Kahden käden vesuri ja taimikon harvennus

vesurman

On oikeastaan ihan yhtä nopea kuin raivaussahan kanssa tussaus silloin kun taimikko laitetaan ensiharvennustiheyteen. Jopa nopeampi sivallella sillä taimet silloin kun keskivahvuus on yli 2 cm. Toki miehessä täytyy löytyä "possuvoimaa" ja asennetta. Nykyheppasille kavereille ehkä raivuri paras? Moni on niin kankea, ja isomahanenkin. Vesurin terä täytyy osta laittaa myös partaveitsenteräväksi. Parhaimmillani olen laittanut 0,8 hehtaaria kuusitaimikkoa kuntoon 8h työpäivän aikana. Täytyy muistaa myös ettei bensaa ja öljyä kulu lainkaan alkuinvestointi vesuriin on pieni vs. saha aika kallis.

7

1393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No--

      Jos on täystumpelo sahankahvois vastassaan vuosia vesuroinut vois pitää paikkansakin mut kylhän ammattitaitoiselle raivurin käyttäjälle vesurilla ei jakoa ole :)
      Tuli 80luvulla kokeiltua kun mettäteknikot haasto luonnonsuojelijat taimikisaan vesakon poiston merkeissä.
      Olin siinä verrokkina raivurin kanssa, luonnonsuojelijoita tosin ei paikalle ilmaantunut joten kilpailin teknikoitten 5 miehistä joukkuetta vastaan parin tunnin verran. En ihan puolta enempää kuin he vesuroivat ehtinyt noin lyhyessä ajassa sahata :)

    • Molopää

      Ei pärjää vesuri ukko. Jos on mies sahan kahvoissa. Tuli aikonaan tehtyä työ parina paljonkin. Sillä periaatteella, että kuntankki tyhjeni vaihdettiin mies sahan kahvoihin. Kyllä vesurilla jäi kirkkaasti kakkoseksi.

    • metsätilallinen

      Joo, ei ole vesurilla mitään mahkuja raivaussahaan nähden, jos työnopeutta pidetään kriteerinä. Oli se meilläkin aikoinaan vesurit käytössä ja itsekin olen 70-luvulla vesurin kanssa metsässä huitonut ihan riittävästi. Kylä jäi vesurihommat raivaussahan myötä kovin vähiin.
      On sitä vesurille toki vielä käyttöä, pidän traktorin ohjaamossa varalla tai autossa mukana, on siitä apua monessa paikassa. Se on vaan raivaussahassa hyvä puoli, että sillä saa siivottua kaiken ylimääräisen puun pois taimikoista, ellei nyt ole todella suuria puita jätetty.
      Onhan näitä tälläkin palstalla ollut aina joitain viherhihhuleita muka metsänhoitajina pokasahaurkkojaan kehumassa ja nyt vesuroimassa. Niitä tuotiin ennen metsästä pois kuorman päällä oikosäärisinä näitä huitelijoita, kun olivat yrittäneet liikoja. Ei ne olis raivaussahat käynneet kaupaksi, jos niillä ei vesurihemmoja päihittäisi.
      Vaan yksi kaverini siivoaa metsänsä ihan kuntoilumielessä vesurilla, ajelee vielä polkupyörällä pitkän matkan metsäpalstalleen. Se on asia erikseen!

    • asphaltfermer

      Minä varmaan hankin pian vähän järeämmät oksasakset . Näköjään on myinnisä 50mm paksua runkoa katkovia malleja. vois käyrä kuntoilusta ihan hyvin, nopeuressa ei varmaan pärjää.

    • metsänraivaus

      Joskus aikoinaan on meillä männyntaimikkoa harvennettu vesurilla ja ne viistot "nuolenkärjet" on siellä vielä kymmenen vuoden jälkeenkin uhkaamassa traktorin rengasta.
      Ei siinä hyvä väline on vesuri pieniin aloihin. Itse siivoilen kesämökkiä ympäröivää taimikko vesurilla, kun ei viitsi kuumimman mökkisesongin aikaan huudattaa raivuusahaa.
      Mukavat lämmot saa kun huitelee vesakkoa nurin sillä aikaa kun sauna lämpiää.

      Olen tullut itse siihen tulokseen että kahdenkäden vesurista ei ole mitään hyötyä yhdenkäden malliin verrattuna. Vielä 7senttien lepää, paju, koivu katkeaa yhdellä iskulla kun taivuttaa toisella kädellä puuta poispäin terästä. Kahden käden vesurilla osuminen on epätarkempaa ja kaksin käsin kiskaistuna menee monesti puustä läpi ja uppiaa maahan, jolloin terä tylsyy.

      Monista kokeilemistani vesureista parhaaksi olen arvioinut sen ensimmäisen rosteriteräisen Fiskarsin vesurin, eli nykyistä Fiskarsia edeltävän mallin. Siinä on kapea ja loivasti teroitettu terä joka uppoaa syvälle, vaikkei itse vesuri paina juuri mitään.
      Raivausveitsi on myös kokeilemisen arvoinen väline ja se sopii huonokuntoisemmille, kun sitä voi käyttää seisoma asennosta.

    • Anonyymi

      Vesuri on toimiva ratkaisu harrastelijaharventajalle. Kevyt, äänetön ja sillä saa valkattua taimet tarkasti vaurioittamatta lähellä olevaa puustoa.

    • Anonyymi

      Nopein vehje on maasepän takoma viikate. Toimii vallan hyvin, kun niitettävä puusto on paksuudeltaan alle 5 cm. Pari hehtaaria olen parhaimmillaan päivässä niittänyt. Ei ole heiveröisten poikien hommia se niittäminen. Minä olen 165 cm/ 148 kg ja äänestän perussuomalaisia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2022
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1557
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1458
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1437
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe