Elikkä; kuinka moneksi kuukaudeksi saitte aikuiskoulutustukea? Ja kuinka paljon siitä jää käteen?
Haluaisin nimenomaan TUOREITA kokemuksia. Koska tietääkseni tuota tukiaikaa on vähän lyhennetty? Saitteko esim. 15kk?
Itse olen näillä näkymin jäämässä opintovapaalle niin siksi kiinnostaa :)
kuinka pitkäksi aikaa ja kuinka paljon saitte tukea opintovapaalle?
2
339
Vastaukset
- Säästämistäsuosittelen
Kyllä, sitä on leikattu. Opiskelin jokin vuosi sitten ja sain päätöksen 18 kk, josta peruin 2 kk, kun valmistuin etuajassa. Silloin päätöksessä luki, että nuo 2 kk olisivat minulla myöhemmin kätettävissä, mutta sen jälkeen pian tukiaikaa lyhennnettiin, niin että tuskinpa ne enää on. Ajantasainen tieto löytyy sivulta koulutusrahasto.fi
Tukea sai saman verran kuin jos olisi saanut ansiosidonnaista työttömyyskorvausta. Karkeasti ottaen omasta 4000 e/kk palkastani jäi työssä ollessa käteen 3000 e/kk ja opiskellessa sain koulutustukea 2000 e/kk, josta jäi käteen 1600 e/kk. Veroprosentti kannattaa muuttaa kun tulot muuttuvat. Oman tuen määrää voi laskea ansiosidonnaisen päivärahan laskureilla.
Vielä pari vinkkiä: Minusta kannattaa nostaa koko kuukaudeksi tuki eikä tukikuukauden aikana kannata tehdä töitä, sillä summa, jonka sai tienata, ettei tuki alkanut laskea, oli todella pieni. Etenkin nyt kun tukiaikaa on lyhennetty, kannatta etukäteen säästää tilille puskurirashastoa, sillä tulot pienenevät reippaasti, eikä voi etukäteen tietää, voiko opiskella nopeasti vai sattuuko vaikka sairastumaan kriittisessä kohdassa tenttipäivän alla, jolloin opinnot voivat kestää kauemmin. Jos on omaa rahaa tilillä, niin ei ole niin riippuvainen tuesta eikä haittaa, vaikka opiskelu kestäisi kuukauden tai kaksi pitempään. Opintovapaata saa töistä edelleen 2 vuotta, vaikka tukiaika lyheni. - mieisse
Hain vapaata kahdessa pätkässä yhteensä 12kk, joten minulla on käyttämätttä 5kk mielestäni ilmoitettiin. Tuki oli työttömyysrahan kohdilla eli n. 60% hakuhetkestä 12kk taaksepäin laskettuna. Katsoin haun sillä tavalla, että paremmt bonukset osuivat jaksolle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3157329Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662136- 1751817
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151347- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91221Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691200RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541136Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411071Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901009