Rapiseeko ja pitääkö?

lippaa.alemmas

Miten on nastapellet, onko ollut Etelä-Suomessa pito-ongelmia? Älkää huolestuko, kyllä rapina vähenee, kun nastat kuluu.

35

340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se33

      Ei ollut pito -ongelmia mutta ongelmia sen kanssa kun kesärengaskuskit täysin tukkineet liikenteen liukkaina päivinä. Nyt jo marraskuu mutta itsepäisesti ei silti vaihdeta. Sitten tukitaan liikenne kaikilta muilta aina kun lämpötila lähellä nollaa ja uskalletaan ajaa korkeintaan 60km/h 80 tiellä. Sama ilmiö ollut viime vikkkoina joka päivä kun pieni liukkauden riski ja johtu kesärengaskuskeista. 20min työmatka kestää 30min kun jotkut ei tajua vaihtaa ajoissa, eli 50% pitempi työmatka-aika kesärengaspellejen takia.

      • Normaalia.nopeutta

        Ei ole näillä keleillä mitään tarvetta vaihtaa talvirenkaita vielä. Eikä tarvetta körötellä.


    • Talvesta.tietoakaan

      Ei ropise etelässä. Seuraavat pari viikkoa mennään kesärenkailla edelleen.

    • Järjetönhomma

      Maailmassa on yksi asia joka ei muutu: nastarengaspellet vaihtaa nastarenkaat autoonsa viimeistään lokakuun alussa ja jyrsii kadut/tiet urille ainakin toukokuulle asti, koska aina on tehty niin.

      • tuli.nähtyä.ja.koettua

        Kun tossa tuli jo lunta tänne etelään yheksi päiväksi niin ei kesärenkailla olisi tehnyt yhtään mitään. Yks autokin jäi sutimaan mäkeen ja joutu palaamaan parkkiin, että silleen.


      • On.ne

        Kitkapellet ajaa ympäri vuoden kitkoilla jotka sulaa alle,on veltot ja liukkaat. Hengenvaarallista liukua. Pelkäävät lumentuloa heinäkuussakin.


      • Hiintolomalla_alpeilla
        On.ne kirjoitti:

        Kitkapellet ajaa ympäri vuoden kitkoilla jotka sulaa alle,on veltot ja liukkaat. Hengenvaarallista liukua. Pelkäävät lumentuloa heinäkuussakin.

        Just noin, niinkuin kaikki saksalaisetkin eikä niilläkään ole nastoja kenelläkään ja silti ajavat kuivalla talvikelillä ja joskus märälläkin yli kahtasataa. Rauhoittuvat vasta kun lunta tulee. Tiet näillä on kyllä aika hyvässä kunnossa Suomeen verrattuna vaikka itse silti valittavat.


      • Stau
        Hiintolomalla_alpeilla kirjoitti:

        Just noin, niinkuin kaikki saksalaisetkin eikä niilläkään ole nastoja kenelläkään ja silti ajavat kuivalla talvikelillä ja joskus märälläkin yli kahtasataa. Rauhoittuvat vasta kun lunta tulee. Tiet näillä on kyllä aika hyvässä kunnossa Suomeen verrattuna vaikka itse silti valittavat.

        Sakuilla on ns. keskieuroopan kitkat, joilla ei tekisi täällä senkään vertaa kuin pohjoisen malleilla.
        Siellä on myös motareilla perin takkuinen liikenne, jos on vähänkin lunta ilmassa ja kolareita tusinoittain.


    • vähän.opetusta

      Sakot niille voisi jo antaa ja auto valtiolle.

      • tuli.nähtyä.ja.koettua

        Lue tosta ylempää ja opi itse.


    • on.ollut.joo.liukasta

      Ei meinannut tosiaan yks päivä pito nastoillakaan riittää, kun ensilumi satoi jo päiväksi tännekin. Mutta eihän se muuta tarvitse, kuin sen yhden päivän ja jälki voi olla myös sen näköistä/mukaista. Kerro ihmeessä jos olen väärässä. Ei millään pahalla, mutta mä symppaan ihmistä enemmän kuin asfalttia.
      Tietysti meillä voi olla eri arvomaailma.

      • SelvitäEnsinFaktat

        Ei ne nastat tiellä pidä, vaan oikea tilannenopeus – renkaista riippumatta. Ei missään määrätä nastoilla ajonopeudeksi aina suurinta sallittua. Jos yleensäkin ihmistä symppaa niin jättää nastat hankkimatta. Nastat tutkistusti tappavat välillisesti enemmän kuin pelastavat.


      • Nastarengaspellelle

        Tottahan käytät vaippoja silla koskaan ei voi tietää milloin ripuli iskee.


      • on.ollut.joo.liukasta
        SelvitäEnsinFaktat kirjoitti:

        Ei ne nastat tiellä pidä, vaan oikea tilannenopeus – renkaista riippumatta. Ei missään määrätä nastoilla ajonopeudeksi aina suurinta sallittua. Jos yleensäkin ihmistä symppaa niin jättää nastat hankkimatta. Nastat tutkistusti tappavat välillisesti enemmän kuin pelastavat.

        En tarkoittanut pelkästään ihmisellä sitä, joka jäisi auton alle vaan myös niitä, joita esim. ketjukolari työllistää. Omasta mielestä asfalttityö tilanne on positiivisempi asia, kuin kolaritilanne. Ja jos se on tilannenopeudesta kiinni niin sitten sitä pitäis körötellä koko talvi jotain mopoauto vauhtia.
        Sanotaan, että jos pitäis tästä periaatteesta kiinni ja ajais talvenkin kesärenkailla. Miksi kaikki autot eivät sitten olisi mopoautoja tai ainakin nopeusrajoitettuja?


    • Ettänäin

      Kyllä täällä näkee älykkyyden määrän koko laajassa kirjossaan. Kuinka junttia porukkaa

    • tracktion

      Nastarenkaille tuntuva nastavero 100€ per rengas olisi ihan kohtuullinen vero siittä että nastapellet jyrsii tiet pilalle sen 6-7 kuukautta vuodessa.

      • Loppuu.suolaus

        Kitkarenkailla ajaville suolavero 200e/rengas. Kohtuullinen hinta siitä että autot ruostuu pilalle, tiet sulaa ja jäätyy halki/reikäiseksi.


      • no.sitten

        Vois tuolla hinnalla ostaa mielummin sitten ne kitkarenkaat, vaikka ne meneekin jo huonoksi puolet nopeammin kuin nastarenkaat, jotka kestää sen renkaalle tarkoitetun käyttöiän 10 vuotta ihan helposti ja enemmänkin.


      • no.sitten
        Loppuu.suolaus kirjoitti:

        Kitkarenkailla ajaville suolavero 200e/rengas. Kohtuullinen hinta siitä että autot ruostuu pilalle, tiet sulaa ja jäätyy halki/reikäiseksi.

        Hyvin muuten sanottu/todettu.


      • nastat.on

        Joten ei tarviisi tosiaan niin paljon teitä suolata, joka aiheuttaa ruostetöitä ja niiden kustannuksia.


      • körötellen
        no.sitten kirjoitti:

        Vois tuolla hinnalla ostaa mielummin sitten ne kitkarenkaat, vaikka ne meneekin jo huonoksi puolet nopeammin kuin nastarenkaat, jotka kestää sen renkaalle tarkoitetun käyttöiän 10 vuotta ihan helposti ja enemmänkin.

        Kestää 10 vuotta, jos ei aja tai ajaa kuin normi Tojomies.


      • no.sitten
        körötellen kirjoitti:

        Kestää 10 vuotta, jos ei aja tai ajaa kuin normi Tojomies.

        VW:llä ajan ja on edelleen alkuperäiset talvirenkaat yli 10 vanhat. Ymmärtääkseni tarkoitat sitä, että Tojomies kaahailisi sitten renkaat nopeammin loppuun.


      • Järjetönhomma
        Loppuu.suolaus kirjoitti:

        Kitkarenkailla ajaville suolavero 200e/rengas. Kohtuullinen hinta siitä että autot ruostuu pilalle, tiet sulaa ja jäätyy halki/reikäiseksi.

        Kyllä ne tiet menee huonoksi kun nastarengaspellet jyrsii pinnan rikki ja sitten samat idiootit vinkuu kun tiet on niin uraisia.


      • kitkat.tarvii
        Järjetönhomma kirjoitti:

        Kyllä ne tiet menee huonoksi kun nastarengaspellet jyrsii pinnan rikki ja sitten samat idiootit vinkuu kun tiet on niin uraisia.

        https://youtu.be/WoWamu8itfI suolaa


      • Liukkaudentorjuntapois
        Järjetönhomma kirjoitti:

        Kyllä ne tiet menee huonoksi kun nastarengaspellet jyrsii pinnan rikki ja sitten samat idiootit vinkuu kun tiet on niin uraisia.

        Lopetetaan, suolaus ja hiekotus. Miksi pitää tehdä koko ajan kelirikko kitkarenkailijoille? Tiet halki ja reikäiset jatkuvasta sulamisesta ja jäätymisestä. Kitkapellet valittaa kun niin harvoin liukasta, aina sulaa on, ei tarvitse nastoja. Onhan sitä kun niille koko ajan sitä tehdään.


    • Rapisee_muttei_pidä

      Tuli ajettu pitkästä aikaa sellaisella autolla, jossa oli ihan kotimaiset uudet nastarenkaat alla. Yllättävän huono pito niissä oli märällä asfaltilla. Vuosia vanhassa ns. keskieuroopan kitkassa on oikeasti enemmän pitoa samassa tilanteessa. Ehkäpä tuo selittää miksi isossa maailmassa pystytään ajamaan paljon reippaamin.

      • Säätila.mm

        Kyllä ne syyt on ihan muut kitkarenkaisiin sinun isossa maailmassasi.


      • no.shit

        Oletko tosiaan yllättynyt siitä, että nastarenkaita ei ole tehty märkää asfalttia varten vaan jäätä ja lunta varten? Tietysti jos ilmasto muuttuu täälläkin pysyvästi lämpimämmäksi niin silloin kitkat on se valinta, koska kitkarenkaasta menee se paras pito yllättävän nopeasti, vaikka urasyvyyttä olisikin hyvin jäljellä.


      • En.muusta
        no.shit kirjoitti:

        Oletko tosiaan yllättynyt siitä, että nastarenkaita ei ole tehty märkää asfalttia varten vaan jäätä ja lunta varten? Tietysti jos ilmasto muuttuu täälläkin pysyvästi lämpimämmäksi niin silloin kitkat on se valinta, koska kitkarenkaasta menee se paras pito yllättävän nopeasti, vaikka urasyvyyttä olisikin hyvin jäljellä.

        Olen yllättynyt ainoastaan kitkarenkailla ajavien aivopieruista.


      • Rapisee_muttei_pidä

        Aika huonosti ne nastat pitivät tänään kuivalla asfaltillakaan. Liikkeelle lähtiessä lyövät tyhjää yllättävän helposti, rampeissa kiihdyttäessä puskee ja vähänkään voimakkaammin jarruttaessa rupevat ABSit napsuttamaan verrattuna jo ns. virallisen käyttöiän ylittäneisiin keskieuroopan kitkoihin, eikä autokaan ole mikään tehotykki, vaan reilusti alta sata-kaakkinen kauppakassi.

        Ehkä se on tuo heikompi pito sitä turvallisuutta, jota tarvitaan suurimman osan talvea. En tosin ymmärrä miten niin turvallinen, mutta sen varmasti joku viisaampi osaa selittää. Kyllähän näilläkin pärjää, jos vain osaa ennakoida käytännössä kaikilla keleillä. Onneksi on kitkarenkaita, joissa on oikeasti sitä kitkaa eli pitokykyä, niin talvirengaspakon aikanakin pystyy ajamaan rauhallisin mielin ja niinä parina oikeasti liukkaana päivä tarvitsee vain vähän ennakoida selvitäkseen liikenteessä.


      • no.just
        Rapisee_muttei_pidä kirjoitti:

        Aika huonosti ne nastat pitivät tänään kuivalla asfaltillakaan. Liikkeelle lähtiessä lyövät tyhjää yllättävän helposti, rampeissa kiihdyttäessä puskee ja vähänkään voimakkaammin jarruttaessa rupevat ABSit napsuttamaan verrattuna jo ns. virallisen käyttöiän ylittäneisiin keskieuroopan kitkoihin, eikä autokaan ole mikään tehotykki, vaan reilusti alta sata-kaakkinen kauppakassi.

        Ehkä se on tuo heikompi pito sitä turvallisuutta, jota tarvitaan suurimman osan talvea. En tosin ymmärrä miten niin turvallinen, mutta sen varmasti joku viisaampi osaa selittää. Kyllähän näilläkin pärjää, jos vain osaa ennakoida käytännössä kaikilla keleillä. Onneksi on kitkarenkaita, joissa on oikeasti sitä kitkaa eli pitokykyä, niin talvirengaspakon aikanakin pystyy ajamaan rauhallisin mielin ja niinä parina oikeasti liukkaana päivä tarvitsee vain vähän ennakoida selvitäkseen liikenteessä.

        Ja, jotta nekin pari päivää saisi ajaa turvallisesti nastattomilla niin sellaiseen suolakylpyyn auto joutuu, että voi varautua sitten kalliiseen ruostesuojaus/muihin ruostehommiin jatkossa.


      • Etkö.tiennyt
        Rapisee_muttei_pidä kirjoitti:

        Aika huonosti ne nastat pitivät tänään kuivalla asfaltillakaan. Liikkeelle lähtiessä lyövät tyhjää yllättävän helposti, rampeissa kiihdyttäessä puskee ja vähänkään voimakkaammin jarruttaessa rupevat ABSit napsuttamaan verrattuna jo ns. virallisen käyttöiän ylittäneisiin keskieuroopan kitkoihin, eikä autokaan ole mikään tehotykki, vaan reilusti alta sata-kaakkinen kauppakassi.

        Ehkä se on tuo heikompi pito sitä turvallisuutta, jota tarvitaan suurimman osan talvea. En tosin ymmärrä miten niin turvallinen, mutta sen varmasti joku viisaampi osaa selittää. Kyllähän näilläkin pärjää, jos vain osaa ennakoida käytännössä kaikilla keleillä. Onneksi on kitkarenkaita, joissa on oikeasti sitä kitkaa eli pitokykyä, niin talvirengaspakon aikanakin pystyy ajamaan rauhallisin mielin ja niinä parina oikeasti liukkaana päivä tarvitsee vain vähän ennakoida selvitäkseen liikenteessä.

        Minulla lyö kaikki renkaat tyhjää tarvittaessa liikkeelle lähtiessä. Kaikki puskevatkin. Ja liukuvatkin. Kaikki johtuu ajotavasta ja kaasunkäytöstä.


    • Taas_mennään

      Viikonlopusta alkaen palaamme uudelleen liukkaisiin keleihin, koita pärjätä luistimillasi.
      Me ketkä ajamme joka päivä kelissä kuin kelissä ja keskivertoa reilusti enemmän, niin laitamme oikeat renkaat oikeaan aikaan ja emme säädä edestakaisin. Tai jokin julkinen kulkuväline ei ole vaihtoehto lyhyillä liukkailla jaksoilla.

      • AjaJaAjattele

        Se on mielenkiintoista mikä on kenellekin "liukas keli". Itse en ole nastoja koskaan omistanut enkä myöskään kokenut olevani liikkeellä "liukkaalla kelillä". Kaikissa tilanteissa olen päässyt omasta mielestäni turvallisesti eteenpäin enkä ole ollut lähelläkään törmäystä tai tieltä suistumista. En koe olevani mikään "rattimies", mutta liikenteessä pärjää renkailla kuin renkailla jos niin haluaa.


      • no.joo
        AjaJaAjattele kirjoitti:

        Se on mielenkiintoista mikä on kenellekin "liukas keli". Itse en ole nastoja koskaan omistanut enkä myöskään kokenut olevani liikkeellä "liukkaalla kelillä". Kaikissa tilanteissa olen päässyt omasta mielestäni turvallisesti eteenpäin enkä ole ollut lähelläkään törmäystä tai tieltä suistumista. En koe olevani mikään "rattimies", mutta liikenteessä pärjää renkailla kuin renkailla jos niin haluaa.

        Voihan sitä koko talven ajaa, vaikka kesärenkailla, mutta vois matkassa vaan mennä paljon aikaa, kun joutuis hitaasti huonossa talvikelissä köröttelemään. Kokenut tämän olen eli liian nopeasti vaihdetut talvirenkaat kesärenkaisiin tilanteen, jossa piti sitten vaihtaa talvirenkaisiin takaisin.
        Ja, vaikka tilannenopeus olisikin pieni niin ei se auto välttämättä nouse silti lumista ja jäistä mäkeä ylös kesärenkailla ihan vaan jo etenemiskyvyn kannalta, vaikka ei siinä tilanteessa sinäänsä mitään turvallisuus uhkaa olisikaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      17
      1225
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe