Minulla on pitkään käyttämättä ollut Ford 5000 vm. 1974 ja moottori jämähtänyt jumiin. Mitä tehdä, että saa uudelleen käyntikuntoon? Tunteja on paljon, arviolta vähintään 15000tuntia, joten onko koneremontin tarve vai selviääkö vähemmällä?
Ford 5000 kone jumissa, mitä tehdä?
31
4510
Vastaukset
- Osa-aikaeläkeläinen
Laita kysymyksesi Taavetti-tallin Muut merkit osastolle. Siellä on sellaiset fakiirit jotka tietävät mitä pitää tehdä.
- Traktorifakiiri
15000 tuntia ei ole traktorille yhtään mitään, se tuntimittarin lukema on vain suuntaa antava, yleensä tyhjäkäynnillä mittari ei pyöri, tai alhaisilla kierroksilla pyörii hitaammin.
- Voortillakinajeltu
Pistä kysymyksesi "Masinistit", palstalle, niin saat heti tänään monta asiantuntevaa vastausta. Siellä on ihan oikeita traktoritietäjiä, ja varsinkin Fordvirtuooseja. Täällä mainostetulla Taavettipalstalla näkyy viimeinen kirjoitus olevan syyskuun alkupuolelta.
- konejumissa
Eli kukaan teistä ei osaa kertoa, että mitää minun pitää tehdä tuolle Ford 5000 moottorille!! Sen verran me nyt tehtiin, että yritettiin hinata ja käynnistää, mutta ei inahdakaan. Kone ei pyöri yhtään.
Ilmeisesti kansa auki ja katsotaan, että onko mäntien päälle tullut vettä (kondensoitunut?) ja sitten jotenkin mätiä vain liikkeelle. Ajattelin sorvata koivusta sopivan pötikän, millä voi varovasti vaikka lekan kanssa koettaa, josko irtoaisi. Varmaan jotain korjaamohajua pitää ensin laittaa liuottamaan, olisi CRC hyvää?- Pasi_Kunnari
Ota ekaksi suuttimet irti, ja suhauta reijistä CRC:n bräkleeniä ja anna liota. Kokemuksesta tiedän, kun emännän ruohonleikkuri öljyn vähyyden takia leikkasi kiinni. Otin tulpan irti ja suhautin ko ainetta, niin kas kummaa narusta nykäisemällä mäntä alkoi taas liikkua. Tulppa kiinni ja öljynlisäyksen jälkeen muutama nykäisy narusta ja niin leikkuri alkoi taas säksättää ja on toiminut siitä asti. Toki voorttia pitää varmaan kampiakselin päästä edestakaisin nitkuttamalla yrittää saada varovasti männät liikkeelle. Tällä pienellä toimenpiteellä nähdään onko toiveitakaan saada moottorista vielä toimivaa, ennen järeämpiä toimenpiteitä. Ja hiukan malttia, ja bräkleenille aikaa tehdä tarkoituksensa. Jos on vuosia ollut jumissa, niin ei varmaan päivässä näe tuloksia tästä toimenpiteestä.
- Pasi_Kunnari
Pasi_Kunnari kirjoitti:
Ota ekaksi suuttimet irti, ja suhauta reijistä CRC:n bräkleeniä ja anna liota. Kokemuksesta tiedän, kun emännän ruohonleikkuri öljyn vähyyden takia leikkasi kiinni. Otin tulpan irti ja suhautin ko ainetta, niin kas kummaa narusta nykäisemällä mäntä alkoi taas liikkua. Tulppa kiinni ja öljynlisäyksen jälkeen muutama nykäisy narusta ja niin leikkuri alkoi taas säksättää ja on toiminut siitä asti. Toki voorttia pitää varmaan kampiakselin päästä edestakaisin nitkuttamalla yrittää saada varovasti männät liikkeelle. Tällä pienellä toimenpiteellä nähdään onko toiveitakaan saada moottorista vielä toimivaa, ennen järeämpiä toimenpiteitä. Ja hiukan malttia, ja bräkleenille aikaa tehdä tarkoituksensa. Jos on vuosia ollut jumissa, niin ei varmaan päivässä näe tuloksia tästä toimenpiteestä.
Niin ja lisäksi voit havainnoida öljypohjan tyhjennystulppaa löysäämällä, onko sieltä tulossa pakkasnestettä vai öljyä. Tuo voi kertoa sitten jo kohdistetummin, onko putkessa tai lohkossa syöpymää, joka on sitten tehnyt omat temppunsa.
- Voortillakinajeltu
Hinaamalla se ei lähde, välitykset on niin päin, että moottori pyörii yhdellä pyörän kierroksella ties kuinka monta kiekkaa. Pistä nyt kuitenkin kysymys Masinisteille ennenkuin teet itse mitään hölmöä. Siellä on niitä miehiä jotka on irroitelleet semmoisia moottoreita tusinoittain, ja neuvovat mielellään. Liotushoitoa ohuella öljyllähän se tietysti ensin vaatii.
- joojooo
Suuttimet irti ja polttoöljyä mäntien päälle liottamaan. Jos on ollut se (liian) tyypillinen tilanne että traktori pihalla eikä pakoputken päässä mutkaa tai läppää niin voi olla moottori tukevasti jumissa ja venttiilit ja istukat syöpyneet pilalle.
- konejumissa
Läppä on pakoputken päässä ja lisäksi vielä peltipurkki varmistuksena läpän päällä. Muuten on ollut kyllä ulkona.
- joojooo
konejumissa kirjoitti:
Läppä on pakoputken päässä ja lisäksi vielä peltipurkki varmistuksena läpän päällä. Muuten on ollut kyllä ulkona.
Joo. Kumma juttu sitten että on niin jumittunu, yleensä jos moottori ei saa vettä pakoputken kautta niin se ei jumitu vailkka olisi kuinka pitkään käyttämättä.
- konejumissa
joojooo kirjoitti:
Joo. Kumma juttu sitten että on niin jumittunu, yleensä jos moottori ei saa vettä pakoputken kautta niin se ei jumitu vailkka olisi kuinka pitkään käyttämättä.
Niinpä! Oli melkoinen yllätys, että kone on jumissa!! Pieni mahdollisuus toki on, että tuota traktoria on jotenkin sabotoitu, eli esim. kaadettu vettä pakoputkeen. Meillä on ollut joskus aikoinaan yhteen traktoriin laitettuna hiekkaa peräöljyjen joukkoon. Ei nyt tietty ole kummoinen juttu ottaa kansi irti ja katsoa, että mikä vikana, mutta kokeilen tuota polttoöljyä suuttimien reikien kautta. Onhan tässä talvea tulossa remonttiin...
- sapeli1234
Ota starttimoottoori irti ja nitkuttele sorkkaraudalla myötäpäivään hammaskehältä, varo katkaisemasta vauhtipyörän hammasta. Vaihde vapaalle ja pikkuhiljaa jumitus poistuu.
- KytkinJumi
Ettei olis kytkin jumissa. Joskus naapurin Foortti oli jumissa ja silloin kytkin oli ikään kuin liimautunut kiinni eikä irrottanut ollenkaan. Hinasivat ja yrittivät laukasta jumia.
- konejumissa
Kytkin ei ole jumissa, vaan irroittaa ihan hyvin. Eli voi hinata hyvin vaihde päällä kytkin pohjassa, mutta kone ei lähde pyörimään suurimmallakaan vaihteella, kun nostaa kytkimen ylös.
- NUHVI
Naapurilla aikanaan Nuffield 10/60 kytkin jäi jumiin booriakseliin pitkän seisonnan aikana, että
ei auttanut vaikka porasi kytkikoppaan 12 millin reijän josta yritti laitaa kaikenlaisia liuottimia.
CRC tä,notkeaa öljyä yms . Ei auttanut kuin katkaista Traktori ja vaihtaa samalla uudet kytkinlevy ja paineasetelma .Oli kyllä aika iso homma mutta tuli hyvä ja on pelannut vuosia
moitteetomasti- konejumissa
Ei ole traktorin katkaisu iso homma.
- jake_52
Fordissa on märät putket ja luultavasti voi olla, että nesteet päässy väärälle puolelle. 15000 tuhatta tuntia minun mielestä alkaa jo olemaan aika paljon ja kone lohkoontunut jumiin, eli eihän tossa muuta kannata tehdä kuin purkaa kone ja vaihtaa mitä tarvitaan.
- Voortillakinajeltu
Voi herran tähden! Kun siinä Fordissa ei ole sylinteriputkia ollenkaan.
- konejumissa
Ford 5000 lohko on kyllä vaan työstetty tehtaalla mittoihinsa, ei ole mitään irroitettavia sylinteriputkia. Ajattelin tehdä jossain vaiheessa jonkinlaisen koneremontin tuohon Ford 5000, näyttäis olevan aika sopivan hintainen tuo moottorinkorjauspaketti. https://www.agrilineproducts.com/parts/engine/engine-overhaul-kit-pre-force-3455.html
En ole vielä ehtinyt tekemään mitään tuolle traktorille, kun on mennyt ajat ihan muussa puuhassa, enempi puusepän hommissa, kun piti saatella isä viimeiselle matkalle ja muutakin puuhaa on siihen liittyen ollut.
- Voortillakinajeltu
Jos minun olis, niin porauttaisin sen lohkon ja pistäisin sinne putket. Ei se poraus hirveitä maksa, ja sitten vehje on kuin uusi. Työ on kuitenkin senverran iso, että kannattaa tehdä kunnolla. Ainakin Tampereella on yksi moottorikoneistamo joka on poraillut niitä mielestäni ihmismoiseen hintaan.
- Kannen_oikaisuttanut
Isojoen Konehalli, siis IKH, Kauhajoella tekee noita hommia. Foortit on muutenkin IKH:n lempilapsia, eli siellä tiedetään jetsulleen kuinka homma tehdään.
- konejumissa
Tuossa satsissa olis ne putket, jota tuolla jo edellä esitin... https://www.agrilineproducts.com/parts/engine/engine-overhaul-kit-pre-force-3455.html
On tuttu kaveri, jolla on koneistamo, että ei varmaan ole ongelma asentaa putket paikoilleen.
- Menovesi
Ei se kaveri ihan väärässä ollut kun kertoi 5 tonnisen moottorin sylinteriputkista. Mutta kyse ei kuitenkaan ole märistä sylinteriputkista, vaan jo tehtaalla lohkolle tehdystä korjauksesta huokoisen lohkon valun takia.
Lukekaa tuosta: https://sarkisi5000.wordpress.com/2005/11/29/asiaa-fordista-sarjanumerot/
Yksi mielenkiintoinen merkki on viisisakarainen tähti "B":n ja kuuden numeron välissä. Tämä tähti kuulemma kertoo, onko sylinterit sleevattu eli putkitettu jo tehtaalla. 3.8 litran varhaisissa moottoreissa kuulemma on usein nuo putkitukset, ja 4.2 litrankin lohkoja on putkitettu huokoisen valun takia.
Vielä toinen kummallisuus on näiden moottoreiden kannentiivisteet.
Suomesta ei saa juuri sopivaa kannentiivistettä, ovat liian paksuja, jolloin puristussuhde pienenee niin paljon että käunnistys jo muutaman aseen pakkasessa huononee ratkaisevasti. Mikä tuntuu käsittämättömältä on se, että petrooli koneen tiiviste on sopiva. Kun jouduin vaihtamaan aikoinaan kannentiivisteen, tiesin tämän jutun mutta en uskonut, ja nyt käynnistys ongelmat pakkasella. - Voortillakinajeltu
Niissä moottoreissa on kahta erivahvuista kannentilkettä, ja kyllä ainakin silloin sai tarvikeliikkeistäkin molempia. kun olen viimeksi tarvinnut. Aikanaan myös tehnyt saman tyhmyyden, että laitettiin vahva tiiviste, ja meni homma uusiksi, kun ei lähtenyt auraustraktori aamuisin käyntiin tappelutta.
Olen ostanut kaksi IKHn 4,2litraista Fordin vaihtomoottoria, ja toinen hajosi kaivurissa parin tunnin käytön jälkeen. Soitin IKHlle ja sieltä kaveri sanoi ihan rauhallisesti, että "sieltä on mennyt männänrenkaat, lähetän sulle renkaat"! Ei ihan riittänyt tälle asiakkaalle,kun kaivuri oli vietävä lavalla pajalle uuteen moottorin vaihtoon. Aikaisemmin olin ostanut siniseen Fordiin 4,2 litraisen moottorin jossa öljy kuumeni omituisesti. Kansi avattiin ja koneen kaksi takimmaista sylinteriä oli käyneet kuumana, kun neste kiersi vain etummaisissa. Jäähdytysnestekanavat oli täysin tukossa ruskeata kuraa, kuin pohjanmaan kytöojasta nostetussa.- Kannen_oikaisuttanut
Onpas mukavaa, ettei ole tullut sekaannuttua ikinä voorttiin.
- ford4000
Kannen_oikaisuttanut kirjoitti:
Onpas mukavaa, ettei ole tullut sekaannuttua ikinä voorttiin.
Varmoja vehkeitä on foortit olleet. Ikiliikkujia, millä muilla traktoreilla tehdään vielä töitäkin 50 vuotiaina täysiään. Minulla Ford 4000 ja ikää 45 vuotta, kylvin ja äestin viime keväänä melkoisen alan peltoja, sekä niitin heinää kesällä.
- Yksijärkinen
Eipä niitä paljon muun merkkisiä rahtihommissa näkynyt silloin viistonnisten kulta-aikaan. Muutama Nuffi Suomessa asennetulla "kylmäkoskenkertojalla". Vallut tuli sitten pikkuhiljaa seitkytäluvulla.
- Kannen_oikaisuttanut
ford4000 kirjoitti:
Varmoja vehkeitä on foortit olleet. Ikiliikkujia, millä muilla traktoreilla tehdään vielä töitäkin 50 vuotiaina täysiään. Minulla Ford 4000 ja ikää 45 vuotta, kylvin ja äestin viime keväänä melkoisen alan peltoja, sekä niitin heinää kesällä.
No mitäs tuo nyt on, meikäläinen äesti viimekeväänä -69 mallisella valtsulla. Ja niin meni ,kuin "natukettu" äkeen kanssa. Traktori on hyvässä iskussa ja pysyy varmasti oman aikani talossa. Ja löytyy tuolta, muiden lisäksi, -56 mallinen Zetka, jossa on väliniittokone. Sillä on mukava niittää pellon pientareita ja peltoteiden reunoja, kun ei tarvitse niska kierossa katsella taakse.
- ford4000
Kannen_oikaisuttanut kirjoitti:
No mitäs tuo nyt on, meikäläinen äesti viimekeväänä -69 mallisella valtsulla. Ja niin meni ,kuin "natukettu" äkeen kanssa. Traktori on hyvässä iskussa ja pysyy varmasti oman aikani talossa. Ja löytyy tuolta, muiden lisäksi, -56 mallinen Zetka, jossa on väliniittokone. Sillä on mukava niittää pellon pientareita ja peltoteiden reunoja, kun ei tarvitse niska kierossa katsella taakse.
No joo, näinhän se menee, että vanhat pelittää. Meilläkin kävi niin, että uudemmista 2000-luvun koneista meni kaksi niin epäkuntoon kevään töissä, että oli pakko tehdä töitä tuolla vanhuksella. Nykyinen haitekki, kun pettää ja osia ei saa, niin nämä nykyvehkeet ei pelaa. Niittohommiin olis jo ollut uudempaakin kalustoa kunnossa, mutta niitin tuolla Ford 4000, kun ei ollut 20ha enempää niitettävää. Hyvin menee vanhalla 35v. lautasniittokoneella, sormikoneella ei viitsi alkaa enään kuitenkaan suttaroimaan, vanha Aros saa olla ladossa suosiolla eläkepäivillä.
Äestyshommissa meinasi olla hieman hintelä tuo Ford, kun pinta-alaa kuitenkin sen verran, sen sijaan liki 50ha kylvö oli kevyttä puuhaa. - Anonyymi
Yksijärkinen kirjoitti:
Eipä niitä paljon muun merkkisiä rahtihommissa näkynyt silloin viistonnisten kulta-aikaan. Muutama Nuffi Suomessa asennetulla "kylmäkoskenkertojalla". Vallut tuli sitten pikkuhiljaa seitkytäluvulla.
Älä Älä
- Menovesi
Jäi mieleen että tästä kansitiivisteestä on aiemmin ollut täällä juttua, löysin sen sattumalta:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/3815900/a-pua
Silloin kuin tein kansiremontin ei tosiaankaan löytynyt mistään sopipaa, hyvä että nyt asia on korjattu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1276758Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631624214Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen513399Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4903004Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2851980Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde351669Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja151509- 901493
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1751441Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151396