Puolueesta nimeltä Suomen Keskusta

Viime vuosisadan alkukymmenillä Suomen väestöstä neljä viidesosaa oli maalaisväestöä. Kun puolue nimeltä Maalaisliitto perustettiin v. 1908, sillä oli hyvin suuri, luonnollinen kannatuspohja. Kun maalaisväestöstä ilmeisesti puolet sai ainakin osaksi ansionsa maanviljelyksestä, Maalaisliitto keskittyi eniten heidän etujensa ajamiseen, kun puolueen kannatuspohja pysyi sitenkin varsin laajana.

Suomi alkoi kuitenkin muuttua voimakkaasti melko pian sotien jälkeen, eli alkoi vähitellen maamme kaupungistuminen. Vuonna 1964 se oli jo saanut sellaisen asteen, että Maalaisliitolle tuli hätä käteen ja pysyäkseen edelleen suurena puolueena sen täytyi vaihtaa nimensä Keskustapuolueeksi. Vaikka puolueen politiikka säilyi Maalaisliiton politiikkana, hyvin puolue pystyi harhauttamaan nimenvaihdolla, kun se säilyi suurena puolueena vielä yhä enemmän kaupungistuneessa Suomessa. Ehkä puolueen vetovoima alkoi kuitenkin jo hiipua V. 1988, kun puolue jälleen vaihtoi nimeä: siitä tuli Suomen Keskusta. Nimenvaihto varmaan kannatti, kun puolue vielä viime eduskuntavaaleissa pääsi suurimmaksi ja samalla pääministeripuolueeksi.

Ihan hyvin puolue on sen leiviskänsä hoitanut. Sipilä on aikaisemman epäpoliittisen kokemustaustansa tukemana ollut varsin yritteliäs, tehnyt uusia avauksia, sellaisiakin, joita ei ole totuttu näkemään maalaisliitto-kepu-poliitikoilta. Hallituksen politiikan on sanottu olleen enemmän kokoomuslaista kuin keskustalaista. Se politiikka ei näy olleen puolueen peruskannattajien mieleen, kun suuri osa heistä on ottanut kannatuksensa pois puolueelta, näin kertovat gallupit. Nyt jo puolueen konkaripoliitikotkin yhtyvät tuon peruskannattajajoukon näkemyksiin ja esittävät varsin terävääkin kritiikkiä, joka paljolti kohdistunee juuri Sipilään, vaikka se vielä esitetään hieman verhottuna.

Niin, mikä on kyseisen puolueen tarve ja asema poliittisella kentällämme? Maamme kaupungistuminen jatkuu yhä kiivaammin ja kaupunkiväestö yhä enemmän mieltää Suomen Keskustan maalaispuolueeksi. Täällä Helsingissä se saa vain 2-3 % kannatusta, eikä kannatus ole juuri sitä suurempi muuallakaan pääkaupunkiseudulla, ei paljon suurempi muissakaan suuremmissa kaupungeissamme; Oulu tosin jostain syystä näkyy olevan poikkeus joukossa. Puolueen asema kyllä on ja pysyy maalaispuolueena, eikä sillä asemalla enää kovin kauan suurten puolueiden joukkoon nousta, ei millään ilveellä.

Entä mikä on puolueen tulevaisuus, tarvitaanko sitä enää? Uskon, että puolueella on edelleen ihan hyvä tulevaisuus kannattajakuntansa koon mukaisena toimijana ja toki sitä tarvitaan edelleen. Tarvitaanhan meillä myös Suomen ruotsalaista kansanpuoluetta, Svenska folkpartiet i Finland, kuten myös Suomen Kristillisdemokraatteja, ja kun nuo puolueet eivät leimaudu enempää kovin oikeistolaisiksi kuin vasemmistolaisiksikaan, ne usein pääsevät hallitukseen ja siellä vaikuttamaan maan asioihin kokoaan painavamminkin. Samanlaisen roolin uskon saavan myös puolueen nimeltä Suomen Keskusta

73

1053

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jatkanpa vielä pikkuisen, jottei minun ymmärrettäisi vähättelevän Keskustan merkitystä ja mahdollisuuksia tulevaisuudessakin:

Ruotsissakin on keskustapuolue, Centerpartiet. Sen kannatus on jo kauan pysynyt selvästi alle 10 %, muistaakseni nyt viime vaaleissa pääsi n. 8 % kannatukseen. Nyt sen puolueen johtaja Annie Lööf on saanut tehtäväkseen hallituksen muodostamisen, jossa suurempien puolueiden, kokoomustamme vastaavan Moderata samlingspartietin johtaja kuten sitten myös sosialidemokraattien johtaja epäonnistuivat.

Jos Lööf tehtävässään onnistuu, hänestä tulee Ruotsin pääministeri. Hänen onnistumisensa vaatisi Ruotsin ikiaikaisten blokkirajojen murtumista, niin kokoomuksen kuin demarienkin pitäisi tulla yhteiseen hallitukseen. Sitä ei kuitenkaan pidetä vielä todennäköisenä, vaan uskotaan, että joudutaan järjestämään uudet vaalit. Mutta jos niidenkin tulos on jokseenkin sama kuin viime vaalien - mitä sitten? Alkaisi sama uudestaan, eikä se hyvää tulosta lupaisi. Toivon Lööfin onnistumista.

• Miksi.aina.räkytät

Tuli merkintä "loukkaava sisältö".
      Sinä se et opi oikein kirjoittamista !

• Jasså, vai sellainen merkintä tuli. Sinäkö siis laitoit poistopyynnön ja sellaisen perusteen sille? Kerropa, mikä minun kirjoituksissani olisi loukkaavaa ja ketä se loukkaisi? Kai vain sinua ja siksi, kun itse et pysty yhtä asialliseen esitykseen.

• Olet.mitään.sanomaton
        kapi_ kirjoitti:

Jasså, vai sellainen merkintä tuli. Sinäkö siis laitoit poistopyynnön ja sellaisen perusteen sille? Kerropa, mikä minun kirjoituksissani olisi loukkaavaa ja ketä se loukkaisi? Kai vain sinua ja siksi, kun itse et pysty yhtä asialliseen esitykseen.

Miksi käytät solvaus tyyliä kirjoituksissasi, mitä pahaa keskusta on sulle tehnyt ?
        Haukut kaikki keskustalaiset lyttyyn, ei me niin pahoja olla kuin annat ymmärtää.
        Vaikka tuo aisamiehesi huutaa lestaa, ei sinun tarvitse siihen lisätä. Eikä muutakaan
        loukkaavaa. Iihmisiä, kansalaisisia ne keskustalaisetkin on, jos sosialistit pidätte itsenne parhaina joka saumaan. 1918 antoi sellaisen tällin puolueestanne, ettei sitä olla vieläkään saatu sulatettua, kun ette osaa anteeksi pyyntöä.

Tähän tietenkin taas vastaat ylimielisesti kuin SDP olisi 30 %:n puolue 16,5 %:in sijaan.
        Että osaa pienuuttanne, demokratia on sellainen alla ettei pinempi ole päättämässä. Se teille vaikea ymmärtää.

• Olet.mitään.sanomaton kirjoitti:

Miksi käytät solvaus tyyliä kirjoituksissasi, mitä pahaa keskusta on sulle tehnyt ?
        Haukut kaikki keskustalaiset lyttyyn, ei me niin pahoja olla kuin annat ymmärtää.
        Vaikka tuo aisamiehesi huutaa lestaa, ei sinun tarvitse siihen lisätä. Eikä muutakaan
        loukkaavaa. Iihmisiä, kansalaisisia ne keskustalaisetkin on, jos sosialistit pidätte itsenne parhaina joka saumaan. 1918 antoi sellaisen tällin puolueestanne, ettei sitä olla vieläkään saatu sulatettua, kun ette osaa anteeksi pyyntöä.

Tähän tietenkin taas vastaat ylimielisesti kuin SDP olisi 30 %:n puolue 16,5 %:in sijaan.
        Että osaa pienuuttanne, demokratia on sellainen alla ettei pinempi ole päättämässä. Se teille vaikea ymmärtää.

Missä näet minun käyttävän solvaustyyliä - eli solvaus tyyliä. sinun sanomana? En ole haukkunut täällä kepulaisia, mutta eräät teistä ovat kyllä haukkuneet minua niin rumasti kuin vain osaavat. En ole haukkunut kepupoliitikkojakaan, olen vain kritisoinut heistä eräiden tekemisiä ja sanomisia; Sipilää olen enimmäkseen kehunut.

Minulla ei ole täällä mitään aisamiestä, ja halveksin sellaisia lestanhuutelijoita, inhoan sellaista, tuon luulisi tulleen sinulle selväksi täällä sanomisistani. Taas esille ottamasi sadan vuoden takaiset asiat eivät mitenkään kuulu nykypäivään, varsinkaan, kun nekin kovin väärin näyt ymmärtävän.

Minä en ole sosialidemokraatti, olen puolueista riippumaton ja roikkumaton, mutta kyllä jo kauan olen kokoomuksen ehdokkaita äänestellyt ja niin luultavasti teen seuraavissakin vaaleissa. Tässä iässä pitää ajatella enemmän jälkeläistensä etua kuin omaa etuaan, eikä tosin sitäkään demarien nykypolitiikka parhaiten palvelisi.

Minä olen jo vuosikausia ollut mielikuvituksen loputon lähde tuolle ”Mkava-mitä lieneekään”, kun täytän hänen päänsä niin, ettei sinne muuta mahdu - no, mahtuu toki monia muitakin, mutta hekin vain minuksi luuleminaan. Sinulla on kyllä lennokas mielikuvitus, mutta hauskempi; pitäytyisit siinä vain itsestäsi kertomaan!

• keskusta.paniikissa
        Olet.mitään.sanomaton kirjoitti:

Pankkomajuri taitaa olla kuurosokea tai käy tosi hitaalla, kun ei näe syytä SDP:n kannatuksen nousulle. Sen nimi on Juha Sipilä. Ja sama nimi on syynä Kepun kannatuksen laskulle. Tyypilliseen kepulaiseen tapaan ei nähdä vikaa oman puolueen toimissa vaan aina haetaan syypäitä ulkopuolelta.

• Kun nyt kuitenkin tulin vielä avaustani vilkaisemaan ja huomasin tuon, täytyy sitä kommentoida:

Täällä tiedetään, kun rehellisenä miehenä olen itsestänikin aina totta kertonut, että nuorempana kannatin myös sosialidemokraatteja ja olin jopa puolueen listoilla sitoutumattomana ehdokkaana v. 1972 kuntavaaleissa. Sain yli 200 ääntä, ja kun olin nimenomaan varuskunnallisena ehdokkaana, ne äänet kai lähes kaikki tulivat muilta ”kapiaisilta” ja heidän vaimoiltaan - eli sellaisia sosialisteja hekin olivat.

Kovin huono on historian tuntemuksesi, jos pidät sosialidemokraatteja ja kommunisteja läheisinä, melkein samoina. Pahimmat viholliset ne toisilleen ovat aina olleet, demarit kommunisteille luokkapettureita, pahimpana niistä Väinö Tanner, jonka Kekkonen NL:n vaatimuksesta sai sotasyyllisoikeudenkäyntiin ja tuomituksi siellä.

Mutta en minä enää aikoihin ole sdp:tä kannattanut, ei olisi viisasta tehdä niin melkoisen firman omistavan pojan isänä, sillä tässä iässä läheisten etu on omaa etua tärkeämpi - eikä se sdp taitaisi parhaiten ajaa minunkaan nykyistä etuani.

Oletkohan vähän pipi päästäsi, kun puhut noin älyttömiä. Sellaista tietysti on myös puheesi, että minulle olisi ”annettu” noita mainitsemiasi työpaikkoja; kyllä ne piti itse hankkia. Ilmeisesti minut nähtiin niihin pystyväksi, eikä kai petytty asiassa, kun oikein hyvin niissä sitten menestyin, kuten kai tiedät.

Muuten - kumpi meistä mahtaa ollakaan raukka??

• JotainRotiaSentään

Vai oikea paikka olisi kapille Siperian pakkotyölaitoksilla kivääripiipun alla. Ymmärrätkö mitä sanot? Jos kapi pitäisi sinua täysijärkisenä haastaisi oikeuteen.

• Hyvä Veli. Nyt vähän jarrua.

• mielipijepankki

Myös suurissa kaupungeissa kannattaa jatkossa äänestää keskustaa koska se tervehdyttää talouden, työllisyyden ja terveydenhuollon.

• Musti.Hintikka_

Maalaisliitto. Köyhän asialla jo vuodesta 1908.

• Noinhan taisi alkuperäinen Maalaisliitto tehtävänsä luonnehtia. Olisikohan Suomen Keskusta tuosta tavoitteesta luopunut, kun suuri osa sen entisestä kannattajakunnasta näkee kai asian toisin sanoessaan puolueen tehneen kokoomuslaista politiikkaa (jota se ei minun mielestäni ole tehnyt;))

• Puolueeton
        kapi_ kirjoitti:

Noinhan taisi alkuperäinen Maalaisliitto tehtävänsä luonnehtia. Olisikohan Suomen Keskusta tuosta tavoitteesta luopunut, kun suuri osa sen entisestä kannattajakunnasta näkee kai asian toisin sanoessaan puolueen tehneen kokoomuslaista politiikkaa (jota se ei minun mielestäni ole tehnyt;))

Vai ei ole kepu tehnyt kokoomuslaista politiikkaa Sipilän kaudella. ? Hah, Pelkkiä sekoomuksen hännystelijöitä ovat olleet. Haukun nyt sitten tässä samantien demaritkin. Lipposen hallitukset oli sellaista kokoomuksen nöyristelyä myös että lopetin siihen paikkaan niiden äänestämisen. Vaikka ikäni olin demari ollut.

• MkvaAunKoulutus

Keskusta on tasapainoinen!!

• Tolkuttomia.mullikoita

Ei ole ja vielä vähemmän sinäkään et ole.

• kuolevapuolue

Nuorisosgallup SDP 8%

• On tullut vietettyä iltaa tällä palstalla enemmän kuin aikoihin. Närkästyin edellisen asiallisen avaukseni asiattomasta poistosta niin, että tein tämän - jolle kyllä oli muutakin ihan asiallista tarvetta. Olen nyt istunut tässä ”kirjasto-työhuoneessani” kotitietokoneeni ääressä koko ajan katsellen toisella silmälläni tv 2:lta tullutta mäkikisaa ja siinä sivussa heitellyt tänne noita viestejäni.

Nyt kuitenkin lopetan tämän puuhan ja siirryn olohuoneeseen katsomaan suuremmalta tv:lta loppuillan ohjelmia ja aikaisempia digi-talletuksiani.

Lopuksi haluan vielä korostaa - jos ei tullut selväksi jo noista aikaisemmista - että en minä kepua vähättele, näen ja uskonkin sillä olevan edelleen ihan merkittävän paikan puoluekentässämme. Mahdollisesti samaan tapaan kuin ruåtsalaisilla ja kristillisillä. Puolue saattaa hyvinkin olla mukana vielä myöhemmissäkin hallituksissa. En kuitenkaan toivo sen olevan mukana seuraavassa hallituksessa. Joskus aikoinaan olin kyllä ns. punamullan kannattaja, mutta jo kauna olen pitänyt ns. sinipuna-hallituksia parempina. Tähän näkemykseen muuttivat minut ne sinipuna-hallitukset, jotka nostivat Suomen syvästä lamasta. Niitähän johti Paavo Lipponen, joka on toistaiseksi viimeinen äänestämäni demaripoliitikko.

Olipa muuten hienoa, kun suomalainen - Antti Aalto - pääsi tuossa juuri päättyneessä sunnuntain varsinaista kilpailua varten pidetyssä karsintakilpailussa seitsemänneksi. Paras sijoitus suomalaisille moniin vuosiin! Näissä mukavissa tunnelmissa toivotan vain kaikille

Hyvää yötä!

• mielipijepankki

Sinä poistit itse sen edellisen avauksen, kun siihen tuli keskustalaisilta liian "tyrmääviä" vastauksia. :)))

" kauna olen pitänyt ns. sinipuna-hallituksia " :))

• mielipijepankki kirjoitti:

Sinä poistit itse sen edellisen avauksen, kun siihen tuli keskustalaisilta liian "tyrmääviä" vastauksia. :)))

" kauna olen pitänyt ns. sinipuna-hallituksia " :))

Sinä tarkkasilmä (kauna/kauan) et ole huomannut, että on se avaukseni vielä palstalla, on säilynyt tuon hupaisan "upseeri-evp:n" hupaisalle avaukselle vastineena laittamanani. Vaikka sinä ilmeisesti sait sen poistoon, nyt jo kaipaat sitä, joten tässä se on, luepa siitä:

-------------------------

Suomella suuria uhkia, mutta myös mahdollisuus pelastua

Suomen Keskusta on ylpeillyt työllisyyden kasvulla ja työttömyyden vähentymisellä. Paljon paremminkin voisi olla, jos mahdollisuudet olisi käytetty. Sellaistahan lupaili Sipiläkin pääministeriksi tullessaan, mutta on kyllä jättänyt lupauksensa toteuttamatta. Ja suuremmat uhat ovat näköpiirissä - onko Keskusta varautunut niihin? Miten? Toivottavasti kuulemme vielä ennen eduskuntavaaleja.

Suomen suurin uhka tulevaisuudessa on työvoimapula. Se on hyvin haitallinen jo nytkin. Työvoimapulasta johtuen vuonna 2017 jäi täyttämättä tai syntymättä 60 000 työpaikkaa. ”Työvoimapulan eli täyttämättä jääneiden työpaikkojen määrä oli viime vuonna lähes kaksinkertainen vuoteen 2016 verrattuna ja nousi noin 42 000 työpaikkaan. Uusia työpaikkoja jäi työvoimapulan takia syntymättä yli 18 000”.

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/264673-suomi-menettanyt-60-000-tyopaikkaa-byrokraattinen-ja-turha-prosessi-pois-heti-vaatii

Pahempaa on luvassa, jos entisin konstein yritetään jatkaa. Tulevaisuuden suomalaisia työntekijöitä on entistä vähemmän työpaikkojen tarpeisiin. Aviopareille syntyy nyt keskimäärin 1 ½ lasta, joten työikäisten määrä muutaman vuosikymmenen kuluttua on ratkaisevasti pienempi kuin vielä nyt.

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/264740-taas-uusi-pohjakosketus-suomen-syntyvyydessa-tutkija-nyt-kasilla-aito-murros-nuorilla

Olisi olemassa pelastus noita molempia uhkia vastaan. Nuoria työikäisiä Suomeen halukkaita tulijoita olisi paljon enemmän kuin otamme tänne. Suomen kielen taito ei ole välttämätön läheskään kaikissa töissä. Keskiviikkona oli Valioeläkeläisten vuosikokous Valion pääkonttorin auditoriossa, jossa Valion kaupalliseen johtoon kuuluva nainen esitteli meille nykyisen Valion lohkojakoa ja toimintastrategioita. Kaikki ylätekstit olivat englantia, joka kuulemma on nyt jo virallinen kieli Valiossakin kuten on ollut jo kauan Nokiassa ja monissa muissa kansainvälisissä yrityksissämme. Halukkaissa maahantulijoissa on myös lapsiperheitä, yleensä monilapsisia, ja lapsethan kyllä oppivat nopeasti myös suomen kielen.

Jotain parempaan johtavaa tarvitsisi tehdä ja voisimme tehdäkin ihan omalta pohjaltamme. Demarien Rinne, todennäköisesti seuraava pääministeri on jo kehotellut suomalaisia synnytystalkoisiin. Siihen innostavia keinoja Rinne ei kuitenkaan ole esittänyt. Minäpä esitän:

Suomalaisia pitäisi innostaa ja kannustaa lestadiolaisuuteen, sillä tiedämme lestadiolaiset - uskonsa opeista johtuen - varsin suuriperheisiksi. Uskon erästä haaraa edustavalla pääministeri Sipilällä on tosin ollut kai vain viisi lasta, mutta moninkertainen määrä sekin syntyvyyden nykyiseen keskiarvoon verrattuna. No, ei kai tuolla konstilla tarvittavaa väestönlisäystä saataisi, mutta otinpahan esille, kun täällä räävitään Sipilän lestadiolaisuudesta. Minusta sellainen on hyvin inhottavaa maassa, jossa on uskonnonvapaus. Jos jollakulla on voittamaton tarve rääviä Sipilästä, räävisi hänen politiikastaan, mutta ei uskostaan eikä ihmisestä muutenkaan.

Uskonnollisen vapaamielisyyden tulisi toki koskea kaikkia uskontoja, myös islamin uskoa eli muhamettilaisuutta, sillä kokemuksesta tiedän myös islamilaisissa olevan oikein hyviä ihmisiä, jopa selvästi voittopuolisesti. Tämän tulin näkemään ja kokemaan monien vuosien rauhanturvaajareissuillani niissä maissa. Myös islamilaisilla on yleensä varsin suuret perheet, eli he runsaasti toisivat tänne kipeästi tarvitsemiamme uusia, hyviä työntekijöitä. Meillä on sellaisista jo muutamia näyttöjäkin, joiden luulisi tulleen nurkkakuntaisimpienkin tietoon ja poistaneen heidän älyttömiä, maallemme sangen haitallisia pelkojaan.

• Vanhuus.ei.tule.yksin
        kapi_ kirjoitti:

Sinä tarkkasilmä (kauna/kauan) et ole huomannut, että on se avaukseni vielä palstalla, on säilynyt tuon hupaisan "upseeri-evp:n" hupaisalle avaukselle vastineena laittamanani. Vaikka sinä ilmeisesti sait sen poistoon, nyt jo kaipaat sitä, joten tässä se on, luepa siitä:

Suomen Keskusta on ylpeillyt työllisyyden kasvulla ja työttömyyden vähentymisellä. Paljon paremminkin voisi olla, jos mahdollisuudet olisi käytetty. Sellaistahan lupaili Sipiläkin pääministeriksi tullessaan, mutta on kyllä jättänyt lupauksensa toteuttamatta. Ja suuremmat uhat ovat näköpiirissä - onko Keskusta varautunut niihin? Miten? Toivottavasti kuulemme vielä ennen eduskuntavaaleja.

Suomen suurin uhka tulevaisuudessa on työvoimapula. Se on hyvin haitallinen jo nytkin. Työvoimapulasta johtuen vuonna 2017 jäi täyttämättä tai syntymättä 60 000 työpaikkaa. ”Työvoimapulan eli täyttämättä jääneiden työpaikkojen määrä oli viime vuonna lähes kaksinkertainen vuoteen 2016 verrattuna ja nousi noin 42 000 työpaikkaan. Uusia työpaikkoja jäi työvoimapulan takia syntymättä yli 18 000”.

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/264673-suomi-menettanyt-60-000-tyopaikkaa-byrokraattinen-ja-turha-prosessi-pois-heti-vaatii

Pahempaa on luvassa, jos entisin konstein yritetään jatkaa. Tulevaisuuden suomalaisia työntekijöitä on entistä vähemmän työpaikkojen tarpeisiin. Aviopareille syntyy nyt keskimäärin 1 ½ lasta, joten työikäisten määrä muutaman vuosikymmenen kuluttua on ratkaisevasti pienempi kuin vielä nyt.

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/264740-taas-uusi-pohjakosketus-suomen-syntyvyydessa-tutkija-nyt-kasilla-aito-murros-nuorilla

Olisi olemassa pelastus noita molempia uhkia vastaan. Nuoria työikäisiä Suomeen halukkaita tulijoita olisi paljon enemmän kuin otamme tänne. Suomen kielen taito ei ole välttämätön läheskään kaikissa töissä. Keskiviikkona oli Valioeläkeläisten vuosikokous Valion pääkonttorin auditoriossa, jossa Valion kaupalliseen johtoon kuuluva nainen esitteli meille nykyisen Valion lohkojakoa ja toimintastrategioita. Kaikki ylätekstit olivat englantia, joka kuulemma on nyt jo virallinen kieli Valiossakin kuten on ollut jo kauan Nokiassa ja monissa muissa kansainvälisissä yrityksissämme. Halukkaissa maahantulijoissa on myös lapsiperheitä, yleensä monilapsisia, ja lapsethan kyllä oppivat nopeasti myös suomen kielen.

Jotain parempaan johtavaa tarvitsisi tehdä ja voisimme tehdäkin ihan omalta pohjaltamme. Demarien Rinne, todennäköisesti seuraava pääministeri on jo kehotellut suomalaisia synnytystalkoisiin. Siihen innostavia keinoja Rinne ei kuitenkaan ole esittänyt. Minäpä esitän:

Suomalaisia pitäisi innostaa ja kannustaa lestadiolaisuuteen, sillä tiedämme lestadiolaiset - uskonsa opeista johtuen - varsin suuriperheisiksi. Uskon erästä haaraa edustavalla pääministeri Sipilällä on tosin ollut kai vain viisi lasta, mutta moninkertainen määrä sekin syntyvyyden nykyiseen keskiarvoon verrattuna. No, ei kai tuolla konstilla tarvittavaa väestönlisäystä saataisi, mutta otinpahan esille, kun täällä räävitään Sipilän lestadiolaisuudesta. Minusta sellainen on hyvin inhottavaa maassa, jossa on uskonnonvapaus. Jos jollakulla on voittamaton tarve rääviä Sipilästä, räävisi hänen politiikastaan, mutta ei uskostaan eikä ihmisestä muutenkaan.

Uskonnollisen vapaamielisyyden tulisi toki koskea kaikkia uskontoja, myös islamin uskoa eli muhamettilaisuutta, sillä kokemuksesta tiedän myös islamilaisissa olevan oikein hyviä ihmisiä, jopa selvästi voittopuolisesti. Tämän tulin näkemään ja kokemaan monien vuosien rauhanturvaajareissuillani niissä maissa. Myös islamilaisilla on yleensä varsin suuret perheet, eli he runsaasti toisivat tänne kipeästi tarvitsemiamme uusia, hyviä työntekijöitä. Meillä on sellaisista jo muutamia näyttöjäkin, joiden luulisi tulleen nurkkakuntaisimpienkin tietoon ja poistaneen heidän älyttömiä, maallemme sangen haitallisia pelkojaan.

"Myös islamilaisilla on yleensä varsin suuret perheet, eli he runsaasti toisivat tänne kipeästi tarvitsemiamme uusia, hyviä työntekijöitä." ????? Jaaha.Alan nyt minäkin pikkuhiljaa jo uskomaan että et Kapi kaikilla valoilla enää kulje.

• Vanhuus.ei.tule.yksin kirjoitti:

"Myös islamilaisilla on yleensä varsin suuret perheet, eli he runsaasti toisivat tänne kipeästi tarvitsemiamme uusia, hyviä työntekijöitä." ????? Jaaha.Alan nyt minäkin pikkuhiljaa jo uskomaan että et Kapi kaikilla valoilla enää kulje.

Kyllähän Kapi ihan oikeassa on. Tarvitsemme huoltosuhteen heikentyessä kipeästi lisää työvoimaa. Töitä meillä kyllä on yllin kyllin. Tekijöistä sitä vastoin on pulaa.

• Ei.tul.mittää
        OikeistoSosDem kirjoitti:

Kyllähän Kapi ihan oikeassa on. Tarvitsemme huoltosuhteen heikentyessä kipeästi lisää työvoimaa. Töitä meillä kyllä on yllin kyllin. Tekijöistä sitä vastoin on pulaa.

No montakos Sipilän lähi-idästä tilaamaa on työllistynyt tai tulee koskaan työllistymään? Tai edes oppii sulautumaan Suomalaisen yhteiskunnan jäseneksi oikeuksineen ja velvollisuuksineen?

• Ei.tul.mittää kirjoitti:

No montakos Sipilän lähi-idästä tilaamaa on työllistynyt tai tulee koskaan työllistymään? Tai edes oppii sulautumaan Suomalaisen yhteiskunnan jäseneksi oikeuksineen ja velvollisuuksineen?

Minä puhun nyt työperäisestä maahanmuutosta. En turvapaikkapolitiikasta jossa on tarkentamisrn varaa.
        Sitä paitsi aika monella syntperäiselläkin suomalaisella on vaikeuksia käsittää että heillä on myös velvollisuuksia yhteiskuntaa kohtaan.

• EtOleKertonut
        Ei.tul.mittää kirjoitti:

Vieläkö pankkopölhön hyyryläiset loisii saunan porstuassa vai joko osallistuvat tilan askareisiin?

• Jo.vailinkia.työelämässä
        Ei.tul.mittää kirjoitti:

Kyllä näitä aina tulee työelämään. Tiedossa jo monia itselläkin. Juuri näin tuossa polkupyörällä postimiehen, ja oli puhelias hyvällä suomenkielellä. Sanoi ettei vielä kovin aikaa ollut, että menee vielä paikat opetellessa, kun alkaa sitten luonaan kun sukunimet mieleensä jää. Myös tuossa oli eläinlääkäri myös Somaliasta, ja ei valittamista, ja myös ihmislääkäriä oli parikin, toinen Valko-venäjältä ja toinen näitä Somalian suunnan. Ja ei kyllä ole mitään valittamaista.
        Meillä vain yksinkertaisesti loppuu lapset, josta Antti Rinnekkin peräänkuulutti, mutta omat vihaiset naiset siinä löi Antille lapun suun eteen. Kyllä siinä pienetkin lasten teko avitukset voisi auttaa lisää. Ei se nyt mitään natsi mallia ole jos lapsi tekastaan. Oma vanhin lapsi nyt juuri kohta täyttää 50 v, kun me jo aloitettiin 17 vuotiaina tämä kuuden sarjan teko. Että ainakin me ollaan osuutemme täytetty, neljä poikaa ja kaksi tyttöä. Vaikuttaa varmaankin väkilukuun paljon kun iso ikäluokka alkaa poistumaan, heti sotien jälkeen syntyneet.

• Pahalta.näyttää
        kapi_ kirjoitti:

Oikeassa näytät olevan. Valitettavasti.

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/264780-hammastys-leviaa-tama-kuva-suomen-tyoikaisista-vetaa-sanattomaksi

Miksi nuoria ei enään kiinosta? Pitäiskö vielä vanhan alkaa oli se puuha niin mukavaa.

• kapi_ kirjoitti:

Ajoittainen työvoimapula johtuu koulutuksen huonosta suunnittelusta, eikä työikäisen väestön liian pienestä määrästä. En nyt lähde tässä toistamaan ohjeitani monen vuoden ajalta, kuinka työvoimakoulutus olisi maassamme järjestettävä, vaan tyydyn vain toteamaan, että siihen on tehtävä täysremontti, joka perustuu lyhyeen peruskoulutukseen, mutta tehokkaaseen jatko- ja uudelleenkoulutukseen, koska ammatteja kuolee ja uusia syntyy jatkuvasti. Koulutusremontti on vastaus myös siihen, että työntekijöiden osaaminen seuraa aikaansa kansainvälisessä kilpailussa niilläkin aloilla, jotka ovat pitkäkestoisia ja jopa pysyviä.

Jos tässä onnistutaan, maahamme saadaan aikaan täystyöllisyys, joka ylläpitää myös riittävää huoltosuhdetta, vaikka syntyvyys vähenisikin. Toisaalta ei syntyvyys vähene, jos nuorilla ihmisillä on luottamus siihen, että saavat nopeasti töitä huonojenkin suhdanteiden aikana.

• Pystyyn_kuollut kirjoitti:

Ajoittainen työvoimapula johtuu koulutuksen huonosta suunnittelusta, eikä työikäisen väestön liian pienestä määrästä. En nyt lähde tässä toistamaan ohjeitani monen vuoden ajalta, kuinka työvoimakoulutus olisi maassamme järjestettävä, vaan tyydyn vain toteamaan, että siihen on tehtävä täysremontti, joka perustuu lyhyeen peruskoulutukseen, mutta tehokkaaseen jatko- ja uudelleenkoulutukseen, koska ammatteja kuolee ja uusia syntyy jatkuvasti. Koulutusremontti on vastaus myös siihen, että työntekijöiden osaaminen seuraa aikaansa kansainvälisessä kilpailussa niilläkin aloilla, jotka ovat pitkäkestoisia ja jopa pysyviä.

Jos tässä onnistutaan, maahamme saadaan aikaan täystyöllisyys, joka ylläpitää myös riittävää huoltosuhdetta, vaikka syntyvyys vähenisikin. Toisaalta ei syntyvyys vähene, jos nuorilla ihmisillä on luottamus siihen, että saavat nopeasti töitä huonojenkin suhdanteiden aikana.

Ihan turha on kouluttaa jos työtä houkuttelevampi vaihtoehto on elää sosiaalitukien varassa. Siksi tarvitsemme lisää työperäistä maahanmuuttoa koska hyvinvointivaltio on paaponut osan kansasta pilalle.

• Näin.se.oikeasti.on

Ihan turha on kouluttaa jos työtä houkuttelevampi vaihtoehto on elää sosiaalitukien varassa. Siksi tarvitsemme lisää työperäistä maahanmuuttoa koska hyvinvointivaltio on paaponut osan kansasta pilalle.

Päättäjät haluavat luoda Suomeen orjatyöläisiä, määräikaisia pätkätöitä naurettavilla palkoilla ja polkea työehtosopimuksia näiden avulla. Käsittämätöntä.Ihmisen kuuluu pystyä elämään työstään saadulla palkalla. Tähän valtiovalta haluaa siis muutoksen maahanmuuttajien avulla kun Suomalaisia ei pysty kusemaan silmään ja jymäyttämään. Sitten ihmetellään kun nämä ns.työssäkäyvät joutuvat hakemaan penen palkkansa lisäksi toimeentulotukea, asumistukea tms. Nämä Sipilän hallituksen ns.tempputyöllistämiset ovat pelkkää silmänlumetta. Oikeat työpaikat eivät ole lisääntyneet tippaakaan. Suomi elää nyt pysyvässä isossa murroksessa jossa etenkin teolliset työpaikat vähenevät vauhdilla. Siis juuri ne jotka tuovat Suomeen rahan. Kaikille yksinkertaisesti vaan ei enää riitä OIKEITA työpaikkoja ellei keksitä esim. joitain uusia innovaatioita . Valtiovallan on lisäksi lakattava ihmettelemästä Suomalaisten syntyvyyden kääntymistä laskuun. Kuka nuori uskaltaa perhettä perustaa ja lapsia hankkia jollei pysty heitä elättämään. Kun ei ole töitä niin ei ole. Turhaa paskapuhetta sanoa että niitä kaikille on.

• Näin.se.oikeasti.on kirjoitti:

Päättäjät haluavat luoda Suomeen orjatyöläisiä, määräikaisia pätkätöitä naurettavilla palkoilla ja polkea työehtosopimuksia näiden avulla. Käsittämätöntä.Ihmisen kuuluu pystyä elämään työstään saadulla palkalla. Tähän valtiovalta haluaa siis muutoksen maahanmuuttajien avulla kun Suomalaisia ei pysty kusemaan silmään ja jymäyttämään. Sitten ihmetellään kun nämä ns.työssäkäyvät joutuvat hakemaan penen palkkansa lisäksi toimeentulotukea, asumistukea tms. Nämä Sipilän hallituksen ns.tempputyöllistämiset ovat pelkkää silmänlumetta. Oikeat työpaikat eivät ole lisääntyneet tippaakaan. Suomi elää nyt pysyvässä isossa murroksessa jossa etenkin teolliset työpaikat vähenevät vauhdilla. Siis juuri ne jotka tuovat Suomeen rahan. Kaikille yksinkertaisesti vaan ei enää riitä OIKEITA työpaikkoja ellei keksitä esim. joitain uusia innovaatioita . Valtiovallan on lisäksi lakattava ihmettelemästä Suomalaisten syntyvyyden kääntymistä laskuun. Kuka nuori uskaltaa perhettä perustaa ja lapsia hankkia jollei pysty heitä elättämään. Kun ei ole töitä niin ei ole. Turhaa paskapuhetta sanoa että niitä kaikille on.

Määräaikaiset työsuhteet ovat todellisuutta Globaalissa markkinataloudessa. Valittamisen sijasta kannattaisi kehittää omaa osaamistaan, brändiään ja CV:tään.
        Mennyt suunnitelmatalouden ja hyysäysyhteiskunnan aika ei palaa.

• Niinpä.niin

Määräaikaiset työsuhteet ovat todellisuutta Globaalissa markkinataloudessa. Valittamisen sijasta kannattaisi kehittää omaa osaamistaan, brändiään ja CV:tään.
        Mennyt suunnitelmatalouden ja hyysäysyhteiskunnan aika ei palaa.

Ethän sinä natsi taas ymmärtänyt lukemastasi yhtään mitään. Sinun maailmassasi työttömät, köyhät, vanhukset , sairaat ja vammaiset varmaankin suljettaisiin kesktysleireille. Onneksi kaltaisesi ovat yhteiskunnassa harvassa.

• Niinpä.niin kirjoitti:

Ethän sinä natsi taas ymmärtänyt lukemastasi yhtään mitään. Sinun maailmassasi työttömät, köyhät, vanhukset , sairaat ja vammaiset varmaankin suljettaisiin kesktysleireille. Onneksi kaltaisesi ovat yhteiskunnassa harvassa.

Natsitteluinesi olet oikein malliesimerkki tahallaan väärin ymmärtämisestä. Tai sitten et vain snaijaa.
        Tottakai heikoista on pidettävä huolta mutta ei nykyisessä mittakaavassa niistä jotka kykenevät auttamaan itse itseään.
        Suosittelen opettelemaan lukemaan.

• Ehkäisyunohtunut

Miten 40000:lta maatilalta voi löytyä 600000 ääntä vaaleissa? Eiväthän kaikki maajussit kai ole ehkäisyrajoitteisia vakaumuksensa vuoksi?

• KäytöskouluaMkvaAulle

Huvittaa kovasti kun puhut "maalaispuolueesta".
      Sinä olet malliesimerkki tuosta "kaupunkilaispuolueesta"; häilyvä ja typerän kaunainen.
      Olen mieluummin vakaa ja tasapainoinen, ilman median pompotusta.

• järkeviä

mä asun "maalla"ku en omista asuntovenettäkö?se ON HYVÄÄ suomessa "toistaseksi"ollu et SAA asua vaik loitonpana "keskustasta"mul on kaikki hyvin,älä oo huolissas.ollu iha 70v.ei huolenhäivää.työurani kuitenkin tein ja veroni maksoin,ku kuuluki.nykynuorisolla on todella HUOLIA??ja senhän HE ratkasee!!ovat ihan uusien kysymyste ääril,mut omaa lapskantaa ku kattelen.OVAT HITON JÄRKEVIÄ.

• Hilla-aho

Halla-ahon puolue taittaa edelliseen tulokseen verraten tipahtaa 1/3 osaan siitä.
      Huuto ja uho jää. Keskusta nappaa hyvän siivun siitä, he palailee kuin kotiin takaisin.
      keksuta 26 % huhtikuun eduskuntavaalissa on tuntuu neutraalilta.
      Tekijöitä tarvitaan eikä tyhjän huutajia. Persut huutaa vasureiden kanssa ettei käy heille, ihan kuorossa jo.

• Puolueet ovat tärkeitä toimijoita demokraattisessa yhteiskunnassa. Niin on ollut Maalaisliitto-Keskustakin, on sitä toki vielä edelleen, mutta luonnollisista syistä - joita olen tuonut esille - puolueen merkitys vähenee, joskaan ei täysin lopu.

Tämän avaukseni aihetta vakavampi aihe oli poistetuksi tulleella avauksellani, jonka tosin ”mutkien kautta” sain laitetuksi tälle avaukselleni eilen illalla klo 21.08. Siinähän on aiheena Suomessa jo oleva työvoimapula, joka pahenee dramaattisesti tulevina vuosina, jos tänne ei saada uutta työikäistä ja työkykyistä väkeä. Jos kaikki jatkuu vain tällä tavalla, muutaman vuosikymmenen kuluttua tapahtuu katastrofi.

Aamun Hesarista ja netistäkin olen lueskellut todella huolestuttavia tietoja. V. 1970 alle 15-vuotiaiden määrä Suomessa oli yli kymmenkertainen yli 75-vuotiaiden määrään nähden. Tänäkin vuonna se määrä on vielä lähes kolminkertainen. Mutta vuonna 2065 alle 15-vuotiaiden määrän ennustetaan olevan enää vajaat puolet yli 75-vuotaiden määrästä.

Noin todellakin tapahtuu, jos suurta muutosta nyt tapahtuvaan kehitykseen ei saada aikaan. Seurauksena on tietysti katastrofi työmarkkinoilla, ei ole enää työntekijöitä, eläkejärjestelmät romahtavat, kun eläkeläisiä on yhä enemmän ja eläkkeiden maksajia ratkaisevasti vähemmän.

Miksi Ruotsissa kaikki on paremmin tuossakin asiassa? Ruotsin väkiluku tänä vuonna niukasti ylittänee 10 miljoonaa ja Suomen väkiluku vähän yli 5,5 miljoonaa. Kehityksen jatkuessa nykyisellään näissä maissa Ruotsin väkiluku v. 2070 ylittää 15 miljoonaa ja Suomen väkiluku putoaa alle 5 miljoonan. Mistä nuo huomattavat erot kahden naapurin välillä johtuvat? Ensiksikin siitä, että Ruotsiin on tullut ja edelleen tulee väkeä muualta paljon enemmän kuin Suomeen. Ja - yllättävää ehkä - myös syntyvyys Ruotsissa on väkilukuunkin suhteutettuna selvästi suurempaa kuin Suomessa. Tuokin osaksi johtunee muualta tulleesta väestöstä, joilla syntyvyys ja perhekoot ovat perinteisestikin suurempi kuin meillä tai kantaruotsalaisilla.

Nyt voi joku ihmetellä, että miksi minä, 83-vuotias vanhus olen huolestunut tuollaisista aisoista, jotka eivät enää minua mitenkään koske.

Olen huolestunut noista isänmaallisena suomalaisena, joka on saanut kohdallaankin kokea maassamme mahdolliseksi nousun parempaan kuin mitä lähtökohdat olisivat edellyttäneet. Kun sellainen on ollut kohdallani mahdollista, olen sitten voinut antaa omankin panokseni tämän maan ja kansan hyväksi suurempana, jollainen olisi ollut vain harvoin mahdollista vielä minua edeltäneelle sukupolvelle. Tietenkin toivon, täydestä sydämestäni, että sama, joka oli minulle mahdollista ja enemmänkin olisi mahdollista vielä seuraavillekin sukupolville. Se voi ollakin mahdollista, mutta ei nykymenettelyjen jatkuessa, radikaaleja muutoksia täytyy tehdä, varmaan työelämässäkin - viittaan OikSosDemin tuolla edellä sanomaan. Tarvittavien muutosten edellytyksenä on ajattelun muuttuminen radikaalisti monissa asioissa, mm. suhtautumisessa Suomeen muualta tuleviin.

• Jatkanpa tuota vähän kevyemmällä - vai olisiko tämä sittenkään kovin kevyttä kaikille:

Onhan avaukselleni tullut myös ihan asiallisia vastineita, joihin olen vastaillutkin. On tullut myös ehkä vähemmän asialliseksi nähtäviä, kuten tuo KauKe-:n viesti, jossa hän sanoo oikean paikan minulle olevan Siperian pakkotyölaitoksilla kiväärinpiipun alla. Vastasin kyllä siihenkin. Eräs on tuosta KauKe-:n viestistä sanonut, että jos pitäisin tuon viestin lähettäjää täysijärkisenä, haastaisin hänet oikeuteen. En toki niin viitsisi tehdä, sillä varmaan vähän liian vahva juopumus tuollaista on tuottanut; kyllä tuolta KauKe-:lta on joskus kuultu vähän järkevämpääkin. Harmiton veikko hän pohjimmiltaan on.

Harmittomia veikkoja täällä on muitakin, jopa hauskasti huvittavia yrittäessään antaa ymmärtää olleensa jotain varsin merkittävää, vaikka esitystapansa saa hänen sanomaansa epäilemään. Tuollainen on tuo ilmeisesti korkea upseeri, joka nyt saa kutsuja presidentinlinnan itsenäisyyspäivän juhliin, ja eräs, joka kehuskelee olleensa kyvykäs ja arvostettu sotilas, poikkeuksellinen huippujohtaja. Eivät he kyllä anna vähäisintäkään todistetta kertomalleen, eivät kerro, missä ja miten ovat ansioituneet. Luulisi tuollaisten miesten tekevän niin ylpeinä itsestään, kun minäkin olen niin tehnyt, vaikka minulla ei kai ole mitään ylpeiltävää heidän rinnallaan. Luulisi heidän myös laittavan pärstäkuvansa profiililleen, kun minäkin olen rohjennut niin tehdä, vaikka noilta olen kuullut rumuudestani.

Jokin tuossa mättää. Tuon huippujohtajan kohdalla erityisesti se, että hän närkästyy siitä, jos häntä täällä tietyksi Ossiksi luullaan - ja kuitenkin hän itse jatkuvasti kertoo tekemisistään sellaista, joka viittaa nimenomaan siihen Ossiin. Ossi oli kai hieman erikoinen tyyppi, ilmeisesti värvätty-pohjalta aliupseeriksi tullut, mutta kohtalaisella menestyksellä hän sitten toimiupseeriuransa pakersi. Oltuaan palveluksessa kai lähemmäs 30 vuotta hänestä tuli yliluutnantti. No, yliluutnantteja oli toimiupseeristossa silloin kai jo lähes saman verran kuin oli ylivääpeleitä v. 1967, jolloin vuoden alussa minusta tuli ylivääpeli 10 vuoden palvelun jälkeen. Yliluutnantti minusta tuli vasta 1.7.1975, eli 19 vuoden palveluksen jälkeen, kun minun oli täytynyt olla siinä välissä pitkän ylivääpelikauteni jälkeen myös sotilasmestari ja luutnantti. Kapteenihan minusta tuli vasta 1979 vuoden alussa, 22,5 palvelusvuoden jälkeen.

Ihmettelen siis todella, että miksi ihmeessä nuo eivät halua kertoa, missä ja miten he ovat ansioituneet sillä tavalla. Eivätkö he halua siitä todisteita antamalla katkeroittaa meitä vähemmän ansioituneita sillä, että heillä on kaikki niin hyvin? Vai olisiko sittenkin niin, että heillä ei olekaan kovin hyvin ja siksi luovat itselleen toisen todellisuuden, jota sitten täällä esittelevät - tietenkin ilman todisteita, kun todisteita sille ei ole. Eli olisikohan sittenkin niin, että heillä eivät asiat olekaan kovin hyvin ja minulla ne on vähän paremmin, kun rohkenen esiintyä täällä omaksi itsekseni tiedettynä, omalla pärstäkuvallani???

• Huvittavia-sossuja
        kapi_ kirjoitti:

Jatkanpa tuota vähän kevyemmällä - vai olisiko tämä sittenkään kovin kevyttä kaikille:

Onhan avaukselleni tullut myös ihan asiallisia vastineita, joihin olen vastaillutkin. On tullut myös ehkä vähemmän asialliseksi nähtäviä, kuten tuo KauKe-:n viesti, jossa hän sanoo oikean paikan minulle olevan Siperian pakkotyölaitoksilla kiväärinpiipun alla. Vastasin kyllä siihenkin. Eräs on tuosta KauKe-:n viestistä sanonut, että jos pitäisin tuon viestin lähettäjää täysijärkisenä, haastaisin hänet oikeuteen. En toki niin viitsisi tehdä, sillä varmaan vähän liian vahva juopumus tuollaista on tuottanut; kyllä tuolta KauKe-:lta on joskus kuultu vähän järkevämpääkin. Harmiton veikko hän pohjimmiltaan on.

Harmittomia veikkoja täällä on muitakin, jopa hauskasti huvittavia yrittäessään antaa ymmärtää olleensa jotain varsin merkittävää, vaikka esitystapansa saa hänen sanomaansa epäilemään. Tuollainen on tuo ilmeisesti korkea upseeri, joka nyt saa kutsuja presidentinlinnan itsenäisyyspäivän juhliin, ja eräs, joka kehuskelee olleensa kyvykäs ja arvostettu sotilas, poikkeuksellinen huippujohtaja. Eivät he kyllä anna vähäisintäkään todistetta kertomalleen, eivät kerro, missä ja miten ovat ansioituneet. Luulisi tuollaisten miesten tekevän niin ylpeinä itsestään, kun minäkin olen niin tehnyt, vaikka minulla ei kai ole mitään ylpeiltävää heidän rinnallaan. Luulisi heidän myös laittavan pärstäkuvansa profiililleen, kun minäkin olen rohjennut niin tehdä, vaikka noilta olen kuullut rumuudestani.

Jokin tuossa mättää. Tuon huippujohtajan kohdalla erityisesti se, että hän närkästyy siitä, jos häntä täällä tietyksi Ossiksi luullaan - ja kuitenkin hän itse jatkuvasti kertoo tekemisistään sellaista, joka viittaa nimenomaan siihen Ossiin. Ossi oli kai hieman erikoinen tyyppi, ilmeisesti värvätty-pohjalta aliupseeriksi tullut, mutta kohtalaisella menestyksellä hän sitten toimiupseeriuransa pakersi. Oltuaan palveluksessa kai lähemmäs 30 vuotta hänestä tuli yliluutnantti. No, yliluutnantteja oli toimiupseeristossa silloin kai jo lähes saman verran kuin oli ylivääpeleitä v. 1967, jolloin vuoden alussa minusta tuli ylivääpeli 10 vuoden palvelun jälkeen. Yliluutnantti minusta tuli vasta 1.7.1975, eli 19 vuoden palveluksen jälkeen, kun minun oli täytynyt olla siinä välissä pitkän ylivääpelikauteni jälkeen myös sotilasmestari ja luutnantti. Kapteenihan minusta tuli vasta 1979 vuoden alussa, 22,5 palvelusvuoden jälkeen.

Ihmettelen siis todella, että miksi ihmeessä nuo eivät halua kertoa, missä ja miten he ovat ansioituneet sillä tavalla. Eivätkö he halua siitä todisteita antamalla katkeroittaa meitä vähemmän ansioituneita sillä, että heillä on kaikki niin hyvin? Vai olisiko sittenkin niin, että heillä ei olekaan kovin hyvin ja siksi luovat itselleen toisen todellisuuden, jota sitten täällä esittelevät - tietenkin ilman todisteita, kun todisteita sille ei ole. Eli olisikohan sittenkin niin, että heillä eivät asiat olekaan kovin hyvin ja minulla ne on vähän paremmin, kun rohkenen esiintyä täällä omaksi itsekseni tiedettynä, omalla pärstäkuvallani???

Majuri menee presidentinlinnan itsenäisyyspäivän juhliin.
        Ja yhyyy ! sanoo Kapi kun minua ei kutsuttu, paistaa kateus.
        Jalkapuolensa samoilla linjoilla. heh, on nämä sossut vähän
        ihme veijareita. Kauhea kateus tekijöihin.

Ajatella jos ei näitä olisi asioiden seuraajia ja kadehtijoita, palsta olisi köyhä.
        Heille kaikki väärin mitä muut kuin sossut tehneet. Onhan nyt sossujakin
        presidentinlinnan itsenäisyyspäivän juhlissa. Ettei se nyt yksin tätä osaavmapaa
        kansan osaa koske.

• Ongelma meillä on parikymppiset joita ei kiinnosta koulu eikä työnteko ja jotka ovat oppineet siihen että rahaa tulee vaikkei tee mitään.
        Tämän porukan kiinnittämiseen yhteiskuntaan ei pelkkä porkkana riitä vaan tarvitaan myös rakentavassa mielessä annettua keppiä.

• 15v.eläkkeellä.SA

"Oltuaan palveluksessa kai lähemmäs 30 vuotta hänestä tuli yliluutnantti."
      Voi Kapi ressu sinua taas !
      -kun sotilaan eläkeoikeus oli silloin 25 v palvelusta, ja kun tullut ennen 1967
      palvelukseen, silloin alettiin eläke laskemaan 21 vuotiaasta, sen jälkeen 23 vuotiaana.
      Ja armeijassa oli vielä poikkeussääntö kapteenille, pääsi jo 4/5 osa eläkkeelle, eli 5 vuotta aiemmin. Kun aikanaan katsoneet, että kun epäkuranttia ainesta siitä päästään näin aiemmin eroon. Myös kersantti ja ylikersantti kuului tämän säännön piiriin.
      Kun kapteeni jämähtynyt siihen oikeana upseerina, katsottu ettei ole ollut ylennyskelpoinen, miksi enään jatkaa, antaa tilaa paremmille.

Toimiupseereille laskettin kaikki palvelus eläkeoikeuteen, siis sen 21 v jälkeen, ja 23 v -1967 jälkeen tulleille.
      Toista virka upseereilla, edes kadettikoulua ei siihen laskettu 3 v jäi pois.
      Mutta kun Kapi tullut aliupsereriksi silloin joskus, silloin ei näitä määräaikoja vielä ollut, sai mm varusmiespalveluksen eläke oikeuteensa. Silti olisi päässyt 5 vuotta aiemmin 4/5 osa eläkkeelle, kun kapteeneilla nämä oikeudet, mutta kun yleni kapteeniksi vasta reservissä se ei koskenut Kapia, kun yliluutnantteja ei nämä koskeneet.

Mistäkö nämä tiedän, siitä kun olen ollut asioiden kanssa tekemisissä. Kaksi oli tapausta kohdallakin, kapteeni ja ylikersantti jotka halusi tämän edun käyttää hyväkseen ja "poikasena eläkkeelle, kapteeni 42 v iässä, suunnilleen samoin ylik.

Sen tiedän KApistakin, että kun tuli Valiolle, anoi sieltä virkavaputta Yk palveluksen takia.
      Ja meille kertonut että oli VAPissa, joka ei pidä paikkaansa, että olisi vapautettu sen takia kertausharjoituksista. Eiköhän siinä ollut syynä osaamattomuus kertausharhoituksiin, sinne kun ei laiteta reserviläistä toimistoon istumaan.
      Toimiupseereita käytettin ns apukouluttajina, apuna kh -kouluttajille, kun tieto taitonsa halutiin näin esille. Muttei kaikista siihen ollut, esimerkiksi hän. Sehän nähty täälläkin mikä on miehiään.

• KäytöskouluaMkvaAulle

Oikaisu: -67 jälkeen palvelukseen astuneiden eläkevuodet lähtivät pyorimään 24 ikävuoden jälkeen.

Oma viimeinen kertausharjoitukseni oli yli 300 miehen päällikkötehtävässä yksikössä, jossa oli yli 60 ajoneuvoa.
        Hassuinta harjoituksessa oli kun kouluttajana oli minua parikymmentä vuotta nuorempi kadettiloulu-kapteeni.
        Hänellä ei ollut läheskään kuvaa koko hommasta, aselajikapteenina (It). Muuten ihan mukava ihminen.
        Arvaa kumman johdolla mentiin?

J.K. En ihan yksioikoisesti nostaisi upseeria osaamisessaan toimiupseeria korkeammalle. Toki Kapi on johtamiskyvyttömyydessään poikkeus.

• 15v.eläkkeellä.SA
        KäytöskouluaMkvaAulle kirjoitti:

Oikaisu: -67 jälkeen palvelukseen astuneiden eläkevuodet lähtivät pyorimään 24 ikävuoden jälkeen.

Oma viimeinen kertausharjoitukseni oli yli 300 miehen päällikkötehtävässä yksikössä, jossa oli yli 60 ajoneuvoa.
        Hassuinta harjoituksessa oli kun kouluttajana oli minua parikymmentä vuotta nuorempi kadettiloulu-kapteeni.
        Hänellä ei ollut läheskään kuvaa koko hommasta, aselajikapteenina (It). Muuten ihan mukava ihminen.
        Arvaa kumman johdolla mentiin?

J.K. En ihan yksioikoisesti nostaisi upseeria osaamisessaan toimiupseeria korkeammalle. Toki Kapi on johtamiskyvyttömyydessään poikkeus.

Kyllä se eläkekertymä lähti 23 v jälkeen 1967 jälkeen tulleille.
        Itse olen juri tätä populaa. Muistele !Tarkistappa.

"Vuoden 2004 loppuun saakka työeläkettä kertyi 23 ikävuodesta alkaen."

Itsekkin olin alle sitä paljonkin tienesti hommissa, jo lukion ajoilta. Ne näkyy eläkeyhtiön sivuilla, henkilökohtaisissa tiedoissa.

Kapilla on vaikeaa kun ajetaan sanomisiensa päälle toista tietoa, hänen vaikea myöntää tosiasioita. Yrittää selitellä muuta, mutta itse asiaan ei ota kantaa. Kuvittelee yhä että hän oli jokin napa armeijassa, ei tuollaiset sitä olleet. Itse olen nyt ollut armeija eläkeellä n 15 vuotta, kun otin toisen jobin heti eläkkeen alettua, siitä jäin eläkkeelle n pari v sitten. Ja yhäkään ei ole työnpuuteta, teen minkä viitsii, kuten vaimon kanssa siitä puhuttu että tila pidetään kunnossa. Onko sitten jatkajaa kun jälkikasvu on siellä jossain ympäri mailmaa, tuskin he sitä tulee tekemään. Kun se veri vain vetää metsään, ei sille mitään mahda, kyllä sinne pitää omaakin työpanosta jättää. Vaikka nykytyyli on paljon että teetätetään, ja syytellään sitten muita, harva sanoo " että vikani, yritän parantaa tulevaisuudessa ".

Nyt anoppi jo hapuilee Espanjaan kun synttäri lahjansa sinne annettu, eiköhän se lähiaikoina ole, kun tyylinsä on jonka saa päähän, se sitten pian toteutetaan.

• Sohaisinpa muurahaispesään tuossa edellisessä viestissäni! Ei se minua suinkaan yllätä. Ei yllätä sekään, että he edelleen puhuvat merkittävistä töistään, korkeissa asemissa olostaan yms - eivätkä vieläkään pienintäkään todistetta kertomalleen esitä! Ei ole mitään esitettävänä, ei tarvitse ollakaan, sillä antavathan he esitystaidollaan ja esittämillään näkemyksillä hyvin vahvan tositteen siitä - että todellisuudessa he EIVÄT OLE VOINEET OLLA MUKANA MISSÄÄN SELLAISESSA, JOSSA YRITTÄVÄT KERTOA OLLEENSA!

No, kai tuo täällä vain minusta ja minulle elävä ”johtaja” tuossa myöntää olevansa se Ossi, ja hänen asemassaan olleen ”johtajuuden” luonteen ja tavan kyllä tietäisin, vaikken olisi mitään siitä Ossista kuullutkaan - mutta olen kyllä hieman kuullut ja huvittanut minua se kuulemani on. Totean vain, että kyllä minulla siellä sotaväessäkin oli tehtäviä, joissa vaadittiin johtajuutta enemmän ja pitkäkestoisemmin kuin niissä Ossin tehtävissä, ja edistymisestämme päätellen kai esimiehemmekin näkivät asian noin. No, vastuullisempana kyllä koin johtajuuden sitten siviilityössäni, jossa oli myös taloudelliset vastuut ja tarvittiin ns. tulosjohtamista.

Huvittaa minua suuresti tuokin, että tuo ”evp-upseeri” sanoo minun kadehtivan häntä! En toki kadehdi sitä, että ihmisellä on poikkeuksellisen vilkas mielikuvitus, jos hän ei pysty käyttämään sitä mielikuvitustaan esim. romaanin kirjoittamiseen vaan käyttää sen tuolla tavalla täällä. Minulla on huonompi mielikuvitus, joten minun on täytynyt pysyä totuudessa itsestänikin kertomassani. Kun kertomaani on epäilty, minun on täytynyt antaa sille pitäviä todisteita, kun minulla - toisin kuin heillä - niitä todisteita on.

Vielä toistan tuon edellisessä sanomani: Olisikohan sittenkin niin, että heillä eivät asiat olekaan kovin hyvin ja minulla ne ovat vähän paremmin, kun rohkenen esiintyä täällä omaksi itsekseni tiedettynä, omalla pärstäkuvallani???

• Kun minä näyn taas tulleen noille muutamille paljon mielenkiintoisemmaksi kuin hyvinkin vakavina pidettävät esille ottamani asiat, vielä kerran joudun heille niistä selkoa tekemään:

Kyllä kai tuo ”evp-upseeri” on ollut sotaväen palveluksessa, kun tietää sieltä noista eläkeasioista noinkin paljon, tosin nyt niistä nimimerkillä ”15v.eläkkeellä.SA” kirjoittaen. Kun hän kertoo olleensa sieltä eläkkeellä vasta 15 vuotta, on hän minua paljon nuorempi, kun olen ollut sieltä eläkkeellä jo yli 38 vuotta, tosin pääsin täydelle eläkkeelle jo 45-vuotiaana.

Mutta upseeri hän ei ole voinut olla missään tapauksessa, sillä hänen olisi täytynyt sitä ennen lukea ja kirjoittaa ylioppilaaksi, eikä sellainen olisi onnistunut kielellä, jossa vilisee esim. tuollaisia sanoja: Itsekkin, tienesti hommissa, armeija eläkeellä, työnpuuteta, synttäri lahjansa, joissa on kaksi k-kirjainta sanassa itsekin, muita outoja sanoja ja yhteenkirjoitettava yhdyssana jakautuu kahdeksi ja toisaalta kahdeksi kirjoitettava yhdyssana yhdistyy yhdeksi. Ei minun aikoinani tuollaisella kirjoitustaidolla olisi pärjätty monissakaan tehtävissä edes ali-tai toimiupseerina, mutta ehkäpä siellä vaatimustasoa on myöhemmin alennettu;))

Joo, lähdinhän vielä kerran siitä siviilityöstäni rauhanturvaajaksi, kolmannelle sellaiselle reissulleni, kun siihen tuli pyyntö Pääesikunnasta ja työnantaja siihen suostui. Työni oli vielä silloin vaatimattomampi, palvelin konttoripalveluesimiehenä, ja palkkani rauhanturvaajana oli hieman parempi. Mutta reissulta palattuani pian minusta tuli sen suuren firman isännöitsijä, pääsin varsin vaativaan tehtävään sen mukaisella palkalla. Siinä vaiheessa työantaja esitti minulle tuota VAP-menetelyä, eli minun ei olisi tarvinnut mahdollisen kriisinkään tullen poistua työstäni niihin sotilashommiin eikä lähteä edes kertausharjoituksiin.

Miksipä minä en olisi siihen suostunut, sillä ehdottomasti tärkeämpi minulle oli menestyminen siinä työssäni kuin kertausharjoitusten kautta ehkä saada majurin arvo reservissä, sillä ei se olisi minulle mitään konkreettista lisää antanut. Sitä ihmettelen, että tuo asianomainen ei tunne tuollaista VAP-menettelyä, vaikka yhtä ja toista sotaväen asioista tietääkin.

Sitten tuo toinen, joka elää vain minusta ja minulle, jo nikeilläänkin, jotka jatkuvasti vaihtuvat, kun hänen esityksensä täältä yleensä nopeasti poistuvat niin, että hän todellakin on päässyt johtamaan: poistetuksi tulleiden viestin määrässä hän on jo tehnyt varmaan lyömättömäksi jäävän ennätyksen!

Vaikka hän nyt yrittää vakuuttaa olevansa se tietty Ossi, en siihen silti vieläkään voi oikein uskoa. Ei kai kaltaisensa ole voinut palvella toimiupseerina missään tehtävässä. Tai jos on palvellut, hänen on täytynyt vasta sen jälkeen seota totaalisesti tuohon tilaan, jossa hän täällä jo kauan on ollut.

Nyt nuo ”upseerit” ja ”johtajat” saavat jäädä minulta rauhaan, vaikka varma olen, että minä heidän mielensä valtiaana pysyn. Sen he tulevat näyttämään, mutta minä en enää siihen puutu.

Onhan tälle avaukselle tullut viime käyntini jälkeen muutama asiallinenkin viesti, lähinnä vain tuolta OikeistoSosDemilta, ja paljolti samaa mieltä kanssansa olen useimmista sanomisistaan, joskaan en kaikesta. En viitsi tässä niitä enempää kommentoida, jottei tuo OikeistoSosDem joutuisi tuon ”johtajan” silmissä taas minuksi. No, totean sen verran, että kyllä tuo hänen nikkinsä on sanomisiinsa verrattuna lähes yhtä hupaisa kuin tuolla toisella tuo evp-upseeri -nikki;))

Saatan vielä huomenna käydä vilkaisemassa, ja jos on mielenkiintoista asiallista tullut, voin sitä vielä ehkä kommentoida. Ellen sellaiseenkaan näe tarvetta olevan, laitan taas joskus ”uutta matoa koukkuun”, varsinkin, jos kepupolitiikka siihen aihetta antaa - ja antaahan se vielä monta kertaa ennen vaaleja vaikkapa seuraavien gallupien ja jo kuumina käyvien kepupoliitikkojen niistä antamien kommentointien myötä;))

• Voi.hyvänen.tähren

"tuota VAP-menetelyä, eli minun ei olisi tarvinnut mahdollisen kriisinkään tullen poistua työstäni niihin sotilashommiin eikä lähteä edes kertausharjoituksiin. "
        SINÄ SE IHME KAPTEENI OLET, LUISTIT SITTEN MITÄ VARTEN KOULUTETTU PUOLUSTUSVOIMISSA.

Miksi edes sitten olit armeijan palkoilla ? Kun armeija on juuri kriisiaikoja varten, jos sota tai muu suurempi kriisi tulee, silloin armeija alkaa toimimaan, ja siihen koulutettu ja edelleen koulutetaan kansalaisia. Ei normaali kapteeni olisi suostunut VAP:iin laitettavaksi.

• Voi.hyvänen.tähren kirjoitti:

"tuota VAP-menetelyä, eli minun ei olisi tarvinnut mahdollisen kriisinkään tullen poistua työstäni niihin sotilashommiin eikä lähteä edes kertausharjoituksiin. "
        SINÄ SE IHME KAPTEENI OLET, LUISTIT SITTEN MITÄ VARTEN KOULUTETTU PUOLUSTUSVOIMISSA.

Miksi edes sitten olit armeijan palkoilla ? Kun armeija on juuri kriisiaikoja varten, jos sota tai muu suurempi kriisi tulee, silloin armeija alkaa toimimaan, ja siihen koulutettu ja edelleen koulutetaan kansalaisia. Ei normaali kapteeni olisi suostunut VAP:iin laitettavaksi.

Kun tuonne toisaalle vielä pari viestiä heitin ja tänne vilkaistessani näin tuon, täytyy siihen vielä vastata:

"Armeijan palkoilla" olin kyllä ennen muuta sieltä elantoni saadakseni. Mutta myös tehtävieni tarkoituksen ja merkityksen suuremman kokonaisuuden osaksi aidosti mieltäneenä, Tämä varmaan huomattiin "ylemmissä portaissa", kun niin hyvin siellä menestyin.

Mutta koin tehneeni velvollisuuteni sotaväen hyväksi sieltä eläkkeelle jäädessäni ja jatkoin itseni hyväksi muita tekemisiä, jotka myös olivat mielestäni tekemisiä myös yhteiseksi hyväksi. Koinolevani niissä tekemisissäni paljon enemmän hyödyksi kaikille kuin rämpiessäni jossain kertausharjoituksissa. Oikeassa olin uskossani, kun minua - enempää kuin sinuakaan - ei onneksi tarvittu niissä sotatoimissa, sinua tuskin on tarvittu juuri muussakaan.

• Kyvytön.armeijaan
        kapi_ kirjoitti:

Kun tuonne toisaalle vielä pari viestiä heitin ja tänne vilkaistessani näin tuon, täytyy siihen vielä vastata:

"Armeijan palkoilla" olin kyllä ennen muuta sieltä elantoni saadakseni. Mutta myös tehtävieni tarkoituksen ja merkityksen suuremman kokonaisuuden osaksi aidosti mieltäneenä, Tämä varmaan huomattiin "ylemmissä portaissa", kun niin hyvin siellä menestyin.

Mutta koin tehneeni velvollisuuteni sotaväen hyväksi sieltä eläkkeelle jäädessäni ja jatkoin itseni hyväksi muita tekemisiä, jotka myös olivat mielestäni tekemisiä myös yhteiseksi hyväksi. Koinolevani niissä tekemisissäni paljon enemmän hyödyksi kaikille kuin rämpiessäni jossain kertausharjoituksissa. Oikeassa olin uskossani, kun minua - enempää kuin sinuakaan - ei onneksi tarvittu niissä sotatoimissa, sinua tuskin on tarvittu juuri muussakaan.

"sinua tuskin on tarvittu juuri muussakaan."
        -mistä tuonkin nyt olet tietävinäsi, heh!
        Pidettiin luvallani kertausharjoituksissa enemmän kuin sinulla on sormia. Ylittyi lain suurin määrä 100 päivää, tai vrk. Sinua ihmettelen kun luistit kertausharjoituksista ? Jos sota olisi ollut, olisitko hypännyt vihollisen puolelle ? Olet sitä tyyppiä, kuin sodissamme oli muutamia upseerejakin.
        Mikä nyt mukamas oli niin tehtäsi valiolla, ettei olisi kerennyt muutaman päivän kertausharjoituksiin aina joskus. Kun Yk puolellekkin ehdit. Taitaa olla samanlaista kuin Halosen Tarjalla presidenttinä punavankihaudalla, kun toimittaja kysyi, että miksette ole ollut vapaussoturi tilaisuuksissa, siihen Tarja, ettei ole kerinnyt, toimittaja tivasi, että kerkisittehän tännekkin punavankihaudan tilaisuuteen, siihen Tarja että vakaumukseni takia en ole sinne osallistunut.

Aikanaan sanottiin että vallankumous tarvitsee upseereja, oliko se vakaumus niin kova, ettei sosialistina kertausharjoituksiin ollut hinkua ?

Tottakai kirjoitusvirheitä, mutta jos ne ohitetaan ja pysytään tässä.

Olet kyllä ihme tyyppi, kun kertausharjoitukset juuri kuuluuu alhaiseen eläkeikään, ja ne halusit laistaa. Pidettiinkö sinua palveluksessa ihan punatoimiupseerina ?

• Kyvytön.armeijaan kirjoitti:

"sinua tuskin on tarvittu juuri muussakaan."
        -mistä tuonkin nyt olet tietävinäsi, heh!
        Pidettiin luvallani kertausharjoituksissa enemmän kuin sinulla on sormia. Ylittyi lain suurin määrä 100 päivää, tai vrk. Sinua ihmettelen kun luistit kertausharjoituksista ? Jos sota olisi ollut, olisitko hypännyt vihollisen puolelle ? Olet sitä tyyppiä, kuin sodissamme oli muutamia upseerejakin.
        Mikä nyt mukamas oli niin tehtäsi valiolla, ettei olisi kerennyt muutaman päivän kertausharjoituksiin aina joskus. Kun Yk puolellekkin ehdit. Taitaa olla samanlaista kuin Halosen Tarjalla presidenttinä punavankihaudalla, kun toimittaja kysyi, että miksette ole ollut vapaussoturi tilaisuuksissa, siihen Tarja, ettei ole kerinnyt, toimittaja tivasi, että kerkisittehän tännekkin punavankihaudan tilaisuuteen, siihen Tarja että vakaumukseni takia en ole sinne osallistunut.

Aikanaan sanottiin että vallankumous tarvitsee upseereja, oliko se vakaumus niin kova, ettei sosialistina kertausharjoituksiin ollut hinkua ?

Tottakai kirjoitusvirheitä, mutta jos ne ohitetaan ja pysytään tässä.

Olet kyllä ihme tyyppi, kun kertausharjoitukset juuri kuuluuu alhaiseen eläkeikään, ja ne halusit laistaa. Pidettiinkö sinua palveluksessa ihan punatoimiupseerina ?

En minä osaa ottaa kantaa muuhun tuossa sanomaasi, jota on hieman vaikea ymmärtääkin, mutta yksi kysymyksesi on selvä, tämä: " Pidettiinkö sinua palveluksessa ihan punatoimiupseerina ?"

Varmaan pidettiin. Ainakin ylimmät esimiehet pitivät. Eivät he muuten olisi laittaneet minua neljän ensimmäisinä kapteeneiksi ylennettyjen joukossa punikki-Kekkosen ylennettäväksi:))

• OulunUkki

Juurikin niin , ei koulujakäymättömästä karjakon äpärästä ole kertakaikkiaan mihinkään , ei edes lankkipojaksi. Näin on näreet???

• Joku ihailijani - luulenpa tietäväni, kuka - on tehnyt tänne tänään kaksikin avausta, joissa on kysellyt mm., että olinko minä todella isännöitsijä Valiolla. Vastasin, että olinhan minä siellä siinä tehtävässä 15 vuotta, ja laitoin siitä todisteeksi tämän:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/46450817_10156856891719182_334787714266169344_n.jpg?_nc_cat=110&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=4813caff7fbb5e3001b93cc486360372&oe=5C81D613

Kysely jatkui sotilasurastani. En viitsinyt enää todisteita siitä laittaa, sillä heidän pitäisi siitä tarpeeksi tietää, kun olen joutunut jo aikaisemmin laittamaan siitä todisteeksi yhtä ja toista, josta olen voinut olla vähän ylpeäkin, ja kun pyytänyt heiltä todisteita omalta puoleltaan, enkä ole niitä todisteita saanut. Totesin vain, että monena mies eläessään, ja yhdestä merkittävästä elämävaiheestani todisteeksi esitin tämän:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/37795180_10156576480549182_7297047494855229440_n.jpg?_nc_cat=107&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=ad7a556a0a435f44f0c4734a920c28ab&oe=5C765EC2

Kun sittenkin vielä joku oli sitä mieltä, että minä en ole muuta kuin lihana aliupseeri evp, kerroin, että en toki ollut lihava aliupseerina ollessani, en edes kapteenina ollessani, vaan vasta lähes 40 vuotta sitten paremmille tuloille (ja kai parempaan ruokintaankin) päästyäni painoni nousi n. 85 kiloon. Mutta jo muutaman vuoden kurinalaisuutta aterioinnissani noudatettuani olen jälleen parhaan miehuuteni painoluokassa, siis alle 75 kilon. Tässä siitä todisteeksi espanjalaisessa viinikellarissa viime kuussa otettu kuva (pvm tulee näkyville kuvaa nostaen):

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/43522983_10156765934009182_7151948011944280064_n.jpg?_nc_cat=104&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=f9ed48735ecd46f71c6633e9583855c5&oe=5C7729A6

Kun on poistettu ne avaukset, joissa noita asioita kyseltiin ja joihin noin vastailin, laitan tämän vielä tänne. Toivottavasti palstan valvontakin ymmärtää, että olen noille kyselijöille kiinnostavuudessani aivan eri luokkaa kuin keskustapolitiikka, ja antaisi tämän viestini jäädä tähän, josta he varmaan tämän löytävät. Jos evät löydä, jääkööt ikävään, sillä enempää en aio enää heitä informoida.

• Näkyypä tullen tuohon edelliseen useampia kirjoitusvirheitä - joistakin sanoista kirjainten pois jääntiä - mutta eiköhän sanomani tullut selväksi niille, joille sen lähinnä tarkoitin. Nimittäin, kun heidän esityksissään noita "kijoitusvihreitä" - City-Keskustan nimeämänä - on niitä enemmänkin, ja kyllä minä useimmiten olen ymmärtänyt yhtä ja toista heidän esityksistään, jos olen viitsinyt niitä silmäillä.

Hyvää yötä!

• vanha.nettikaverisi
        kapi_ kirjoitti:

Näkyypä tullen tuohon edelliseen useampia kirjoitusvirheitä - joistakin sanoista kirjainten pois jääntiä - mutta eiköhän sanomani tullut selväksi niille, joille sen lähinnä tarkoitin. Nimittäin, kun heidän esityksissään noita "kijoitusvihreitä" - City-Keskustan nimeämänä - on niitä enemmänkin, ja kyllä minä useimmiten olen ymmärtänyt yhtä ja toista heidän esityksistään, jos olen viitsinyt niitä silmäillä.

Hyvää yötä!

Olet unohtanut neuvoni don´t feef the troll. Oletkohan nyt ottanut vähän liian tuhdin iltatömpsyn?

• OletKuolevainenSinäkin
        kapi_ kirjoitti:

Näkyypä tullen tuohon edelliseen useampia kirjoitusvirheitä - joistakin sanoista kirjainten pois jääntiä - mutta eiköhän sanomani tullut selväksi niille, joille sen lähinnä tarkoitin. Nimittäin, kun heidän esityksissään noita "kijoitusvihreitä" - City-Keskustan nimeämänä - on niitä enemmänkin, ja kyllä minä useimmiten olen ymmärtänyt yhtä ja toista heidän esityksistään, jos olen viitsinyt niitä silmäillä.

Hyvää yötä!

Nyt ei tarvetta enään muita moittia kirjainten puutteesta, kun nyt voit itseäsi noin moittia. Tulet huomaamaan ettei elämä netissä ole tavuviivasta tai puuttuvasta kirjaimesta kiinni, muuta oltava osaamista.

• Hinku.yskä

Tuskin valiolta tuo kuva viinikellarissa ? Miksi se siinä sitten on ?
        Käyntikortti ei todista mitään eikä jonkin lehtisen sivu. Valion todistukset
        puuttuu ? että olitko lähettämössä kuormakirjurina, eikä se suinkaan ole isännöintiä.?

ps teetkö itse näitä työtodistuksiasi, kun hinku olla paras ?

• vanha.nettikaverisi kirjoitti:

Olet unohtanut neuvoni don´t feef the troll. Oletkohan nyt ottanut vähän liian tuhdin iltatömpsyn?

Neuvosi oli hyvä ja olen koettanut sitä noudattaa. Mutta eivät ole trolleja nuo kaipailijani, vaan ihan aidosti minä olen heidän suurimman - ja samalla ainoan - kiinnostuksensa kohde täällä; sen he näköjään ovat jo kiirehtineet todistamaan.

Ihan selvin päin, hyväntahtoisuuttani laitoin tuon viestini. Iltatömpsyni ei aiheuttanut niitä "kijoitusvihreitänikään", toivottavasti ei se ole syy sinullakaan siihen, että englanninkielen taitoiseksi sinut tietämänäni kirjoitat sanan feed muotoon feef;))

Mutta nyt olen kyllä jo ottanut iltatömpsyni ja lähden kohta tässä vuoteeseen nyt jo ihan oikeasti toivotellen hyvää yötä, varsinkin sinne H-linnan puoleen, josta kai niitä hyviä neuvoja trollien ruokkimisen kieltämisestä olen saanut!

• OulunUkki

Kapia on niin hauska vedättää. Muutama sana kritiikkiä, niin ukkoriepu ryntää esittelemään kuviaan ja mitättömiä todistuksiaan...ho,hoh hooo.

• KielimiesMinäkin

Sokea taluttaa rampaa, kun kapi opettaa kaverilleen englantia kansakoulupohjalta...ho,hoh,hooo!

• 672

On ne kauheita nuo demarit, yäk miten ihmiset voi olla ärsyttäviä, ei Rinteellä mitään, mitään näyttöä osaamisesta ole, räksyttävä ukko vain .Kaikkea lupaa vain kun ei tarvitse mistään vastata, kohta tulee taas satatuhatta uutta työtötä jotka Rinne sai viimeksikin aikaan. Ei tuollaista vastuunkantajaksi ole.

• Katsoin tv 1:ltä juuri päättyneen A-studion. Siinä tuli esille asiaa, joka pakottaa minut vielä nostamaan tämän avaukseni, jossa 16.11.2018 klo 21:08 jättämässäni viestissä puhun siitä samasta ongelmasta, joka oli teemana tuossa A-studiossa. Nimittäin työvoimapulasta, joka koituu Suomelle kohtalokkaaksi, jos emme pysty saamaan sille ratkaisua.

Tuossa ohjelmassa esitettiin varmasti luotettava tilasto tämän hetken tilanteesta. Työssä olevien - siis elättäjien - määrä meillä on 44 % väestöstä ja työelämän ulkopuolella olevien - lapsien, eläkeläisten ja työttömien, siis elätettävien - määrä 56 % väestöstä. Jos syntyvyyttä ei saada meillä ratkaisevasti suuremmaksi ja jos työperäinen maahanmuuttokin pysyy vain nykyisellään, maalle ja kansalaisille käy vielä todella huonosti.

Syntyvyyttä ei varmaan pystytä lisäämään millään ”vippaskonsteilla”. Ihan ymmärrettävistä syistä sellaiset nuoret avioparit, joilla on työtä, panostavat enemmän työuraansa kuin perheensä lisäämiseen. Poliittiset ratkaisutkaan eivät ole enää aikoihin heitä siihen kannustaneet. Työtä vailla olevien nuorien vielä huonompi tilanne suorastaan pelottaa heitä perheen lisäämiseen. Antti Rinteen kehotukset synnytystalkoisiin eivät taatusti nuoriamme siihen innosta. Apua ei tulisi riittävästi lestadiolaisuudenkaan lisääntymisestä, jonka tuossa em. viestissäni leikkimielellä otin yhdeksi hyväksi apukeinoksi.

Tarvitaan siis lisää maahanmuuttajia, nykyisin työikäisiä ja nuorempia, mieluiten monilapsisia perheitä. Aluksi heistä olisi kustannuksiakin, mutta sitten ne alkaisivat kääntyä voitoiksi maalle ja kansalle. Ensisijaisesti olisi hyvä, jos tulijat olisivat jo tullessaan ns. työperäisiä maahanmuuttajia, mutta sehän ei ole mahdollista aina, kun silloin pitäisi olla täällä työpaikka valmiina, joka edellyttäisi heiltä työpaikan vaatimaa ammatti- ja kielitaitoa. Entistä avoimemmin pitäisi ottaa vastaan muuttajia vaikka turvapaikkaperusteella, pyrkiä saamaan heidät mahdollisimman pian koulutukseen; suomen kielenkin muuttajanuoret oppivat usein hämmästyttävän pian, se on nähty. Suuri este sellaiselle on asenteissamme, se nähdään tällä palstallakin, jolla nähtävä ei onneksi kuvanne suomalaisten enemmistön asenteita.

Miksi minä, 83-vuotias vanhus, tuollaisia ajattelen? Ei minulla tietenkään ole huolta oman, varmaan jo hyvin lyhyen loppuaikani vuoksi. En siis ajattele tuollaisia itsekkäistä syistä, sen ymmärtänette Ajattelen sitä isänmaallisena ihmisenä maamme ja kansamme tulevaisuudelle parasta toivoen. Omatuntoani hieman kolkuttaa, että minäkään en kai ole osaltani tehnyt asiassa tarpeeksi, kun minulla on vain kaksi lasta, eli siltä osin emme vaimoni kanssa väestöämme kasvattaneet, pidimme sen vain ennallaan. Onneksi kaksi poikaamme ovat olleet hieman parempia, kun ovat tuottaneet yhteensä viisi lasta, ja heidän kauttaan minulla ja poikieni äidillä on nyt jo viisi lapsenlapsenlastakin!

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Tässä on se tuolla ylempänä 16.11. sanomani, johon alussa viittaan:

>>Suomen suurin uhka tulevaisuudessa on työvoimapula. Se on hyvin haitallinen jo nytkin. Työvoimapulasta johtuen vuonna 2017 jäi täyttämättä tai syntymättä 60 000 työpaikkaa. ”Työvoimapulan eli täyttämättä jääneiden työpaikkojen määrä oli viime vuonna lähes kaksinkertainen vuoteen 2016 verrattuna ja nousi noin 42 000 työpaikkaan. Uusia työpaikkoja jäi työvoimapulan takia syntymättä yli 18 000”.

Olisi olemassa pelastus noita molempia uhkia vastaan. Nuoria työikäisiä Suomeen halukkaita tulijoita olisi paljon enemmän kuin otamme tänne<<

• Hyi.olkoot.ajatuskin

Jos Antti Rinne lopettaa puheenjohtajana, kuka tilalleen ?
        Kapi siihen vain luottaa että ainut joka saa maan sossukuntoon.

• Puhun hyvin vakavaa asiaa tuossa viestissäni, jossa totean mm. tämän:

>>Työssä olevien - siis elättäjien - määrä meillä on 44 % väestöstä ja työelämän ulkopuolella olevien - lapsien, eläkeläisten ja työttömien, siis elätettävien - määrä 56 % väestöstä>>

Kevennetään vähän. Tein myöhemmin, vasta tänä aamuna avauksen SOTE:sta on hyötyä. SOTE:sta nyt nähtävänä mahdollisesti toteutuessaan olisi varmaan sellainen hyöty, että kun olisi ihmisiä, joiden pääsy terveydenhuollon piiriin vaikeutuisi, näin vanhoiksi - 83-vuotiaiksi - elävien ihmisten määrä vähenisi, ja se muuttaisi myönteisesti elättäjien ja elätettävien asetelmaa;))

Arvostanette sitä, että asenteeni on tällainen tällaisena elätettävänäkin.

• En usko kokonaisvaltaiseen työvoimapulaan. Siitä pitää huolen kasvava automaatio. Alakohtaista pulaa osaajista toki varmasti ajoittain nähdään, johtuen maamme koulutussuunnittelijoiden surkeasta kyvystä ennakoida tulevia työvoimatarpeita sekä koulutuksemme vanhakantaisuus, jossa pääpaino asetetaan nuorten pitkäaikaiselle peruskoulukselle sen sijaan, että varauduttaisiin aikuisväestön nopeisiin ammatinvaihdoksiin riippuen työn kysynnästä eri ammattialoilla. Tästä johtuen meillä tulee olemaan jatkossakin samaan aikaan sekä työttömiä että pulaa työvoimasta.

• Pystyyn_kuollut kirjoitti:

En usko kokonaisvaltaiseen työvoimapulaan. Siitä pitää huolen kasvava automaatio. Alakohtaista pulaa osaajista toki varmasti ajoittain nähdään, johtuen maamme koulutussuunnittelijoiden surkeasta kyvystä ennakoida tulevia työvoimatarpeita sekä koulutuksemme vanhakantaisuus, jossa pääpaino asetetaan nuorten pitkäaikaiselle peruskoulukselle sen sijaan, että varauduttaisiin aikuisväestön nopeisiin ammatinvaihdoksiin riippuen työn kysynnästä eri ammattialoilla. Tästä johtuen meillä tulee olemaan jatkossakin samaan aikaan sekä työttömiä että pulaa työvoimasta.

Saatatpa olla oikeassa. Niin alan arvella, kun näkemyksesi saa tukea hyvin viisaalta taholta:

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/265066-esko-valtaoja-turun-sanomissa-synnytyslakko-suomeen-huonosti-ovat-asiat-kun-ainoa

Mutta sittenkin... No, en ala enää pohtia, vaan heittäydyn itsekkääksi toteamalla: tehkööt ja tapahtukoon mitä tahansa, eihän se ole enää minun murheeni.

• Kiljavan.oppilas

• Diplomi-Dan
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

En usko kokonaisvaltaiseen työvoimapulaan. Siitä pitää huolen kasvava automaatio. Alakohtaista pulaa osaajista toki varmasti ajoittain nähdään, johtuen maamme koulutussuunnittelijoiden surkeasta kyvystä ennakoida tulevia työvoimatarpeita sekä koulutuksemme vanhakantaisuus, jossa pääpaino asetetaan nuorten pitkäaikaiselle peruskoulukselle sen sijaan, että varauduttaisiin aikuisväestön nopeisiin ammatinvaihdoksiin riippuen työn kysynnästä eri ammattialoilla. Tästä johtuen meillä tulee olemaan jatkossakin samaan aikaan sekä työttömiä että pulaa työvoimasta.

Lisäksi "pätevyysvaatimukset" joita asetetaan työnhakijoille, siis ne "tiploonit", eikä se onko halukas, ja oppinut mahdollisesti ilman "tiplooneja", siis tekemällä homman - ei ole ratkaisevaa. Suomi on ajanut itsensä "tiplooni" maaksi, joka syö tämän junttilan haluttavuutta osaajien keskuudessa.

• TämäTiedetään
        kapi_ kirjoitti:

Puhun hyvin vakavaa asiaa tuossa viestissäni, jossa totean mm. tämän:

>>Työssä olevien - siis elättäjien - määrä meillä on 44 % väestöstä ja työelämän ulkopuolella olevien - lapsien, eläkeläisten ja työttömien, siis elätettävien - määrä 56 % väestöstä>>

Kevennetään vähän. Tein myöhemmin, vasta tänä aamuna avauksen SOTE:sta on hyötyä. SOTE:sta nyt nähtävänä mahdollisesti toteutuessaan olisi varmaan sellainen hyöty, että kun olisi ihmisiä, joiden pääsy terveydenhuollon piiriin vaikeutuisi, näin vanhoiksi - 83-vuotiaiksi - elävien ihmisten määrä vähenisi, ja se muuttaisi myönteisesti elättäjien ja elätettävien asetelmaa;))

Arvostanette sitä, että asenteeni on tällainen tällaisena elätettävänäkin.

Ainahan sinä olet elätettävä ollut. Verorahoilla loisinut. Armeijassa ja Valiolla, Valio kun elää maataloustukiaisten varassa.

• HyväJuttuTuo

Hauskaa Kapi, että olet ottanut profiilikuvaksesi tuollaisen hassun sketsihahmokuvan. Osoittaa lapsenmielisyyden olevan vielä tallella.

• Kyllä tuo profiilikuvani kuvasi minua ihan realistisesti oli muutama viikko sitten napattu. Mutta vaihdanpa nyt kuvan hieman vanhemmalta ajalta. Tänään on lastenoikeuksien päivä, ja minäkin olen ollut joskus lapsi, kuten nähdään tästä profiilikuvastani, joka on otettu n. 80 vuotta sitten.

(Kyllä tämäkin kuva minua paremmin kuvaa kuin esim. palstan "evp-upseeri/metsänhoitajan" profiilikuvat)

• HyväJuttuTuo
        kapi_ kirjoitti:

Kyllä tuo profiilikuvani kuvasi minua ihan realistisesti oli muutama viikko sitten napattu. Mutta vaihdanpa nyt kuvan hieman vanhemmalta ajalta. Tänään on lastenoikeuksien päivä, ja minäkin olen ollut joskus lapsi, kuten nähdään tästä profiilikuvastani, joka on otettu n. 80 vuotta sitten.

(Kyllä tämäkin kuva minua paremmin kuvaa kuin esim. palstan "evp-upseeri/metsänhoitajan" profiilikuvat)

Ei noin typerää naamaa ole kellään, sketsihahmon olet lainannut jostain. Vai mitä?

• S24uomlaineN

Nuorisgallup
      Keskusta 14% ei häävi, mutta ei katasrofi
      SDP 8% kertoo kaiken, eikä nousu koska SDP kertoi Jarrko Elorannan suulla ensi vaalikauden tavoitteeksi nuoreten syrjäyttämisen työmarkkinoilta ja eläkeikää lähestyvien suojelemisen.

• jepsjepskunvaanihmettele
    • eduskuntavaalit

Keskusta lipoo SDP:tä edukunta vaaleja silmälläpitäen hallituskumppaniksi. Toisena haaveilevat Kokoomusta ,kolmanneksi yhteistyökumppaniksi. Taitaavat tietää, että kannatus on hiipunut ja hallitus paikkaa tuskin tulee. SDP :n kannatus kun on nousujohteinen,mutta se ei tule mahtumaan noiden kaveriksi hallitukseen ,ei millään ilveellä,ellei myy aatteitaan ja ryhdy seteliselkärankaiseksi. Tosin se koituisi SDP:lle kohtalokkaksi ja asettaisi lähinnä Suomalaisen toteutumisen demokratian kyseenalaiseksi ja vaikeuttaen tulevia vaaleja äänestäjien näkökumasta .

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      7566
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      54
      5678
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      69
      3177
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2723
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1648
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      208
      1523
    7. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1149
    8. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      252
      1131
    9. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      329
      1127
    10. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      32
      1021
    Aihe