Miten syödään vieraita...

KukaNeuvoisiMeitä

hedelmiä ja kasviksia?

Mangon syömisestä tuli melkoinen sotku ja jäi paljon jätettä. En tiedä, miten se pitäisi avata ja paloitella.
Mistä tietää, milloin se on kypsä?
Halkaistaanko se? Mihin suuntaan?
Kuoritaanko vai kaivetaanko hedelmäliha kuoren sisältä?

Entä muut vierasmaalaiset?
Osaako joku neuvoa, milloin ja miten niitä on hyvä syödä ja käsitellä?

10

240

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mangon syöminen on kyllä vähän sottaista ja kun se on niin mehukas niin helposti lähtee virtailemaan noroja suupielistä pitkin leukaa. Minä yleensä leikkaan mangon kuorimatta sitä suuriksi viipaleiksi "kiven" vierestä mahdollisimman tarkasti, käännän sitten viipaleen ikäänkuin silleen että että hedelmäliha on korkeammalla ja leikkaan siihen ruutuja ja sitten sen voi syödä sottaamatta koko naamaa, joko veitsellä ja haarukalla, kuutio kerrallaan tai sievästi haukkaamalla suoraan hedelmästä. Kuorta en syö, vaikka se onkin ohut ja sulava, mutta niissä kuorissa voi olla hyönteismyrkkyjen jämiä.

https://www.youtube.com/watch?v=KWZwF3o133I

Mango on kypsä kun sen kuori on alkanut muuttaa väriä vihreästä keltaiseksi tai punaiseksi. Joskus on vaikeaa tietää koska mango on kypsä, koska kuljetuksen aikana mangot, jotka on poimittu vihreinä ja kivikovina kypsytetään kaasulla. Kypsä mango antaa myös hieman periksi. Kun mango on kypsä se pilaantuu tosi nopeasti.

• Vieraisiin-pöytiin

Vieraitahan sitä on syötävä kun kotimaassa ei kasva kuin lähinnä omena. Onko peruna hedelmä?
      Vähänpä syön ulkomaan elätti lajeja. En edes banaania.

• hytinäx1

Kypsä mango on kyllä hankala leikattava. Pesen sen ja leikkaan kuori päällä aika kapeita siivuja niin läheltä sitä mangon "luuta" siinä keskellä. Joskus syön siltäänsä ja joskus vetäsen terävällä veitsellä kuorta pitkin kuin mahdollista jos laitan salaattiin tai jogurtin sekaan tai puuroon.
      Tuore ananas on kanssa mahdottoman sottaista ja siitäkin tulee paljon jätettä kompostiin.

• Tuoreen ananaksen kuorista ja puumaisesta "sydämestä" voi keittää sokerin kanssa juomaa. Kuoret pestään hyvin ensin ja keitetään kunnes kaikki maku ja hedelmäliha on liuonnut veteen. Keitos (runsaasti vettä) siivilöidään ja lisätään sokeria maun mukaan. Tarjoillaan jääkaappikylmänä.

• Pekka.ja.Pätkä

Ei vierasmaalaisia saa syödä......

• ö-Öö

Blenderiin

Se kai siistiä ja muodikasta. Ite tosin sämppään jotenkin suuhun suoraan, Noh, panaanit helppoja, granaattiomenat ei. Tykästynyt enenpi hedelmiin, joitten kans ei tarvi työkaluja. Monissa hedelmissä tympii jäte, kaikenmaailman kuoria ja siemeniä. Kaupoissa näkyy olevan ainakin ananasta kuutioituna, oletan, tuoretta. Noh, siitäkin jää jokin rasia.

Aikanaan appelsiinit oli harvinaisempia. Kuoret kerättiin uuninpankolle kuivumaan ja johonkin limppuihin käytettiin. Loppupeleissä biojätettä, muutakaan jätettä ei tullut paljoa. Nykyisin tuntuu, kun eineksiä ja muovia, että puolet kaupasta tuodusta satsista menee jossain muodossa roskiin.

Ai niin, yksittäispakatut, keitetyt ja kuoritut kananmunat oli hauskis. Kun kananmunasta ei sitä jätetttä paljoa jää, mutta oletettavasti vaivatonta. Kaupoissa munat kennoissa, aikanaan oli irtomyyntiäkin. Olen onnistunut ostamaan 1000 grammaa kananmunia, harvinaisen tasakokoisia.

=DW=

=DW=

• äläostaraakana

Osta mangoja joiden kerrotaan olevan syöntikypsiä. Itse viillän hedelmän pituussuunnassa ympäri, niin että tunnen veitsen osuvan sisällä olevaan isoon siemeneen. Sitten otan mangosta kiinni molemmin käsin ja kierrän viiltohaavan molempia puoliskoja samanaikaisesti vastakkaisiin suuntiin, mango menee kahtia niin että siemen jää toiseen puoliskoon, siemenen irrotan veitsenkärjellä kiertäen sen. Puolikkaat sitten leikkaan hedelmäpuolelta ristiin rastiin ja käännän kuperaksi, siitä on helppo syödä, tai sitten koverran lusikalla suoraan puolikkaasta.

• slhfpwqhgqp

Eräs oli 80-luvulla syönyt kiivin karvoineen päivineen. Ihmetteli kyllä "eksoottista hedelmää".

• yksi_ulkomaalainen

No jaa, kaikenlaisia konsteja on. Sen jälkeen kun Afrikassa näin tosi-isojen mangojen tarjontatavan hotelleissa, olen yrittänyt opiskella tuota konstia. Mutta ei se näillä "Suomen"mangolla oikein onnistuu.

Eli teen näin:

Katson mangon päästä, miten se kivi siinä on ja leikkaan navasta napaan kiven syrjästä niin että veitsi on koko ajan siinä kiinni, sama siten toisella puolella., eli tavallaan katton muotoisena. Siten nostan sen puolikan pois. Siten leikkaan sen toisen puolen, jossa siis se kivi vielä on. kuoria myötä ja niin syvällä että veitsen kärki tuntuu kuoressa, molemmilla puolella. Siten leikaan kiven pitaa myötä kiilan pitkin kiven pintaa ja nostan sen pois. Toisella puolella sama. Nyt pääsen terällä kiven alle ja leikkamaan sen irti. Tekijä saa palkkaksi nuolla sen kiven, muttei siinä paljon jää.

Nyt leikkaan mangon lihan ristin rastin , eteenkin poikttain, sopivaksi palaksi.

Nyt otan suurisuisen viinilasin ja höylän koko hedelmälihan keralla pois, kuoria myötä. Se on siinä, toisen puolen kanssa sama.

On muuten nopea toimitus!

• Noinhan se youtube neuvoo.

H.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      259
      2737
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      17
      2197
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      339
      1944
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      105
      1659
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      97
      1605
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      208
      1313
    7. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      67
      1220
    8. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      26
      1149
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      51
      1110
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      75
      1083
    Aihe