Onko siihen joku taktiikka järjästys miten vaikka lingon sais helpomalla osumaan majurin nostolaitteeseen kun on aina kauhia taistelu. Käsijarrua ei oikeen oo niin ei meinaa toista puolta saada millään. Laitetaanko työntövarsi viimmesen ja millon nivelakseli?
Laitteien perään laitto
13
1712
Vastaukset
- linkolinko
Korjaa käsijarru tai sitten varastoi linko aina täysin tasaiselle alustalle, jolloin on voit tarvittaessa renkaasta liikutella traktoria kohdilleen. Voit myös kiinnittää vain toisen puolen kiinni linkoon ja sitten ajat traktoria joko hitusen eteen tai taakse kunnes lingon tappi on nostovarren reijän kohdalla. Minä olen laittanut ensin nostovarret kiinni ja sitten ulosottoakselin, viimeisenä työntövarren. Yleensä kyllä joutuu kiinnittämään lingon ilman ulosottoakselia ja kuskaamaan sen tallin eteen, jossa voi mäiskiä lelkalla kesän heinikossa ruostuneen ulosottoakselin liikkeelle.
- absolut
Kokeile joskus , ilman promilleja .
- Maanilveilijä
Otappa se lingon peräänlaitto heti juhannuksen jälkeen tavaksi. Ei tarvitse pakkasessa ja liukkaalla nyhjätä. Ja kun vappuna otat sen pois perästä, niin jätä tasaiselle maalle. Jos ei ole sitä tasaista maata, ja käsijarru ei ole kunnossa, niin päänkokoinen kivi takapyörän eteen tai taakse , ettei traktori pääse lierahtamaan eteen tai taakse. Mutta kyllä sen lingon talkoillakin huonommastakin paikasta laittaa perään. Vaikka juhannusaattona ja kori keppanaa, ja 5-6 talkoolaista paikalle. Tulee se juhannuskin siinä samalla vastaan otetuksi.
- massey-pelarus
No niin eipä kauaa saanut tämäkään olla, varmaan tuli modelle hyvä mieli..
https://www.youtube.com/watch?v=B0LwI4FFV2o
Yksi kommentti tuli:
hyvin-veti-
25.11.2018 11:08
Pehmyt oli paikka, mutta hyvä vetolaite. Ei olisi irronnut pelkästään pyörävedolla. Hydrauliveto on aina parempia tiukassa tilanteessa.- asutustilanpoika
Siis miten tämä video liittyy lumilingon perään laittoon????? Jos pönttöpäät on upottaneet Jontikan, niin ehkä siinä on se pointti yhdistää Majorin perään lingon laittoa, että täysin tyhmiä kysellään.
Ilman käsijarruja menee työkone, kuin työkone traktorin perään, kun ajat sen Majorin siihen lingon eteen ja sammutat vaihdepäällä sen Majorin. Pistät turvallisesti ensin vetovarret kiinni lumilingon tappeihin ja työntövarren sen jälkeen. Nivelakselin laitat viimeiseksi ja ei ole mitään riskiä, että vahingoittaisit itseäsi, kun traktori on moottori sammutettuna.
Toinen vaihtoehto on, että teet sopivan puupalikan, jonka työnnät astinlaudan alle jarrupolkimien väliin, kun polkimet on painettu pohjaan. Tämä sillä edellytyksellä, että jarrut toimivat. Puupalikka pitää molemmat jarrupolkimet lukittuina.
Kolmas vaihtoehto on (jota en erityisesti suosittele), että peruutat sen Majorin siihen lingon eteen, kuten edellä selitin ja nostat kytkintä vaihde päällä nopeasti ja painat kytkimen pohjaan heti, että takarenkaat hieraisevat tyhjää, jolloin renkaiden alle tulee pieni kuoppa ja traktori pysyy hyvin paikallaan niissä kuopissa. Tämän neuvon sillä (varauksella), että jos traktori on laitettu hinaamalla käyntiin ja sitä ei voi sammuttaa siihen tms. että traktoria ei voi sammuttaa ja mikään jarru ei toimi.
Suosittelen kuitenkin, että kunnostat Majorisi jarrut niin kuntoon, että saat sen pysymään paikoillaan työkoneiden kytkemisen ajaksi turvallisesti. Ja työkoneita perään kytkettäessä ensin vetovarret kiinni, sitten työntövarsi. Ja päinvastoin, kun otat työkoneen pois perästä, eli silloin pois ensin työntövarsi ja viimeksi vetovarret. Muuten menee taisteluksi!
- Viulisti_Huttunen
Eiköhän tuosta edellisesta romaanista tule selväksi, kuinka majori pörötetään lingon eteen ja kiinnitys tapahtuu. 10 pistettä ja papukaijamerkki.
- keksinnöt
Vanhoissa Käytännön Maamiehissä oli monesti juttua työkoneiden pikakiinnikkeistä. Yleensä sellainen A kirjaimen mallinen osa tuli traktoriin ja työkoneeseen asennettiin sellainen ylösalaisin oleva V kirjaimen mallinen kiinnike, johon traktorin A kappale lukittui kiinni.
Taisi olla kätevä laite vain paperilla ja melkein joka koneeseen tarvittiin oma V kappale.
Ei varmaan huomattavasti nopeuttanut koneen vaihtoa, kun joka tapauksessa pitki traktorista laskeutua kiinnittämään ulosottoakseli tai nostamaan seisontajalka.
Peräkärryn automaattinen seisontajalka sensijaan vaikutti nerokkaan yksinkertaiselta. Itsekkään ei aina viitsi nousta traktorista nostamaan seisontajalkaa jonkun pikkusiirron takia, ja sitten onkin jo jalka mutkalla.
Ei ole näkynyt yleistyvän sekään.- qwsawsasdewrdefd
Näitä pikakiinnikkeitä on ollut traktoreiden perään tarjolla valovuosia. Muistan, kun naapurini osti aikoinaan v,1965 paikallisesta Osulasta Massikka 135 traktorin ja siinä oli mukana sellainen pikakiinnityslaite, millä sai otettua työkoneita traktorin perään kuljettajan nousematta jakkaralta mihinkään.
Aikansa jaksoi naapuri sen laitteen kanssa leikkiä ja viimein se pikakiinnitin jäi nokkospuskaan ruostumaan, lienee siellä vieläkin. Yksi ongelma oli, että työkoneiden kiinnitys muuttui n. 15cm taemmaksi, joten painopiste muuttui pienessä traktorissa aika paljon. Toinen ongelma oli, että työkoneiden kiinnitykset eivät olleet silloinkaan kovin standartoituja, joten laitetta sai ruuvata jokaiseen työkoneeseen sopivaksi.
Tuo A-kirjaimen muotoinen kytkentä kaatui myös varmaan tuohon ensiksi mainittuun ongelmaan, ellei työkoneisiin tehty suuria muutoksia. Ja työkoneet on kuitenkin aika helppoja ja nopeitakin kytkeä ihan perinteisin konstein traktorin perään. Rähmäkäpäliltä ei tietenkään onnistu mikään! - keksinnöt
qwsawsasdewrdefd kirjoitti:
Näitä pikakiinnikkeitä on ollut traktoreiden perään tarjolla valovuosia. Muistan, kun naapurini osti aikoinaan v,1965 paikallisesta Osulasta Massikka 135 traktorin ja siinä oli mukana sellainen pikakiinnityslaite, millä sai otettua työkoneita traktorin perään kuljettajan nousematta jakkaralta mihinkään.
Aikansa jaksoi naapuri sen laitteen kanssa leikkiä ja viimein se pikakiinnitin jäi nokkospuskaan ruostumaan, lienee siellä vieläkin. Yksi ongelma oli, että työkoneiden kiinnitys muuttui n. 15cm taemmaksi, joten painopiste muuttui pienessä traktorissa aika paljon. Toinen ongelma oli, että työkoneiden kiinnitykset eivät olleet silloinkaan kovin standartoituja, joten laitetta sai ruuvata jokaiseen työkoneeseen sopivaksi.
Tuo A-kirjaimen muotoinen kytkentä kaatui myös varmaan tuohon ensiksi mainittuun ongelmaan, ellei työkoneisiin tehty suuria muutoksia. Ja työkoneet on kuitenkin aika helppoja ja nopeitakin kytkeä ihan perinteisin konstein traktorin perään. Rähmäkäpäliltä ei tietenkään onnistu mikään!Olisipa hieno systeemi kun olisi lumilinko pikakiinnikkeellä ja ulosottoakselissa sellainen samanlainen tötterö kuin kelasilppureissa, joka keskittää ulosottoakselin paikoilleen automaattisesti. Ei tartteis nousta ollenkaan traktorista.
- Viulisti_Huttunen
keksinnöt kirjoitti:
Olisipa hieno systeemi kun olisi lumilinko pikakiinnikkeellä ja ulosottoakselissa sellainen samanlainen tötterö kuin kelasilppureissa, joka keskittää ulosottoakselin paikoilleen automaattisesti. Ei tartteis nousta ollenkaan traktorista.
Olis varmaan kaikkein yksinkertaisinta, kun laittaa pihaan ja pihatielle lämpökaapeloinnin, niin ei tarvitse traktoriakaan käynnistää talviunilta. Saa itsekin vain maaata sängyssä tai vahdata tv:tä.
- Kolinko
Asian mutkikaaksi tekee hieman se, että jos vetovarret ovat hiemankin eri tasossa ja säätökampi jumissa, tai työkone ei ole tasaisella alustalla, mitä isompi traktori ja isompi työkone sitä vaikeampaa, hankalempaa ja hitaampaa on työkoneen kiinnitys.
- asutustilanpoika
Majorit on jo NIIN vanhoja traktoreita, että nosto- ja vetovarret on niin väljät, joten lingon perään laitto onnistuu ihan hyvin. Ja ei kait kukaan jätä linkoa pois traktorin perästä niin, etteikö se olisi samoissa tasoissa traktorin kanssa, joten lankunpätkää tai trukinlava lingon alle tasaamaan epätasaisuuksia. Itse jätän hyvin usein työkoneita pois traktorin perästä trukinlavan päälle, jolloin voin siirtää näitä työkoneita pihalla tai varastoon trukkihaarukalla kätevästi kytkemättä niitä traktorin perään.
Nykyään isommissa traktoreissa tai on siis ollut jo ainakin 40 vuotta vetovarren päät teleskooppisia, joten riittää, kun peruuttaa traktorin "sinne päin", ei todellakaan ongelmaa lingon perään kiinnittämisessä.
Useimmissa traktoreissa mahdollisuus laittaa nostovarret uivaan asentoon, eli vaihtaa tapit pitkulaisiin reikiin, jolloin vetovarsia voi nostaa hyvinkin paljon koneiden kiinnityksissä. Muutenkin tuo uiva asento helpottaa lumilingolla työskentelyä, kun lingon siivet eivät haukkaa epätasaisilla mökkiteillä joka paikkaan. - valametti
asutustilanpoika kirjoitti:
Majorit on jo NIIN vanhoja traktoreita, että nosto- ja vetovarret on niin väljät, joten lingon perään laitto onnistuu ihan hyvin. Ja ei kait kukaan jätä linkoa pois traktorin perästä niin, etteikö se olisi samoissa tasoissa traktorin kanssa, joten lankunpätkää tai trukinlava lingon alle tasaamaan epätasaisuuksia. Itse jätän hyvin usein työkoneita pois traktorin perästä trukinlavan päälle, jolloin voin siirtää näitä työkoneita pihalla tai varastoon trukkihaarukalla kätevästi kytkemättä niitä traktorin perään.
Nykyään isommissa traktoreissa tai on siis ollut jo ainakin 40 vuotta vetovarren päät teleskooppisia, joten riittää, kun peruuttaa traktorin "sinne päin", ei todellakaan ongelmaa lingon perään kiinnittämisessä.
Useimmissa traktoreissa mahdollisuus laittaa nostovarret uivaan asentoon, eli vaihtaa tapit pitkulaisiin reikiin, jolloin vetovarsia voi nostaa hyvinkin paljon koneiden kiinnityksissä. Muutenkin tuo uiva asento helpottaa lumilingolla työskentelyä, kun lingon siivet eivät haukkaa epätasaisilla mökkiteillä joka paikkaan."Majorit on jo NIIN vanhoja traktoreita, että nosto- ja vetovarret on niin väljät, joten lingon perään laitto onnistuu ihan hyvin" Noin voisi luulla majoristakin? Omassa valmetissa riittää kun ajaa nostolaitteet alemmalla olevan tapin kohdalle ja pistää kiinni. Sitten vain toisen puolen nostovarresta kiinni ja nostaa sen ylemmällä olevaan tappiin. Nostovarret ala asennossakin nousevat sen puolimetriä toisistaan riippumatta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1276828Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631624234Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen523406Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4903014Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2862001Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361683Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja161532- 911513
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1751441Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151406