Mitä 13-vuotias tyttö voisi lukea?

Jesss.Ee

Hei olen 13-vuotias tyttö! Ja tarvitsisin vähän apua lukemisen kanssa... Koulussani on sellainen läksy että joka päivä pitää lukea kirjaa ja minä en vaan löydä itselleni sopivaa. Tykkään paljon jännitys ja draama kirjoista esim. olen lukenut Pretty Little Liars, manga kirjoja ja muutaman netti kirjan... Mutta en oikein löydä mitään uutta, ja olen kokeillut paljon kaikkea. Eli jos joku voisi auttaa, ja jos jollain oisi jotain hyviä jännitys/draama/mysteeri/romanssi kirjoja mielessä tänne voi ilmoittaa :) Mieluusti ei mitään liian vahan-aikaista tai pientä tekstiä, koska ne ovat minulle aika vaikeaa lukemista :) Voi myös olla englanniksi! Jos auttaa katson myös paljon anime sarjoja sekä lasten piirrettyjä... Heh heh.

3

182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lukunuttu1

      Silloin kun minä olin nuori, 13-vuotiaat ja vähän nuoremmatkin tytöt lukivat paljon Agatha Christien dekkareita. Tästä nyt on parikymmentä vuotta aikaa...

    • taikasauva

      Uppoaisiko J.K Rowlingin Harry Potterit tai Philip Pullmanin Universumin tomu-kirjat? Niitä ahmivat sekä tytöt että pojat.

      Itse luin 13- 14 -vuotiaana (joskus 1980-luvun lopulla) Ian Flemingin kirjoittamia James Bondeja, mutta joo ovat ehkä vähän vanhanaikaisia. Jos kaipaat dekkarihenkisempää, Stephen Kingin Mersumies on hyvää jännitystä (trilogian jatko-osista ei voi valitettavasti sanoa samaa). Romanssi/rakkaus-saralla Haruki Murakamin Norwegian wood on minulle ehdoton ykkönen, mutta ei välttämättä uppoa vielä 13-vuotiaaseen...

    • Muutamauudempiehdotus

      Kannattaa kysellä kirjastosta vinkkausta! Yleensä siellä osataan neuvoa hyvin.

      Jos kaipaat kepeää ja helppoa lukemista, mutta ei välttämättä ehkä laadukasta, kannattaa kokeilla Valinta-sarjaa. Höttöinen romanttinen juoni, mutta erittäin helposti luettava.

      Toimintaa ja jännitystä varten helppo ja nopealukuinen olisi Nälkäpeli. Siitä on leffojakin, jotka on kiva katsoa kirjan jälkeen.

      Kotimaisista kannattaa vilkuilla Sini Helmisen kirjoja, ensimmäinen on Kaarnan kätkössä. Se on lyhyt ja helppolukuinen, romanttinen juoni, jossa ripaus suomalaista mytologiaa mukana. Jos et pidä fantasiasta, tässä on sitä vain vähän. Muita osia en ole lukenut, joten niistä en osaa sanoa.

      Vähän erilainen edellisiin verrattuna, mutta helppolukuinen, sisältää romantiikkaa ja jännitystä, olisi Anniina Mikaman Taikuri ja taskuvaras. Kirja on paksuhko, mutta teksti helppolukuista ja juoni vauhdikas.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1476
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1291
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1265
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1215
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1194
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1083
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1063
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe