Kun ei vaan kiinnosta

Imdone

Meillä nyt 4kk ikäinen koira ja tuntuu ettei mikään harjoitus mene yhtään perille tai voisi vähempää kiinnostaa. Aloitan jo heti mainitsemalla että kyllä tiedän että se on PENTU ja NUORI ja että en voi olettaa sen heti suoriutuvan kaikesta täydellisesti joten näitä saarnoja voi säästää jonneen muualle.

Sanoisin että pentu on fiksu tiettyyn pisteeseen asti. Perus asiat alkavat jo vähitellen sujua, SISÄLLÄ. Ulkona on meininki aivan eri. Jahtaa aivan kaikkea lehdistä lintuihin. Namit, leikit, lempi lelut sun muut eivät kiinnosta paskan vertaa ja minä saan näyttää aivan sekopäältä yrittäessäni kiinnittää koiran huomiota itseeni jostain toisesta asiasta, tuloksetta.

Kaikenmaailman training methodit on käyty läpi mutta mistään ei edes ole lähtökohtaisesti hyötyä. Esimerkkinä hihnassa kävely. Kulkee sisällä aivan täydellisesti vieressä kontaktissa. Ulos mennään 20m liinan kanssa koska ilman lähtee ensimmäisen linnun perään, ja korvat ja muisti jätettiin sisälle. Parhaimmassa tapauksessa on oltu 3 tuntia yrittämässä jonka jälkeen koira on aivan seko ja sinkoilee joka suuntaan ihan hulluna, jolloin mennään sisälle rauhottumaan. Pakko tähän on jotain tolkkua saada koska tuosta riiviöstä kasvaa aika iso ja pienenä ihmisenä on muuten kiva olla leija perässä tulevaisuudessa.

Tähän myös se että ulos mennään pissalle ja kakalle ja osaa niin jo hyvin tehdäkkin. Hyvin osaa yöllä 8-9h pidättää. Mutta jos näkyy ihminen tai koira kun ovelta tullaan ulos unohtuu se hätä siihen. Sitten vaan veturina joka suuntaan kaiken perässä. Lopulta kun pääsee sisälle niin heti pissat lattialle. Vaikka tulisi sisälle ja samantien veisi ulos, meininki jatkuu yhtä tyhmänä.

Viimeisin ärsyke mitä pentu on keksinyt on alkanut ulisemaan aivan kaikesta. Tähän lisäyksenä että ei koskaan saa tahtoaan läpi joten en tiedä mistä johtuu. Alkaa toivo loppua kun ei edes pientä edistystä näy.

10

343

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koir

      Hei. Se on ihan oikeasti vielä vauvakoira, joka kuulostaa täysin terveeltä ja normaalilta vilkkaalta pennulta. Eli voisitko sinä isommat aivot omaavana olentona tarkastella omia odotuksiasi ja vaatimustasoasi? Rohkeus ja halu ottaa kontaktia ulkomaailmaan ovat ERITTÄIN tärkeitä ominaisuuksia koiralla. Käytännön neuvona kertoisin kahden Newfoundlandinkoiran omistajan sanat ; hihnassa ei ikinä leikitä eikä hypitä. Jos käytät sekä liekaa että lyhyttä hihnaa, se voi hidastaa oppimista. Oman koirani holtiton toiminta vahvistui parivuotiaaksi asti aina kun käytettiin liikaa fleksitalutinta. Koulutuksessa välineiksi ruoka ja lelut, riittävän lyhyitä koulutusjaksoja!! Tiedän täysin tuon hallitsemattoman kaaoksen tunteen, minkä pentu tuo mukanaan, ja se on kaikkine turhaumineen todella rankkaa!Sinun tehtäväsi on oppia lukemaan tuota pientä olentoa, mikä sillä on ja miten se oppii parhaiten? Jos olet vihainen sen kanssa, ainut mitä se oppii on, että tuo on se ihminen joka on jatkuvasti vihainen. Itse aloin tajuta kasvatuksen vaikutusta koiran itsetuntoon aivan liian myöhään, joten koirastani kasvoi epävarmempi kuin olisi tullut jos olisin osannut tukea sitä. Koirankin on opittava luottamaan itseensä, ja siinä sinulta tuleva palaute on todella todella tärkeää. Eli jos se käyttäytyy koiranpennun tavoin, se tekee juuri niin kuin pitääkin.

      • Imdone

        Odotukset eivät ole vielä korkealla mutta kun säkä kasvaa niin toivoisi edes jotain tuloksia näkyvän, ettei kävisi niin että kun se on minun kokoinen niin sitten vasta ruvetaan miettimään että mistä tolpasta otetaan kiinni kun lehti lähtee lentämään 1km päässä. Hihnassa ei leikitä tai hypitä oli alkuperäinen suunnitelma mutta se kestää kerrostalon alaovelle asti jonka jälkeen jäi aivot narikkaan. Tämän jälkeen ei siis auta mitkään keinot asian ratkaisemiseksi. Vapaana toki pitäisin jos en asuisi kaupungissa, ilman autoa ja koira ei lähtisi korvat narikassa jokaisen liikkuvan asian perään. Voinhan minä sen auton lainata ja neidin metsään viedä, tullakseni sitten parin tunnin päästä toteamaan että sinne juoksi. Fleksiä minä en meille ole edes ostanut kun en niistä tykkää.

        Ja niin kuin jo aijemmin mainitsin, koulutus sujuu sisällä hyvin. Ulkona edes etupihalla ei kuuntele yhtään. On tässä pihalla pakkasessa istuttu pidempäänkin ja neidin reaktiot ovat ulkomaailmaan vain kaiken kyttäys, liikkuvien asioiden perässä juokseminen tai riehuminen kun ei niin pääse tekemään sekä hihnan syöminen. Lyhyt on oma pinna mutta olen alkanut siinä vaiheessa miettimään vaikka mitä tänään tekisi ruuaksi tai maanantain töitä että unohtuisi tämä hulluksi heittäytynyt koira.

        Tähän mennessä pentu oppinut istumaan sisällä ja minä sen että ikinä en enää pentua hanki xD


      • Hismastersvoice
        Imdone kirjoitti:

        Odotukset eivät ole vielä korkealla mutta kun säkä kasvaa niin toivoisi edes jotain tuloksia näkyvän, ettei kävisi niin että kun se on minun kokoinen niin sitten vasta ruvetaan miettimään että mistä tolpasta otetaan kiinni kun lehti lähtee lentämään 1km päässä. Hihnassa ei leikitä tai hypitä oli alkuperäinen suunnitelma mutta se kestää kerrostalon alaovelle asti jonka jälkeen jäi aivot narikkaan. Tämän jälkeen ei siis auta mitkään keinot asian ratkaisemiseksi. Vapaana toki pitäisin jos en asuisi kaupungissa, ilman autoa ja koira ei lähtisi korvat narikassa jokaisen liikkuvan asian perään. Voinhan minä sen auton lainata ja neidin metsään viedä, tullakseni sitten parin tunnin päästä toteamaan että sinne juoksi. Fleksiä minä en meille ole edes ostanut kun en niistä tykkää.

        Ja niin kuin jo aijemmin mainitsin, koulutus sujuu sisällä hyvin. Ulkona edes etupihalla ei kuuntele yhtään. On tässä pihalla pakkasessa istuttu pidempäänkin ja neidin reaktiot ovat ulkomaailmaan vain kaiken kyttäys, liikkuvien asioiden perässä juokseminen tai riehuminen kun ei niin pääse tekemään sekä hihnan syöminen. Lyhyt on oma pinna mutta olen alkanut siinä vaiheessa miettimään vaikka mitä tänään tekisi ruuaksi tai maanantain töitä että unohtuisi tämä hulluksi heittäytynyt koira.

        Tähän mennessä pentu oppinut istumaan sisällä ja minä sen että ikinä en enää pentua hanki xD

        Mun mielestä sun kannattaisi kuitenkin vastoin omaa mielihaluasi ostaa se fleksi. Sillä on nimittäin hullunpaljon helpompaa hallita piskiä kuin liinassa. Toinen mikä kannattaisi ottaa käyttöön, on vähän sellainen vääpeli körmyn asenne, huumorilla höystettynä(luonnollisesti, koirahan on vauva). Siis opettaisit sille sen tärkeän seis-käskyn, niin että sen noudattamista ei epäröidä. Fleksillähän se on helppo opettaa: painat vaan jarrua samaan aikaan kun karjaiset käskyn jämäkällä vääpelin äänellä kun lähtee ei-toivottuun suuntaan. Ja seis-käsky puretaan olehyvä-käskyllä.
        Sitten olisi seuraava vaihe opettaa koiralle suunnat: oikea ja vasen sekä suoraan. Tämän opetat helpoiten valitsemalla reittejä joissa voit kulkea mahdollisimman pitkään opetettavaa puolta. Toistat puolen nimeä vähän väliä ja kun joudutte kulkemaan ei-opetettavaa puolta, pysyt hiljaa. Kotona sisällä jatkat harjoituksia siten että otat ensin kaksi namia, pyydät koiraa malttamaan, kerrot niiden nimet(oikea ja vasen), kunnes annat luvan jompaankumpaan. Sen jälkeen sitten saa toisenkin. Tee harjoitus uudelleen muutaman kerran päivässä.
        Ja tuo hihnalla leikkiminen päällehyppimisen kanssa on merkki siitä että nyt kaipaa jotain vaihtelua. Ota mukaan nameja ja heitä hetkinen sille koppeja. Hyvänä vaihtoehtona joku heittolelu, tarvittaessa vaikka risa hanska käy hyvin. Pelaatte siis "nouda riekko"-peliä. Kun leikit koiran kanssa hetkisen niin kulku maistuu taas ihan eri tavalla. Koira vihjaa>sinä aloitat>leikitte hetken>sinä lopetat>jatkatte matkaa.
        Kyllä tuo piskisi oppii lähes kaiken mitä sille vain opetat. Se vaatii vaan aikaa. Älä odota edes vuosikkaalta täydellistä käytöstä sillä koira tulee aikuiseksi vasta noin kolmevuotiaana. Silloin tulet yllättymään. Positiivisesti.


      • 6kk
        Imdone kirjoitti:

        Odotukset eivät ole vielä korkealla mutta kun säkä kasvaa niin toivoisi edes jotain tuloksia näkyvän, ettei kävisi niin että kun se on minun kokoinen niin sitten vasta ruvetaan miettimään että mistä tolpasta otetaan kiinni kun lehti lähtee lentämään 1km päässä. Hihnassa ei leikitä tai hypitä oli alkuperäinen suunnitelma mutta se kestää kerrostalon alaovelle asti jonka jälkeen jäi aivot narikkaan. Tämän jälkeen ei siis auta mitkään keinot asian ratkaisemiseksi. Vapaana toki pitäisin jos en asuisi kaupungissa, ilman autoa ja koira ei lähtisi korvat narikassa jokaisen liikkuvan asian perään. Voinhan minä sen auton lainata ja neidin metsään viedä, tullakseni sitten parin tunnin päästä toteamaan että sinne juoksi. Fleksiä minä en meille ole edes ostanut kun en niistä tykkää.

        Ja niin kuin jo aijemmin mainitsin, koulutus sujuu sisällä hyvin. Ulkona edes etupihalla ei kuuntele yhtään. On tässä pihalla pakkasessa istuttu pidempäänkin ja neidin reaktiot ovat ulkomaailmaan vain kaiken kyttäys, liikkuvien asioiden perässä juokseminen tai riehuminen kun ei niin pääse tekemään sekä hihnan syöminen. Lyhyt on oma pinna mutta olen alkanut siinä vaiheessa miettimään vaikka mitä tänään tekisi ruuaksi tai maanantain töitä että unohtuisi tämä hulluksi heittäytynyt koira.

        Tähän mennessä pentu oppinut istumaan sisällä ja minä sen että ikinä en enää pentua hanki xD

        Olette ihan oikealla tiellä jos asiat sujuvat jo sisällä. Ulkona on paljon haastavampaa kun siellä on enempi kaikkia ärsykkeitä. Ota vaan rauhallisesti, kyllä siitä vielä hyvä tulee


      • Imdone
        Hismastersvoice kirjoitti:

        Mun mielestä sun kannattaisi kuitenkin vastoin omaa mielihaluasi ostaa se fleksi. Sillä on nimittäin hullunpaljon helpompaa hallita piskiä kuin liinassa. Toinen mikä kannattaisi ottaa käyttöön, on vähän sellainen vääpeli körmyn asenne, huumorilla höystettynä(luonnollisesti, koirahan on vauva). Siis opettaisit sille sen tärkeän seis-käskyn, niin että sen noudattamista ei epäröidä. Fleksillähän se on helppo opettaa: painat vaan jarrua samaan aikaan kun karjaiset käskyn jämäkällä vääpelin äänellä kun lähtee ei-toivottuun suuntaan. Ja seis-käsky puretaan olehyvä-käskyllä.
        Sitten olisi seuraava vaihe opettaa koiralle suunnat: oikea ja vasen sekä suoraan. Tämän opetat helpoiten valitsemalla reittejä joissa voit kulkea mahdollisimman pitkään opetettavaa puolta. Toistat puolen nimeä vähän väliä ja kun joudutte kulkemaan ei-opetettavaa puolta, pysyt hiljaa. Kotona sisällä jatkat harjoituksia siten että otat ensin kaksi namia, pyydät koiraa malttamaan, kerrot niiden nimet(oikea ja vasen), kunnes annat luvan jompaankumpaan. Sen jälkeen sitten saa toisenkin. Tee harjoitus uudelleen muutaman kerran päivässä.
        Ja tuo hihnalla leikkiminen päällehyppimisen kanssa on merkki siitä että nyt kaipaa jotain vaihtelua. Ota mukaan nameja ja heitä hetkinen sille koppeja. Hyvänä vaihtoehtona joku heittolelu, tarvittaessa vaikka risa hanska käy hyvin. Pelaatte siis "nouda riekko"-peliä. Kun leikit koiran kanssa hetkisen niin kulku maistuu taas ihan eri tavalla. Koira vihjaa>sinä aloitat>leikitte hetken>sinä lopetat>jatkatte matkaa.
        Kyllä tuo piskisi oppii lähes kaiken mitä sille vain opetat. Se vaatii vaan aikaa. Älä odota edes vuosikkaalta täydellistä käytöstä sillä koira tulee aikuiseksi vasta noin kolmevuotiaana. Silloin tulet yllättymään. Positiivisesti.

        Pitääpä katsoa tuon fleksin kanssa että jos sitä saisi sitten vaikka ihan treenaukseen vaikka ei sitten normaalisti sillä kävelyttäisikään. Tuo vasen-oikea juttu ei muistunut itselle yhtään mieleen joten otanpa sen ihan heti mukaan harjoituksiin. Neiti tykkää niin paljon aivojumpasta ja kun kaikenlainen sisällä toimii niin miksei tämäkin :D

        Hihnaa syö ja vetää ja päälle hyppii kun innostuu tai haluaa minun liikkuvan jonneen muualle. Tekemistä voi neidillä olla vaikka kuinka ja silti tulee näitä kohtauksia joten olen ottanut sen asenteen että hihna suussa ei tehdä mitään ja hyppimiseen loppuu leikki (samoin puremiseen). Tämä on kyllä tähän mennessä aivan hyvin toiminut joten mieluiten jatkan. Ja nameja heittelisin mutta parka ei niitä edes osoittamalla olohuoneen lattialta löydä xD Kiinnostus etsiä katoaa 3 sekunnin aikana ja sitten ollaan jyrsimässä minun sukkia.


    • koiruus

      Samanlainen pentu ollut mulla. Tuon ikäisellä koiralla tosin on hampaat vaihtumassa ja ensimmäinen murkkuikä, joten käytös voi tasaantua jonkin verran sen jälkeen, tosin tällä omalla koirallani se jatkui vielä yli vuoden ikäisenä seurauksella, että ihmiset tekivät musta ilmoituksia, että rääkkään muka koiraa, kun olivat katsoneet sivusta remmistä nykimistä ja koiran tempoilua sinne tänne. Mikään keino ei auttanut samoista syistä kuin sinulla. Toiset koirat ovat keskittymiskyvyttömiä ikänsä, mikä kertoo huonosta hermorakenteesta.

    • Koir

      En voi muuta kuin nauraa, sen verran tutun kuulosta! Omalla sekarotuisellani mieletön takaa-ajo-ja riistavietti, tuttuja ihmisiä ja koiria kohti juostaan(mielellään) edelleen (7v.).Kierroksien nostaminen ei ole ongelma ja marssijärjestys ekat kaksi vuotta oli: kaverit, kaverit, ruoka, kivat ihmiset, kaikki mikä liikkuu, meidän kissa ja viimeisenä omistaja. Kehua ei pystynyt kun meni ylikierroksille kivasta äänestä, kehua ei myöskään ehtinyt kun oli jo tekemässä seuraavaa ja tod. näk. kiellettyä asiaa. Heti kun istuin, alkoi mattojen roudaus (koiran toimesta) ympäri kämppää. Mutta se on IHANA koira, joka nykyään osaa jo totellakin. "Kaiken viisauden alku on tosiasioiden tunnustaminen" eli koirasi perusluonne on mitä on. Yhtä hyvää kirjaa selasin kirjastossa metsästyskoiran kouluttamisesta ; vireen nostosta ja laskemisesta, siinä oli fiksua asiaa. Mutta muista, ettei pennusta luopumisessakaan ole mitään hävettävää. Oman koirani kanssa sain vääntää parivuotiaaksi (sterilisaatio ja murkkuikä parivuotiaana samaan saumaan, ou jee!), sitten alkoi helpottaa. Tällä hetkellä ajattelen, että koirani on erittäin vietikäs, hyvä kommunikoimaan, erittäin ihmisrakas, luotettava, ei piiruakaan äkkiväärä ja kaiken kaikkiaan maailman ihanin koira!

      • Imdone

        Pakko todeta että onneksi tällä vielä uni hyvin maittaa hepuloinnin jälkeen että pääsee itse edes vähän hengähtämään. Vähällä unella, paljolla siivouksella ja pinna kireällä mutta periksi ei anneta! Niin paljon tullut muita ajan saatossa neuvottua koirien kanssa etten suostu ottamaan häviötä tämän kanssa, ja pistän vielä ainakin vuoden "se on vielä pentu" tekosyyn alle kaiken turhan :D Toivotaan vaan että kun talon nurkat loppuu iän myötä kiinnostamasta niin minäkin nousisin hieman arvojärjestyksessä xD Fiksuhan tämä on kun oppi tassuakin antamaan heti akalla yrityksellä.


      • Hismastersvoice
        Imdone kirjoitti:

        Pakko todeta että onneksi tällä vielä uni hyvin maittaa hepuloinnin jälkeen että pääsee itse edes vähän hengähtämään. Vähällä unella, paljolla siivouksella ja pinna kireällä mutta periksi ei anneta! Niin paljon tullut muita ajan saatossa neuvottua koirien kanssa etten suostu ottamaan häviötä tämän kanssa, ja pistän vielä ainakin vuoden "se on vielä pentu" tekosyyn alle kaiken turhan :D Toivotaan vaan että kun talon nurkat loppuu iän myötä kiinnostamasta niin minäkin nousisin hieman arvojärjestyksessä xD Fiksuhan tämä on kun oppi tassuakin antamaan heti akalla yrityksellä.

        Ai hitsi, unohdin mainita tosta tassujutusta oikean ja vasemman opettamisesta. Eli luonnollisesti pyydät aina erikseen kumman tassun haluat "kätellä". Muistat vaan että ollessanne nenäkkäin, koiran vasen on sinun oikean kätesi puolella.


    • tassutellen

      Suosittelen arkitottelevaisuus kurssia koiralle ja ohjaajalle. Siellä koira oppii noudattamaan käskyjä myös toisten koirien läsnäollessa. Koirat eivät viitsi totella jos on kivempaa tarjolla, ihmisen on oltava se milenkiintoisin. Tähän auttaa makupalat ja lelut. Fleksiä käyttäisin ainoastaan luoksetulo harjoituksiin, muuten sillä koira oppii vain vetämään omistasjan kumoon. Siis koulutus kentälle ja pian.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1933
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1496
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      23
      1412
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe