Testamentti jälkeenjääville ?

vanhuksella-huoli-painaa

Oletteko tehneet testamenttia jäämistöstänne,
onko teillä perillisiä,
ovatko sopuisia,
onko pelko että riitelevät perinnöstä,
kuinka estää rintaperillisten riita perinnöstä,

minkälainen pitäisi olla testamentin että mahdollinen riita voidaan estää,

esm:
joku perillisistä " luulee " että joku sisarruksista on saanu enenkkoperintöä enemmän kuin itse,

minä haluisin että riitaa ei saa ilmetä missää muodossa,
ennakko perinöstä EI saa kukaan mainiata eikä vertailla omaansa toisten saamisiin,
koska kaikki on saanu suurinpiirtein saman arvoisesti ennakkoon,

tahtoni on,
vain tämänhetkinen jäämistö jaetaan tasan kaikkien kesken,

voiko rintaperillisen tehdä perinnöttömäksi,

syystä että hänestä ei tiedetä neljäänkymmeneen vuoteen mitään,
koska on eristäny itsensä lähiomaisistaan täysin,

varsinki jos hän riitauttaa tasa-arvoisen perinnönjaon,

onko lakiasiaintuntijaa palstalla,
kuinka vanhuksen tulisi toimia jotta testamentti saataisiin asianmukaisesti virallisesti tehtyä niin ettei sitä voida kumota,

huoli painaa vanhuksen mieltä,

kaikki jälkeläiset ovat vanhuksen sydämmessä yhtä rakkaita,
mutta miksi heillä on riitaa,


kaikki neuvot ovat arvokkaita, kiitos jo etukäteen,

35

279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sini.sirkku-ek

      Tasapuolisesti olen rahallisesti auttanut lapsiani, ja lastenlapsiani, jos ovat olleet tarpeessa. Nyt ollessani jo näinkin vanha, jaan astiastojani tasapuolisesti, koska en käytä 10-12 hengen kattauksia juurikaan. Vien mieluimmin ulos ravintolaan, jos ruokailua joskus haluan tarjota, harvoin kuitenkaan sen kalleuden takia.
      Yhdessäolo on vaan niin hyvää tekevää kiireisille nuorillenikin. Aikanaan ei ongelmia tule olemaan perintöasioissa, joista laki kyllä huolehtti, eikä kukaan 3 lapsestani ole esittänyt vastalauseita jutellessamme, kun kovin suuria perintojä ei ole edes odotettavissa.

    • loreena

      Tasapuolisesti olen jälkikasvuani auttanut tarpeen tullen. Omaisuuteni, tosin vähäinen olen jo eläessäni testamentannut kahdelle lapselleni. Syykin selvä, näillä seuduilla jos joutuu pitkäaikaishoitoon, hoitomaksuihin kupataan kaikki omaisuus -joka hoidettavalla on- tosin vähin erin.

      Ikäihmisten hoito näillä seuduin ei kehuja ansaitse- valitettavasti. Kävin eilen varsin maineikkaaksi mainostetun hoivakodin arkeen tutustumassa- ei käy minun kukkarolleni. KK-hoitomaksu- vuokra-ruoka-joitakin lisäpalveluita, on hieman yli 2.000 € / kk.
      On aivan selvää kun ikää mittariin tulee sopivasti, hoito kodin ulkopuolella maksaa maltaita. Paras siis asua omassa kodisa jos kunto vain sallii, Vaihtoehtona yleisiltä markkinoilta vuokrata asunto, kaksio- yksiö vuokra liikkuu siinä 500€ - ylöspäin. Joten parasta lienee asua omassa kodissa niinkauan kun kunto vain sallii.
      Näin yhteiskunta yrittää lypsää viimeisenkin ekun - valitettavasti.

      • leski.rouva

        Ai loreena olet sitä mieltä että yhteiskunnan pitää maksaa hoitosi eikä sinun tarvitse käyttää siihen yhtään omaa rahaasi ? Ei testamentti sitä asiaa ratkaise, koska sehän toteutuu vasta kuolemasi jälkeen. Jotkut kyllä antaa ennakkoperintöjä, ettei omaisuutta tarbitse käyttää hoitokuluihin. Ovatko nuo lapsesi todella rahan tarpeessa, ilmeisesti jo 50-60 vuotiaita ! Paras on käyttää rahat ja omaisuus vanhuksen omaan hyvinvointiin, ainakin minun lapset ovat sitä mieltä.


    • Aloittajan kannattaa ottaa yhteys asiantuntijaan, jos todella on joku perillisistä täysin kateissa. Perinnönjako tulee olemaan erittäin hankala, jos kadonnutta pitää ruveta etsimään.

    • realiteettiä

      Aloittajaa voi auttaa ainoastaa asiansa osaava virkahenkilö . Testamentti pitää olla oikein kirjoitettu / laadittu että sillä on merkitys minkä haluaa toteutuvan . Sanatarkka ja lainmukainen .

      • surettaaONvainKysymyksiä

        Kiitos tiedosta,
        niin on kyllä tarkotuski,
        mutta
        koen suurta häpeää kun pitää riidan estämiseksi tehdä testamentti,

        --

        lähes parikymmentä vuotta sitten
        kun me itse sisarrusten kanssa jouduimme jakamaan vanhempiemme perinnön,
        meitä on viisi,
        eikä kukaan riidelly,
        me rakastamme toisiamme oikeesti täydestä sydämmestämme,
        olemme toisillemme maailman tärkeimpiä ihmisiä,
        perintö jaettiin tasan tarkaan saman suuruisena jokaiselle,
        tietenki joka joutui asiapaereita hoitamaan ja siitä johtui kuluja ne maksetiin sille sisarrukselle joka hoiti koko homman,
        eikä kukaan riidelly, eikä kyseealaistanu jakoa,

        on hullua kun oma jälkeläinen on outo, kuinka tämä on mahdollista,,,
        lähti ylioppilaaksi tultuaan samana päivänä, eikä koskaan palannu,
        on eläny elämäänsä kadoksissa nelkytvuotta,
        tiedetään olevan elossa ja hyvin voi, on paljon opiskellu , on sivistystä,
        mutta ei minkäänlaista puheyhteyttä ole saanu häneen omaiset,

        hänen takiaan pitää tehdä testamentti mahdollisen riidan estämiseksi,
        hävettää suuresti,,,
        harmittaa surettaa, kuinka näin voi käydä,
        vaikka kaikki ovat yhtä rakkaita sydämen syvyydessä,

        ---

        onko kenellekkää muulle käyny koskaan näin että jälkeläinen on lähteny,
        ei pidä yhteyttä omaisiin,


      • Makriina.ei.kirj
        surettaaONvainKysymyksiä kirjoitti:

        Kiitos tiedosta,
        niin on kyllä tarkotuski,
        mutta
        koen suurta häpeää kun pitää riidan estämiseksi tehdä testamentti,

        --

        lähes parikymmentä vuotta sitten
        kun me itse sisarrusten kanssa jouduimme jakamaan vanhempiemme perinnön,
        meitä on viisi,
        eikä kukaan riidelly,
        me rakastamme toisiamme oikeesti täydestä sydämmestämme,
        olemme toisillemme maailman tärkeimpiä ihmisiä,
        perintö jaettiin tasan tarkaan saman suuruisena jokaiselle,
        tietenki joka joutui asiapaereita hoitamaan ja siitä johtui kuluja ne maksetiin sille sisarrukselle joka hoiti koko homman,
        eikä kukaan riidelly, eikä kyseealaistanu jakoa,

        on hullua kun oma jälkeläinen on outo, kuinka tämä on mahdollista,,,
        lähti ylioppilaaksi tultuaan samana päivänä, eikä koskaan palannu,
        on eläny elämäänsä kadoksissa nelkytvuotta,
        tiedetään olevan elossa ja hyvin voi, on paljon opiskellu , on sivistystä,
        mutta ei minkäänlaista puheyhteyttä ole saanu häneen omaiset,

        hänen takiaan pitää tehdä testamentti mahdollisen riidan estämiseksi,
        hävettää suuresti,,,
        harmittaa surettaa, kuinka näin voi käydä,
        vaikka kaikki ovat yhtä rakkaita sydämen syvyydessä,

        ---

        onko kenellekkää muulle käyny koskaan näin että jälkeläinen on lähteny,
        ei pidä yhteyttä omaisiin,

        Ei minun mielestäni ole mitenkään häpeällistä järjestää omat asiansa siten, ettei muille tule ylivoimaisia hankaluuksia perinnönjaossa tai missään muussakaan asiassa. Päin vastoin, kun omat asiat ovat järjestyksessä, osoittaa se jälkipolville, että heitä on ajateltu ja heidän työtään helpotettu.
        Perheestään lähtenytkin henkilö voi antaa arvoa sille, että hänenkin osuutensa perikunnasta on testamentilla vahvistettu. Jälkeläiselle kuuluu lakiosa, ja pesänjakaja varmasti voi hoitaa asian ilman mielenliikutuksia ja yhteenottoja.
        Omassa perheessäni on perinnönjako hoidettu rauhallisesti ja ilman tunteenpurkauksia, mutta lähisuvussa on ollut tilanne, jossa pienen omaisuuden vuoksi välit katkesivat auttamattomasti.
        Ehkä juuri se esimerkki osoitti meille seuraavan polven edustajille, kuinka turhaa on panna perintö sukulaisuuden ja läheisyyden edelle.


    • Per-kel

      Tulipahan tehtyä joskus toistakymmentä vuotta sitten :D

    • e.lä.mä

      Lapseni perivät mitä jää jäljelle, ei ole velkaa eikä perintö veroa.

    • onko-tietoa-asiasta

      Tietääkö kukaan paljonko maksaa perintötiidan estämiseksi tehty testamentti
      jos sen teettää aiantuntijalla,
      esm tuomarin tekemänä, tai oikeusaputoimistossa,

    • Oletettavasti nykyisin se maksaa satasia? Pankkien asianajat,siis minne pankkiin eläkkeesi ja tulosi tulevat,niin hekin lakiasioidentuntijoita! ,tekevät jälkisäädöksiä,siis testamentteja.
      Minä teetin testamentin nimenomaan pankissa! Lastenlapsille tein sen,lapseni saavat ,jos hakevat perintöosansa 17%,tuskin sitä hakevat?
      Testamenttini on avoin testamentti,ei siis hallintatestamentti!

      Hallintatestamentissa voit menettää jopa asumisoikeutesi omaan asuntoosi,että olkaa varovaisia testamentinteossa!

      • ikävän.utelias

        Ritu, kas kummaa, kun kukaan ei ole kysynyt.
        Kerrotko lisää tuosta asumisoikeuden mahdollisesta menetyksestä.


      • ikävän.utelias kirjoitti:

        Ritu, kas kummaa, kun kukaan ei ole kysynyt.
        Kerrotko lisää tuosta asumisoikeuden mahdollisesta menetyksestä.

        Huomioni ikävän.utelias!
        Älä yritä leikkiä tyhmää?
        Kyllä sinä tiedät,että asumisoikeus lisätiin,vuotta en muista,siis perikunnan omistamaan asuntoon.
        Miehelläni oli asumisoikeus omistamaani rantatilaan,vaikka hän asui hoitokodissa,eikä ollut edes kirjoilla tällä rantatilalla.
        Tyydyttikö vastaukseni sinua? Meillä toi google kertoo ton kaiken,että turha venyttää ketjua ja yrittää kohdistaa henkilökohtaista kaunaa meitsiin.
        Yritä käyttää niiden aivojen kapasiteettia,joiden varaan elämääsi rakennat,kaikella kunnioituksella ama,näin avoimesti


      • ikävän.utelias
        rituliini_38 kirjoitti:

        Huomioni ikävän.utelias!
        Älä yritä leikkiä tyhmää?
        Kyllä sinä tiedät,että asumisoikeus lisätiin,vuotta en muista,siis perikunnan omistamaan asuntoon.
        Miehelläni oli asumisoikeus omistamaani rantatilaan,vaikka hän asui hoitokodissa,eikä ollut edes kirjoilla tällä rantatilalla.
        Tyydyttikö vastaukseni sinua? Meillä toi google kertoo ton kaiken,että turha venyttää ketjua ja yrittää kohdistaa henkilökohtaista kaunaa meitsiin.
        Yritä käyttää niiden aivojen kapasiteettia,joiden varaan elämääsi rakennat,kaikella kunnioituksella ama,näin avoimesti

        Sinä et kiinnosta minua pätkääkään.

        Elossa olevaa hallintaoikeustestamentin laatijaa varoitit. Miksi? Tähän ei vastauksesi selvittänyt mitään.


      • ikävän.utelias kirjoitti:

        Sinä et kiinnosta minua pätkääkään.

        Elossa olevaa hallintaoikeustestamentin laatijaa varoitit. Miksi? Tähän ei vastauksesi selvittänyt mitään.

        Ai tämä olikin tätä,että jollei elämänsisältöä ole,niin sitä haetaan sieltä puskastakäsin?
        Kaiketi en ole luonut kuvaa,että olisin tyrkyllä,noin aivottomalle yksilölle,joka kuljettaa ketjuaan lähes yksin?


    • test3

      Teetin testamentin HOK-Elanto lakitoimistossa. Maksoi vähän alle 200 euroa.
      Sai bonus-alennuksenkin. Testamenttini oli aika yksinkertainen.

      Yksinkertainen testamentti maksanee vähemmän kuin laaja, jos on paljon monenlaista omaisuutta
      ja jos monimutkaisesti jakaa sen. Eli jos juristilla kuluu työtunteja enemmän testamentin laatimiseen se voi maksaakin enemmän ja eri toimistoilla on eri taksat.
      Minusta tämä HOK-Elanto oli edullinen.
      Pelkkä juristin kätteleminen voi maksaa saman ja enemmänkin.

      Olin ensin sähköpostitse yhteydessä juristiin. Kysyin jonkun minua askarruttavan kysymyksen ja lähetin sitten perusrungon sähköpostitse, kelle haluan varani jaettavan (henkilöitten tiedot) ja minkälaisin osuuksin.
      Sitten menin toimistoon tapaamaan juristia. Luonnos oli valmiina, vähän sitä muokattiin,
      allekirjoitettiin ja sillä selvä.
      Sain mukaani itse testamentin ja pyysin kaksi kopiota siitä.

      Testamentin säilytyspaikka on minulla yhä auki.
      Pankissa voi säilyttää. Säilytys maksaa alkaen 50 € vuosi ja jokainen tallelokeron avaus maksaa suunnilleen saman. Eli jos muutoksia tekee saa aina maksaa pankille.

      Vain se yksi ja ainoa alkuperäiskappale testamentista pätee.
      Ei kopiot.

      HOK-Elanto oikeustoimisto on netissä.

      • saisko-selvennystä

        Minä ja puolisoni kirjoitimme tällaisen Hallintatestamentin, jossa toisen kuoltua on leskellä oikeus elää kyseisessä kiinteistössä elämänsä loppuun saakka. Mitään sijoitus asuntoja ei meillä ole, kuten ei nykyisin kesämökkiäkään.

        Lapset sitten perivät, mutta eivät heidän puolisonsa mitään, vaikka olisivat aviossa lapsiemme kanssa.

        Minä en todellakaan ymmärrärrä tuota Rituliinin kirjoitusta;Hallintatestamentissa voit menettää jopa asumisoikeutesi omaan asuntoosi,että olkaa varovaisia testamentinteossa!

        Kuinka tuo voi olla mahdollista? Onko joku lakipykälä siihenkin, että jos lapseni suostuu, että asun kuolinpesän talossa, niin joku oikeus voi evätä sen minulta ja millähän oikeudella?


    • test3

      Älä usko äläkä hermostu kaikista rituliineista yms.

      Ei täällä kukaan tiedä s i n u n testamenttisi tarkkaa sisältöä, joten ei voi siitä mitään sanoa.

      Vain yleistä spekulointiahan täällä harrastetaan.
      Ei tämä palsta ole mikään lakiasiaintoimisto.
      Ota juristiin yhteys, jos ongelma on.
      Saat luotettavaa tietoa ja voit nukkua yösi rauhassa !
      Niin, ja puhu ihmeessä tyttäresi kanssa !

      • kaikki-hyvin-täällä

        Kiitos kirjoituksestasi ja minä en ole todellakaan huolestunut perinnöstäni, mihin ne menee, koska asun toisaalla. Minulla on kaksi tytärtä, jotka voivat viellä käydä "henkistä" taistoa siitä, että myydäänkö kotitalo Espoosta, vai otetaanko rahat ja ikuinen väliriko on sisaruksilla sitten?

        Tehkööt mitä hyvänsä, mutta minä olen saanut todellisen rauhan elämääni, ilman kenenkään määräilyjä ja paineita, koska sain oman ihanan yksiön. Aivan ihmeellisesti myös verenpaine ja sokeriarvotkin laskivat.

        Yksinäisyyttä en tunne, koska lapseni asuu puolenkilsan päässä, jossa on myös lapsenlapseni, mutta mitään velvollisuutta minulla ei ole menä sinne, van kaikki sovitaan, koska tavataan.


      • Kyllä testamentin sanamuoto voi olla todella siinä lainkirjaimellisessa muodossa se tärkein osa.
        Meillehän tuotiin nyt yleisessä mediassa julki,näitä lainoppiliisia juristeja,joilla ei ole edes loppututkintoa,lainvaatimaan virkaan?

        Turha täällä on rituliinia syyttää ,minä olen testamenttini tehnyt ja Google tuottaa todella tietoa,jota ilman meidän ei tarvitse olla.

        Jos halutaan virittää keskustelua palstalle,niinkuin hän,jonka elämä suuntautuu vain tähän nettielämään,niin ei ole minun elämästäni pois.

        Jollen itse pysty itseäni nostamaan sille portaalille hierarkiassa jolle luulen kuuluvani,en tule sitä tältä palstalta hakemaan ja varsinkaan pöheiköstä
        Avoimesti ama


    • Hukkn

      Tuttavan perheessä oli yksi tuollainen jo kymmeniä vuosia sitten kadonnut poika joka oli viettänyt hunsvottia elämää ja kun hänen äiti kuoli niin jostain tämä mies löydettiin ja rintaperillisenä hänellekin jouduttiin antamaan osa perinnöstä.
      Mikäli hän olisi tehnyt jotain kauheaa ja lainvastaista niin hänet oltaisiin voitu, ehkä testamentilla poissulkemaan äidin perinnöstä. Esim pahoinpidellyt äitiä tai murhannut jonkun jne...

    • Viisas

      Eihäm testamentin teettäminen maksa kuin n 200e ja rapiat,jos on ihan tavallinen perhe.Lakinaiset osaa ottaa huomioon kaikenlaista,mitä itse ei hiffaa.

    • Bulmaa

      Miten säilytätte testamenttia ( muuten kuin pankkiholvissa ), jotta
      - testamentti varmasti löydetään ja toteutetaan ja
      - testamenttia ei löydä sellainen, joka tuhoaa sen epäedullisena itselleen tai muusta syystä?

      Pankkiholvikaan ei takaa, että testamentti toteutuu.

      • kaikki-hyvin-nyt

        Nikkini on todella nyt harhaanjohtava, sillä nyt ei ole kaikki hyvin, sillä mieheni kuoli viimmeyönä.

        Toisaalta yritän nyt säilyttää mielenrauhani ja hengitellä syvään, sillä lapseni saavat nyt järjestellä asiat mielensä mukaan.


      • anonyymi_Qw2
        kaikki-hyvin-nyt kirjoitti:

        Nikkini on todella nyt harhaanjohtava, sillä nyt ei ole kaikki hyvin, sillä mieheni kuoli viimmeyönä.

        Toisaalta yritän nyt säilyttää mielenrauhani ja hengitellä syvään, sillä lapseni saavat nyt järjestellä asiat mielensä mukaan.

        Just, joo! Lapseni saa nyt järjestellä asiat mielensä mukaan, mutta riippumatta tästä hallintatestamentistä on lapsillani oikeus hakea isänsä perintöä heti.

        Asuntoa eivät voi viedä lain kirjaimen mukaan, mutta rahallisen korvauksen kiinteistön arvosta voivat vaatia heti isänsä kuoleman jälkeen, joten summararum, niin olet pulassa, koska asuntoa et voi myydä ja lapsille on perintöosuus maksettava, joten joudut luopumaan omaisuudestasi, mitä sinulla sitten onkaan, muuta kuin asumisoikeus puolisoiden asuntoon..


      • Tehty

        Eikö pankkiholvi ole turvallinen paikka säilyttää testamentti


      • flegmaatti
        Tehty kirjoitti:

        Eikö pankkiholvi ole turvallinen paikka säilyttää testamentti

        Alkuperäiset testamenttimme ja tahtomme ovat pankin tallelokerossa ja kopiot tenavillamme.


      • koita-jaksaa
        kaikki-hyvin-nyt kirjoitti:

        Nikkini on todella nyt harhaanjohtava, sillä nyt ei ole kaikki hyvin, sillä mieheni kuoli viimmeyönä.

        Toisaalta yritän nyt säilyttää mielenrauhani ja hengitellä syvään, sillä lapseni saavat nyt järjestellä asiat mielensä mukaan.

        Surullista,

        otan osaa

        nyt on raskasta aikaa,
        suru painaa
        ja hautajaiset pitää järjestää
        sen jälkeen pakollinen perunkirjoitus,
        sitten se tuskallinen perinnönjako,
        joka aina ei mene ilman riitoja,

        ---
        saman kokenu, ,,,


      • PerinKato
        anonyymi_Qw2 kirjoitti:

        Just, joo! Lapseni saa nyt järjestellä asiat mielensä mukaan, mutta riippumatta tästä hallintatestamentistä on lapsillani oikeus hakea isänsä perintöä heti.

        Asuntoa eivät voi viedä lain kirjaimen mukaan, mutta rahallisen korvauksen kiinteistön arvosta voivat vaatia heti isänsä kuoleman jälkeen, joten summararum, niin olet pulassa, koska asuntoa et voi myydä ja lapsille on perintöosuus maksettava, joten joudut luopumaan omaisuudestasi, mitä sinulla sitten onkaan, muuta kuin asumisoikeus puolisoiden asuntoon..

        Lapsilla on tietenkin oikeus vaatia rahallista korvausta kiinteistön arvosta (tai mitä muuta hyvänsä) isänsä kuoleman jälkeen, mutta onko leskellä velvollisuus maksaa tämä lakiosa? Tätini mies kuoli, ja leski jäi asumaan liian isoon asuntoon. Kuulin, että miehen lapsi edellisestä avioliitosta olisi halunnut osansa asunnon arvosta, mutta en tiedä, miten asiassa kävi.

        Pitäisi minunkin tehdä testamentti, jossa vaatimaton omaisuuteni (asunto ja pörssiosakkeita) jaetaan tasan kahden veljenlapsen kesken, omia lapsia ei ole. Kolmannelle veljenlapselle voisin testamentata esim. 5 euroa.

        Toinen mahdollisuus olisi testamentata kolmannelle veljenlapselle kaikki omistamani vaikka Wärtsilän osakkeet ja kahdelle muulle tasajako muusta omaisuudesta. Sitten ennen kuolemaani myisin kaikki Wärtsilän osakkeet pois. Tällaisen testamentin teko kyllä vaatisi kokeneen juristin, jotta testamentin tarkoitus olisi selvä ja kiistaton eikä kieroilukaan auttaisi.

        Itselläni ei ole ollut perintöriitoja isän eikä vaimon kuolinpesistä. Tuskin tulee riitaa äitinikään perinnöstä.


      • perintöriita-tiedossa

        "Lakiosan suuruus on siis puolet perintöosasta eli tässä esimerkissä jokaisen rintaperillisen lakiosa on 1/6 jäämistöstä. Rintaperillisen oikeus lakiosaan siis tarkoittaa, että huolimatta perittävän tekemästä pätevästä testamentista, rintaperillinen on oikeutettu saamaan lakiosaansa vastaavan arvomäärän omaisuutta."

        Tämä oli uutta tietoa minulle. Kiinteistö ilmeisesti menee myyntiin, vaikka olisi kuinka pätevä testamentti, että jälkeenjäänyt puoliso saa hallintaoikeuden omistamaansa yhteiseen asuntoon.


    • Per-kel
    • kumpa-ei-riitelis

      Kuinka on mahdollista että jälkeläisistä tulee riitaisa,
      vaikka kaikki lapset ovat olleet hyvin hyvin hyvin rakkaita ainaki äidille,
      jotensakki tunsin myös isälleen, vaikka se oli jurrikka,
      kaikki lapset ovat erilaisia,

      tuntuu
      etten olisi halunnu koskaan syntyäkkää maailmaan
      kun en ole osannu kasvattaa lapsistani onnellisia yhteenkuuluvia ihmisiä,

      nyt pelottaa kun kuolen kuinka ne osaa tehdä perinnön sopuisasti ,
      hartain toiveeni on, kaikille tasan just saman arvoisesti perintöä,

      ennakkoon vaikutelma on jo olemassa riitaisa,
      se on suuri suuruni,

    • mitenmeneee

      Minulla olisi tälläinen kysymys. Jos iäkäs äitini kuolee ja saan häneltä pienehkön perinnön ja iäkäs mieheni kuolee ennen minua, niin pitäääkö minun jakaa äitini perinnöstä mieheni lapsille hänen aiemmasta avioliitostaan. Yhteisiä lapsia meillä on kaksi. Omasta mielestäni äitini perintörahat eivät kuulu miheni edellisestä liitosta oleville lapsille, jotka eivät ole pitäneet vuosikymmeniin isäänsä yhteyttä.

      • ne-testamentit

        Ei pidä.
        Minä en saanut mitään osuutta mieheni vanhempien kuoltua ja taisikin olla niin, että kaikki heidän sisarukset luovuttivat perintönsä heidän yhdelle veljelle, joka peri talon.

        Tästä on aikaa "satavuotta", siis kauan, koska silloinen avioliittolaki ei turvannut puolisolle edes aviooikeutta, joten anoppini joutui muuttamaan pois, koska ei tullut toimeen miniänsä kanssa ja poikakaan ei puolustanut äitiään.

        Omien vanhempien kuoltua, siis isä ensin, niin äidilleni jäi ns. syytinkioikeus ja veljeni hoiti hänet hautaan saakka, joten perintöä ei jäänyt. Me sisarukset luovutimme isän perintön veljelle.

        Veljeni kuoli tapaturmaisesti ja hänellä oli avovaimo, mutta ei saanut perintöä, joten me sisarukset perimme veljemme, mutta minä luovuin perinnöstä lastemme hyväksi, kuten toinen veljeni, mutta lapseton siskoni piti "kiinni" perinnöstään ja omisti siten oman osuutensa maatilasta.

        No, asia sikseen, mutta siitäkös tulikin sitten sukuriita, koska tämä elossa olevan veljeni lapsi jäi sinne tilalle asumaan ja veljeni olisi halunut, että tila luovutetaan heille, joka ei taas sopinut minun lapsilleni.

        Vuosien riidan jälkeen lapseni saivat kuitenkin noin 80.000,-€ kumpainenkin ja siskoni piti vielä osuuttaan tilasta, joten tapelkoot nyt siellä.


    • e.lä.mä

      Ei tarvitse on vain lapseni poika ja tyttö.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5118
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3347
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1482
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1317
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1026
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      928
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe