä saatavilla asiallinen peräkärry, mutta siihen tarvittava vetoautoa on vaikea löytää. Veneen oma paino on 2500 kg ja pituus 8 m. Se tarvitsisi Nelivedon ilmeisesti. Ajokortti on kyllä itselläni A BE CE DE. Sitten olisi lisäksi myös veneessä oleva pukki. Joka on metallinen. Eli sekin vielä lisää painoa. Onko hyvää halpaa vinkkiä vetoautoksi tai edullista hiabilla varustettua autoa. vast [email protected]. Pakettiauto ei ilmeisesti riitä.

30

239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lantikka

      Joku vanha land cruiser 80-luvulta. Niissä on 3000 kiloa suurin vetomassa. Sen jälkeen ei ole vastaavaa määrää sallittu oikein millään peleillä.

      • Vetoa

        No esim. Truckmasters Finlandin myymillä autoilla saa vetää 3500kg.


      • Voimaa_löytyy

        Tuo sama 3500kg on uusissakin land cruisereissa, kuten myös vaikkapa land rovereissa, Nissan patrolissa. Mitsubishin Paketissa 3300kg, kuten Jeepin jossain malleissa. Eli vaihtoehtoja löytyy runsaasti


      • Tyytyväinen_omistaja

        Uuden land cruiserin hinnalla saa kolme uutta truckmasterin oxia. Onhan se cruiseri siistimpi mut jos vaan vetoautoksi ja kuitenkin 5 paikkane. eikä mitää turhia autoveroja


      • Miten_on
        Tyytyväinen_omistaja kirjoitti:

        Uuden land cruiserin hinnalla saa kolme uutta truckmasterin oxia. Onhan se cruiseri siistimpi mut jos vaan vetoautoksi ja kuitenkin 5 paikkane. eikä mitää turhia autoveroja

        Kannattaako kumpaakaan hankkia jos kerran pitää yksi vene kuskata? Varsinkaan kun kumpikaan ei oikein riitä ko. tarkoitukseen.


      • Nono
        Voimaa_löytyy kirjoitti:

        Tuo sama 3500kg on uusissakin land cruisereissa, kuten myös vaikkapa land rovereissa, Nissan patrolissa. Mitsubishin Paketissa 3300kg, kuten Jeepin jossain malleissa. Eli vaihtoehtoja löytyy runsaasti

        No eipä ole Landcruiserissä vetomassa 3500 kg vaan 3200kg. Saman merkin Hiluxilla saa vetää 100kg enemmän eli 3300kg.
        Isuzu D- max ja Ford Rangerilla saa vetää täydet 3500 kg. Joillain Landrover Discoveryillä ja Rangeroverilla sekä Landrover Defenderillä. Myös Bmw X5 3.0 dsl koneella ja Vw Touareng saa vetää 3500kg.
        Nissan Patrolia ei ole myyty enää aikoihin eikä myöskään Mitsubishi Pajeroa saa enää uutena. Sen vetomassa on muuten 3500kg eikä 3300kg.


      • MaaRisteilijä
        Nono kirjoitti:

        No eipä ole Landcruiserissä vetomassa 3500 kg vaan 3200kg. Saman merkin Hiluxilla saa vetää 100kg enemmän eli 3300kg.
        Isuzu D- max ja Ford Rangerilla saa vetää täydet 3500 kg. Joillain Landrover Discoveryillä ja Rangeroverilla sekä Landrover Defenderillä. Myös Bmw X5 3.0 dsl koneella ja Vw Touareng saa vetää 3500kg.
        Nissan Patrolia ei ole myyty enää aikoihin eikä myöskään Mitsubishi Pajeroa saa enää uutena. Sen vetomassa on muuten 3500kg eikä 3300kg.

        Kyllä vanhoista Land Cruiserista löytyy 3500 kg hinureita. Myös uudemmissa malli 100 isolla moottorilla varustetuissa versioissa on täydet vetopainot.
        Silläkin nykyisin yleisellä 3 litran mallilla on vetopainona vain 2800 kg.
        Joissakin vanhemmissa malleissa on 3340 kg vetopainoja tarjolla.
        Sitä vastoin en ole Hi-luxissa nähnyt täysiä vetopainoja, koska se on yksinkertaiseti liian kevyt.
        Truckmasters Ox kevytkuorma-autossa on täydet vetopainot.
        Mitä tulee aloittajan tarpeisiin, niin ei taida BE luokka riittää tuohon kuljetukseen - ainakin tiukoille vetää.


      • sivusta.seuraaja
        Vetoa kirjoitti:

        No esim. Truckmasters Finlandin myymillä autoilla saa vetää 3500kg.

        Vetopainot on luokittelumassoja, eivät perävaunun kokonaismassoja.
        3500 kg:n vetopainolla saa siis vetää sopivalla jokortilla kärryä, jossa pyöränkuormien summa on 3500 kg, ja sen lisäksi tulee vielä vetokytkimelle tai vetopöydälle tuleva paino.
        Kevytkuormurilla voi siis laillisesti vetää 3500 kg:n vetomassalla vaikkapa 4,5 tonnin kokonaismassaista puoliperävaunu O2-luokan traikkua.
        Ja sen saa luiskalta myös ylös siinä missä useimmilla takavetoisilla traktoreillakin, sillä molemmissa tapauksissa vetävillä takapyörillä on painoa ja siten myös pitoa. Ja jos Ox:ssa on nelivetokin käytössä, niin aina vaan paremmin saa ylös.
        Puoliperävaunutraikussa on myös akseli taaempana, joten venettä ei tarvitse ajaa luiskalla yhtä pitkälle veteen kuin keskiakselitraikulla. Sehän riittää että akselin päällä on sen verran vettä että köliveneen saa kellumaan.


    • PukataPukata

      Voi olla vaikeaa saada pidettyä paketin kokonaispainoa alle 3500 kg. Pitäisi olla melkoisen kevyt kärry. Käytännössä mennään rekkalinjalle jossa painot ei suuresti haittaa, mutta onneksi kysyjällä riittää kortissa varaa, toivottavasti myös luotto-.

    • MattiSalmi

      Minulla on traktori ja isäni on maanviljelijä.

      Veljelläni on kärry, mutta en ole vielä kysynyt sitä ennen kuin ennakkotiedot käyvät toteen.

      Reilun vuorokauden reissu olisi tuo edestakaisin.

      Paljonko olisit siitä valmis maksamaan?

      • kaupunkilainenn

        Ymmärrän sinun traktorisi ja veljesi peräkärryn liittyvän tähän kuljetuskysymykseen, mutta mikä merkitys sillä on että isäsi on maanviljelijä?


    • Dslcat

      Vähän hepposia edellä luetellut autot ovat 2½tn veneen eteen - vielä laskee, mutta nostossa jos auton omamassa alle rampista kiskottavan, niin hyvissä olotuhteissa nousee, mutta "varalaitaa" ei ole. Alennusvaihteisto on must (4Lo), ja 4wd ehdottomuus. Vetelen ite liki 4tn omamassaisessa F250:llä sellaiset 20 nostoa laskua kaudessa. Kyllä noissa kok.massan 3500kg traikuissa reilu 2.6tn kantavuus, esim. http://www.trailerman.fi/fi/perakarryt/venetrailerit.html

      Mutta koska kysyjällä purkkarista kyse, niin vähän vaikeaksi menee kölillisen kanssa. Pitää traikun käydä syvällä tai nosto/lasku cranella.. Ja äkkiä tulee mieleen; miksi ei vettäpitkin tuota väliä? Korjaussiirto?

      • hkjdkjhdhjd

        Täytyy trailerin veto rampilta ylös tehdä traktorilla, ja autolla vedetään vasta tiellä. Yleensä joka paikasta löytyy traktoreita, jos on aikaa suunnitella ja selvitellä.


    • sivusta.seuraaja

      Täällä suositeltu Truckmasterin ox on ongelmallinen lainsäädännön kannalta.
      Sen leveys etuakselin kohdalta on 1,855 m https://truckmasters.fi/mallisto/truckmasters-ox/
      Ja asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä 25§ kolmannessa kappaleessa määrätään, että O3- tai O4 luokan keskiakseli- tai täysperäkärryn (yli 3500 kg) leveys saa ylittää vetoauton leveyden enintään 0,15 metriä. Eli silloin kärry saa olla enintään 2005 mm leveä. Puoliperävaunu saa olla enintään 2205 mm leveä saman pykälän perusteella. Ko kärryssä oleva vene saa olla enintään 2,6 m leveä 25§ perusteella normaalissa tieliikenteessä ja sellaisen saa kuormata ko kärryihin 45§ perusteella leveämpänä kuin kärry. Se tulee kuitenkin tällöin merkitä erikoiskuljetusmääräyksen 5.1 mukaisesti. Merkitsemättä veneen saa kuljettaa vain, jos se ei ylitä kärryn leveyttä kummaltakaan puolelta yli 10 cm. Eli maximi levyisellä keskiakseli-kärryllä vene saisi olla ilman erikoiskuljetusmerkintöjä 2205mm leveä.

      Erikoiskuljetuksessa vene saisi olla huomattavasti leveämpi, mutta tällöin kärryn olisi oltava vähintään 2,5 m leveä, mitä taas kyseisellä ajoneuvolla ei saa lainkaan vetää, riippumatta kärryn tyypistä. Kts: https://arkisto.trafi.fi/uutisarkisto/5390/uusi_maarays_erikoiskuljetukset_ja_erikoiskuljetusajoneuvot
      Määräyksen kohta 4.2

      Jos taas kärry mahtuu O2-luokkaan, eli on enintään 3500 kg, niin sen leveys saa olla 2,6 m, kunhan peilit ovat tarkoitukseen sopivat, eli niillä näkee taakse veneen ohi. Mikäli valittu kärry on vähintään 2,5 m voi siihen kuormata selvästi leveämmän veneen erikoiskuljetuksena.
      On siis veneen sallitun leveyden kannalta merkittävä ero siinä, saadaanko se painoltaan lailliseksi O2-kärryn kanssa, eli enintään 3500 kg massaisen vai ei!

      Kevytkuorma-auton suuremmasta vetopainosta O3-luokan kärryllä ei siis ole mitään hyötyä, jos vene on leveä!!!

      • sivusta.seuraaja

        Lisätään tähän vielä, että peravaunun ajoneuvoluokka riippuu luokittelumassasta,mllä tarkoitetaan kärryn pyörien yhteenlaskettua pyöränkuormaa. Kärry kuormineen saa olla sitä painavampi, kun osa painosta kohdistuu vetokytkimeen tai vetopöytään.

        Eli kevytkuormurilla (kuten Ox:lla) voi vetää varsin painavaakin kuormaa O2-luokan kärryllä, jos se on puoliperävaunutyyppinen, esim tonni vetopöydälle 3,5 tonnia pyörille on yhteensä 4,5 tonnia.
        Ajokortti vaan pitää olla tarkoitukseen riittävä. Tällaisella kombinaatiolla vene saa olla enintään 3,5 m leveä, kunhan kärry on vähintään 2,5m leveä, ja mukana on kaikki erikoiskuljetusmääräyksen mukaiset merkinnät. Mitään erikoiskuljetuslupia ei siihen tarvita.
        Aloittajan tapauksessa suurin osa kyseisen kokoisista veneistä mahtuu näihin rajoihin.


      • kuorma-auto

        Muistanko väärin vai pitikö nimenomaan venettä kuljettavan kuorma-autoksi rekatun ajoneuvon olla varustettu veneen nostamiseen soveltuvalla nosturilla sekä kiinteillä tuilla, jos leveys ylittää ajoneuvon ulkomitat?

        Vai muuttuuko tilanne, kun vene onkin k-autoon kytketyssä O2 perävaunussa?


      • Anonyymi
        kuorma-auto kirjoitti:

        Muistanko väärin vai pitikö nimenomaan venettä kuljettavan kuorma-autoksi rekatun ajoneuvon olla varustettu veneen nostamiseen soveltuvalla nosturilla sekä kiinteillä tuilla, jos leveys ylittää ajoneuvon ulkomitat?

        Vai muuttuuko tilanne, kun vene onkin k-autoon kytketyssä O2 perävaunussa?

        Tilanne on erikoiskuljetusmääräyksissä tyystin erilainen kuorkin lavakuljetuksissa ja kärrykuljetuksissa.
        Lavakuljetuksissa nimenomaan veneen kuljetukseen on ihan oma säädöksensä, mikä edellyttää nosturia ja tukia, ja sallii isommat kuormat kuin muissa lavalla tehtävissä kuljetuksissa. Tukien ei tarvitse, eikä ne edes saa olla kiinteät ylimitoilla, vaan tulee olla tarkoitukseen soveltuvat.


    • Joppejolla

      Eikö siirto onnistuisi kätevästi ja halvimmalla vettä pitkin?
      Ja silloin tämä auto-vuodatus voisi jatkua jollain muulla palstalla vaikka maailman tappiin!

      • Anhänger

        Mikäs tässä ketjussa nyt niin pahaa on, että olet sitä pois häätämässä? On täällä ollut sellaisiakin keskusteluja, joita lukiessa tulee mieleen, että onkohan kirjoittajilla kaikki ruuvit aivan oikeassa momentissa.
        Täällä on ollut hyviä postauksia peräkärryasioista. Minullakin on melko järeä kärry, jota ei pysty vetämään, kuin noilla edellä mainituilla suurimmilla maastureilla.
        Nyt juuri on mielessä etsiä sille uusi veturi ja siksi nämä trailerikeskustelut ovat erittäin tervetulleita.
        Me emme tiedä millainen vene aloittajalla on ja missä kunnossa se on, joten siltä osin vesiteitä pitkin tuominen jää avoimeksi. Toisekseen tuollaiset aloitukset, joissa kysyjä ei ole aktiivisesti mukana, vaikuttavat hieman arveluttavilta.
        Minun käsitykseni mukaan tuota venettä ei pysty näillä alle 3500 Kg vaunuilla tuomaan kun useimmat painavat yli 800 Kg.


      • Anonyymi
        Anhänger kirjoitti:

        Mikäs tässä ketjussa nyt niin pahaa on, että olet sitä pois häätämässä? On täällä ollut sellaisiakin keskusteluja, joita lukiessa tulee mieleen, että onkohan kirjoittajilla kaikki ruuvit aivan oikeassa momentissa.
        Täällä on ollut hyviä postauksia peräkärryasioista. Minullakin on melko järeä kärry, jota ei pysty vetämään, kuin noilla edellä mainituilla suurimmilla maastureilla.
        Nyt juuri on mielessä etsiä sille uusi veturi ja siksi nämä trailerikeskustelut ovat erittäin tervetulleita.
        Me emme tiedä millainen vene aloittajalla on ja missä kunnossa se on, joten siltä osin vesiteitä pitkin tuominen jää avoimeksi. Toisekseen tuollaiset aloitukset, joissa kysyjä ei ole aktiivisesti mukana, vaikuttavat hieman arveluttavilta.
        Minun käsitykseni mukaan tuota venettä ei pysty näillä alle 3500 Kg vaunuilla tuomaan kun useimmat painavat yli 800 Kg.

        Kirjoitit :"Minun käsitykseni mukaan tuota venettä ei pysty näillä alle 3500 Kg vaunuilla tuomaan kun useimmat painavat yli 800 Kg."

        Perustelut tuolle väitteelle unohtuivat nimimerkiltä "Anhänger" , ehkäpä siksi ettei niitä ole olemassa. Mutta saat toki olla haluamassasi käsityksessä.

        Jarrullisen O2-kärryn säädettävillä venetuilla saa helposti jäämään omamassaltaan alle 500 kg:n.
        Lisäksi O2-luokan puoliperävaunu saa olla kokonaismassaltaan vaikkapa 4,5 tonnia, kunhan luokittelumassa jää 3,5 tonniin. Sellaisen kärryn sovittaminen avolavapakuun tai sen kevytkuormurimuunnokseen on täysin mahdollista ja kohtuu hintaista.
        Kannattaa kuitenkin ennen hankintoja tarkistaa minkä kuljettamiseen oma ajokortti riittää ja minkä ei, ellei kortissa ole jo ennestään merkintöjä C1E tai CE.

        Ne todelliset lainsäädännön aiheuttamat ongelmat liittyvät kuorman leveys-, ja korkeusmittoihin, koska vetoauto rajoittaa kärryn leveyttä ja se taas puolestaan määrittää saako kuorma ylipäätään olla yli yleisesti tieliikenteessä sallittujen mittojen, eli käytännössä vapaiden mittarajojen mukainen erikoiskuljetus ilman varo-, tai EKL autoja, ja ilman kuljetuslupia. Noillä proseduureilla saa kuljettaa laillisesti tieliikenteessä ainakin 3,5 m leveitä veneitä, jos vetoauton ja kärryn leveydet ovat riittävät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitit :"Minun käsitykseni mukaan tuota venettä ei pysty näillä alle 3500 Kg vaunuilla tuomaan kun useimmat painavat yli 800 Kg."

        Perustelut tuolle väitteelle unohtuivat nimimerkiltä "Anhänger" , ehkäpä siksi ettei niitä ole olemassa. Mutta saat toki olla haluamassasi käsityksessä.

        Jarrullisen O2-kärryn säädettävillä venetuilla saa helposti jäämään omamassaltaan alle 500 kg:n.
        Lisäksi O2-luokan puoliperävaunu saa olla kokonaismassaltaan vaikkapa 4,5 tonnia, kunhan luokittelumassa jää 3,5 tonniin. Sellaisen kärryn sovittaminen avolavapakuun tai sen kevytkuormurimuunnokseen on täysin mahdollista ja kohtuu hintaista.
        Kannattaa kuitenkin ennen hankintoja tarkistaa minkä kuljettamiseen oma ajokortti riittää ja minkä ei, ellei kortissa ole jo ennestään merkintöjä C1E tai CE.

        Ne todelliset lainsäädännön aiheuttamat ongelmat liittyvät kuorman leveys-, ja korkeusmittoihin, koska vetoauto rajoittaa kärryn leveyttä ja se taas puolestaan määrittää saako kuorma ylipäätään olla yli yleisesti tieliikenteessä sallittujen mittojen, eli käytännössä vapaiden mittarajojen mukainen erikoiskuljetus ilman varo-, tai EKL autoja, ja ilman kuljetuslupia. Noillä proseduureilla saa kuljettaa laillisesti tieliikenteessä ainakin 3,5 m leveitä veneitä, jos vetoauton ja kärryn leveydet ovat riittävät.

        Nyt kyllä kaivataan lisäopetusta. Katselin Respon valmistamia venetrailereita ja panin merkille, että niistä 3500Kg vaunuista kevein painoi 820 Kg ja raskain yli 900 Kg.
        Tässä tarvitsen lisäopetusta. Minkälaista venettä noilla yllä mainituilla kärryillä saa kuljettaa. Toisin sanoen : paino ja leveveys nyt aluksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt kyllä kaivataan lisäopetusta. Katselin Respon valmistamia venetrailereita ja panin merkille, että niistä 3500Kg vaunuista kevein painoi 820 Kg ja raskain yli 900 Kg.
        Tässä tarvitsen lisäopetusta. Minkälaista venettä noilla yllä mainituilla kärryillä saa kuljettaa. Toisin sanoen : paino ja leveveys nyt aluksi?

        Mootorivenetraikut ja purjevene traikut ovat erikseen. Ei kukaan kölivenetraikkua laita täyteen rullia ja pyöriä venettä tukemaan, eikä niissä tarvita erilistä kelkkaakaan, jolla moottoriveneen saa kipattua kärry kiinni keula kohti taivasta veteen laskemista, tai vinssillä vetäen nostamista varten.

        Kun kärry tehdään köliveneelle, se suunnitellaan upotettavaksi tarpeeksi syvälle, ja siitä tulee tuollaisia moottorivenetraikkuja huomattavasti kevyempi, eli se jää alle 500 kg oikein tehtynä.
        Rampilla voidaan käyttää jatkoaisaa, minkä ei tarvitse olla tieliikenteeseen hyväksytty, kunhan ymmärtää olla sitä siellä käyttämättä. Teleskooppinen jatkoaisa voi olla ulosvedettynä vaikka 10 metriä pitkä, jolla kärryn saa tarpeeksi syvälle, eikä se silti paina paljoakaan. Kärryn runko voidaan tehdä siten, että jatkoaisan saa lyhyenä säilytettyä rungon sisällä tiekuljetuksen aikana.

        Auton leveys määrää kärryn suurimman sallitun leveyden, ja se puolestaan määrittää suurimman sallitun veneen leveyden.
        Linkit lakitekstiin on jo tässä ketjussa, samoin kuin mitä ne käytännössä veneen leveyksien suhteen merkitsee. Ero O2 ja O3 kärryillä on tässä asiassa todella merkittävä, ja O3 kärryä saa tietysti vetää tiellä kuorkilla tai traktorilla, muttei todellakaan pakulla tai maasturilla edes tyhjänä. O3 kärryt on käytännössä kaikki paineilmajarruilla, niihin ei mitään aisajarruja edes hyväksytä, kute nO2 kärryihin.

        Isot kuorkit on 2,5 m leveitä, mikä riittää kaikkiin vaatimuksiin, mutta kevytkuorkit eivät sitä todellakaan ole. Ja silloin joutuu valitsemaan haluaako O3 kärryn isommat sallitut massat, vai O2 kärryn vapaammat leveydet. Molempia ei saa. Ja paineilmajarrutkin joutuu O3-kärryn käyttämiseksi yleensä laittamaan tai tilaamaan auton mukana lisähintaan, jos ne edes saa.

        Ainoa ratkaisu ongelmalle on laittaa O2 puoliperävaunu, jolloin saa vapaammat leveydet, ja massaa kärryyn lisää sen vetopöydälle tulevan osuuden verran, mikä taas riippuu vetoauton takapään kantavuudesta. esimerkiksi tonni vetopöydälle 3,5 tonnin luokittelumassa kärrylle on yhteensä 4,5 tonnia kokonaismassaa kärrylle veneelle. Sillä saa pienemmät köliveneet jo kyytiin. Ja jos veneen leveys on enintään 3,5 metriä ei tarvita erikoiskuljetuslupia laillisiin kuljetuksiin Suomessa, suomeen (tai toiseen EU maahan) rekisteröidyllä kalustolla. Mutta ajokortissa pitää olla riittävästi kirjaimia jotta tämä on mahdollista. On toki mahdollista että ajokorttimääräyksiinkin tulee joskus luokittelumassa BE kortin rajaksi, mutta nyt niin ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt kyllä kaivataan lisäopetusta. Katselin Respon valmistamia venetrailereita ja panin merkille, että niistä 3500Kg vaunuista kevein painoi 820 Kg ja raskain yli 900 Kg.
        Tässä tarvitsen lisäopetusta. Minkälaista venettä noilla yllä mainituilla kärryillä saa kuljettaa. Toisin sanoen : paino ja leveveys nyt aluksi?

        Lisätään vielä edelliseen:
        Puoliperävaunussa kärryn akselin/akselit saa järkevästi eväkölin taakse, jolloin kölin ja siten koko veneen saa sijoitettua alas. Painopiste alenee, kulku on turvallisempaa, ja lisäksi kokonaiskorkeus alenee, mahtuu siltojen alta, eikä tule yleisen tieliikenteenkorkeusrajoitus vastaan.
        Veneen keulaa ei tarvitse saada yhtä kauas rantaviivasta veneen uimiseksi kärryn päältä pois kuin keskiakselivaunuilla, koska akseli on keulasta taaempana, ja siten syvemmässä vedessä.

        Keskiakselitrailerilla pitää saada aisapaino sallittuihin rajoihin, mikä voi olla ongelmallista. Akseli kölin edessä johtaa helposti vaaralliseen negatiiviseen aisapainoon. Akseli kölin takana johtaa helposti liian suureen ja laittomaan aisapainoon. Akseli kölin kohdalla nostaa koko veneen painopisteineen ylös, siltojen alituskorkeus, tarve saada vene rampilla pidemmälle, ym lisä haitat. Erilliset pyörät (vasen/oikea) ovat tähän ratkaisu, mutta lisäävät hintaa sekä osien hankinnassa, että kärryn valmistuksessa (pyöränkulmien säätö tarkasti kohdalleen). Silti painopisteen kanssa joutuu olemaan tarkkana, eli kärry pitäisi suunnitella vain sitä yhtä venettä varten, minkä painopisteen sijainti pituussuunnassa tulee tietää ennen kärryn suunnittelua.
        Lisäksi ongelmaksi muodostuu masto. Uudistetun lainsäädännön mukaan yleisesti sallitun mitan (esim pituus) saa jakamattoman kuorman kuljetuksessa ylittää erikoiskuljetusmitoilla vain, jos se ei millään muulla kalustolla onnistu. Ja jos se puoliperävaunulla onnistuu (max noin 14 metriä) ei pituus saa olla keskiakselivaunun kanssa erikoiskuljetusmitoissa, vaan se rajoittuu yleisesti niille sallittuun 12,5 metriin!
        Eli alle 12,5 m mastoille ei ongelmaa, eikä yli 14 metrinkään, mutta siitä välistä tilanne on merkittävästi huonompi kuin ennen lain uudistamista 2018, nyt 2019 toimitusministeriönä jatkavan hallituksen toimesta. Ennen kuljetuskustannuksetkin sai huomioida, eli jos ei omista puoliperävaunua, mutta omistaa keskiakselivaunun, niin sai laillisesti erikoiskuljettaa vaikka itse, ja pelkän maston sai viedä vaikka jarruttomalla O1-kärryllä, joka oli alle 1,5 m kapea.
        Eipä saa enää.


      • Anonyymi

        Kiitoksia opetuksesta. Nyt ymmärrän että minä saan jatkaa sillä normaalilla moottorivenekärryllä ( O2) kuten ennenkin, mutta purjevenekärryt ovat sitten oma lukunsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitoksia opetuksesta. Nyt ymmärrän että minä saan jatkaa sillä normaalilla moottorivenekärryllä ( O2) kuten ennenkin, mutta purjevenekärryt ovat sitten oma lukunsa.

        1) Jos O2 kärrysi on vähintään 2,5 m leveä, niin todellakin saat kuskata samaa enintään 12,5 metriä pitkää venettä kuin ennenkin laillisesti sait, mutta jos veneesi on yli 2,6 m leveä, kärrysi vaatii lisää pakollisia varusteita, esim kelta/puna vinoraitaisia kylttejä, joille on määrätty koot, sijainnit ja minkä värin pitää mihinkin suuntaan heijastaa ja mikä taas ei saa heijastaa.

        2) Jos kärrysi taas on sitä kapeampi, niin yli 2,6 m leveitä veneitä et saa enää kuskata kuten ennenkin, vaan kyseinen toiminta muuttui kokonaan laittomaksi.


    • Anonyymi

      Halvimmalla ja helpoimmalla tulisi vettä pitkin vai onko sitten huonokuntoinen vene tai ajan puute. Joku voisi ihan mielelläänkin purjehtia sen Turkuun jos ei itsellä aikaa ole.

    • Anonyymi

      Laitetaan vielä esimerkki yli 3500 kg painavista O2-kärryistä:
      http://www.nosturitarvike.fi/peravaunut.php
      Mainostavat jopa 4500 kg:n kuormaa BE-kortilla, pitänee olla tosi kevyt N1G tai M1G vetoauto, että se onnistuu.
      Mutta reilun 3,5 tonnin veneen saa kyllä varmasti laillisesti kyytiin, jos pituus ja leveys eivät ole liian suuria. Tuollaisella O2-puoliperävaunulla yhdistelmän pituus on rajoitettu 16,5 metriin ja veneen leveys korkeintaan 2,6 metriin.
      Firma tekee kyllä tilauksesta venetraikkujakin, vaikkei kuvissa niitä näy.
      Jos kyse purkkaritraikusta ilman kelkkaa ja kippiä, pitää kärrystä laittaa ennen luiskaan ajoa kantava nokkapyörä (ei sellainen lelu mitä tehdaskärryissä yleensä näkee) alas ja irrottaa kärry vetopöydästä. Ja sitten jatkoaisa kiinni ja kärry muuttuu suljetulla alueella käytettäväksi pystysuunnassa nivelöidyllä aisalla varustetuksi kärryksi. Muuten ei kiinteäkölinen purjevene ui päältä pois ellei uita koko autoa. Aisan tulee olla riittävän jäykkä, että kestää työntämisen tasaisella nurjahtamatta. Aisan nivelen kohdalle stoppari, mikä estää nivelen putoamisen tasaisella maahan asti, mutta sallii nousemisen miten ylös tahansa. Silloin se kestää ehjänä ajon tasaiselta rampille, ilman että siinä maanpinnassa toisinaan oleva särmä taivuttaa aisan pilalle, kun ylityskulma ei muuten riittäisi, mutta nivelellä riittää.

      Erikoiskuljetuksista kaikilla O2-kärryillä vielä mainitsen:
      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257#L1P2
      " 2§ Tässä asetuksessa tarkoitetaan: "
      "2) jakamattomalla kuormalla kuormaa, jota ei voida tiekuljetuksessa kohtuullisin kustannuksin tai vahingonvaaraa aiheuttamatta jakaa kahteen tai useampaan kuormaan eikä sen massan tai mittojen takia kuljettaa MILLÄÄN ajoneuvolla tai ajoneuvoyhdistelmällä ylittämättä tiellä yleisesti sallittua massa- tai mitta-arvoa"

      N3 O4 yhdistelmä kuuluu käsitteisiin "millään ajoneuvolla", ja niiden yleisesti sallitut mitat nostettiin niin ylös, että muilla voi tulla vaikeuksia tuon pykälän kanssa.
      Siltikin https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/1503572504/ec21fb9315e6511c428d2dda7d0826fe/27043-EK-maarays.pdf
      § 2.2.1 antaa ymmärtää että muillakin edelleen saisi kuljettaa ylimittoja:
      "6) kevyiden kuormien kuljettamiseen rakennettu M1- tai N-, luokan ajoneuvoon kytkettävä O1-
      tai O2-luokan perävaunu, jossa ylittyy tiellä yleisesti sallittu leveys tai pituus;"

      Ei taas vasen käsi tiedä mitä oikea tekee, tai tarkemmin säätää asetuksia eikä tekee, koska nuo pykälät eivät sovi yhteen toistensa kanssa terveellä järjellä ajateltuna.

      • Anonyymi

        Jotta BE-ajokortilla saa käyttää yli 3500 kg O2-kärryjä, tulee BE ajo-oikeus olla myönnetty ennen tammikuuta 2013, jotta tuoreimman ajokorttilain §113 pätee kyseisen henkilön ajo-oikeuteen.
        Jollei ole, tulee hankkia vähintään C1E ajokortti kyseisten kärryjen käyttöön.


    • Anonyymi

      Mikä hyvänsä kuljetusliike hoitaa homman nikottelematta ja asiallisesti. Myös VR pystyy sen kuljettamaan.
      En ymmärrä mikä siinä muka on vaikeata että pitää asiasta jauhaa täällä täällä puoli vuotta tumput suorana.

      • Anonyymi

        Kuljetusmielessä olet oikeassa, mutta koska näitä sivustoja kutsutaan keskustelupalstoiksi, niin asiaa käydään läpi loppuun asti.
        Ohjeena sanoisin, että älä lue yhtään pidemmälle, vaan siirry muihin harrastuksiin D.
        T. Anonyymi


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1575
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1248
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe