turkissa...

täplä8

Lyhyt turkkisella koirallani on pari pientä kohtaa mistä on lähtenyt karva hieman. Toinen on päässä toinen kyljessä. Näissä kohdissa on jotain pieniä musti pisteitä jotka lähtee raaputtamalla irti. Tarkemmin en osaa sanoa. Arvauksia mikä mahtaa olla kyseessä?

13

5677

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täi

      tahi joku muu loinen, ihosairaus?

    • liikkeellä!

      Kuulin täällä pääkaupunkiseudulla asuvana, että taas on kapia löydetty koirista.
      Muutaman vuoden välein toistuva riesa: rusakko- ja jäniskanta lisääntyy, niiden perässä tulevat ketut ja supikoirat, sitten tarttuu kapi kotikoiriin.

      Yhdellä tutulla koiralla oli se muutama vuosi sitten ja sepä onkin siitä pirullinen vaiva, ettei välttämättä testit näytä positiivista - näyte pitää ottaa oikeasta kohdasta. Se on, kuulemma, sellainen tosi paikallinen vaiva ja jos kapi on vasta epäilylistalla, ei kokeneinkaan eläinlääkäri välttämättä osu just siitä oikeasta kohdasta testiä tekemään.

      Tarkistuta omasi.

      • jessica

        Kapia tosiaan on liikenteessä!
        Äitini koira sai kapi tartunnan n.5kk sitten ja vieläkin oireilee.
        Hoitoa on saanut niinkuin pitääkin,ja paikat putsattu perusteellisesti!
        Ja kaikkein ärsyttävintä on ettei kapista juuri saa tietoa!
        Etsin netistä ja tuli vaan sika kapista,entiedä onko se sitten sama kuin kettukapi. ??
        Ja sitten olen soittanut 3erille ell ja kukaan ei osannut sanoa juuta eikä jaata,ja sen mitä kertoivat niin asiat menivät ristiin.
        Äitini asuu tuolle etelänpohjanmaalla,ja pikku kylässä jossa käy ell pari kertaa viikossa ja on ennemmin noita isompia eläimiä hoitanut,joten en menisi takuuseen hänenkään ammattitaidostaan.
        Koira raukka kun maha on jatkuvasti tulehtunut kun kutittaa.


      • Gringo
        jessica kirjoitti:

        Kapia tosiaan on liikenteessä!
        Äitini koira sai kapi tartunnan n.5kk sitten ja vieläkin oireilee.
        Hoitoa on saanut niinkuin pitääkin,ja paikat putsattu perusteellisesti!
        Ja kaikkein ärsyttävintä on ettei kapista juuri saa tietoa!
        Etsin netistä ja tuli vaan sika kapista,entiedä onko se sitten sama kuin kettukapi. ??
        Ja sitten olen soittanut 3erille ell ja kukaan ei osannut sanoa juuta eikä jaata,ja sen mitä kertoivat niin asiat menivät ristiin.
        Äitini asuu tuolle etelänpohjanmaalla,ja pikku kylässä jossa käy ell pari kertaa viikossa ja on ennemmin noita isompia eläimiä hoitanut,joten en menisi takuuseen hänenkään ammattitaidostaan.
        Koira raukka kun maha on jatkuvasti tulehtunut kun kutittaa.

        Kapi tarttuu koiriin yleensä ketuista tai supikoirista. Tartunta voi tulla niitten luoliltakin.
        Ketuilla kapi on yleensä tappava ja kettukapi tarttuu koiriin ja voi tarttua ihmisiinkin. Miten sitä koiraa on hoidettu. Onko pelkillä pistoksilla vai onko mitään iholle levitettävää liuosta lisäksi. En halua arvostella eläinlääkärin toimia, tiedän vain että hoitotavoissa on jonkunverran vaihtelua.
        Ketunkapi tarttuu susiinkin ja voi myös tappaa ne. Joskus jopa kokonaisen alueen susikannan.
        Käsittääkseni siankapi on hieman erimuotoinen vaikka periaatteessa sama vitsaus. Siankapi lähtee paljon helpommin. Eikä ymmärtääkseni tartu kovin herkästi koiraan. Parempi kuitenkin varoa ettei koiraa vie lähelle kapista sikaa.
        Lemmikeistä myös fretillä on joskus kapia.


      • siitä

    • Gringo

      Varmaksi ei voi sanoa muuta kuin eläinlääkäri nähtyään sen.
      Vaatii hoitoa.

    • täplä8

      Iho siis ei punoita lainkaan ja läikät ovat aika pieniä eikä niin hirveän näkyviä. Mustat pisteet ovat todella pieniä ja muistuttavat enemmänkin tumman väristä hilsettä ja sitä on myös aika vähän. Oireet ovat siis todella lieviän näköisiä...

      • Gringo

        Jos on iso koira ja muuten hyväkuntoinen niin tuo ei haittaa juuri mitään jos se on punkki.
        Parempi kuitenkin näyttää lääkärille niin siihen saa yleensä lääkettä jolla kannattaa hoitaa pois ettei leviä ja lisäänny.


    • koira03

      Pienikokoisella koirallani on täysin sama ongelma. Selässä on pieni alue, missä iho ei punoita, mutta karva on hieman lähtenyt ja niitä samaisia mustia pisteitä "hilseilee" ihosta. Samassa kohtaa on pennusta asti ollut jonkin sortin pikmenttihäiriö. Mahtaako vaikuttaa asiaan?

      Eläinlääkäriltä olen kysynyt, mutta ei tiennyt mikä se olisi.

      • Teacup

        Meillä myös huomasimme kun olin pienen villakoiran kanssa eläinlääkärillä että sillä oli pieniä mustia pisteitä ihossa jotka lähti raaputtamalla. Eläinlääkäri sanoi että hilsettä ja suositteli erik shampoota.


    • mitä ihmettä..?????

      Hei!

      ketju on todella vanha mutta ajattelin kuitenkin kirjoittaa...
      minun ja äitini pienellä koiralla on myös outoja mustia pisteitä ollut vatsassa ja alapäässä jo pitempään. kahdelta lääkäriltä olen kysynyt, mutta ei kumpikaan osannut sanoa mistä on kyse. toinen sanoi, että voi olla pigmenttiläiskiä. en sitten alkanut vastaan väittämään, kun en jaksanut, mutta tuskin pigmenttiläiskät raaputtamalla irti lähtisivät! ja joskus ne jopa vaihtavat paikkaa... no, olen antanut asian olla. mutta tänään huomasin (koira asuu äitilläni, nyt minun luona pitkästä aikaa kylässä), että koiran iho näyttää mätivän hieman. varsinkin alapäästä. täytyy mennä eläinlääkärille vielä, ja ottaa selvää mistä ihmeestä oikein on kyse. pisteitä ei enää juuri ole, mutta ihossa on pieniä näppyjä ja iho on tummunut ja märkii vähän.
      minulla on nyt myös 4 kk vanha pentu ja sille on tullut hetki sitten samanlaisia pisteitä samoihin paikkoihin. ne ilmaantuivat ennen kuin tuo minun toinen koira tuli tänne meille... mutta ovat ne aiemmin tavanneet, eli luultavasti on joskus aiemmin tarttunut (??).
      ihmeellisiä ovat.. ihan pieniä pisteitä, jotka lähtevät raaputtamalla, vetämällä tai pinseteillä irti. toiset ovat ihan irti, karvojen seassa, toiset lähes kokonaan ihon alla. pinseteillä koitin yhden ottaa irti (koira ei valittanut, en ikinä tekisi niin jos koiraan sattuu. testasin vain että saako sen irti, ja hyvin lähti). jaa a... täytyypi mennä molempien kanssa lääkäriin. :/

    • Carpe Diem

      Laitanpa tähän ketjuun lisäinfoa kun monet näitä varmasti lukevat tietoa etsiessään. Siskoni koiralla, sheltillä näkyi mahan kaljussa kohdassa mustia pisteitä, jotka lähtivät rapsuttamalla pois ja jotka eivät koiraa sen ihmeemmin näyttäneet haittaavan. Varmuuden vuoksi sisko käytti kuitenkin koiraansa eläinlääkärissä tarkistamassa, ettei olisi kapi tai jokin loinen. Diagnoosiksi tuli sitten mustapäät! Niihin auttoi jokin erikoisshampoo, jota sai eläinlääkäriltä. Eli kannattaa varmistaa, ettei kyseessä ole tällainen ihovaiva ennen kuin viette koiranne lääkäriin, sillä onhan se hiivatin kallista (tietysti koiran hyvinvointia ei voi mitata rahassa).

    • oliivi1

      Carpe Diem tekstiin liittyvien mustapäiden poistoon voi kokeilla myös oliiviöjy - fariinisokeri sekoitetta, joka toimii kuorintavoiteena. On ainakin edullinen ja hellähkö vaihtoehto kokeilla ensin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 131
      3787
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      97
      3439
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2478
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1714
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1436
    Aihe