Lapsuuden trauma ja kuinka selvitä?

traumapäällä

Hei

Netistä olen etsinyt löytämättä vastausta kuinka traumasta oikein selviää.
Itsellä on lapsuudessa pitkäkestoinen tapahtuma jota voi traumaksi kait nimittää. Mitään vakavaa mielenjärkkymistä ei ole tullut mutta samankaltaiset tapahtumat, jotka jollain tavalla muistuttavat tuosta trauma tapahtumasta niin jään niihin kiinni. Oikeastaan olen jäänyt yhteen lapsuuden "juttuun" kiinni joka muistuttaa minua trauma tapahtumasta.

Kun kerron muille useille ihmisille tuosta minua vaivaavasta jutusta, he eivät oikein ymmärrä mikä siinä nyt niin voi vaivata, eivät näe/koe siinä mitään ongelmallista.

Itse käsitän sen nyt miksi tuo asia vaivaa minua,, koska se muistuttaa minua lapsuuden traumasta,
haluan täyden varmuuden asiaan, ilman trauma kokemusta asia olisi luultavasti yhdentekevä minulle.
Sellaista varmuutta en vain voi oikein saada ja epävarmuus tuottaa ahdistusta.


-Kun koin tämän pitkäkestoisen trauman ja siitä pääsin selville vesille, aloin sen jälkeen kiinnittämään samanlaisiin asioihin huomiota, esim, jotkut tapahtumat jotka olivat tapahtuneet ennen traumaa eivät silloin vaivanneet minua mitenkään MUTTA trauman jälkeen nämä tapahtumat alkoivat minua vaivaamaan, KOSKA ne muistuttavat minua traumasta.
Sinänsä niissä tapahtumissa ei ole mitään ihmeellistä, ainoastaan se että ne liippaavat läheltä traumaa niin siksi vaivaavat.

Nyt olen tässä yhdessä jutussa ollut kiinni jo vuosia, koska se on niin lähellä trauma tapahtumaa ja en vain pääse irti, muut eivät tässä tapahtumassa näe mitään ongelmaa, eli ongelman juuri on tuo minun trauma kokemus lapsuudessa.


Toivottavasti ymmärrätte vaikka en edes netissä halua kirjoittaa asisoista oikeilla nimillä.
Jos osaatte neuvoa niin kiitän, myöskin tykkään lukea , jos löytyisi sopiva kirja mistä voisi ammentaa neuvoja?

8

1053

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Korvaahyvilläasioilla

      Antamalla anteeksi itselle ja muille ja päätämällä hyvästellä asia lopullisesti esim. terapiassa. Menneisyyttä ei voi muuttaa, vain tulevaisuuteen voi vaikuttaa.
      Voit nostaa aktiivisesti myös hyviä asioita lapsuudesta tai muista elämästäsi mieleesi ja tehdä niistä itsellesi henkisen turvasataman ja aina palata tähän turvalliseen, voimaannuttavaan ja hyvään muistoon. Ensin vaikka aktiivisesti joka päivä aamulla, illalla ja päivällä. Saannöllisesti arjessasi silloin, kun sinulle on sopiva aikaa keskittyä tähän ajatukseen.

    • narrative

      "Antamalla anteeksi itselle ja muille ja päätämällä hyvästellä asia lopullisesti esim. terapiassa"

      Terapia ei ole anteeksiantamisen opettelua varten, vaan jotta löytäisi paremman kontaktin itseensä ja tunteisiinsa, ja jotta voisi saada uusia turvallisia kiintymyssuhteita ensin terapeutista ja sitten muista ihmisistä. Sitä kautta on mahdollista päästä traumojenkin yli. Antoi sitten anteeksi jollekulle tai ei.

      • WRH

        Toisaalta viha ja katkeruus jotain kaltoinkohtelijaa kohtaan vuosikymmenestä toiseen voi olla raskasta, vaikka siihen olisi painavat syyt. Jonkinlainen harmonia olisi löydettävä kaikkien asioiden välillä ja sillä tavalla mikä tyydyttää itseä.


    • TraumatJarruna

      Yleinen neuvo on, että vaikeaa ja tunteita nostattavaa asiaa kohden pitää pyrkiä menemään. Sillä tavalla se kuin eliminoituu pois. Tämä nyt on yleisellä tasolla tuumattu sinulle, mutta on tosi vaikea ottaa kantaa, kun et kerro minkälainen se asia mahtaa olla. Kyllä terapeutti voisi auttaa just asian turvalliseen kohtaamiseen vaikka useampaankin kertaan, niin että se kuin lakkaisi vaikuttamasta niin kaatavasti. - Tällaista tuli mieleen.

    • traumapäällä

      Moi

      Kiitoksia kaikille vastauksista.
      Tosiaan vaikeahan se varmaankin on antaa mitään juuri sopivaa neuvoa kun en tarkemmin kertonut.
      Olen aikoinaan käynyt psykoterapiassa ja tuntui ettei terapeutti siellä oikein ymmärtänyt tai jostain syystä ei juurikaan käsitelty tätä menneisyyttä, toki otin useasti esille tämän saman asian mikä minua vaivaa.

      Kylläkin tämä itse "trauma" on ihan selvä jo, siinä ei paljoa puhumista ole mutta siitä jäi tämä pelko sitä muistuttavista tapahtumista.

      Työterveyden kautta pääsen puhumaan ammattiauttajalle ainakin muutamia kertoja, pitää käydä puhumassa hänelle.

      • kaamos

        Terapeutteja on hyvin monenlaisia, koska ovat erilaisia ihmisiä tietysti, ja eri suuntauksia edustavia. Jos olet yhden kanssa ollut, se ei tarkoita ettei toisen kanssa voisi tulla aivan erilainen terapiasuhde ja tuloksia.

        Traumaterapiasta:
        https://www.disso.fi/


    • lukkojaavain
    • Koita-löytää-

      jostakin logoterapeutti. He hoitavat asian kuntoon 100% varmuudella.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe