Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Henkilökohtainenavustaja

Sari

Olisi tiedossa avustettava jolta saisi täydet viikkotunnit. 8€/h lisät.

Miten, onko se työtä siinä kuin jokin muukin.
Meinaan että kertyykö lomapäiviä ja just nuo sairastumisajan palkat ym muut edut mitä muista töistä saa.

Muistan muutamien vuosien takaa jonkun tutun kertoneen että olisi jotain tuollaisia ongelmia?

4

531

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kukka

      Itse toimin henk.koht.avustajana ja saan lomapäivät, lomaltapaluurahan ja sairasajan palkan. Palkkani maksaa Helsingin kaupunki. Hirveästi riippuu missä kunnassa työnskentelet, vaihtelevat aika paljon eri paikoissa (myös lisät). Paljon mitään etuja ei ole. Kaupunki on löytänyt tästä hyvän säästökohteen. Työterveyshuolto ei pelaa (ainoastaan työterv. tarkastus tehtiin)...
      Kysy avustettavaltasi kuinka asiat menevät, hän varmasti (työnantajanasi?) tietää.

      • entinen

        Olen joskus muutaman kerran ollut henk.koht.avustajana ja kokemukset ovat olleet mielenkiintoisia. Avustettava on työnantaja ja tämä ei ole välttämättä hyvä asia. Helposti aletaan purkaa kiukkua avustajaan, eikä jatkuvaa rätkytystä mielellään kuuntele. Toki ymmärrän sen, että ei ole helppoa olla avustettavana, mutta en ota vastaan mitä hyvänsä käytöstä. Palkkakin on aika pieni. Henkilökemia on tärkeä. On positiivisiakin kokemuksia, täytyy myöntää. Jos otat vastaan avustajan työn, toivotan onnea ja toivon, että saat hyvää kohtelua.


      • siljen
        entinen kirjoitti:

        Olen joskus muutaman kerran ollut henk.koht.avustajana ja kokemukset ovat olleet mielenkiintoisia. Avustettava on työnantaja ja tämä ei ole välttämättä hyvä asia. Helposti aletaan purkaa kiukkua avustajaan, eikä jatkuvaa rätkytystä mielellään kuuntele. Toki ymmärrän sen, että ei ole helppoa olla avustettavana, mutta en ota vastaan mitä hyvänsä käytöstä. Palkkakin on aika pieni. Henkilökemia on tärkeä. On positiivisiakin kokemuksia, täytyy myöntää. Jos otat vastaan avustajan työn, toivotan onnea ja toivon, että saat hyvää kohtelua.

        SINÄ " ENTINEN " ANNAT KYLLÄ OMAN KUVASI TYÖSTÄ JA ARVOSTAN MIELIPIDETTÄSI .
        MUTTA ASIOIDEN YLEISTÄMISTÄ EI PIDÄ KOROSTAA , EHKÄ KUTEN NÄIN ON KÄYNYT KIRJOITTAJALLE .
        OLEN TODENNUT USEIN , ETTÄ AVUSTAJAT TEKEVÄT ARVOKASTA TYÖTÄ , SAMANTYYPPISTÄ KUIN JOISSAIN LAITOKSISSA . NO , MILJÖÖ ON VAIN ERI SE VOI OLLA AVUSTETTAVAN KOTI .
        TYÖ ON MIELENKIINTOISTA , MUTTA JOKA ALKAA KYSEISEEN TYÖHÖN PITÄISI MUISTAA JOKAINEN PÄIVÄ ON ERILAINEN . JA AVUSTAJA TEKEE TYÖT KUTEN AVUSTETTAVA HALUAA , EI OMIEN KAAVOJEN MUKAAN . TAAS ON TÖITÄ , JOHON EN PUUTUISI , VAAN ANNAN AVUSTAJAN ITSE TEHDÄ NE OMALLA TAVALLA , KUNHAN TULEE TEHTYÄ .
        MUTTA EN YHDY MYÖS TUOHON ETTÄ AVUSTETTAVA RÄKSYTTÄÄ KOKOAJAN . JOS ON SANOMISTA , SANON JA SILLÄ SELVÄ . SE ON SIKÄLI ETTÄ SIINÄ AVUSTETTAVAN ETTÄ AVUSTAJAN TYÖ ON NIIN LÄHEISTÄ .
        ITSELÄNI EN VOI SANOA ETTÄ EVUSTAJAT TIENAISIVAT HUONOSTI . PALKKA ON KYLLÄ AIVAN KUIN ESIM. LAITOKSESSA TYÖSKENNELLESSÄ .
        AINAKIN OMAT AVUSTAJAT OVAT OLLEET TYYTYVÄISIÄ , PERUSPALKAN PÄÄLLE TULEE MYÖS LISÄT YM. MITÄ KUULUU .


      • Anonyymi
        entinen kirjoitti:

        Olen joskus muutaman kerran ollut henk.koht.avustajana ja kokemukset ovat olleet mielenkiintoisia. Avustettava on työnantaja ja tämä ei ole välttämättä hyvä asia. Helposti aletaan purkaa kiukkua avustajaan, eikä jatkuvaa rätkytystä mielellään kuuntele. Toki ymmärrän sen, että ei ole helppoa olla avustettavana, mutta en ota vastaan mitä hyvänsä käytöstä. Palkkakin on aika pieni. Henkilökemia on tärkeä. On positiivisiakin kokemuksia, täytyy myöntää. Jos otat vastaan avustajan työn, toivotan onnea ja toivon, että saat hyvää kohtelua.

        Minulla on ollut samantapaisia kokemuksia. Pari aivan hirveää tapausta, joutui kuuntelemaan järjetöntä kirkunaa melkein päivittäin. Nyt on pari avustettavaa, joiden kanssa tulee juttuun; vakavasti vammaisia, mutta älykkäitä, huomaavaisia, kärsivällisiä ihmisiä. Töihin menee melkein kuin kaverin luo kylään. Palkka on pieni, mutta pitääpähän vapaana työttömyystoimiston iljetyksistä, ja jopa hiukan eläkettä kertyy.

        Yksi avustettavani toimii 'työnantajana', vaikka kaupunki maksaakin palkan ja hoitaa kaiken paperityön. Toiselle taas avun järjesti yksi henkilökohtaisia välittävistä firmoista. Molemmissa systeemeissä on etunsa sekä avustettavalle että avustajalle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2247
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1688
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1506
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1397
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1364
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe