Web -sivustojen omistajia vaivaa yhä lisääntyvä into kontrolloida selaajan toimia.
Ensin tuli huomattua, että youtubessa Google valvoo tehostetusti tätä osoitetta:
https://www.youtube.com/pair
Tuossa osoitteessa voi muodostaa parin tietokoneen ja älyTV:n välille.
Tämän jälkeen tietokoneella voi valita youtube.com -sivustolta videon ja valita "Näytä televisiossa".
Mutta: kun yritin tehdä ohjelmaa, joka täyttäisi itse koodin tuolle sivulle (koodi löytyy älyTV:n youtube -sovelluksen valikosta), niin youtube estää sivun automaattisen käyttämisen, MIKSI ?
Eihän tuolla voi mitenkään esimerkiksi estää mainosten näkymistä, kun ne mainokset näkyvät siinä älyTV:ssä eikä tietokoneella ! Olettaisin, että Googlen suurin intressi palvelun käytön valvonnassa olisi se, ettei mainosten näkymistä estetä, koska se veisi Googlelta mainostuloja.
Lisäksi, JOS youtubea käyttää omatekoisesta ohjelmasta käsin, niin tuli huomattua pari seikkaa:
1. ÄlyTV:n koodi ei ole aina sama samallekaan TV:lle, vaan se vaihtuu joka kerta.
2. omatekoisessa ohjelmassa: ohjelma ei muista ajokerrasta toiseen, että se ON JO paritettu TV:n kanssa, vaan paritus älyTV:n kanssa on tehtävä aina uudelleen.
Lisäksi:
muualla webissä:
JO kiusalliseksi on muodostunut ilmiö, jossa Web -sivustojen omistaja yrittää estäää copy-paste -toimintoa kaappaamalla pois selaimen normaalitoiminnon hiiren oikean napin klikkaukselle, ja näyttää sen sijaan "Copyright © SecMeter Audit 2018. All rights reserved."
Tekijänoikeuslaki ei kiellä tekijänoikeuksien alaisen aineiston kopiointia omaan yksityiseen käyttöön. Tekijänoikeuslaki kieltää ainoastaan tällaisen aineiston uudelleenjulkaisemisen ilman tekijänoikeuksien omistajan lupaa.
Noh, eihän tuo kopioimista estä, tekee siitä vain hieman hankalampaa.
Tällä kertaa ilmiöön törmäsin sivustolla:
https://secmeter.com/
mutta tuskin on ainoa sivusto, joka tuota harrastaa.
Tuo "kopiointiesto" siis tosiasiassa estää sen, että henkilö, jolla ei ole juuri mitään tietokoneen käyttötaitoja, vaan joka juuri ja juuri osaa käyttää web -selainta, niin sellainen henkilö ei voi kopioida aineistoa tuolla tavalla "suojatulta" Web -sivustolta. Asiantuntijakäyttäjää sensijaan tuollainen "kopiointiesto" ei estä kopioimasta, tekeepä siitä vain hieman hitaampaa.
Entä jos teen apuohjelman, joka mahdollistaa jopa ns. idioottikäyttäjälle helpon kopioinnin tuolla tavalla "suojatulta" Web -sivustolta ?
Voiko tuollaisella apuohjelmalla mitenkään ansaita rahaa ?
Lähinnä tuollainen hiiren oikean napin klikkauksen kaappaaminen ärsyttää, vaikka ei oikeasti kopioimista estäkään.
Paras olisi itseasiassa apuohjelma, joka toimisi seuraavasti:
JOS sivulla ei ole tuollaista "kopiointiesto":a, apuohjelma ei vaikuta ko. sivun näyttämiseen mitenkään.
MUTTA jos sivulla ON tuollainen "kopiointiesto", niin apuohjelma korvaa sivulla mahdollisesti olevat mainokset omilla mainoksillani, jolloin voin joko myydä muille yrityksille mainostilaa tai mainostaa oman yritykseni tuotteita ja palveluja ilmaiseksi, siis ilman mainoskuluja.
Jos tuollaisen apuohjelman saisi leviämään tarpeeksi laajalle, se saattaisi pakottaa Web -sivustojen omistajat poistamaan tuollaiset JavaScript -pohjaiset "kopiointiesto" -kikkailut sivuiltaan.
Toivottavasti Suomi24 -ylläpito ei edes harkitse samanlaista "kopiointiesto":a suomi24 -keskusteluihin.
Tiedoksi: kyseinen esto on helposti kierrettävissä ja lähinnä ärsyttää sivuston käyttäjiä.
Ja lisäksi minulla ainakin on motiivi tehdä em. kaltainen apuohjelma ja levittää sitä mahdollisimman laajalle.
Siis joko selaimen lisäosa tai sitten muokattu versio selaimesta.
Sekä Firefox että googlen Chrome ovat käsittääkseni avointa lähdekoodia, joten silloin muokatun version teko on periaatteessa mahdollista.
Lisäkysymys:
Onko jokainen web -sivusto toteuttanut tuon JS -kopiointieston itse, vai käyttävätkö jotain tunnettua valmispalikkaa sen toteuttamiseen ?
Mistä into kontrolloida selaajan toimia ?
13
314
Vastaukset
- minä-vaan
Ensinnäkin sivulla ei ole mitään JavaScriptiä estämässä kopiointia, valinta ja kopiointi perinteisin keinoin onnistuu normaalisti.
Vain hiiren oikealla painikkeella avautuvan ponnahdusvalikkon käyttö on estetty.
Normaalin ponnahdusvalikon sijasta näytetään tämä viesti:
Copyright © SecMeter Audit 2018. All rights reserved. - lakiasiaa
"MUTTA jos sivulla ON tuollainen "kopiointiesto", niin apuohjelma korvaa sivulla mahdollisesti olevat mainokset omilla mainoksillani, jolloin voin joko myydä muille yrityksille mainostilaa tai mainostaa oman yritykseni tuotteita ja palveluja ilmaiseksi, siis ilman mainoskuluja."
Aiot siis kaapata www-sivun sisällön, korvata sisältöön kuuluvat mainokset omillasi (mahdollisesti myös haittaohjelmilla), ja levittää ao. sisältöä eteenpäin varustettuna omilla mainoksillasi?
Tällöin puutut monenkin tahon tekijänoikeuksiin ja keskinäisiin sopimuksiin.
Luulenpa, että asiaan on lakimiehillä enemmänkin sanomista.- LoppuWebSikailulle
"Aiot siis kaapata www-sivun sisällön"
Tavallaan kyllä, mutta kyse ei ole laittomasta kaappauksesta,
koska se ei kohdistu kaikkiin sivun käyttäjiin, vaan ainoastaan niihin,
jotka itse omasta vapaasta tahdostaan ovat asentaneet koneelleen tekemäni apuohjelman, joka voi olla joko selaimen lisäosa tai sitten muokattu versio selaimesta.
"korvata sisältöön kuuluvat mainokset omillasi"
Aivan, juuri niin! Onhan jo nyt mainostenesto-ohjelmia. Ja jossain ikivanhassa Operassa
oli Operan itsensä hallinnoimia mainoksia, joista Opera sai mainostulot.
Nyt vaan yhdistetään nämä 2 ideaa siten, että alkuperäiset sivulla olevat mainokset
jätetään näyttämättä, ja niiden tilalla näkyy itse hallinnoimiani mainoksia.
"mahdollisesti myös haittaohjelmilla"
Päinvastoin: Voin tarjota 100% haittaohjelmista vapaata mainontaa.
Tähän pääsemiseen on teknisiä keinoja, joskin se samalla tarkoittaa sitä,
että hallinnoimani mainokset sisältävät vain paikallaan pysyviä kuvia
(siis EI videoita, ääntä, eikä JavaScriptillä ja/tai FLASHilla tehtyjä vilkkuvälkky -mainoksia). Samalla mainosten aiheuttama tarpeeton CPU -kuormitus alenee, joten
esim. kannettavan tietokoneesi akku kestää pidempään, jos käytät konettasi paikassa, missä ei ole verkkovirtaa saatavilla.
"Levittää ao. sisältöä eteenpäin varustettuna omilla mainoksillasi?"
Eihän apuohjelma jaa itse mitään sisältöä, vaan se (joko yksin tai yhteistyössä selaimen kanssa) näyttää sivun, joka on yhdistelmä alkuperäistä sivua, josta on poistettu alkuperäisen sivun mahdollisesti sisältämät mainokset, ja näyttää niiden tilalla itse hallinnoimiani mainoksia, jotka kaiken lisäksi ovat 100% tietoturvallisia (= eivät sisällä haitaohjelmia).
Siis: mitä enemmän mainokset yleensä alkavat sisältää myös haitaohjelmia,
sitä suurempi motiivi netin käyttäjillä on asentaa tekemäni apuohjelma, koska se samalla suojaa käyttäjää sivun alkuperäisessä mainonnassa
mahdollisesti levitettäviä haittaohjelmia vastaan.
"Tällöin puutut monenkin tahon tekijänoikeuksiin ja keskinäisiin sopimuksiin.
Luulenpa, että asiaan on lakimiehillä enemmänkin sanomista."
Lakimiehet varmasti jotain yrittävät, mutta se,
onko siihen laillisia perusteita, se on ihan toinen asia.
Enhän aio ensimmäistäkään kopiota ohjelmastani asentaa kenenkään koneelle
ilman koneen omistajan tai haltijan nimenomaista asennustoimenpidettä.
Onhan jo nyt mainostenesto-ohjelmia. Ja esim. sokeille/heikkonäköisille
on ruudun ääneenlukuohjelmia. Tämä on vain 1 vaihtoehto lisää,
koneen käyttäjä/haltija itse päättää, mitä ohjelmia haluaa koneelleen asentaa.
Ja onhan myös sellaisia sisältöpalveluja, jotka lataavat yhden verkkosivun,
tekevät siihen muutoksia ja jakavat eteenpäin loppukäyttäjälle.
Esimerkkinä tällaisesta:
https://translate.google.fi/
Google translate lataa alkuperäisen sivun
(joka saattaa olla kielellä, jota käyttäjä ei ymmärrä)
ja kääntää sivun tekstisisällön käyttäjän toivomalle kielelle.
Mutta jos mainokset on toteutettu kuvana eikä tekstinä,
niin silloin mainokset jäävät kääntämättä.
Apuohjelmani todellakin muokkaa sivun sisältöä, mutta ihan itse päätät,
haluatko asentaa apuohjelman tietokoneellesi vai et,
ei sitä kukaan koneellesi ole pakkoasentamassa
(jollei sitten työkoneesi osalta työnantajasi, jota saattaa hyvinkin miellyttää ajatus
siitä, että nykyiset tietoturvattomat mainokset, jotka saattavat sisältää haittaohjelmia,
korvataan taatusti turvallisella haittaohjelmattomalla mainonnalla).
Mutta tuo yhä useammalla sivulla käytössä oleva hiiren oikean napin kaappaaminen ärsyttää, ja tämä koko idea sai alkunsa, kun ryhdyin pohtimaan vastalääkettä web -sivuston tekemälle hiiren oikean napin kaappaamiselle! - minä-vaan
LoppuWebSikailulle kirjoitti:
jotka itse omasta vapaasta tahdostaan ovat asentaneet koneelleen tekemäni apuohjelman, joka voi olla joko selaimen lisäosa tai sitten muokattu versio selaimesta.
Aivan, juuri niin! Onhan jo nyt mainostenesto-ohjelmia. Ja jossain ikivanhassa Operassa
Nyt vaan yhdistetään nämä 2 ideaa siten, että alkuperäiset sivulla olevat mainokset
(siis EI videoita, ääntä, eikä JavaScriptillä ja/tai FLASHilla tehtyjä vilkkuvälkky -mainoksia). Samalla mainosten aiheuttama tarpeeton CPU -kuormitus alenee, joten
esim. kannettavan tietokoneesi akku kestää pidempään, jos käytät konettasi paikassa, missä ei ole verkkovirtaa saatavilla.
Eihän apuohjelma jaa itse mitään sisältöä, vaan se (joko yksin tai yhteistyössä selaimen kanssa) näyttää sivun, joka on yhdistelmä alkuperäistä sivua, josta on poistettu alkuperäisen sivun mahdollisesti sisältämät mainokset, ja näyttää niiden tilalla itse hallinnoimiani mainoksia, jotka kaiken lisäksi ovat 100% tietoturvallisia (= eivät sisällä haitaohjelmia).
sitä suurempi motiivi netin käyttäjillä on asentaa tekemäni apuohjelma, koska se samalla suojaa käyttäjää sivun alkuperäisessä mainonnassa
Esimerkkinä tällaisesta:
(jollei sitten työkoneesi osalta työnantajasi, jota saattaa hyvinkin miellyttää ajatus
siitä, että nykyiset tietoturvattomat mainokset, jotka saattavat sisältää haittaohjelmia,
Mutta tuo yhä useammalla sivulla käytössä oleva hiiren oikean napin kaappaaminen ärsyttää, ja tämä koko idea sai alkunsa, kun ryhdyin pohtimaan vastalääkettä web -sivuston tekemälle hiiren oikean napin kaappaamiselle!No jos kerta pystyt vaihtamaan Web-sivun sisältöä niin mikset sitten poista riviä jolla tuo ponnahdusvalikon käyttö estetään.
Tällä sivulla ei tuota ponnahdusvalikkoa estetä, mutta lisää tämä koodi, Console ikkunassa ja paina ENTER. Sen jälkeen kokeile uudestaan avautuuko ponnahdusvalikko edes tällä sivulla:
document.addEventListener('contextmenu', event => event.preventDefault());
Kuten huomasit ei auvennut, eikä myöskään antanut mitään viestiä valikon sijaan. Näin helppoa se on kun osaa. Tuon sisältövalikon näyttö palaa kun painat F5. - minä-vaan
Esimerkkinä tällaisesta:
Mutta tuo yhä useammalla sivulla käytössä oleva hiiren oikean napin kaappaaminen ärsyttää, ja tämä koko idea sai alkunsa, kun ryhdyin pohtimaan vastalääkettä web -sivuston tekemälle hiiren oikean napin kaappaamiselle!Niin ja mikä sinua estää enään siinä vaiheessa tuottamasta kokonaan sinun tarkoitusperiä palvelevaa ponnahdusvalikkoa, ei niin mikään. Eli sinulla on sitten jo kaikki kasassa, ei tarvitse muuta kuin toteuttaa ajatus käytännössä.
- lakiasiaa
Esimerkkinä tällaisesta:
Mutta tuo yhä useammalla sivulla käytössä oleva hiiren oikean napin kaappaaminen ärsyttää, ja tämä koko idea sai alkunsa, kun ryhdyin pohtimaan vastalääkettä web -sivuston tekemälle hiiren oikean napin kaappaamiselle!Seli-selisi ei auta. Suunnittelet tekeväsi ohjelman, jonka avulla ei vain sinä, vaan omien sanojesi mukaan myös muut voivat toteuttaa nettisivukaappauksen, ja kaapatun nettisivuston varustamisen haittaohjelmilla.
Olet suunnittelemassa rikosta.
- kaikki-keksitty-jo
"Entä jos teen apuohjelman, joka mahdollistaa jopa ns. idioottikäyttäjälle helpon kopioinnin tuolla tavalla "suojatulta" Web -sivustolta ?"
Nettihän jo täynnä noita "tumpeloille" tarkoitettuja ohjelmia tuohon tarkoitukseen
Ottaa kuvankaappauksen ja "ohjelma" erottaa kuvasta textin? enemmän /vähemmän hyvin?
image to text Ainakin 5v on saanut sellaiset kopioinnin estot tehtyä, että ainoa keino kiertää on ottaa ruutukaapaus.
Temppu käy yksinkertaisesti kääntämällä koodi sellaiseksi binäärimöykyksi, että sitä ei voi tulkita ja piirtää tekstit, kuvat jne. suoraan canvasille. Se estää selaimen copypasten, näkemisen koodista ja tiedon latauksen mistään osoitteesta.- VainPaikallinenMuokkaus
Kuten yleensäkin, M-Karilla ei ole asiantuntemusta tällaisten asioiden suhteen.
Todennäköisesti web -selain käyttää joko TextOut tai muuta vastaavaa Windows API -kutsua (eikä jotain .NET / C# kutsua, kuten M-Kar virheellisesti kuvittelee).
Riittää siis, että koodaa Delphillä DLL:n (huom: jos 32 -bittinen selain, niin 32 -bittinen DLL, mutta jos 64 -bittinen selain, niin 64 -bittinen DLL).
Tuo DLL uudelleenohjaa sekä TextOutA että TextOutW -kutsut, ja tarvittaessa muutaman muunkin, esim. DrawText and TabbedTextOut, ExtTextOut jne.
Sitten käynnistetään selain apuohjelmalla, joka injektoi tuon Delphillä koodatun DLL:n osaksi samaa prosessia, missä Web -selainta ajetaan.
Joka ikinen kerta, kun Web -selain kirjoittaa tekstiä näytölle kutsumalla jotakin yllämainituista Windows API -funktiokutsuista, niin ko. DLL nappaakin kutsun itselleen, ja näin pääsee käsiksi siihen tekstiin, mitä selain ruudulle piirtää.
Itseasiassa, VAIKKA selain yrittäisi kiertää tämän renderöimällä ensin tekstin ns. offscreen BITMAPiin, ja sitten piirtäisi tuon BITMAPin kuvana näytölle, niin yhtä hyvin tuo DLL voisi kaapata itselleen tuon offscreen BITMAPiin tekstin renderöinnin ja kopioida tekstin jo siinä vaiheessa.
Minua ei pätkääkään kiinnosta se, jos M-Karin mielestä tuollaisen DLL:n voisi tehdä mukamas jotenkin "siistimmin" C:llä, "C ":lla tai vaikka kotlinilla.
(Voikohan Kotlinilla muuten edes tehdä DLL:ää ?)
normaalin DLL:n tekeminen on mahdollista ainakin näillä 3:lla: Delphi, C, "C ".
C#:lla sensijaan EI voi tehdä normaalia DLL:ää, mutt ns .NET assembly DLL:n kylläkin, tosin tällaista .NET assembly DLL:ää ei voi kutsua ohjelmasta, joka on tehty C:llä, "C ":lla, tai Delphillä.
Eikös se mene niin päin, että .NET -ohjelmasta voi kutsua natiiviDLL:ää, mutta perinteisestä ohjelmasta EI voi kutsua .NET DLL:ää (joka tiedostopäätteestä huolimatta ei ole perinteinen DLL lainkaan, vaan ns. .NET assembly).
Toki jos selain renderöisi itse kaiken tekstin ja omaisi itse omat fontit, eli ei käyttäisi käyttöjärjestelmän fontteja lainkaan, niin sitten voisi pitää paikkansa
tuo väite "Ainakin 5v on saanut sellaiset kopioinnin estot tehtyä, että ainoa keino kiertää on ottaa ruutukaapaus."
Mutta moniko selain toimii näin?
Jollei sivun tekijä ala leikkiä oikein paljon JavaScriptillä niin eipä mene asiat noin.
Ja JOS joku alkaa tuollaisia web -sivuja tuottamaan, toivottavasti näkövammaisten keskusliitto haastaa moisen tahon oikeuteen vammaislakien rikkomisesta.
Kas kun esim. sokeiden käyttämä sivun ääneenlukuohjelma ymmärtää vain tekstiä, se ei osaa lukea ääneen kuvaa, joka esittää tekstiä.
Joku ketjussa haluaa nähdä rikollisena sen, jos joku tarjoaa vaihtoehtoista selainta tai selaimen lisäosaa, joka jättää alkuperäiset (mahdollisesti haittaohjelmia sisältävät) mainokset näyttämättä ja näyttää niiden sijasta muita mainoksia (jotka ovat 100% haittaohjelmattomia).
Niin kauan kun tuota apuohjelmaa tai vaihtoehtoista selainta ei kenenkään koneelle väkisin asenneta, vaan jokainen päättää itse, haluaako sen koneelleen asentaa, ei asiassa ole mitään rikollista.
