Ostin juuri Peugeot 308 1,6HDi:n ja pelästyin

Puijattu

näitä kirjoituksia kyseisen moottorin heikosta kestävyydestä.
Onko tämä 1,6HDi moottori tosiaankin tällainen pommikestävyytensä puolesta?

28

2862

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • realiteettiä

      Eikös suurinosa valmistajista käytä juuri fransmannien ideoimaa konetta ? Yhteistyötähän tuottaa erimerkkejä samoilla keinoilla .

    • RealismiaKehiin

      Ei se ole mikään pommi vaan ihan käyttökelpoinen moottori.

      Vaihdat öljyt riittävän usein ja tarkkailet että suuttimet pysyy tiukassa niin kilometrejä piisaa.

      • exPSA-mekaanikko

        Merkkiliikkeen normihuolloilla voit kuvitella pääseväsi 180.000km ennen moottorin rikkoutumista. 5000km öljynvaihtovälein saattaa toimintasädettä löytyä aina sinne 300.000 km:iin.


      • todentotta
        exPSA-mekaanikko kirjoitti:

        Merkkiliikkeen normihuolloilla voit kuvitella pääseväsi 180.000km ennen moottorin rikkoutumista. 5000km öljynvaihtovälein saattaa toimintasädettä löytyä aina sinne 300.000 km:iin.

        Entisenä PSA mekaanikkona tiedät myös varsin hyvin että tuosta moottorista on montaa eri versiota, ja sen toiminta on parantunut mallisarjan edetessä.

        En ole nähnyt 308 mallissa yhtään ainoaa vikaantunutta moottoria. 407 mallissa niitä oli erittäin paljon ja 307 mallissakin muutamia. En sano etteikö 308 mallissakin moottori voisi vikaantua, mutta tapauksia on merkittävästi vähemmän.

        Moottori hajoaa sen vuoksi, että suuttimet alkaa vuotamaan, niiden tiiviinä pitäminen pitää moottorinkin elossa. Tuo 5000km välein tapahtuva öljynvaihtaminen ei tule aiheelliseksi, jos öljyn ei anneta pilaantua, eli ei lasketa sitä pakokaasua sinne öljytilaan.

        Kukaan ei käske eikä pakota jatkamaan ajoa, jos moottorissa on vikaa, eli vuotavat suuttimet.


      • exPSA-mekaanikko
        todentotta kirjoitti:

        Entisenä PSA mekaanikkona tiedät myös varsin hyvin että tuosta moottorista on montaa eri versiota, ja sen toiminta on parantunut mallisarjan edetessä.

        En ole nähnyt 308 mallissa yhtään ainoaa vikaantunutta moottoria. 407 mallissa niitä oli erittäin paljon ja 307 mallissakin muutamia. En sano etteikö 308 mallissakin moottori voisi vikaantua, mutta tapauksia on merkittävästi vähemmän.

        Moottori hajoaa sen vuoksi, että suuttimet alkaa vuotamaan, niiden tiiviinä pitäminen pitää moottorinkin elossa. Tuo 5000km välein tapahtuva öljynvaihtaminen ei tule aiheelliseksi, jos öljyn ei anneta pilaantua, eli ei lasketa sitä pakokaasua sinne öljytilaan.

        Kukaan ei käske eikä pakota jatkamaan ajoa, jos moottorissa on vikaa, eli vuotavat suuttimet.

        Tuota...kuinkahan estät pakokaasujen pääsyn öljytilaan?
        Minä olen nähnyt varsin paljon erilaisia 1,6HDi-moottoreita, joista savu on tullut ulos. Oma kokemukseni ei kylläkään riitä siihen, että voisin väittää uusimpien moottoreiden olevan kestävämpiä. Öljynkierto-ongelmat olivat niin 407 kuin uudempien 308 mallien moottoririkkojen taustalla. Ja niitä oli kyllä huomattavan paljon molemmissa malleissa.


      • todentotta
        exPSA-mekaanikko kirjoitti:

        Tuota...kuinkahan estät pakokaasujen pääsyn öljytilaan?
        Minä olen nähnyt varsin paljon erilaisia 1,6HDi-moottoreita, joista savu on tullut ulos. Oma kokemukseni ei kylläkään riitä siihen, että voisin väittää uusimpien moottoreiden olevan kestävämpiä. Öljynkierto-ongelmat olivat niin 407 kuin uudempien 308 mallien moottoririkkojen taustalla. Ja niitä oli kyllä huomattavan paljon molemmissa malleissa.

        Siinähän minä sen jo vastasin, miten pakokaasujen pääseminen estetään öljytilaan. Pitämällä ne suuttimet tiukalla.

        Kun suutin löystyy, sen tiivisteenä toimiva kupariprikka alkaa päästämään pakokaasuja ohitseen. Siitä se ajautuu suuttimen vierestä ylöspäin ja lopulta venttiilikoppaan. Siellä se alkaa karstoittamaan öljyä ja lopun tapahtumaketjusta oletkin hahmottanut.

        En minäkään voi mitään väittää, mutta 407 malleja oli varmaan 30 kpl myynnissä nettiautossa jossa oli kone hajonnut. 307 malleja ehkä 8. Näitä uudempia pösön malleja ei ole näkynyt ensimmäistäkään. Muutaman volvon muistan myös nähneeni.

        407 mallit oli noin 8 vuoden ikäisiä kun niitä alkoi vikaantuneina tuonne ilmestyä, 307 mallit samaa ikäluokkaa. 308 mallisia ei ole näkynyt tosiaan ensimmäistäkään, vaikka sama ikä on autoilla saavutettu.

        Vaikka koettaa googlettaa 308 mallin moottoriongelmista, ainoat dieseliin liittyvät ongelmat mitä löytyy, on jakohihnan katkeamisia.

        Luulisi että joku jossakin päin maailmaa olisi katkerana kirjoittanut asiasta, jos noita moottoreita edelleenkin hajoaa runsaammissa määrin.

        "Hi there all I am new here and I have 15 years Citroen experiance so I would love to help you all.
        All DV6 (1.6hdi) engine turbo failures I have seen have been caused by injector carbon leakage due to the injector bolts being loose"

        lainaus french car sivuston keskustelusta.


      • jlkjlkjlk
        todentotta kirjoitti:

        Siinähän minä sen jo vastasin, miten pakokaasujen pääseminen estetään öljytilaan. Pitämällä ne suuttimet tiukalla.

        Kun suutin löystyy, sen tiivisteenä toimiva kupariprikka alkaa päästämään pakokaasuja ohitseen. Siitä se ajautuu suuttimen vierestä ylöspäin ja lopulta venttiilikoppaan. Siellä se alkaa karstoittamaan öljyä ja lopun tapahtumaketjusta oletkin hahmottanut.

        En minäkään voi mitään väittää, mutta 407 malleja oli varmaan 30 kpl myynnissä nettiautossa jossa oli kone hajonnut. 307 malleja ehkä 8. Näitä uudempia pösön malleja ei ole näkynyt ensimmäistäkään. Muutaman volvon muistan myös nähneeni.

        407 mallit oli noin 8 vuoden ikäisiä kun niitä alkoi vikaantuneina tuonne ilmestyä, 307 mallit samaa ikäluokkaa. 308 mallisia ei ole näkynyt tosiaan ensimmäistäkään, vaikka sama ikä on autoilla saavutettu.

        Vaikka koettaa googlettaa 308 mallin moottoriongelmista, ainoat dieseliin liittyvät ongelmat mitä löytyy, on jakohihnan katkeamisia.

        Luulisi että joku jossakin päin maailmaa olisi katkerana kirjoittanut asiasta, jos noita moottoreita edelleenkin hajoaa runsaammissa määrin.

        "Hi there all I am new here and I have 15 years Citroen experiance so I would love to help you all.
        All DV6 (1.6hdi) engine turbo failures I have seen have been caused by injector carbon leakage due to the injector bolts being loose"

        lainaus french car sivuston keskustelusta.

        Suurin osa moottorin öljytilaan pääsevistä pakokaasuista ja noesta kulkeutuu mäntien ohitse ohivirtauksena, kylläkin.


      • Hohhoijakkaa
        jlkjlkjlk kirjoitti:

        Suurin osa moottorin öljytilaan pääsevistä pakokaasuista ja noesta kulkeutuu mäntien ohitse ohivirtauksena, kylläkin.

        Voitko mitenkään todistaa väitettäsi vai jääkö se vain anonyymiksi heitoksi internetin syövereissä?


      • Hohhoijakkaa
        Hohhoijakkaa kirjoitti:

        Voitko mitenkään todistaa väitettäsi vai jääkö se vain anonyymiksi heitoksi internetin syövereissä?

        Pakko vielä lisätä, että huomioithan sen, että nyt puhutaan moottorista jossa on palotilassa reikä, yhteys ulkomaailmaan jota ei pitäisi olla?

        Suutin löysällä, joka voi olla niinkin löysällä, että moottoritilasta kuuluu supsutusta moottorin käydessä.

        Jos vielä tuon ymmärrettyäsi, väität että mäntien ohitse kulkee suurin osa noesta ja pakokaasusta, niin sitten jonkinlaista todistusainistoa, kiitos.


    • ELFpower

      Rellun mottia käytetään, jopa tähti merkissä! Pössöö diesel on vain sitruunaa?

    • Ettänäin

      Niinkö?Eikös tuo pata löydy jopa..Volvon,minin,fordin..taitaa olla myös mitsun ja toki sitikan/pösön nokalla!Varmaan muitakin?Olisko eniten väännetty moottori maailmassa?No,en tiedä,mutta varmaan on sysipaska kuitenkin..

      • valoakansalle

        esim volvoissa ei enää käytetä psan moottoreita.
        Kaikki uudemmat d2 koneet ovat volvon omaa tuotantoa 2 litraisia,pökötin valmistamat d2 ovat 1.6 litraisia


    • ExPösöö

      Turbot rikkuvat 80-200tkm haarukkaan ja siinä vaiheessa moottorit alkavat olla öljykanaviltaan siinä määrin tukossa, että muutama kymmenen tuhatta kilometriä lisää ja pata on valmis.
      Löysiä suuttimia kirraamalla voi moottorin elinkaarta jatkaa vaihtelevalla menestyksellä.

      308 1,6 HDi moottorit ovat purkaamoilla hittituote hyvästä kysynnästä johtuen.

      • noeimitenkään

        Aivan kuten audia a4 jolle ei tarvitse öljynvaihtoa koska se kuluttaa 1000 kilometrillä vain 4 litraa öljyä, ja mites audin jakopäänketjut kestää?


      • KerroRohkeasti

        Jaa, jostakin syystä minä en ole nähnyt, en kuullut, enkä lukenut yhdestäkään 308 mallista jossa tuo kyseinen moottori olisi hajonnut.

        Voitko laitella jotakin linkkiä tai jonkinlaista muuta näyttöä siitä, että noita löytyy, ja kun vielä niitä pitäisi löytyä paljon, niin tuskin on ongelma löytää esimerkkejä.

        Minä en meinaan löytänyt googlettamallakaan, ja osaan kyllä googlettaa.


    • BMWpower

      Ranskalais dieselin peli on puhallettu poikki, vain parhaat jyräävät!

      • Eijatkoon

        Jos bmv dieseliä pitää parhaana, niin on puurot ja vellit aika sekaisin


    • Pierre_

      Minulla oli Xsara Picasso, jossa samanlainen moottori. Olin auton ensimmäinen omistaja ja myin auton pois viime kesänä 320000 km ajettuna; moottori oli vielä ihan käyttökelpoinen ja ei syönyt öljyä. Öljyä ei syönyt myydessä, alkuperäinen EGR-venttiili ja hiukkasloukku olivat kunnossa. Öljynvaihto 20 000 km:n välein - huoltokirjan mukaan, niin ei ollut mitään ongelmia. Suuttimia kiristin yhden kerran, joka oli pikku homma itse tehtäväksi. Hyvä ja erittäin taloudellinen moottori.

    • 2012

      508 HDI 1,6 moottorin turbo hajosi 162.000km ajettuna. Nyt ollut uusi turbo kolmisen kuukautta. Mekaanikko varoitteli likaisesta moottorista, jolle piti tehdä sisäinen pesu.
      Katsotaan nyt mitä tämän kanssa tapahtuu. Varmaan pakko ajaa loppuun, kun ei vaihdossakaan saa enää kuin kahvirahat.

      • KallistaTouhua

        On sulla kalliit kahvit. Eiköhän siitä saa vaihdossa 5.000 - 6.000 euroa.

        Ja, se moottori ei likaannu sisäisesti ilman syytä, suuttimien tiukkaus tai tiivisteiden vaihto lienee edessä.


      • Semmosianeon
        KallistaTouhua kirjoitti:

        On sulla kalliit kahvit. Eiköhän siitä saa vaihdossa 5.000 - 6.000 euroa.

        Ja, se moottori ei likaannu sisäisesti ilman syytä, suuttimien tiukkaus tai tiivisteiden vaihto lienee edessä.

        Mulla on nyt kolmas diisel pösö. Kyllä ne kaikki on öljynsä mustanneet heti öljyn vaihdon jälkeen. Ekan ostin uutena, siinä ekan öljyn vaihdon jälkeen meni pari tuhatta kilsaa ennen kuin öljyt Mustui sitten heti.


      • QuidiVinci
        Semmosianeon kirjoitti:

        Mulla on nyt kolmas diisel pösö. Kyllä ne kaikki on öljynsä mustanneet heti öljyn vaihdon jälkeen. Ekan ostin uutena, siinä ekan öljyn vaihdon jälkeen meni pari tuhatta kilsaa ennen kuin öljyt Mustui sitten heti.

        Mustuminen ja kokkareeksi palaminen on kaksi eri asiaa.

        Dieselit, merkistä riippumatta, likaavat öljynsä mustaksi "välittömästi".


      • E135srlc

        Tai sitten ei.... Izuzun työkonediiselissä öljyt mustuu vasta 300 tuntia ajettuna.


      • Semmoisianeon
        QuidiVinci kirjoitti:

        Mustuminen ja kokkareeksi palaminen on kaksi eri asiaa.

        Dieselit, merkistä riippumatta, likaavat öljynsä mustaksi "välittömästi".

        Tuota kokkareiksi palamista en havainnut ollenkaan. Mistä sen huomaa?


      • sdfsdfsdfsdfsdfsdfsdf

    • PeugeotPro

      Turboja rikkoutuu pikkudieseleissä ennen aikaisesti ainakin 2013 vuotisiin asti. Eihän näitä moottoriongelmia tietenkään heti kerrota. Uusimpien pikkudieseleiden ongelmat alkavat vasta nyt nousta pintaan, kun matkamittareissa alkaa olla vähän isompia lukemia.
      Tyypillisesti 1,6 HDi-moottori alkaa olla finaalissa siinä vaiheessa, kun turbo rikkoutuu ensimmäisen kerran.

      Näissä ongelmamoottoreissa olisi syytä suorittaa (motorfluss) sisäpuolinen pesu öljynvaihtojen yhteydessä ja lisäksi moottori olisi hyvä huuhdella puhtaalla öljyllä jokaisessa öljynvaihdossa.
      Eihän se tietenkään jälleenmyyntiarvoa paranna, mutta jospa sillä välttyisi edes moottorin ennen aikaiselta rikkoutumiselta.

    • EskoPalo

      Pieniä ja vanhoja ovat Pösön murheet. Käykää Audi palstalta lukemassa mitä autoilu voi maksaa..........

    • Ent_pösö

      Itse ajoin yli 300000 p. 3008 1.6 hdi aut. Öljyt vaihdoin 7000 välein. Auto toimi täysin moitteettomasti kunnes bussi ajoi perän ruttuun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      280
      3143
    2. Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.

      Onko kenellekään yllätys?
      Perussuomalaiset
      202
      2888
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2474
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      222
      1944
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      13
      1378
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1298
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      162
      1221
    Aihe