1. Tim. 1:8, Luhtherin pohjana päivän mannassa

tielläkenvaeltaa

"Me tiedämme, että laki on hyvä, kun sitä lain mukaisesti käytetään."

Luther: "Oppikaamme varsin uutterasti määrittelemään, miten meidän on lakia toteltava, siten nimittäin, ettei se kristityssä saa ylittää rajojaan, vaan hallita ainoastaan lihaa, joka on ja jonka täytyy pysyä sen alaisena."

Luther jatkaa lain merkityksestä ja varottaa, että laki ei saa vallata omaatuntoa, hallitsee vain lihaa. Jos laki pyrkii valtaamaan omantunnon, niin pidä varasi, älä luovuta laille enempää kuin sille on luovutettava. Jos laki pääsee hallitsemaan omaatuntoa, niin siellä se syyttää synnistä, riistää todellisen ilon joka minulla on uskosta Kristukseen, ajaa minut toivottomuuteen.

Luther jatkaa ja toteaa, että lain ei saa koskea omaatuntoa, sillä minä olen kastettu, evankeliumilla kutsuttu iankaikkisen vanhurskauden ja ikankaikkisen elämän osallisuuteen, Kristuksen valtakuntaan! Siinä omatunto lepää, eikä siinä ole mitään lakia, vaan pelkkää syntien anteeksiantamusta, rauhaa, lepoa, iloa, autuutta ja iankaikkista elämää.

Lopuksi Luther toteaa, että laki ei saa hämmentää omaatuntoa, sillä se on Jumalan Pojan pyhäkkö, jossa ei saa hallita laki. Hän on säilyttävä omantuntoni iloisena ja rauhallisena evankeliumin terveellisessä ja puhtaassa opissa, lahjavanhurskauden käsityksessä.

Lutherin päivän manna päättyi noihin ihaniin lauseisiin. En siis anna lain hallita omaatuntoani, en halua elää syntikeskeistä elämää, haluan elää niin, että en halua lain hallita omaatuntoani, sillä elänhän Kristuksen armon alla, en lain alla.

4

251

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NäinSeOn

Lain alla elävä ei elä armon alla. Näin se on. Mitä sitten lainvanhurskaus on? Siihen voi tutustua judaistien elämään tutustuttaessa Raamatun kirjoituksista. Siihen voi myös tutustua lukemassa Paavalin elämästä ennen kun Jeesus tarttui hänen elämäänsä.

Lain alla elämiseen voi myös tutustua ihan kotisumessa ja pohjoiskalotin maissa. Lain töistä vanhurskautta etsivillä on pitkät, itsevalitut syntilistat, joiden perään huudetaan muitakin.
      Näitä "syntejä" on lukematon määrä, mihin ikinä Jumalan armoon tyytymättömän ihmisen mielikuvitus pystyy.

• Aloittajalle.
        -
        Joulukuun , 3 päivänä.
        Tiit. 2:13 .
        Jeesuksen Kristuksen ilmestys, jonka Jumala antoi
        hänelle näyttääkseen palvelijoilleen, mitä pian on
        tapahtuva.
        -
        Tässä osoitetaan meille Jumalassa elämisen ja kaiken-
        laisen muun elämän ero, että itse kukin tuntisi, kuinka
        lähellä tai kaukana hän on armorikkaasta elämästä...
        -

• teuta011
        padasjoenukko kirjoitti:

Aloittajalle.
        -
        Joulukuun , 3 päivänä.
        Tiit. 2:13 .
        Jeesuksen Kristuksen ilmestys, jonka Jumala antoi
        hänelle näyttääkseen palvelijoilleen, mitä pian on
        tapahtuva.
        -
        Tässä osoitetaan meille Jumalassa elämisen ja kaiken-
        laisen muun elämän ero, että itse kukin tuntisi, kuinka
        lähellä tai kaukana hän on armorikkaasta elämästä...
        -

Ja Joulukuun 4 pv. On pohjaksi otettu Room. 13:4.

Esivalta ei kanna miekkaa turhaan. Se on Jumalan
        palvelija ja panee täytäntöön väärintekijälle
        kuuluvan rangaistuksen .
        -

• erehtymätönesivalta

P.koreasta onnistui loikkaamaan yksi sotilas äskettäin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      95
      3859
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      47
      3245
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      100
      2857
    4. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      136
      2550
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      57
      2490
    6. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2408
    7. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      117
      2407
    8. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      21
      2354
    9. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      23
      2336
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      64
      2100
    Aihe