En tiedä kuuluuko tänne, mutta kellekään kokemusta Akromegaliasta? Voiko se olla vaikka ei ole kärkijäsenten liikakasvua?
Akromegalia
11
3045
Vastaukset
- Monisairas
Paremmin sopii tuonne Sisätaudit osioon. Ei ole juuri tästä kokemusta, mutta muita ongelmia on hypotalamuksen ja aivolisäkkeen seudulla eli HPA-akselilla. Kärkiosien kasvu on kyllä erittäin tyypillinen löydös akromegaliassa, mutta jospa on hyvin lievää taudinkuvaa.
Mitä muita oireita sinulla on ja mihin tämä diagnoosi perustuu?
Tässä vielä linkki Sellan sivulta aiheesta: https://sellanet.com/aivolisake/akromegalia/
Itse asiassa luulen minulla olevan ainakin jossain määrin puutetta kasvuhormonista mikä on vastakohta akromegalialle. Minulla taas kärkiosien kasvu on lähes pysähtynyt ja tämä on helppo havaita ihan vain silmillä. Mitattu ei ole, koska aikuiselle ei hevillä määrätä sen järkyttävän korkean hinnan vuoksi.
Tästäkin sanoin ajat päivät sitten, mutta kun neuroottinen joka kuvittelee sitä sun tätä ja oireet synnynnäisiä!Jopa yliopistosairaalassa oltu aivan kuutamolla. Hohhohoijaa.... Aika teletappi olisin jos todella näin plus ne muut asiat, mutta ei niistä sen enempää nyt.- Enferma
Hei! Kiitos viestistäsi.
Minulla on ollut koholla kasvuhormoni nyt kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla 22 ja nyt 16. Seuraavaksi tehdään insuliinikoe.
Polvissa on luiden liikakasvua todettu n. Kaksi vuotta sitten. Muuten en huomaa eroa.
Jos kyse ei ole Akromegaliasta, mikä muu syy voi olla kasvuhormonin liikatuotantoon? - Monisairas
Enferma kirjoitti:
Hei! Kiitos viestistäsi.
Minulla on ollut koholla kasvuhormoni nyt kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla 22 ja nyt 16. Seuraavaksi tehdään insuliinikoe.
Polvissa on luiden liikakasvua todettu n. Kaksi vuotta sitten. Muuten en huomaa eroa.
Jos kyse ei ole Akromegaliasta, mikä muu syy voi olla kasvuhormonin liikatuotantoon?Miten sulla muuten keksittiin epäillä jos toi kärkikasvu hyvin olematonta mikä on helpoiten havaittava oire? Kun tämä ei niin kovin yleinenkään ole. "Hyvänlaatuinen" kasvain tavallisin aiheuttaja.
Siinä mielessä jännä, että omalla kohdalla ei edes TYKS:ssä olla tajuttu hölkäsen pöläystä. Minirininkin ottivat pois vaikka olisi pitänyt lisätä ja suolathan siitä menee päin *ersettä mistä seuraa vaikka mitä hankalaa oiretta ja vakavia toimintakyvyn häiriöitä. Mm. Anu Anttinenkin on todennut että ei voi mitään kun lääkäri ei keksi. Haloo hei, yliopistosairaalassa ei muka tajuta natrium-säätelyä! Voiko joku uskoa? Ovat sen vielä aiheuttaneet hyvin todennäköisesti väärällä anestesialla. Hoitaja on kertonut ettei anestesia ole mennyt putkeen. Papereissa ei lue mitään, aika jännää. Kehari mikä kehari kohdallani jankutettu. Olisko ollut ylivoimaisen vaikeaa kuvata päätä, selkää ja mitata natriumia ja paljon muuta heti oireiden ilmaantuessa eikä jankuttaa sitä hel*etin keharia ja neuroottisuutta joka välissä!
Pari aivotärähdystä ollut, mutta kirjallisuuden mukaan ei vaikuta ellei tajuttomuutta. Jälkimmäinen tosin oli jo siinä vaiheessa, kun monia oireita oli, mutta tee ainakaan tilannetta helpommaksi. Ensimmäinen syntyi peruskoulussa, kun opettajana (rehtori) toiminut "ryssän penikaksikin" tituleerattu pakotti luisteleen vaikka oli tasapainovaikeutta - no selälleen ja takaraivo jäähän. Jos vastaan sanoi, opettaja piti niskurointina ja kotona odotti pahimmillaan selkäsauna isän toimesta. Tällai sitä hoidettiin ennenmuinoin. Kaikki olen kertonut, mutta mitään ei lue missään. Myöhemmin otetuissa kuvissa ei ole todettu mitään kehityshäiriöitä. Sattu kohdalle vielä todelliset idioottivanhemmat, joita ei kiinnostanut mun jutut pätkääkään ja piti lopulta vielä niiden veloistakin osittain huolehtia.
Joo, että alaikäisenä ja moniongelmaisena sitä vaan pitää kiertää lääkäriltä toiselle, sillä eihän sille mitään voi jos edes yliopistosairaalan koulutetut ammattilaiset keksi mitä tehdä helposti havaittaville oireille. Vanhemmat, lääkärit ja opettajat tehköön vain sitä mistä tykkäävät ja palkkahan se tärkeintä on. Ehkä vähän kryptinen kirjoitus, mutta asiat on joskus moniulotteisia.
Niin, nythän ei ole kyse sen enemmästä kuin terveyden, työkyvyn, talouden, toimintakyvyn ja ihmissuhteiden merkittävistä puutteista. - Enferma
Hei!
Ikävä kuulla, että sinulla on huonoja kokemuksia.
Kaikki lähti siitä kun kaksi vuotta sitten minulle tehtiin sokerirasitus kolme kertaa ja se oli korkea. Tehtiin myös geenitesti, josta nähdään mikä tyyppi kyseessä. Eli ei ollut ykköstä eikä välimuotoa. Todettiin että minulla on 2. Tyypin diabetes.
Kävin kontrollissa 6 kk välein, eikä minulla ole siihen lääkitystä, koska lääkäreiden mielestä on outoa että minulla on 2.tyypin diabetes kokooni ja ikääni nähden.
Päättivät sitten tehdä kaikki mahdolliset kokeet, joissa kävi ilmi, että kasvuhormoni on koholla.
Aikuisella naisella se pitää olla alle 8 ja minulla oli ensimmäisellä kerralla 22 ja toisella 16, eli tuplamäärä.
Kolme vuotta sitten aloin kärsiä kovista päänsäryistä aamuöisin ja hikoilun valtavasti ( lakanat sai vaihtaa yöllä)
Tehtiin pään magneettikuva, mutta sielä ei näkynyt mitään.
Päänsärky vaivaa nykyään päivisin ja väsymys on kamalaa.
Nyt minulle tehdään glukoosikoe, jonka aikana terveellä ihmisellä laskee kasvuhormoni, mutta Akromegaliassa ei.
Vaikka kokeen tulokset ovat normaalit aion vaatia kuitenkin magneettikuvan. - Monisairas
Enferma kirjoitti:
Hei!
Ikävä kuulla, että sinulla on huonoja kokemuksia.
Kaikki lähti siitä kun kaksi vuotta sitten minulle tehtiin sokerirasitus kolme kertaa ja se oli korkea. Tehtiin myös geenitesti, josta nähdään mikä tyyppi kyseessä. Eli ei ollut ykköstä eikä välimuotoa. Todettiin että minulla on 2. Tyypin diabetes.
Kävin kontrollissa 6 kk välein, eikä minulla ole siihen lääkitystä, koska lääkäreiden mielestä on outoa että minulla on 2.tyypin diabetes kokooni ja ikääni nähden.
Päättivät sitten tehdä kaikki mahdolliset kokeet, joissa kävi ilmi, että kasvuhormoni on koholla.
Aikuisella naisella se pitää olla alle 8 ja minulla oli ensimmäisellä kerralla 22 ja toisella 16, eli tuplamäärä.
Kolme vuotta sitten aloin kärsiä kovista päänsäryistä aamuöisin ja hikoilun valtavasti ( lakanat sai vaihtaa yöllä)
Tehtiin pään magneettikuva, mutta sielä ei näkynyt mitään.
Päänsärky vaivaa nykyään päivisin ja väsymys on kamalaa.
Nyt minulle tehdään glukoosikoe, jonka aikana terveellä ihmisellä laskee kasvuhormoni, mutta Akromegaliassa ei.
Vaikka kokeen tulokset ovat normaalit aion vaatia kuitenkin magneettikuvan.Ok, joo kasvuhormonilla ja sokerilla on kytköksensä. Hyvä ettei ainakaan ole adenoomaa, joka usein aiheuttaa vakaviakin näköongelmia. Siis olitko aiemmin CT-kuvassa ja nyt haluat magneettiin?
Tämä on kyllä tarkempi erottaan pienet vauriot. Itsellä ei näkynyt ja tästäkin syystä mielestäni varsin todennäköinen vaihtoehto tuo anestesia kun kerran ajallisesti sopii. Kaikkia näitä on esille tosiaan tuotu, mutta kuulemma olen vain harhainen ja luulosairas. Ei mitään muuta kuin erilaista välinpitämättömyyttä ja kiusanteko, vanhemmilta, sukulaisilta, lääkäreiltä. Kun pitäisi miettiä mikä on vialla ja yrittää puuttua niihin. Tottakai psyykkinen komponentti on mukana. Siis kyse on paljosta muustakin kuin tästä HPA-akselista, mikä sekin on erittäin merkittävä ihmiselle eikä todellakaan ongelmat korjaannu asennemuutoksella.
Onko sulla ollut hapenpuutetta, päävammaa, aivotulehduksia, autoimmuunitauteja? Ja onko muita oireita? Nimittäin on aika yleistä että ongelmia on useamman kuin yhden hormonin erityksessä. - Enferma
Hei!
Minulla oli myös kortisoli koholla 1200, mutta tehtiin se joku testi, minun piti ottaa yksi tabletti klo 23 ja seuraavana aamuna kortisoli oli jo laskenut.
Onkos magneettikuvaus se putki, johon mennään sisälle? Se minulle tehtiin vuonna 2015
Hapenpuutetta on ollut jonkin aikaa, ei päävammaa eikä tulehdusta.
Luin jostain, että diabeetikoilla kasvuhormonin tuotanto estyy?! Eli toisin sanoen minulla ei olisi diabetesta? Kuitenkin Akromeglia aiheuttaa 2.tyypin diabetestä, en oikein ymmärrä.
Ärsyttää vaan tämä verikokeiden odottelu, kestää kaksi viikkoa ja sen jälkeen tapaaminen endokriniologin kanssa. - lajijasuris
Enferma kirjoitti:
Hei!
Minulla oli myös kortisoli koholla 1200, mutta tehtiin se joku testi, minun piti ottaa yksi tabletti klo 23 ja seuraavana aamuna kortisoli oli jo laskenut.
Onkos magneettikuvaus se putki, johon mennään sisälle? Se minulle tehtiin vuonna 2015
Hapenpuutetta on ollut jonkin aikaa, ei päävammaa eikä tulehdusta.
Luin jostain, että diabeetikoilla kasvuhormonin tuotanto estyy?! Eli toisin sanoen minulla ei olisi diabetesta? Kuitenkin Akromeglia aiheuttaa 2.tyypin diabetestä, en oikein ymmärrä.
Ärsyttää vaan tämä verikokeiden odottelu, kestää kaksi viikkoa ja sen jälkeen tapaaminen endokriniologin kanssa.On se putki joo. Täytyy vähän korjata eli nuo hapenpuutteet sun muut ovat selittäviä tekijöitä puutoksessa, mutta ei tietääkseni liikaerityksessä. Pienikin hapenpuute voi vaurioittaa jo.
Elimistön sokerin noustessa pitäisi kasvuhormoninerityksen pienetä, mutta akromegaliassa näin ei käy. Jatkuva kasvuhormonin ylimäärä aiheuttaa insuliiniherkkyyden lisääntymistä eli siis kuten tyypin 2 diabetes. Kasvuhormonilla on paljon muutakin merkitystä.
Kasvain voi olla muuallakin elimistössä ja syy voi olla myös muu, kuten linkissä lukee. Akromegalian suhteen olen täysin luetun varassa, sillä tiedän muutamia, mutta en tunne sen paremmin. - lajijasuris
Monisairas kirjoitti:
Miten sulla muuten keksittiin epäillä jos toi kärkikasvu hyvin olematonta mikä on helpoiten havaittava oire? Kun tämä ei niin kovin yleinenkään ole. "Hyvänlaatuinen" kasvain tavallisin aiheuttaja.
Siinä mielessä jännä, että omalla kohdalla ei edes TYKS:ssä olla tajuttu hölkäsen pöläystä. Minirininkin ottivat pois vaikka olisi pitänyt lisätä ja suolathan siitä menee päin *ersettä mistä seuraa vaikka mitä hankalaa oiretta ja vakavia toimintakyvyn häiriöitä. Mm. Anu Anttinenkin on todennut että ei voi mitään kun lääkäri ei keksi. Haloo hei, yliopistosairaalassa ei muka tajuta natrium-säätelyä! Voiko joku uskoa? Ovat sen vielä aiheuttaneet hyvin todennäköisesti väärällä anestesialla. Hoitaja on kertonut ettei anestesia ole mennyt putkeen. Papereissa ei lue mitään, aika jännää. Kehari mikä kehari kohdallani jankutettu. Olisko ollut ylivoimaisen vaikeaa kuvata päätä, selkää ja mitata natriumia ja paljon muuta heti oireiden ilmaantuessa eikä jankuttaa sitä hel*etin keharia ja neuroottisuutta joka välissä!
Pari aivotärähdystä ollut, mutta kirjallisuuden mukaan ei vaikuta ellei tajuttomuutta. Jälkimmäinen tosin oli jo siinä vaiheessa, kun monia oireita oli, mutta tee ainakaan tilannetta helpommaksi. Ensimmäinen syntyi peruskoulussa, kun opettajana (rehtori) toiminut "ryssän penikaksikin" tituleerattu pakotti luisteleen vaikka oli tasapainovaikeutta - no selälleen ja takaraivo jäähän. Jos vastaan sanoi, opettaja piti niskurointina ja kotona odotti pahimmillaan selkäsauna isän toimesta. Tällai sitä hoidettiin ennenmuinoin. Kaikki olen kertonut, mutta mitään ei lue missään. Myöhemmin otetuissa kuvissa ei ole todettu mitään kehityshäiriöitä. Sattu kohdalle vielä todelliset idioottivanhemmat, joita ei kiinnostanut mun jutut pätkääkään ja piti lopulta vielä niiden veloistakin osittain huolehtia.
Joo, että alaikäisenä ja moniongelmaisena sitä vaan pitää kiertää lääkäriltä toiselle, sillä eihän sille mitään voi jos edes yliopistosairaalan koulutetut ammattilaiset keksi mitä tehdä helposti havaittaville oireille. Vanhemmat, lääkärit ja opettajat tehköön vain sitä mistä tykkäävät ja palkkahan se tärkeintä on. Ehkä vähän kryptinen kirjoitus, mutta asiat on joskus moniulotteisia.
Niin, nythän ei ole kyse sen enemmästä kuin terveyden, työkyvyn, talouden, toimintakyvyn ja ihmissuhteiden merkittävistä puutteista.Pystyisin periaatteessa kyllä kognitiivisesti vaativaankin työhön, mutta kun kukaan ei palkkaa vajaakuntoista kuin suhteilla. Samaan aikaan kaiken terveet ovat niin "uupuneita" eikä mitään jakseta. Kaiken maailman tekosyitä keksitään. Täysin älytöntä touhua koko yhteiskunnan kannalta. Pystyisin tienaan helpostikin 5 tonnia mutta tonnilla pitäisi elää ja pitäisi vielä ilmaiseksi auttaa jotain laiskamatoja. Kaikkein käsittämättömintä on, että pitäisi tehdä fyysisiä työtehtäviä vaikka on merkittäviä neurologisia ja endokriinisiä puutteita.
- lajijasuris
lajijasuris kirjoitti:
Pystyisin periaatteessa kyllä kognitiivisesti vaativaankin työhön, mutta kun kukaan ei palkkaa vajaakuntoista kuin suhteilla. Samaan aikaan kaiken terveet ovat niin "uupuneita" eikä mitään jakseta. Kaiken maailman tekosyitä keksitään. Täysin älytöntä touhua koko yhteiskunnan kannalta. Pystyisin tienaan helpostikin 5 tonnia mutta tonnilla pitäisi elää ja pitäisi vielä ilmaiseksi auttaa jotain laiskamatoja. Kaikkein käsittämättömintä on, että pitäisi tehdä fyysisiä työtehtäviä vaikka on merkittäviä neurologisia ja endokriinisiä puutteita.
Vähän ohi aloituksen nämä työkyvyt, mutta täsmennän vähän. Kymmenellä sormella en voi kirjoittaa, mutta tätä ei oikeasti tarvi kuin jos todella paljon kirjoittaa eli ei esim. taloushallinnossa jossa olisin hyvä. Muutoin nuo hermo-oireet ei vaikuta työhön. Selkään liittyvät oireet pysyy siedettävänä jos hyvä tuoli eikä tarvi istua kuin tatti ja aivan älytöntä terveellekin. Natrium-säätely myös siedettävää jos saa päättää koska syö ja juo. Vireystila vähän vaihtelee, mutta niin kaikilla ja ei missään työssä kukaan koskaan ole joka hetki 100% vireä ja tämä on huomioitava. Aika kummallista, kun yritetään väittää ettei em. olisi merkitystä toimintakykyyn, mutta totta hemmetissä on paljonkin! Miksi en sitten ole työssä?
