No asia on näin
meidän perheellä on 250 litranen akvaario jossa uivat:
3 lehtikalaa
4 helmi parta monnia (2 poikaa ja 2 tyttöö)
5 aavetetraa
9 rubiinitetraa
1 haarniska monni
1 verkko nuoliainen
1 harlekiini nuoliainen
1 tuli pyrstö
6 erilaista monnista (siis 2 albiino monnista 2 panda monnista 2 leobardi monnista)
tiedän että osasta kaloista pitää luopua mutten tiedä mistä joten mistä kaloista pitänee luopua
kertokaa kalasto ehdotukset?? haarniska monni on 12 ja puol vuotta joten tarviikko siitä luopua?
ja sitten mulla on 100 litranen akvaario siellä uivat:
1 taisto akka
1 taisto ukko
10 rubiini tetraa
3 panda monnista
1 imu monni
voiko jotkut 250 litrasen akvaarion kalat siirtää pienenpään akvaarioon???? pienenpään akvaarioon voi myös ehdottaa kalasto muutoksiakiitos jo etu käteen..
Kalastosta
13
1318
Vastaukset
- bettaristic
Okkei, tässäpä vastaus:
250-litrainen:
2 lehtikalaa jos muodostuu sopuisa pariskunta, muuten kaikki pois. Jos ne eivät tappele, niin niissä tai oloissa on jotain vialla
2 helmipartamonnia, jätä tyttö ja poika ihan jos vaikka saisit jälkikasvua. Helmipartiksilla on vientiä. Kaikki neljä eivät oikein sovi altaaseesi. 100 litraa per partis on hyvä sääntö!
9 rubiinitetrat...hmm...lehtikalat kyllä syövät nämä ennemmin tai myöhemmin. Ehkä kannattaisi hankkia niille ennemmin uusi koti. Sun 100-litraiseen vois ottaa muutaman, mutta en oikein menis laittaan kaikkia
1 haarniskamonni. Joo, Liisa sanoo että mahtuu, niin kyllä se silloin mahtuu, vaikka mun mielestä se on vähän turhan iso kala 250 litraiseen.
http://www.faunatar.fi/fin/index.php?cmd=281
5 aavetetraa, toivottavasti nämä ovat musta-aavetetroja? Puna-aaveet vaatis ylipäänsä vähän viileämpää vettä. Mut joo, jos on musta-aaveita, niin bueno, pari lisääkin sopii jos hoidat ehdottamani muutokset.
1 verkkonuoliainen ja 1 harlekiininuoliainen. Nämä ovat molemmat parvikaloja. Hyi-hyi, ei saa pitää parvikaloja yksin, niistä tulee skitsoja. Mä keskittyisin paremminkin noihin monnisparviin, joten nuoliaiset eivät silloin sovi. Ne eivät muutenkaan ole kovin turvallinen yhdistelmä höperöiden monnisten kanssa. Pois.
1 tulipyrstö (ps. kalojen ja minkä tahansa muunkin elukan lajinimi on yhdyssana). Tämä saattaa tuottaa ongelmia. Fiksuinta olisi hankkiutua siitä eroon, ennen kuin se ehkä muuttuu akvaarion demoniksi.
http://www.faunatar.fi/fin/index.php?cmd=151
6 monnista. Täydennä parvet. 5 kpl kutakin ja pohja on sitten ihan täynnä, mutta kyl noiden pitäisi sopiva varsinkin kun pari partista häipyy, nuoliaiset ja tulipyrstö (ehkä se haarniskamonnikin joutaa isommille vesille?)
Sitten olis tilaa vähän vapaassa vedessä. Jokin korkeamman mallinen tetraparvi kenties (timantti ja sitruuna on aika hyviä), tai sitten ei mitään, sillä kuormitusta on altaassa jo nytkin ihan hyvin.
Sitten se 100-litrainen:
-Hommaa taistolle toinen eukko, niin niiden perhe-elämä rauhoittuu (tiedä sitten kuinka rauhallista se on nyt, mutta varmasti naaras stressaa nyt).
-rubiinit on ok
-pandamonnisia on liian vähän. Järjsetä niille vähintään 2 lajitoveria.
-imumonni? Minkä lajinen imumonni? Ota lajista selvää, katsotaan sitten. - Vaari-o
Mutta mietis tätä!
Jos jätät partiksista pariskunnan akvaasi, ne (100%)toden näköisesti saavat jälkikasvua.
POikasia tulee n. 50 - 200 yksilöä.
Missä kasvatat ne? Ruokaa kuluu ja rahaa palaa ihan turhaan sillä omiasi ET tule takaisin saamaan sillä partiksia on jatkuvasti netti ja kauppojen seinät väärällään myynnissä ja jopa lahjoitetaan.
Jättäisin yhden komean ukon tuonne kukoksi "tunkiolle". ;p
Jos asut tampereen alueella, voisin ottaa haarniska monni meille vanhainkotiin.
Pääsisi vielä vanhoilla päivillään parveen pitämään hauskaa.
Noita monnisa ehdottomasti enemmän.
Kun karsit kalastoasi järkevästi saat monnisille kamuja komeesti mahtumaan tuonne!
Nuoliaiset ja Tulipyrstö kaipaa suurempaa akvaa ja kumppaneita.
Selviskö se tetran sairaus jo?
Mikä sitä vaivas?
Juu, tuo imumonni kiinnostaa muakin, mikähän laji mahtaa olla kyseessä???
-------------- moe- bettaristic
Tulipyrstöstä niin tiedä kuinka paljon kumppaneita tarvii. LOL, voi tulla aika vauhdikasta ystävyyden hierontaa jos lajitoveri ilmaantuu näköpiiriin.
http://www.faunatar.fi/fin/index.php?cmd=151
Rubiini sanoi, että ne on helmipartiksia. Jos on oikeesti, niin ne viedään käsistä.
http://www.kolumbus.fi/erkki.kare/akvaario/helmipartis2.jpg
Voi kai se olla tähtipartiskin, mutta sama homma, käsistä viedään.
http://www.kolumbus.fi/erkki.kare/akvaario/tahtitytto.jpg
Mutta jos onkin maatiaisia, niin niitä kannattaa pitää vain toista sukupuolta.
http://lisa.aqua-web.org/partamonni.jpg - Rubiinitetra
oon AIKA nuori ja äiti ei haluu myyä tai antaa haarniska monnia pois se on sille tosi rakas
no partikset on jo lisääntynny kerran joten toisenki kerran ne varmaaa lisääntyy
no tetralla oli... EN tiiä mut nyt se on ainakin ihan normaali ruumiita ei ole löytynyt
(onneksi)
no ky muakin kiinnostaa mikä laji on kyseessä äippä osti sen tonne mun akvaarioo
mutta se ei tietty muistanu sen lajin nimeä..
jos kiinnostaa nii se menee tänää kysymää ilmotan sitten sen lajin nimen
jos TOSISSAAN kiinnostaa - Vaari-o
Rubiinitetra kirjoitti:
oon AIKA nuori ja äiti ei haluu myyä tai antaa haarniska monnia pois se on sille tosi rakas
no partikset on jo lisääntynny kerran joten toisenki kerran ne varmaaa lisääntyy
no tetralla oli... EN tiiä mut nyt se on ainakin ihan normaali ruumiita ei ole löytynyt
(onneksi)
no ky muakin kiinnostaa mikä laji on kyseessä äippä osti sen tonne mun akvaarioo
mutta se ei tietty muistanu sen lajin nimeä..
jos kiinnostaa nii se menee tänää kysymää ilmotan sitten sen lajin nimen
jos TOSISSAAN kiinnostaaKyllä joistakin kaloista vaan rakkaita perheen jäseniä tulee, niin se vaan on.
Sama mullekin haarniskat on todella kuin omia perheen jäseniä, toki monnisetkin ja nyt lehtikalat ahnaalla olemuksellaan. ym.yms.jne. - Rubiinitetra
Vaari-o kirjoitti:
Kyllä joistakin kaloista vaan rakkaita perheen jäseniä tulee, niin se vaan on.
Sama mullekin haarniskat on todella kuin omia perheen jäseniä, toki monnisetkin ja nyt lehtikalat ahnaalla olemuksellaan. ym.yms.jne.joo niistä tulee niin rakkaita...
niin ne meijän omet partikset on MUN mielestä maatiaisii mut äippä sanoo et helmi parta monneja.. pitänee kaik uskoa
Onko tulipyrstöt parvikaloja???
mun tulipyrstön myyjä sano että ne EI oo tiiättekö te vaari ja betta???
Betta se sun tulipyrstö linkki ei toiminnu
nii mä kerron myöhemmin minkä lajinen se imu monni on... - bettaristic
Rubiinitetra kirjoitti:
joo niistä tulee niin rakkaita...
niin ne meijän omet partikset on MUN mielestä maatiaisii mut äippä sanoo et helmi parta monneja.. pitänee kaik uskoa
Onko tulipyrstöt parvikaloja???
mun tulipyrstön myyjä sano että ne EI oo tiiättekö te vaari ja betta???
Betta se sun tulipyrstö linkki ei toiminnu
nii mä kerron myöhemmin minkä lajinen se imu monni on...Tekstiä koskee tekijänoikeus, kuten kuviakin. Siksi vältän niiden kopioimista.
Mutta joo, yritämpä tehdä tän nyt oikeaoppisesti.
Lainaus Liisa Sarakonnun teksistä Faunattaren nettisivuilta (URL - http://www.faunatar.fi/fin/index.php?cmd=151):
Tulipyrstö
Epalzeorhynchos bicolor (Smith, 1931)
englanniksi: Red-tailed Shark
ruotsiksi: eldstjärt
muut tieteelliset nimet: Labeo bicolor
Uljas, sametinmusta tulipyrstö on oikein pidettynä ison seura-akvaarion komistus, väärin hoidettuna pahimmillaan hirviö, joka ajaa akvaarion muut kalat hengiltä. Erittäin tiukkapipoinen reviirikala. Laji on kotoisin Aasiasta, Thaimaasta, ja se lienee kokonaan hävinnyt luonnosta liikapyynnin takia. Se voi elää runsaan 10 vuoden ikäiseksi.
Koko:14 cm.
Vaatimukset:pH 6,5–8,0, lämpötila 22–26 °C, kovuus mieluiten pehmeä tai keskikova. Ei kovin tarkka veden kemiasta kunhan vesi on tarpeeksi happipitoista ja virtaavaa. Akvaarion minimikoko on 250 L, pienemmässä altaassa kala ei välttämättä tunne reviiriään tarpeeksi rauhalliseksi vaan saattaa ajaa kaikkia akvaarion muita kaloja takaa niiden lajista riippumatta. Vain yksi tulipyrstö per akvaario!
Ruokinta:Kaikkiruokainen. Hiutaleet, pienet pelletit, pienet elävät tai pakastetut eläimet, vihannekset. Syö pehmeitä viherleviä kasveista ja muita pinnoilta, mutta ei ole kovin tehokas levän hävittäjä.
Soveltuvuus ja luonne:Yleensä rauhallinen, kun akvaario on tarpeeksi iso eivätkä altaan muut kalat ärsytä sitä. Aikuista tulipyrstöä ei voi pitää yhdessä lajitovereidensa tai muiden samansukuisten kalojen, kuten tulievän kanssa, sillä yleensä vahvin tappaa muut. Enemmistö tulipyrstöistä ajaa takaa myös leväbarbeja, eikä näitä lajeja voi yhdistää kuin isoissa, yli 300-litraisissa runsaskasvisissa akvaarioissa. Liian pienessä tai suojattomassa akvaariossa tulipyrstö saattaa yrittää tappaa aivan kaikki akvaarion muut kalat.
Sukupuolierot:Sukupuolia on lähes mahdotonta erottaa toisistaan aikuisenakaan, eikä nuorten kalojen sukupuolia voi lainkaan erottaa. Aikuinen naaras on hieman pulleampi. Koiras on syvemmän musta ja isoeväisempi, ja sen pyrstö on kirkkaammanpunainen.
Lisääntyminen:Hyvin vaikeaa kotiakvaariossa kalojen aggressiivisuuden takia, mutta teoriassa mahdollista mikäli allas on tarpeeksi iso. Kutuvireen laukaisemiseksi tarvitaan luultavasti runsaita vedenvaihtoja, lämpötilan sopiva muutos ja kova veden virtaus. Kaikki myytävät tulipyrstöt ovat viljeltyjä, ja luultavasti hormoneita käytetään apuna kudettamisessa. - Rubiinitetra
bettaristic kirjoitti:
Tekstiä koskee tekijänoikeus, kuten kuviakin. Siksi vältän niiden kopioimista.
Mutta joo, yritämpä tehdä tän nyt oikeaoppisesti.
Lainaus Liisa Sarakonnun teksistä Faunattaren nettisivuilta (URL - http://www.faunatar.fi/fin/index.php?cmd=151):
Tulipyrstö
Epalzeorhynchos bicolor (Smith, 1931)
englanniksi: Red-tailed Shark
ruotsiksi: eldstjärt
muut tieteelliset nimet: Labeo bicolor
Uljas, sametinmusta tulipyrstö on oikein pidettynä ison seura-akvaarion komistus, väärin hoidettuna pahimmillaan hirviö, joka ajaa akvaarion muut kalat hengiltä. Erittäin tiukkapipoinen reviirikala. Laji on kotoisin Aasiasta, Thaimaasta, ja se lienee kokonaan hävinnyt luonnosta liikapyynnin takia. Se voi elää runsaan 10 vuoden ikäiseksi.
Koko:14 cm.
Vaatimukset:pH 6,5–8,0, lämpötila 22–26 °C, kovuus mieluiten pehmeä tai keskikova. Ei kovin tarkka veden kemiasta kunhan vesi on tarpeeksi happipitoista ja virtaavaa. Akvaarion minimikoko on 250 L, pienemmässä altaassa kala ei välttämättä tunne reviiriään tarpeeksi rauhalliseksi vaan saattaa ajaa kaikkia akvaarion muita kaloja takaa niiden lajista riippumatta. Vain yksi tulipyrstö per akvaario!
Ruokinta:Kaikkiruokainen. Hiutaleet, pienet pelletit, pienet elävät tai pakastetut eläimet, vihannekset. Syö pehmeitä viherleviä kasveista ja muita pinnoilta, mutta ei ole kovin tehokas levän hävittäjä.
Soveltuvuus ja luonne:Yleensä rauhallinen, kun akvaario on tarpeeksi iso eivätkä altaan muut kalat ärsytä sitä. Aikuista tulipyrstöä ei voi pitää yhdessä lajitovereidensa tai muiden samansukuisten kalojen, kuten tulievän kanssa, sillä yleensä vahvin tappaa muut. Enemmistö tulipyrstöistä ajaa takaa myös leväbarbeja, eikä näitä lajeja voi yhdistää kuin isoissa, yli 300-litraisissa runsaskasvisissa akvaarioissa. Liian pienessä tai suojattomassa akvaariossa tulipyrstö saattaa yrittää tappaa aivan kaikki akvaarion muut kalat.
Sukupuolierot:Sukupuolia on lähes mahdotonta erottaa toisistaan aikuisenakaan, eikä nuorten kalojen sukupuolia voi lainkaan erottaa. Aikuinen naaras on hieman pulleampi. Koiras on syvemmän musta ja isoeväisempi, ja sen pyrstö on kirkkaammanpunainen.
Lisääntyminen:Hyvin vaikeaa kotiakvaariossa kalojen aggressiivisuuden takia, mutta teoriassa mahdollista mikäli allas on tarpeeksi iso. Kutuvireen laukaisemiseksi tarvitaan luultavasti runsaita vedenvaihtoja, lämpötilan sopiva muutos ja kova veden virtaus. Kaikki myytävät tulipyrstöt ovat viljeltyjä, ja luultavasti hormoneita käytetään apuna kudettamisessa.kiitos TOSI hyvästä linkistä ja tiedoista ei kyllä se mun tuli pyrstö oo ketään hätytelly ja se on ollu meil runsaan vuoden
kerron sit myöhemmin illalla sen imu monnin lajin katos äippä menee kauppaan ja kysyy - Rubiinitetra
Rubiinitetra kirjoitti:
kiitos TOSI hyvästä linkistä ja tiedoista ei kyllä se mun tuli pyrstö oo ketään hätytelly ja se on ollu meil runsaan vuoden
kerron sit myöhemmin illalla sen imu monnin lajin katos äippä menee kauppaan ja kysyytappaako tulipyrstöt rubiini tetroja??
vai onko lehtikalat syöny ne??
mutta joos luovun 1 lehtikalasta mistä luovun mulla on 3 lehtikalaa on onkelma
1. on MEGA osi
2. on aika normaali
3 on tosi pieni joten mistä parit - bettaristic
Rubiinitetra kirjoitti:
tappaako tulipyrstöt rubiini tetroja??
vai onko lehtikalat syöny ne??
mutta joos luovun 1 lehtikalasta mistä luovun mulla on 3 lehtikalaa on onkelma
1. on MEGA osi
2. on aika normaali
3 on tosi pieni joten mistä paritSukupuolia on vaikea erottaa keskenkasvuisista, mutta tässä pari kuvaa jotka voi helpottaa hommassa (kuvissa keskenkasvuisia kavereita)
Koiraan otsa on jykevämpi ja edestä katsottuna masu on pienempi (ellei ole ähkinyt juuri itseään täyteen)
http://members.surfeu.fi/vihavais/kuvia/kalat/kirjoahvenet/lehtikalanpoikaset/moses02.jpg
Naaraan masu on pyöreämpi, varsinkin edestä katsottuna sen huomaa hyvin. Otsakyhmyä ei ole.
http://members.surfeu.fi/vihavais/kuvia/kalat/kirjoahvenet/lehtikalanpoikaset/josie02.jpg
En usko että tulipyrstöt saa rubiinitetroja listittyä, ne on liian pieniä ja vilkkaita. Lehtikaloille sen sijaan pienet tetrat ovat heRrrRkkua, vähän kallista nannaa tosin. - Rubiinitetra
bettaristic kirjoitti:
Sukupuolia on vaikea erottaa keskenkasvuisista, mutta tässä pari kuvaa jotka voi helpottaa hommassa (kuvissa keskenkasvuisia kavereita)
Koiraan otsa on jykevämpi ja edestä katsottuna masu on pienempi (ellei ole ähkinyt juuri itseään täyteen)
http://members.surfeu.fi/vihavais/kuvia/kalat/kirjoahvenet/lehtikalanpoikaset/moses02.jpg
Naaraan masu on pyöreämpi, varsinkin edestä katsottuna sen huomaa hyvin. Otsakyhmyä ei ole.
http://members.surfeu.fi/vihavais/kuvia/kalat/kirjoahvenet/lehtikalanpoikaset/josie02.jpg
En usko että tulipyrstöt saa rubiinitetroja listittyä, ne on liian pieniä ja vilkkaita. Lehtikaloille sen sijaan pienet tetrat ovat heRrrRkkua, vähän kallista nannaa tosin.no yks niistä lehtikaloista on naaras mutta ne kaks muuta on NIIN pienii ettei niistä erota tai sitten mulla on silmissä vikaa...
no meil oli alussa 11 rubiinitetraa (kato äippä osti 10 mutta kauppias laski väärin) HIH HAH HAA
sitten yksi tetra katos (lehtikalan suuhun varmaan)
sitten yksi löytyi kellumasta akvaarion pinnalta kuolleena siltä puuttui pyrstö..
Onko Normaalia??? - bettaristic
Rubiinitetra kirjoitti:
no yks niistä lehtikaloista on naaras mutta ne kaks muuta on NIIN pienii ettei niistä erota tai sitten mulla on silmissä vikaa...
no meil oli alussa 11 rubiinitetraa (kato äippä osti 10 mutta kauppias laski väärin) HIH HAH HAA
sitten yksi tetra katos (lehtikalan suuhun varmaan)
sitten yksi löytyi kellumasta akvaarion pinnalta kuolleena siltä puuttui pyrstö..
Onko Normaalia???Voi olla normaalia, tai sitten ei.
Eka kadonnut on varmasti syöty, en tiedä onko elävänä vai kuolleena.
Seuraava on kuollut sitten ihan itse. Voi olla että sitä on jahdattu ja väsähtänyt, tai sitten se ei ole sulattanut akvaariosi bakteerikantaa tai vaan mennyt akvakaupassa ja matkoilla niin huonoon happeen että mikä vaan bakteeri olisi sen vienyt. Pyrstön puutos tarkoittaa että on ollut kuolleena niin kauan että sitä ollaan ehditty syödä. Kelluminenkin viittaa siihen. Ruumiit ei kellu, ellei niiden uimarakko ole ollut viallinen. Siihen menee noin päivä, ennen kuin raato nousee akvassa kellumaan. - Rubiinitetra
bettaristic kirjoitti:
Voi olla normaalia, tai sitten ei.
Eka kadonnut on varmasti syöty, en tiedä onko elävänä vai kuolleena.
Seuraava on kuollut sitten ihan itse. Voi olla että sitä on jahdattu ja väsähtänyt, tai sitten se ei ole sulattanut akvaariosi bakteerikantaa tai vaan mennyt akvakaupassa ja matkoilla niin huonoon happeen että mikä vaan bakteeri olisi sen vienyt. Pyrstön puutos tarkoittaa että on ollut kuolleena niin kauan että sitä ollaan ehditty syödä. Kelluminenkin viittaa siihen. Ruumiit ei kellu, ellei niiden uimarakko ole ollut viallinen. Siihen menee noin päivä, ennen kuin raato nousee akvassa kellumaan.moi meillä kuoli tänään yksi lehtikala siis se keskikokonen en tiiä miks se kuoli meiltä on nyt kuollut varmasti 2 rubiini tetraa 2 piikki silmää ja 1 lehtikala akvaariosta olen kertonut tuossa ylempänä kaikki nuo kuolleet kalat oli ostettu vasta tähän akvaarioon sillä suurin osa oli vanhoha mutta juuri nuo siis kuolleet olivat uusia
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t917284- 353851
- 453450
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402582- 2132496
- 412392
- 1302303
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292199Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna191913Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241898