Dissosiaatiohäiriö

hukkaputkilinjasto

Miten psykiatri diagnosoi dissosiatiivisen persoonallisuushäiriön?? Miten se voidaan erottaa klassisesta skitsofreniasta ja miten tämä autenttinen dissosiatiivinen persoonallisuushäiriö sitten hoidetaan nykyään?? Haluaisin, että minut viimeinkin diagnosoidaan oikeasti oikein, eikä vaan tuputeta sitä skitsofrenian alatyyppihäiriökirjoa. kuka on suomessa erikoistunut dissosiaatioon?? Kuka voisi tehdä minulle dissosiaatiohäiriötestit?? mulla on merkittävä trauma lapsuudessa juuri siinä 5-8 vuotiaana ja se on ollut käänteentekevä koko mun elämässä. mulla on hävinnyt kokonainen yksi vuosi pois mielestä ja olen koittanut keksiä siihen jonkun tarinan, että mitä silloin tapahtui ja mulla on kerran jo dissosiaatiohäiriö diagnosoitu, mutta myöhemmin lääkäri on todennut, että se on skitsofrenian kirjoon kuuluva häiriö mulla. raja on kuitenkin häilyvä ja pitää olla erittäin erinomainen psykiatri, jotta näkee tämän dissosiaatiohäiriön eron verrattuna esim skitso-affektiiviseen häiriöön. Mun lapsuudentrauma käsittelee sitä, että 7- vuotiaana gynekologisen leikkauksen yhteydessä sain tietää, etten tule sen perusteella saamaan lapsia ja että minut saatetaan myös huostaanottaa, koska lääkäri epäili väkivaltaa. No mä kumminkin vammauduin balettitunnilla silloin ja mun kertomusta ei uskottu. Siitä trauma, joka jatkuu aina vaan... läheiseni saavat vieressä lapsia, mä en!!

3

827

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dissoa

Dissosiaatiossa persoonallisuus on jollakin tapaa hajonnut tai jakaantunut.. Henkilöllä voi olla useita ns.osia. Oirekuvaan kuuluu myös muistamattomuus yleensä traumaattiseen tapahtumaan. Tässä on vinha ero normaaliin unohteluun verrattuna. Kirjotitkin että on muistikatkoja lapsuuden ajoilta joka viittaa vahvasti dissosiaatioon. Skitsofreniaan ei kannata tätä verrata, sikäli kun skitsofreniakaan ei taida nykytietämyksen mukaan olla sellainen aivosairaus kuin on annettu ymmärtää. Lääkäri epäili siis väkivaltaa, mutta oliko tätä todella? Koetko traumatisoituneesi siis tästä gynekologisesta operaatiosta vai nimenomaan uutisesta jonka mukaan et voi lisääntyä? Onko asiaa käsitelty miten kun sait tämän tiedon? Päivi Maaranen Kuopiosta on perehtynyt tähän asiaan. Olen käynyt vastaanotolla.

• JokuJostain

On siihen joitakin dissosiaatio kyselylomakkeita ainakin, ja scid-d haastattelu mutta en tiedä onko kyseinen haastattelu käytössä Suomessa. Diagnoosi varmaan perustuu paljolti seurantaan. Skitsofrenia ja DID kyllä muistuttavat toisiaan. Miten psykoosilääkkeet ovat tehonneet? Yleensä eivät tehoa dissosiaatiohäiriöihin.
      Englanniksi muuten löytyy paljon enemmän tietoa mielenterveyden häiriöistä kuin suomeksi, myös tuosta DID:stä josta löytyy suomeksi aika heikosti. :)

• Nytmeneeparemmin

Minulla on diagnosoitu persoonallisuuden jakauma psykiatrin toimesta kun olin päiväsairaalassa muista ongelmista johtuen. Vaikea traumaattinen menneisyys on aiheuttanut paljon erilaisia ongelmia.
      Minulla on toinen persoona jonka tekemisistä en tiedä mitään. Paitsi sen mitä muut kertovat. Ei ole mukava tyyppi.
      Tekee siis ihmissuhteista välillä haastavia.

Onko sinulla selkeästi toinen persoona, vai meneekö sinulta vain muisti..? Erillinen persoona tulee kyllä yleensä ilmi muiden ihmisten puheista jos sellainen on. Ensimmäinen seurustelusuhteeni kärsi pahasti toisen persoonani julmuudesta. En tiennyt silloin mistä oli kysymys. Epäilivät jotkut jopa että olen riivattu. Itse häpesin enkä ymmärtänyt mikä minua vaivaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko sulla

suoja työ paikka? 🤔🤷‍♂️
      Ikävä
      34
      3976
    2. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      13
      1899
    3. Oletko nainen alkanut kammoamaan minua

Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom
      Ikävä
      63
      1354
    4. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      95
      1286
    5. Toivoisitko Rakas vielä?

Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.
      Ikävä
      68
      1185
    6. Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen

Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A
      Kotimaiset julkkisjuorut
      5
      1031
    7. Koska tajusit silloin aikanaan

että olin ihastunut sinuun? 🤭😍 Taisin olla aika läpinäkyvä 🫣❤️
      Ikävä
      47
      941
    8. Keskustelua kasteesta

You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti
      Kaste
      333
      904
    9. Ihan pieni näkeminen vaan

👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥
      Ikävä
      26
      901
    10. En haluaisi kaiken kuihtuvan pois

ilman, että olemme voineet jutella rauhassa kasvotusten... Mutta mistä ihmeestä löydän sinut?
      Ikävä
      39
      882
    Aihe