Kirjoja, kirjoja, kirjoja

Luetteko kirjoja?
Paperisia, sähköisiä, äänikirjoja?

Mikä kirja nyt menossa? Mikä laji (genre) kiinnostaa?
Perustetaanko lukupiiri? Onko kukaan mukana jossain kirjakerhossa tai lukupiirissä ja miten se voisi toimia täällä? Luetaanko kaikki siis samaa kirjaa ja keskustellaan siitä?

62

1085

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viime kerralla.
      Onko tämä jo kuudes kirja-jankutus vuoden aikana?

      Gummi-teollisuudesta voi lukea:
      Willis Wayde
      Vilpittömästi teidän.
      John P. Marquand
      -
      Oletko muuten lukenut?

      H.

      • Sitä ei ole saatavilla e-kirjana, muuten olisin kyllä lukenut.
        Kyllä, aion jatkaa kirjoista puhumisen ja kirjoittamisen ja kirjojen lukemisen vastaisuudessakin.
        Sovitaanko että minä voin lopettaa kirjoista kirjoittamisen sitten kun sinä lopetat nuo renkutuksesi, riimisi, värssysi, lirkkusi ja muiden ohjeistuksesi?
        Älä heittele kiviä lasipalatsissa.
        Ota ekaks pois toi s......ana tukki omasta silmästäsi.


    • esc.kääntöpiiri.1

      Lukupiiri 60 josta ei puutu vauhtia, dramatiikkaa, juonenkäänteitä ja jännitystä.
      Suosittelen kaikille 60 täyttäneille ja osalle 7-kymppisiäkin.

    • e.lä.mä

      Tavallisia kirjoja kun näkö on hyvä, dekkareita nykyään ennen purjehdus matkoista.
      Viimeisin kirjailioista Mari Jungstedt.

    • Talvisin luen jonkin verran. Kesällä en kerkiä.
      Viime viikolla luin kirjan; Varjoista valtaistuimelle, Anna Jagellonica ja itämeren valtapiiri 1500-luvulla.
      Sen jälkeen luin kirjan nimeltä; Riivatut ´´Riivatut on psykologinen romaani, joka ammentaa aineksia suomalaisesta kauhuperinteestä ja tositapahtumista.´´
      Noh, huomenna aattelin mennä kirjastoon.

    • LukuToukkaAste

      Luen aina kun löytyy aikaa. Nyt menossa Perttu Immosen, Suomen rahvaan historia. Yleensä mielellään valitsen historiankirjoja.

      • Tuo on mun etsintäluettelossani, aion huomenna katsoa, löytyykö kirjastosta.


      • LukuPieru

        Enpähän tiennyt aiemmin tai ajatellut edes asiaa, että mistä tulee kutsumasana "hurri". Nytpä tiedän hyvät kauppiaat tämän; " Hur mycket?"


    • pottikaasti

      Kirjat ovat ihan passee. Podcastit ovat tätä päivää! Ilmaiseksi, lataa koneelle/soittimeen tms ja kuuntele. Oma suosikkigenre tällä hetkellä: https://player.fm/featured/true-crime

      • e.lä.mä

        Oletko ihminen? Teitä on monia Ruotsissa ei ihmisiä.


      • e.lä.mä kirjoitti:

        Oletko ihminen? Teitä on monia Ruotsissa ei ihmisiä.

        Meinaatko, että olisin apina tai jotain?
        On minulle monesti sanottu, että älä hyvä ihminen ...

        Mistä minä sit tiedän.


    • Luen ja kuuntelen äänikirjoja. Nyt on ilta kuuntelussa Agatha Cristietä, pitää olla selkeää mutta ei liian mielenkiintoista ja mielellään mies lukemassa, ääni on nukuttavampi, nukahdan joka ilta äänikirjaa kuunnellen. Aamulla herättyäni jatkan vähän aikaa kuuntelua, sitten kahvin ja puuron keittoon.
      Viimeksi luin Inna Rogatsin Suomalainen perheeni. On aika murheellista luettavaa.
      Kati Mattila-Pyykkösen Yöperhosen siivin ja Oili Koskelan topparoikka Koulii, ovat olleet luettavana viimeaikoina.
      Nämä kaikki kirjat on kirjaston poistohyllystä.

    • valtteripeitsi

      Minulla on kymmenettä kertaa menossa se ikuisuusprojekti Alasti talon salissa, Volter Kilpi.
      Keskustellaanko siitä?

      Tulin juuri peräkamarista ulos isoon saliin ja huomasin olevani alasti... En tiennytkään että on olemassa ihmisiä. Niitä oli tupa täynnä. Asettelin vehkeitäni oikeaan järjestykseen kun lahjetta ei ollut, olinhan alasti talon salissa jos se ei tullut selväksi...

    • himmukissa

      Tämä kysymys ei ehkä kuulu tänne, mutta kysyn kuitenkin kun muualta en saa vastausta. Onko kenelläkään kirjaa "Kompassi". Se on nuorille tarkoitettu tietokirja, painettu todennäköisesti ainakin vuonna 1959. Haluan ostaa sen.

      • googleapu

    • Lukeminen.oheispuuhaa

      Lainasin A-L Härkösen "Ihan ystävänä sanon", mutta en ole vielä aloittanut. Kuuntelen äänikirjaa Taina Teerialho "Huuli ja muita novelleja". Vähän erikoisia juttuja mutta kuuntelen kun se kerran nyt minulla on.
      Lukupiiri olisi muuten hyvä, mutta eikö siinä kaikkien pidä lukea sama kirja suunnilleen yhtä aikaa ja siitä sitten keskustellaan. Oma elämä on sen verran hyppelehtivää, etten jouda lukea/kuunnella sovittuna aikana, luen ja kuuntelen silloin kun sattuu kiinnostamaan.

    • lollolol

      Keisari Aarnio.
      Sopivasti kaikkea mitä tarvitaan ja tulee myös televisiosta. Hyvässä lykyssä voidaan loksauttaa vielä puuttuvat palaset.

    • bobgeldof

      Stephen Beckerin Kiinalainen Rosvo tullut luettua jo neljä kertaa,,kymmenen vuotta kun jättää aikaa väliin ei enää muista ulkoa..Hm,nyt viikon sisään kaksi Markku Ropposen teosta..pöydällä kesken C Läckbergin Saarnaaja saa nähdä "nappaako"
      Hyvä kirja on kuin päänsisäistä elokuvaa katsoisi,eikä malta jättää kesken!

    • ApollonS

      Luen usein, se on lempirentoutumis keinoni ollut jo vuosikymmeniä. Kirjat joita olen lukenut ovat melko leveältä skaaalalta ja olen kaikkiruokainen pois lukien manipuloivat teokset esim. Feministisyyttää yms. Ääri ajattelua tuputtavat tekeleet.

      En ole innostunut e-kirjoista tai muista formaateista haluan tuntea kirjan käsissäni ja sen tuoksun, varsinkin uudet kirjat.

      Tällä hetkellä keskityn uusiin hankintoihin 8 kpl Europan sisävesi pilot kirjoihin ja suunnittelen ensi vuoden meri seikkailua kultuurin ytimeen, lisäksi yhtä "henkisen kasvun" teosta samalla tutustuen itseeni vielä syvällisemmin.

    • Heikunkeikku

      Kirjat ovat ihania. Voi ottaa kirjan kouraan ja pujahtaa muille maille vierahille. Eri aikakausiin, historian havinoihin, muiden elämien kärpäsmäiseen kyttäämiseen. Voi että, niin ovat mieleisiä nuo kirjat.

      Historialliset kirjat kiinnostavat. Kovasti. Elämäkerrat. Niistä kans tykkään yhtä kovasti.
      Mieluummin semmonen, että on ees totta toinen puoli, jos ei koko puolet oo.

      Tällä hetkellä luen, ihan muutama sivu enää jäljellä, Yhdysvaltojen kolmannesta presidentistä. Yksi yhdysvaltojen itsenäisyysjulistuksen allekirjoittajista. Vuonna 1743 syntynyt Thomas Jefferson kyseessä.

      Ei tässä vielä kaikki tästä kirjasta. Nimittäin kirja kertoo hänen omistamistaan Orjista. Ja nimenomaan orja"vaimostaan". Kirjan nimi on Orja. (orja: Sally Hemings).

      Tämä romaani sisältää dokumentteja, jotka eivät ole vain aitoja vaan esittävät keskeistä osaa Sally Hemingsin ja Thomas Jeffersonin tarinassa.
      Nämä dokumentit ovat kuin meri jolla heidän pieni yksityinen veneensä purjehti.

    • Heikunkeikku

      Uutta kommenttia pukkaa.
      Noku unohdin aloituksessa olevat kysymykset.

      En kuuntele äänikirjoja. Eihän kuuntelu ole lukemista. Ei voi sanoa lukeneensa kirjaa, jos sitä ei ole lukenut, vaan vaan kuunnellut. Tosin kyllähän kuuntelussakin "jyvälle" pääsee, mutta silmien kautta vyöryvät tekstirivit jotenkin on enempi mun juttu.
      Sähköisiä kirjoja ei ei. Nekään eivät ole mun juttuja.
      Vanhanaikainen kunnon kirja, mieluummin paksu pötikkä, niin jep joo se käy.

      Kirjan sivun kääntämisen ääni esim. , melkeen ku linnun laulua. Ja joku kirjoitti kirjan tuoksusta. Paperi tuoksuu munkin noukkaani hyvältä.

      En osaa sanoa kiinnostaisiko alkaa lukemaan samaa kirjaa muiden kans ja keskustella sitte kirjasta.
      Te kuitenkin valitsisitte jonkun pöljän typerän kirjan:) Ja jos minä ehdottaisin, että hei luettaisko tää, niin ketään kyseinen kirja ei kuiteskaan kiinnostaisi.

      Niin joo ja sit vielä sekin, että mulla on oma kiireetön kirjalukuaikani. Inspiraationi ei varmaan riittäisi urakkalukemiseen jonkin aikataulun mukaan. Mut mistäs tietää, vaikka onnistuisikin. Ihan riippuisi kirjasta.

      Toi "Orja"-kirja on lopuillaan. Uuden kirjan otan luettavaksi huomenna. Jos joku ehdottaa "hei-tämmösen-voitas-lukea"- ja se mulle passais, niin voisin mä yrittää sitä ruvetä imemään silmiini.

    • Aloin lukemaan uudempaa suomalaista kirjallisuutta siinä vaiheessa, kun aloin kirjoittamaan omaa kirjaani. Katja Ketusta en pitänyt, liikaa jalkovälijuttuja ja raakuutta. Ei minun kuppini pontikkaa. Kahlasin läpi suomalaisia naiskirjailijoita jotka kirjoittavat etenkin rikosromaaneja tai salapoliisijuttuja, mutta ohutta oli tarjonta. Nyt olen lukenut sikinsokin mitä on sattunut löytymään playbookseista, viimeiksi Paulo Coelhon "Pyhiinvaeltaja" englanniksi.
      Olisiko joku tv-sarja jota "kaikki" katsoo ja joka perustuu johonkin romaaniin tai romaanisarjaa, esim Orjattaren tarina tai Outlander sopivan laajapohjainen että saisi keskustelun aikaan ihan vain täällä palstalla?

      • Menehän jo viimeinkin sinne kahvi-pirttiin.
        Jankutus ei kanna enää muualle.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Menehän jo viimeinkin sinne kahvi-pirttiin.
        Jankutus ei kanna enää muualle.

        H.

        Laitanko sinulle kupin jo valmiksi?
        Saako olla cafe de colombia, aitoa arabicaa, tulivuorisella rinteellä kasvatettua, käsinpoimittua?
        Vai pontikalla kirkastettua teetä ouninpohjan pusikoista? SFI?


      • hunksz kirjoitti:

        Menehän jo viimeinkin sinne kahvi-pirttiin.
        Jankutus ei kanna enää muualle.

        H.

        "Kyllä, aion jatkaa kirjoista puhumisen ja kirjoittamisen ja kirjojen lukemisen vastaisuudessakin.
        Sovitaanko että minä voin lopettaa kirjoista kirjoittamisen sitten kun sinä lopetat nuo renkutuksesi, riimisi, värssysi, lirkkusi ja muiden ohjeistuksesi?
        Älä heittele kiviä lasipalatsissa.
        Ota ekaks pois toi s......ana tukki omasta silmästäsi. "


      • Heikunkeikku
        Paloma.se.co kirjoitti:

        "Kyllä, aion jatkaa kirjoista puhumisen ja kirjoittamisen ja kirjojen lukemisen vastaisuudessakin.
        Sovitaanko että minä voin lopettaa kirjoista kirjoittamisen sitten kun sinä lopetat nuo renkutuksesi, riimisi, värssysi, lirkkusi ja muiden ohjeistuksesi?
        Älä heittele kiviä lasipalatsissa.
        Ota ekaks pois toi s......ana tukki omasta silmästäsi. "

        Perin harvoin palstalla on aloituksia kirjoista. Muistelen, että AINA, silloin harvoin kun joku kirja-aloituksen tekee, niin hunksi ryntää mainitsemaa, että TAAS kirjoista aloitus. Nytkin mukamas jankuetaan.
        Hohhoijakaa. Ei tiedä poijakaa.
        Mahtuuhan tänne aloituksia kiesus sentäs.

        Huvittavinta tietysti on se, että ihminen joka vuodesta toiseen musiikkialoituksia tekee, niin juuri hän rutisee, että joku jankuttaa TAAS jostakin, vaikka jankuttamisesta ei hyvällä tahdollakaan voi puhua, koska kukaan ei voi ylittää musiikkialoituksien määrissä.


      • Lukijaksi
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Perin harvoin palstalla on aloituksia kirjoista. Muistelen, että AINA, silloin harvoin kun joku kirja-aloituksen tekee, niin hunksi ryntää mainitsemaa, että TAAS kirjoista aloitus. Nytkin mukamas jankuetaan.
        Hohhoijakaa. Ei tiedä poijakaa.
        Mahtuuhan tänne aloituksia kiesus sentäs.

        Huvittavinta tietysti on se, että ihminen joka vuodesta toiseen musiikkialoituksia tekee, niin juuri hän rutisee, että joku jankuttaa TAAS jostakin, vaikka jankuttamisesta ei hyvällä tahdollakaan voi puhua, koska kukaan ei voi ylittää musiikkialoituksien määrissä.

        Hunksi on tollo joka ei ole lukenut kuin yhden kirjan elämänsä aikana, kait viiskytä vuotta sitten ja siitä jaksaa jaksamistaan jankuttaa.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Perin harvoin palstalla on aloituksia kirjoista. Muistelen, että AINA, silloin harvoin kun joku kirja-aloituksen tekee, niin hunksi ryntää mainitsemaa, että TAAS kirjoista aloitus. Nytkin mukamas jankuetaan.
        Hohhoijakaa. Ei tiedä poijakaa.
        Mahtuuhan tänne aloituksia kiesus sentäs.

        Huvittavinta tietysti on se, että ihminen joka vuodesta toiseen musiikkialoituksia tekee, niin juuri hän rutisee, että joku jankuttaa TAAS jostakin, vaikka jankuttamisesta ei hyvällä tahdollakaan voi puhua, koska kukaan ei voi ylittää musiikkialoituksien määrissä.

        "Heikunkeikku"

        Hänkö tarkoittaa että tämä on hyvä paikka mainostaa omia tuotoksiaan?
        Mikä into sinulla on tukea yksityisen ihmisen mainostamista?
        Ihmisen, jonka blogejakaan ei kukaan lue.
        Älä nyt kuitenkaan ihan mene lentelemään Andeille. :)
        Joudut syömään siellä ihmisiä.
        Noh, jos tarkkaan kuvaat niin ehkä sitten.
        Minä en voi helposti pahoin.
        Jankutuksista voin helponmin.
        -
        Minun pari aloitustani eivät jankuta minun vuokseni.
        Yleensä kommentoin niihin vain kerran päivässä.
        Eivätkä usein kommentoijatkaan.
        Ja koskaan en mainosta.
        Niin riimit, kuin musakin ovat aina yhdessä tuoretta tavaraa.

        H.


      • liikaonliikaa
        hunksz kirjoitti:

        Menehän jo viimeinkin sinne kahvi-pirttiin.
        Jankutus ei kanna enää muualle.

        H.

        Iso Peukku hunkszille!


      • jahtaamisestako
        liikaonliikaa kirjoitti:

        Iso Peukku hunkszille!

        Mistä hyvästä?


      • eiköuskalla

        Mä mietin miksei hunksi aja tellukkaa vanhojen palstalle vaan aina palomaa ja korppista 😤


      • liikaonliikaa
        jahtaamisestako kirjoitti:

        Mistä hyvästä?

        Muuten vaan. Ei vaan, Paloma voisi lukupiirinsä perustaa sinne Faceen. Hänhän oli jokin aika sitten perustamassa sinne omaa piiriään.


    • Noin nopeasti kahlattuani läpi vastauksia aloitukseeni voin vain todeta että kirjamaku palstalla menee todella laidasta laitaan ja yhteistä nimittäjää on vaikea löytää. Paljonkin kiinnostavia nimiä on tullut esille, mutta kaikkia kirjoja ei ole saatavilla e-kirjana, joka on tällä hetkellä se ainoa lukutapa jota harrastan. Puoli tuntia minimi ennen nukahtamista pää tyynyssä, ilman valoja, vain tabletin valaistu näyttö.
      Odottelen vielä jotain aivan mahtavaa ehdotusta :))
      Eilen juuri katselimme Legon kanssa viasatin, netflixin jne filmejä mitä mainostavat ja tulimme siihen johtopäätökseen että hyviä tarinoita joiden mukaan voi tehdä filmejä joista tulee suursuosikkeja (tyyppi Taru Sormusten Herrasta) kirjoitetaan tosi harvoin, vain muutama vuosisadassa. Sitten tehdään hirmuisen monta uutta otosta vanhan pohjalle, samasta teemasta, vähän mukaillen. Yleensäkin pidän filmeistä jotka perustuvat jonkun hyvän tarinan pohjalle; kunnon juoni on minulle tärkeää, räiske, pauke, veren roiskuminen ja seksi vähemmän tärkeää. Lapsellisia zombeja ja hirviöitä en jaksa.

      • näitäriittää

        Täh, jopas jotakin, lienetkö lukenut yhtäkään ehdotetuista, kertakaikkisen mahtavaa, että olisiko sittenkin jokin tv-sarja parempi vaihtoehto. Ehdottaisin kyllä siirtymistä omaan ikäryhmään hääräämästä.


    • äijä-

      -tulee lueskeltua joka päivä, ja aina ruokapöydässä jotain, ja sohvallakin, mut ei sängyssä, jostain syystä. Lukeminenhan kannattaa aina, romaaneja ei enää jaksa millään, ei kyl ennenkään pahemmin, nyt menossa "Dumari" joka kertoilee Tuomari Nurmiosta, omin ja muidenkin sanoin. Todellisuuspohjaisia kirjoja, oikeista tapahtumista enää luen, ehkä josku joku vanha suosikki pitää selata, esim. J. Kerouac "Matkalla", J. Lennon "Panee omiaan" tms.
      -hyvä idea tuo lukupiiri.
      -joo, pelkkiä paperikirjoja..ei vanha koira....

      • Heikunkeikku

        "äijä-"
        Todellisuuteen pohjautuvista jutuista minäkin tykkäilen.
        Tulipas mieleeni yks kirja. Hitto, kun en muista kirjan nimeä.
        Voisin lukea sen uudelleen.
        Muistaakoha kukaan, kun Andien yllä putosi lentokone. Olisiko ollut 70-luvulla tai jotain. Joku peliporukka matkalla.
        Osa selviytyi. Söivät kuolleita tovereitaan ja siksi selviytyivät.
        Se oli hyvä kirja järkyttävyydessään.


      • andeilla
        Heikunkeikku kirjoitti:

        "äijä-"
        Todellisuuteen pohjautuvista jutuista minäkin tykkäilen.
        Tulipas mieleeni yks kirja. Hitto, kun en muista kirjan nimeä.
        Voisin lukea sen uudelleen.
        Muistaakoha kukaan, kun Andien yllä putosi lentokone. Olisiko ollut 70-luvulla tai jotain. Joku peliporukka matkalla.
        Osa selviytyi. Söivät kuolleita tovereitaan ja siksi selviytyivät.
        Se oli hyvä kirja järkyttävyydessään.

        Kirjan nimi oli elossa.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        "äijä-"
        Todellisuuteen pohjautuvista jutuista minäkin tykkäilen.
        Tulipas mieleeni yks kirja. Hitto, kun en muista kirjan nimeä.
        Voisin lukea sen uudelleen.
        Muistaakoha kukaan, kun Andien yllä putosi lentokone. Olisiko ollut 70-luvulla tai jotain. Joku peliporukka matkalla.
        Osa selviytyi. Söivät kuolleita tovereitaan ja siksi selviytyivät.
        Se oli hyvä kirja järkyttävyydessään.

        Olen nähnyt tapahtumasta tehdyn leffan, parikin kertaa. Asuin E-Amerikassa juuri silloin (1972) ja se oli iso tapahtuma siellä. Joka ainut kerta kun lennän Andien yllä, etenkin huonolla säällä tulee tuo tapahtuma mieleen.
        "Elossa" oli se uudempi versio leffasta.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Elossa


      • Heikunkeikku
        andeilla kirjoitti:

        Kirjan nimi oli elossa.

        Tänään en ehdi kirjastoon ennen töihin menoa, mutta huomenna voisin mennä hakemaan tuon "Elossa"-kirjan lainaksi.
        Hyvä kun kirjan nimi muistui mieleesi.
        Kirjasta tehtyä elokuvaa en ole nähnyt.


      • Bengalitikku

        En pystyisi lukemaan tuollaista kirjaa enkä katsomaan elokuvaakaan.
        Gilffhanger ihan tarpeeksi.

        Mutta kirjoista: pitää olla ihan "oikea kirja", koska se on se juttu lukemisessa.
        (Toiset ovat tottuneet jo kuuntelemaan kirjoja. Ainut on ollut Paul Austerin elämästä kertoja kirja ~ pokuudesta mieheksi.)

        Coelholta suosittelen Alkemistiä ja Bridaa.
        Miksi tämä Coelho joutui jossain vaiheessa huonoon valoon?
        En muista.
        3 kirjaa odottaa: 1 dekkari ja 2 historiallista romaania. On ollut luova tauko, mitä lukemiseen tulee.


      • Bengalitikku

        Korjaus: Gliffhanger.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Korjaus: Gliffhanger.

        tai ehkä vielä kuitenkin: cliffhanger :)


      • Bengalitikku

        No, mutta.
        Ei voi olla totta.
        Tuossa oli muitakin virheitä.
        Häpeän.🙈


      • äijä-
        Heikunkeikku kirjoitti:

        "äijä-"
        Todellisuuteen pohjautuvista jutuista minäkin tykkäilen.
        Tulipas mieleeni yks kirja. Hitto, kun en muista kirjan nimeä.
        Voisin lukea sen uudelleen.
        Muistaakoha kukaan, kun Andien yllä putosi lentokone. Olisiko ollut 70-luvulla tai jotain. Joku peliporukka matkalla.
        Osa selviytyi. Söivät kuolleita tovereitaan ja siksi selviytyivät.
        Se oli hyvä kirja järkyttävyydessään.

        -joo, sen filmin oon nähnyt, kun hytistelivät siellä pudonneessa koneessa, ja lopulta oli pakko muutaman lähteä etsimään apua, rankka kokemus kaikkineen, sen ymmärtää. Hyvin tehty kuva, ehkä kirja vieläkin järkympi.


      • äijä- kirjoitti:

        -joo, sen filmin oon nähnyt, kun hytistelivät siellä pudonneessa koneessa, ja lopulta oli pakko muutaman lähteä etsimään apua, rankka kokemus kaikkineen, sen ymmärtää. Hyvin tehty kuva, ehkä kirja vieläkin järkympi.

        etenkin kun tarina ei ole keksitty vaan tosi siitä oli tosi paljon lehdissä juttua aikanaan


    • PerinteinenKirja

      Luen vain kirjoja, en e- enkä ä-kirjoja. Kesken on jäänyt Leni Riefenstahlin elämänkerta, mutta aion jatkaa sen loppuun, kunhan taas innostun. Nyt on menossa Viinalla terästetty sota (Pulkkinen, Wist) noin puolivälissä. Se kiinnostaa, koska juon alkoholia ja olen lukenut monta muutakin sotia käsittelevää kirjaa.

    • En ole syksyn aikana lukenut yhtään kirjaa, maanantaina kävin kirjastossa lainaamassa pari teosta.

      Toinen on "Miss Queenie Hennessyn rakkauslaulu", "koskettava, hiljainen, hellä, liikuttava romaani" sanotaan takakannessa.
      Kirjoittaja RachelJoyce.
      Pitänee lukiessa varata nessupaketti lähettyville.
      Se toinen lainaamani kirja on dekkari "Minä näen sinut"..

      Hyvä kun uusia kirjoja ilmestyy jatkuvasti, nuo kirjat ovat tulleet kirjastoomme tänä vuonna.
      Ei tarvitse yhtä ja samaa kirjaa muistella ja nostaa se korkeammalle tasolle mitä varmaan onkaan.

    • Liian vähän. Seuravaksi kuitenkin ajattelin lukea Pauliina Rauhalan Synninkantajat.

    • Ei ole tullut äänikirjoihin tutustuttua. On niin mukava käydä tyynyjen nojaan puoli-istuvaan asentoon sängylle ja ottaa oikea kirja käteensä.
      En oikein usko, että näissä puitteissa löytyisi useampi henkilö, joka lukisi samoja kirjoja, samoihin aikoihin.
      Tänään hain pari romaania. Kristiina Vuoren kaarnatuuli. Kertoo romaanin keinoin 1500-luvulla eläneestä nasyrittäjästä ja suurmaanomistajasta
      , joka oli ennenkuulumatonta siihen aikaan. Leski kuitenkin saattoi saada luvan jatkaa edesmenneen miehensä liiketoimia.
      Toinen, Päivi Alasalmen, Vainola, takana lukee ´´viihdyttävä ja karmea kartanoromaani.´´
      Kolmas: MarkLönnqvistin; Elämäni gansterina.

      • hyväätahtoa

        Tuolloin naiset pääsivät omaisuuksiin kiinni lähinnä leskeksi jäämisen kautta, niin ilmeisesti enemmän tai vähemmän myös Vuoren kirjan tapauksessa? Yhtenä esimerkkinä olkoot vaikka Kirkholman taistelussa 1605 kunnostautuneen ja kuolleen Henrik Wreden leski, jolle kuningas Kustaa yhdeksäs (tai jotain sinnepäin) lahjoitti kiitokseksi miehensä urheudesta suuret tilukset suomesta, ns. Elimäen neljänneskunnan ja maita myös ainakin Porvoon ja Mäntsälän alueilta. Noille alueille nousi useita kartanoita, monet ollen yhä ko. suvun hallussa.
        Hieman myöhemmin kuningatar Kristiina nosti edellisten kaksi poikaa vapaaherrallisiin säätyihin. Kristiinahan jakeli hyvin auliisti erilaisia maita ja arvoja, kunnes vaihtoi uskontoa, luopui kruunusta ja jätti koko ruotsin!

        Mutta sananen kirjoistakin: Olen hiljan saanut luetuksi, eli vielä pöydillä lojumassa ovat Rentolan "Kenen joukoissa seisot", Juuselan "vankipataljoona", samoin Juuselan "Suomalaiset espanjan sisällissodassa" sekä Jonathan Lyonsin "Viisauden talo" . Nyt lukuhomman alla ovat Tarmo Kunnaksen "Fasismin lumous" ja Littelin "Hyväntahtoiset".


      • hyväätahtoa kirjoitti:

        Tuolloin naiset pääsivät omaisuuksiin kiinni lähinnä leskeksi jäämisen kautta, niin ilmeisesti enemmän tai vähemmän myös Vuoren kirjan tapauksessa? Yhtenä esimerkkinä olkoot vaikka Kirkholman taistelussa 1605 kunnostautuneen ja kuolleen Henrik Wreden leski, jolle kuningas Kustaa yhdeksäs (tai jotain sinnepäin) lahjoitti kiitokseksi miehensä urheudesta suuret tilukset suomesta, ns. Elimäen neljänneskunnan ja maita myös ainakin Porvoon ja Mäntsälän alueilta. Noille alueille nousi useita kartanoita, monet ollen yhä ko. suvun hallussa.
        Hieman myöhemmin kuningatar Kristiina nosti edellisten kaksi poikaa vapaaherrallisiin säätyihin. Kristiinahan jakeli hyvin auliisti erilaisia maita ja arvoja, kunnes vaihtoi uskontoa, luopui kruunusta ja jätti koko ruotsin!

        Mutta sananen kirjoistakin: Olen hiljan saanut luetuksi, eli vielä pöydillä lojumassa ovat Rentolan "Kenen joukoissa seisot", Juuselan "vankipataljoona", samoin Juuselan "Suomalaiset espanjan sisällissodassa" sekä Jonathan Lyonsin "Viisauden talo" . Nyt lukuhomman alla ovat Tarmo Kunnaksen "Fasismin lumous" ja Littelin "Hyväntahtoiset".

        Se taisi tuo Henrik W olla suvun kantaisä. Parkanon paroonihan tuosta mieleen tuli.
        Tuo Vuoren kirjan henkilö oli Valpuri Innanmaa, hänen tarinaansa ole lukenut aiemminkin jostain.
        Ei ollut mikään keskivertonainen, aikansa, miesten maailmassa.


      • Bengalitikku

        Olen lukenut Vuorelta 9 kirjaa ja viimeinen on lukematta.
        Tosi kiehtovia.
        Rajujakin.


      • hyväätahtoa
        eppu2 kirjoitti:

        Se taisi tuo Henrik W olla suvun kantaisä. Parkanon paroonihan tuosta mieleen tuli.
        Tuo Vuoren kirjan henkilö oli Valpuri Innanmaa, hänen tarinaansa ole lukenut aiemminkin jostain.
        Ei ollut mikään keskivertonainen, aikansa, miesten maailmassa.

        En tiedä tuosta kantaisyydestä, Baltiansaksalaista juurta kai, mutta väitetään miehen olleen syntyisin ihan samoilta kulmilta missä kuoli.
        Parkanon paroonihan suomessa teki paljon työtä mm. hirvikannan elvyttämiseksi, hirvet olivat yhdessä vaiheessa kuolemassa miltei sukupuuttoon.
        Yksi mies ko. suvusta oli ison autofirman omistaja, hän harrasti kilvanajoa moottoripyörillä ja päätti päivänsä joskus vuosituhannen vaihteen tuntumassa ajamalla eräällä keskieurooppalaisella jo vaarallisuutensa vuoksi virallisista rr- ajoista kielletyllä radalla pahki kivimuuriin.


    • Osa-aikaeläkeläinen

      Luen perinteisiä kirjoja. Tosin vain illalla muutaman lehden. Taas kerran kirjani on Seitsemän veljestä. Siinä on mukavaa syksyistäkin tarinaa.
      Eläkkeellä hyvää vastapainoa ydinvoimatekniikalle!

    • kinkereissä

      Mulla on tyttäreni kanssa pieni "lukupiiri". Seuraavana listalla Antti Tuomaisen Mies joka kuoli ja saman kirjailijan Palm Beach Finland. Nyt menossa Anna-Leena Härkösen Ei kiitos!

    • Lukeminen.oheispuuhaa

      Joo Härkönen kirjoittaa napakasti ja huumorilla. Aloitin nyt hänen kirjansa. Hän kertoo, kuinka ulkomaan matkallaan mieshieroja oli häntä kopeloinut. Olenpa varuillani, kun olen lähdössä Thaimaahan, matkakaveri kertoi, kuinka edullisia ja hyviä hierojia siellä on.
      Härkönen oli sitten kertonut täällä niinikään vakituiselle mieshierojalleen kohtelun ulkomailla. Tämä oli kertonut, että täällä on toisinpäin. Naiset kuulemma ehdottelevat mieshierojille kaikenlaista. No voihan nenä! Olen käynyt vuosikausia säännöllisesti naishierojalla ja sellaisen aion matkallakin valita.

      • mikälihasiinäon

        Thaihierojat lienevät edullisia, jos se on tärkeätä tai peräti tärkeintä. Tuo hierontahomma kuitenkin on sellaista, että jotta tehtäisiin enemmän hyvää kuin pahaa, pitää olla aika paljon osaamista ja pitää olla aika paljon tietoa ihan ihmiskropan rakenteesta, toiminnasta ja kaikesta sellaisesta. Jos tunnen olevani hieronnan tarpeessa, en vahingossakaan mene thaihierojalle, hakeudun oikealle koulutetulle hierojalle, mieluusti suomalaiselle, maksaa minkä maksaa, sen kyllä maksaa jaksaa.


    • Tuulettaa

      Pikavilkaisu tänne, tämä ketju osui. Ostin ruokakaupan ostosreissulla Kjell Westön pokkarin Rikinkeltainen taivas. On jotain kun edellinen paksu kirja on luettu.
      Nyt lehtien kimppuun.

      • luen-mitä-luen

        Kävin äsken kirjastoautolla ja lainasin 7- kirjaa, joska yleensä luen 2-vko 4-kirjaa ja nyt ajattelin pitää tauon tuonne autolle, joka on jokatoinen viiko tuossa talomme kulmalla.

        Olen lukenut laidasta-laitaan milloin mitäkin ja lähtemättömän vaikutuksen saikin kun luin Leningraadin 900 pv, joka onkin nyt vain varastosaatavaa.

        Siinä on riittänyt mietittävää minullekin, kuinka se ihan oikeasti tapahtui ja onko ne ihmisten syönnit sittenkään totta, mutta kun ajattelen lukemaani kirjaa, jossa sinne johonkin Alpeille haaksirikkoutui lentokone, niin kyllä sieläkin hengenpitimisiksi syötiin ihmistä.

        Varmasti itsekkin pystyisin sitä syömään, koska söinhän Tenerifalla sammakkoakin, kun lapseni huijasi hieman minua, mutta minä söin ja naureskelin, että hyvää oli. Joulu ateriamekin oli pitzaa, mutta onneksi kotiin palatessamme oli kyllä oikeaa kinkkua ja nämä perinteiset laatikot tarjolla, eikä näistä heinäsirkoista silloin oltu kuultukaan mitään, mitä joskus voi nykyisin saada.

        Jotenkin ounstelen, että jos joku rohkenee kertoa kirjamieltymyksensä, niin siitäkin saadaan eripura aikaan, koska joku pitää degareista ja joku toinen vain taidekirjoista ja sitäkös taas alkaa jaottelu, kuinka typerä olet.


      • Bengalitikku

        Ei syytä kirjamausta kiistellä.
        Se elämys ja kirjan lumo.
        Jossain vaiheessa katselin nenänvarttani pitkin dekkareita.
        Mankell opetti niitäkin lukemaan, koska niissä on yhteisöjen ja yhteiskunnan kuvausta. Kirjoittajalla on Ethos. Joku kirjoittaja taas miettii ihmismieltä.
        Minusta minun pitäisi lukea enemmän elämäkertoja ja faktaa.
        Mutta kun mitä tahansa faktaa en pysty lukemaan, kuten tuolla jonkin ryhmän lento-onnettomuutta. Liian totta. Kokeeko joku katharsiksen noin?


    • Tuulettaa

      Tietääkseni kirjastoautot eivät kulje enää lähimailla. Ennen olin ahkera kirjastojen käyttäjä. Nyt on mukava lukea omassa tahdissaan ja puhtaita kirjoja. Hyllyt ovat täynnä, täytyy alkaa lahjoittelu tai vaihdanta.
      Juuri lukemani paksu kirja oli jonkinlaista elämänkulkua. Ei varsinaista alkua tai päätöstä. Kuitenkin ymmärrys ihmisiin kasvoi, aikakauteen, omiin omaisiinkin, ainakin kirjoittajalla, ehkä lukijoillakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1806
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe