https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/39163e1b-2515-4c73-9329-153693a2df13
Syyllistetään ulkomailta saatua tuhkarokkoa. Miten se voi tarttua niihin, jotka ovat rokotuksen saaneet. Ja jos on tullut tartunta alueelle, jossa on rokotusvastaisuutta, niin sitten vain sairastavat. Jokainen odottava äiti vastaa itsestään, muilla ei mitään hätää. Jos ei ole ottanut rokotetta, niin sitten sairastaa ja sillä hyvä. Meillä on sairastettu tuhkarokko, minä, isä ja lapset, syntyneet -70 ja 80-luvuilla. Miten niitä jälkitauteja tulee nyt sen kummemmin kuin ennenkään.
Rokotteista
26
374
Vastaukset
Luuletko että tuhkarokkoepidemia pysyy noilla alueilla missä ei ole suhtauduttu rokotteisiin myönteisesti. Ihmiset liikkuvat paljon ja epidemia elää sen mukana.
"Vuoden 2018 alkupuoliskolla 41 000 lasta ja aikuista on sairastunut tuhkarokkoon eripuolilla Eurooppaa ja siihen on kuollut tähän mennessä jo 37 henkilöä. Tämä on enemmän kuin minään aiempana vuonna tällä vuosikymmenellä. Edellinen ennätys on vuodelta 2017, jolloin tartuntoja oli koko vuonna 24 000. Viranomaiset pitävät epidemian syynä rokotuskattavuuden puutteita."
https://www.rokote.fi/ajankohtaista/tuhkarokkoepidemia-euroopassa-miten-suojautua/- Lääkefirmojen.pelottelua
No sitten olen jättänyt seuraamatta tuhkarokkotartuntoja, tippunut kärryiltä. Onko se tullut voimakkaammaksi ja vaarallisemmaksi kuin minun lapsuuteni aikaan. Vai ovatko ihmiset tulleet heikommiksi. Asuin seudulla, jossa perheissä oli paljon lapsia, lähes kaikki sairastettiin tuhkarokko, enkä ikinä ole kuullut että joku olisi siihen silloin kuollut. Mieheni sairasti armeijassa, hän oli pari päivää sairaalassa kovassa kuumeessa, mutta eihän häntä marssittaa voinut eikä jättää kasarmille yksin. Mutta enpä tosiaan ole kuullut että lapsenlapseni olisivat sairastaneet rokkoa lainkaan, lienevät sitten rokotetut kaikki, iät 4 - 18 v.
- nykyaikaako
Olipa älykäs avaus:))))
Oletko kuullut että myös suomessa on ns.elämäntapaintiaaneja jotka eivät anna rokottaa lapsiaan, ei tuhkarokkoa eikä mitään muutakaan riesaa vastaan.
Minkäänlaista järkevää perustelua inkkarit ei pysty esittämään.
Aikuisina, jos säilyvät hengissä, lapset kiittelevät vanhempiaan....Kiitti vitusti, idiootit.- ö-Öö
Mnaah
Toi taudin levittäjä on lestaatiperheestä, mainittu, oli käynyt seuroissakin levittämässä. Ilmeisimmin sielläpäin lestat ei sitten anna rokottaa kakaroitaan.
=DW= - Bengalitikku
ö-Öö kirjoitti:
Mnaah
Toi taudin levittäjä on lestaatiperheestä, mainittu, oli käynyt seuroissakin levittämässä. Ilmeisimmin sielläpäin lestat ei sitten anna rokottaa kakaroitaan.
=DW=Täysin vastuutonta. Jos tauti on ehkäistävissä, niin aika pönttöjä aikuisia, kun eivät huolehdi rokotteista. Pitäisi laittaa sakot. Onkohan kivaa ja nautinnollista seurata sivusta kun lapsi sairastuu, pikkuinen.
Jos ei välitä itsestään tai lapsistaan, tuskin välittää ulkopuolisistakaan. - Tuhkistauti
Eräs sukulaisrouva sai perheenlisäystä. Hänen vanhempansa puuttuivat lapsen hoitoon ja julistivat, että rokotus on pahasta: "Olethan sinäkin selvinnyt terveenä". Rouvalle selvisi, että hänellä ei ollut ensimmäistäkään suojaa lastentaudeiita, Aikuisena sairastetut rokot voivat todella olla hengenvaaralliset. Raivostunut rouva joutui ottamaan kaikki rokotukset, jotka hänelle olisi pitänyt antaa jo 30 v. sitten. Onneksi kuitenkin sai kuulla asian, ennen kuin sai tartunnan jostakin lapsiryhmästä.
Rokottamattomat lapset elävät toisten siivellä. Koska muilla on suojaus, rokottamatonkin selviää terveenä. Mutta ulkomaanmatka voi olla yllätys. Rokotussuojaa ei kaikissa maissa olekaan samalla tavalla kuin täällä. - ö-Öö
ö-Öö kirjoitti:
Mnaah
=DW=Virallinen kanta:
https://www.keskipohjanmaa.fi/uutinen/556592?brand=keskipohjanmaa&title=rauhanyhdistyksen-puheenjohtaja-rokotusten-ottaminen-ei-ole-kirkon-asia&src=rss
Eli virallisesti lestaatit ei ole rokotevastaisia. Liittyneekö myös hopeeveteenkin, mutta "Rokotevastaisuutta esiintyy usein seudulla, jossa asuu paljon ruotsinkielisiä ja lestadiolaisia.".
Mulle tavallaan se ja sama, mitä ihminen itelleen tekee, vaan tarttuvat taudit ja puoskarointi vakavampi asia, kun voi sitten koskea muitakin.
=DW= - Mitämuutajäänytväliin
Uutisissa asiantuntija sanoi no., että ko. tapauksessa ei ole kyse uskonnollisesta syystä.
- EiPidäVäheksyä
Tuhkarokon seurauksena voi tulla aivotulehdus, jossa kuolleisuus 20 %.
Rokotetutkin voivat sairastua. Moniin vuosiin ainoa poliotapaus oli rokotettu 5 v poika jossain Kajaanin suunnalla. Niin on ajat muuttuneet tässäkin asiassa.
Ennen taudit ´´haettiin´´ naapurista, kun ne oli helpompi sairastaa lapsena, kuin aikuisena.
Kerrottiin, että taudit olivat vaarallisempia vanhemmalla iällä sairastettaessa.Niin se oli silloin, kun me oltiin lapsia.
Kun tuli tuhkarokkoepidemia (tai muut lastentaudit kouluun), niin sen sairasti jokainen perän perää. Ei kukaan kuollut ainakaan meidän koulusta tuhkarokon jälkitauteihin.
Jotain polio ja tuberkuloosirokote meille annettiin pienenä.
- näinsennä
Nykyään on hoitotakuu, joten sairastuneet pääsevät julkiseen terveydenhoitoon, mutta jos jokainen lapsensa rokottamatta jättävä määrättäisiin kustantamaan itse aiheutuvat sairaanhoidon kustannukset, Suomesta ei tulisi löytymään yhtäkään kielitaitosta alle keskitulon perhettä, joka jättäisi väliin, sama on influenssarokotusten kanssa, koska sen minkä saa ilmaiseksi, kannattaa vaikka omallariskillä maksimoida.
- Honro
Kouluun pääsyn edellytys tulisi olla kattava rokotesuoja. Se olisi hyvä rajanveto asiassa.
- vfihimsf
---mun 70 luvulla sairasti vihuri-.tuhka--ja vesi-rokon kotona kun oli alueella epidemia -itse--sain lasten paranutumisen-jälkeen aikatuskallisen vyöruusun kolmivuotiaalla pojalla oli outoja neurologisia oireita--vesirokko aikaan-aiemmin varhain puhumaan ja laulamaan oppinutlapsi menetti myös kävelykykykynsä ja raahasi jalkojaan kuin halvaantunut ihmisen alku---liikuntakyky myöhemmin kylläparani.
- Oiaikaentinen
Miksi ihannoidaan entisiä aikoja, jolloin sairaudet suorastaan haettiin naapurista. Pakkohan se tavallaan oli, että sen sai sairastettua pois, mutta eikö ole kuitenkin parempi, ettei kukaan sairasta?
En tiedä, muistatteko, mutta tuhkarokko oli kurja tauti. Korkea kuume ja valonarkuus, Piti maata lähes pimeässä, kuumeisena ja kurjana. Vesirokko oli järkyttävä, kun koko iho oli kutisevien vesirakkuloiden peitossa. Jos ne puhkesivat, jäi ruma arpi vuosiksi.
Hinkuyskä ja sikotauti olivat nekin vaarallisia. Lapsi saattoi tukehtua limaan, ja poikalapsille saattoi jälkitautina tulla tulehdus, joka vei lapsilykyn.
Näitä kaikkia kaivataan nyt, kieltäydytään rokotuksista ja eletään kuin ennenkin, luomuna.
Huoh.Ei se mitään ihannointia ole. Se oli sen ajan realiteetti.
En muista mikä rokko se oli, kun olimme sisaren kanssa jonkun aikaa ns. kulkutautisairaalassa.
Vanhemmatkin sai heilutella vaan ikkunan takaa.
Ei ollut rokotulsia, kuin nuo mitkä Tellukka mainitsi.Olen minä ne kaikki sairastanut lapsena ja vieläkin hengissä. "Seglivad kärring", niinkuin tytäreni sanovat.
Muistan minä tuhkarokon. Minusta se oli luksusta, kun ei tarvinnut mennä kouluun. Syötettiin ja juotettiin sänkyyn ja sai nukkua aamuisin niin kauan kuin nukutti. Olisin sitä potenut mielellään kauemminkin.
Vesirokosta en paljon muista, mutta ei mitään arpia jäänyt siitä.
Sikotautia sairastin äitini kanssa vierekkäin sängyssä. Oli kiva saada nukkua kerrankin äidin vieressä ja olla taas poissa koulusta. Taas tuotiin sänkyyn kaikenlaista hyvää ja pehmoista syötävää, kaikki aivankuin valmiiksi pureksittua. Mikäpä oli löhöillessä. Hänellä oli vain toinen poski pulleana, minulla kumpainenkin.
Vihurirokko on mennyt minulla kuin huomaamattani, sillä ensimmäistä lastani odottaessa testattiin ja olin immuuni sille. Jotenkin muistan kuin minut olisi joskus päästetty kesken päivän kotiin koulusta epäillen minussa olevan vihurirokko. Kai se sit oli vaikka en itseäni mitenkään sairaaksi tuntenut.eppu2 kirjoitti:
Ei se mitään ihannointia ole. Se oli sen ajan realiteetti.
En muista mikä rokko se oli, kun olimme sisaren kanssa jonkun aikaa ns. kulkutautisairaalassa.
Vanhemmatkin sai heilutella vaan ikkunan takaa.
Ei ollut rokotulsia, kuin nuo mitkä Tellukka mainitsi.Olisikohan se, eppu, sitten voinut olla tulirokko, jonka takia teidät eristettiin.
Sitä minulla ei ole ollut.Tellukka kirjoitti:
Olisikohan se, eppu, sitten voinut olla tulirokko, jonka takia teidät eristettiin.
Sitä minulla ei ole ollut.Kyllä se saattoi olla. Ei ole elossa enää ketään, keltä kysyisi.
Tuon sikotaudin sairastin aikuisena. Se kesti ja kesti. Oli melkein 38 vielä kuumetta, kun kyllästyin sairastamiseen ja lähdettiin mökille.
Painelin järveen ja sinne se kuume jäi.
- töött
--edellelekin on maaiilmassa alueita -virustaudit-tubikin polion ohella jyllää kansan keskuudessa ei mullakaan kouluikäsenä ollut samaa rokotusohjelmaa kuin muilla kun olin parikiloisena syntynt -ensimmäiset tubi ja nautaeläinten tubia vastaan rokotteet sain liki viiskymppisenä
- Lääkefirmojen.pelottelua
Juttelin lapseni kanssa. MPR-rokote (tuhkarokko) on kuulunut kansalliseen rokotusohjelmaan jo -70 luvulla ja sen ovat sekä hän että sisaruksensa saaneet. Myös kaikki lapsenlapseni on rokotettu. Ainakin 70-luvulla syntyneistä on jo rokotusrekisteri paikallisessa tkssa. Eri oli itsellä, kun matkaa varten tarkistin rokotuksia, muistin käyneeni, mutta tietoa ei ollut missään.
Ikäiselleni tutulle on tehty kantasolusiirto, jossa häviää kaikki rokotussuojat. Nyt ei vielä voi antaa MPR-rokotetta, niitä annetaan lääkärin määräämässä järjestyksessä, joten jos hän saa tartunnan, hän on todella vaarassa. Omassa lapsuudessa oli niin ja nyt on näin, niin se olla pitää. Joten rokotuksiin vaan kaikki Pietarsaaren tienoolla asuvat vai missä se rokotusvastainen pitäjä on. Saa sitä ihminen mielensä muuttaa.MPR-rokote antaa suojan tuhkarokkoa, vihurirokkoa ja sikotautia vastaan. MPR-rokoteyhdistelmä on otettu käyttöön rokotusohjelmaan 1982. Erillisinä näitä rokotteita annettiin jo vähän aikaisemmin.
- Bengalitikku
siilivain kirjoitti:
MPR-rokote antaa suojan tuhkarokkoa, vihurirokkoa ja sikotautia vastaan. MPR-rokoteyhdistelmä on otettu käyttöön rokotusohjelmaan 1982. Erillisinä näitä rokotteita annettiin jo vähän aikaisemmin.
Niin, tuo vihurirokkorokotuskin on tärkeä esim. raskaaksi tulevalle naiselle, koska virus voi vahingoittaa sikiötä.
Minua hieman hämmensi uutisissa erään ministerin kommentti, ettei kannata pakkorokotuksia?
Olenkin miettinyt pitkään, mikä rokoitustaso on maahanmuuttajilla?
Eihän kaikissa maissa ole mitään rokoiteohjelmia. Bengalitikku kirjoitti:
Niin, tuo vihurirokkorokotuskin on tärkeä esim. raskaaksi tulevalle naiselle, koska virus voi vahingoittaa sikiötä.
Minua hieman hämmensi uutisissa erään ministerin kommentti, ettei kannata pakkorokotuksia?
Olenkin miettinyt pitkään, mikä rokoitustaso on maahanmuuttajilla?
Eihän kaikissa maissa ole mitään rokoiteohjelmia.Totta. Kaksipiipuinen juttu. Miten rolotukset armeijassa?
- Kersantti-73
siilivain kirjoitti:
Totta. Kaksipiipuinen juttu. Miten rolotukset armeijassa?
Intissä oli silloin rokotuksia 9 kpl.
Kaikki rokotukset olivat palvelua, joten pakollisia. Luulisin, että palveluksesta kieltäytyminen olisi johtanut tässäkin tapauksessa häkkiin - piikkikauhuisillekin.
Siihen aikaan ei paljoa kyselty, että onx teillä nyt ihan varmasti kiva olla täällä....
- gauhistunut
Raakaa tekstiä rokoista. Ei luettavaksi herkille tyypeille!!!!!!!
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005917801.html?ref=rss
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 59778
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel111763- 43636
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla212565- 40516
- 76513
- 51508
- 22496
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k82473Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai37470