Munasarjat ja kohtu poistettu

Miru

Kertokaa kokemuksia minulle, jolta vietiin kaikki.
Olen koittanut pärjätä Climara laastarin kanssa.
Mutta se tuntuu tekevän minulle päänsärkyä ja turvotusta. Tosin olen käyttänyt niitä alle kuukauden. Onko vielä toivoa paremmasta olosta?

25

20077

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hidasjono

      Voisitteko hyvät ihmiset samalla kertoa minulle millaista se "elämä" on kohdun munasarjojen poiston (leikkauksen) jälkeen sairaalassa ja kotona.

      Minulle poisto tullaan tekemään vatsanpeitteiden läpi.

      Kuinka väsynyt/voimaton on leikkauksen jälkeen?

      Milloin voi ajaa autolla n.1o km:n päässä olevaan lähikauppaan.

      Mitä arkisia kotitöitä perheenäiti voi yleensä tehdä leikkauksen jälkeen ja kuinka pian, että voisi jollain tavoin asennoitua tilanteeseen.

      Tilanteet on tietysti yksilöllisiä, mutta jonkinlainen yleistieto olisi jännitystä lieventävää tässä tilanteessa.

      Olisiko teillä antaa joitain käytännön vinkkejä miten tilannetta voisi helpottaa.

      Kiitos teille asiallisista vastauksista.

      • sirkka

        Minulta leikattiin kohtu viime syksynä..Muuten on kaikki jees.....Pidin sairasloman niinkuin käskettiin ...ei kahvipannua raskampaa....Mulla on laiska suoli niin ......toivon että pidät huoli leikkauksen jälkeisestä vatsan toiminnasta....mulla ummetusta ennen joulua...joudun uuteen leikkaukseen millä nostetaan löpsähtäneet suolet ettei tule ulos emättimestä....Entinen 100 hemoglobiini on nyt 135...että ihan jees....piti ihan käydä fysioterapiassa toteamassa mikä yrittää ulos....diagnoosi oli: sama seinämä emätin/paksusuoli kakkaa täynnä koko akka....Ole rauhassa koko kuukausi koska leikkaus on rasittavimpia .....kipupumppu leikkauksen jälkeen....ja sairaalasta ei pääse ennen kuin vatsa toimii...haava parani hyvin..en tiiä miten oireet muut.. mulla jätettiin munasarjat.. odotan muutakin kuin kylmänväreitä terveisin sirkka


      • leikattu
        sirkka kirjoitti:

        Minulta leikattiin kohtu viime syksynä..Muuten on kaikki jees.....Pidin sairasloman niinkuin käskettiin ...ei kahvipannua raskampaa....Mulla on laiska suoli niin ......toivon että pidät huoli leikkauksen jälkeisestä vatsan toiminnasta....mulla ummetusta ennen joulua...joudun uuteen leikkaukseen millä nostetaan löpsähtäneet suolet ettei tule ulos emättimestä....Entinen 100 hemoglobiini on nyt 135...että ihan jees....piti ihan käydä fysioterapiassa toteamassa mikä yrittää ulos....diagnoosi oli: sama seinämä emätin/paksusuoli kakkaa täynnä koko akka....Ole rauhassa koko kuukausi koska leikkaus on rasittavimpia .....kipupumppu leikkauksen jälkeen....ja sairaalasta ei pääse ennen kuin vatsa toimii...haava parani hyvin..en tiiä miten oireet muut.. mulla jätettiin munasarjat.. odotan muutakin kuin kylmänväreitä terveisin sirkka

        Viime kesänä minulta poistettiin toinen munasarja ja kohtu alateitse. Operaatio meni muuten hyvin, paitsi tasapainon kanssa minulla oli ongelmia, mutta se taas johtui Menierin taudista. Autoa tohdin ajaa vajaan kolmen viikon kuluttua. Vatsan kanssa oli aika pitkään hankaluuksia, tuntui, että suolet on jotenkin väärässä paikassa ja paljosta paikallaanolosta peräpukamatkin vaivasi. Kyllä ne ongelmat sairasloman aikana helpottivat ja nyt olen tosi tyytyväinen, että operaatio tuli tehtyä. Lääkäriltä en vaan huomannut kysyä, mihin se jäljelle jäänyt munasarja kiinnitettiin, mutta kaipa sekin selviää seuraavalla gynen käynnillä.


      • odottaa

        Jos et yksityispotilaana halua kiilata jonojen ohi, niin odottamaan saat varautua. Minä odotin reilut 7 kk leikkausta - kyllä tuntui pitkältä!


      • nissa
        odottaa kirjoitti:

        Jos et yksityispotilaana halua kiilata jonojen ohi, niin odottamaan saat varautua. Minä odotin reilut 7 kk leikkausta - kyllä tuntui pitkältä!

        pääsee muutamassa viikossa. Riippuu siis paikkakunnasta toi jonotusaika.


      • kannatti
        nissa kirjoitti:

        pääsee muutamassa viikossa. Riippuu siis paikkakunnasta toi jonotusaika.

        Olen 38 vuotias ja viime syksynä kohtuni poistettiin tähystyksellä, eli alakautta. Munasarjat jätettiin. Anestesia kesti 2,5 tuntia ja sairaalassa olin 2 vuorokautta. Sairaslomaa tuli 4 viikkoa. Vuotoa ei ollut yhtään, edes sairaalassa mutta vatsan turvotus kesti pari viikkoa, joka siis johtui tähystysmenetelmästä. Jo toisena päivänä kotiutumisen jälkeen lähdin ulos kävelemään pari-kolme kilometriä ja seuraavana päivänä ajoin jo autoa yli 10 km. Kipua ei juuri ollut, buranaa tarvittaessa. Olen todella tyytyväinen operaatioon ja toipumiseen. Voisin kuvailla saaneeni uuden elämän naisena!


      • tintin
        kannatti kirjoitti:

        Olen 38 vuotias ja viime syksynä kohtuni poistettiin tähystyksellä, eli alakautta. Munasarjat jätettiin. Anestesia kesti 2,5 tuntia ja sairaalassa olin 2 vuorokautta. Sairaslomaa tuli 4 viikkoa. Vuotoa ei ollut yhtään, edes sairaalassa mutta vatsan turvotus kesti pari viikkoa, joka siis johtui tähystysmenetelmästä. Jo toisena päivänä kotiutumisen jälkeen lähdin ulos kävelemään pari-kolme kilometriä ja seuraavana päivänä ajoin jo autoa yli 10 km. Kipua ei juuri ollut, buranaa tarvittaessa. Olen todella tyytyväinen operaatioon ja toipumiseen. Voisin kuvailla saaneeni uuden elämän naisena!

        hei, olen itse jonottamassa samaiseen, tähystyksessä tehtävään kohdunpoistoon.
        Itse asiassa leikkaus on jo viikon päästä maanantaina ja olen kahden vaiheilla menenkö vai enkö.
        Voisitko kertoa miten leikkaus vaikutti seksiin, siis pysyikö tunto ennallaan ja tuntuuko paikat samoilta? Ja positettiinko sinulta samalla kohdunkaula vai jätettiinkö se?
        Kiitän pikaisesta vastauksesta!!! Se on tärkeää! Lääkrärit ei joko tiedä, ei osaa kertoa tai ei välitä.


      • Miru
        tintin kirjoitti:

        hei, olen itse jonottamassa samaiseen, tähystyksessä tehtävään kohdunpoistoon.
        Itse asiassa leikkaus on jo viikon päästä maanantaina ja olen kahden vaiheilla menenkö vai enkö.
        Voisitko kertoa miten leikkaus vaikutti seksiin, siis pysyikö tunto ennallaan ja tuntuuko paikat samoilta? Ja positettiinko sinulta samalla kohdunkaula vai jätettiinkö se?
        Kiitän pikaisesta vastauksesta!!! Se on tärkeää! Lääkrärit ei joko tiedä, ei osaa kertoa tai ei välitä.

        Minulle ei jätetty kohdunkaulaakaan.
        Mutta ei se seksiin vaikuta ainakaan huonontavasti, sanoisin päinvastoin.
        Minua on vaan kaduttanut, kun annoin poistaa viimeisen munasarjan. Iho alkaa kuivua ja rutistua, paino nousee ja muutenkin ahdistaa mieltä.


      • tintin
        Miru kirjoitti:

        Minulle ei jätetty kohdunkaulaakaan.
        Mutta ei se seksiin vaikuta ainakaan huonontavasti, sanoisin päinvastoin.
        Minua on vaan kaduttanut, kun annoin poistaa viimeisen munasarjan. Iho alkaa kuivua ja rutistua, paino nousee ja muutenkin ahdistaa mieltä.

        kiitos miru vastauksesta. Kiva kuulla että kaikki pysyi ennallaan.

        Painnonnoususta vaihdevuosissa luin juuri ettei ne kilot tule kuin aamen kirkossa. Eli hormonitoiminnan väheneminen ei nosta painoa. Kyllä se on se ikuinen yhtälö, kalorit miinus liikunta. Jos jotain jää päivässä yli, vaikka niin pientäkin kuin 100 kcal, niin painosi kyllä pikkuhiljaa nousee.
        Jää vaikka pysäkkiä ennen pois ja kävele töihin. tai kävele rappuset hissin sijasta.
        Pienillä asioilla on uskomattoman suuri vaikutus.


      • Miru
        tintin kirjoitti:

        kiitos miru vastauksesta. Kiva kuulla että kaikki pysyi ennallaan.

        Painnonnoususta vaihdevuosissa luin juuri ettei ne kilot tule kuin aamen kirkossa. Eli hormonitoiminnan väheneminen ei nosta painoa. Kyllä se on se ikuinen yhtälö, kalorit miinus liikunta. Jos jotain jää päivässä yli, vaikka niin pientäkin kuin 100 kcal, niin painosi kyllä pikkuhiljaa nousee.
        Jää vaikka pysäkkiä ennen pois ja kävele töihin. tai kävele rappuset hissin sijasta.
        Pienillä asioilla on uskomattoman suuri vaikutus.

        En ole syönyt yhtään enenpää, kuin ennenkään Päinvastoin olen koittanut jumpata enemmän.
        Kyllä minulla ainakin paino on noussut sen jäkeen kun "kaikki" poistettiin.


      • tintin
        Miru kirjoitti:

        En ole syönyt yhtään enenpää, kuin ennenkään Päinvastoin olen koittanut jumpata enemmän.
        Kyllä minulla ainakin paino on noussut sen jäkeen kun "kaikki" poistettiin.

        Hei,
        tässä pari linkkiä. ensimmäinen on laihdutusopas, jossa käsitellään myös vaihdevuosien aikainen lihominen,

        http://www.ahjos.net/zone/m2-sisalto.htm

        jälkimmäinen antaa lääkärin vastauksen lukijan kysymykseen joka ilmeisesti painiskelee samojen asioiden kanssa kuin itsekin. Numero 11/2001

        http://www.hyvaterveys.fi/kysyterveydesta.asp?path=1;614;721

        Itsestäni ei ole vielä vastaajaksi kun olen vasta jonossa kohdunopoistoleikkaukseen, eikä vaihdevuodetkaan ole alkaneet.


      • Miru
        tintin kirjoitti:

        Hei,
        tässä pari linkkiä. ensimmäinen on laihdutusopas, jossa käsitellään myös vaihdevuosien aikainen lihominen,

        http://www.ahjos.net/zone/m2-sisalto.htm

        jälkimmäinen antaa lääkärin vastauksen lukijan kysymykseen joka ilmeisesti painiskelee samojen asioiden kanssa kuin itsekin. Numero 11/2001

        http://www.hyvaterveys.fi/kysyterveydesta.asp?path=1;614;721

        Itsestäni ei ole vielä vastaajaksi kun olen vasta jonossa kohdunopoistoleikkaukseen, eikä vaihdevuodetkaan ole alkaneet.

        Kiitos viesteistäsi. En tiedä mistä painon nousu johtuu, mutta se on noussut juuri tuon leikkauksen jälkeen. Vuosikausia painoni on ollut sama. Pitää vain yrittää estää sen nousua, koska en haluasi yhtään kiloa lisää. Onhan kesä tulossa, pitää alkaa pyöräilemään jne.
        Mukavaa kevättä kaikille samojen asioiden kanssa kamppaileville.


      • Anonyymi
        Miru kirjoitti:

        En ole syönyt yhtään enenpää, kuin ennenkään Päinvastoin olen koittanut jumpata enemmän.
        Kyllä minulla ainakin paino on noussut sen jäkeen kun "kaikki" poistettiin.

        Minulta poistettiin viimeinenkin munasrja 2017 loppuvuodesta, bordeline tuumireiden vuoksi ja voin sanoa että ennen sitä painon kanssa ei tarvinnut kamppailla (olen aina ollut kova aktiivi liikkuja) Salilla saa nykysin ponnistella kovemmin jos haluaa tuloksia aikaseksi. Minulta poistettiin kierukka mistä sain keltarauhas hormoonin ja vaihdettiin Hormooni yhdistelmä lääkkeeseen nimeltä ”indivinan”. En suosittele tätä hormooni valmistetta KENELLEKKÄÄN. Se vei minut ihan toimintakyvyttömäksi päivä päivältä, viikko viikolta ja kohta en enää jaksanut tehdä muuta kuin just ja just käydä töissä (6h). Pahat haittavaikutukset, ensin alkoi väsymys, sitten hengenahdistus ja mies alkoi valvomaan yöt eikä saanut enää nukuttua koska hengenahdistus alkoi vaikuttaa yölliseen hengitykseen niin että hengutys oli katkonaista ja kuorsasin yhtäkkiä. Mieheni sanoi lääkärissä ”koittakaa saada mun vaimo kuntoon” silleen että se tekis muutakin ku vaa nukkuis töiden jälkeen, kun ei se enää puhukkaa mitää😂 Nyt olen elänyt ilman korvauslääkutysä 14 päivää ja vointi alkanut kohenemaan sekä ”mieli” eli henkinen jaksaminen🙏🏻
        Muistakaa kuunnella omaa kehoa ja mieltä❤️
        38v Liikunnallinen 3 lapsen äiti🤗


    • tarja

      miten pian kohdun poiston jälkeen olitte yhdynnässä. minulle tehtiin poisto alakautta. kaiketi siinä kuukauden päivät menee. hoitaja sanoi sairaalassa, että ensimmäisellä kerralla voi tuntua lyhyeltä? mutta venyy sitten ajan kanssa (kaiketi emätin). vähän jännittää, että mitenkä tämä elämä tästä lähtee käyntiin. vastailkaa. tärkeä juttu tämä on kuitenkin kun se kuuluu osana elämään ainakin minulla.

      • 54-vuotias

        Minulla on kohtu ison nyrkin kokoinen ja kohdussa kananmunan kokoisia myoomia. Pääsen leikkaukseen neljän kuukauden jonotuksen jälkeen, koska minulla on runsasta ja kivuliasta kuukautisvuotoa, tiheä virtsaamistarve sekä paineen tunnetta vatsassa.
        Lääkäri ehdotti myös munasarjojen poistoa ja sekunnin mietittyäni se vaikutti hyvältä ratkaisulta, ei ainakaan munasarjasyöpää..Mutta nyt askarruttaa! Seksi on minulle tärkeää ja en halua painoni nousevan, mutta en halua myöskään syöpää! Lääkäri kertoi, että luultavasti ei selvitä tähystysleikkauksella, varattiin myös leikkausaika. Voisiko joku auttaa minua ja kertoa, miten munasarjojen poisto muutti elämää, miten kauan sairaalassa LEIKKAUKSEN jälkeen, jos kaikki meni hyvin..ja pieninikö vatsa?


      • lumikki100
        54-vuotias kirjoitti:

        Minulla on kohtu ison nyrkin kokoinen ja kohdussa kananmunan kokoisia myoomia. Pääsen leikkaukseen neljän kuukauden jonotuksen jälkeen, koska minulla on runsasta ja kivuliasta kuukautisvuotoa, tiheä virtsaamistarve sekä paineen tunnetta vatsassa.
        Lääkäri ehdotti myös munasarjojen poistoa ja sekunnin mietittyäni se vaikutti hyvältä ratkaisulta, ei ainakaan munasarjasyöpää..Mutta nyt askarruttaa! Seksi on minulle tärkeää ja en halua painoni nousevan, mutta en halua myöskään syöpää! Lääkäri kertoi, että luultavasti ei selvitä tähystysleikkauksella, varattiin myös leikkausaika. Voisiko joku auttaa minua ja kertoa, miten munasarjojen poisto muutti elämää, miten kauan sairaalassa LEIKKAUKSEN jälkeen, jos kaikki meni hyvin..ja pieninikö vatsa?

        ... 57-vuotiaana minulta leikattiin kohtu ja munasarjat pois
        tähystysleikkauksella myoomien takia. Kaikki meni oikein hyvin, leikkaus sekä toipuminen. Vatsa ei kyllä valitettavasti pienentynyt.
        Enkä muutakaan muutosta elämässäni havainnut.


      • en kadu
        54-vuotias kirjoitti:

        Minulla on kohtu ison nyrkin kokoinen ja kohdussa kananmunan kokoisia myoomia. Pääsen leikkaukseen neljän kuukauden jonotuksen jälkeen, koska minulla on runsasta ja kivuliasta kuukautisvuotoa, tiheä virtsaamistarve sekä paineen tunnetta vatsassa.
        Lääkäri ehdotti myös munasarjojen poistoa ja sekunnin mietittyäni se vaikutti hyvältä ratkaisulta, ei ainakaan munasarjasyöpää..Mutta nyt askarruttaa! Seksi on minulle tärkeää ja en halua painoni nousevan, mutta en halua myöskään syöpää! Lääkäri kertoi, että luultavasti ei selvitä tähystysleikkauksella, varattiin myös leikkausaika. Voisiko joku auttaa minua ja kertoa, miten munasarjojen poisto muutti elämää, miten kauan sairaalassa LEIKKAUKSEN jälkeen, jos kaikki meni hyvin..ja pieninikö vatsa?

        leikattiin kaikki heinäkuun lopulla. ei mitään kipuja sen jälkeen. Urheilla voi vapaasti, ennen kuukautisten tuloa vajaa viikko ettei voinnut lihaskipujen takia tehdä mitään. Todella hieno olo .Nyttemmin kuumat-aallot alkaneet vaivaamaan, mutta eiköhän niistä pääse jotenkin eroon. Pääasia , pääsin hélvetinmoisista kivuista eroon.


    • elähtänyt

      minulta poistettiin kohtu ja munasarjat vuosia sitten ( olen nyt yli 65v ) ja lääkärin mukaan kaikki vaihdevuosien oireet kuumine aaltoineen piti olla tipotiessään, mutta yhä vain keho muistuttaa "menkkojen"aikana mielialan vaihteluista, siivoiluista niinkuin ennenkin, eli tiedän että ahaa, nyt ne on taas. Lääkäreiden mukaan ihminen ei tiedä muka omaa kehoaan, mutta minä kyllä tiedän ja minulle on turha väittää että kohtuleikkauksen jälkeen ei mitään vaivoja enää ole.
      Aivan samoin kuin jalka on amputoitu niin sitä kuitenkin särkee, näin on kohtuleikkauksenkin jälkeen, "menkat muistuttaa" kaikkine vaivoineen. Minulle määrättiin progynova 5mg mutta ei kerrottu että sitä ei saa käyttää viittä vuotta kauempaa syöpäriskin takia, joten lopetin käytön. Kannattaa ottaa selvää ennenkuin alkaa syömään kaikkia lääkärin tuputtamia lääkkeitä, helppo se on määrätä mutta ei kerrota joskus vakavistakin sivuvaikutuksista.Kuunnelkaa omaa kehoanne ja kokeilkaa jos voitte luonnonmukaista lääkitystä

      • Pärjään hyvin

        Koska sinulta on poistettu kohtu ja munasarjat, niin määrättiin estrogeenihoito korvaamaan omaa loppunutta estrogeenituotantoa. Sinulle on määrätty pelkkää estrogeenia eikä sen käytössä ole periaatteessa mitään aikarajaa (siksi ei kerrottu), sitä voi käyttää tarpeen mukaan kauemminkin kuin viisi vuotta. Rintasyöpäriskiä nostaa keltarauhashormooni jota joudutaan käyttämään estrogeenin lisäksi kun kohtu on tallella.

        Tuossa annostuksessa taisi tulla virhe sillä Progynovaa on olemassa vain 1 ja 2 milligrammaisena pillerinä.

        Jokainen vaihdevuosi-iän ylittänyt voi tietenkin kokeilla pärjääkö jo ilman estrogeenia, mutta jos oireet jatkuu niin lääkitystä voi jatkaa ja voihan sitä kokeilla keventääkin. Kaikilla oireet eivät ole niin lieviä että selviävät luonnonmukaisella hoidolla, itse tarvitsen estrogeenia.

        Jos selviät ilman estrogeenia noilla kuukautisilla "tuntemuksilla" joista kerrot, asiat on kohdallasi hyvin ja voit elellä näin.


    • Kohdunpoistoon_menossa

      Älkää ihmeessä antako poistaa munasarjoja syyttä! :o Ottakaa selvää asioista. NIiden poisto lisää mm. sydänsairaus- ja keuhkosyöpäriskin kasvua. Sepelvaltimotaudit ja lonkkamurtumat lisääntyivät selvästi. Ja myös testosteronin tuotanto lakkaa tyystin, ei kiitos. Käypä hoito -suosituksen mukaan terveitä munasarjoja EI PIDÄ poistaa, ei vaikka vaihdevuosioireet olisivat jo alkaneet tai päättyneet!

      Kohdunpoiston läpikäyneille naisille tulee vain noin 0.25% prosentin todennäköisyydellä munasarjasyöpä. Eri asia silloin, jos sitä on suvussa, silloin riski on isompi.

      Lääkärit vähättelevät munasarjojen poiston vaikutuksia... Googlettakaa niin virallista tietoa kuin kokemuksia.. Huh huh.

    • MietteliäsMimmi

      Olen itsekin lukenut tuon Käypä hoito -sivuston varoituksen, mutta jotenkin on vaikea käsittää, miksi tulisi lonkkamurtumia tai sepelvaltiomotautia automaattisesti.

      Lonkkamurtumat kai johtuvat estrogeenin puutteen, myös D-vitamiinin puutteen aiheuttamasta luukadosta/osteoporoosista. Miten esim jo täysin surkastuneet munasarjat voisivat jotenkin estää lonkkamurtumia?

      Jos nainen käyttää estrogeenia, syö terveellisesti, ei polta eikä juo, harrastaa liikuntaa, niin kuinka iso riski on saada keuhkosyöpä, sepelvaltimotauti tai lonkkamurtuma siksi, että hänen surkastuneeet munasarjansa on poistettu.

      Ymmärrän, jos munasarjojen poiston jälkeen nainen ei käytä estrogeeniä, niin silloin esim. luukato voi iskea.

      En ole vielä löytänyt yhtään juttua/kokemusta, että joku katuisi munasarjojen poistoa, joka on tapahtunut vaihdevuosissa tai vaihdevuosien jälkeen. Mutta kertokaa ihmeessä kokemuksia - kaikenlaisia, kiitos.

    • hyväkunveivat

      Multa poistettiin kohtu ja jäljellä ollut toinen munasarja (toinen poistettu jo aiemmin kystien vuoksi) vuonna 1996 ja siitä asti olen syönyt estrogeniä tabletteina, Progynova 2mg ensin ja nyt vaihdevuosien mentyä jo ohi, olen vähentänyt sen 1mg.
      Mä olen kaikenkaikkiaan ollut ihan tyytyväinen tilanteeseeni. Olin 45-vuotias, kun poisto tehtiin, joten lapsentekoaika oli just ohittumassa. Kuukautisten puuttuminen oli pelkästään helpottavaa (olivat olleet runsaat ja epäsäännölliset) ja vointi koheni huomattavasti, kun ei ollut enää anemiaa. Mitään ennenaikaisia vaihdevuosioireita minulla ei ollut, mutta ihan selvästi kyllä sitten aikanaan tulivat hikoilut sun muut, vaikka koko ajan söin korvaushoitoa . Itse olen tyytyväinen estrogeenin "nuorentavaan" vaikutukseen. Olen kuulemma ikäistäni nuoremman näköinen, minulla on vain vähän naururyppyja ja muutenkin tunnen itseni pirteäksi (olen nyt 63 vuotias)

    • Estr

      "Yksi syy, miksi naisille kehittyy sydänsairauksia myöhemmällä iällä kuin miehille, on estrogeeni, ns. naishormoni (”ns.” siksi, että miehetkin tuottavat sitä). Estrogeeni lisää terveelllistä HDL-kolesterolia, vähentää haitallista LDL-kolesterolia ja auttaa valtimoita pysymään joustavina. Ennen vaihdevuosia munasarjat tuottavat suurimman osan estrogeenistä. Vaihdevuosien aikana munasarjat tuottavat koko ajan vähemmän estrogeenia. Kun estrogeenin määrä verenkierrossa vähenee hiljalleen, niin tekee myös naisen vastustuskyky sydän- ja verisuonitauteja vastaan. Munanjohtimien poisto voi aiheuttaa äkilliset – ja yleensä ennenaikaiset – vaihdevuodet. Kohdunpoisto voi häiritä verenkiertoa munasarjoihin ja johtaa vähempään estrogeenin tuotantoon."

      Lähde ja koko juttu:
      http://www.terve.fi/vaihdevuodet/41085-kohdunpoistolla-yhteys-sydansairauden-riskiin

      Eli jos käyttää estrogeenia munasarjojen poiston jälkeen, ei pitäisi olla lisääntynyttä sydänsairausriskiä, jos oikein ymmärsin tekstin.

    • Äväbälä

      Mulla poistettiin perjantaina kaikki. 16-vuotta Karsin kovista kivuista endometrioosiin takia ja 8-vuotta kiduin kroonisten lamauttavien kipujen takia. Mun elämästä vuosi meni kotona maatessa, itkiessä, oksentaessa ja pyörtyillessä. Joten, en jaksa välittää, mitä voi ehkä tulla niitten poiston jälkeen jos elämä paranee paremmaksi ja voin olla mun tyttäreni kanssa. Oon 32-vuotias ja enempää lapsia en olis kuitenkaan enää saanu, kivut olis vaan jatkunu ja koko elämä olis ollu hamaan loppuun makaamista ja itkemistä. Mielummin kaikki kivun aiheuttajat pois ja hyvin mielin jatkaa eteenpäin. Noi kivut olis tuhonnu mut henkisesti täysin, joten en kadu yhtään.

    • Anonyymi

      Munasarjat ja kohtu pois onko enää seksielämää? Vaihdevuodet ei ole vielä alkaneet?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5730
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      215
      1804
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1732
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1192
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      263
      910
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe