tekniikoiden

voimakkuudesta

Työskentelen henkisistä ongelmista kärsivien ihmisten parissa ja säännöllisesti eteeni tulee tilanteita, joissa tilanne pitäisi rauhoittaa voimankäytöllä ja olen kiinnostunut oppimaan tehokkaita hallintaotteita.

Olen lueskellut kirjoja ja nettiä eri lajien kuvauksisista ja todennut krav magan kiinnostavan.
esim. jujutsun olen poissulkenut potkujen ja lyöntien runsaan määrän takia.

Kysymys kuuluu, onko krav magassa tekniikoita, joita pystyy suorittamaan ilman vastustajan vakavaa vahingoittamista? Nimenomaisesti nuo hallintaotteet kiinnostavat.

Kiitos avusta.

4

1073

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kamppailija

Vaikkei virallisissa tasokoe vaatimuksissa niitä hirveästi olekaan, erilaisia hallintaotteita opetetaan erittäin paljonkin. Ja vain toimivia, käytännössä testattua. Näin tekevät ainakin tuntevani ohjaajat(josta kaikki ovat toimineet taikka toimivat myös jv-hommissa, joten on tullut testattua).

• Ex Magaaja

Kyllä KM:ssa on paljon potkuja ja lyöntejä ihan niin kuin Jujutsussakin. Ehkä pehmeämpi tie löytyisi esin Aikidosta mutta en tiedä mitään lajin toimivuudesta tai opetuksen tasosta.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että ihan sama opetteletko jujutsua ja magaa kyllä niistä molemmista on hyötyä on kuhan vaan jaksaa treenata.
      Voihan kovempiakin tekniikoita soveltaa vähän kevyemmin.

Uskoisin kuitenkin, että jujutsussa olisi enemmän hallintaotteita ja aikaisemmin. KM:ssa niitä harjoiteltiin melko harvoin, otteista vapautumisia ym. on kyllä paljon mutta tekniikoiden loppuunvientejä vasta myöhemmin/ylemmällä tasolla.

Eikös jossain Kepossa ym. ole paljon hallintaotteita?? (ehkä joku tieää).

• äijä

Suosittelisin sinulle ennemmin judoa tai bjj:tä jos et halua vastustajaa pahemmin vahingoittaa, vaan hallita.

• Hutkija

Maga on alunperin kehitetty armeijan lähitaistelu- koulutukseen, josta on kehitetty siviileille suoraviivainen itsepuolustuslaji -> peruskursseilla opetettavat tekniikat voivat olla liian brutaaleja tarpeeseesi (perusratkaisuna usein potku munille, sormet silmiin tms.)

Myöhemmässä vaiheessa magassakin opetetaan enemmän hallintatekniikkaa. Jos sinun on mahdollista päästä magan viranomais-treeneihin, niin niitä kannattaisi harkita. Siellä käydään läpi nimenomaan hallintaotteita tms.

Itse suosittelisin kyllä tarpeeseesi esim. brassi-jutsua tai jotain muuta "vääntölajia". Maga on kuitenkin erittäin hyvä laji, jossa opetetaan paljon ihan perus itsepuolustustaktiikkaa ja muuta toimintaa, eli varmaan kannattaa käydä katsomassa salilla ja kysellä myös viranomaistreeneistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen tumma ja tulinen

Ja vielä suora - en ollut sinua varten. n to m
      Ikävä
      179
      1339
    2. Tunnustuksia

Haluatko tunnustaa jotain, mitä on sydämelläsi?
      Ikävä
      85
      1236
    3. Mitä kysyisit

Mihin haluaisit vastauksen häneltä eli mitä kysyisit?
      Ikävä
      96
      977
    4. Sä et vaan töllö tajua että rakastuin

Mikä stana siinä on niin vaikea ymmärtää?! Täh
      Ikävä
      48
      833
    5. Suhde sinuun on ollut yhtä draamaa

ilman draamaa ja suhdetta. 😅 Oikeasti ei naurata. Nainen, olet pitänyt minut pihdeissäsi. Tunne on välillä vahva ja su
      Ikävä
      40
      723
    6. Haluatko, että kierrän sinut kauempaa

Kun näyttää, ettet minusta innostu. Voisit edes täällä kertoa selvät sävelet.
      Ikävä
      83
      609
    7. Yritit nainen sammuttaa kiinnostukseni

mutta se tehtävä epäonnistui. Se oli sitä bitch -mode vaihetta silloin. Lopputulos on nyt se, että rakastan sinua tällä
      Ikävä
      30
      538
    8. Mikä on vahvuutesi palstalla?

Oletko kuullut asian joltain toiselta vai oletko itse sitä mieltä? Itse luen avarakatseisuuden omaksi vahvuudekseni. Yr
      Sinkut
      111
      520
    9. Kyllä mä tiedän et me kuulutaan yhteen ja se on tähtiin kirjoitettu!!

En vain halua satuttaa sua. Olen aivan perseestä epävakaan ja ADHD oireiluin vuoksi. Ja kun olisi aika "vapauttaa" ne su
      Ikävä
      44
      498
    10. Tunnetta ja sinua on vaikea kuvailla

Paremmin se varmaan aukeaa muulla tavalla. Olen merellä, jossa kovin usein puhkeaa rajuilma ja huomaan taistelevani hu
      Ikävä
      33
      475
    Aihe