Kas kun: JOS et asenna ko. ohjelmaa koneellesi, ja menet ko. sivulle tavallisella selaimella, näet edelleen juuri ne mainokset, joita sivun omistaja haluaa sinun näkevän. Ei sinun näkymääsi vaikuta mitenkään se, mitä joku muu asentaa koneelleen!
Apuohjelma siis EI JAA nettiin mitään muokattua versiota nettisivusta, vaan ainoastaan muokkaa sitä, mitä ko. apuohjelman käyttäjä ITSE näkee ruudullaan.
Ainoa tapaus, jossa sinun näkymääsi se jotain vaikuttaisi, olisi se, että et katselekaan nettisivua selaimella, vaan katselet apuohjelman käyttäjän näytön kopiota, kun olet ensin itse asentanut apuohjelman käyttäjän koneelle (hänen tietämättään ?) vakoiluohjelman, jonka ansiosta voit luvattomasti katsella hänen näyttönsä kopiota.
Jollet sitten ole poliisi, joka on saanut tuomioistuimen luvan ko. henkilön koneen vakoilemiseen etäkatselemalla hänen näyttöään.
Tällöinkään et juridisesti katsele web -sivua, vaan vakoilun uhrisi näyttöä.
Näinollen syyte, että apuohjelma jotenkin levittäisi sivun muokattua kopiota luvattomasti, on täysin perätön. VainPaikallinenMuokkaus kirjoitti:
Kuten yleensäkin, M-Karilla ei ole asiantuntemusta tällaisten asioiden suhteen.
Todennäköisesti web -selain käyttää joko TextOut tai muuta vastaavaa Windows API -kutsua (eikä jotain .NET / C# kutsua, kuten M-Kar virheellisesti kuvittelee).
Riittää siis, että koodaa Delphillä DLL:n (huom: jos 32 -bittinen selain, niin 32 -bittinen DLL, mutta jos 64 -bittinen selain, niin 64 -bittinen DLL).
Tuo DLL uudelleenohjaa sekä TextOutA että TextOutW -kutsut, ja tarvittaessa muutaman muunkin, esim. DrawText and TabbedTextOut, ExtTextOut jne.
Sitten käynnistetään selain apuohjelmalla, joka injektoi tuon Delphillä koodatun DLL:n osaksi samaa prosessia, missä Web -selainta ajetaan.
Joka ikinen kerta, kun Web -selain kirjoittaa tekstiä näytölle kutsumalla jotakin yllämainituista Windows API -funktiokutsuista, niin ko. DLL nappaakin kutsun itselleen, ja näin pääsee käsiksi siihen tekstiin, mitä selain ruudulle piirtää.
Itseasiassa, VAIKKA selain yrittäisi kiertää tämän renderöimällä ensin tekstin ns. offscreen BITMAPiin, ja sitten piirtäisi tuon BITMAPin kuvana näytölle, niin yhtä hyvin tuo DLL voisi kaapata itselleen tuon offscreen BITMAPiin tekstin renderöinnin ja kopioida tekstin jo siinä vaiheessa.
Minua ei pätkääkään kiinnosta se, jos M-Karin mielestä tuollaisen DLL:n voisi tehdä mukamas jotenkin "siistimmin" C:llä, "C ":lla tai vaikka kotlinilla.
(Voikohan Kotlinilla muuten edes tehdä DLL:ää ?)
normaalin DLL:n tekeminen on mahdollista ainakin näillä 3:lla: Delphi, C, "C ".
C#:lla sensijaan EI voi tehdä normaalia DLL:ää, mutt ns .NET assembly DLL:n kylläkin, tosin tällaista .NET assembly DLL:ää ei voi kutsua ohjelmasta, joka on tehty C:llä, "C ":lla, tai Delphillä.
Eikös se mene niin päin, että .NET -ohjelmasta voi kutsua natiiviDLL:ää, mutta perinteisestä ohjelmasta EI voi kutsua .NET DLL:ää (joka tiedostopäätteestä huolimatta ei ole perinteinen DLL lainkaan, vaan ns. .NET assembly).
Toki jos selain renderöisi itse kaiken tekstin ja omaisi itse omat fontit, eli ei käyttäisi käyttöjärjestelmän fontteja lainkaan, niin sitten voisi pitää paikkansa
tuo väite "Ainakin 5v on saanut sellaiset kopioinnin estot tehtyä, että ainoa keino kiertää on ottaa ruutukaapaus."
Mutta moniko selain toimii näin?
Jollei sivun tekijä ala leikkiä oikein paljon JavaScriptillä niin eipä mene asiat noin.
Ja JOS joku alkaa tuollaisia web -sivuja tuottamaan, toivottavasti näkövammaisten keskusliitto haastaa moisen tahon oikeuteen vammaislakien rikkomisesta.
Kas kun esim. sokeiden käyttämä sivun ääneenlukuohjelma ymmärtää vain tekstiä, se ei osaa lukea ääneen kuvaa, joka esittää tekstiä.
Joku ketjussa haluaa nähdä rikollisena sen, jos joku tarjoaa vaihtoehtoista selainta tai selaimen lisäosaa, joka jättää alkuperäiset (mahdollisesti haittaohjelmia sisältävät) mainokset näyttämättä ja näyttää niiden sijasta muita mainoksia (jotka ovat 100% haittaohjelmattomia).
Niin kauan kun tuota apuohjelmaa tai vaihtoehtoista selainta ei kenenkään koneelle väkisin asenneta, vaan jokainen päättää itse, haluaako sen koneelleen asentaa, ei asiassa ole mitään rikollista.
Kas kun: JOS et asenna ko. ohjelmaa koneellesi, ja menet ko. sivulle tavallisella selaimella, näet edelleen juuri ne mainokset, joita sivun omistaja haluaa sinun näkevän. Ei sinun näkymääsi vaikuta mitenkään se, mitä joku muu asentaa koneelleen!
Apuohjelma siis EI JAA nettiin mitään muokattua versiota nettisivusta, vaan ainoastaan muokkaa sitä, mitä ko. apuohjelman käyttäjä ITSE näkee ruudullaan.
Ainoa tapaus, jossa sinun näkymääsi se jotain vaikuttaisi, olisi se, että et katselekaan nettisivua selaimella, vaan katselet apuohjelman käyttäjän näytön kopiota, kun olet ensin itse asentanut apuohjelman käyttäjän koneelle (hänen tietämättään ?) vakoiluohjelman, jonka ansiosta voit luvattomasti katsella hänen näyttönsä kopiota.
Jollet sitten ole poliisi, joka on saanut tuomioistuimen luvan ko. henkilön koneen vakoilemiseen etäkatselemalla hänen näyttöään.
Tällöinkään et juridisesti katsele web -sivua, vaan vakoilun uhrisi näyttöä.
Näinollen syyte, että apuohjelma jotenkin levittäisi sivun muokattua kopiota luvattomasti, on täysin perätön."Kuten yleensäkin, M-Karilla ei ole asiantuntemusta tällaisten asioiden suhteen."
Toki on.
"Todennäköisesti web -selain käyttää joko TextOut tai muuta vastaavaa Windows API -kutsua (eikä jotain .NET / C# kutsua, kuten M-Kar virheellisesti kuvittelee)."
Selaimeen ei liity Widows API tai .NET millään tavalla. Siellä on HTML5 API.
Käytännössä voidaan kääntää fonttikirjasto ja tekstiä tulostava koodi, ja tulostaa teksti kuvapinnalle. Tekstin tulostamiseen ei siis tarvitse mitään olemassa olevia juttuja vaan voidaan käännellä vaikka Freetype kirjasto millä piirtää fontit.
"Riittää siis, että koodaa Delphillä DLL:n (huom: jos 32 -bittinen selain, niin 32 -bittinen DLL, mutta jos 64 -bittinen selain, niin 64 -bittinen DLL)."
Ei onnistu. https://fi.wikipedia.org/wiki/Pysähtymisongelma
Tekstiä ei tarvitse tulostaa millään API kutsulla vaan sen voi tulostaa kutsulla minkä itse kääntää siihen.
"Minua ei pätkääkään kiinnosta se, jos M-Karin mielestä tuollaisen DLL:n voisi tehdä mukamas jotenkin "siistimmin" C:llä, "C ":lla tai vaikka kotlinilla."
Et saa sellaista DLL:ää tehtyä mikä sieppaisi tekstin. Ruutukaappaus toimii kyllä.
"Tuo DLL uudelleenohjaa sekä TextOutA että TextOutW -kutsut, ja tarvittaessa muutaman muunkin, esim. DrawText and TabbedTextOut, ExtTextOut jne."
Ei käännettyssä assemblerissa tuollaista ole.
"C#:lla sensijaan EI voi tehdä normaalia DLL:ää"
Kyllä voi.
"mutt ns .NET assembly DLL:n kylläkin"
Se on normaali.
"tosin tällaista .NET assembly DLL:ää ei voi kutsua ohjelmasta, joka on tehty C:llä, "C ":lla, tai Delphillä."
Ei mitään merkitystä. Et tunnu käsittävän sitä, että binääritasolla Windowsissa on IA32, AMD64, ARM64, sekä arkkitehtuuririippumaton CIL mikä löytyy .NET 4.x:stä, ja sitten se aihempi CIL mikä oli .NET 2.0-3.5. Se irroitettiin erilliseksi tuotteeksi mitä tuetaan vielä 10v. IA32 häviää varmasti myös.
WebAssembly käännetyille .wasm kirjastoille voi tehdä myös kutsuja muualta mutta vielä ei ole sellaisia tehty.
"Eikös se mene niin päin, että .NET -ohjelmasta voi kutsua natiiviDLL:ää, mutta perinteisestä ohjelmasta EI voi kutsua .NET DLL:ää (joka tiedostopäätteestä huolimatta ei ole perinteinen DLL lainkaan, vaan ns. .NET assembly)."
"Mutta moniko selain toimii näin?"
Kaikki. Viimeiset 7v. Työkalut tuli 5v sitten, että saan käänneltyä C:llä Hello Worldin niin, että tulostaa sen canvasille.
"Jollei sivun tekijä ala leikkiä oikein paljon JavaScriptillä niin eipä mene asiat noin."
Voi käyttää vaikka C :aa jos huvittaa. Ei tarvitse Javascriptiin koskea.
"Kas kun esim. sokeiden käyttämä sivun ääneenlukuohjelma ymmärtää vain tekstiä, se ei osaa lukea ääneen kuvaa, joka esittää tekstiä."
Niin tekee.Tietysti tiedän mistä puhun.
Saan helposti tehtyä Hello Worldin selaimeen mistä et saa tekstiä kopioitua millään DLL:llä, vain print screenillä.- dotnetVainMSnKäytössä
M-Kar kirjoitti:
Tietysti tiedän mistä puhun.
Saan helposti tehtyä Hello Worldin selaimeen mistä et saa tekstiä kopioitua millään DLL:llä, vain print screenillä.M-Kar on väitteineen 99% todennäköisyydellä väärässä.
Toisaalta, JOS M-Kar on oikeassa (mille todennäköisyys n. 1%), niin se selittäisi nyky -web -sivujen uskomattoman hitauden! Siis, jos sivut alkavat olla täynnä kuvia, jotka esittävät tekstiä, ja oikeaa tekstiä ei ole enää lainkaan.
Vanhaan hyvään aikaan asiaa olisi ollut helppo tutkia kuuntelemalla selaimen http -liikennettä palvelimen kanssa.
Vaan nyt, kun http alkaa olla jo harvinainen herkku, ja yleisin käytetty protokolla on https,
asia on muuttunut hankalammaksi toteuttaa.
Vaihtoehtoja:
1) asennetaan omalle koneelle https -proxy.
Eli proxyn ja oikean https -palvelimen välinen liikenne on salattua (web -sivun omistaja määrittelee salausavaimen).
Ja toisaalta proxyn ja selaimen välinen liikenne on myös salattua (se, joka asentaa tuon proxyn, määrittelee salausavaimen).
MUTTA: silloin täytyisi myös asentaa oma root -sertifikaatti, ja allekirjoittaa tuon proxyn käyttämä salausavain sillä omalla root -sertifikaatilla, mutten selain alkaa herjata salausavaimesta, jolla ei ole voimassaolevaa sertifikaattia.
Helpommalla pääsisi, jos voisi kaapata ne funktiot, joita selaimen selväkielistä dataa käsittelevä osa kutsuu lukeakseen (ja ehkä myös kirjoittaakseen) https -liikennettä.
Silloin ei tarvitsisi sertifikaattien kanssa pelleillä.
Mistäs se selviää, minkänimisiä funktioita kukin selain kutsuu tuon tehdäkseen?
Cryptlibiä ei tietääkseni ainakaan vakiona käytä yksikään selain (saako optiona käyttämään ?)
OpenSSL taitaa olla suosituin vaihtoehto (siis mitä useimmat selaimet käyttävät).
Microsoftin omat MS Internet Explorer sekä Edge molemmat käyttävät ilmeisesti Windows Crypto APIa (eli eivät ravitse Cryptlibiä eivätkä OpenSSLää myöskään).
Jos tähän kysymykseen ei löydy vastausta, niin jälleen Microsoft osoittautui paremmaksi kuin kilpailijat:
Windows Crypto API -funktiot voi helposti koukuttaa omalla DLL:llä.
Ja kyllä, ihan perinteisellä WinApi32 tai WinApi64 -DLL:llä, EI siis millään .net -assemblyllä.
Windows Crypto API -funktiot kun on selkeästi dokumentoitu MSDN -sivustolla.
Cryptlibistä on myös helppo löytää dokumentaatio.
Mutta dokumentoinnin suhteen: OpenSSL on heikoin lenkki, ja sen dokumentaatio vaikeimmin löydettävissä ja heikkolaatuisin. Mutta: Vapaan lähdekoodin tuotteelta tuskin muuta voi odottaa kuin pa$kaa dokumentaatiota.
MS Internet Explorer ainakin on perinteinen Windows -ohjelma (käyttää WinAPI32 tai WinAPI64, ei ole .net -ohjelma)
Edge on uudempi, voi hyvinkin olla .net -ohjelma.
Mutta vaikka olisikin, olettaisin .net tuen salaukselle ja https -protokollalle olevan vain ohut .net -muunnoskerros alla olevalle WinAPI32 tai WinAPI64 -salausprotokollapinolle.
Eli todennäköisesti tuo perinteisellä DLL:llä koukuttaminen onnistuu myös Edgen kanssa.
Opera, Chrome ja Firefox eivät yksikään ole .net -ohjelmia.
.net on eniten käytetty vain Microsoftin ja M-Karin päiväunissa, muualla käytetään WinAPI32 tai WinAPI64. dotnetVainMSnKäytössä kirjoitti:
M-Kar on väitteineen 99% todennäköisyydellä väärässä.
Toisaalta, JOS M-Kar on oikeassa (mille todennäköisyys n. 1%), niin se selittäisi nyky -web -sivujen uskomattoman hitauden! Siis, jos sivut alkavat olla täynnä kuvia, jotka esittävät tekstiä, ja oikeaa tekstiä ei ole enää lainkaan.
Vanhaan hyvään aikaan asiaa olisi ollut helppo tutkia kuuntelemalla selaimen http -liikennettä palvelimen kanssa.
Vaan nyt, kun http alkaa olla jo harvinainen herkku, ja yleisin käytetty protokolla on https,
asia on muuttunut hankalammaksi toteuttaa.
Vaihtoehtoja:
1) asennetaan omalle koneelle https -proxy.
Eli proxyn ja oikean https -palvelimen välinen liikenne on salattua (web -sivun omistaja määrittelee salausavaimen).
Ja toisaalta proxyn ja selaimen välinen liikenne on myös salattua (se, joka asentaa tuon proxyn, määrittelee salausavaimen).
MUTTA: silloin täytyisi myös asentaa oma root -sertifikaatti, ja allekirjoittaa tuon proxyn käyttämä salausavain sillä omalla root -sertifikaatilla, mutten selain alkaa herjata salausavaimesta, jolla ei ole voimassaolevaa sertifikaattia.
Helpommalla pääsisi, jos voisi kaapata ne funktiot, joita selaimen selväkielistä dataa käsittelevä osa kutsuu lukeakseen (ja ehkä myös kirjoittaakseen) https -liikennettä.
Silloin ei tarvitsisi sertifikaattien kanssa pelleillä.
Mistäs se selviää, minkänimisiä funktioita kukin selain kutsuu tuon tehdäkseen?
Cryptlibiä ei tietääkseni ainakaan vakiona käytä yksikään selain (saako optiona käyttämään ?)
OpenSSL taitaa olla suosituin vaihtoehto (siis mitä useimmat selaimet käyttävät).
Microsoftin omat MS Internet Explorer sekä Edge molemmat käyttävät ilmeisesti Windows Crypto APIa (eli eivät ravitse Cryptlibiä eivätkä OpenSSLää myöskään).
Jos tähän kysymykseen ei löydy vastausta, niin jälleen Microsoft osoittautui paremmaksi kuin kilpailijat:
Windows Crypto API -funktiot voi helposti koukuttaa omalla DLL:llä.
Ja kyllä, ihan perinteisellä WinApi32 tai WinApi64 -DLL:llä, EI siis millään .net -assemblyllä.
Windows Crypto API -funktiot kun on selkeästi dokumentoitu MSDN -sivustolla.
Cryptlibistä on myös helppo löytää dokumentaatio.
Mutta dokumentoinnin suhteen: OpenSSL on heikoin lenkki, ja sen dokumentaatio vaikeimmin löydettävissä ja heikkolaatuisin. Mutta: Vapaan lähdekoodin tuotteelta tuskin muuta voi odottaa kuin pa$kaa dokumentaatiota.
MS Internet Explorer ainakin on perinteinen Windows -ohjelma (käyttää WinAPI32 tai WinAPI64, ei ole .net -ohjelma)
Edge on uudempi, voi hyvinkin olla .net -ohjelma.
Mutta vaikka olisikin, olettaisin .net tuen salaukselle ja https -protokollalle olevan vain ohut .net -muunnoskerros alla olevalle WinAPI32 tai WinAPI64 -salausprotokollapinolle.
Eli todennäköisesti tuo perinteisellä DLL:llä koukuttaminen onnistuu myös Edgen kanssa.
Opera, Chrome ja Firefox eivät yksikään ole .net -ohjelmia.
.net on eniten käytetty vain Microsoftin ja M-Karin päiväunissa, muualla käytetään WinAPI32 tai WinAPI64."M-Kar on väitteineen 99% todennäköisyydellä väärässä."
Ei tekstin renderöiminen canvasille ole mikään ongelma. Silloin sitä ei voi kopioida.
"Toisaalta, JOS M-Kar on oikeassa (mille todennäköisyys n. 1%), niin se selittäisi nyky -web -sivujen uskomattoman hitauden! Siis, jos sivut alkavat olla täynnä kuvia, jotka esittävät tekstiä, ja oikeaa tekstiä ei ole enää lainkaan."
En ole varma käytetäänkö tuota missään hillitsemään tekstin kopiointia. Tosin en ymmärrä mistä sen hitauden keksit nykyisistä sivuista.
"Mistäs se selviää, minkänimisiä funktioita kukin selain kutsuu tuon tehdäkseen?"
Ei se mistään binaarimuotoisesta tavukoodista ilmene. Pitäisi ymmärtää semmoinen asia kun selaimessa on JIT kääntäjä mikä lukee binaarimuotoista tavukoodia ja kääntää sen prosessorin natiiviksi lennossa.
Tutki nyt vaikka tästä mitä kutsuja menee: https://webassembly.org/demo/Tanks/
"Opera, Chrome ja Firefox eivät yksikään ole .net -ohjelmia."
Windowsin selain onkin Edge.
"muualla käytetään WinAPI32 tai WinAPI64. "
Ei näitä oikein nykyään enää käytetä juuri missään. Matalan tason kirjastoissa muutama kutsu.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi852257Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap172234Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen111618- 1031445
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663921386Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1521235Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2561027- 63943
- 78909
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173884