Myyra?

pallero

Hei.

Näin tänään myyrän kaupunkialueella,kauppakeskuksessa,tai,ainakin luulen sen olleen myyrä.Rotta se ei ainakaan ollut,sen tunnistan,kuten myösa hiiren.Pikkuinen,"korvaton"ruskea,lyhyenpitkä ohut häntä,ja vähän ulkoneva kuono,mutta ei paljon.
Kuitenkin,se taapersi lumessa tohkeissaan,ja lopuksi taapersi minua kohti.Ajattelin testata,kiipeääkö se farkunlahjettani pitkin ylös,mutta eipä kiivennyt,vaan vaappui tiiviisti huopatossuni ohi.Lopulta se viipotti joelle ja meni sitä pitkin omia menojaan.Jäinkin miettimään,nukkuvatko myyrät TALVIUNTA???
Jos nukkuvat,sen oli kevät aurinko varmasti herättänyt.Mahtoiko selvitä enää kololleen?
Tietääkö kukaan,nukkuuko ne talviunta?

4

1530

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juuso

Myyrät ovat aktiivisia läpi talven.

"Lyhyenpitkä ohutlyhyenpitkä ohut häntä,ja vähän ulkoneva kuono"

Hmmm....ettei olisi ollut päästäinen. Nekään ei nuku talviunta vaikka ovat hyönteissyöjiä. Päästäiset tarvitsevat muistaakseni ravintoa (= hyönteisiä tai lihaa) puolet omasta painostaan joka vuorokausi. Siinä sitä on ihmettelemistä, että mistä ne sen määrän löytää hangen alta. (Lihaa ne saavat ja syövät vain jos osuvat sulana olevalle tuoreelle raadolle. Ei ne tietääkseni itse saalista muita nisäkkäitä, mutta olen nähnyt, kun päästäinen syö liskuun jäänyttä myyrää ja popsii liha-aitassa lattialle tippuneita naudanlihan muruja)

• juho

mäkin oon nähnyt kun päästäinen järsii liskuun kuollutta hiirtä..tiesitkö muuten että talvella päästäinen säästää energiaa lyhentämällä ruumistaan ja madaltamalla kalloaan?

• Juuso
        juho kirjoitti:

mäkin oon nähnyt kun päästäinen järsii liskuun kuollutta hiirtä..tiesitkö muuten että talvella päästäinen säästää energiaa lyhentämällä ruumistaan ja madaltamalla kalloaan?

Jostain muistelen, että niitä on muitakin nisäkkäitä kuin päästäinen, jotka selviävät pitkästä talvesta (tai kuivasta kaudesta) "syömällä" omia lihaksiaan ja jopa luitaan niin, että aikuisen eläimen luustokin muuttuu ja lihakset häviää murto-osaan hyviin aikoihin verrattuna. En nyt saa päähäni, mitä ne ovat ja onko Suomessa muita kuin päästäinen, joka selviää noin rajulla tempulla. Mielessä pyörii, että jotkut myyrät pystyisivät samaan.

• Anonyymi

Vau en oo koskaan nähnyt myyrää olen täällä vaan sen takia koska en tiiä miten myyrä valmistautuu talveen :-[

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi teki aloitteen?

😃 häh
      Ikävä
      109
      4286
    2. Onko kaivattusi ulkoisesti

paremman vai huonomman näköinen kuin exäsi? 🪤
      Ikävä
      78
      3496
    3. Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?

Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?
      Ikävä
      83
      3350
    4. Karhuryhmä

Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      25
      3249
    5. Just alkoi ottamaan päähän

Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk
      Ikävä
      22
      3242
    6. Mitä kaikkea sä

Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      72
      2916
    7. Raisionkaaren koira hyökkäys

Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      64
      2797
    8. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      45
      2790
    9. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      85
      2569
    10. Autolla törmäilijä

Kuka törmäili yläkouluikäiseen pyöräilijään?
      Jämsä
      9
      2472
    Aihe