Mitä 13-vuotias tyttö voisi lukea?

Jesss.Ee

Hei olen 13-vuotias tyttö! Ja tarvitsisin vähän apua lukemisen kanssa... Koulussani on sellainen läksy että joka päivä pitää lukea kirjaa ja minä en vaan löydä itselleni sopivaa. Tykkään paljon jännitys ja draama kirjoista esim. olen lukenut Pretty Little Liars, manga kirjoja ja muutaman netti kirjan... Mutta en oikein löydä mitään uutta, ja olen kokeillut paljon kaikkea. Eli jos joku voisi auttaa, ja jos jollain oisi jotain hyviä jännitys/draama/mysteeri/romanssi kirjoja mielessä tänne voi ilmoittaa :) Mieluusti ei mitään liian vahan-aikaista tai pientä tekstiä, koska ne ovat minulle aika vaikeaa lukemista :) Voi myös olla englanniksi! Jos auttaa katson myös paljon anime sarjoja sekä lasten piirrettyjä... Heh heh.

3

286

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lukunuttu1

Silloin kun minä olin nuori, 13-vuotiaat ja vähän nuoremmatkin tytöt lukivat paljon Agatha Christien dekkareita. Tästä nyt on parikymmentä vuotta aikaa...

• taikasauva

Uppoaisiko J.K Rowlingin Harry Potterit tai Philip Pullmanin Universumin tomu-kirjat? Niitä ahmivat sekä tytöt että pojat.

Itse luin 13- 14 -vuotiaana (joskus 1980-luvun lopulla) Ian Flemingin kirjoittamia James Bondeja, mutta joo ovat ehkä vähän vanhanaikaisia. Jos kaipaat dekkarihenkisempää, Stephen Kingin Mersumies on hyvää jännitystä (trilogian jatko-osista ei voi valitettavasti sanoa samaa). Romanssi/rakkaus-saralla Haruki Murakamin Norwegian wood on minulle ehdoton ykkönen, mutta ei välttämättä uppoa vielä 13-vuotiaaseen...

• Muutamauudempiehdotus

Kannattaa kysellä kirjastosta vinkkausta! Yleensä siellä osataan neuvoa hyvin.

Jos kaipaat kepeää ja helppoa lukemista, mutta ei välttämättä ehkä laadukasta, kannattaa kokeilla Valinta-sarjaa. Höttöinen romanttinen juoni, mutta erittäin helposti luettava.

Toimintaa ja jännitystä varten helppo ja nopealukuinen olisi Nälkäpeli. Siitä on leffojakin, jotka on kiva katsoa kirjan jälkeen.

Kotimaisista kannattaa vilkuilla Sini Helmisen kirjoja, ensimmäinen on Kaarnan kätkössä. Se on lyhyt ja helppolukuinen, romanttinen juoni, jossa ripaus suomalaista mytologiaa mukana. Jos et pidä fantasiasta, tässä on sitä vain vähän. Muita osia en ole lukenut, joten niistä en osaa sanoa.

Vähän erilainen edellisiin verrattuna, mutta helppolukuinen, sisältää romantiikkaa ja jännitystä, olisi Anniina Mikaman Taikuri ja taskuvaras. Kirja on paksuhko, mutta teksti helppolukuista ja juoni vauhdikas.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      23
      2463
    2. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      53
      1743
    3. Saako kantaa asetta

Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      11
      1044
    4. Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.

Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu
      Maailman menoa
      295
      1022
    5. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      259
      972
    6. Mikään ei ole ikuista

Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      146
      893
    7. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      56
      854
    8. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      110
      759
    9. Onko sulla mua enää yhtään ikävä

Etkö halua enää yrittääkään?
      Ikävä
      46
      735
    10. Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?

Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua
      Tuusniemi
      8
      728
    Aihe