Olisin mm. vastuuntuntoinen, rehellinen, luotettava, oma-alotteinen, ratkaisukeskeinen, pragmaattinen, hyvä numerohahmotus, "järki tunteiden edelle" talousasioissamuita huomioiva. Otan rohkeasti kantaa. En kitise joka pikku asiasta, ei haittaa ilta- yli-, tai vkltyö, en pitäisi alennusmyynti-, krapula-, feikkisairausvapaita.
Työkyvyttömyyseläkkeellä olen, kun ei kukaan palkkaa händikäppiä. Se sopii vain hanttihommiin, sellaisiinkin mihin ei oikeasti kykene ja siinä siinä pitää kiltisti kuunnella hyvinvoivien ininää miten on raskasta eikä rahat riitä. Ei ole suojatyöpaikkoja ja meilläpäin esimerkiksi eräs vajaakuntoinen entinen kunnanjohtaja on päässyt pikkukaupungin Facea kehittämään, veronmaksajien piikkiin. - lajijasuris
lajijasuris kirjoitti:
Vähän ohi aloituksen nämä työkyvyt, mutta täsmennän vähän. Kymmenellä sormella en voi kirjoittaa, mutta tätä ei oikeasti tarvi kuin jos todella paljon kirjoittaa eli ei esim. taloushallinnossa jossa olisin hyvä. Muutoin nuo hermo-oireet ei vaikuta työhön. Selkään liittyvät oireet pysyy siedettävänä jos hyvä tuoli eikä tarvi istua kuin tatti ja aivan älytöntä terveellekin. Natrium-säätely myös siedettävää jos saa päättää koska syö ja juo. Vireystila vähän vaihtelee, mutta niin kaikilla ja ei missään työssä kukaan koskaan ole joka hetki 100% vireä ja tämä on huomioitava. Aika kummallista, kun yritetään väittää ettei em. olisi merkitystä toimintakykyyn, mutta totta hemmetissä on paljonkin! Miksi en sitten ole työssä?
Olisin mm. vastuuntuntoinen, rehellinen, luotettava, oma-alotteinen, ratkaisukeskeinen, pragmaattinen, hyvä numerohahmotus, "järki tunteiden edelle" talousasioissamuita huomioiva. Otan rohkeasti kantaa. En kitise joka pikku asiasta, ei haittaa ilta- yli-, tai vkltyö, en pitäisi alennusmyynti-, krapula-, feikkisairausvapaita.
Työkyvyttömyyseläkkeellä olen, kun ei kukaan palkkaa händikäppiä. Se sopii vain hanttihommiin, sellaisiinkin mihin ei oikeasti kykene ja siinä siinä pitää kiltisti kuunnella hyvinvoivien ininää miten on raskasta eikä rahat riitä. Ei ole suojatyöpaikkoja ja meilläpäin esimerkiksi eräs vajaakuntoinen entinen kunnanjohtaja on päässyt pikkukaupungin Facea kehittämään, veronmaksajien piikkiin..... "järki tunteiden edelle" talousasioissa, muita huomioonottava
- lajijasuris
lajijasuris kirjoitti:
On se putki joo. Täytyy vähän korjata eli nuo hapenpuutteet sun muut ovat selittäviä tekijöitä puutoksessa, mutta ei tietääkseni liikaerityksessä. Pienikin hapenpuute voi vaurioittaa jo.
Elimistön sokerin noustessa pitäisi kasvuhormoninerityksen pienetä, mutta akromegaliassa näin ei käy. Jatkuva kasvuhormonin ylimäärä aiheuttaa insuliiniherkkyyden lisääntymistä eli siis kuten tyypin 2 diabetes. Kasvuhormonilla on paljon muutakin merkitystä.
Kasvain voi olla muuallakin elimistössä ja syy voi olla myös muu, kuten linkissä lukee. Akromegalian suhteen olen täysin luetun varassa, sillä tiedän muutamia, mutta en tunne sen paremmin.... huonontaa insuliiniherkkyyttä, kuten 2-tyypin diabeteksessa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3077750Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne866041Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1733581Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee322087Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san221936Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1951921- 371736
- 611539
- 441504
En mä itke
sun perään mies. Tykkäsin kyllä. Tykkään vieläkin, mutta kyllä tä tästä. Mun sisällä kuplii kuitenkin jo ilo kesästä ja311450