ÄLKÄÄ OSTAKO KIAA

Kianolematontakuu

Kian "takuu" on pelkää p.....an jauhantaa.
Jos yksikin huolto on ylitetty niin alkaa kova vääntö, että ei mene se ja se osa takuuseen. Lisäksi mm. kaksoismassavauhtipyörän vaihto alle 150 000 km ja alle 7 vuotta, asiakas maksaa (hintaa noin 2400 €). Kaikista vioista pitää tapella ja vääntää. Merkkiliike maahantuojan avustamana keksii kaiken maailman selityksiä.
Itsellä KIA Sportage 2.0 GDI, auto on huollettu yli hyvin, ekat öljyt ja uusi suodatin uutena 2000 km:n kohdalla seuraavat 15 000 km:n kohdalla, sitten määräaikaishuoltojen välillä 15000 km:n välein. Muuten kaikki KIA:n suodattimet ovat Mahlen suodatimia, "tarvikkeena" yli puolet halvempi kuin marmoritiskillä. "Tarvikesuodattimen" pakkauksissa on Hyandayn ja Kian varaosanumerotkin. Huollot olen pääsääntöisesti teettänyt Virossa Viking Motors OU:ssä Kian merkkiliike, hyvä palvelu ja edullinen.
Nyt moottori kolisee ja merkillinen liike teki suuressa viisaudessaan jakopääremontin, kolina jatkuu tekivät venttiilinnostajaremontin ja kolina jatkuu. Nyt on tultu tulokseen kaksoismassavauhtipyörä kolisee, ei mene takuuseen, no kuluttajariitalautakunta saa töitä.
Lisäksi edes Kian oma organisaatio ei arvosta Kian vaihtoautona.
Minulla on toisena autona VW Golf 2008 1.4 TSI. Maksoin siitä 20500 € vaihdossa tarjottiin 180 000 ajettuna ja 10 vuotiaana 9900 €. Arvo oli tippunut 10600 eli pronteissa 51,7 %. Kia Sportage 20 GDI 4 WD, vm 2014 ajettu 140000 km, maksoi uutena 51500 €, hyvitys samanlaiseen paskaan 14500 €
arvonalentuma vain 37000 €, eli 71,8 % !!! Arvatkaa mikä on seuraava auto EI AINAKAAN KIA, EI IKINÄ.

30

1369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ddfffkkjjj

      Miksei vauhtipyörä menisi takuuseen?

      Arvonalenemissa vaikuttaa eniten auton hintaluokka. Olisi 50te Volkkarinkin hinta laskenut enemmän kuin 20te Golfin.

    • Atkerkki

      Mulla oli kia ja kulli lerpahti että syletti vaihdoin pois saksalaiseen preemiumiin ja kikkeli venähti takaisin lain sallimiin mittoihin ei enää ikinä kiaa ja lerppakullikin on historiaa nyt seisoo jöpöttää aina ajossa että sillälailla.

    • on.se.perkele

      Taitaa kuitenkin suurin ongelma olla huollon osaamattomuudessa kun eivät osaa tehdä kunnollista vikadiagnoosia ennenkuin menevät vaihtelemaan osia.
      Onkohan suomessa autokorjaamoiden osaaminen jäänyt pahasti jälkeen autojen teknisestä kehityksestä... jopa merkkiliikkeissä. Ylvästelevät kaikenmaailman testereillä mutta eivät taida osata käyttää niitä hienoja vehkeitä oikeiden vikadiagnoosien tekemiseen, summassa vaan vaihdellaan osia ja maksatetaan asiakkaalla tarpeettomia osia eikä auto vaan tule kuntoon. Sitten vaan nostetaan lopulta kädet pystyyn ettei voida tehdä mitään.

    • oleTARKKANAnyt

      Joo näyttää vähän siltä että tuo pitkä takuu on vain kusetusta joilla houkutellaan asiakkaita. Itsellä on opel (ennen psa yhteistyötä) vuosimallia 15 yhtään vikaa ei ole ollut eikä pohjassa ruostetta vaikka vain tehtaan osasuojaus tehty täysin ehjä maalit pohjassa jne. Auta armias jos olisi ollut kia tai mazda niissähän on heti kuparin ruosteen ruskea pohja jos sitä ei suojaa heti. Itse ajattelen joka merkkiä aina erittäin kriittisesti jos siihen sijoitan enemmän rahaa pelkkä pitkä takuu ei saa minua vakuuttuneeksi koska tiedän että paljon on ongenkoukkuja ja se homma ei mene aina niinkuin strömsössä.

      Niinkuin itse huomasit ja muista volkkarissakaan ei taida olla kuin 2vuden takuu mutta se ei ole aina kokototuus tuotteen laadusta. Vanha tunnettu merkki jossa on palikat kohdallaan siihen luotetaan ei auta vaikka tulee uusi merkki jolla ei automaailmassa ole paljoa kokemusta vaikka takuuksi annettais 10vuotta se ei takaa aina että tuote olisi oikeasti hyvä mutta se on vain minun mielipide toki saattaa olla eriäviä mielipiteitä.

      • Kkkkkkfdff

        Tietenkään takuu ei takaa, että tuote on hyvä.
        Takuusta voi joutua riitelemään. Paremmassa asemassa kuluttaja silti on, jos on edes se luvattu takuu kuin jos takuu ei ole voimassa.

        Voi silti tosiaan hyvin ajatella, että kannattaa ennemmin ostaa laadukas auto lyhyellä takuulla kuin heikkolaatuinen pitkällä. Nyt vaan sattuu olemaan niin, että nykyään korealaiset voittavat laatumittauksissa niin mainitsemasi Opelin ja VW:n kuin muutkin saksalaiset.
        Vain Toyotan voisi ajatella ostavansa lyhyellä takuulla ja luottaen auton kestävyyteen.

        Toki Opelin tai VW:nkin ostaa voi, mutta ihan muista syistä kuin kestävyyslaadun takia. Toivottavasti kukaan sentään ei enää usko myyttiin saksalaisesta laadusta.


      • pysyntarkkana

        volkkarin mainetta rypistäneet asiat korjattiin 2013vuoteen mennessä. Kyllä edelleenkin olen niin jäärä että saksalaisia suosin. Toki toyota on japanin suunnalta se poikkeus siihen luotan kans mutta aasian suunnalta en muuta huoli.


      • Llllllddd
        pysyntarkkana kirjoitti:

        volkkarin mainetta rypistäneet asiat korjattiin 2013vuoteen mennessä. Kyllä edelleenkin olen niin jäärä että saksalaisia suosin. Toki toyota on japanin suunnalta se poikkeus siihen luotan kans mutta aasian suunnalta en muuta huoli.

        Eipä ole vuoden 2013 jälkeenkään VW laatumittauksissa juhlinut. No, saksalaisten omissa mittauksissa sentään Mersu menestyy, missään muualla ei sekään.

        Että luota pois, mutta luota edistykselliseen tekniikkaan, tuntumaan tai joissain tapauksissa mukavuuteen, mutta älä ihmeessä kestävyyteen. Siinä sakut eivät ole pärjänneet kuin omissa mittauksissaan, jos niissäkään.


      • aTSIh
        pysyntarkkana kirjoitti:

        volkkarin mainetta rypistäneet asiat korjattiin 2013vuoteen mennessä. Kyllä edelleenkin olen niin jäärä että saksalaisia suosin. Toki toyota on japanin suunnalta se poikkeus siihen luotan kans mutta aasian suunnalta en muuta huoli.

        Perätöntä puhetta että volkkarin ongelmat olisi korjattu 2013. Uusista autoista on särkynyt moottoreita minun tuttavapiirissäkin vielä 2016. TSI, jakoketju, DSG ja kaikki mekatroniikka. Uutuutena ruostevauriot.


    • Toyota_Hybrid1

      tarkoittikohan aloittaja kenties volswakenia jonka merkkiliikkeen huoltokirja ei ollut pitänyt paikkaansa ja tekniikka oli porsinut 75tkm ajettuna? oli ollut viimeisen päälle huijausta koko merkkihuolto.

    • ghhh

      Tuli mieleen tapaus, "Asiakas on mulkku"

      • Hualtomiäs

        Aasiakkaat on järjestään *ulkkuja, sitä ei voi kieltää kukaan.


    • kokemuksen.mukaan

      "Että luota pois, mutta luota edistykselliseen tekniikkaan, tuntumaan tai joissain tapauksissa mukavuuteen, mutta älä ihmeessä kestävyyteen. Siinä sakut eivät ole pärjänneet kuin omissa mittauksissaan, jos niissäkään."

      Mittaukset ovat aina jonkun maksamia. Luotan kaikkein kaikkein eniten omaan kokemukseen. Olen omistanut saksalaisen auton 90-luvun alkupuolelta lähtien ja kilometrejä on tullut pahimmillaan yli 40.000 per vuosi. Yksi ranskis-Laguna oli kolmen vuoden ajan siinä välissä, mutta ei se sakemannista eronnut.
      Joka tapauksessa korjauksiin on mennyt koko tänä aikana alle 20 euroa per vuosi. Näissä aasianihmeissä olisi huoltoihin mennyt paljon isompi raha vaikka niissä ei olisi ollut ensimmäistäkään vikaa.
      Tutkikaa rauhassa mittauksia. Minä katson sitä summaa joka meikän lompakosta on lähtenyt viimeisen 25 vuoden aikana auton huoltoon ja korjauksiin. Ei ole mitään syytä vaihtaa noihin wokkipannuihin joita pitää käyttää kalliissa merkkihuolloissa vähänväliä.
      Annan myös arvoa mukavalle kyydille, ei tarvitse istua alamittaisessa penkissä ja ohjata koko ajan.

      • Jkkkkkkkk

        Noniin, myönnät siis itsekin, että jopa ranskis oli yhtä kestävä kuin sakemanni.

        Jos vaihdan autoa kolmen vuoden välein, niin se ja samahan seitsemän vuoden takuut ovatkin.

        Yleisesti kai uudet autot ovat ihan luotettavia, mutta vertailtaessa muihin merkkeihin, ei ole mitään syytä uskoa, että sakut olisivat luotettavampia. Voivat ne silti riittävän luotettavia olla ainakin uusina, ja ihan totta, että vähän luotettavampi Toyota voi lyhyemmän huoltovälinsä takia tulla kalliimmaksi ainakin aina uutena ajavalle.


      • molemmat.kestävät
        Jkkkkkkkk kirjoitti:

        Noniin, myönnät siis itsekin, että jopa ranskis oli yhtä kestävä kuin sakemanni.

        Jos vaihdan autoa kolmen vuoden välein, niin se ja samahan seitsemän vuoden takuut ovatkin.

        Yleisesti kai uudet autot ovat ihan luotettavia, mutta vertailtaessa muihin merkkeihin, ei ole mitään syytä uskoa, että sakut olisivat luotettavampia. Voivat ne silti riittävän luotettavia olla ainakin uusina, ja ihan totta, että vähän luotettavampi Toyota voi lyhyemmän huoltovälinsä takia tulla kalliimmaksi ainakin aina uutena ajavalle.

        "Noniin, myönnät siis itsekin, että jopa ranskis oli yhtä kestävä kuin sakemanni.
        Jos vaihdan autoa kolmen vuoden välein, niin se ja samahan seitsemän vuoden takuut ovatkin."

        Miksen myöntäisi? Kumpiakaan ei ole tarvinnut korjata joten miksen antaisi kunniaa myös ranskanpojalle.
        Osa on ollut uusia, osa vähän vanhempia. Nyt on alla 10 vuotta vanha Golf TSI.


      • Fjjccghjjk
        molemmat.kestävät kirjoitti:

        "Noniin, myönnät siis itsekin, että jopa ranskis oli yhtä kestävä kuin sakemanni.
        Jos vaihdan autoa kolmen vuoden välein, niin se ja samahan seitsemän vuoden takuut ovatkin."

        Miksen myöntäisi? Kumpiakaan ei ole tarvinnut korjata joten miksen antaisi kunniaa myös ranskanpojalle.
        Osa on ollut uusia, osa vähän vanhempia. Nyt on alla 10 vuotta vanha Golf TSI.

        No anna sitten kunnia aasialaisellekin, kun ei ole mitään näyttöä, että se noita huonompi olisi kestoltaan. Eri asia, jos muista syistä suosit eurooppalaista, mutta kestävyyden osalta siihen ei ole objektiivista perustetta.


      • Liioittelua
        Fjjccghjjk kirjoitti:

        No anna sitten kunnia aasialaisellekin, kun ei ole mitään näyttöä, että se noita huonompi olisi kestoltaan. Eri asia, jos muista syistä suosit eurooppalaista, mutta kestävyyden osalta siihen ei ole objektiivista perustetta.

        En voi antaa kokemukseeni perustuvaa kunniaa aasialaiselle koska en ole koskaan sellaista omistanut.
        Kaikenkaikkiaan pidän tämän palstan yli-innokasta viehtymystä vikaantumisin outona. Kuten sanottu, olen ajanut hyvin pitkään ilman ongelmia eikä kukaan kavereistakaan ravaa pajalla.
        Jotenkin tuntuu että tämä palsta on vikahysteerikkojen kokoontumisajot.
        Kuka monella on oikeasti ollut auto-ongelmia ja kuinka moni vaan tykkää jauhaa niistä aikansakuluksi?


      • Ggfgjjhh
        Liioittelua kirjoitti:

        En voi antaa kokemukseeni perustuvaa kunniaa aasialaiselle koska en ole koskaan sellaista omistanut.
        Kaikenkaikkiaan pidän tämän palstan yli-innokasta viehtymystä vikaantumisin outona. Kuten sanottu, olen ajanut hyvin pitkään ilman ongelmia eikä kukaan kavereistakaan ravaa pajalla.
        Jotenkin tuntuu että tämä palsta on vikahysteerikkojen kokoontumisajot.
        Kuka monella on oikeasti ollut auto-ongelmia ja kuinka moni vaan tykkää jauhaa niistä aikansakuluksi?

        Eli et voi antaa vertailuarviota lainkaan.

        Minulla on ollut vikoja kaikissa autoissani. Tosin uusimmillaan olleet jo viisivuotiaita ja 60tkm ajettuja. Kaikissa on rahaa palanut satasia tai tuhansia ylimääräisiin korjauksiin. Viime vuosina varmaan jo 500e/v keskimäärin. Jos riittääkään.
        Kolme autoa olen ajanut paaliin, Ford ja Golf ruostuivat, toisesta VW:stä meni huohottimen myötä moottori. Olihan noilla jo ikää jotain 12-18v kullakin, muttei olisi pidempi elinikä haitannutkaan. Yli 200tkm pääsivät kaikki, Golf jopa jotain 350tkm. Oikeastaan vain tuon Golfin kilometreihin voi olla tyytyväinen. Nyt on alla 100tkm ajettu 7-vuotias ja 200tkm vaikuttaisi kovalta saavutukselta tuolle.

        Oman kokemukseni ja lukemani perusteella auton vikaherkkyys, tai sen puute, on auton tärkein ominaisuus.

        Seuraavaksi luultavasti ostan upouuden auton, joten takuu kattaa ensimmäiset vuodet, mutta kun toiveissa on pitää autoa vuosikausia, niin vikaantumisherkkyydellä on väliä. Kuten tietenkin myös pitkällä takuulla tai muulla tiedolla valmistajan antamasta turvasta vikojen kohdalla.


      • Ggfgjjhh
        Liioittelua kirjoitti:

        En voi antaa kokemukseeni perustuvaa kunniaa aasialaiselle koska en ole koskaan sellaista omistanut.
        Kaikenkaikkiaan pidän tämän palstan yli-innokasta viehtymystä vikaantumisin outona. Kuten sanottu, olen ajanut hyvin pitkään ilman ongelmia eikä kukaan kavereistakaan ravaa pajalla.
        Jotenkin tuntuu että tämä palsta on vikahysteerikkojen kokoontumisajot.
        Kuka monella on oikeasti ollut auto-ongelmia ja kuinka moni vaan tykkää jauhaa niistä aikansakuluksi?

        Niin ja kavereista; aikalailla kaikilla noita ongelmia riittänyt. Eipä tule viatonta autoa oikein mieleenkään tuntemiltani. Ihan uusia autoja ei toki monella olekaan, mutta sellaisia tavallisten tai köyhien suomalaisten autoja, ostettaessa hinnat kymppitonnin luokkaa varmaan keskimäärin.
        Ja on niitä vikoja kyllä Toyotissakin ollut. Eräs Mazda oli ehkä pahin kaikista tietämistäni. Kokonaiskulut kilometriä kohden varmaan jotain S-Mersun luokkaa.


      • Ikä.ratkaise.ei.merkki

        "Eli et voi antaa vertailuarviota lainkaan. "
        Sitähän minä juuri sanoin. En voi ottaa kantaa aasialaisten kestävyyteen kun ei ole kokemusta.
        Sanoin vain että kestävyys ei ole ollut henkilökohtaisesti ongelma saksalaisten tai ranskalaisten kanssa. Sillä saralla aasialaisilla ei ole mulle mitään erityistä tarjottavaa.
        Noissa vanhoissa on aina kuluja vaikkei mikään menisi rikkikään. Kulutusosia joutuu vaihtamaan väkisinkin merkistä riippumatta.


      • P.e.n.t.t.i

        Tarkennuksena että eihän meikäläinen ehdi ajaa yhtään kun istun täällä palstatrollina joka ikinen päivä 18-20 tuntia. Autoja minulla on ollut kaksi, Dodge Caliber ja nykyisin parin tonnin arvoinen C-Mersu. On mulla vielä vanha Helkama Raisukin.


    • RMB54

      Tehdas antaa tavaraan takuun valmistusvirheiden korjaamiseksi. Tämä on aina lähtökohta. TAKUU sanana on vahva, mutta takuukirjassa on varmasti rajauksia joistain kohteista.
      Jos autossa on ehdoton takuu, olet vahvoilla.
      Takuuehdot olisi syytä lukea ennen kuin "mustalla tyylillä" kirjoitetaan.

      Kuluvat osat on taas erikseen, johon kuuluu myös kytkin, jonka tehdas kuitenkin vastaa normaalitakuun puitteissa. Esim. 80.000 km ... 100.000 km jne. Siitä pitäisi olla maininta. Jos ääni johtuu jostain materiaalin ennenaikaisesta rikkoontumisesta on asia toinen. Vikakoodina ei saa olla kuluminen. Jos maksamaan joudut, ota osat talteen. Näin on jälkipelille jotain näyttää.

      Kerroit tarvikesuodattimesta. Tehdas on tutkinut, että Mahlen suodatin täyttää tehtaan vaatimukset. Autoissa on paljon alihankkijoilta tulevia osia. Muun muassa monessa merkissä iskunvaimentimet, lyhdyt, lämppärin ja tuulilasin moottorit sekä lukkomekanismeissakin käytetään alihankkijan osia ja pakataan alkuperäiseen. Silloin alihankkija vastaa, maahantuojan kautta, takuusta. Alihankkijalle on huono asia jos se toimittaa heikkoja osia. Bisnes kärsii.

      Autoasi olet säästösyistä käyttänyt Virossa huollossa. Ei tullut mieleen tehdä takuukorjauksetkin siellä? Vai käytitkö?
      En omista, enkä tule koskaan omistamaankaan KIA-merkkistä autoa. En puolustele ketään, mutta näin mennään.
      Asiakas voi käyttää kuluttajasuojaa. Onhan se hänen oikeutensa, mutta silloin oikeasti tutkitaan takuuehdot ja se kuinka kauan jokin kohde olisi tullut kestää.

      Joku oli kirjoittanut. Kun korjaamolla on paljon ja kalliita testereitä ei vikaa löydetä kuitenkaan.
      Hyvänen aika! Ei testeri näytä mekaanisia vikoja eikä missä vika on. Testerin vianhaku perustuu sähköiseen toimintaan. Esimerkiksi jos jakoketju on venynyt. Ei testeri sitä kerro. Sen se kertoo vikakoodeilla autossa on sytytyshäiriö. Palaminen tapahtuu väärään aikaan tms. Kyllä syy vikaan täytyy tutkia. Ei se tuosta vaan tule testerin näyttöön.
      Ammattitaito on ominaisuus, joka valitettavasti ei kerry kuin kokemuksella. Sitä ei koulunpenkillä opi.
      Autopuoli ammattina on yksi vaikeimmista aloja maailmassa. Tekniikka kehittyy jatkuvasti uusien vaatimusten takia. Juuri kun on jotain saanut tarttumaan vaatteisiin, tulee uutta tietoa. Tilanne kehittyy jopa useasti vuoden sisällä.
      Harvoin näitä ammattilaisia kehutaan. Mutta ei ne katotkaan pysy paikallaan.

      • monttööri

        Kerrankin fiksu kommentti. Kiitos.


      • eskoraisvuo

        "Autopuoli ammattina on yksi vaikeimmista aloja maailmassa."

        Ei ole, asentajat on ovat vain aaseja joita melkein kuka tahansa tekniikkaan perehtynyt voisi neuvoa. Ylipäätään jos noudattaisivat tehtaan tekemää diagnosointi ohjetta niin vääriä osia ei vaihdettaisi niin paljoa!


      • Kak87

    • jsusi

      Tuo aloitus on provo. Ei kukaan ole niin tyhmä että ostaa tarvikeosat huoltoa varten viroon. Lisäksii kehuu DSG TSI-volkkaria - joka on suurin vitsi autoalalla. Pitkä takuu, parempi takuu.

    • pyhayksinkertaisuus

      Aloituksessa ei kyllä kirjoitettu, että olisi ostanut tarvikeosat huoltoa varten Viroon.
      Ostin uuden Kia Sportage 2.0 GDI:n. Eka öljynvaihto suositellaan tehtäväksi noin 300 km:n ajon jälkeen. OOtin ja menin KIA:n merkkiliikkeeseen ja osta paukasin punaisessa paketissa olevan öljynsuodattimen. Öljyt pois ja suodatin pois (alkuperäinen) katselin vanhaa tehtaalla asennetua öljyistä suodatinta, jossa luku MAHLE ja tyyppi muistaakseni OS0034D. KIA:n punainen paketti auki ja yllätys paketista tuli suodatin, jossa oli samat tekstit.
      Seuraavan huollon tein 15000 km:n kohdalla hain Fixus varaosaliikkeestä sinisen MAHLE:n öljynsuodattimen. Paketti oli sini voittoinen oli siinä valkoistakin, muttei punasta. Sama teksti löytyi suodattimeen painettuna kuin tehtaan asentamasta suodattimesta. Ja ylläri samasta paketista löytyi myös pienemmällä tekstillä KIA:n ja Hyandai:n varaosanumerot.
      Kyllä tietenkin se punainen paketti parantaa suodattimen laatua kun ne tulee kuitenkin samalta linjalta peräkkäin. Yksi suodatin punaiseen pakettiin ja hinta 34 € toinen siniseen pakettiin hinta 16 €.
      Käytin aloittajan käyttämässä huollossa vikingmotors.ee ja sain todella hyvää palvelua ja kohtuu hinnalla. KIA:n ryöstöhintoja en maksa enään koskaan.
      KIA:n korjaamot tuntuvat olevan oikeita KIA-korjaamoja = Korjailtu Ilman Ammattitaitoa. Autot KIA = Kasattu Ilman Aikuisia

    • takuuehdot

      Mitenkäs käy matkavakuutuksen, jos 45 vrk on mennyt umpeen, korvataanko.Jos et huollata autoasi takuuehtojen puitteissa, korvataanko,nuija.

    • Atkerkki2

      toi aloitus on aivan keksitty juttu, ei tuommoisia ehtoja lue missään Kian tai Hyundain takuuehdoissa, toi on pelkkä kateellinen trolli taas.

      • klsdfjkskllkdk

        varmaan jollain vw myyjällä paskat housussa kun kauppa ei käy niin pitää sitten puhua kilpailijasta paskaa. Taitaa Kian voittokulku tosissaan huolestuttaa kilpailijoita kun pitää turvautua tällaisiin mustamaalauskampanjoihin...


    • Skodillag

      Ei vaikeuksia takuun kanssa, huollot tehty ajallaan ja kytkin vaihdettu ilman mitään vaikeuksia, takuunseen meni. Huolto hinnat edullisia verrattuna ed automerkkiin. Ihmettelen kovasti aloittajan vaikeuksia, mikä on todellinen syy ?
      Kokeileppa vag tuotteita niin ymmärrät mitä tarkoitan. 😎

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5005
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe