Varifrån kommer annars den här missuppfattningen att vi svenskspråkiga

ingaspråkstrider

finländare skulle " hata"våra finskspråkiga medmänniskor ?
Tvärtom är det,vi gifter oss över språkgränsen ( över 40 000 tvåspråkiga äktenskap och otaliga samboförhållanden)
Vardagen lever vi också i harmoni på tvåspråkiga orter bland finskspråkiga arbetskamrater,grannar och vänner.

38

358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyland

      Inom SFP:s riksdagsgrupp har åtminstone Henriksson ,Nylander och Rehn -Kivi finskspråkiga äkta hälftar,också Nils Torvalds.
      Wallins exfru är finskspråkig.

      • dubbeltupp

        Det är praktiskt på många sätt med finskspråkiga familjemedlemmar,mera att välja på bland kultur,seder,inte att förglömma maträtter.


      • tvåhemspråk
        dubbeltupp kirjoitti:

        Det är praktiskt på många sätt med finskspråkiga familjemedlemmar,mera att välja på bland kultur,seder,inte att förglömma maträtter.

        Dessutom får barnen två språk "gratis ".


    • mhrs

      Tiedonpuute ja ennakkoluulot saavat aikaan väärinkäsityksiä todellisuudesta, ja tietysti jotkut onnettomat oikein tahallaan haluavat ymmärtää asioita väärin ja lietsoa riitoja. 99,9% kansalaisista elää ihan normaaleissa oloissa, sitten on kourallinen eksyneitä "lukiolaislikkoja", joiden tapa on esim. netissä riehua, haukkua ja riidellä.

      • östnyland

        Inte syns det här poispakkoruotsitjatandet i vardagen bland vanliga människor.


      • poioipoi
        östnyland kirjoitti:

        Inte syns det här poispakkoruotsitjatandet i vardagen bland vanliga människor.

        Kukaan ei puhu pakkoruotsista enää sanaakaan. Asia oli tapetilla joskus v. 2012 (oli tv-ilta ja mielenosoitus), ja 2014 tehtiin tutkimus, jossa itse asiassa tuli paljon positiivista esiin ruotsin kieleen suhtautumisesta (- 'kieliaktiivit' eivät vain halua koskaan nähdä tästä tutkimuksesta kuin sen yhden tutkitun asian...).


      • Olet muuten oikeassa, mutta syyllistyt kuitenkin vääristelyyn.
        Asiattomat solvaukset ja vastaavat ovat valittavia. Ne pilaavat mielialaa ja haittaavat ruotsin- ja suomenkielisten suomalaisten elämää.

        Asiattomuuksia levittävät kuitenkin henkisesti keskenkasvuiset yksilöt ja suoranaiset provokaattorit, joita esiintyy niin ruotsin- kuin suomenkielistenkin joukossa.
        Moderoimaton palsta vetää sellaisia puoleensa.

        Jos väität syylliseksi vain jonkun suomenkielisen kirjoittajan, osoitat ettet näe vastaavia syyllisiä ruotsinkielen etuja ajavien joukossa.
        Jos todella haluat asiattomuudet pois, pitää Sinun itse esittää tätä tasapuolisesti.


      • resiina
        suoraanjaselkeästi kirjoitti:

        Olet muuten oikeassa, mutta syyllistyt kuitenkin vääristelyyn.
        Asiattomat solvaukset ja vastaavat ovat valittavia. Ne pilaavat mielialaa ja haittaavat ruotsin- ja suomenkielisten suomalaisten elämää.

        Asiattomuuksia levittävät kuitenkin henkisesti keskenkasvuiset yksilöt ja suoranaiset provokaattorit, joita esiintyy niin ruotsin- kuin suomenkielistenkin joukossa.
        Moderoimaton palsta vetää sellaisia puoleensa.

        Jos väität syylliseksi vain jonkun suomenkielisen kirjoittajan, osoitat ettet näe vastaavia syyllisiä ruotsinkielen etuja ajavien joukossa.
        Jos todella haluat asiattomuudet pois, pitää Sinun itse esittää tätä tasapuolisesti.

        "Asiattomat solvaukset ja vastaavat ovat valittavia. Ne pilaavat mielialaa ja haittaavat ruotsin- ja suomenkielisten suomalaisten elämää."

        Olet aivan oikeassa. Asiattomat solvaukset ja vastaavat ovat valittavia. Suomalaisuuden Liitto on tehnyt valintansa, eli lähteny asiattomien solvausten tielle.


      • MalkaSyyttäjänSilmässä

        Olet todella sokea.


      • efhhv
        suoraanjaselkeästi kirjoitti:

        Olet muuten oikeassa, mutta syyllistyt kuitenkin vääristelyyn.
        Asiattomat solvaukset ja vastaavat ovat valittavia. Ne pilaavat mielialaa ja haittaavat ruotsin- ja suomenkielisten suomalaisten elämää.

        Asiattomuuksia levittävät kuitenkin henkisesti keskenkasvuiset yksilöt ja suoranaiset provokaattorit, joita esiintyy niin ruotsin- kuin suomenkielistenkin joukossa.
        Moderoimaton palsta vetää sellaisia puoleensa.

        Jos väität syylliseksi vain jonkun suomenkielisen kirjoittajan, osoitat ettet näe vastaavia syyllisiä ruotsinkielen etuja ajavien joukossa.
        Jos todella haluat asiattomuudet pois, pitää Sinun itse esittää tätä tasapuolisesti.

        Kyllä kaikille on selvää, et lähinnä suomenkieliset fanaatikot pottuilee ruotsinkielisille, ilkeilyä ja nälvimistä jatkuvalla syötöllä.
        Puhut "ruotsinkielisten etuja ajavista", aivan kuin ei muka suomenkielisillä olisi etuja, mitä ajavat, eli tasapuolinen asioiden näkeminen olisi suotavaa, todellakin.


      • Kertokaaxx
        efhhv kirjoitti:

        Kyllä kaikille on selvää, et lähinnä suomenkieliset fanaatikot pottuilee ruotsinkielisille, ilkeilyä ja nälvimistä jatkuvalla syötöllä.
        Puhut "ruotsinkielisten etuja ajavista", aivan kuin ei muka suomenkielisillä olisi etuja, mitä ajavat, eli tasapuolinen asioiden näkeminen olisi suotavaa, todellakin.

        Tällä palstalla en ole lukenut yhdenkään ruotsinkielisen solvaavan suomenkielisiä ja esittävän kyseenalaisia väitteitä suomenkielisten äidinkielestä tai salaliittoteoria-vihjailuista ruotsin kieltä vastaan. Kertokaa ihmeessä jos näette tällaisia!


      • todetaan-
        Kertokaaxx kirjoitti:

        Tällä palstalla en ole lukenut yhdenkään ruotsinkielisen solvaavan suomenkielisiä ja esittävän kyseenalaisia väitteitä suomenkielisten äidinkielestä tai salaliittoteoria-vihjailuista ruotsin kieltä vastaan. Kertokaa ihmeessä jos näette tällaisia!

        "Suoraan ja selkeästi" ei ole nikkinsä veroinen, aika lailla vääristynyttä on näkemykset palstalla.


      • ingennytta
        Kertokaaxx kirjoitti:

        Tällä palstalla en ole lukenut yhdenkään ruotsinkielisen solvaavan suomenkielisiä ja esittävän kyseenalaisia väitteitä suomenkielisten äidinkielestä tai salaliittoteoria-vihjailuista ruotsin kieltä vastaan. Kertokaa ihmeessä jos näette tällaisia!

        Vi behöver inte skymfa våra finskspråkiga landsmän.


    • deharhört

      De som påstår något sådant känner knappast personligen någon svenskspråkig.

      • ihmetouhua

        Riidanhaastajia ja vääristelijöitä riehuu tällä palstalla.


      • Valheellista
        ihmetouhua kirjoitti:

        Riidanhaastajia ja vääristelijöitä riehuu tällä palstalla.

        Nämä riidanhaastajat ovat kehittäneet teorian, että olisi meneillään jonkinlainen "kieliriita", joka pitäisi ratkaista. Tätä he nyt tuputtavat kaikille jonkinlaisena "totuutena".

        Todellisuudessa ei ole olemassa mitään riitaa, vaan kieliryhmät elävät rauhaisaa rinnakkaiseloa, kuten ovat vuosikymmenet eläneet.


      • Typeryys0
        Valheellista kirjoitti:

        Nämä riidanhaastajat ovat kehittäneet teorian, että olisi meneillään jonkinlainen "kieliriita", joka pitäisi ratkaista. Tätä he nyt tuputtavat kaikille jonkinlaisena "totuutena".

        Todellisuudessa ei ole olemassa mitään riitaa, vaan kieliryhmät elävät rauhaisaa rinnakkaiseloa, kuten ovat vuosikymmenet eläneet.

        Riidan kylväminen tällä palstalla on osa tätä propagandaa. Ei siksi kannata vastata asiattomuuksiin.


      • dkkfhlv
        Typeryys0 kirjoitti:

        Riidan kylväminen tällä palstalla on osa tätä propagandaa. Ei siksi kannata vastata asiattomuuksiin.

        Det har du så rätt i.


      • lögnerochförtal
        Typeryys0 kirjoitti:

        Riidan kylväminen tällä palstalla on osa tätä propagandaa. Ei siksi kannata vastata asiattomuuksiin.

        Det är bara svårt att låta bli när det postas lögner på löpande band.


    • Ottaapannuun

      Pakkoruotsifennomaaneja varmaan ottaa päähän, että näin moni suomenkielinen on löytänyt ruotsinkielisen puolison.

      • barasvartmålning

        Alla deras beskyllningar om inavel och isolering stämmer inte.


      • nyttblod
        barasvartmålning kirjoitti:

        Alla deras beskyllningar om inavel och isolering stämmer inte.

        Den svenskspråkiga kustbefolkningen har aldrig varit rädda för att bilda familj,med också andra än svenskspråkiga.


      • oikeestialltså
        nyttblod kirjoitti:

        Den svenskspråkiga kustbefolkningen har aldrig varit rädda för att bilda familj,med också andra än svenskspråkiga.

        Se on ihan luonnollista tavallisten ihmisten välillä joka paikassa.


      • SePieniEro

        Puolison saa käsittääkseni valita ihan vapaasti mutta opiskelemiaan kieliä ei.


      • kyrvf
        SePieniEro kirjoitti:

        Puolison saa käsittääkseni valita ihan vapaasti mutta opiskelemiaan kieliä ei.

        Oppivelvollisuusaineet ovat kaikki pakollisia.


      • oiuyzr223
        SePieniEro kirjoitti:

        Puolison saa käsittääkseni valita ihan vapaasti mutta opiskelemiaan kieliä ei.

        Det är sant,pakkosuomi måste man som svenskspråkig plugga i många,många år.


      • utslagen
        oiuyzr223 kirjoitti:

        Det är sant,pakkosuomi måste man som svenskspråkig plugga i många,många år.

        Hela livet blir förstört.


    • intesåfarligt

      Sedan får man som bonus i en tvåspråkig familj vetskap om det nog är finskspråkiga som har de flesta privilegierna, alltid info på modersmålet,ingen risk att samtalets avbryts när du ringer någonstans (som det händer när man talar svenska)ingen som ifrågasätter rätten att prata ditt modersmål offentligt.
      Nägra exempel,småsaker förstås,men ...

      • fördel

        Tvåspråkiga barn har det bättre än enspråkiga ifråga om yrkesstudier tex.finns mycket mera att välja på.


      • två.språk
        fördel kirjoitti:

        Tvåspråkiga barn har det bättre än enspråkiga ifråga om yrkesstudier tex.finns mycket mera att välja på.

        Så är det, i Finland och hela norden är finska-svenska viktigast.


    • olikaspråk

      I tvåspråkiga familjer har man dubbelt upp av kultur tex.man kan välja "de bästa bitarna"
      Fungerar förstås också i andra kombinationer än finska / svenska.

    • Motmot

      Kieltäytymällä rehellisestä keskustelusta pakkoruotsin purkamiseksi ja nostelemalla sen sijaan omia ruotsinkielisiä juttujasi osoitat halveksuntaa maan ei-ruotsinkielistä väestöä (yli 95%) kohtaan.

      • onsekovaa

        Miksi itse halveksit enemmistön päätöstä pitää nykyinen käytäntö? Pakkoruotsialoitetta ei allekirjoittanut juuri kukaan, pitäisi jo hyväksyä missä mennään, eikä jankuttaa kuin fanaatikko.


      • tuulimyllyvaihe
        onsekovaa kirjoitti:

        Miksi itse halveksit enemmistön päätöstä pitää nykyinen käytäntö? Pakkoruotsialoitetta ei allekirjoittanut juuri kukaan, pitäisi jo hyväksyä missä mennään, eikä jankuttaa kuin fanaatikko.

        Pakkoruotsifanaatikot taistelevat nyt tuulimyllyjä vastaan. Heillä ei ole paljon vaihtoehtoja, kun demokratiakaan ei heille kelpaa.


      • SoriMutta
        onsekovaa kirjoitti:

        Miksi itse halveksit enemmistön päätöstä pitää nykyinen käytäntö? Pakkoruotsialoitetta ei allekirjoittanut juuri kukaan, pitäisi jo hyväksyä missä mennään, eikä jankuttaa kuin fanaatikko.

        Pakkoruotsialoite meni eduskuntaan, jossa se vesitettiin pakkoruotsittomaksi kielikokeiluksi (kokoomusponsi), jonka vesitti Grahn-Laasonen (kokoomusministeri). Tiedät tämän.


      • dkkfhlv

        I tio år har pakkoruotsi " diskuterats"här på suomi 24,med tusen och åter tusen likalydande inlägg.
        Vad är resultatet ?
        Varför inte hellre bearbeta era invalda representanter i riksdagen som faktiskt kan göra något konkret i språkfrågan.


      • kkkjjnn
        SoriMutta kirjoitti:

        Pakkoruotsialoite meni eduskuntaan, jossa se vesitettiin pakkoruotsittomaksi kielikokeiluksi (kokoomusponsi), jonka vesitti Grahn-Laasonen (kokoomusministeri). Tiedät tämän.

        Entä sitten? Lopputulos on se, että ruotsilla haluttiin jatkaa. Jokainen ymmärsi, että se oli tässä tilanteessa järkevää.


      • Valitukseen_Kyllästynyt
        dkkfhlv kirjoitti:

        I tio år har pakkoruotsi " diskuterats"här på suomi 24,med tusen och åter tusen likalydande inlägg.
        Vad är resultatet ?
        Varför inte hellre bearbeta era invalda representanter i riksdagen som faktiskt kan göra något konkret i språkfrågan.

        Ei ole tulosta tullut, vaikka on jankutettu, pidetty mielenosoituksia, vääristelty kielten opetusta.... Minäkin suosittelen, että nämä tajuaisivat kääntyä valitsemiensa ehdokkaiden puoleen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      605
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe