Tanskandoggien "jalostus"

MitäTäälläTapahtuu

Viitsisikö joku palstalla pyörivä kasvattaja (teitä riittää) vähän valaista, mikä nykyään on tanskandoggien jalostuksen tavoite? Onko sellaisia?

https://jalostus.kennelliitto.fi/frmPentueet.aspx?R=235&Lang=fi

Kun tuolta katselee uusimpia pentueita, niin en itse hoksaa osaa kasvattajien jalostusvalinnoista. Mitä hyvää jalostuksellisesti on esimerkiksi 8.9. syntyneessä pentueessa? Kertokaa kun en itse ymmärrä.

77

5212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pohjtu

      monthako penthuetta thälle vuotha löythyy joisha olis jothai järjenhiventhäkkää

    • Mikälietarkoitus

      Mä löysin kolme ihan suht ok pentuetta äkkii katottuna.

      Voi tietysti pennun hankkia ulkomailtakin,jos kielitaito ja sukutaulujen ja terveystulosten tutkiminen siellä sujuu .Ei ne tosin silti mitään priimoja aina ole siltikään.Vaikka vanhemmat olis on,ei voi taata kukaan et pennuista samanmoisia tulis.

      Jokainen itse omansa valitsee, ja päätökset tekee .
      En tiedä onko sulla nyt oikeasti pentu haussa,vai omaan elämääskö haet vaan sisältöä .Ja ehkä yrität mustamaalata vaan kenneleitä,täällä on semmosta touhua jollakin paljon ollut.

      Ei sekään auta ihmisen omaan pahaan olooon pidemmänpäälle,vaikka kuinka muita haukkuis.Pahaolo senkun kasvaa ja muhii vaan,siellä omassa mielessä.

    • buustelli

      Täällä ne on sitten niin viisaat keskustelut aina... :D :D :D :D :D :D :D

    • Sisältöä

      Mene kotiis itkee

    • eihaukkujaq

      Miksi kasvattajat pyöris täällä?
      Väitätkö ylipainoiseksi...se on ylipainorasismia,eli lopeta heti.

    • Läpinäkyvää

      Vastausten taso antanee vastauksen kysymyksiisi. Niistä voi päätellä, millaista porukkaa doggien parissa puuhaa. Tai no, tasan yksi kasvattajanimellinen kasvattaja täällä on sekoillut, kuten ennenkin.

      • Parempiko

        Kerro ihmeessä mitä edustat.Kehän reunalla tavataanko😂


    • Hiljaistaon

      Taitaa tuo jalostus olla useimmille doggien kasvattajille tuntematon käsite. Jalostuksen tarkoitus olisi parantaa koirien tasoa sukupolvi sukupolvelta ja tehdä rodulle palvelus. Tätä tavoitetta silmällä pitäen on sovittu yhteisesti rotujärjestön jalostussuosituksista ja tarjolla on nykyisin vaikka mitä terveystarkkia. Jos terveystarkit tehdään, muttei välitetä löydöksistä tai muutenkaan siitä, onko juuri kyseisellä yksilöllä rodulleen tarpeeksi annettavaa, niin eihän siinä silloin mitään jalosteta. Suurin osa pentueista lisää koiramäärää antamatta rodulleen yhtään mitään.

      • Huomioitavaa

        Täydellistä koiraa ei ole missään rodussa olemassakaan, kaikissa on virheitä ja vikoja.Monet ei omiensa vikoja nää,vaan näkevät vaan ne toisten koirien viat.
        Siitä johtuu täällä keskustelussa yleinen muiden koirien herjaaminen.Moniko itse on täydellinen,malliainesta ken ties?


      • Hiljaistaon
        Huomioitavaa kirjoitti:

        Täydellistä koiraa ei ole missään rodussa olemassakaan, kaikissa on virheitä ja vikoja.Monet ei omiensa vikoja nää,vaan näkevät vaan ne toisten koirien viat.
        Siitä johtuu täällä keskustelussa yleinen muiden koirien herjaaminen.Moniko itse on täydellinen,malliainesta ken ties?

        Voit sokeuttasi yrittää kääntää huomiota höpöhöpöihin, muttei se onnistu. Jokaiselle jalostustietojärjestelmää analysoimaan kykenevälle on selvää, etteivät doggien kasvattajat tee Suomessa suurimmaksi osaksi kuin häthätää ala-arvoista työtä. Muiden koiria ei olla herjattu, vaan kasvattajien osaamattomuutta. Siinä on kaksi eri asiaa, mutta kaltaisellesi näiden ero voi olla liian hankalaa käsittää.


      • Eisetervettäkään
        Hiljaistaon kirjoitti:

        Voit sokeuttasi yrittää kääntää huomiota höpöhöpöihin, muttei se onnistu. Jokaiselle jalostustietojärjestelmää analysoimaan kykenevälle on selvää, etteivät doggien kasvattajat tee Suomessa suurimmaksi osaksi kuin häthätää ala-arvoista työtä. Muiden koiria ei olla herjattu, vaan kasvattajien osaamattomuutta. Siinä on kaksi eri asiaa, mutta kaltaisellesi näiden ero voi olla liian hankalaa käsittää.

        Sinulla on varmaan itsesikanssa paljon ongelmia .Päivät kuluu muita haukkuen ja parjaten, se ei valitettavasti tuo helpotusta pahaan oloosi.
        Kaltaistesi kannattaa vaihtaa rotua, tai luopua kokonaan koirista.Myrkytätte asenteellanne kaiken mikä lähellänne on,ettekä pysty tuomaan mitään positiivista kanssaihmisille.Ja sehän ei auta kasvatustyössä.Luulis riittävän,et jos kerran itse mielestään tekee täydellistä kasvatustyötä ,täydellisine koirineen.
        Mut eihän se auta, kun elämän sisältönä onkin muiden ihmisten herjaaminen ja pahansuopaisuus.Aina löytyy jotain huomautettavaa, jos tarkit on hoidettu,niin omistaja tai koira on muuten vaan huono.
        Kannattais keskittyä omaan toimintaan,ja omaan elämään.Sehän on ainut mihin itse voi vaikuttaa .Muiden asioista jatkuvasti valittaminen,ei voi olla mielenterveydellekkään hyväksi.Täällä kun kirjoituksia lukee, niin tuo näyttää jatkuneen jo todella pitkään.


      • Hiljaistaon
        Eisetervettäkään kirjoitti:

        Sinulla on varmaan itsesikanssa paljon ongelmia .Päivät kuluu muita haukkuen ja parjaten, se ei valitettavasti tuo helpotusta pahaan oloosi.
        Kaltaistesi kannattaa vaihtaa rotua, tai luopua kokonaan koirista.Myrkytätte asenteellanne kaiken mikä lähellänne on,ettekä pysty tuomaan mitään positiivista kanssaihmisille.Ja sehän ei auta kasvatustyössä.Luulis riittävän,et jos kerran itse mielestään tekee täydellistä kasvatustyötä ,täydellisine koirineen.
        Mut eihän se auta, kun elämän sisältönä onkin muiden ihmisten herjaaminen ja pahansuopaisuus.Aina löytyy jotain huomautettavaa, jos tarkit on hoidettu,niin omistaja tai koira on muuten vaan huono.
        Kannattais keskittyä omaan toimintaan,ja omaan elämään.Sehän on ainut mihin itse voi vaikuttaa .Muiden asioista jatkuvasti valittaminen,ei voi olla mielenterveydellekkään hyväksi.Täällä kun kirjoituksia lukee, niin tuo näyttää jatkuneen jo todella pitkään.

        Huomaatko itse käyttäväsi päiväsi muiden haukkumiseen ja parjaamiseen, vai oletko täysin sokea omalle toiminnallesi?

        Jos minulla tekeekin pahaa katsoa, mitä doggikasvattajat rodulle tekevät, tai eivät tee, niin koen sen olevan hyvinkin normaalia. Sinä sen sijaan olet riehunut tällä palstalla jo pitkään ja vähän kommentista riippuen joko vähät välittänyt selvästi osoitetuista ongelmista tai jopa puolustellut moista toimintaa haukkumalla lyttyyn kaikki, jotka uskaltavat ongelmakohdista keskustella. Se jos mikä on sairasta, että elää elämäänsä kuin missään ei olisi mitään vikaa, vaikka sokeakin näkee kepillä, että on.


      • Eiterveitäpäästään
        Hiljaistaon kirjoitti:

        Huomaatko itse käyttäväsi päiväsi muiden haukkumiseen ja parjaamiseen, vai oletko täysin sokea omalle toiminnallesi?

        Jos minulla tekeekin pahaa katsoa, mitä doggikasvattajat rodulle tekevät, tai eivät tee, niin koen sen olevan hyvinkin normaalia. Sinä sen sijaan olet riehunut tällä palstalla jo pitkään ja vähän kommentista riippuen joko vähät välittänyt selvästi osoitetuista ongelmista tai jopa puolustellut moista toimintaa haukkumalla lyttyyn kaikki, jotka uskaltavat ongelmakohdista keskustella. Se jos mikä on sairasta, että elää elämäänsä kuin missään ei olisi mitään vikaa, vaikka sokeakin näkee kepillä, että on.

        Totta,lukemalla kommentteja näkee että suurin vika on korvienvälissä.


      • Ihansäälittää
        Eiterveitäpäästään kirjoitti:

        Totta,lukemalla kommentteja näkee että suurin vika on korvienvälissä.

        Jep, sinulla. Surullista.


      • Jana45
        Eiterveitäpäästään kirjoitti:

        Totta,lukemalla kommentteja näkee että suurin vika on korvienvälissä.

        Pelkää riitelyä ja haukkumista.Samainen muiden herjaaja aina näissä dokki jutuissa.Haukkuu muiden koirat,kasvattajat,ja muut keskustelijat.
        Kaipa se tuo sitten helpotusta,tai yrittää ainakin,tapa purkaa omaa oloaan .


      • NoHelpottiko
        Jana45 kirjoitti:

        Pelkää riitelyä ja haukkumista.Samainen muiden herjaaja aina näissä dokki jutuissa.Haukkuu muiden koirat,kasvattajat,ja muut keskustelijat.
        Kaipa se tuo sitten helpotusta,tai yrittää ainakin,tapa purkaa omaa oloaan .

        Tässäkään ketjussa EI olla haukuttu kasvattajia, vaan pyritty keskustelemaan doggeista rotuna sekä suunnasta, johon jalostus on viimeaikoina Suomessa tähdännyt. Sinulle tämä ei jostain syystä käy, vaan tulet kuukaudesta ja vuodesta toiseen raivoamaan, haukkumaan, kitisemään ja pilkkaamaan muita täysin syyttä suotta saaden joka keskustelussa riidan aikaiseksi, vaikka ei olisi mikään pakko. Säälin läheisiäsi, jos olet tuollainen räpätäti, jonka kuppi kumoutuu heti, jos kaikki eivät tee juuri niin kuin SINÄSINÄSINÄ haluat, eli hiljenevät tahdostasi. Sinä et ole maailman napa tällä palstalla, vaikka kuinka haluisit, eikä keskustelu doggeista lopu, vaikka kuinka määkisit.


    • Eiymmärrä

      Juu, hiljaistaon todellakin ala-arvoista työtä. En ymmärrä miksi jotkut kasvattajat keskenään pyörittelevät samoja linjoja. Harva tekee omaa työtään pitkäjänteisesti tavoitellen jotain tiettyä päämäärää kasvatustyölleen, muuta kuin pentumäärää.
      Mainittakoon esimerkiksi vaikka Kiamar..sama sairas toisen kasvattajan linja jota suoltaa nyt joka yhdistelmäänsä. Missä oma työ, tuontikoirat ym?

      Jokaisen kasvattajan tulisi osata vastata kysymykseen mikä on hänen kasvatustyön tavoite, millä tavalla mikäkin hänen yhdistelmä vie tanskandoggia eteenpäin parantaen laatua?
      Pentuemäärä ei takaa laatua todellakaan. Sisäsiittoisuus syö rodun tätä menoa, katsokaa vaikka Rosestarilaisia :(

      • KatsosKun

        Pennuista saa rahaa.
        Rahalla voi ostaa kaljaa.


      • kylselöytyy

        Jokaisella kasvattajalla on yleensä sivusto, jossa hän tuon kertoo.Et kannattaa käydä katsomassa,asiaan saa vastaukset sieltä.


      • Buahaha
        kylselöytyy kirjoitti:

        Jokaisella kasvattajalla on yleensä sivusto, jossa hän tuon kertoo.Et kannattaa käydä katsomassa,asiaan saa vastaukset sieltä.

        Kun olisikin! Ha ha ha! Nytpä vitsin murjaisit! 🤣


      • minelan

        Ei ymmärrä

        Kysymykseesi, vaikka en olekaan doggikasvataja, vastaan, että roduleantautuneen kasvattajn anti on jalostaa mahdollisimman rodunomaisiakoiria. Ei lisätä niiden määrää. Itse olen kasvattanut kk-ja kk.-kääpiömäyräkoiria, kennelnimellä Minelan.


    • Echot

      Sydänultra pakolliseksi, mitä mietteitä?

      • Kiitoskyllä

        Peukutan.


    • Kylläkyllä

      Ehdottoman hyvä asia ja vielä selkäkuvaus pakolliseksi!

      • IdioottiVarmuus

        Toisaalta näihin pitäisi saada myös idioottivarmat taulukot siitä, millä tuloksilla koiraa voi vielä käyttää jalostukseen ja mihin se on silloin yhdistettävä. Aloituksen linkissä oli hyvä esimerkki yhdistelmästä, joka oli kyllä ainakin osittain kuvautettu, mutta löydösten perusteella sitä en kyllä henkilökohtaisesti olisi jalostukseen käyttänyt, varsinkaan siihen koiraan yhdistettynä, joka nyt oli menty valitsemaan. Jos tanskandoggien kasvattajista erittäin iso osa ei itse ymmärrä jalostuksesta tämän vertaa eivätkä omaa tippaakaan itsekritiikkiä, niin tuollainen taulukko on melkein pakko saada, jotta idioottimaiset kasvatuspäätökset jäävät pakotettuna pois. Pelkkä kuvaus ei riitä, vaan niitä tuloksia pitää myös käyttää kasvatuspäätöksiä tehdessä. Joskus paras päätös on jättää käyttämättä jalostukseen, mutta aika suruttahan nuo käyttävät niitäkin, joita ei pitäisi.


    • Vapaaehtoinenpakko

      Mielestäni sydänultran lisäys pevisaan ei ole vain hyvä juttu. Hyvä, että jalostuskoiria tutkitaan, mutta kaikki ”pakko” närästää. Yhdistys olisi voinut näkyvämmin tukea vapaaehtoista sydänultraa ja järjestää joukkotarkkeja.
      Niitäkin kasvattajia kuitenkin on, jotka tutkivat ilman pakkoakin. Ei pelkästään syfän ole ongelma, myös selkä ja silmät...

      • puusta

        Jalostustoimikunnan hommia päättää tuet


      • valintojakaikkion
        puusta kirjoitti:

        Jalostustoimikunnan hommia päättää tuet

        Yhteisillä toimilla rotua on helpompi jalostaa parempaan suuntaan.Tutkimukset on hyväksi, jos maltetaan jättää jalostuksesta pois ne näyttelyissä meneestyneetkin huonon terveystuloksen saaneet.Monilla näyttää menevän näyttelymenestys terveyden edelle.Vaikka terveyden pitäs olla menestystä tärkeämpi.Pitkäikäisistä suvuista, voi jotain päätellä.Sairaat ei vanhoiksi elä.Mielummin ostaisin terveen ulkomuodoltaan heikomman,kun muotovalion joka kropaltaan sairas.


      • Nohuhhuh
        valintojakaikkion kirjoitti:

        Yhteisillä toimilla rotua on helpompi jalostaa parempaan suuntaan.Tutkimukset on hyväksi, jos maltetaan jättää jalostuksesta pois ne näyttelyissä meneestyneetkin huonon terveystuloksen saaneet.Monilla näyttää menevän näyttelymenestys terveyden edelle.Vaikka terveyden pitäs olla menestystä tärkeämpi.Pitkäikäisistä suvuista, voi jotain päätellä.Sairaat ei vanhoiksi elä.Mielummin ostaisin terveen ulkomuodoltaan heikomman,kun muotovalion joka kropaltaan sairas.

        Mistä lähtien se on ollut tanskandoggien ongelma, että näyttelyissä niitetään menestystä, muttei sitten terveystarkeissa? Vain sinä voit kääntää keskustelua noin älyttömyyksiin.

        Nämä kaksi eivät todellakaan sulje toisiaan pois laskuista. Jos ne terveystarkit olisi tehty (harvoinpa näyttäisi olevan) ja sitten olisi rotuyhdistyksen suositusten mukaan myös näyttelyistä tulosta, niin hyvä tulisi. Ei kaikkien jalostuskoirien valioita tarvitse olla, mutta edes joku todiste rodunomaisuudesta pitäisi olla eikä sitä muualta kuin näyttelyistä saa.


    • Pakkopulla

      Minusta myös tuo "pakko" on paha.. Siinä loppujen lopuksi kustaan omiin muroihin ja eläinlääkärit saavat nostaa hinnat pilviin.
      Tutkimussuositukset ovat hyvät, ja tutkimuksia tulee suorittaa. En itse esimerkiksi osta pentua ellei vanhempia ole sydänultrattu ja muuten luustokuvattu ohjeistuksen/suosituksen mukaisesti.

      • Pakkopaita

        Suositukset eivät ole tähän porukkaan uponneet, joten jos jotain tullaan jatkossa lisää pakottamaan, niin saavat syyttää siitä ihan itseään. Itse voisi omalta osaltaan päättää, tekeekö hyvällä vaiko pahalla, mutta kun ollaan niin laiskoja, että mennään sieltä, mistä aita on matalin. Sitä sitten saa, mitä tilaa.


    • Hinnatpilviinpennuille

      Mikähän doggipennun hinta on näiden "pakkojen" jälkeen? Jos nyt on viite 1500e niin onko se sitten mikä? Ja myyhän esim jättiläisen kennel nyt 1900e kpl, niin mikäs se on tämän lisäyksen jälkeen?
      Ja nyt on turha kitistä yhden ihmisen, et mä ainaski mielummin maksan 2500e tutkitusta kun 1500e normi tutkitusta..

      • minelan

        Terveys on rakkaalle koiralle vime kädessä se tärkein.


    • Kallista

      Mitä merkitystä kuinka paljon pentu maksaa? Saahan sitä pyytää vaikka 4000e jos haluaa, eri asia sitten miten menee kaupaksi. Johan sitä tällä hetkelläkin pyydetään suht normihintaa (1500€) rupusista hörökorvapennuista eikä kovin kummoisesti ole kaupaksi menneet....

    • Kvffj

      upeita yhdistelmiä jälleen, onko pohjanoteerausta 2018 pahempi tulossa

      • AikaNäyttää

        Aika näyttää, onko yksikään tälläkin palstalla käsittelyyn joutunut sankari päättänyt alkaa jalostamaan tyhjänpäiväisen koiramäärän lisäämisen sijaan. Sen verran pessimisti olen, ettei ole kovin kummoisia odotuksia. Kun pennut ovat myyneet suosituksia täyttämättäkin, niin mitäpä sitä turhia pyrkiä niitä täyttämäänkään. Sehän tietäisi rahanmenoa ja lisätöitä. Harvalla alalla voi tehdä työnsä vähän sinne päin sen sijaan, että tehtäisiin vilpittömästi aina parastaan. Koiria kasvattamalla voi näemmä mennä vuodesta toiseen nimenomaan vähän sinne päin, ja jostain syystä tämä koskee oikein erityisesti doggien kasvattajia.


      • Duska

        Mitä tarkoitat? Olen nähnyt vain kaksi ilmoitusta pennuista? Tuskasi perustuu niihin vai?


      • minelan
        AikaNäyttää kirjoitti:

        Aika näyttää, onko yksikään tälläkin palstalla käsittelyyn joutunut sankari päättänyt alkaa jalostamaan tyhjänpäiväisen koiramäärän lisäämisen sijaan. Sen verran pessimisti olen, ettei ole kovin kummoisia odotuksia. Kun pennut ovat myyneet suosituksia täyttämättäkin, niin mitäpä sitä turhia pyrkiä niitä täyttämäänkään. Sehän tietäisi rahanmenoa ja lisätöitä. Harvalla alalla voi tehdä työnsä vähän sinne päin sen sijaan, että tehtäisiin vilpittömästi aina parastaan. Koiria kasvattamalla voi näemmä mennä vuodesta toiseen nimenomaan vähän sinne päin, ja jostain syystä tämä koskee oikein erityisesti doggien kasvattajia.

        nm. Aika näyttää


        Olen kanssasi eri mieltä siitä, että kasvattajat menevät siitä, missä aita on matalin.
        Tämä on doggikeskustelu ja minun ei pitäisi puuttua siihen, mutta oolen erittäin kiinnostunuy dogeista.Ystävälläni on tanskandoggi, joka on aika usein hoidossa minulla. Ihanq koira, mutta sairas.
        On pärjännyt näyttelyissä, mutta omistajan mukaan hänelle olusi tärkeänpää. että koira olisi terve.


    • Arlekiinit

      Vnskälä, hainro ja attilas. Upeaa, oikein odotan. Otan kaikilta ainaki kuus koiraa.

    • anjakol

      rotunne romahtaa kasiinne oletteko huomanneet? teidan rodussanne ei ole enaa jalostusta vaan kaikki on pelkkaa pentumaaran kasvatusta ja rahan kaarimista taskuun. pyhimykset puurtaa terveen sydamen puolesta sadekehaansa kiillottaen ja tuloksena kaikki suomen byb:it kiirehtii astuttamaan kaiken minka ehtii. ulkomuoto, anatomia, terveys ja luonne ei enaa merkitse mitaan niillekaan joille merkinnyt. taytyy olla kiitollinen omista elaman valinnoista silla en tarvitse ikina koskea enaa teidan rapistuviin linjoihinne.

    • Fjbk

      Tarkoitatko näitä mielettömiä linjoja jotka on kaikki samasta puusta

    • soitajakysy

      Eikö tullu mieleen,et soita kasvajjajalle,niin saat tietosi !
      Täällä se tiedonsaanti ei onnistu,täällä tuskin kasvattajia,vaan katkeria kiellossa olevia🤪

      • HyväideaNOT

        Kysytkö sinä housuun kakanneelta pikkulapselta, miksi hän niin teki?


      • pelkkääkuvitelmaa
        HyväideaNOT kirjoitti:

        Kysytkö sinä housuun kakanneelta pikkulapselta, miksi hän niin teki?

        Kysytkö sinä sitä vahinkoa keskustelupalstalla,ja oikeasti kuvittelet saavasi vastauksen,tai jotain hyötyä tai tyydytytystä siitä?
        Kyllä aikuisen ihmisen täytyy kerätä rohkeutensa,ja kysyä,jos tietoa puuttuu.Niin se aikuisten maailma toimii .Ei ne vastaukset täältä löydy😂


      • HyväideaNOT
        pelkkääkuvitelmaa kirjoitti:

        Kysytkö sinä sitä vahinkoa keskustelupalstalla,ja oikeasti kuvittelet saavasi vastauksen,tai jotain hyötyä tai tyydytytystä siitä?
        Kyllä aikuisen ihmisen täytyy kerätä rohkeutensa,ja kysyä,jos tietoa puuttuu.Niin se aikuisten maailma toimii .Ei ne vastaukset täältä löydy😂

        Jollet ymmärtänyt vihjailulla, miten ääliömäisen naivi sinä olet, niin otan osaa. Olen hyvin, hyvin pahoillani puolestasi.


    • mettemr

      kyllä totta yllä kirjoitetaan että rotu rapistuu geenipooli on olematon ja c lonkat selkälöydöksillä on kiitollisuuden arvoisia eikä sydämen terveydellä ole arvoa

    • minelan

      Noinko pahaksi doggien kasvatus on menyt, vai kirjoittelevatko täällä vain kateelliset, toisen kasvattajan aliarvioiva ihmisiä.

      • Annamunkaikkikestää

        Sinulla ei siis toisin sanoen ole harmainta aavistusta siitä, mistä on kysymys, mutta silti kommentoit esitellen mihinkään perustumattomia, älykääpiömäisiä arvailujasi.


      • Jasesama

        Osuit oikeaan.Kirjoittalija pätee,miten hän,ja vain hän tietää miten koiria pitäisi jalostaa.Mutta,ilmeisesti ei sitä silti tee,miksei?
        Sama arvostelija tehnyt aloituksia uänne jo pidempään, ajan kulua kai sekin
        Jos ihmisellä on tietotaito,niin miksei lisää niitä tutkitusti terveitä ja täydellisiä koiria?
        Helppoa arvostella muita, kun itsekkään ei tee vaatimustensa mukaan .Päättelin sen siitä, kun ei mainosta sitä kenneliä, tai kasvattaja josta vain priimaa doggia tupsahtelee mailmaan.
        Eikä täysin virheettömiä vanhempia/ sukuja näy lisääntyneet.


      • myötähäpeän
        Annamunkaikkikestää kirjoitti:

        Sinulla ei siis toisin sanoen ole harmainta aavistusta siitä, mistä on kysymys, mutta silti kommentoit esitellen mihinkään perustumattomia, älykääpiömäisiä arvailujasi.

        Sinulla ei ole alkeellisiakaan käytöstapoja


      • älähditpäs
        Jasesama kirjoitti:

        Osuit oikeaan.Kirjoittalija pätee,miten hän,ja vain hän tietää miten koiria pitäisi jalostaa.Mutta,ilmeisesti ei sitä silti tee,miksei?
        Sama arvostelija tehnyt aloituksia uänne jo pidempään, ajan kulua kai sekin
        Jos ihmisellä on tietotaito,niin miksei lisää niitä tutkitusti terveitä ja täydellisiä koiria?
        Helppoa arvostella muita, kun itsekkään ei tee vaatimustensa mukaan .Päättelin sen siitä, kun ei mainosta sitä kenneliä, tai kasvattaja josta vain priimaa doggia tupsahtelee mailmaan.
        Eikä täysin virheettömiä vanhempia/ sukuja näy lisääntyneet.

        Ei hyvää päivää, mitä idiootinlogiikkaa - taas kerran. Miten muiden surkeat jalostusvalinnat korjaantuisivat sillä, että joku muukin alkaisi kasvattamaan? Oletko koskaan vaivautunut ajattelemaan ennen kommentointia vai louskutatko - oih niin hyvätapaisesti tietenkin - mitä ensimmäisenä mieleen tulee? Aloitapa nyt itse omien vaatimustesi mukaan eläminen ja kehittele jostain vähän niitä huhuilemiasi käytöstapoja.


      • Pentusenostaja
        älähditpäs kirjoitti:

        Ei hyvää päivää, mitä idiootinlogiikkaa - taas kerran. Miten muiden surkeat jalostusvalinnat korjaantuisivat sillä, että joku muukin alkaisi kasvattamaan? Oletko koskaan vaivautunut ajattelemaan ennen kommentointia vai louskutatko - oih niin hyvätapaisesti tietenkin - mitä ensimmäisenä mieleen tulee? Aloitapa nyt itse omien vaatimustesi mukaan eläminen ja kehittele jostain vähän niitä huhuilemiasi käytöstapoja.

        Miksi kaikki käytöshäiriöiset kerääntyy tähän keskusteluun?
        Tylsää etsiä tietoa rodusta,kun on tuollaisia ala arvosia juttuja täällä.


      • Sinätaas
        Pentusenostaja kirjoitti:

        Miksi kaikki käytöshäiriöiset kerääntyy tähän keskusteluun?
        Tylsää etsiä tietoa rodusta,kun on tuollaisia ala arvosia juttuja täällä.

        Et sitten ole pistänyt merkille omaa osuuttasi asiaan? Rautalangasta väännettynä: Puolet kaikista kommenteista on sinulta, sillä et sitten millään voi vastustaa kiusausta olla oma vänkääjäitsesi. Aloittamaasi riitaan sitten ottaa muutkin osaa, jolloin koko keskustelu menee takiasi ala-arvoiseksi, vaikka alkuperäinen tarkoitus oli keskustella tärkeästä asiasta. Suksi siis tiehesi, niin johan alkaa homma taas luistamaan mukavammin.


    • Anonyymi

      3 kuukautta uusi Pevisa voimassa ja heti kasvattajat mustaharlekiini puolella kiertävät sitä. On se hienoa tää rodun kasvattaminen täällä Suomessa. Miksi haluta parempaa kun itse ei siihen haluta sitoutua? Jatkakaa toki.

      • Anonyymi

        Miksi pitää käyttää urosta jonka veli sydänsairas? Eikö terveitä löydy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pitää käyttää urosta jonka veli sydänsairas? Eikö terveitä löydy?

        Jos käyttää ns pakastespermaa. Sovelletaan sillä hetkellä olevia terv.tuloksia milloin spermaa talteen otettu, toki kennelliitto suosittelee elossa olevalle koirille virallisia tutkimuksia. Mutta ei pakko.
        Näin niitä porsaanreikiä löytyy kiertää virallisia voimassa olevia tutkimuksia.
        Eikö olekin hieno virallinen sydänultra pakko jalostuskoirilla jotka ovat hengissä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pitää käyttää urosta jonka veli sydänsairas? Eikö terveitä löydy?

        Tai narttua jonka veljen sydän vetää viimeisiä, ellei o jo lakannut lyömästä. Suvusta tulee, ku nartun isän veljellä virallinen DCM tulos.
        Huudetaan kovaan ääneen terveyden puolesta ja moititaan näyttelykoiria, ku ei omat jalostuskoirat o näyttelyissä pärjännyt.


    • Anonyymi

      Sp3 omaava koira ei ole terve koira. Sp3 on spondyloosi joka keskivaikea luusto sairaus ja voi aiheuttaa halvaantumisoireita sijainnista riippuen. Katsokaa kennelliiton lausunto selitykset.

      • Anonyymi

        Pakko kyllä puuttua sen verran että kaverilla on täysin oireeton sp4 koira, puolisen vuotta sitten kuvattu. Ajan kysymys toki että milloin oireilee, mutta olisi ollut aivan täydellinen jalostuskoira jos kaveria ei kiinnostaisi muukin kuin pakolliset tutkimukset. 😜


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakko kyllä puuttua sen verran että kaverilla on täysin oireeton sp4 koira, puolisen vuotta sitten kuvattu. Ajan kysymys toki että milloin oireilee, mutta olisi ollut aivan täydellinen jalostuskoira jos kaveria ei kiinnostaisi muukin kuin pakolliset tutkimukset. 😜

        😆 Melkoinen juttu kerrassaan, olen niin jonossa Sp4 koiran pentuihin. Jokohan nuo Sp3 pennut meni jo, vai vieläkö niitä olisi varattavissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakko kyllä puuttua sen verran että kaverilla on täysin oireeton sp4 koira, puolisen vuotta sitten kuvattu. Ajan kysymys toki että milloin oireilee, mutta olisi ollut aivan täydellinen jalostuskoira jos kaveria ei kiinnostaisi muukin kuin pakolliset tutkimukset. 😜

        Spondyloosi on etenevä ja vahvasti periytyvä luustosairaus. Vaikka koira olisi vielä oireeton, ei ole välttämättä enää huomenna. Ja näkeekö kaikki koirien omistajat edes kaikkia koiransa eleitä, joilla koira osoittaa kipua?


    • Anonyymi

      No se, että saa rohmuta niitä ruusukkeita. Se on pääasiassa se tarkoitus.

    • Anonyymi

      Mikä tavoite pentuja tehdessä? Kyllä ainakin nyt kun katsoo niin osa yhdistelmistä on ala-arvoisia. Onko kasvattajilta mitään halua paremmasta rodusta? Ollaanko vain rahan perässä? Onko niillä terveystuloksilla ja näyttelytuloksilla mitään arvoa kun miettii mitä lyö yhteen. Eikö kasvattajille koiran ulkonäkö/rakenne kerro mitään jalostus valintoja tehdessä? Ei voi kun pudistella päätänsä.
      On joukossa hyviäkin yhdistelmiä joissa näkyy panostaminen rotuun.
      Olkaa tarkkoja mistä ostatte pennun. Tutkikaa vanhempien sukuja, käykää katsomassa pentuja etukäteen, kysykää lähisukujen sairauksista, katsokaa näyttelytuksia, kyseenalaistakaa ja älkää sokeana aina uskoko mitä teille kerrotaan.

      • Anonyymi

        Kun pitää olla tuloksia näyttelyistä. Niille annetaan painoarvoa mutta ei terveystutkimuksille.


    • Anonyymi

      Spondylosia, dcm, vatsalaukunkiertymää on rotu pullollaan.
      Kasvattajat eivät tutki virallisia tuloksia kertonee paljon rodun rodun tilasta ja avoimuudesta.
      Selitetään kuin brakyrotujen puolesta puhujat konsanaan kuinka spondyloosi voi johtua pentuajan kuperkeikoista.
      Tai että spondyloosi dogilla ei ole sama sairaus kuin esim boksereilla tai dobermanneilla.
      Dcmkin on vain huonoa tuuria.
      Ei julkisteta kuolinsyitä, jotta voi käyttää jalostukseen mahdollisesti myöhemmin sisaruksia terveenä.
      Syytetään yhdistelmien vioista muita vaikka kasvattaja on itse sen päätöksen on tehnyt käyttäessään tiettyä yhdistelmää, tiettyjä koiria, tiettyjä linjoja.

    • Anonyymi

      Mihin suuntaan jalostus menossa nyt?

    • Anonyymi

      Jalostustietokannasta voi katsella. Jos ei näy terveystuloksia, terveydestä ei tietoa.

    • Anonyymi

      Luvattoman paljon C - D yhdistelmiä. Miksi ei kasvattajia kiinnosta? Hirveeseen hintaan kehdataan myydä.
      Muutenkin luustoon olisi kiinnitettävä huomiota. Järkyttäviä terveystuloksia tällä vuoden paljon.

    • Anonyymi

      Nostan hattua kaikille niille jotka terveys tutkivat koiransa. Mutta vielä isompi hattu heille vastuuntuntoisille jotka osaavat olla kaikkea käyttämättä ; Osaavat pois sulkea luusto tuloksia sekä selkäsairauksia.
      Kaikkea ei ole tarkoitus käyttää vaikka terveystutkiikin.
      Osattava katsoa peiliin ja sulkea pois.

      Rodun monimuotoisuutta olisi hyvä katsoa. Samat koirat pyörii liikaa sukutauluissa värissä kuin värissä. Tästäkään ei välitetä. Oi voi. Se jää vielä luu vetäjän käteen.

    • Anonyymi

      Mikä kiire on astuttaa juuri nippanappa 2 vuotiaita narttuja? Nopeasti terveystulokset alle. Ovat monesti epäkypsiä ja keskenkasvuisia itseksekin. Vaistot eivät ole kypsyneet sille tasolle että olisi emäksi valmis.
      Kunhan ihmettelen.
      Onko se raha joka saa ihmisen toimimaan näin vai mikä? Järkevää selitystä ei löydy. Kumminkin jos pakastesiemennyksiä käytetään niin luulisi ettei kiire ole.
      Eikä koskaan saisi ollakaan kun on eläimestä kyse.

    • Anonyymi

      Katsokaa näyttelytuloksia nyt kun osallistuminen on tosi vähäistä....ja miettikäää

    • Anonyymi

      Luvattoman paljon nimekkäitäkin kenneleitä ja ei löydy välttämättä ainuttakaan selkäkuvattua koiraa, joita käytetty jalostuksessa. Ja ihan puhtaalla omalla tunnolla jakavat kuvia näyttelytuloksista. Hyi hitto.

      • Anonyymi

        Näin varmaankin saman ilmoituksen, ja itse spondyloosikoiran omistajana olin enemmän kuin tyrmistynyt yhdistelmästä .


      • Anonyymi

        Samaa touhua bernhardinkoira kasvattaja piireissä.


    • Anonyymi

      Onkos kokemusta väkivaltaa käytävästä doggi kasvattajasta Uudeltamaalta? Täällä on.

      • Anonyymi

        No mikäs tämä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mikäs tämä?

        Revitään ja riuhdotaan koiria ja monta suurta koiraa elää yhdessä pienessä huoneessa.


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1873
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1436
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe