Vasta-aineista

voiko_olla

Mitä tarkoittaa, jos kilpirauhaskokeissa ei löydy vasta-aineita, mutta muut lukemat (TSH vähän viiterajan yllä, T4V viiterajan alarajalla) voisivat viitata vajaatoimintaan? Voiko olla ohimenevää kilpirauhasen vajaatoimintaa, onko sellaista?

9

464

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oireet_kertovat

Vasta-aineet kertovat autoimmuunityreoidiitista, joka 90 prosentissa tapauksia on vajaatoiminnan aiheuttaja. Elimistö hyökkää itseään vastaan ja tuhoaa kilpirauhasta

Mainitut TSH- ja T4v-arvot ovat tosihuonot, vajis ilmeinen.

Et kerro tärkeintä eli oireita

• voiko_olla

Löytyy melkein kaikki ne oireet, mitkä liittyvät vajaatoimintaan, paitsi lihominen ja ummetus. Mutta monet asiathan ovat niin subjektiivisia, kuten väsymyksen kokeminen. Toisaalta olen vaihdevuosi-iässä, joten vähän epäselvää nyt, kannattaako lääkitys vai menisivätkö vaivat ajan kanssa ohi. Epäilyttää kun ei ole vasta-aineita. Että onko lääkityksestä sitten haittaa, jos ei olekaan vajaatoimintaa.

• diagnoosi-indeksi

Oireista ylivoimaisesti todistusvoimaisin on akillesrefleksin hitaus.
        Kuiva iho, karhea iho ja kylmä iho ovat ovat kaikki kolme Zulewski-indeksissä

Tuohon 12-kohtaiseen diagnoosi-ideksiin kuuluu myös turvotukset.
        Indeksiin kuulumaton ulkoinen on uloimpien kulmakarvojen oheneminen

Indeksissä eräs veikeä on paidan napituksen avaus ja sulku kömpelösti.
        Hännillä myös käheys ja kuulo-ongelmat.

• Sentraalinen

Arvojen perusteella sentraalinen vajaatoiminta. Etsi joku hyvä sisätautilääkäri tai hyvä endokrinologi. Vaikea löytää hyvänä kumpaakaan, mutta yritä.

• Hashimoto

Jeah, kaikki neljä kommenttia erittäin relevantteja, Mutta voi hyvinkin selittyä vaihtarioireilla. Akillesrefleksin testaus on helppo ja halpa apu diagnostiikassa jo ennen verikokeita tai vaikkapa MRI-kuvaa. Onko oireet ajallisesti selvästi yhteydessä vaihtareihin vai onko niitä ollut ennen ja onko muita oireita?

• voiko_olla

Olen lukenut, että sentraalisessa vajaatoiminnassa TSH matala. Minulla lukema hitusen viiterajojen yläpuolella.
      Mutta alkuperäiseen kysymykseeni. Voiko olla lievä vajaatoiminta, joka menee ohi ilman lääkitystä, onko sellaista? Voiko olla haittaa, jos syö lääkettä muutaman vuoden, esim. vaihdevuosien ajan, jos ei olekaan vajaatoimintaa?

• Itsestään_ohimenevä

"Itsestään ohimenevä" on ääriharvinainen.
        Muistelen että joillakin raskaus aiheuttaa ohimenevän.
        Autoimmuunityreoidiitissa on hittelyä.

• Hashimoto
        Itsestään_ohimenevä kirjoitti:

"Itsestään ohimenevä" on ääriharvinainen.
        Muistelen että joillakin raskaus aiheuttaa ohimenevän.
        Autoimmuunityreoidiitissa on hittelyä.

Joo näin jos tarkkoja ollaan, mutta siis on ihan normaalia, että kilpirauhasarvot vaihtelevat eri syistä. Yksittäinen verikoe, ellei sitten arvot ole todella poikkeavat ja samoin selvät oireet, ei riitä osoittamaan diagnoosia. Kilpirauhasen vajaatoiminnan lääkitys on elinikäinen.
        Selvyydeksi vielä eli sentraalisessa vajaatoiminnassa sekä TSH että T4v ovat matalia. Edelleen kysyisin onko muita oireita? Oletko varma ettei elintavoissa ole tapahtunut jotain selittävää muutosta?

• vaihtelut_vajiksessa

Hämmentävä ja melko yleinen vaihtelu on liika- ja vajaatoiminnan vuorottelu autoimmuunityreoidiitissa.
        Noloa että lääkärit eivät osaa neuvoa hyökkäysten lieventäimskeinoista.
        Potilaat kylläkin: tiukka gluteenittomuus ja seleeniä 200µg/vrk

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      85
      4970
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      96
      2853
    3. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      43
      2816
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      199
      2402
    5. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      28
      2014
    6. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      133
      1959
    7. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      178
      1570
    8. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1501
    9. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      1329
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      368
      1311
    Aihe