Tarkkaavaisuushäiriöstä

Olen aina pitänyt tarkkaavaisuushäiriöitä, (kuten ADHD) outojen ja levottomien ihmisten ongelmana. Katselin kuitenkin taannoin dokumentin tarkkaavaisuushäiriöisistä aikuisista ja vaikka pidinkin dokkaria pitkälti Amerikkalaisena humpuukihysteriana, sai erään siinä esiintyneen ihmisen kertomus minut pysähtymään hetkeksi. Huomasin silloin itsessäni piirteitä, joita en koskaan aiemmin ollut tullut ajatelleeksikaan.

Dokumentin henkilö kertoi ajasta, jolloin aloitti opiskelut yliopistossa. Hän kertoi, että sitä ennen olivat opinnot sujuneet jokseenkin hyvin, koska oli aina jotain ulkopuolista kontrollia. Muuttaessaan toiselle paikkakunnalle loppui vanhempien kontrolli, eikä yliopistokaan sellaista tarjonnut. Hän kertoi vajonneensa vähitellen mustaan aukkoon, missä ei kerta kaikkiaan kyennyt keskittymään opintoihinsa enää laisinkaan ja opintomenestys oli sen mukainen. Hän ei muistaakseni tarvinnut lääkehoitoa, mutta hankki sen sijaan itselleen harrastuksen, missä ei voinut antaa ajatusten harhailla, vaan missä oli oltava koko ajan keskittyneenä.

En itse kokenut ensimmäistä kertaa yliopistoon mennessäni putoavani mustaan aukkoon. Sen sijaan seilasin siellä samalla tavoin tuulen mukana kuin olin mennyt läpi peruskoulun, ammattikoulun ja lukionkin. Toisin sanoen tein kaiken sen kummemmin miettimättä taikka suunnittelematta. Aineistoihin ei tarvinnut liian pitkäksi aikaa keskittyä ja hyvällä muistilla pääsi kokeista läpi aina yhdellä lukemisella, aina ei tarvittu sitäkään. En muista, että olisin peruskoulussa tehnyt läksyjä ensimmäisen luokan kirjoitusharjoituksien jälkeen ollenkaan. Yliopistossakaan ei aluksi tarvinnut juuri mihinkään keskittyä ja se sopi minulle. Kun opinnot alkoivat olla vaativia, luistin kaikesta yhä enemmän eivätkä opinnot lopulta edistyneet juuri lainkaan ja keskeytin opinnot.

Seuraavaksi lähdin opiskelemaan toiselle paikkakunnalle, koska ajattelin, että jos pysyttelen erossa kaikista baaritutuista, voin keskittyä opintoihini kaiken muun sähläämisen sijasta. Se toimi aluksi, koska opinnot olivat uudelta ja mielenkiintoiselta alalta. Pian tentteihin lukeminen alkoi kuitenkin tuntua vaikealta. Siis vaikeaa ei ollut lukeminen ja oppiminen, vaan lukemiseen ryhtyminen. Tuntui, ettei viitsi vielä aloittaa, koska joutuu kuitenkin kohta lopettamaan jostain syystä. Saattoi mennä päiviäkin, ettei saanut aloitettua lainkaan. Lopulta tenttiin oli luettava muutamat aluspäivät yli 12h päivässä, eikä sittenkään ehtinyt kaikkea lukea.

Muistan lapsuudestani, että katsellessani televisiosta jotain mielenkiintoista ärsytti minua suunnattoman paljon, että siskoni tuli samaan huoneeseen keskustelemaan jotain äitini kanssa. Nämä tilanteet johtivat yleensä riitaan. Tentteihin lukiessa tilannetta puolestaan helpotti, että minulla oli samanaikaisesti musiikki soimassa ja videolta pyöri jokin vanha elokuva. Musiikki piti muualta kuuluvat äänet poissa ja katseensa saattoi välillä kääntää tenttikirjasta elokuvaan, minkä olin jo nähnyt. Siitä katse palasikin hyvin pian takaisin kirjaan.

Gradun tekeminen oli iso haaste, sillä tapani mukaan en sitä halunnut etukäteen juuri suunnitella. Keksisin sille vain mielestäni vetävältä kuulostavan nimen ja sen jälkeen gradu käytännössä kirjoittaisi itse itsensä. No, keksin kyllä vetävän nimen, mutta itseään se gradu ei siitä huolimatta kirjoittanut. Huomasin pian, etten tiennyt aiheesta juuri mitään ja meni jokseenkin vuosi, että olin lukenut aiheesta riittävästi. Menin jopa kesäksi alan töihin, että ymmärtäisin käytäntöäkin.

Kun tuli viimein aika kirjoittaa gradu, ei se onnistunut opiskelupaikkakunnan asunnossani lainkaan. Ahdistuin jo ajatuksesta, että minun pitäisi istahtaa sen työn ääreen. Lopulta lähdin takaisin entiselle asuinpaikkakunnalle naisystäväni luokse, joka suurta ymmärtäväisyyttä osoittaen järjesteli minulle työhuoneen makuuhuoneeseen. Siellä saatoin huudattaa kuulokkeista musiikkia ja keskittyä kirjoittamiseen ja lähteiden pikkutarkkaan tarkisteluun. Kirjoittamiseen ryhtymisestä oli gradu valmis kahden kuukauden sisällä, mutta en olisi siinä onnistunut ilman, että naisystäväni olisi työhuonetta järjestänyt ja pitänyt minua valvovan silmänsä alla.

4

86

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jatko:

      Mitä tarkkaavaisuushäiriöihin tulee, en ole ikinä ollut levoton lapsi, siis mikään häirikkö, mutta en minä silti ole juuri opetukseen osannut keskittyä. Koulussa ajatukseni harhailivat aina omissa maailmoissaan ja jos minulta jotain kysyttiin, jouduin vastaamaan jotain käsittämätöntä, mitä seurasi pilkkanauru muulta luokalta. Yleensä vietin aikani lukemalla oppikirjoja oppituntien aikana, enkä juuri piitannut yleisestä hölinästä taikka opetuksesta. Minusta yleinen hölinä ja opetus olivat jokseenkin sama asia. Toisen kerran yliopistossa ollessani päätin seurata luentoja kunnolla ja kirjoitin muistiinpanot joka luennolta. Se auttoi keskittymään luennointiin, mutta pian alkoivat luentomuistiinpanot täyttyä muotokuvahahmotelmilla muistiinpanojen sijasta.

      Tarkkaavaisuushäiriö todetaan ihmisen ongelmaksi yleensä silloin, kun hän aiheuttaa sen vuoksi häiriötä muille. Sen sijaan, jos ihminen on omissa maailmoissaan, ei häneen yleensä kiinnitetä mitään huomiota. Olen itse pitänyt itseäni lähinnä laiskana, enkä halua nytkään vedota mihinkään häiriöön saamattomuuteni vuoksi. En myöskään pidä keskittymiskykyäni huonona, sillä pystyn keskittymään ajoittain herpaantumatta pitkiäkin aikoja. Jostain syystä en vain kykene aina valitsemaan, mihin minun tulisi herpaantumatta keskittyä.

      Päihteet ovat kuuluneet jollain tavalla elämääni varhaisnuoruudesta asti, mutta ymmärsin jo silloin pysyä erossa imppaus ja huumepiireistä. Alkoholi on sen sijaan maistunut. Nyt kun asiaa vanhempana ja kenties viisaampana mietin ja muistelen, on alkoholi tuonut mukanaan impulsiivista käyttäytymistä ja paljon, mutta oikeassa mitassa annosteltuna se myös auttaa keskittymään, kuten esimerkiksi tämän kirjoituksen tekemiseen.

    • Jepuliiiz

      Jii itellä on add ja voin sanoo et yhtä helvettii välillä koulut meni mite meni ja muutenki arki elämä o normaaleihin verattuna iha hukassa. Perus koulun jälkee oikeestaa ollu yhtä vuoristorataa. Ihmis suhteet menny vituiks. pitäs varmaa ettii muija joka on kans yhtä hukas oleva tarkkaavaisuushäiriöinen.Kuitenki positiivista on että csää pystyn pelamaan tosi keakittyneesti.

    • narrative
    • narrative

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe