Ylijännitesuojaus ilman talomaadoitusta

onko_hyötyä

Toimiiko keskuksiin asennetut ylijännitesuojat jotka siis kytketään vaiheiden ja PEN kiskon välille, mikäli kiinteistöön ei ole lainkaan asennettu minkäänlaista maadoituselektrodia vaan ainoa maadoitus/nolla tulee sähkölaitoksen syötössä.

Syöttävä kaapeli on MCMK3x6 6 ja sitä on muutama kymmentä metriä katujakokaapille mistä syöttö oletettavasti tulee. Nyt jos ukkonen iskee niin haittaako jos PEN potentiaali nousee hyvinkin korkealle kunhan vaan jännite PEN ja vaiheiden jännite-ero ei ole sähkölaitteille liian korkea.

18

424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan.miten.vain

      Kyllä ne toimii. Salaman iskiessä ne oksentaa romut ulos niistä suojista ja polttaa sen syöttökaaapelin paskaksi. Minkä hiton tähden ei ole laitettu perusmaadoitusta kerran on jo MCMK kaapelia käytetty ja kaapelioja ollut auki ? Jos kerran välttämättä tyhmäillä haluaa, niin saahan sen noinkin tehdä. Ja vahingon sattuessa maksaa ja tehdä useampaankin kertaan. Halvemmalla ja vähemmällä sitä vain pääsee kun tekee kerralla oikein.

      • tiedä_sitten

        Luulisi että vaikutus olisi päinvastainen, jos virta ei pääse maihin maadoituksen puutteen vuoksi niin suoja ei toimi ja kaikki vehkeet mitkä pitäisi suojata menee paskaksi mutta suojat pysyy ehjänä? Näin ainakin itse tuon järkeilisin. Tuskimpa se jossain sähkölaitoksen verkossa oleva maadoitus mitään auttaa siinä vaiheessa jos sieltä pääsee isku talolle asti.


    • varmaankin.näin

      Ei ne ylijäännitesuojat toimi jos ei ole vaiheiden välillä riittävästi jännitettä.
      Parasta kun laitat koko mökin pari metriä korkeiddn keraamisten tolppien päälle. Silloin ei PEN-johtimessa esiintyvä jännitekään haittaa.

      • kaikenlaista___

        "Ei ne ylijäännitesuojat toimi jos ei ole vaiheiden välillä riittävästi jännitettä"

        Ylijännitesuojat tuijottaa tannerta vastaan - eri vaiheilla ei mitään väliä. Paitsi jos haluaa kytkeä ne vaiheiden väliin.
        ei juma...


      • arvelenpa.vain
        kaikenlaista___ kirjoitti:

        "Ei ne ylijäännitesuojat toimi jos ei ole vaiheiden välillä riittävästi jännitettä"

        Ylijännitesuojat tuijottaa tannerta vastaan - eri vaiheilla ei mitään väliä. Paitsi jos haluaa kytkeä ne vaiheiden väliin.
        ei juma...

        Niinhän se aloittaja oli tehnyt kun ei ole maata näkyvissä.


      • Ylijänis
        arvelenpa.vain kirjoitti:

        Niinhän se aloittaja oli tehnyt kun ei ole maata näkyvissä.

        Onko luetun ymmärtämisessä useinkin vaikeuksia?


    • 60luvunpaku

      Mä uskon, että sinun talossasi on ukkosen johdatus maahan, älä ole huolissasi. Jos ei, suunittelu insseillä olis jotain opittavaa.

      • onko_hyötyä

        Ei ole mitään maadoitusta, kyseessä on vanha talo eikä niitä ole ilmeisesti siihen aikaan laitettu.

        Olen tarkastanut keskusten PEN-kiskot ja talomaadoitusta ei yksinkertaisesti ole, se on sähkölaitoksen syötöstä tulevan nolla/PEN johdon varassa. Ainoastaan vesiputkistoon on kytketty paksu maadoituskaapeli keskukselta mutta muita maadoituksia ei ole.


      • vesikin_johtaa
        onko_hyötyä kirjoitti:

        Ei ole mitään maadoitusta, kyseessä on vanha talo eikä niitä ole ilmeisesti siihen aikaan laitettu.

        Olen tarkastanut keskusten PEN-kiskot ja talomaadoitusta ei yksinkertaisesti ole, se on sähkölaitoksen syötöstä tulevan nolla/PEN johdon varassa. Ainoastaan vesiputkistoon on kytketty paksu maadoituskaapeli keskukselta mutta muita maadoituksia ei ole.

        On se vesiputkikin tyhjää parempi maadoitus, varsinkin jos putki jatkuu metallisena ulos talosta.


    • oli tilanne mikä hyvänsä sillä aina pitää olla kohdekohtainen nolla joka on ainoa joka suojaa .
      on maadoituselektroneja jotka n1.5m pitkiä metallitankoja joissa 1mm kupari pinnoite joka toimimisen edellytää kostia maa mutta hyväksi havaittu 5m 12-26mm harjateräs joka upotetaan maahan pystyssä antaa arvon kuormituksessa 1-5voltia nollassa joka hyvä lukema , normaalisti liikuu14-20voltin välillä

      • sähgäri

        Volteillakos sitä maadoitusta mitataan :)


      • maatoitotus
        sähgäri kirjoitti:

        Volteillakos sitä maadoitusta mitataan :)

        Voishan noinkin joku väittääkin että voltteinahan sitä mitataan kun maadoituksia käännepistemenetelmällä mitattaessa mitataan itse asiassa siirrettävän elektrodin jännitetttä josta sitten mittari laskee valmiiksi ohmit...
        Mutta tuo tapsa.ka:n sepostus oli jotain sekavaa ,saattohan siinä jotain tolkullistakin yrittää kertoa, mutta ei oikein auennut -jospa yrittäs uudestaan


      • ei_onnistu

        "5m 12-26mm harjateräs joka upotetaan maahan pystyssä"

        Aika hyvin, jos 5m harjaterästä saat kokonaisuudessan hakattua maahan, ettei yhtään kiveä tule vastaan.


      • maatoitotus
        ei_onnistu kirjoitti:

        "5m 12-26mm harjateräs joka upotetaan maahan pystyssä"

        Aika hyvin, jos 5m harjaterästä saat kokonaisuudessan hakattua maahan, ettei yhtään kiveä tule vastaan.

        Johtuu hyvin paljon jo siitä missä päin Suomea ollaan ja sitten vielä enempi minkälaisessa maastossa, esim. Keski-Suomen kivikoissa ei mene keskimäärin kuin muutama metri, mutta hiekkaharjuun on saatu menemään kolmisenkymmentä metriäkin (ei tosin maadoitus arvoon auttanut...) -no en nyt puhu ihan harjateräksistä vaan pystymaadoitus tangoista joiden mukana syötetään Cu-köyttä, näitä n. metrinmittaisia jatkettavia tankoja lyödään maahan kallioporakoneella -"pioneerilla"


      • virtamittareita_kaikki
        maatoitotus kirjoitti:

        Voishan noinkin joku väittääkin että voltteinahan sitä mitataan kun maadoituksia käännepistemenetelmällä mitattaessa mitataan itse asiassa siirrettävän elektrodin jännitetttä josta sitten mittari laskee valmiiksi ohmit...
        Mutta tuo tapsa.ka:n sepostus oli jotain sekavaa ,saattohan siinä jotain tolkullistakin yrittää kertoa, mutta ei oikein auennut -jospa yrittäs uudestaan

        Sitä vodaankin miettiä syvällisemmin mitä mitataan sähkössä. Staattisella jännitemittarilla mitataan aidosti potentiaalieroa, siis jännitettä. Magneettisilla käämimittareilla mitataan aina sähkövirtaa, sen magneettisen vaikutuksen voimakkuutta, aseteikko voidaan laskea ilmaisemaan epäsuorasti voltteja tai ohmeja. Digimittaritkin mittaavat virtaa, vaikka niiden sisäinen vastus on jännitealueilla hyvin suuri.


      • dikimittari
        maatoitotus kirjoitti:

        Voishan noinkin joku väittääkin että voltteinahan sitä mitataan kun maadoituksia käännepistemenetelmällä mitattaessa mitataan itse asiassa siirrettävän elektrodin jännitetttä josta sitten mittari laskee valmiiksi ohmit...
        Mutta tuo tapsa.ka:n sepostus oli jotain sekavaa ,saattohan siinä jotain tolkullistakin yrittää kertoa, mutta ei oikein auennut -jospa yrittäs uudestaan

        Voltteja silloinkin mitataan. Silloin haetaan käänteispistettä. Fyysisesti.


      • virrasta_kyse
        dikimittari kirjoitti:

        Voltteja silloinkin mitataan. Silloin haetaan käänteispistettä. Fyysisesti.

        Luulen että mittausinstrumentti mittaa oikeasti sähkövirran aiheuttamaa magneettivuota. Jos on kyse digimittarista niin mitataan sähkövirran resistanssissa aihettamaa jännitehäviötä.


      • maatoitotus
        virrasta_kyse kirjoitti:

        Luulen että mittausinstrumentti mittaa oikeasti sähkövirran aiheuttamaa magneettivuota. Jos on kyse digimittarista niin mitataan sähkövirran resistanssissa aihettamaa jännitehäviötä.

        Alkaa mennä paremminkin filosofian jo puolelle jutut, tällä linjalla voimme jatkaa vaikka sitten sillä että aiheuttaako jännite virran vai virta jännitteen -tästäkin on saatu paljon väittelyä aikaan, en ole kyllä vielä kenenkään kuullut väittäneen resistanssin aiheuttavan noita, seuraavaksi pääsemmekin sitten siihen kumpi oli ensin muna vai kana...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4425
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      240
      2184
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1610
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1411
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      270
      1227
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1107
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1074
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1055
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      969
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      953
    Aihe