Sairaala lähetti tietoni väärälle

Tympääntynyt

Mielenkiintoinen juttu, sairaala oli lähettänyt terveystietoni jollekkin toiselle saman nimiselle, tämän ei pitäis olla mahdollista koska minulla on turvakielto ja postini pitäisi mennä maistraatin kautta. Mitäs nyt teen, kyse oli henkilökohtaisesta asiasta ja ahdistaa että se raportti on lähetetty muualle. En muutenkaan ole ikinä luottanut terveydenhuoltoon ja sen pätevyyteen.

11

1625

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Djjdjw

Mikähän ihmeen menettely sinulla oikein mahtaa postisi suhteen olla? Ei maistraatti mikään postitoimisto ole sen paremmin turvakieltolaisille kuin muillekaan.

• Selväjuttu

Tarkkaan en tiedä miten tuo turvakielto posti toimii, tietojani (osoitetta) ei saa mistään. Maistraatilla on. Olen ymmärtänyt että postini menee maistraattiin josta laitetaan osoite ja tulee sitten minulle, en tiedä varmaksi? Mutta siitä nyt ei ole kyse vaan että mitä voin asialle tehdä kun nuo ovat postini arponeet aivan väärälle ihmiselle.

• Djjdjw
        Selväjuttu kirjoitti:

Tarkkaan en tiedä miten tuo turvakielto posti toimii, tietojani (osoitetta) ei saa mistään. Maistraatilla on. Olen ymmärtänyt että postini menee maistraattiin josta laitetaan osoite ja tulee sitten minulle, en tiedä varmaksi? Mutta siitä nyt ei ole kyse vaan että mitä voin asialle tehdä kun nuo ovat postini arponeet aivan väärälle ihmiselle.

Olet ymmärtänyt väärin. Turvakiellon rooli on vain ja ainoastaan rajoittaa yhteystietojen luovuttamista väestötietojärjestelmästä sekä säännellä sitä, miten viranomaiset käsittelevät tällaisia yhteystietoja, jos ne on saatu väestötietojärjestelmästä kiellon ollessa jo voimassa, tai viranomaiset muuten ovat saaneet turvakiellon tiedoksi (yleensä kiellon suojaamalta itseltään). Maistraatti ei mitenkään hallitse postiasi, ja kuka tahansa, joka jostain syystä tietää osoiteesi, olkoon se sitten ajalta ennen turvakieltoa, sinun kertomanasi tai viranomaisen tiedonsaantioikeuden nojalla, lähettää postinsa suoraan sinne, ja posti kuljettaa sen aivan normaalisti.

Sairaala ei välttämättä ole edes tiennyt koko turvakiellosta, jos niillä on ollut jokin (virheellinen tai aito) yhteystieto sinulle ajalta ennen turvakieltoa tai ovat saaneet oikeaksi luulemansa yhteystiedon jostain muualta kuin väestötietojärjestelmästä. Ei se turvakielto mitenkään maagisesti sinkoa tiedoksi koko maailmalle, kun se tehdään.

Se kyllä on ihan hyvä kysymys, että miten sairaala on voinut lähettää potilasasiakirjoja väärään osoitteeseen samalle nimelle, mistä osoite on saatu, ja miten oikeellisuus on varmistettu. Osaan kuitenkin ennustaa, että paremman vastauksen saat sieltä sairaalasta, kuin kyselemällä Suoli24:stä.

Turvakiellolla ei kuitenkaan mitenkään itsestäänselvästi ole asian kanssa mitään tekemistä.

• 786665

Jospa nyt tarkistaisit, mikä yhteysosoite sinulla on väestötietojärjestelmässä, sen voi tehdä kotisohvalta pankkitilivarmennuksen kautta

linkki tässä kun sen kopioi:
      //verkkopalvelu.vrk.fi/omat/Etusivu.aspx

Siellä omat tiedot sivulla kohdassa Tietojenluovutuskiellot jos on seuraavista jotain

-- EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen ja väestötietolain nojalla ilmoitetut kiellot luovuttaa
      väestötietojärjestelmän sisältämiä tietoja: turvakielto, asiakasrekisterin päivityskielto, yhteystietojen luovutuskielto, suoramarkkinointikielto, sukututkimuskielto ja henkilömatrikkelikielto;

-- henkilön ilmoittama postiosoite ja muu yhteystieto sekä ammatti;

Niin että jos tuossa 'muu yhteystieto' -kohdassa on siellä merkittynä jokin osoite, sairaala lähettää postin sinne ja ovat voineet siellä sitten arpoa vastaanottajaa, joten miksei voisi olla vaikka maistraatti, jos sen osoitteen olet sinne jossakin vaiheessa lykännyt.

Maistraatin sivuilta voi lukea mitä turvakielto oikeasti tarkoittaa.
      //www.maistraatti.fi/fi/Palvelut/kotikunta_ja_vaestotiedot/Turvakielto/
      ...
      Henkilö, jolle on myönnetty turvakielto, voi ilmoittaa maistraatille yhteysosoitteen merkittäväksi väestötietojärjestelmään. Turvakiellon luovutusrajoitukset eivät koske yhteysosoitetta, joten muutkin kuin viranomaiset voivat tarvittaessa saada sen avulla yhteyden turvakiellon saaneeseen henkilöön. Yhteysosoite on eri asia kuin väestötietojärjestelmään merkittävä postiosoite, jota koskee turvakiellon luovutusrajoitukset.

• tosimieslakimies

Mikä sairaanhoitopiiri? HUS?

• Chijvyi

Minä en ole sairaalalle, tk: lle, hammaslääkäriin ym antanut osoitettani, posti on ennenkin tullut minulle sieltä kotia, kuoressa lukee nimeni ja "lisätietoja maistraatista". Kyseessä kyssi, sieltä soitettiin ja sanottiin että minun päivystys reissusta oli mennyt se joku raportti jollekkin toiselle minun nimiselle, ei osannut selittää miten. Sanoi että ehkä posti on pistänyt sen toiselle minun nimiselle, minä en usko tuohon. Ja lääkärissä turvakiellostani on tiedetty kun se sanoikin minulle että järjestelmä ilmoittaa siitä kun minun potilas tietoja käsitellään. Ilmeisesti heillä ei oleollut minun osotetta ja joku harjoittelija on vain lähettänyt tietoni toiselle "minulle". En saanut tuota linkkiä auki mistä voisin tietoni katsoa. Voinko tehdä asiasta rikosilmoituksen, tai hyödyttääkö se mitään?

• Djjdjw

Noniin. Jos sitä asiaa ei kerran osattu sairaalassakaan selittää muuten, kuin että posti on mokannut, niin tuskin me täällä Suoli24:ssä pystymme yhtään sen parempaan. Nyt kuitenkin jo tiedät, että maistraatilla ei ole sinun postisi perille tulon kanssa yhtään mitään tekemistä, vaan sairaalasta lähtenyt posti on vain jostain syystä mennyt väärälle ihmiselle, jolla on sama nimi.

Moka voi hyvin olla postinkin. Onhan noita sattunut. Voi se toisaalta olla sairaalankin, jos joku harjoittelija on mokannut. Voipi olla, että asiaa on myöhemmin vaikea selvittää, jos sairaalassa kuitenkin on sinun osoitteesi sinun tiedoissasi oikein. Voihan se olla, että joku harjoittelija on katsonut osoitetta vain nimen perusteella hakien, ja osunut väärään henkilöön, mutta selvitäpä se jälkeenpäin.

Tarkasta nyt kuitenkin, että sillä tämän mokan tehneellä sairaalalla on varmasti sinun osoitetietosi oikein.

Rikosilmoituksen voi tehdä vaikka perunasta. Mutta tuskin se tässä tapauksessa mihinkään johtaisi.

786665:n antama linkki tosiaan ei toimi. Mene www.vrk.fi --> kansalaiset --> Tarkasta omat tietosi. Sieltä pääset tunnistautumismenettelyn läpi omiin tietoihisi.

• 786665

Ikävä juttu, melkeinpä siitä kannattaisi keskustella ensin sairaalan potilasasiamiehen kanssa ja katsoa sitten mihin johtaa, mutta missään ei ole kielletty tekemästä poliisille tutkintapyyntöä silloin kun kansalainen kokee joutuneensa rikoksen uhriksi tai vaikkapa vain epäilee rikoksen mahdollisuutta.

• 786665
        Djjdjw kirjoitti:

Noniin. Jos sitä asiaa ei kerran osattu sairaalassakaan selittää muuten, kuin että posti on mokannut, niin tuskin me täällä Suoli24:ssä pystymme yhtään sen parempaan. Nyt kuitenkin jo tiedät, että maistraatilla ei ole sinun postisi perille tulon kanssa yhtään mitään tekemistä, vaan sairaalasta lähtenyt posti on vain jostain syystä mennyt väärälle ihmiselle, jolla on sama nimi.

Moka voi hyvin olla postinkin. Onhan noita sattunut. Voi se toisaalta olla sairaalankin, jos joku harjoittelija on mokannut. Voipi olla, että asiaa on myöhemmin vaikea selvittää, jos sairaalassa kuitenkin on sinun osoitteesi sinun tiedoissasi oikein. Voihan se olla, että joku harjoittelija on katsonut osoitetta vain nimen perusteella hakien, ja osunut väärään henkilöön, mutta selvitäpä se jälkeenpäin.

Tarkasta nyt kuitenkin, että sillä tämän mokan tehneellä sairaalalla on varmasti sinun osoitetietosi oikein.

Rikosilmoituksen voi tehdä vaikka perunasta. Mutta tuskin se tässä tapauksessa mihinkään johtaisi.

786665:n antama linkki tosiaan ei toimi. Mene www.vrk.fi --> kansalaiset --> Tarkasta omat tietosi. Sieltä pääset tunnistautumismenettelyn läpi omiin tietoihisi.

On se sitten tosi vaikeaa noiden ei-suoralinkkien kanssa, mutta kyllä nämä antamani nettiosoitteet aivan varmuudella toimii kunhan vain sen koko linkkiosoitteen (kuten tässä alla) copy-pastaa selaimen otsikkopalkkiin ja kuittaa enterillä.
        Suoralinkeistä olen luopunut aikapäivää.

• Djjdjw
        786665 kirjoitti:

On se sitten tosi vaikeaa noiden ei-suoralinkkien kanssa, mutta kyllä nämä antamani nettiosoitteet aivan varmuudella toimii kunhan vain sen koko linkkiosoitteen (kuten tässä alla) copy-pastaa selaimen otsikkopalkkiin ja kuittaa enterillä.
        Suoralinkeistä olen luopunut aikapäivää.

"403 - Forbidden: Access is denied.
        You do not have permission to view this directory or page using the credentials that you supplied."

Tämä siis koskien tuota tässä viimeisimmässä viestissäsi antamaasi osoitetta. Ja kyllä, osaan copy-pasteta koko tuon litanjan selaimen otsikkopalkkiin, ja tiedän mikä painike on enter.

Sen sijaan se turvakiellon yleisten tietojen pariin vievä osoitteesi toimii.

• 786665
        Djjdjw kirjoitti:

"403 - Forbidden: Access is denied.
        You do not have permission to view this directory or page using the credentials that you supplied."

Tämä siis koskien tuota tässä viimeisimmässä viestissäsi antamaasi osoitetta. Ja kyllä, osaan copy-pasteta koko tuon litanjan selaimen otsikkopalkkiin, ja tiedän mikä painike on enter.

Sen sijaan se turvakiellon yleisten tietojen pariin vievä osoitteesi toimii.

Aivan totta, vrkn antamani linkki ei toimi kaikilla selaimilla.
        Tässä vaihtoehtoinen, kelpaa IE:llä
        //vrk.fi/tarkasta-tietosi

Suoralinkityksestä luovuin sen jälkeen kun tarkistusrobotti poistatti joitakin viestejä siitä hyvästä että siellä sattui olemaan linkki jollekin vaikkakin täysin asianmukaiselle viranomaissivustolle, mutta jossa robotin päättelyn mukaan kuitenkin oli jotain kiellettyä.

Yksinkertaisinta hakea esille googlaamalla avainsanat 'väestörekisteri omat tiedot', toimii millä selaimella tahans.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      29
      2350
    2. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2293
    3. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2054
    4. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      35
      1650
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1648
    6. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1037
    7. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      995
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      18
      939
    9. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      932
    10. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      904
    Aihe