No nyt siinä kävi mitä olin pelännyt jo pitemmän aikaa eli virtalukko teki lopullisen lakon. Auto on BX 1.4 -89.
Kun vähemmän olen autoja murtanut niin tarvitsisin kiiireeellisiä neuvoja miten saan vanhan virtalukon pois, miten rattilukko lähtee päältä ja kuinka saan startattua. sen verran sain purettua että näin virtalukkoon tulevia johtoja olevan n. 3-4 kpl punaisia ja samanverran valkoisia.
virtalukko rikki
4
3829
Vastaukset
- Visa-mies
Joo, ne johdot menee sinne jonnekin, muistaakseni jalkatilaan, ja on helposti irrotettavissa. Ovat yhdellä liittimellä kiinni. Minulla kävi vastaavanlainen tapaus.
Oireileeko sillä tavalla, että avain ei liiku mihinkään? Meillä oli nimittäin tällainen tapaus. Ja auto tietenkin 15 km päässä kotoa. Siinä on muistaakseni virtalukon kyljessä sellainen erittäin pieni tappi, joka estää sen lukon irroittamisen. Sitä muistaakseni pitää yrittää painaa, jotta lukko lähtee irti. Ei meillä ainakaan ollut helppo homma, kun ei tiedetty mitä tehtiin. Aivan tasan tarkkaan en muista miten homma noin oppikirjassa menee.
HUOM! Irrotusprosessin jossain vaiheessa aikamme renkutettuamme saatiin kuin ihmeen kaupalla avain kääntymään virtalukossa. Se ratkaisi meidän ongelman, ja saatiin auto kotiin. Kotona oli aikaa perehtyä asiaan rauhallisemmin. Kokeile ihmeessä irroittamista tappia painamalla ja lukon renkutusta sekä samalla aika ajoin avaimen kääntämistä. Saattaa onnistaa. Meillä homma hoitui "ei tiedolla, ei taidolla, vaan tuurilla."
Kyselin minä tutultakin hädissäni, kun hän oli nuoruudessaan auton jos toisenkin ilman avaimia käynnistellyt, että miten toimitaan. Siinäkään en nyt yleismaailmallisemmin osaa auttaa, mutta rattilukko menee käsittääkseni pois päältä laittamalla lukon paikalle (kun lukko on irti) meisselin pitämään rattilukon kielekettä sisällä. Sitä en muista miten auto neuvottiin käynnistämään.
Turvallisin homma on hakea uus lukko avaimineen, samalla kun paikan päällä irroittaa, niin paikalleen laittaminen sujuu kuin tanssi. Joku varmasti osaa neuvoa paremminkin, mutta tällasta kertoilin muistitietoihin nojautuen, kun sinulla on kiireinen tilanne päällänsä. - RemonttiRane
Ensin ratin ympäriltä muovit pois. Jos avain kääntyy lukossa, käännä avain ensimmäiseen asentoon. Silloin lukitustappi (joka on yläpuolella) painuu kevyesti sisään. Toinen konsti on porata lukkopesä säpäleiksi niin, että tappi painuu alas. Tai vaihtoehtoisesti tuurnalla ja kunnon vasaralla sääliä tuntematta mottaat lukitustapin alas. Sitten irroita pikkuruuvi, joka on muistakseni melkein vastapäätä lukkorungon toisella puolella.
Pudota sulakerasia alas. Seuraa virtalukolta tulevia johtoja ja irroita asianomaiset liittimet. Voit ehkä joutua irrottamaan niiden edestä pari muuta, mutta ei hätää - et voi panna niitä väärin takaisin.
Vedä lukkopesä johtoineen ulos reiästä.
Ja uusi menee käänteisessä järjestyksessä (eikä sitä tarvi mäntätä. ;) )- BX
Välttämättä virtalukko ei ole loppu, vaan avain on kulunut. Kokeile vara-avaimella, jos löytyy tai teetä tarvikeavain. Virtalukko yleensä kestää väh. 300 tkm, mutta kulunut avain saattaa aiheuttaa ongelmia jo 200 tkm:ssä.
- virtaa
BX kirjoitti:
Välttämättä virtalukko ei ole loppu, vaan avain on kulunut. Kokeile vara-avaimella, jos löytyy tai teetä tarvikeavain. Virtalukko yleensä kestää väh. 300 tkm, mutta kulunut avain saattaa aiheuttaa ongelmia jo 200 tkm:ssä.
Vikahan oli siinä ettei avain mennyt kuin vajaan sentin sisään, eikä mikään tuntunut auttavan ja vara-avain katkesi vielä kaikenhuipuksi lukkopesään. Koska tilanne oli kiireinen löin vasaralla ja isolla ruuvimeisselillä koko lukon "paskaksi" ja katkoin johdot ja vedin lukon ulos. Johtoja yhdistelemällä sain auton käyntiin. Kyllä siperia opettaa. Kiitoksia neuvoista
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek184541Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia5032420Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1421981Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.181779- 791543
- 1461505
- 111061
- 93900
Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik39827- 118818