Onko Loimaalla parhaassa naimaisässä olevia vapaita naisia? Olisin heti valmis lapsentekotalkoisiin.
lapsentekotalkoisiin
35
1188
Vastaukset
- lajijasuris
En epäile yhtään. Ehkä on kuitenkin ihan hyvä, että lapsentekoa on havahduttu miettimään, jos ei ole riittäviä eväitä kasvatukseen terveyden, työn, talouden, mieltymysten vuoksi. Ihan liikaa syntyy lapsia jotka joutuu jo vanhempien kiusanteon kohteeksi ja syrjäytyvät yhteiskunnan vastuulle.
Edelleen on voimassa vanha hyvä periaate eli vastuu ja vapaus kulkee käsikkäin. Monella vaan mentaliteetti: kaikki voitot ja onnistumiset pidetään itse ja omana ansiona, mutta tappiot ja ikävät asiat sosialisoidaan ja muiden syytä. Parempi kun pakolla laitettas "piuhat poikki" tietyillä diagnooseilla, personaalla, taloudenpidolla, älykkyydellä. Tätä ajatusta ei pidä sitten ymmärtää äärimmäisellä tavalla, mutta jokainen varmaan tietää tapauksia jollaisia tarkoitan.
Lastenteko on evoluutiobiologisesti helppoa eikä siihen vaadita kovin kummoista aivotoimintaa ja liian moni toimiikin ihan vastolla vailla mitään vastuuta ja ennakointia.- lajijasuris
Kylläpä on pikkumaista modelta poistaa ensimmäinen aloituksen kommentti. En muista tarkkaan, mutta hyvin yleisluontoisesti kommentointiin sopivuutta vanhemmiksi. Kyllä karu totuus vaan on se, että täälläkin väkeä joista jo päällepäin voi aistia heidän olevan vähän kehnoja vanhempia.
Omalla kohdalla ei olla puututtu ollenkaan riittävästi olennaisiin oireisiin niiden ilmestyessä. On merkittäviä hermo-oireita johtuen päästä ja selästä sekä merkittävää hormonaalista vajausta, tärkeimpänä natrium-säätely. Osittain ainakin olisi voitu välttää tai estää paheneminen. Olen näistä jotain sanonut ja kysynyt mistä kyse, mutta pidetty jopa harhana (osittain kyllä mutta) ja otettu yhteyttä psykiatriin, vaikka olisi voitu nätisti selittää. Ehkä vanhemmat ovat osaltaan aiheuttaneet jotain, esim. piittaamattomuudella ja huolimattomuudella (kun näin toimitaan)? On käytetty herkästi ruumillista kuritusta mitättömistä syistä. Ei tuolla tavoin lapsen psyyke ja luottamus pysy kunnossa, eikä tarvikaan!.
Lääkäreiden toiminta täysin välinpitämätöntä ja mikä kummalista, niin olennaisia oireita ei ole kirjattu paperille tuskin ollenkaan. Kehdataan väittää vielä ettei lääkäri keksi! Mulle sysätään vastuuta jopa alaikäisenä semmosista mitkä ei edes ole mun syytä! Olen enemmän tai vähemmän syrjäytynyt ja ihmetellään mikä on kun jostain jotain sanoo. Kehari mikä kehari on ollut monella ihmisellä ajatus ja sehän on vika jos kehari valittaa. Olisi kuunneltu ja välitetty ajoissa enemmän, ja tutkittu, olisi voitu todeta ettei kehityshäiriöitä ole. Kyllähän lukuisat oireet ja elämäntilanne muuttaa aivoja, vielä kun eräs venäläistaustainen opettaja on ollut myötävaikuttamassa pakottaessaan luisteleen, anestesiaa sössitään. Siis kaiken muun ohella.
Eikä tässä vielä kaikki. Vanhemmat otti 80-luvun lopulla aivan älyttömän lainan, jolle ei ollut järkeviä liiketaloudellisia perusteita, vaan lähinnä piti päästä muualle asumaan. Miljoonaluokan lainan asumisen ja lisämaan takia, vaikkei mitään kauhean isoja tuloja. Asiantuntijat varoitti tuolloin velkaantumisen riskeistä, mutta eihän heitä kuunneltu. Ajan henki oli mitä oli.
Kävi sitten niin, että toinen vanhemmista kuoli ja tuli kp. Korot nousi pilviin ja yritin sanoa, että pitäisi myydä maat. Jos näin olisi tehty, olisi velat saatu pois sekä vältytty jättimäisiltä korkojen maksuilta. Olisi jäänyt kohtuullisesti ylimääräistäkin esim. sijoitettavaksi. Mutta ei, joku pakkomielle pitää. Olisi voinut ostaa esim. asunto-osakkeen ja Nokiaa, siis 90-luvun alussa
Olisi kannattanut kuunnella muttei minun sanomisillani kuten eikä juuri muutenkaan ollut mitään arvoa. Asiat olisi hyvin niin kauan kunnes mistään epäkohdasta sanoi ;) On sittemmin todettu minulla olevan hyvä kognitiivinen kapasiteetti ja tämä(kin) olisi pitänyt huomioida, eikä jankuttaa kaikenlaista joutavaa satua. Pystyisin periaatteessa vaativaankin kognitiiviseen työhön, kun rajoitteet huomioisi mikä ei olisi kohtuuton vaatimus. Kummallista kun moni terve "uupuu" niin helposti - voiko kun sais sen lottovoiton :) Vajaakuntoinen ei voi noin vaan valita, mutta perusterve voi jo paremmin. Käsittämättömimpiä on ajatukset, että voisin mennä raksalle tai metsätöihin, kunhan muutan asennetta. Vajaakuntoinen ei työtä saa kuin suhteilla, kuten täällä Loimaalla toiset.
On se hienoa, kun on pilattu terveys- ja toimintakyky, talous, ihmissuhteet. On toki joillain huonommin, mutta myös paremmin ja valitetaan. Vajaakuntoinen on valmis tekeen mitä pystyy, eikä hevillä valita. Se on toissijaista mitä ei pysty tekeen. On tämä todella hienoa, kun joutuu minituloilla kitkuttaan vaikka parempaan pystyisi. Ei ole oikein, että terve työhaluton saa saman rahan. Rahalla ei saa terveyttä, muuta pitäisi kompensoida paremmin.
Vanhemmus ei ole rakettitiedettä, eikä tarvi olla Einstein tai Roope Ankka, vaan normaali terve järki riittää. Motivaatio lapsiin kaikkein tärkein, ja kaikessa toiminnassa pitää olla lapset etusijalla, esim. harrastuksissa, velanotossa. Oli jossain vaiheessa vähän ajatusta puuttua vanhempien toimiin tavalla, jolla olisi saanut loppumaan väärän toiminnan. Parempi tietysti olisi hoitaa ongelmat muuten ja mieluummin ennakoida, mutta joskus tilanteesta poispääsy johtaa koviin keinoihin - olisi varmaan mennyt kehityshäiriön piikkiin ;) Tässä nyt pintapuolisesti omaa kokemusta mietittäväksi niille, etenkin terveille, jotka omilla valinnoillaan pilaavat terveyden ja talouden - tietoa on kunhan sitä viitsii hyödyntää. - Niinmitä
Kiitos tästä avautumisesta, ei tosin selvinnyt kovin hyvin miten tämä nyt liittyy itse asiaan eli naimaikäisiin naisiin.
- lajijasuris
Niinmitä kirjoitti:
Kiitos tästä avautumisesta, ei tosin selvinnyt kovin hyvin miten tämä nyt liittyy itse asiaan eli naimaikäisiin naisiin.
Niin no tämä on enemmän siellä rivien välissä, ehkä vähän vaikeasti.
Siis jos vanhemmilla ei ole riittäviä eväitä tai motivaatioita, pitäisi lasten hankinnassa olla hyvin pidättyväinen. Ei ole mitään mieltä siinä, että tavalla tai toisella heikkopäiset hommaa lapsia kiusanteon, vähättelyn tms. kohteeksi yhteiskunnan rasitteeksi. Ehkä älyttömintä on kun pieniä vauvoja ravistellaan hiljaiseksi vakavin seurauksin, kun ei kesketä esim. itkua -prkle! Näihin altistavia tekijöitä on, mutta että selitetään esim. väsymyksellä! Jatkuvasti mediassa on kasvavassa määrin juttua miten lapsilla on sitä sun tätä ongelmaa mitkä ei niinkään selity sairauksilla, kuin korkeintaan seurauksena. Lapsia tai nyt vain tulee jos on tullakseen sen verran kuin tulee ja jos ei syystä tai toisesta riitä rahkeet, niin yhteiskunnalla on velvollisuus auttaa ;)
Lapsia onkin, muttei toteuttamaan jokaista aikuisen toivetta. Sitä se ylenpalttinen yhteiskunnan huolehtiminen tekee. Pitäisi miettiä myös miltä se tuntuu lapsesta elää jos ongelmia terveydessä, taloudessa ja näistä johtuen sosiaalisessa toiminnassa. - lajijasuris
Niinmitä kirjoitti:
Niin, en ole ihan varma mitä aloittaja oikeastaan tarkoittaa, mutta liian paljon on ihmisiä, jotka todellain mielellään tekevät lapsia, mutta eivät välitä seurauksista. Molemmat ovat toimineet useimmiten vastuuttomasti, jos lapsia tulee vaikkei tarkoitus ja varsinkin silloin kun jatkvasti näin. Syitä tähän on mm. psykopaattinen luonne ja se, että katsotaan subjektiiviseksi oikeudeksi tehdä mitä halutaan, joskus lähes pakkomielteen lailla.
- lajijasuris
lajijasuris kirjoitti:
Niin no tämä on enemmän siellä rivien välissä, ehkä vähän vaikeasti.
Siis jos vanhemmilla ei ole riittäviä eväitä tai motivaatioita, pitäisi lasten hankinnassa olla hyvin pidättyväinen. Ei ole mitään mieltä siinä, että tavalla tai toisella heikkopäiset hommaa lapsia kiusanteon, vähättelyn tms. kohteeksi yhteiskunnan rasitteeksi. Ehkä älyttömintä on kun pieniä vauvoja ravistellaan hiljaiseksi vakavin seurauksin, kun ei kesketä esim. itkua -prkle! Näihin altistavia tekijöitä on, mutta että selitetään esim. väsymyksellä! Jatkuvasti mediassa on kasvavassa määrin juttua miten lapsilla on sitä sun tätä ongelmaa mitkä ei niinkään selity sairauksilla, kuin korkeintaan seurauksena. Lapsia tai nyt vain tulee jos on tullakseen sen verran kuin tulee ja jos ei syystä tai toisesta riitä rahkeet, niin yhteiskunnalla on velvollisuus auttaa ;)
Lapsia onkin, muttei toteuttamaan jokaista aikuisen toivetta. Sitä se ylenpalttinen yhteiskunnan huolehtiminen tekee. Pitäisi miettiä myös miltä se tuntuu lapsesta elää jos ongelmia terveydessä, taloudessa ja näistä johtuen sosiaalisessa toiminnassa.Avaudutaan nyt vähän lisää sitten (vaikka kyllähän näitä jo on). Jos on vähänkin mahdollista, että vanhempien myötävaikutuksella lapsen terveyttä on pysyvästi pilattu (aivan sama onko tahallaan tai tuottamuksella!) ja vastuuta yritetään kieltää ja pakoilla sekä ei puututa oireisiin kuten pitää, on tämä erittäin vakavaa väärintoimintaa. Ihmiset pitää aina huomioida kukin yksilönä. Aina pahempaa jos voidaan todeta myöhemmin, ettei syyt ole ihan voi voi ja on vielä isot taloudelliset menetykset.
Useista rajotteista huolimatta,olen kuitenkin suorittanut menestyksekkäästi talha merk. tutkinnon, joka käytännössö vastaa vastaavaa tradea. Tiesin suurimmasta osasta asioita jo etukäteen, sillä olin mm. itseopetellut maatalouden kirjanpidon (mutta se onkin ihan pelletouhua verrattuna evl:n yrityksiin). Jos vajaakuntoinen saa erinomaisen todistuksen, ei voi olla huono asenne eikä olematon työkyky. Olen myös ottanut paljon kantaa mm. lääkäreiden väärin tekemisiin sekä juridisiin epäkohtiin. Näissä ei ole mitään ihmeellistä, kun katsoo esim. mri-kuvia. Pitäisi diagnostiikkaakin tehdä kullakin hetkellä oireperusteisesti eikä jankuttaa jotain fiiliksiä anamneesiin perustuen.
Minulla siis on hyvää kognitiivista kapasiteettia, mutta olen täysin sopimaton mm. taloushallntoon. Käytännössä lienee niin, että kykenisin nytkin sisällön puolesta suorittamaan korkea-asteen tutkinnon taloudessa, juridiikassa ja lääketieteessä. Mutta silti kukaan ei palkkaisi händikäppiä, vaikka työmoraali ja tuottavuus olisi paljon parempia kuin monella terveellä. En tietenkään ole kylmiltään täysverinen ammattilainen, mutta eihän kukaan. Samaan aikaan kokeneet lääkärit tappaa ja vahingoittaa ihmisiä ja nostavat palkkaa, juristit keksii kaikkea saadakseen vain rahaa, kunnanjohtaja velttoilee jne.. Rajotteiden huomioiseksi kohtuudella riittäisi, että saa syödä ja juoda miten tahtoo, jaloitella välillä. Vireystila voi vaihdella, mutta niin kaikilla, eikä aina vaadita äärimmäistä keskittymistä. Eräs ekonomi ja oikeustiet. tohtori ovat sanoneet, että talous ja juridiikka sopisi minulle hyvin mm. rauhallisen ja analyyttisen luonteen vuoksi sekä samoin ésimiestehtävät koska hyvä ihmistuntemus.
Em. huolimatta monen mielestä sopisin monen mielestä paremmin maatalous-, rakennus-, ja metsätöihin, en voi käsittää (paitsi kiusantekomielessä)! Mahdollisuus siis olisi hyviinkin tuloihin, ties mitä sitten olisi jos hyvä terveys, mutta nyt pitäisi noin tonnilla elellä ilman latinkaan hyvitystä yhtään mistään, vaikka on vahvoja epäilyjä väärinkäytöksistä. Samaan aikaan terveet ja kohtuupalkkaiset valittaa, kun eivät jaksa työssä eikä 3000-5000 palkkakaan riitä elämiseen, koska kaikki maksaa - no yllättäen mikään ei ole ilmaista! ;)
Jos osaaminen tai kyvyt ei riitä, syö ja juo lähinnä sokeria ja rasvaa, kunto (siis kunto, ei terveys) on rapa, liikaa somea, liikaa vapaa-ajan aktiviteettia, on vika omissa elintavoissa, eikä saa syyttää työtä uupumisesta tai jos ei kotona jaksa mitään. Jos sitten sattuu omat töppäykset masentaaan, kirjoitetaan luonnollisesti työkyvyttömyyseläke (ei tarvi edes kokeilla muuta työtä) varsinkin hyväpalkkaisesta työstä ja kai sillä esim. 3000 eläkkeellä jotenkin kitkuttaa ;)
En voi käsittää miten sitten kaltaiseni händikäppi kehari pystyy tekeen maatalous-, rakennus-, metsätöitä sekä opiskelemaan ja elämään minitulolla? ;) On myös sanottu etten ymmärtäisi tunteista mitään, vaan ajattelen kaiken järjellä enkä siksi ymmärrä muita. Kuinkahan tämäkin menee ja miksi väärintekemistä pitäisi liikaa ymmärtää? Uskon, että moni kuitenkin ymmärtää mistä oikeasti on kyse ja kyllä niitä tunteitakin on, ehkä jopa enemmän kuin monella sellaisella joka esittää tällaista. Mutta elimistön spontaanit ilmiöt kertoo joskus jotain muuta mitä ehkä puheet. Esim. huomaan aika hyvin jos joku valehtelee tai vaikkapa luulen tiettyjen piirteideni kiinnostavan naisia ja vastaavasti varmaan itsellä, vaikka nämäkään asiat ei papereiden mukaan kiinnosta - koska kehari (mikään tutkimus ei kyllä osoita tätä)!
Kyllä melkoiseen tyhmyyteen sortuu jotkut ihmiset ajattelussaan. Ei yhtään mietitä mitä sanotaan ja kenelle tai miksi tapahtuu sitä sun tätä. Parempi olisi pitää järki ja tunteet sopivassa tasapainossa ja tätäkin voi oppia, jos haluaa. Vastoin yleistä luuloa, ne ei ole toisilleen vastakkaisia. - lajijasuris
lajijasuris kirjoitti:
Avaudutaan nyt vähän lisää sitten (vaikka kyllähän näitä jo on). Jos on vähänkin mahdollista, että vanhempien myötävaikutuksella lapsen terveyttä on pysyvästi pilattu (aivan sama onko tahallaan tai tuottamuksella!) ja vastuuta yritetään kieltää ja pakoilla sekä ei puututa oireisiin kuten pitää, on tämä erittäin vakavaa väärintoimintaa. Ihmiset pitää aina huomioida kukin yksilönä. Aina pahempaa jos voidaan todeta myöhemmin, ettei syyt ole ihan voi voi ja on vielä isot taloudelliset menetykset.
Useista rajotteista huolimatta,olen kuitenkin suorittanut menestyksekkäästi talha merk. tutkinnon, joka käytännössö vastaa vastaavaa tradea. Tiesin suurimmasta osasta asioita jo etukäteen, sillä olin mm. itseopetellut maatalouden kirjanpidon (mutta se onkin ihan pelletouhua verrattuna evl:n yrityksiin). Jos vajaakuntoinen saa erinomaisen todistuksen, ei voi olla huono asenne eikä olematon työkyky. Olen myös ottanut paljon kantaa mm. lääkäreiden väärin tekemisiin sekä juridisiin epäkohtiin. Näissä ei ole mitään ihmeellistä, kun katsoo esim. mri-kuvia. Pitäisi diagnostiikkaakin tehdä kullakin hetkellä oireperusteisesti eikä jankuttaa jotain fiiliksiä anamneesiin perustuen.
Minulla siis on hyvää kognitiivista kapasiteettia, mutta olen täysin sopimaton mm. taloushallntoon. Käytännössä lienee niin, että kykenisin nytkin sisällön puolesta suorittamaan korkea-asteen tutkinnon taloudessa, juridiikassa ja lääketieteessä. Mutta silti kukaan ei palkkaisi händikäppiä, vaikka työmoraali ja tuottavuus olisi paljon parempia kuin monella terveellä. En tietenkään ole kylmiltään täysverinen ammattilainen, mutta eihän kukaan. Samaan aikaan kokeneet lääkärit tappaa ja vahingoittaa ihmisiä ja nostavat palkkaa, juristit keksii kaikkea saadakseen vain rahaa, kunnanjohtaja velttoilee jne.. Rajotteiden huomioiseksi kohtuudella riittäisi, että saa syödä ja juoda miten tahtoo, jaloitella välillä. Vireystila voi vaihdella, mutta niin kaikilla, eikä aina vaadita äärimmäistä keskittymistä. Eräs ekonomi ja oikeustiet. tohtori ovat sanoneet, että talous ja juridiikka sopisi minulle hyvin mm. rauhallisen ja analyyttisen luonteen vuoksi sekä samoin ésimiestehtävät koska hyvä ihmistuntemus.
Em. huolimatta monen mielestä sopisin monen mielestä paremmin maatalous-, rakennus-, ja metsätöihin, en voi käsittää (paitsi kiusantekomielessä)! Mahdollisuus siis olisi hyviinkin tuloihin, ties mitä sitten olisi jos hyvä terveys, mutta nyt pitäisi noin tonnilla elellä ilman latinkaan hyvitystä yhtään mistään, vaikka on vahvoja epäilyjä väärinkäytöksistä. Samaan aikaan terveet ja kohtuupalkkaiset valittaa, kun eivät jaksa työssä eikä 3000-5000 palkkakaan riitä elämiseen, koska kaikki maksaa - no yllättäen mikään ei ole ilmaista! ;)
Jos osaaminen tai kyvyt ei riitä, syö ja juo lähinnä sokeria ja rasvaa, kunto (siis kunto, ei terveys) on rapa, liikaa somea, liikaa vapaa-ajan aktiviteettia, on vika omissa elintavoissa, eikä saa syyttää työtä uupumisesta tai jos ei kotona jaksa mitään. Jos sitten sattuu omat töppäykset masentaaan, kirjoitetaan luonnollisesti työkyvyttömyyseläke (ei tarvi edes kokeilla muuta työtä) varsinkin hyväpalkkaisesta työstä ja kai sillä esim. 3000 eläkkeellä jotenkin kitkuttaa ;)
En voi käsittää miten sitten kaltaiseni händikäppi kehari pystyy tekeen maatalous-, rakennus-, metsätöitä sekä opiskelemaan ja elämään minitulolla? ;) On myös sanottu etten ymmärtäisi tunteista mitään, vaan ajattelen kaiken järjellä enkä siksi ymmärrä muita. Kuinkahan tämäkin menee ja miksi väärintekemistä pitäisi liikaa ymmärtää? Uskon, että moni kuitenkin ymmärtää mistä oikeasti on kyse ja kyllä niitä tunteitakin on, ehkä jopa enemmän kuin monella sellaisella joka esittää tällaista. Mutta elimistön spontaanit ilmiöt kertoo joskus jotain muuta mitä ehkä puheet. Esim. huomaan aika hyvin jos joku valehtelee tai vaikkapa luulen tiettyjen piirteideni kiinnostavan naisia ja vastaavasti varmaan itsellä, vaikka nämäkään asiat ei papereiden mukaan kiinnosta - koska kehari (mikään tutkimus ei kyllä osoita tätä)!
Kyllä melkoiseen tyhmyyteen sortuu jotkut ihmiset ajattelussaan. Ei yhtään mietitä mitä sanotaan ja kenelle tai miksi tapahtuu sitä sun tätä. Parempi olisi pitää järki ja tunteet sopivassa tasapainossa ja tätäkin voi oppia, jos haluaa. Vastoin yleistä luuloa, ne ei ole toisilleen vastakkaisia.... sekin on jännää miten lääkärit pyörittelee mikä on perustauti ja mikä jotain muuta. Raajaoireet on perustauti ja muut vain liitännäisiä. Eli ei siis merkitystä natrium-säätelyllä (ihan sama onko hypoa vai hyperiä kus***ska-oireilla, ei merkitystä sentraalisella ja lateraalisella prolapsilla ei merkitystä muilla hormonaalisilla vajauksilla ja jos ei hyväksy että vanhemmat tai lääkärit eivät vaan keksi siis KEKSI mistä kyse, on kyseessä harhat ja tunne-elämän häiriö joka johtuu kehityshäiriöstä???!!!
Jokainen voi lukea netistä mitä vaikuttaa diabetes insipidus ja natrium-säätely (vähän sama kuin 1-tyypin diabeteksessa saisi insuliinia puutteellisesti) tai muut hormonivajaukset. Löytyy vaikka Sellan sivuilta, eikä todellakaan ole merkityksettömiä. Diabetyes insipiduksen ja kilpirauhasen vajaatoiminnan komplisoitumisen ainakin olisi voinut estää (ja samoin muut horm?) ellei olisi jankutettu keharia ja että synnynnäisiä , vaan tutkittu sekä tehty anestesia (ja se ope?) kunnolla eli tältä osin selkeä virhea ja ai ai kun vielä TYKS:ssa. Synnynnäisiä vaikka kilppari, muut hormonit ja cauda alkoivat vuosikausia syntymän jälkeen! Prolapsit vaikuttaa myös lantionpohjan ja alaraajojen alueella. Asioita olen yrittänyt tuoda esille, mutta ei ole kuunneltu ja tottakai mukana on myös psyykkistä vaikutusta suoraan tai välillisesti.
Raaja-oireet vaikuttaa paikallisesti, mutta muuten tuo taudinkuva ei vaikuta jaksamiseen mitenkään eli en nyt tiedä miten nämä perustautijutut menee...? Sosiaaliseen toiminta kykyyn ja jaksamiseen raaja-oireiden ei voi sanoa olevan todellakaan perustauti. Mikähän on työllistymisen suurin este? On tämä ihmeellistä touhua, kun joidenkin mielestä yritän väkisin tehdä asiat huonommaksi kuin on ja jopa väkisin työkyvyttömäksi? En ymmärrä sitäkään miten lateraaliventrikkelin pieni hematooma, ns. majakan valon puuttuminen hypotalamus/aivolisäke-akselilta ja välilevynpullistumat on kehityshäiriöitä? En ymmärrä sitäkään miten nämä kaikki on synnynnäisiä, kun papereissa ei lue tästä mitään sekä oma muistikuvani ei tue tämmöstä? En ymmärrä miten potilas voi osoittaa oireita sen kummemmin, saatikka lapsi? Käsittääkseni se on enemmän vanhempien ja lääkärien tehtävä tutkia mistä kyse?
Jokainen potilas pitäisi ottaa ihmisenä ja yksilönä. Oireisiin tulee puuttua välittömästi tai niin pian kuin ne vaativat ja näihin liittyvät asiat käsitellä, eikä vuosien ja vuosikymmenten päästä Vanhemmilla pitää olla myös vastuunsa. Työ ei ole kaikki kaikessa, mutta jos menee työkyky niin menee myös toimintakyky ja talous. Nämä ymmärtää liian myöhään. - lajijasuris
lajijasuris kirjoitti:
... sekin on jännää miten lääkärit pyörittelee mikä on perustauti ja mikä jotain muuta. Raajaoireet on perustauti ja muut vain liitännäisiä. Eli ei siis merkitystä natrium-säätelyllä (ihan sama onko hypoa vai hyperiä kus***ska-oireilla, ei merkitystä sentraalisella ja lateraalisella prolapsilla ei merkitystä muilla hormonaalisilla vajauksilla ja jos ei hyväksy että vanhemmat tai lääkärit eivät vaan keksi siis KEKSI mistä kyse, on kyseessä harhat ja tunne-elämän häiriö joka johtuu kehityshäiriöstä???!!!
Jokainen voi lukea netistä mitä vaikuttaa diabetes insipidus ja natrium-säätely (vähän sama kuin 1-tyypin diabeteksessa saisi insuliinia puutteellisesti) tai muut hormonivajaukset. Löytyy vaikka Sellan sivuilta, eikä todellakaan ole merkityksettömiä. Diabetyes insipiduksen ja kilpirauhasen vajaatoiminnan komplisoitumisen ainakin olisi voinut estää (ja samoin muut horm?) ellei olisi jankutettu keharia ja että synnynnäisiä , vaan tutkittu sekä tehty anestesia (ja se ope?) kunnolla eli tältä osin selkeä virhea ja ai ai kun vielä TYKS:ssa. Synnynnäisiä vaikka kilppari, muut hormonit ja cauda alkoivat vuosikausia syntymän jälkeen! Prolapsit vaikuttaa myös lantionpohjan ja alaraajojen alueella. Asioita olen yrittänyt tuoda esille, mutta ei ole kuunneltu ja tottakai mukana on myös psyykkistä vaikutusta suoraan tai välillisesti.
Raaja-oireet vaikuttaa paikallisesti, mutta muuten tuo taudinkuva ei vaikuta jaksamiseen mitenkään eli en nyt tiedä miten nämä perustautijutut menee...? Sosiaaliseen toiminta kykyyn ja jaksamiseen raaja-oireiden ei voi sanoa olevan todellakaan perustauti. Mikähän on työllistymisen suurin este? On tämä ihmeellistä touhua, kun joidenkin mielestä yritän väkisin tehdä asiat huonommaksi kuin on ja jopa väkisin työkyvyttömäksi? En ymmärrä sitäkään miten lateraaliventrikkelin pieni hematooma, ns. majakan valon puuttuminen hypotalamus/aivolisäke-akselilta ja välilevynpullistumat on kehityshäiriöitä? En ymmärrä sitäkään miten nämä kaikki on synnynnäisiä, kun papereissa ei lue tästä mitään sekä oma muistikuvani ei tue tämmöstä? En ymmärrä miten potilas voi osoittaa oireita sen kummemmin, saatikka lapsi? Käsittääkseni se on enemmän vanhempien ja lääkärien tehtävä tutkia mistä kyse?
Jokainen potilas pitäisi ottaa ihmisenä ja yksilönä. Oireisiin tulee puuttua välittömästi tai niin pian kuin ne vaativat ja näihin liittyvät asiat käsitellä, eikä vuosien ja vuosikymmenten päästä Vanhemmilla pitää olla myös vastuunsa. Työ ei ole kaikki kaikessa, mutta jos menee työkyky niin menee myös toimintakyky ja talous. Nämä ymmärtää liian myöhään.On iso merkitys sillä mikä on ihmisen jäljellä oleva toimintakyky ja sitä tärkeämpää mitä nuoremmasta kyse. Jos ihmisellä on hyvä kognitiivinen kapasiteetti, kuten minulla ja miksei olisi, kun mri myöh. osoittanut ettei ko. alueilla vaurioita, No, hormonit vaikuttaa jonkin verran ja varsinkin natrium. Nämä edes olisi voitu ajoissa huomioida ja kuvata, eikä ainakaan syyttää minua tyhmyydestä. Kyllä sitä suurta tyhmyyttä on ollut monessa muussa päässä! Aiheuttaa paljon suurempaa kärsimystä jos jäljellä olevaa kapasiteettia ei voi hyödyntää ja taas vähemmän jos sitä ei ole ollenkaan. Mutta jos verrataan perusterveeseen, niin molempien puute toki iso riesa.
Jos taas ihminen on ns. tättäkuukuu, on se dementiaan verrattavissa ja enemmän omaisten tauti. Ei tällainen kärsi itse toimintakyvyn tai talouden puutteesta. Lehdessä oli tänään kirjoitusta Loimaan vanhustenhoidosta. Puutteita varmaan on paljon, mutta on myös paljon omaisia, jotka eivät, anteeksi nyt vaan, ymmärrä ettei ihminen elä ikuisesti ja vanheneminen tuo vaivansa eikä niitä pidä keinotekoisesti pitkittää. Jari Välimäki nosti monta tärkeää huomioita esille. Ei ole ihmisarvoista elämää, jos tietoisuus täysin kadonnut ja käytännössä vain sydän ja keuhkot pelaa. Tällaisten hoidosta pitäisi vapauttaa resurssia ennaltaehkäisyyn ja vaikkapa ei-omasta syystä tapahtuneen työkyvyttömän toimeentuloon. Älytöntä laittaa pahimmillaan tonnikaupalla kuussa rahaa kuussa elämän keinotekoiseen ylläpitoon oli sitten nuori tai vanha.
Ai ihanko aikuisten oikeasti kuvitellaan, että pitää hyväksysyä minimitulo vaikka on selvästi väärinkin toimittu ja kapasiteettia olisi kohtuulliseen toimeentuloon, mutta sitä ei voi hyödyntää. Yhteiskunta usein vastaa seurauksista kuitenkin, joten parempi olisi tehdä suosiolla. ja tulisi halvemmaksi. On sekin ihmeellistä lukea, että yhä kasvava joukko nuoria aikuisia saa täyttä kansaneläkettä. Sairausperäistäkö vaiko sittenkin vanhemmuus hukassa pahoin ja nuoret eivät opi tarvittavia taitoja tai ei edes vaadita ja tehdään helpoin ratkaisu pistämällä eläkkeelle. Voi mikä katastrofi tätä maata kohtaa tällä menolla... - lajijasuris
lajijasuris kirjoitti:
On iso merkitys sillä mikä on ihmisen jäljellä oleva toimintakyky ja sitä tärkeämpää mitä nuoremmasta kyse. Jos ihmisellä on hyvä kognitiivinen kapasiteetti, kuten minulla ja miksei olisi, kun mri myöh. osoittanut ettei ko. alueilla vaurioita, No, hormonit vaikuttaa jonkin verran ja varsinkin natrium. Nämä edes olisi voitu ajoissa huomioida ja kuvata, eikä ainakaan syyttää minua tyhmyydestä. Kyllä sitä suurta tyhmyyttä on ollut monessa muussa päässä! Aiheuttaa paljon suurempaa kärsimystä jos jäljellä olevaa kapasiteettia ei voi hyödyntää ja taas vähemmän jos sitä ei ole ollenkaan. Mutta jos verrataan perusterveeseen, niin molempien puute toki iso riesa.
Jos taas ihminen on ns. tättäkuukuu, on se dementiaan verrattavissa ja enemmän omaisten tauti. Ei tällainen kärsi itse toimintakyvyn tai talouden puutteesta. Lehdessä oli tänään kirjoitusta Loimaan vanhustenhoidosta. Puutteita varmaan on paljon, mutta on myös paljon omaisia, jotka eivät, anteeksi nyt vaan, ymmärrä ettei ihminen elä ikuisesti ja vanheneminen tuo vaivansa eikä niitä pidä keinotekoisesti pitkittää. Jari Välimäki nosti monta tärkeää huomioita esille. Ei ole ihmisarvoista elämää, jos tietoisuus täysin kadonnut ja käytännössä vain sydän ja keuhkot pelaa. Tällaisten hoidosta pitäisi vapauttaa resurssia ennaltaehkäisyyn ja vaikkapa ei-omasta syystä tapahtuneen työkyvyttömän toimeentuloon. Älytöntä laittaa pahimmillaan tonnikaupalla kuussa rahaa kuussa elämän keinotekoiseen ylläpitoon oli sitten nuori tai vanha.
Ai ihanko aikuisten oikeasti kuvitellaan, että pitää hyväksysyä minimitulo vaikka on selvästi väärinkin toimittu ja kapasiteettia olisi kohtuulliseen toimeentuloon, mutta sitä ei voi hyödyntää. Yhteiskunta usein vastaa seurauksista kuitenkin, joten parempi olisi tehdä suosiolla. ja tulisi halvemmaksi. On sekin ihmeellistä lukea, että yhä kasvava joukko nuoria aikuisia saa täyttä kansaneläkettä. Sairausperäistäkö vaiko sittenkin vanhemmuus hukassa pahoin ja nuoret eivät opi tarvittavia taitoja tai ei edes vaadita ja tehdään helpoin ratkaisu pistämällä eläkkeelle. Voi mikä katastrofi tätä maata kohtaa tällä menolla...Outoa ettei ole kirjoitukset kirvoittaneet mielipiteitä...? Ajattelin vähän jatkaa rahasta, mikä sekin liittyy vanhemmuuteen. Raha ei ole tai ainakaan pitäisi olla elämän tärkein asia, mutta on aivan välttämätön elämässä. Jos joku ihmettelee, miksi pienituloisen pitäisi sijoittaa (kun se on rikkaiden harrastus), niin tähän on ihan hyvä syy.
Kysymys ei olisikaan harrastuksesta, jossa vain kerätään massia loputtomiin, vaan säästettäisiin säännöllisesti mm. tulevia etenkin isompia äkillisiä menoja varten. On hyvä säästää myös, jotta voi paremmin hyödyntää tarjouksia vuoden mittaan. Monella lähes kaikki varat on asunnossa ja autossa, mutta näistä on hankala irrottaa käteistä. Kun on osa tilillä ja rahastoissa, saa käteistä tarvittaessa ja pitkässä juoksussa muutaman prosentin vuosituoton. Tottakai talouden henkilömäärä, terveys, tulot ja vastaavat vaikuttaa kuka voi tehdä mitäkin. Mutta ei ole olellankaan harvinaista, että lapseton kohtuudella tienaava on ongelmissa, ja nämä on se kasvava ilmiö mikä oudoksuttaa.
Harmi vaan kun monet vanhemmat toteuttaa lasten toiveita liian helposti rahalla eli ostetaan heti kaiken mitä toinen tahtoo. Elämä voi olla helpompaa, mutta näin lapsi oppii, että raha kasvaa puussa ja sitä saa aina tarvittaessa ja riittävästi. Ei tarvitse vaivautua rehkimään jossei huvita. Lääkärit keksi syyksi masennuksen, kuinkas muutenkaan ;) Varmaan diagnosoimattomia sairauksiakin on nuorilla, mutta vähemmäkseen. Ei ole ihme kun monella on rahankäyttö hukassa, eikä yhtään kykyä säästää ja ennakoida. Tosin sosiaaliturvajärjestelmässä on myös omat puuttensa. - Tättäkuukuu
Niinmitä kirjoitti:
No intuitio on sellainen, että taas jokapaikanhöylä ja kaiken osaava ja tietäjä on sivustolla. Antaa hänen avautua.
- Daddy89
Toivottavasti lajijasuriksella on vanhemmuus mennyt hyvin ja lapsista tullut kunnon kansalaisia. Kun on niin paljon asiaa lapsista; heidän hankkimisestaan, kasvatuksestaan vähän muustakin siinä sivussa.
- lajijasuris
Daddy89 kirjoitti:
Toivottavasti lajijasuriksella on vanhemmuus mennyt hyvin ja lapsista tullut kunnon kansalaisia. Kun on niin paljon asiaa lapsista; heidän hankkimisestaan, kasvatuksestaan vähän muustakin siinä sivussa.
No, siitä intuitiosta sitten jaksetaan joka välissä muistuttaa. Sekin on hyvä ominaisuus (jota voi oppia), mutta terve järki ja kokemusten hyödyntäminen auttaa vielä enemmän. Tässä se nähdään miten matemaattista ajattelua voi hyödyntää elämässään, eikä se ole pelkkää. matikkaa. Siksi se on myös tärkeä varsinaisen laskutaidon lisäksi.
Ei ole kyllä vanhemmuudesta kokemusta, paitsi lapsen roolissa ja sivusta seuraajana. Ei tarvi ollakaan, kunhan muuten tietää ja ymmärtää jotain siitä miten ihminen toimii. Terveys ja elämäntilanne sellainen ettei tarvi tämän konkreettisemmin ajatellakaan koko asiaa. Lasten kanssa pitää jaksaa olla ja tehdä yhdessä asioita. Terveydessä ja jaksamisessa puutteensa. Eikä omalla kohdalla puhekaan aina tuota niitä oikeita ajatuksia esille (ihan aina ei kirjoituskaan).
Olen omien kokemusten valossa olen tuonut esille omalta osaltaan miten asioita ei kannattaisi tehdä. Jokainen ihminen ja tilanteet on omanlaisensa, eikä voi kaavamaisesti ottaa mallia toimia, mutta soveltuvin osin kyllä. - Mum
"Parhaita" lapsenkasvattajiahan on lapsettomat.
- lajijasuris
Mum kirjoitti:
"Parhaita" lapsenkasvattajiahan on lapsettomat.
Voit ottaa sitaatit poiskin, sillä näin tosiaan on joskus. Kokemus sinänsä ei aina kerro tarvittavasta osaamisesta, koska asioita voi tehdä kerta toisensa jälkeen väärin. Mutta on ihan totta, että on niitäkin sivustahuutajia, joilla on mielipide joka asiaan. Usein on kyse siitä, että pitäisi tehdä kuten he haluavat. Siis haluavat, eikä välttämättä kuten oikein on.
Mutta kyllähän lapsenkasvatus jollain tavalla on pielessä, kun kasvava joukko nuoria ei pärjää koulussa, ei ole työssä, ei jakseta ponnistella vaan helpolla pitäisi päästä, rahankäyttö pielessä, saa kansaneläkettä jne. Tottakai osa selittyy sairauksilla, parisuhdeongelmilla ym, mutta nyt puhutaan niin isoista massoista ja kun katsoo ympärilleen, että syy on paremminkin elämäntyylissä. Aina on ollut ihmisillä jos jonkinlaista ongelmaa, mutta ei touhu ole ollut sellaista kuin nyt. - Takaakirjoittaja
"Mutta on ihan totta, että on niitäkin sivustahuutajia, joilla on mielipide joka asiaan". Niinpä. Lajijasuriksen kirjoitukset ovat juuri malliesimerkki henkilöstä , jolla on mielipide joka asiaan. "Omien kokemusten valossa olen tuonut esille omalta osaltaan miten asioita ei kannattaisi tehdä ". Edestähuutajako sitten?
- lajijasuris
Takaakirjoittaja kirjoitti:
"Mutta on ihan totta, että on niitäkin sivustahuutajia, joilla on mielipide joka asiaan". Niinpä. Lajijasuriksen kirjoitukset ovat juuri malliesimerkki henkilöstä , jolla on mielipide joka asiaan. "Omien kokemusten valossa olen tuonut esille omalta osaltaan miten asioita ei kannattaisi tehdä ". Edestähuutajako sitten?
Omien kokemusten kautta oppiminen ja niiden kertominen ei ole mielipiteen esittämistä joka asiasta. Joka asiaan en suinkaan ota kantaa, vaan niihin joista tiedän edes jotain ja näitä ovat mm. lääketiede, talous, maatalous (erit. kasvinvilj.), juridiikka. Kaikki kannanotot ei ole absoluuttista faktaa, eikä ole tarkoituskaan. Siitä en tykkää, että joka asia pitäisi tehdä juuri oman fiiliksen mukaan.
En oikein ymmärrä, että keskivaikeasti sairaan kirjoitukset nänkin paljon ärsyttää. Mutta aivot toimii kuten toimii. Omalla kohdalla ei ajattelun ja tunteiden säätelyalueilla mri näyttänyt vikaa. Jos haluaisi olla tarkka, niin pitäisi olla myös toiminnallinen kuvaus. Mutta ilman muuta sairaudet ja elämäntilanne, suoraan ja välillisesti, mutta ei mri kaikkea kerro vaikka paljon näyttääkin. Kannattaa hakea netistä tietoa kirjoitusteni pohjalta.
Otan taas kantaa, kun just Ylen sivuilta tästä: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/11/17/ei-se-sita-kuitenkaan-tee-itsemurhaan-liittyy-vaarallisia-vaaria-kasityksia
Komppaan enimmäkseen juttua, mutta selkeä asiavirhe väittää itsetuhoisuuden taustalla olevan aina neurobiologinen kehityshäiriö, joka näkyy mri:ssä ja akuuttireaktio tms. Ei välttämättä ollenkaan, vaan kyseessä voi olla oikeasti vakaasti harkittu ja tarkoitettu teko. Syynä voi olla merkittävä sairaus, talousongelma, ihmissuhdeongelmat yms. Jos tilanteesta ei ole mahdollista päästä pois, niin kyllä minä ainakin ymmärrän ratkaisun ja perusteet on myös rationaalisia. Sitten niillä henkilöillä, joilla on kaikki asiat oikeasti muuten enimmäkseen kunnossa, eikä mielekästä syytä, niin ehkä silloin voi tulla kyseeseen neubi kehityshäiriö.
Omalla kohdallakin todella "loistava" tilanne, kun periaatteessa osaisin ja oppisin monia asioita tai tietäisin ja haluaisin toimia jollain tietyllä tavalla, mutta elimistö ei kykene tai ei itse koe olevansa sopiva johonkin. Nämäkin asiat liittyy keskeisesti kasvatukseen. Ei tarvi joka päivä miettiä, vaan terve järki ja lasten ehdoilla suunniteltu elämä auttaa pääosin. - Mielipiteenvapaus
Kukaan ei ole arvostellut kirjoituksia sillä periaatteella, että olet oman ilmoituksesi mukaan keskivaikeasti sairas. Ihmisillä nyt sattuu olemaan erilaisia ja eräviä mielipiteitä ja ne toki voi kirjoittaa. Kyllähän sinä itsekin kirjoitit, että on outoa, ettei mielipiteesi ole kirvoittaneet kommentteja. Sitten kun niitä kommentteja tulee, ei sekään ole hyvä.
- lajijasuris
Mielipiteenvapaus kirjoitti:
Kukaan ei ole arvostellut kirjoituksia sillä periaatteella, että olet oman ilmoituksesi mukaan keskivaikeasti sairas. Ihmisillä nyt sattuu olemaan erilaisia ja eräviä mielipiteitä ja ne toki voi kirjoittaa. Kyllähän sinä itsekin kirjoitit, että on outoa, ettei mielipiteesi ole kirvoittaneet kommentteja. Sitten kun niitä kommentteja tulee, ei sekään ole hyvä.
Tarkoitin sitä, että kommentoitaisiin itse asioita eikä kuka sanoo. Nythän joku vaan totesi miten minulla on mielipide joka asiaan, mutta tällä enmmänkin otetaan kantaa henkilöön kuin asiaan. Mutta ei se mitään.
Minun mielipiteelläni ei niinkään ole merkitystä, vaan sillä mitä yritän sanoa. Asiat ja niiden taustat ovat vakavia. Monen ongelman alku ja juuri on siinä, että monella "tykki" laukoo holtittomasti vailla mitään vastuuta kehen osuu. Ääritapaukessa syynä voi olla jopa psykopaattinen käytös, mutta joka tapaukessa individualistinen, impulsiivinen, hetken palkintoja hakeva käytös on lisääntynyt paljon. Nämä heijastuu myös kasvatukseen.
Kerrotaan nyt samaan syssyyn sitten vähän omista ennen kuin joku heittää jonkun ns. turhan kommentin. Oma "tykki" on vähän huonossa hapessa useistakin tekijöistä johtuen, mutta voi olla, että iso merkitys on silläkin, että pitää olla tarpeeksi laadukasta ruutia:) En nykyisen terveyteni kanssa edes haluaisi mitään kasvatusvastuuta.
Mutta eihän se estä minua kertomasta näkemyksiä mitkä on ihmisen parhaaksi. Lasta pitäisi opettaa mm. hyvään käytökseen (ei nipottamalla esim. kiroilun kanssa), sietämään ja ymmärtämään erilaisuutta ympäristössä, sietämään epävarmuutta, innostaa oppimiseen johon liittyy tietty uteliaisuus, terveeseen taloudenpitoon, ottamaan itsestä vastuu kohtuudella terveys ja elämäntilanne toki huomioiden. - lajijasuris
lajijasuris kirjoitti:
Omien kokemusten kautta oppiminen ja niiden kertominen ei ole mielipiteen esittämistä joka asiasta. Joka asiaan en suinkaan ota kantaa, vaan niihin joista tiedän edes jotain ja näitä ovat mm. lääketiede, talous, maatalous (erit. kasvinvilj.), juridiikka. Kaikki kannanotot ei ole absoluuttista faktaa, eikä ole tarkoituskaan. Siitä en tykkää, että joka asia pitäisi tehdä juuri oman fiiliksen mukaan.
En oikein ymmärrä, että keskivaikeasti sairaan kirjoitukset nänkin paljon ärsyttää. Mutta aivot toimii kuten toimii. Omalla kohdalla ei ajattelun ja tunteiden säätelyalueilla mri näyttänyt vikaa. Jos haluaisi olla tarkka, niin pitäisi olla myös toiminnallinen kuvaus. Mutta ilman muuta sairaudet ja elämäntilanne, suoraan ja välillisesti, mutta ei mri kaikkea kerro vaikka paljon näyttääkin. Kannattaa hakea netistä tietoa kirjoitusteni pohjalta.
Otan taas kantaa, kun just Ylen sivuilta tästä: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/11/17/ei-se-sita-kuitenkaan-tee-itsemurhaan-liittyy-vaarallisia-vaaria-kasityksia
Komppaan enimmäkseen juttua, mutta selkeä asiavirhe väittää itsetuhoisuuden taustalla olevan aina neurobiologinen kehityshäiriö, joka näkyy mri:ssä ja akuuttireaktio tms. Ei välttämättä ollenkaan, vaan kyseessä voi olla oikeasti vakaasti harkittu ja tarkoitettu teko. Syynä voi olla merkittävä sairaus, talousongelma, ihmissuhdeongelmat yms. Jos tilanteesta ei ole mahdollista päästä pois, niin kyllä minä ainakin ymmärrän ratkaisun ja perusteet on myös rationaalisia. Sitten niillä henkilöillä, joilla on kaikki asiat oikeasti muuten enimmäkseen kunnossa, eikä mielekästä syytä, niin ehkä silloin voi tulla kyseeseen neubi kehityshäiriö.
Omalla kohdallakin todella "loistava" tilanne, kun periaatteessa osaisin ja oppisin monia asioita tai tietäisin ja haluaisin toimia jollain tietyllä tavalla, mutta elimistö ei kykene tai ei itse koe olevansa sopiva johonkin. Nämäkin asiat liittyy keskeisesti kasvatukseen. Ei tarvi joka päivä miettiä, vaan terve järki ja lasten ehdoilla suunniteltu elämä auttaa pääosin.Jahas, yksinpuheluksi mennyt, Moni asia kaipaisi kyllä täsmennystä, jotta ulkopuolinen saa täysin oikean kuvan mutta olkoon.
Tuohon tuoreimpaan liittyen kiinnostaisi tietää miten ihmeessä pystytään mri tai fmri -kuvien perusteella pelkästään toteamaan, että on juuri kehityshäiriö? Pitäiskö perehtyä kunnolla asioihin eikä hatusta vetää? Taitaa olla taas korrelaatio ja kausaalisuus sekaisin eli se että joku vain muuttuu samalla tai on suorassa syy-seuraus -suhteessa johonkin, kuten esim. viimeaikoina esillä olleet oppimisen ongelmat ja niiden syyt. Kyllä ne suurimmat syyt löytyy vanhemmuuden puutteista ja vastuun sekä välittämisen puutteista monella muulla taholla, myös oppilaista. Elämä on monella pintaliitämistä, uutta autoa, merkkivaatetta, älykännykkää jne.
Omasta puolesta vielä sen verran, että monia asioita on tehty ihan hyvin, mutta on myös paljon sellaista mitä ei voi hyväksyä. Tärkeintä olisi ajatella kukin ihminen yksilönä, eikä harmaana massana. Monenlaista pyöritystä on ollut, mutta silti lähes kaikki asiat on enemmän tai vähemmän huonosti. Asioita on tehty liiaksi ns. systeemin näkökulmasta eli suurimpia hyötyjiä ne, jotka saavat palkkaa ko. töistä. On toki monella asiat paljon huonomminkin, enkä sitä ollenkaan väitäkään. Monenlaista on nähty ja koettu. Se on vaan kummaa, kun monella on asiat paremmin, mutta silti kauhea valitus ja asiat lutviutuu paremmin kuin itsestään.
Vajaakuntoinen ei voi noin vaan valita tai asennetta muuttamalla mitä tekee, vaan rajoitteet pitää huomioida. On myös aivan eri harrastaa jotain tai tehdä työkseen, pitkäjänteisesti vai pätkittäin. Jos on tutkitusti kognitiivista kapasiteettia työhön, niin miten jotkut kuvittelee, että edes teoriassa voisin ansaita em. oireilla elannon maataloudessa, metsätöissä tai rakennuksilla???!!! Mitä mieltä on kouluttautua esim. eläkkeelle? Miksei mietitä realistista polkua työhön, sillä muuten kaiiki tuollainen pyöritys on enemmän kiusantekoa? Miksi jätetään hyvä kapasiteetti käyttämättä ja käytetään huonoa monessa paikassa? Paljonko psykopaatisia henkilöitä lääkäreissä, vanhemmissa, viranomaisissa, hallinnossa?
Jos on kognitiivista tutkitusti kapasiteettia työhön, sitten on. Tähän vaikuttaa mm. hypotalamuksen keskiosa ja frontaalilohko(je)n takaosa. Ehkäpä kyseessä on ihan normaali muokkautuus? Mutta aivan sama, ei hyvästä kannata tehdä häiriötä. Miten ihmeessä jotkut jopa lääkärit kuvittelevat minun pystyvän ansaitsemaan elannon maataloustöillä, raksalla, metsätöissä. Kai minä sitten tekisin jos voisin? Kaikkea tuota olen tehnyt soveltuvin osin, mutta harrastusluonteinen tekeminen on eri juttu kuin työ pitkäjänteisesti. Mutta juu pitäisi ostaa maatilaa, perustaa raksafirmaa! No kasvinviljely voisi kyllä sujuakin, kun käyttäisi jossain tehtävissä apuria, mutta ei elinkelpoisia tiloja ole myynnissä, eikä vajaakuntoinen saa rahotusta - ei vaikka aivotoiminta riittäisi hyvin yrityksen pyörittämiseen. On tämä todella kummallista seurata vierestä miten paljon tehdään samoja, helppojakin virheitä jatkuvasti tärkeissä tehtävissä vaikka terveys ja koulutus sekä kokemus antaisi muuta odottaa. Vielä kummallisempaa on se etten itse tekisi samoja helppoja virheitä montaa kertaa. Kuinkahan moni lääkäri, taloushallinon ja sotehallinnon työntekijä, juristi on psykopaatti.
Tulipa taas juttua ja mitä nämä vaikuttaa vanhemmuuteen? Näilläkin on merkitystä välillisesti jos miettii ajatuksella ja lapsen näkökulmasta. Toivon ettei muilla olisi samanlaista tai pahempaa tulevaisuudessa. Kannattaa muistaa sekin mitä ihmiseen (voi) vaikuttaa se ettei omaa elämäänsä pysty parantamaan vaikka kykyä ja tahtoa olisi. Kun ei ole mitään menetettävää, on se iso yhteiskunnallinen uhkatekijä. Ei se oikeasti mene niin, että asioita aina vain sattuu ja tapahtuu, järkeä ja tunteita ei pysty sääteleen omassa käyttäytymisessä tai valinnoissa. Sairaudet vaikuttaa toki osaltaan, kokemukset yms. mutta siltikin omaan toimintaan, varsinkin haitalliseen pystyy vaikuttamaan. Oma tahto muuttua tärkeintä näissäkin.
- trrrr
Meitä on myöskin monta homomiestä, joille valtion varoin on leikattu kohtu rectumiin. Sopiiko sellainen sateenkaarijuttu?
- yhr
Just sellaiseen minä haluan miesliemet valuttaa!
- Anonyymi
Vieläkö aloittaja on kykenevä. kiinnostaisiko.
- Anonyymi
Lapsenteosta on alettava maksamaan yhteiskunnalle. Yhteiskunta takaa terveyden hoidon, koulutuksen ja halvat joukkokuljetukset.
Lapsista ei ole kuin menoja valtiolle. Kun heikkopäiset tekevät köyhyydessään valmiiksi syrjäytyneitä, on syytä ottaa heiltä vuosittain vähintään 700 e lapsimaksua. Mutta myös muiltakin vanhemmilta.
Matuja voi rajoitetusti ottaa kansalaisiksi, jos täyttävät vaatimukset siihen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lapsenteosta on alettava maksamaan yhteiskunnalle. Yhteiskunta takaa terveyden hoidon, koulutuksen ja halvat joukkokuljetukset.
Lapsista ei ole kuin menoja valtiolle. Kun heikkopäiset tekevät köyhyydessään valmiiksi syrjäytyneitä, on syytä ottaa heiltä vuosittain vähintään 700 e lapsimaksua. Mutta myös muiltakin vanhemmilta.
Matuja voi rajoitetusti ottaa kansalaisiksi, jos täyttävät vaatimukset siihen.Tätä pitäisi kyllä miettiä ja ihan oikeesti. Olen itsekin vähäosainen, mutta en mä voi ymmärtää miten ei saada poikki ylisukupolvista köyhyyttä, huonoa sosiaalista nousu, liiallisia kuluja ja muita ongelmia yhteiskunnassa. Lasu-lasten määräkin se vaan nousee hurjasti, ja jos huostaan menee niin se vasta maksaa ja aiheuttaa sosiaalista ongelmaa.
Mut ei tunnu kiinnostavan ketään. Sitten on vielä näitä almatuuvia, jotka antaa huonoa mallia. Onhan sitä kuitenkin moni noussut huonoistakin lähtökohdista eikä kaikki työ sentään ole riistokapitalismia.
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tätä pitäisi kyllä miettiä ja ihan oikeesti. Olen itsekin vähäosainen, mutta en mä voi ymmärtää miten ei saada poikki ylisukupolvista köyhyyttä, huonoa sosiaalista nousu, liiallisia kuluja ja muita ongelmia yhteiskunnassa. Lasu-lasten määräkin se vaan nousee hurjasti, ja jos huostaan menee niin se vasta maksaa ja aiheuttaa sosiaalista ongelmaa.
Mut ei tunnu kiinnostavan ketään. Sitten on vielä näitä almatuuvia, jotka antaa huonoa mallia. Onhan sitä kuitenkin moni noussut huonoistakin lähtökohdista eikä kaikki työ sentään ole riistokapitalismia.
lajijasuris...ja onpa sitä esitetty radiakaalimpiakin ratkaisuja eli mm. pakkosterilointia tietyillä diagnooseilla
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tätä pitäisi kyllä miettiä ja ihan oikeesti. Olen itsekin vähäosainen, mutta en mä voi ymmärtää miten ei saada poikki ylisukupolvista köyhyyttä, huonoa sosiaalista nousu, liiallisia kuluja ja muita ongelmia yhteiskunnassa. Lasu-lasten määräkin se vaan nousee hurjasti, ja jos huostaan menee niin se vasta maksaa ja aiheuttaa sosiaalista ongelmaa.
lajijasurisSinänsä voin ymmärtää noita almatuuvia, mutta sehän siinä eniten mättää, että haluavat kumminkin sosiaaliturvaa elääkseen elikkä jonkun muun sitten pitäisi orjailla hänen puolestaan. En mä sitäkään ymmärrä, että palkka pitäisi saada vähän niinku hyväntekeväisyytenä - tottahan se sinänsä on että työ on tavallaan hyötymistä, mutta palkkahan se on korvaus tästä, eikä työajatkaan ole kohtuuttomat.
Mutta sitten riistokapitalismia väreilee täälläkin esim. Tamm..../KTI muodossa...
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinänsä voin ymmärtää noita almatuuvia, mutta sehän siinä eniten mättää, että haluavat kumminkin sosiaaliturvaa elääkseen elikkä jonkun muun sitten pitäisi orjailla hänen puolestaan. En mä sitäkään ymmärrä, että palkka pitäisi saada vähän niinku hyväntekeväisyytenä - tottahan se sinänsä on että työ on tavallaan hyötymistä, mutta palkkahan se on korvaus tästä, eikä työajatkaan ole kohtuuttomat.
Mutta sitten riistokapitalismia väreilee täälläkin esim. Tamm..../KTI muodossa...
lajijasurisIhme höpinää koko ketju, en melkein yhtään jaksanut lukea...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihme höpinää koko ketju, en melkein yhtään jaksanut lukea...
No varmaan olis tekstejä voitu tiivistää ja onhan tässä menty vähän sivuun aloituksesta, mutta lasulasten määrä on kasvanut jo pitkään josta inhimillistä haittaa ties kenelle ja kuinka kauan, pelkät lasumenot 1,5 mrd euroa vuodessa, ties paljonko on näiden osapuolien muut sotemenot, pollarikulut, vankilamenot, väkivalta- ja käytöshaitat ympäristölle, ei pärjätä opinnoissa, ei työelämässä jne.
Jos ja kun paljon puhutaan ja on tehty tiukennuksia ns. pummityöttömien suhteen niin kyllä tässäkin olis tarkastelemista. Ihmisten toimintavapautta voidaan toisinaan heppoisin perustein rajata M1-lähetteellä tai vankeudella, mutta näiden tekemisiä katsotaan läpi sormien. Olisi kaikkien etu puuttua, jo siitä alkaen, että lapsi ei saa olla hetken mielijohde.
Mitä se aloittaja sitten mahtoi meinata vai ihanko läpällä laittoi moisen postauksen
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No varmaan olis tekstejä voitu tiivistää ja onhan tässä menty vähän sivuun aloituksesta, mutta lasulasten määrä on kasvanut jo pitkään josta inhimillistä haittaa ties kenelle ja kuinka kauan, pelkät lasumenot 1,5 mrd euroa vuodessa, ties paljonko on näiden osapuolien muut sotemenot, pollarikulut, vankilamenot, väkivalta- ja käytöshaitat ympäristölle, ei pärjätä opinnoissa, ei työelämässä jne.
Jos ja kun paljon puhutaan ja on tehty tiukennuksia ns. pummityöttömien suhteen niin kyllä tässäkin olis tarkastelemista. Ihmisten toimintavapautta voidaan toisinaan heppoisin perustein rajata M1-lähetteellä tai vankeudella, mutta näiden tekemisiä katsotaan läpi sormien. Olisi kaikkien etu puuttua, jo siitä alkaen, että lapsi ei saa olla hetken mielijohde.
Mitä se aloittaja sitten mahtoi meinata vai ihanko läpällä laittoi moisen postauksen
lajijasurisNiin ja se vielä ettei noissa lasu-jutuissa ole kuin marginaalisen pieni määrä vanhempien odottamatonta sairastumista, vaan samat ongelmat kuin mm opiskelu- ja työmotivaatiossa tai sitten entuudestaan tiedetty päihde-tai mielenterveysongelma tai luonnehäiriö.
On sitten " ihme höpinää" tai ei, niin tämäkin voidaan todeksi osoittaa, niinkuin on käynyt monelle muullekin mun väittämälle. Lukekaa myös ns. rivien välistä välillä.
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
lajijasurisEi huostaanotto aiheuta sosiaalisia ongelmia, pikemminkin pyrkii selventämään niitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei huostaanotto aiheuta sosiaalisia ongelmia, pikemminkin pyrkii selventämään niitä.
No joo näin, kirjotin vähän huonosti.
Valitettavan usein pyrkimykset ei vaan johda mihinkää, ja tää toistuu sukupolvesta toiseen Tälläkin hetkellä esim. murha.infossa on keskusteltavana useampin pöyristyttävä lapsen kaltoinkohtelu, jopa vauvan, eikä sitäkää voi ymmärtää miks aina tulee ns. paljous- ja pillualennusta tuomioihin!
lajijasuris
- Anonyymi
Tässä Lajijasurille infoa lapsen tekemisestä.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/02/24/on-kivaa-tutkia-pimppia-tai-kikkelia-1970-luvun-seksivalistus-hatkahdyttaa
Lasu ilmoitukset on toinen juttu ja niiden aika on sitten myöhemmin.- Anonyymi
Kas kun Ylellä tollasen julkastu! Mut tän vinkit tarttis ne, kenen mielestä lapsia syntyy ihan itsestään ja yllättäen - jopa synnytys voi olla täys yllätys!
lajijasuris
- Anonyymi
On niitä jokunen, mutta kaikki vajaaälyisiä. Kaikki vapaat naimaikäiset joilla on järki tallella pyrkivät muuttamaan pois ennen kuin suku pakkonaittaa jollekin paikallisista sikafarmareista.
- Anonyymi
Ei loimaalaisten kannata lapsia tehdä kun ei ne osaa niitä kasvattaa , niistä tulee häiriöitä ja hulttioita ja vanhemmat vetää baarissa kaljaa
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk306160Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin193244Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.521380Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_181335Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia
Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.231216PURRA TULEE !
Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht1641183- 1301031
Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?
Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport441018- 39916
- 145840