Koulutettu kengittäjä vai...

itseoppinut seppä

Minä arvostan kengittäjää joka on taitonsa oppinut tekemällä eikä millään viikonloppukursseilla. Usein vain törmää asenteeseen, että 20 vuotta työkseen kengittänyt viikonloppukurssit väliinjättänyt alan ammattilainen onkin sitten huonompi kuin muutaman viikonlopun mittaisen kurssin suorittanut. Ei kukaan ole seppä syntyessään, ja nämä kurssin käyneet "ammattilaiset" saavat kengitellä vielä vuosikausia ennenkuin voivat ammattilaiseksi itseään kutsua.

10

3934

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kouluttautumista tarvitaan

      Valitettavan usein näiden mainitsemiesi ei kouluttautuneiden kengittäjien taidot ovat surkeat. Hevoselle ja etenkin estehevoselle on äärimmäisen tärkeää, että kaviokulma on linjassa vuohisnivelen kanssa, mutta tätä harvat ei-kouluttautuneet kengittäjät ovat hoksanneet. Kavioiden kulma jätetään poikkeuksetta loivemmaksi mitä vuohisnivelen kulma on, mistä seuraa pahoja rasitusvammoja. Lisäksi takakaviot jätetään aivan liian pitkiksi, mikä vaikeuttaa hevosen takaosan työskentelyä. Sen sijaan jopa suhteellisen vähän vielä kokemusta omaavat, mutta korkeatasoisessa opissa olleet kengittäjät ottavat nämä tärkeät asiat kengityksessä huomioon ja näin säästytään jalkaongelmakierteeltä. Sen vuoksi itse mielummin käytän kokemattomampaa mutta kouluttautunutta kengittäjää kuin 20 vuotta alalla ollutta ilman koulutusta olevaa kengittäjää.

    • ravuri

      oma (ravi)hevoseni on ravitallilla, missä kengittäjällä ei ole koulutusta. Hän on kengittänyt hevosia 30 vuotta ja on maineikas kengittäjän taidoistaan. Olen kylläkin sitä mieltä, että ravihevonen on eri asia kengittää kuin ratsuhevonen. Minulle olisi periaatteessa ihan sama onko kengittäjällä koulutusta vai ei, kyllä olen joidenkin "ammattikengittäjien" jälkeen joutunut maksamaan turhaan...

      • Koulutusta tarvitaan

        vähän miksi ravurin kengitys eroaa ratsun kengityksestä? Eikös kyseessä ole sama eläin ja jalka-asentokin pitäisi näillä kahta eri urheilulajia edustavalla kuitenkin olla sama? Kysymys on kuitenkin kavion luonnollisesta kulmasta ja sen mitä olen klinikoilla ravureita nähnyt niin todella monella kengitys on ollut karmeaa katsottavaa. Kaviot on todella pitkät eli kaviokulma on huomattavasti loivempi kuin vuohisnivelen kulma ja kavio on ahdettu liian pieneen kenkään.


      • vaihtelee
        Koulutusta tarvitaan kirjoitti:

        vähän miksi ravurin kengitys eroaa ratsun kengityksestä? Eikös kyseessä ole sama eläin ja jalka-asentokin pitäisi näillä kahta eri urheilulajia edustavalla kuitenkin olla sama? Kysymys on kuitenkin kavion luonnollisesta kulmasta ja sen mitä olen klinikoilla ravureita nähnyt niin todella monella kengitys on ollut karmeaa katsottavaa. Kaviot on todella pitkät eli kaviokulma on huomattavasti loivempi kuin vuohisnivelen kulma ja kavio on ahdettu liian pieneen kenkään.

        hevosesta riippuen millanen kaviokulma ravurille laitetaan. ite hoidin hevosta (ratsuksi opetettua ravuria, jolla edelleen kisattiin raveissa) jolla oli eka "sääntöjen mukaiset" kaviokulmat, mutta ku laitettiin etupäätä loivemmaksi ja takaa jyrkäksi nii hevosen askel muuttu sata kertaa parempaan päin. se juoksi paljon rennommin, letkeemmin, ja nopeemmin. tietysti tätä kaviokulman muutosta ei tehty mitenkään yhtäkkiä, mut eron kyllä huomas!
        (mut aika pahaa teki katsoa kun lontoolaisen ratsupoliisin hevosella oli niin jyrkkä kulma etukavioissa että askel oli tosi tököttävää, kulmanhan pitää aina olla takana jyrkempi ku edessä)
        ja harva joka kengittämisestä jotain tietää iskee kolmosen jalkaan kakkosen kenkää, että kyllä mä oon aina nähny hevosilla sopivat kengät...
        ja ihmettelen kyllä suuresti kaikkien hevoskirjojen ohjetta "hevonen kengitetävä 6 viikon välein." joitakin hevosia ehkä kengitetään noin, mutta ainakaan ravureille tuo ei päde koska kengät kuluvat varsinkin jos radalla treenaa, ja muutkin raisut hevoset jotka kenkiään taajaan nakkelevat vaativat yleensä kenkien takaisin lyömistä ja raspausta, jopa vuolemista useemmin.


      • Koulutuksen puolesta
        vaihtelee kirjoitti:

        hevosesta riippuen millanen kaviokulma ravurille laitetaan. ite hoidin hevosta (ratsuksi opetettua ravuria, jolla edelleen kisattiin raveissa) jolla oli eka "sääntöjen mukaiset" kaviokulmat, mutta ku laitettiin etupäätä loivemmaksi ja takaa jyrkäksi nii hevosen askel muuttu sata kertaa parempaan päin. se juoksi paljon rennommin, letkeemmin, ja nopeemmin. tietysti tätä kaviokulman muutosta ei tehty mitenkään yhtäkkiä, mut eron kyllä huomas!
        (mut aika pahaa teki katsoa kun lontoolaisen ratsupoliisin hevosella oli niin jyrkkä kulma etukavioissa että askel oli tosi tököttävää, kulmanhan pitää aina olla takana jyrkempi ku edessä)
        ja harva joka kengittämisestä jotain tietää iskee kolmosen jalkaan kakkosen kenkää, että kyllä mä oon aina nähny hevosilla sopivat kengät...
        ja ihmettelen kyllä suuresti kaikkien hevoskirjojen ohjetta "hevonen kengitetävä 6 viikon välein." joitakin hevosia ehkä kengitetään noin, mutta ainakaan ravureille tuo ei päde koska kengät kuluvat varsinkin jos radalla treenaa, ja muutkin raisut hevoset jotka kenkiään taajaan nakkelevat vaativat yleensä kenkien takaisin lyömistä ja raspausta, jopa vuolemista useemmin.

        kyllä olen kuitenkin ihan eri mieltä. Väitätkö tosiaan, ettei hevosesi oireillut mitenkään kun sen kaviokulmaa loivennettiin? Kokeilepa itse, että kävelet muutaman päivän kantapäilläsi... ja oireet usein näkyvät ristikkäisessä jalassa, eli tässä tapauksessa takajaloissa tai lihaksistossa. Se mitä näit Lontoossa on varmati ollut juuri oikea tapa kengittää. Et vain ole tainnut sellaista nähdä aiemmin..? Käyppä vaikka vilkaisemassa isoissa ratsastuskilpailuissa kuinka hevoset on kengitetty. En usko, että ravurille on hyötyä siitä, että sen jalka-asento vääristetään kengityksellä. Ja eikös ravurit juuri jalkaongelmien takia joudu usein jättämään uransa juoksijana jo nuorena?


      • Opiskellut
        Koulutuksen puolesta kirjoitti:

        kyllä olen kuitenkin ihan eri mieltä. Väitätkö tosiaan, ettei hevosesi oireillut mitenkään kun sen kaviokulmaa loivennettiin? Kokeilepa itse, että kävelet muutaman päivän kantapäilläsi... ja oireet usein näkyvät ristikkäisessä jalassa, eli tässä tapauksessa takajaloissa tai lihaksistossa. Se mitä näit Lontoossa on varmati ollut juuri oikea tapa kengittää. Et vain ole tainnut sellaista nähdä aiemmin..? Käyppä vaikka vilkaisemassa isoissa ratsastuskilpailuissa kuinka hevoset on kengitetty. En usko, että ravurille on hyötyä siitä, että sen jalka-asento vääristetään kengityksellä. Ja eikös ravurit juuri jalkaongelmien takia joudu usein jättämään uransa juoksijana jo nuorena?

        Ravurit kengitetään eri tavalla kuin ratsut. Myös kaksi eri ravuria saatetaan kengittää eri tavalla, samoin kuin kaksi eri ratsua. Kengitys ei ole niin yksioikoista. Paljon jalkavirheitä korjataan kengityksellä, samoin askellusta. Myös esim. esteratsun jalka-asentoja muutetaan hieman ja laitetaan toisenlaiset kengät kuin esim. tuntiratsulle. Samoin ravipuolella. Monet ravurit takovat jalkojaan, ja tuota takomista voi ehkäistä madaltamalla/korottamalla kantakulmaa. Kengitys on hyvin hevoskohtainen asia ja monia ratsupuolen ihmisiä kummastuttaa ravureiden kengitys ja päinvastoin. Silti se ei tarkoita sitä että ratsu tai ravuri olisi kengitetty väärin. Tosin väärinkin kengitettyjä hevosia näkee, mutta se ei ollut asian pointti.


      • Opiskellut
        Koulutuksen puolesta kirjoitti:

        kyllä olen kuitenkin ihan eri mieltä. Väitätkö tosiaan, ettei hevosesi oireillut mitenkään kun sen kaviokulmaa loivennettiin? Kokeilepa itse, että kävelet muutaman päivän kantapäilläsi... ja oireet usein näkyvät ristikkäisessä jalassa, eli tässä tapauksessa takajaloissa tai lihaksistossa. Se mitä näit Lontoossa on varmati ollut juuri oikea tapa kengittää. Et vain ole tainnut sellaista nähdä aiemmin..? Käyppä vaikka vilkaisemassa isoissa ratsastuskilpailuissa kuinka hevoset on kengitetty. En usko, että ravurille on hyötyä siitä, että sen jalka-asento vääristetään kengityksellä. Ja eikös ravurit juuri jalkaongelmien takia joudu usein jättämään uransa juoksijana jo nuorena?

        Esteratsujen kavioita pyritään vuolemaan ja kengittämään pystyiksi, jotta ponnistus ja esteeltä laskeutuminen olisi helpompaa. Ravureilla taas ei näin. Ja ravureille tulee usein jalkaongelmia ihan muista syistä kuin kengityksestä. Tuleehan esim. esteratsuillekin jalkojen kanssa ongelmia. Ja se, että ravurit usein nuorena lopettavat uransa ei sekään johdu jalkaongelmista läheskään niin usein kuin luullaan.


      • Opiskellut
        vaihtelee kirjoitti:

        hevosesta riippuen millanen kaviokulma ravurille laitetaan. ite hoidin hevosta (ratsuksi opetettua ravuria, jolla edelleen kisattiin raveissa) jolla oli eka "sääntöjen mukaiset" kaviokulmat, mutta ku laitettiin etupäätä loivemmaksi ja takaa jyrkäksi nii hevosen askel muuttu sata kertaa parempaan päin. se juoksi paljon rennommin, letkeemmin, ja nopeemmin. tietysti tätä kaviokulman muutosta ei tehty mitenkään yhtäkkiä, mut eron kyllä huomas!
        (mut aika pahaa teki katsoa kun lontoolaisen ratsupoliisin hevosella oli niin jyrkkä kulma etukavioissa että askel oli tosi tököttävää, kulmanhan pitää aina olla takana jyrkempi ku edessä)
        ja harva joka kengittämisestä jotain tietää iskee kolmosen jalkaan kakkosen kenkää, että kyllä mä oon aina nähny hevosilla sopivat kengät...
        ja ihmettelen kyllä suuresti kaikkien hevoskirjojen ohjetta "hevonen kengitetävä 6 viikon välein." joitakin hevosia ehkä kengitetään noin, mutta ainakaan ravureille tuo ei päde koska kengät kuluvat varsinkin jos radalla treenaa, ja muutkin raisut hevoset jotka kenkiään taajaan nakkelevat vaativat yleensä kenkien takaisin lyömistä ja raspausta, jopa vuolemista useemmin.

        ..kengitetään useammin kuin ratsut juuri suuren kenkien kulutuksen vuoksi. Kengät kuluvat nopeammin kisojen takia, sekä myös siksi että ravureilla kevyemmät ja ohuemmat kengät kuin ratsuilla. Ja kuvailemasi ravurin kengitys (etupää loivemmaksi ja takaa jyrkäksi) on erittäin yleinen ravureiden joukossa.


    • harrastelijakengittäjä

      Kyllä meillä kengitetään ratsuhevosia 4-5 viikon välein, helpompi kengittääkin kun ei kaviot ole kasvaneet kengistä ulos ja reunat rispaantuneet ja halkeilleet.

      Tuo nyt ei pidä aivan paikkaansa että viikonloppukursseilla opiskellut kengittäjä on välttämättä huono kengittäjä, moni tällainen kengittäjä imee itseensä kaikki saatavilla olevat tiedot ja voihan olla että Ypäjältä valmistunut kengittäjä on kengittänyt huomattavasti vähemmän kuin joku ns. itse oppinut, ei kengitys ole mitään salatiedettä jos vaan viitsii itse opiskella teoriaa ja tämä teoria täydentää sitä itse työssä oppimista ja vielä jos viitsii mennä jonkun ammatikseen kengittävän mukaan seuraamaan niin hyvä tulee, jotkut on luonnostaan lahjakkaita, heillä on silmää nähdä kavioiden kulmat yms.

      Kaviokulmassa täytyy ottaa myös huomioon hevosen lapakulma ja tietysti moni muukin seikka. Itse olen opiskellut kursseilla, enkä ole Ypäjän kasvatteja kengityksessä, hevosista kokemusta tarkalleen 34 vuotta ja kengittänyt olen 21 vuotta, kyllä se palkitsee kun saa näyttelyssä kavioista 9 pisteet, en ole nopea kengittäjä mutta en tee kengitystä rahasta ja siksi käytän aikaa, aikoinaan aloitin itse kengityksen siksi koska ammattikengittäjällä ei ollut hermoja ja hakkasi hevosta milloin raspilla ja milloin vasaralla ja vähänkin jos hevonen temppuili niin huulipuristin ja tiukalle, näytti oikein miten se pitää laittaa niin että veri tuli huulista hevoselta, silloin ajattelin että nyt saa olla viimeinen kengitys tällä sepällä ja siitä se lähti.

      Täysin ammattilaiset on sitten aivan eri juttu, tiedän kyllä erään itseoppineen ravimiehen joka on erittäin hyvä ja nopea kengittäjä ja vielä tätä edustaa ns. vähemmistöä kansasta. Hänellä homma käy kuin tanssi ja sitä on ilo katsella kun joku osaa työnsä erittäin hyvin.

    • metallurgi1

      Mikään koulutus ei takaa kenenkään ammattitaitoa.
      Oli kyse teknisestä alasta tai sitten käsityöammatista, niin koulutuksen ainoa anti on perustaitojen opetus, ei todellinen ammattitaito.
      Jos työn suorittaja on aidosti kiinnostunut alastaan, silloin koulutuksen merkitys on lähes olematon ja jopa haittaava asia, jos kyseessä on jokin erikoistilanne.

      Kuka väittää että jonku parivuotisen "ypäjän taontakurssin" käynyt henkilö on parempi ammattilainen, kuin ennen alakoulua yli 30v. sitten "hevosharrastuksen" aloittanut ja siitä sitten muiden nk. ammattilaisten (mukaanlukien Jaska G) tekemisiä seuranneena, kaiken "hevosista saatavan tiedon omaavalla" ja "omilla" hevosilla harjoitelleella, hevosen askell-lajit tuntevalla sekä hevosyksilön luontaisen liikkeen ja kaviokulmaukset lapojen asennot ym. huomioon ottava, täysin koulujakäymätön mutta yli 20v. "kokopäivätyö" kengittäjä, joka tulee paikalle silloin kun lupaa, jos ei niin ilmoittaa myöhästyvänsä, eikä välttämättä tarvitse omistajaa paikalle kuin ensimmäisellä käyntikerralla, sekä siivoaa myös jälkensä?

      Mitä noihin kengitysväleihin tulee, niin ainoastaan sairaita ja huonosti kengitettyjä hevosia täytyy kengitellä 4-5viikon välein.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      327
      2742
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      89
      2045
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1600
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1144
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1012
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      973
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      940
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      873
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      832
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      734
    Aihe