Laturi pikkuakuille

Vähän-tietävä

Tuli ostettua tällainen laboratorio poweri.
https://www.reichelt.com/de/en/laboratory-power-supply-0-30-v-0-10-a-peaktech-6226-p214837.html
Käyttöojeessa sanotaan ettei sovellu akkujen latauksen. Eli ilmeisesti ei siedä sitä että ulkoapäin tuodaan jännitettä laitteeseen???
Tuli mieleen, jos laitetaan diodi estämään virran sötä akusta poweriin päin ja pieni esikuorma powerin napojen väliin, niin poistuuko tämä ongelma ?
Powerilla ladattaisiin vain pikku akkuja, ei mitään auton akkuja.

8

171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AkutkinKuluvat

      Juuri näin. Poweri ei todennäköisesti siedä "takajännitettä" eli virta akusta poweriin päin pitää estää. Liäksi pitää ottaa huomioon lataustapa. Lyijyakuille suositellaan vakiojännitelatausta, nikkeli-kadmiumakuille vakiovirtalatausta ja litiumakuilla lisäksi pitäisi valvoa lämpötilaa.

    • hituvirrallakin

      No tuollahan sitä saa hyvin ladattua vähän isommankin akun - ja nopeasti käyttämällä 1C latausta ja lämpötilan tarkkailua.
      Jos kuitenkin suosii 0.1C latausta, eli latausvirta on 10% akun kapasiteetista ja aika n. 14h(hukat huomioiden), niin lämpötilan tarkkailua ei tarvita. Itse olen tehnyt puhelimen Litium-akusta johdollisen sovittimen.
      Siinähän on valmiina koko latausyksikkö ja jopa lämpötilan valvonta akun sisällä rakennettuna. Ainakin jos puhelimeen on saanut aiemmin kiinni myös NiMH akkuja, latauslogiikka löytyy akusta. Tällöin riittää tarkistaa, että kennon jännite on ollut sama(tai pienempi) kuin akussa mitä alkaa lataamaan. Sivareilla vaan vanha kenno irti ja tilalle kiinnitetään latausjohto helpot liittimet vaikkapa piikkirimasta tms. Jännite on lataukselle 4.1(4.2)V ja nimellisjännite 3.6(3.7)V. Kun akku on tyhjenemään päin, on jännite <3V, josta tietää sen ladata.
      Jos tuollaisia akkukennoja muuten tarvitsee, niin kannattaa kysellä ympäristöstä "rikkinäisiä" läppärin akkuja. Niissä on usein sisällä Li-ion kennoja pino, jossa 5-8kpl akkuja. Todennäköisesti vain yksi niistä on sanonut sopimuksensa irti ja lopuissa on vielä kapasiteettia jäljellä. Ja kannattaa myös katsoa netistä, josko löytyisi räjäytyskuvaa akusta..

      • huumorintajuton.Li-Ion

        Varsin messevä virtalähde hintaansa nähden. Jos lyijyakulle laturiksi niin virtalähteen suojaksi joko sarjaan riittävästi virtaa sietävä ja riittävän hyvin jäähdytetty Schottky - diodi tai sitten P-mosfetillä tehty väärän polariteetin suojakytkentä.

        Jos lähtee litiumakkuja uudelleenkennottamaan niin pitää olla varovainen. Muuten jossakin vaiheessa voi tulla tarve esitellä kotivakuutuksen korvaushakemuksessa todellista räjäytyskuvaa akusta ja sen ympäristöstä räjähdyksen jälkeen. Litiumakut kun ovat varsin huumorintajuttomia virheellisten latausjännitteiden ja -virtojen suhteen.


    • näin.ennen

      Ennen kun rakenneltiin teholähteitä, riitti takajännitteeltä suojaamiseen diodi joka kytkettiin lähtönavasta vastasuuntaan jännitesäätimen yli tasurin elkon napaan.

    • Joakim1

      Vaikea kuvitella, että tuo oikeasti jotenkin kärsisi akkujen latauksesta. Varsinkin, jos noudatat huolellisuutta. Kytke akku vain powerin ollessa päällä ja jännitteen ollessa suurempi kuin akun napajännite. Niinhän pitää kuitenkin olla ladattaessa. Tuolloinhan akku on powerin kannalta aivan kuin mikä tahansa muukin kuorma. Ei se voi tietää, että akku tuottaisi virtaa toiseenkin suuntaan, jos jännite olisi alempi.

      Itse olen ladannut labrapowerilla auton akkua, lion akkua ja NiMH-akkua. Kerran onnistuin kämmäämään auton akun navat väärin päin. Luulin jo tehneeni suurempaa vahinkoa, mutta poltin vain suojadiodin, joka oli helppo vaihtaa labrapowerista. Tietysti ulkoisen diodin käyttö olisi saattanut tuolta suojata, mutta saattaahan senkin saada kämmättyä väärin päin.

      Akkujen lataus tuolla tietysti vaatii tarkkaa seurantaa ja harkintaa millaisen jännitteen ja virran säätää. Varsinkin lithiumakkujen kanssa.

      • w1power

        periaatteessa noin, mutta pitää aina ajatella mitä voi tapahtua epänormaalissa tilanteessa.

        jos tulee sähkökatko, mitä sitten tapahtuu?


        mielummin se diodi sarjaankykettynä.


      • turhaa_jarruttelua
        w1power kirjoitti:

        periaatteessa noin, mutta pitää aina ajatella mitä voi tapahtua epänormaalissa tilanteessa.

        jos tulee sähkökatko, mitä sitten tapahtuu?


        mielummin se diodi sarjaankykettynä.

        Sarjadiodi ei ole hyvä ratkaisu, sama kuin ajaisi autolla varmuuden vuoksi käsijarru vähän päälle vedettynä!


      • Vähäntietävä
        w1power kirjoitti:

        periaatteessa noin, mutta pitää aina ajatella mitä voi tapahtua epänormaalissa tilanteessa.

        jos tulee sähkökatko, mitä sitten tapahtuu?


        mielummin se diodi sarjaankykettynä.

        Vielä tilanne että jokin enalta asetettu raja ylitetään ja powerin oma eletroniikka sulkee itsensä. Tilanne ei välttämättä aiheuta mittään, mutta voi aiheuttaakin, riippuen siitä miten samuttaminen on toteutettu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      285
      3147
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1575
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1301
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1215
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1129
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe