Pitkäaikaisen iltajuomisen lopettaminen?

Ongelma_on_myönnän_sen

Tilanne ei ole oikein hallinnassa, ei ole ollut enää moneen kuukauteen/pariin vuoteen. Joka ilta tulee juotua kirkasta reilu puoli pulloa (n. 3,5 -4 dl), mutta muuta ei sitten tulekkaan juotua. Viikonloppuisin (pe-su) meneekin edellisen lisäksi sitten vielä olutta.

Monelle varmasti tuttu ja jo moneen kertaan kuultu kuvio: työt hoituu, krapulan oireita ei juurikaan ole (tai olen jo niin tottunut niihin), koskaan en ole töistä joutunut pois jäämään juomisen takia, kukaan ei ole huomannut mitään (luulisi, että töissä olisi jo asiasta keskusteltu jos olisi). Nukun öisin 6-8h (toki unen laatu varmasti heikkoa) ja jaksan kyllä työpäivän yleensä ihan hyvin. Pystyn jopa urheilemaan töiden jälkeen, kunnes alkaa se iltatissuttelu. Oikeastaan työaamuisin itse huomaan pahan tapani sillä, että en ehkä ole ihan pirteimmilläni herätessäni ja tunnen toisinaan naamani kuumottavan.

Aina tämä tissuttelu ei ole ollut noin reilua arkisin, vaan tilanne on hiipinyt koko ajan pahemmaksi, kun sietokyky kasvanut. Nyt tosiaan pitäisi lopettaa tämä! Nyt vaan on alkanut nousemaan pelko siitä, miten "kipeäksi" tulen, kun tämän tissuttelun lopetan. Olenko jo juonut itseni niin pitkälle, etten enää pysty ilman oireita olemaan ilman...

Minkälaisia kokemuksia muilla on vastaavanlaisesta tilanteesta?

19

2545

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TapsaaKivennäisvedellä

Sama vika rahikaisella määrät vaan hieman isommat.

Tässä yksinkertainen neuvo, jolla onnistun pitämään korkin kiinni aina silloin tällöin päivistä kuukausiin, kunnes mailma murjoo ja haluaa humaltua.

Eli neuvo on rikkoa rutiinit mitä normaali kännäys iltana puuhaan, mun lempi puuhaa on laittaa ruokaa ja ryypiskellä parituntia, jatkaa ryypiskelyä ja kaatsella rudulta viihdettä ja sitten yöpuulle.

Rikon rutiinin, esim menemällä jonnekkin , menen aikaisin(n.18.00 sänkyyn ja kattelen ruutua, luen jotain, nämä vie ajatukset hieman viinan himosta. Eli mulla on jonkinsortin itseni lohduttamis prosessina tuo ruuanvalmistus viina, noina kuivina hetkinä en valmista ruokaa, koska silloin sortuminen on toden näköistä, syö silloin jotain yksinkertaista, kuten leipää, ettei korkki naksada.

Varmuudeksi mulla on kyllä aina viinaa kotosalla, mutta silloin kun olen päättänyt korkki pysyy kiinni ja olisko 15-20 vuotta jo takana tätä, onneksi maksa-arvot olleet vielä ok....

Tsemppiä sulle kokeilla tätä yksinkertaista juttua, yritä löytää jokin juttu ja pakotat istsesi rikkomaan rutiinin ja ehkä yrittää pohtia mitä tunnetta tai ahdistusta haluat turruttaa tai hyvässä tapauksessa susta on vaan niin mukavaa olla kännissä, silloin se on helpompaa, kun ei tarvitse funtsia ahdistuksiaan.

• TapsaaKivennäisvedellä

Sama vika rahikaisella määrät vaan hieman isommat.

Tässä yksinkertainen neuvo, jolla onnistun pitämään korkin kiinni aina silloin tällöin päivistä kuukausiin, kunnes mailma murjoo ja haluaa humaltua.

Eli neuvo on rikkoa rutiinit mitä normaali kännäys iltana puuhaan, mun lempi puuhaa on laittaa ruokaa ja ryypiskellä parituntia, jatkaa ryypiskelyä ja kaatsella rudulta viihdettä ja sitten yöpuulle.

Rikon rutiinin, esim menemällä jonnekkin , menen aikaisin(n.18.00 sänkyyn ja kattelen ruutua, luen jotain, nämä vie ajatukset hieman viinan himosta. Eli mulla on jonkinsortin itseni lohduttamis prosessina tuo ruuanvalmistus viina, noina kuivina hetkinä en valmista ruokaa, koska silloin sortuminen on toden näköistä, syö silloin jotain yksinkertaista, kuten leipää, ettei korkki naksada.

Varmuudeksi mulla on kyllä aina viinaa kotosalla, mutta silloin kun olen päättänyt korkki pysyy kiinni ja olisko 15-20 vuotta jo takana tätä, onneksi maksa-arvot olleet vielä ok....

Tsemppiä sulle kokeilla tätä yksinkertaista juttua, yritä löytää jokin juttu ja pakotat istsesi rikkomaan rutiinin ja ehkä yrittää pohtia mitä tunnetta tai ahdistusta haluat turruttaa tai hyvässä tapauksessa susta on vaan niin mukavaa olla kännissä, silloin se on helpompaa, kun ei tarvitse funtsia ahdistuksiaan.

• TapsaaKakkoseen

Sun kannattais varmaan lopettaa juominen kokonaan ettet tekisi enää typeriä tuplapostauksia.

• TapsaKiven

En ollu maistissa🐽 Tuli jostain syystä tuplana, piti vielä lisätä että helpottaa noin 3 viikon sisällä ja 4 kuukauden kulutta on vain muisto, kun pidät korkin kiinni koko ajan. Puoli vuotta mulla ollut pisin kuiva, mutta siitä se sitten on lipeillyt, eli se on hiukan on off, ja itse en usko koskaa onnistuvani kohtuu käyttäjänä silloin tällöin...

Eli sulje korkki lopullisesti ja älä avaa sitä, vältä tilanteita missä pakko juoda ( itselläni työ jossa pitää juotta asiakkaita muutaman kerran v) eli pitäisi vaihtaa hommia.

• Ongelma_on_myönnän_sen

Kiitos kommenteista! Vaikka tiedän ja ymmärrän, etten todellakaan ole ainoa ihminen tämän asian kanssa, on kuitenkin helpottavaa lukea kun joku muu kokee tämän asian hyvin samankaltaisena.

Se on hyvä kysymys tosiaan, mikä ajaa joka iltaiseen tissutteluun. Viikonloppuisin sen jotenkin ymmärrän ja hyväksyn, mutta että arkenakin. En ajattele juomista heti aamusta ja ei todellakaan tee mieli yhtään mitään kun aamukahvia juon. Myöskään työpäivän aikana en juuri koskaan mieti sitä, koska taas pääsisi pulloon kiinni. Välillä on toki sellaisia päiviä, että tuntuu pari olutta hyvältä ajatukselta, mutta hyvin harvoin. Joskus jopa ahdistaa lähteä töistä kotiin, kun tietää taas naukkailevan, koska tiedän, että se on hyvin väärin. Eli onko nyt kotona jotain/jokin, joka ahdistaa/stressaa... Tässä juomisessa arkisin on kyllä hyvin vahvasti läsnä se tunne, että pitää päästä humaltumaan. Jotenkin sitten koen rauhoittuvani. Koskaan en arkisin (ja en oikeastaan viikonloppuisinkaan) juo niin paljoa että menisi ns. jalat alta. Aina pystyn suorittamaan iltatoimet/-pesut yms. normaalit rutiinit ja nukahdan vasta sängyssä.

Tuo kokkailu ja sen kanssa nautiskelu on hyvinkin tuttua :) Pidän itse myös ruoanlaitosta ja varsinkin viikonloppuisin siihen kuuluu olennaisena osana ns. ruoanvalmistusalkoholi. Ja siis tämä alkoholi harvemmin päätyy ruokaan vaan yleensä aina kokin suuhun.

Tuo rutiinien rikkominen oli hyvä neuvo! Yritän sitä, jos se katkaisisi tämän kierteen.

• jouninkauppa

korkki vaan lopullisesti kiinni ennenkuin olet liian syvällä suossa päästäksesi sieltä ylös .vielä ei ole mahdotonta onnistua koska mietiskelet asiaa päässäsi.alkoholisti olet kyllä mutta et vielä rappio alkoholisti. mutta lopeta vain hyvä mies

• exdoku

Vaihdoin tissuttelun kuntosaliin. 6krt/vko.

Tissutteluni oli siinä mielessä harmillista, ettei siitä ollut harmia kenellekään. Ympäristö tuskin huomasi eikä vaimoni edes ilmeillään osoittanut mielipidettään.

• augustus

kyllä se tissuttelu sisintä nakertaa eli todellisuudessa teet itsellesi hallaa jatkuvasti kun dokaat...hieno juttu että löysit urheilun dokaamisen tilalle niin minäkin löysin viitisen vuotta sitten.viikonloput ja etenkin sunnuntait ovat hienoja päiviä...niin ei ollut aina.selvänä on klaiffii :)

• kannattaakokeilla

Tuo on muuten totta. On mikä tahansa riippuvuus, niin urheilu saa sen katkolle.
        Kun saa kunnolla happea, sydän toimittaa tehtävänsä, niin kas kas, eipä tee edes mieli yleensä suuremmin mitään. Kannattaa kokeilla ja jos ihan vaan juoksulenkki tai kävely, niin ei maksa mitään.

• TautiPäällä
        augustus kirjoitti:

kyllä se tissuttelu sisintä nakertaa eli todellisuudessa teet itsellesi hallaa jatkuvasti kun dokaat...hieno juttu että löysit urheilun dokaamisen tilalle niin minäkin löysin viitisen vuotta sitten.viikonloput ja etenkin sunnuntait ovat hienoja päiviä...niin ei ollut aina.selvänä on klaiffii :)

Pakkomielteestä toiseen. Edelleen sairas.

Jäkimmäinen - ehkä - sosiaalisesti hyväksyttävämpi.

• Björneborgs_pilsner

En tiedä kenenkään kaatuilleen kadulla naamaansa verille kuntosalin vuoksi, yrjöilleen vaatteilleen, tapelleen tuntemattomien kanssa, haukkuneen ja vittuilleen ventovieraille, ulostaneen housuihinsa, menettäneen muistiaan tai tukehtuneen oksennukseen, pudonneen veneestä ja hukkuneen, menettäneen perhettään, omaisuuttaan ja mainettaan, joutuneen pakkohoitoon. Kokeile jolset usko.

• exdoku
        TautiPäällä kirjoitti:

Pakkomielteestä toiseen. Edelleen sairas.

Jäkimmäinen - ehkä - sosiaalisesti hyväksyttävämpi.

Edelleen sairas? Päin vastoin! Puolessa vuodessa voin luopua verenpane- ja kolestrolilääkkeistä ja arvot ovat paremmat kuin lääkttyinä.
        Tissuttelurupeamien aikana käytän verenpaineeseen puoliannoksen, 5mg ramiprilliä.

Sali on tärkeä osa eläkeläisen arkea ja sosiaalista elämää.Kunto ja terveys hoituvat tavallaan siinä "sivussa".
        Tuo bjöörnepori kuvasi hyvin vanhojen, hyvien kaverieni elämänkulun. Ensimmäinen hukkui kännissä verkkoihin alle 3-kymppisenä ja yhden eukko tarjosi itseään minulle sanoen, ettei hänen kännäävä ukkonsa ole "seurustellut" hänen kanssaan seitsemään vuoteen.
        Kaksi avioeroa. Useimmat eivät päässeet kiinteään parisuhteeseen saakka. Vain yksi tukehtui oksennukseensa.

Paitsi terveyteni ja elämisen laatu, niin viimemainittuun liittyen mieskunnon heikkeneminen enen 6-kymppiä saattoi asettamaan elämänarvot uuteen järjestykseen.

• Nainen32vuotta

Hei. Mulla ollut jo pari vuotta vakavampaa juomista ja jonkun sorttista juomista ollut niin kauan, kun muistan. Joka ilta on sitä saatava, eikä tölkki tai muutama riitä vaan humalahakuisesti. Tilanne pahentunut, kun työttömäksi jäin. Kun lähden ottamaan niin parhaimmillaan puol toista viikkoa sillä reissulla. Syömättä ja korkki koko ajan auki. Ainut asia mikä pakottaa kotiutumaan on, kun juo rahansa. Levottomuus, rauhattomuus ja ahdistuneisuus läsnä joka ilta. Molemmin puolin geeneissä alkoholismia, joten kyllä tiedostan asian. Ei perhettä, enkä ole vielä todella sairas, uskaltaisi kyllä mihinkään testeihinkään, niin näe syytä lopettaakaan. Salakalavasti todellakin hiipinyt elämään, ilman mitään raskauttavaa syytä. Saamattomuus kaikesta.

• tuomas45

vielä on sulla mahdollista katkaista alamäki.....voin sanoa omasta kokemuksesta kun saa putken poikki ja olet päässyt jaloillesi ja irti viinasta niin se tunne on sanoinkuvaamattoman hieno...olet viikonlopun jälkeen pirteä....painajaiset häviää...elämänilo palaa.....tykkäät viikon jokaisesta päivästä...et enää perjantain ja lauantain ryyppypäivistä.yritä ottaa joku harrastus tilalle ...esim ulkoilu/lenkkeily on varma valinta .....niin ja jokatapauksessa ..tsemppiä! muista että koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa uutta suuntaa elämässä :)

• EhkäJoo

"... Levottomuus, rauhattomuus ja ahdistuneisuus läsnä joka ilta. ..."

Mitattavat maksa-arvot voivat olla ok, mutta vaikutukset tuolla pipon alla alkavat tuntua. Hyvä että huomaat tilanteen. Suosittelen lämpimästi taukoa tai lopettamista.

• KohtuutonKäyttäjä

Olen juonut vakituisemmin neljä vuotta, joista viimeiset kaksi ja puoli vuotta mielestäni liikaa. En juo sinänsä humalahakuisesti, enkä mene kaduille tai kapakoihin huutamaan ja möykkäämään. Nykyinen "normaali" annos on 10-12 pulloa olutta/lonkeroa päivässä sekä satunnaisesti sen lisäksi brandya, punaviiniä ja harvoin valkoviiniä. Krapulan tunnetta on ehkä pari kertaa kuukaudessa. Jos kirkkaita erehtyy juomaan, pää voi tulla kipeäksi pienemmästäkin määrästä.

Rahaa on sen verran, että yhden miehen juomisella mies todennäköisesti loppuu ennen kuin rahat. Liikun normaalit asiat pyörällä tai kävelemällä ja pyrin käymään sauvakävelyllä muutaman kerran viikossa. Nykyinen juopottelu kiihtyi syistä, jotka eivät johtuneet minusta (juopottelu toki johtuu, en sitä kiellä).

Tuttava kysyi keväällä, mitä kuuluu. Vastasin totuudenmukaisesti: "Kaikki on päin helvettiä." Jos elän niin kauan, että olosuhteet muuttuvat, voisin yrittää palata kohtuukäyttäjien seuraan.

• Kokemustaon

Humalahakuinen juoppo ei pysty millään tavoin kohtuukäyttäjäksi. Turha pettää itseään. Jos onnistuukin muutaman kerran juomaan sivistyneesti, niin pian se lähtee lapasesta, ja alkaa soppaa mennä samaan entiseen malliin, kaksin käsin. Paras mahdollinen tapa on panna korkki kiinni, ja tippaakaan alkoholia ei, se on loppuelämän päätös, ja juopolle koko elämän paras päätös.

• juomatonna

AA ryhmät kokoontuu iltaisin.

• Hullunhommaa

Mulla on ollut nyt seitsemän vuotta tahtina lähemmäs 300 tölkkiä keppanaa kuukaudessa. Nyt on selkeästi oireet alkaneet ja omin voimin lopettamisesta on turha haaveillakkaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2586
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2222
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2129
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1722
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1613
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1546
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1379
    Aihe