Lapset ja kaksisuuntainen

Minäää

Hei minulla todettiin kaksisuuntainen kun toinen lapsista oli 4kk.Mietin vaan onko oikea diagnoosi mulla kun ei ole mitään masennuskausia ollenkaan. Tai oli varmaan raskausaikana ja jälkeen. Mutta luulin sitä ihan vaan raskauden aikaiseksi masennukseksi. Mulla on lisäksi ihan kauhea nukkumattomuus jos en syö lääkkeitä. Ensimmäinen lapsi oli koliikkilapsi ja se oli aika rankkaa aikaa. Mulla meni oikeestaan unirytmi täysin sekaisin jo ensimmäisestä lapsesta. Voiko raskausaika laukaista kaksisuuntaisen? Jotenkin olen paennut myös todellisuutta kauheaan tekemiseen. Ei oo tarvinnut ajatella turhia. Olen nyt ollut tasapainossa kaksi vuotta ja aikamoista vuoristorataa tää aikaisemmin on ollut. Kaikki lähti lapasesta kun tulin raskaaksi. Olen miettinyt myös että voiko kaikki hormonit vaikuttaa laukaisevana tekijänä.

5

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lääkeherkkä

      Hei!

      Missä vaiheessa sait diagnoosin ja miksi? Olitko liian toimelias? Syötkö lääkkeitä? Jos, niin mitä?

      Lapsen saaminen on iso asia ja siihen liittyvä elämäntilanne voi laukaista kaksisuuntaisen. Itselläni on kaksisuuntaisen diagnoosi ja taipumus lähinnä hypomaniaan. Masentunut olen ollut ehkä vain kerran tai kaksi. Minulla sairaus puhkesi hometalosta johtuvan stressin vuoksi.

    • Minäää

      Vuosi taisi olla 2011 tai 2014 kun sain diagnoosin. Nukkumattomuuden vuoksi jouduin sairaala hoitoon. Ja mulla alkoi kaikki oireilu kun tulin raskaaksi. Luulin näitä oireita vain raskausoireiksi. Mulla on siis kaksi lasta. Ja toisen lapsen kohdalla mulla puhkesi tämä kaksisuuntainen. Synnärillä synnytysten jälkeen en nukkunut molempien kohdalla ollenkaa. Ei vaan uni tullut vaikka kuinka väsytti. Sain siellä lääkettä kin nukuin ehkä pari tuntia. Tää on vaan niin paskaa kun ei nuku kunnolla. Ei lasten takia voi ottaa suurta annosta mitään ketipinoria koska ei herää yöllä jos ne tarvii jotain. Syön siis ketipinoria litoa ja abilyfeitä. Voin tällä hetkellä ihan jees ja jaksan käydä töissä. Pelkään vaan uusia sairaala reissuja kun yleensä kaikki kaatuu kotona. Olen ollut aina tosi toimelias ja en mikään sohvalla makaaja. On tää vaan niin paskaa vaikka elämä on nyt näyttänyt myös hyvät puolensa. Kolme kertaa olen ollut sairaalassa juuri kun en nuku siitä seuraa ärtyneisyys ym. Oikeestaan mun suurin ongelma on tämä huono uni. On lievää mielialojen vaihtelua mutta ei suurta.

    • Lääkeherkkä

      Nukkuminen on kaksisuuntaisessa kaiken A ja O. Todella kurja jos et saa unta. Toisaalta unettomuus on merkki ylikierroksista joka kuuluu sairauteesi. Siitä kannattaa olla yhteydessä hoitavaan tahoon. Voi olla, että sinulla on hypomaniaa, eikä tämän hetkinen lääkityksesi tehoa tarpeeksi. Itselleni Ketipinor ei sopinut koska väsytti vielä seuraavakin päivänä. Nykyään nukun hyvin Olanzapin-nimisen lääkkeen kanssa, joka tasaa myös mielialaa.

      Mutta ole ehdottomasti nyt yhteydessä lääkäriisi, ettei sairaalajaksoa tule!

    • Voilaukaista

      Raskaus tai raskauden jälkeinen aika laukaisee usein kaksisuuntaisilla sairausjakson.
      Ja synnytys/raskaus voi laukaista kaksisuuntaisen mielialahäiriön geneettisesti alttiilla henkilöillä. Raskauden jälkeisissä masennustiloissa (etenkin vaikea-asteisissa) on kohonnut riski sairastua myöhemmin maniaan.
      Masennusjaksojen esiintyminen ei ole edellytys diagnoosille vaikka suurimmalla osalla esiintyykin manian lisäksi masennusta. Voi myös olla että sairaus alkaa manialla ja ensimmäinen masennusjakso tulee paljon myöhemmin.

    • Lääkäri1

      Väärä diagnoosi, vaadi sen muuttamista. Käy lapsuusajan tunnelukot läpi psykoterapeutin kanssa.

      Tsemppiä! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      275
      2929
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1528
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1260
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1067
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe