Suomen Kuvalehti 46/2018

Ristikko: Jari Keränen (laatija) ja Päivi Vesanto (kuvitus).

Minulle ristikko oli melko vaihtelevalla tavalla vaikea. Muutamia vihjeitä sai miettiä melko paljon.


Olen vaikeudesta em. säikeen aloittajan kanssa samaa mieltä.

Piilosana Erkki Vuokila.
Vaakasuoraan 10:
Alabama, Utah (4) en keksinyt vihjeen ideaa. Se, mitä ajattelin, ei tunnu oikealta.

Kyseessä on palkintoristikko, jonka ratkaisun palautusaika päättyy 22.11. klo 23.59.
Vasta sen jälkeen haluan kommentteja ongelmaani.

Laitoin ihan testimielessä tänne. Tästä on säie parilla muullakin foorumilla.

6

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keijo2378

      Alat

    • Kyllähän tuossa suorana vihjeenä hyvinkin 'alat' on looginen, sillä ovatha osavaltiotkin pinta-alallisia. Mutta millä logiikalla siinä on piilovihje?

    • Keijo2378
    • Toisessa keskustelussa ehdotettiin ratkaisusanaan ALUT, joka muodostuisi osavaltion lyhenteistä AL ja UT.

      Mutta mielestäni tuolla tavoin muodostettua ratkaisusanaa ei voi pitää ns. suorana vihjeenä. Jos laitetaan AL UT, kyseessä EI mielestäni ole suora vihje, koska ratkaisunsana koostetaan kahdesta lyhenteestä. Minusta suora vihje pitää oikeasti olla suora vihje eikä kooste (kuten piilovihjetyypit jaotelma, hajotelma ja sisäkkö).

      No Vuokila kai itse päättää, että ”suora” vihje saa olla kahden sanan kooste. Se on kyllä Vuokilan oma, varsin erikoinen näkemys ”suorasta” vihjeestä. Ei sen puoleen Vuokila on ennekin venyttänyt ns. suoran vihjeen rajoja, käyttäen suorassa vihjeissä piilovihjeissä tyypillisiä lyhenteitä. Ei olisi ensimmäinen kerta kun Vuokila tahallaan hämärtää suoran vihjeen suoruutta. Kyseessä on koe siitä, hyväksytäänkö hänen menettelynsä vai.

      Ovat muutkin Sanarikselle piilosanatehtäviä laatineet tehneet suoran vihjeen hämärtämisiä. Joskus sanaa on pitänyt lukea väärin päin tai sanan osia vaihtaen. Molemmat mielestäni ovat tyypillisiä piilovihjeiden vihjeitystapoja.

      Piilovihje voidaan tulkita jaotelmana silppurin esittämällä tavalla AL UT. Tyypiksi ”hajotelma” piilovihje ei toimi, sillä vinkki hajotelmasta puuttuu. Hajotelma vaatisi esim. sanaa ”aluista” tms.. Olen toin joissakin vanhoissa tehtävissä olen havainnut, että sääntöä ei aina noudateta.

      Pertti Oskalan eräässä vihjeestä oli kerran keskustelua tämän asian tiimoilta. Oskalaa arvosteltiin siitä, että vinkki hajotelman käytöstä oli heikko.

      Ratkaisusanalle ALAT loytyy kyllä suora vihje, mutten ainakaan minä löytänyt ns. piilovihjettä. Jos joku löytää piilovihjeen, ratkaisusana ALAT on OK.

      Olkoon ratkaisusana sitten ALAT tai ALUT, en etsimällä etsimälläkään löydä vihjeestä sekä kunnolla laadittua piilovihjettä että suoraa vihjettä.

      Yksi asia on täysin varmaa. Tästä EI olisi voinut keskustella Sanariksen foorumilla ilman, että kritiikkini kimppuun olisi ankarasti hyökätty. Minut olisi osoitettu olevan väärässä.

      Esittämässäsi säikeessä asiaa ei kannata ottaa esille, sillä jos tämän kohdan ottaa esille,, kimppuun käydään aivan varmasti.

    • Ai niin, nimimerkki "silppuri" kommentoi vihjettä toisaalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3869
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      2027
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      303
      1236
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe