On oikeastaan ihan yhtä nopea kuin raivaussahan kanssa tussaus silloin kun taimikko laitetaan ensiharvennustiheyteen. Jopa nopeampi sivallella sillä taimet silloin kun keskivahvuus on yli 2 cm. Toki miehessä täytyy löytyä "possuvoimaa" ja asennetta. Nykyheppasille kavereille ehkä raivuri paras? Moni on niin kankea, ja isomahanenkin. Vesurin terä täytyy osta laittaa myös partaveitsenteräväksi. Parhaimmillani olen laittanut 0,8 hehtaaria kuusitaimikkoa kuntoon 8h työpäivän aikana. Täytyy muistaa myös ettei bensaa ja öljyä kulu lainkaan alkuinvestointi vesuriin on pieni vs. saha aika kallis.
Kahden käden vesuri ja taimikon harvennus
7
1695
Vastaukset
- No--
Jos on täystumpelo sahankahvois vastassaan vuosia vesuroinut vois pitää paikkansakin mut kylhän ammattitaitoiselle raivurin käyttäjälle vesurilla ei jakoa ole :)
Tuli 80luvulla kokeiltua kun mettäteknikot haasto luonnonsuojelijat taimikisaan vesakon poiston merkeissä.
Olin siinä verrokkina raivurin kanssa, luonnonsuojelijoita tosin ei paikalle ilmaantunut joten kilpailin teknikoitten 5 miehistä joukkuetta vastaan parin tunnin verran. En ihan puolta enempää kuin he vesuroivat ehtinyt noin lyhyessä ajassa sahata :) - Molopää
Ei pärjää vesuri ukko. Jos on mies sahan kahvoissa. Tuli aikonaan tehtyä työ parina paljonkin. Sillä periaatteella, että kuntankki tyhjeni vaihdettiin mies sahan kahvoihin. Kyllä vesurilla jäi kirkkaasti kakkoseksi.
- metsätilallinen
Joo, ei ole vesurilla mitään mahkuja raivaussahaan nähden, jos työnopeutta pidetään kriteerinä. Oli se meilläkin aikoinaan vesurit käytössä ja itsekin olen 70-luvulla vesurin kanssa metsässä huitonut ihan riittävästi. Kylä jäi vesurihommat raivaussahan myötä kovin vähiin.
On sitä vesurille toki vielä käyttöä, pidän traktorin ohjaamossa varalla tai autossa mukana, on siitä apua monessa paikassa. Se on vaan raivaussahassa hyvä puoli, että sillä saa siivottua kaiken ylimääräisen puun pois taimikoista, ellei nyt ole todella suuria puita jätetty.
Onhan näitä tälläkin palstalla ollut aina joitain viherhihhuleita muka metsänhoitajina pokasahaurkkojaan kehumassa ja nyt vesuroimassa. Niitä tuotiin ennen metsästä pois kuorman päällä oikosäärisinä näitä huitelijoita, kun olivat yrittäneet liikoja. Ei ne olis raivaussahat käynneet kaupaksi, jos niillä ei vesurihemmoja päihittäisi.
Vaan yksi kaverini siivoaa metsänsä ihan kuntoilumielessä vesurilla, ajelee vielä polkupyörällä pitkän matkan metsäpalstalleen. Se on asia erikseen! - asphaltfermer
Minä varmaan hankin pian vähän järeämmät oksasakset . Näköjään on myinnisä 50mm paksua runkoa katkovia malleja. vois käyrä kuntoilusta ihan hyvin, nopeuressa ei varmaan pärjää.
- metsänraivaus
Joskus aikoinaan on meillä männyntaimikkoa harvennettu vesurilla ja ne viistot "nuolenkärjet" on siellä vielä kymmenen vuoden jälkeenkin uhkaamassa traktorin rengasta.
Ei siinä hyvä väline on vesuri pieniin aloihin. Itse siivoilen kesämökkiä ympäröivää taimikko vesurilla, kun ei viitsi kuumimman mökkisesongin aikaan huudattaa raivuusahaa.
Mukavat lämmot saa kun huitelee vesakkoa nurin sillä aikaa kun sauna lämpiää.
Olen tullut itse siihen tulokseen että kahdenkäden vesurista ei ole mitään hyötyä yhdenkäden malliin verrattuna. Vielä 7senttien lepää, paju, koivu katkeaa yhdellä iskulla kun taivuttaa toisella kädellä puuta poispäin terästä. Kahden käden vesurilla osuminen on epätarkempaa ja kaksin käsin kiskaistuna menee monesti puustä läpi ja uppiaa maahan, jolloin terä tylsyy.
Monista kokeilemistani vesureista parhaaksi olen arvioinut sen ensimmäisen rosteriteräisen Fiskarsin vesurin, eli nykyistä Fiskarsia edeltävän mallin. Siinä on kapea ja loivasti teroitettu terä joka uppoaa syvälle, vaikkei itse vesuri paina juuri mitään.
Raivausveitsi on myös kokeilemisen arvoinen väline ja se sopii huonokuntoisemmille, kun sitä voi käyttää seisoma asennosta. - Anonyymi
Vesuri on toimiva ratkaisu harrastelijaharventajalle. Kevyt, äänetön ja sillä saa valkattua taimet tarkasti vaurioittamatta lähellä olevaa puustoa.
- Anonyymi
Nopein vehje on maasepän takoma viikate. Toimii vallan hyvin, kun niitettävä puusto on paksuudeltaan alle 5 cm. Pari hehtaaria olen parhaimmillaan päivässä niittänyt. Ei ole heiveröisten poikien hommia se niittäminen. Minä olen 165 cm/ 148 kg ja äänestän perussuomalaisia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1591394Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241159Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111090- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73879