Kaiutin särinä

Autoautisti

Ostin heräteostoksena autoon hattuhyllylle kaiuttimet vanhojen tilalle, mutta jostain syystä kaiuttimet särisee eikä bassoa löydy yhtään jos äänenvoimakkuutta säätää yhtään korkeammalle. Mietin missä vika voisi olla. Onko kaiuttimien toiminnalle välttämätöntä olla jonkilainen kotelo? Onko auton alkuperäishattuhylly liian ''huteraa'' tekoa, jolloin kaiutin pääsee liikkumaan ja resonoimaan. Onko johdot vedetty väärin?

Kiitos jos joku jaksaa vastata.


Kaiuttimet: Ground Zero Iridium GZIF 65X 6,5" 165mm 2-tie koaksiaalikaiutinpari
https://www.motonet.fi/fi/tuote/472954/Ground-Zero-Iridium-GZIF-65X-65-165mm-2-tie-koaksiaalikaiutinpari
Vahvistin: KICX SP 4.80AB https://www.autoviihde.com/2062032.html

8

2479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wetaewgfewrfgaw

      Kelvollisen matalien äänien toiston edellytyksenä on, ettei kaiuttimen kartion liikkeen aikaan saama paine-ero kartion etu- ja takapuolen välillä pääse tasoittumaan.

      Tyypillisesti asia ratkaistaan joko asentamalla kaiutin ilmatiiviisti koteloon tai riittävän suureen asennuslevyyn.

      Monien autojen hattuhyllyt ovat tarkoitukseen tarpeettoman huteria, mutta syynä voi myös olla se, että ilma pääsee "vuotamaan" liian väljästä asennusreiästä.

      Tärkeätä on myös kaiuttimien vaiheistus, eli se, että plus- ja -johtimet ovat oikein kytketyt kummassakin kaiuttimessa.

      • Autoautisti

        ''Monien autojen hattuhyllyt ovat tarkoitukseen tarpeettoman huteria, mutta syynä voi myös olla se, että ilma pääsee "vuotamaan" liian väljästä asennusreiästä.'' Tämä voi olla syynä olemattomaan bassoon. Onko mahdollista tilkitä kaiuttimien ja hattuhyllyn välistä rakoa esim. ilmastointiteipillä vai kuinka tiivis sen pitää olla?

        Yhdistin vahvistimen plus-navan kaiuttimen plus-napaan, ja vastaavasti miinus-navat keskenään. Onko radio-vahvistin rca-johtojen kytkennällä vaikutusta kaiuttimen äänenlaatuun?


      • 43tasezgthrezsg

        Ilmastointiteippi luultavasti käyttäytyy tuommoisessa tarkoituksessa vähän ilmapallon tapaan, joten ei taida olla hyvä ratkaisu.

        Hyvin asennettu kaiutin on tiukasti ja ilmatiiviisti kiinni suorassa ja kaiuttimen runkoa yhtään vääntämättömässä asennuspinnassa, -levyssä tai kotelossa. Mitä tiiviimpi, sen parempi, mutta esim. ohut kuminen ikkunatiiviste kartion reunan ja asennuspinnan välissä on sopiva tiivistys.

        Tarkoitatko, että olet kytkenyt kaiuttimien -navat keskenään yhteen? EI NIIN.

        Ei niin, vaan vasemman kaiuttimen navasta vahvistimen vasemman kanavan napaan ja vasemman kaiuttimen -navasta vahvistimen vasemman kanavan -napaan. Oikea kanava vastaavasti.

        RCA:t soittimelta suoraan vahvistimelle niin, että vasen kanava vasempaan ja oikea kanava oikeaan. Eikä mitään miinuspiuhojen yhdistelyjä.


      • Autoautisti

        En ole kytkenyt napoja yhteen, vaan yhdistin kaiuttimet vahvistimeen kuten kerroit. Toivottavasti syynä on nyt se rako kaiuttimen ja peltisen hattuhyllyn välissä. Pitää suunnitella joku sätös, jolla sen saisi tukittua ilman että koko kaiutinta ottaisi pois. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan.


      • 34t5grhygwrt
        Autoautisti kirjoitti:

        En ole kytkenyt napoja yhteen, vaan yhdistin kaiuttimet vahvistimeen kuten kerroit. Toivottavasti syynä on nyt se rako kaiuttimen ja peltisen hattuhyllyn välissä. Pitää suunnitella joku sätös, jolla sen saisi tukittua ilman että koko kaiutinta ottaisi pois. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan.

        Hyvin todennäköisesti tilanne on se, että et mitenkään saa kaiuttimia riittävän tiiviisti kiinni suoraan siihen peltiseen hattuhyllyyn.

        Suosittelen, että otat vaneria tai jotain vastaavaa levyä, jotain 15-20mm vahvuista, ja askartelet siitä uuden tukevan, suoran ja mahdollisimman tiiviin hattuhyllyn, jonka ruuvaat tiukasti auton peltihyllyyn kiinni. Ei haittaa, jos hattuhyllyn pellin ja vanerin väliin jää ilmaa, kunhan kiinnitys muuten on tukeva ja että levy mahdollisimman tiiviisti erottaa takakontin ja auton sisätilan toisistaan.

        Sitten asennat kaiuttimet siihen vanerilevyyn mahdollisimman käypäisiin reikiin. Käytä reikien merkitsemisessä apuna kaiuttimien pakkauslaatikoista löytyviä mallineita.


      • Autoautisti

        En taida jaksaa alkaa isompia askartelemaan. Kyseinen auto alkaa olemaan läpi ruostunut, enkä usko että se menee enää ensi kesänä katsastuksesta läpi. Lisäksi käytössä on vain kylmä talli eikä talven pakkasilla löydy motia isompiin hommiin. Tällä hetkellä autosta löytyy 300Wrms aktiivisubbari joka ajaa asiansa.
        Hattuhyllyn kaiuttimien tarkoituksena oli korvata tämä subbari jotta takakonttiin jäisi tilaa muulle paskalle.


      • 4taesgaewgbfh

        No ei kai tuo niin kovin kummoinen homma ole.

        Levynpala, kynä merkintöjä varten, kuviosaha, pora, puukko, ruuveja ja jotain muuta pientä.

        Teet vaikka pahvista ensin mallikappaleen, jonka mukaan sitten leikkaat hattuhyllyksi käypäisen levyn.

        Tosin ei noista laajakaistoista subbarin korvaajiksi ole, vaikka kuinka asentaisi. Luulin, että olit asentamassa takakaiuttimia ns. "normaalikäyttöön".


      • Autoautisti

        Auton 15w tehdaskaiuttimista riitti melkein basso, joten ajatelin että viisinkertaistamalla tehon saisi riittävän bassontoiston. Ongelmahan tuossa subbarissa nyt on, että maantienopeuksissa kaikki subbarin toistamat matalat taajuudet jäävät rengas/koneen melun alle. Taidanpa laittaa nuo kaiuttimet sitten seuraavaan autoon...

        Kiitos vastauksista!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

      Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      102
      8137
    2. Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut

      Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m
      Maailman menoa
      90
      7411
    3. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      87
      5587
    4. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      78
      5572
    5. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

      eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      114
      4773
    6. Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"

      Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo
      Maailman menoa
      123
      2548
    7. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      57
      2439
    8. Ei välimatka meitä erottanut

      Vaan välirikko ja väärinymmärrykset. Oikeastaan henkinen välimatka on meidän välillä pieni, näin uskon. Näen koko ajan e
      Ikävä
      7
      1401
    9. Maajussi-Villen morsioehdokas Maarit ei halunnut Villeä - Tämä totuus valkeni kuvauksissa!

      Ohhoh, tekikö Maarit mielestäsi oikean ratkaisun Villen suhteen? Maajussi-Ville on herättänyt voimakkaita tunteita puol
      Maajussille morsian
      7
      1384
    10. Kohta taas mesikämmeneen

      Onneksi kaupunki ostaa mesikämmenen, niin päästään taas tekemään rahaa
      Ähtäri
      46
      1230
    Aihe