kun poismeno vei ja jätti

havumetsäin__mies

Moneen ketjuun sisältyy puheenvuoro tai puheenvuoroja, joista ilmenee, että kirjoittaja on lopullisesti menettänyt puolisonsa.

Tekee nyt mieli kysyä, miten elämä järjestyi sen jälkeen. Jäitkö kotiin suremaan päivästä toiseen vai menitkö ihmisten pariin, ehkä enemmän kuin aikaisemmin. Löytyikö ihmisiä, joille saattoi kertoa murheitaan? Menitkö harrastuspiireihin, laulukuoroihin, erilaisiin toimintaryhmiin.? Aloitko käydä eläkeläisten tai muuten yleisissä tansseissa

51

666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uteliasko

      Miksi kiinnostaa?
      Mikä on aloittajan elämän tilanne? Parisuhteessako siellä aloittaja?

    • Mies sairasteli lähes 20-vuotta ennen kuolemaa, totuin yksinoloon kun viimeiset viisi vuotta makasi vuodeosastolla.
      Pitkän omaishoitajuuden jälkeen miehen jouduttua lopullisesti vuodeosastolle, oli vaikeampaa, olin tottunut nousemaan yöllä katsomaan ja kääntämään miestä, hyppäsin monta kuukautta ylös ja menin miehen huoneeseen katsomaan, eihän siellä enää ollut.
      Aika kauan meni että uskoin voivani mennä ja tulla eikä ole mihinkään kiirettä.
      Kävin päivittäin syöttämässä kun hoitopaikka oli lähellä. Hoitajat olivat jo kuin perheen jäseniä kun päivittäin nähtiin.
      Mitään suurta muutosta kuolema ei tuonut, oli armahtavaa kun pääsi lepoon.

    • kitarani-on-platinaa

      En tiedä olenko toipunu tai toivuko koskaan puolison kuolemasta,
      elimme nuoruuden avioliiton lapsiperheenä yli viisikymmentä vuotta loppuunasti,
      puoliso kuoli pitkällisen sairauden seurauksena noin kuusivuotta sitten,
      loppuvaiheessa laitoshoidossa,

      en ole yhdistys enkä kerho ihminen,

      yksin olen harrastanu liikuntaa, kuntosalissa, uimahallissa, ulkoillen,
      liikuntaa harrastan säännöllisesti,

      haaveitteni lintu lentää vielä missäsattuu, heh,

      mutta todellisuus on toinen, todellisuus pitää jalat maassa,

      • Onkoparisuhekitara

        Mitä nimimerkkisi tarkoittaa? Tekstissä ei ollut siitä minkäänlaista viitettä.


      • melankoliaa-liikkeellä
        Onkoparisuhekitara kirjoitti:

        Mitä nimimerkkisi tarkoittaa? Tekstissä ei ollut siitä minkäänlaista viitettä.

        mieti sitä



        https://www.youtube.com/watch?v=TinHbUvPDeE


      • mieli-maassa-mataa

      • Omamoka

        Surujen kitara "platinaa" ? Surua ei pirä kasvattaa, se ei ehkä poistu, mutta muuttaa muotoaan aikain kuluessa. Siksi kannattaa tehdä jotain omalle todellisuudelleen - itse.


    • Pertikk

      Toisen poismeno oli ahditavaa aika pitkään nyt vuosien jälkeen ei enään, ainoastaan yksinäisempää mutta siihenkin tottuu.
      Saman ikäisiä kaatuu kuin henää vaan, hautajaisia inhoan.

    • Puoli.vuosisataa

      Kun huomaa, että aika on loppumassa, on syytä asennoitua jo ajoissa uudestaan. On elettävä ne päivät, jotka ovat jäljellä, ja on mietittävä jo etukäteen, millainen tulevaisuus tulee olemaan.
      Surutyö voi kestää kauan ja alkaa jo puolison eläessä.
      On kuitenkin päästävä seuraavaan elämänvaiheeseen. Jos jää vellomaan itsesäälissä ja ruokkii suruaan jatkuvasti, saa huomata, että mikään ei kiinnosta ja jää helposti omiin oloihinsa.
      Hyvät vuodet ovat tuoneet rauhallisen mielen. Sitä ei pidä hukata raskainakaan päivinä.

      Myös on oikeus tuntea helpotusta siitä, että raskas hoitojakso ja alituinen huolenpito on nyt takanapäin. Omasta terveydestä ja mielialasta on osattava pitää huoli.

    • ei.pahempaa

      Menneisyys oli riitaisaa ja keskeinen ilmiö oli vastenmielisyys. Paljon niistä vuosista voisi kertoa, mutta olkoon. Mennyt ei palaa.

      Kun ihmisten parissa liikkui, niin tuli yllättäen eteen uusi onni. Nyt kyllä elämä sujuu toisissa tunnelmissa.

      Noin kohtalo voi heitellä.

      • vanhuuttapelkäävä

        Noinkin hyvin voi siis käydä :)


      • Laput.silmillä

        Moni suhde on ollut pettymys ja silti on jatkettu sisukkaasti.
        Saattaa olla, että lopullinen ero on helpotus. Sitä on vain vaikea myöntää, koska me läheiset haluamme aina kuvitella, että leski suree ja kaipaa lohdutusta. Emme ehkä halua itsellemme myöntää, että tukea ja apua olisi pitänyt antaa jo paljon aikaisemmin.
        Leskenkin on pakko mennä siihen mukaan, sillä jos hän alkaisi purkaa katkeruuttaan, voisivat läheiset ahdistua siinä määrin, että vetäytyisivät tilanteesta.


      • Diggari

        Jenni Vartiainen on tehnyt noista aiheista hyvän biisin: Eden.


    • hämeen_hiras

      Tuntuu ehkä lohduttomalta ajatella, että oma poismeno on joillekin odotettu helpotus.
      Näinhän kuitenkin monesti on.

    • Tuo on niin vaikea tietää.paitsi kovin riitaiset parit, en tiedä vain tottumuskin voi ylläpitää suhdetta.
      Lapsuuden ystävälläni on vaikea olla yksin, vaikka puolivuotta on harjoitellut leskenosaa. Minun on sitä vaikea ymmärtää, itse kun halusin mieluimmin kokea suruni yksinäisyyden rauhassa. En minä halunut mennä ystävien tai lasteni perheisiin , en jouluna edes.

      Hiljaisuudessa itsekseen hän ei pysty viihtymään, outua ettei pidä omasta seurastaan, viihdy itsensä kanssa? Pitääkin kysyä ens'kerralla, ehkä hän heräisi, ettei entinen enää palaa millään! Sellainen ison perheen ruokamammahan hän on ikänsä ollut,ja jatkuva kutsujen järjestäjä.
      Tuo 60 vuotta aviota, suuren osan kotiäitinä, on tosi pitkä aika, saa nyt nähdä miten saa järjestymään kiinteistöjen myynnin ja sen myötä perinnönjaon.

    • seijalucia

      Kokemuksesta tiedän, että noin kaksi vuotta menee sumussa. En esim. pystynyt kuuntelemaan kauniita joululauluja kirkossa, jossa mieheni siunattiin. Työelämä ja lapset pitivät pystyssä, muutto ja eläkkeelle jääminen antoivat uutta ajattelemista. Tavallaan järjestötyö toi uuden kumppanin. Hänen kuolemansa kokeminen oli helpompaa. kokemus auttoi siinäkin. Ja yllätys yllätys, järjestötyö toi uuden kumppanin. Osaamme nauttia yhteisistä hetkistä, koska tiedämme, että jokainen hetki voi olla viimeinen. Emme asu yhdessä, molemmilla on muutakin elämää. Kumppanini on sitä mieltä, että lapsenlapseni saavat mennä hänen edelleen. Toivottavasti aloittaja on saanut kokea rakkautta, joka kantaa tässäkin tilanteessa.

      • kultahäätpian

        Ai oikein herraystäväsi antoi armollisesti luvan, että lapsenlapsesi SAAVAT mennä hänen edelleen. Sehän on itsestäänselvyys ! Lapset ja lastenlapset ovat omaa lihaa ja verta, heihin on vahva tunneside vastasyntyneestä lähtien ja heidän elämäänsä tukee ja siunaa isovanhemmatkin kaikin tavoin. Avioparillakin saa ja pitää olla muutakin elämää kuin toistensa kanssa olo. Kyllä me saman kanssa pitkään yhdessä eläneet parit osaamme arvostaa joka hetkeä, kun kumppani on vielä rinnalla. Siihen on paljon enemmän tilaisuuksia, kun asutaan saman katon alla ja nukutaan samassa sängyssä.


      • valoisat
        kultahäätpian kirjoitti:

        Ai oikein herraystäväsi antoi armollisesti luvan, että lapsenlapsesi SAAVAT mennä hänen edelleen. Sehän on itsestäänselvyys ! Lapset ja lastenlapset ovat omaa lihaa ja verta, heihin on vahva tunneside vastasyntyneestä lähtien ja heidän elämäänsä tukee ja siunaa isovanhemmatkin kaikin tavoin. Avioparillakin saa ja pitää olla muutakin elämää kuin toistensa kanssa olo. Kyllä me saman kanssa pitkään yhdessä eläneet parit osaamme arvostaa joka hetkeä, kun kumppani on vielä rinnalla. Siihen on paljon enemmän tilaisuuksia, kun asutaan saman katon alla ja nukutaan samassa sängyssä.

        Onpa kitkerä ja epäystävällinen toteamus, toisen kauniista ajatuksista!
        Ei ne lapsenlapsetkaan aina ole itsestäänselvyytenä kaikkein fiksumpia, jos vaikka tulevat kommentoijaan verenperinnöltään.


      • kolmasmummo
        valoisat kirjoitti:

        Onpa kitkerä ja epäystävällinen toteamus, toisen kauniista ajatuksista!
        Ei ne lapsenlapsetkaan aina ole itsestäänselvyytenä kaikkein fiksumpia, jos vaikka tulevat kommentoijaan verenperinnöltään.

        Miten niin kitkerä ? En minäkään tarvitse kenenkään lupaa tavata lastenlapsiani ja asettaa heitä etusijalle. Olen toista kertaa aviossa ja molemmilla on omat lapsenlapset, totta kai heitä tavataan sekä erikseen että myös yhdessä, on tavallaan kolme isoäitiä mieheni lapsenlapsilla ja minun lapsenlapsilla kolme isoisää. Tuo tuntemattoman asiallisen viestin kirjoittajan leimaaminen lapsenlapsineen vähemmän fiksuksi sen takia, että uskalsi sanoa mielipiteensä , on sen sijaan osoitus katkerasta ja ilkeästä ihmisestä. Rakastamme lapsenlapsiamme, vaikka eivät olisi maailman fiksuimpia, ovat ainakin maailman rakkaimpia lapsia.


    • NiinSeKäy

      Vaimo lähti sairalaan tapaninpäivänä vuonna 2000 eikä enää palannut, haudattiin helmikuussa 2001. Pakko oli käydä töissä, jotta leivän päälle sai muutakin kuin ylähuulen.

      Elin samoin kuin ennenkin. Palautin tosin yhden harrastuksen, joka oli ollut tauolla yli viisi vuotta. En mennyt mihinkään uusiin harrastus- tai muihin piireihin. Tanssitaito on niin heikko, että en viitsi lähteä mihinkään tansseihin.

      Siinä sitä elämää meni, löysin sitten noin vuoden jälkeen naisystävän, jolla nyt on herra A. vieraana. Hän on nyt hoitokodissa ja käyn hänen luonaan aina, kun pystyn.

    • tätä-mieltä

      seijaluciahan on oikea seireeni,
      minkälaiset miehet rakastuu jokaisen yhteiseen ymmmm,,, jääköön sanomatta
      itse en pystyisi rakastumaan kaikkien yhteiseen kalleen,
      ---
      tahdon oman yhden ja ainoan,
      en kaikkien yhteistä jakorasiaa,
      olin / olen yhden ja ainoan omaisuutta,
      kunnes luoja vie omansa,

      • käsipyyhe

        Seijalucian miesseikkailuja ja keskenmenoja on luettu vuosia.


      • niinpä-niin

        Tuohan selittääkin ironian tätä nimimerkkiä kohtaan näillä matameilla!
        Eiköhän Kristus todennut aikanaan tavatessaan naisen kaivolla antamassa vettä kulkijalle: Viisi miestä on sinulla ollut ja osui aivan oikeaan, naisen ollessa hämmästynyt kertoessaan kotonaan.

        Mutta uskon vahvuus ja rakkaus, saivat raamaatussa uuden tulkinnan naisen tapaamisen jälkeen.


    • seijalucia

      Pitihän se arvata, että irvailuksi osittain menee tämä juttu. On sentään joku elämää laajemmalti elänyt ja kokenut, joka ymmärtää. Kävin tänään tietyissä asioissa monen eläkeläisen luona ja joukossa oli myös pitkään yhdessä olleita pariskuntia. Kaikille ei vain moista suoda, annetaan onnen pätkiä, joillekuille ei niitäkään . Joku kirjoitti, ettei siedä hautajaisia. Itse pystyn osallistumaan ihan tyynesti, jopa vapaan sanan aikana puhumaan. Se kokemus auttaa. Kohdalleni ei ole osunut mustasukkaisia kumppaneita, joille jopa lapsenlapsien tapaaminen on paha asia. Kun elää monimutkaisissa ihmissuhteissa on enemmän neuvoteltavaa kuin pitkän parisuhteen kuvioissa. Itsenäisyyspäiväkin on jaettava eli siihen käytössä oleva aika.

    • e.lä.mä

      Yli yksitoista vuotta sitten jäin yksin kaksi vuotta kotona ja aloin liikkumaan tavallaan uusi nuoruus monia kauniita naisia tapasin eri maissa kunnes tapasin sopivan 8 vuotta läheistä elämää ei asuta koko aikaa yhdessä.

      • seijalucia

        Uusi nuoruus tosiaan koittaa. Olen ollut leskenä 14 vuotta enkä voinut kuvitellakaan, mitä vielä saisin kokea. Rakastuminen on huikea tunne. Toivotan teille ja vastaavassa tilanteessa oleville paljon kauniita hetkiä.


    • Pertikk

      Täytyy myöntää vanhuus ei tule yksin, puolison menetys ei enään vaivaa kuin se kun puhtia ei enään liikkumiseen mitä nuorena, liikun toki. Viisikymppisenä 30 km hiihtolenkki meni kevyesti, parisskymmenessä vuodessa on tultu roimasti alaspäin, 60 kymppisenä kävin talvella pilkillä, verkot oli jään alla ja mökillä kävin talvellakin, nyt yksin ei tuu mieleenkään, viime kesänä mökillä käynnissä ei enään hohtoa mut päivät kuluu verkalleen ei kummempia odotuksia.
      Tytär tulee lapsensa kanssa perjantaina pariksi yöksi, tässä oon siivoillut ja huomenna ruokien laittoa hissun kissun ilman kiirettä, joulun oon yksin, viime joulun olin hiihtokeskuksessa tyttären perheen kera.

    • että.tansseihin.mentiin

      Meikäläinen rupesi uudelleen käymään tansseissa. Sieltä löytyi kyllä elämään sisältöä ja ennen kaikkea uusia ihmisiä. Saattoi jopa kertoa omaa elämäntarinaansa.

    • Mistähän se vain johtuu,että nainen on usein se puoliso,joka joutuu sen puolisonsa hautaamaan?
      Nainen synnyttää lapset,nainen on se kodinhengetär,nainen alistuu jopa väkivaltaan parisuhteessa ?
      Rakkaus! Kaikki se kestää ja kaikki se kestää!
      Olen haudannut mieheni ja ensimmäisestä eronnut ja enää en halua joutua omaishoitajaksi,sillä näinhän se menee!
      Aloitus oli vajaaloitteellinen,koska hän ei osaa kuljettaa ketjua ja omat mielipiteet jäivät vain olettamuksiin??
      Toivottavasti elämä kantaa ajatelmiasi,kuin myös ama

      • seijalucia

        Lapseni sanoivat isänsä kuoleman jälkeen, että parempi oli, että isä sai lähteä ensin. Ajattelivat, että äiti kestää surun paremmin. Ihan lähipiirissä on ollut miesleskiä enemmän. Isäni, appeni, 2 miesystävääni ja heidän läheisiään. Meillä on sopimus, että ympärivuorokautista hoitoa emme toisillemme anna. Tietenkin yhdessä pysytään ja tuetaan. Olen ollut omaishoitaja lapsena ja nuorena eli elänyt nurin päin elämääni. Läheisten sairaudet ovat opettaneet ymmärtämään elämää laajemmin, pahimmat itsekeskeisyydet on kitketty pois.


      • leskeyttäjayhäyksin

        rituliini_38
        7.12.2018 8:04

        UUSI
        Mistähän se vain johtuu,että nainen on usein se puoliso,joka joutuu sen puolisonsa hautaamaan?
        Nainen synnyttää lapset,nainen on se kodinhengetär,nainen alistuu jopa väkivaltaan parisuhteessa ?
        Rakkaus! Kaikki se kestää ja kaikki se kestää!
        Olen haudannut mieheni ja ensimmäisestä eronnut ja enää en halua joutua omaishoitajaksi,sillä näinhän se menee!
        Aloitus oli vajaaloitteellinen,koska hän ei osaa kuljettaa ketjua ja omat mielipiteet jäivät vain olettamuksiin??
        Toivottavasti elämä kantaa ajatelmiasi,kuin myös ama

        Ama, Miksi sinä niin usein mitätöit aloituksen sanoman?
        Miksi sen aloittajan pitää olla suuna ja päänä kommentoimassa jokaista vastausta, eikä keskustelu voi sujua ilman aloittajan kehuja tai haukkuja kommentointien perään.
        Hyvähän tästäkin aloituksesta on tullut, ketjussa monta mielipidettä ja tarinaa.
        Annetaan aloittajan tehdä mitä haluaa ketjunsa jatkon suhteen.

        Ei kaikkia miellytä sama tapa, mutta ei moitita heitä, eihän?


      • leskeyttäjayhäyksin kirjoitti:

        rituliini_38
        7.12.2018 8:04

        UUSI
        Mistähän se vain johtuu,että nainen on usein se puoliso,joka joutuu sen puolisonsa hautaamaan?
        Nainen synnyttää lapset,nainen on se kodinhengetär,nainen alistuu jopa väkivaltaan parisuhteessa ?
        Rakkaus! Kaikki se kestää ja kaikki se kestää!
        Olen haudannut mieheni ja ensimmäisestä eronnut ja enää en halua joutua omaishoitajaksi,sillä näinhän se menee!
        Aloitus oli vajaaloitteellinen,koska hän ei osaa kuljettaa ketjua ja omat mielipiteet jäivät vain olettamuksiin??
        Toivottavasti elämä kantaa ajatelmiasi,kuin myös ama

        Ama, Miksi sinä niin usein mitätöit aloituksen sanoman?
        Miksi sen aloittajan pitää olla suuna ja päänä kommentoimassa jokaista vastausta, eikä keskustelu voi sujua ilman aloittajan kehuja tai haukkuja kommentointien perään.
        Hyvähän tästäkin aloituksesta on tullut, ketjussa monta mielipidettä ja tarinaa.
        Annetaan aloittajan tehdä mitä haluaa ketjunsa jatkon suhteen.

        Ei kaikkia miellytä sama tapa, mutta ei moitita heitä, eihän?

        Anteeksi leskeyttäyhäyksin!
        Jos minä olen se mätämuna palstalla ja varsinkin puskalaisille niin voin poistua!
        Jos sinun joulukuusesi tähti saa lisäsoistoa minun poitumisellani niin anna palaa!
        Jotenkin nicittömänä avointen kirjoittajien mollaaminen,ei ole nykyaikaa ama


      • leskeyttäjayhäyksin kirjoitti:

        rituliini_38
        7.12.2018 8:04

        UUSI
        Mistähän se vain johtuu,että nainen on usein se puoliso,joka joutuu sen puolisonsa hautaamaan?
        Nainen synnyttää lapset,nainen on se kodinhengetär,nainen alistuu jopa väkivaltaan parisuhteessa ?
        Rakkaus! Kaikki se kestää ja kaikki se kestää!
        Olen haudannut mieheni ja ensimmäisestä eronnut ja enää en halua joutua omaishoitajaksi,sillä näinhän se menee!
        Aloitus oli vajaaloitteellinen,koska hän ei osaa kuljettaa ketjua ja omat mielipiteet jäivät vain olettamuksiin??
        Toivottavasti elämä kantaa ajatelmiasi,kuin myös ama

        Ama, Miksi sinä niin usein mitätöit aloituksen sanoman?
        Miksi sen aloittajan pitää olla suuna ja päänä kommentoimassa jokaista vastausta, eikä keskustelu voi sujua ilman aloittajan kehuja tai haukkuja kommentointien perään.
        Hyvähän tästäkin aloituksesta on tullut, ketjussa monta mielipidettä ja tarinaa.
        Annetaan aloittajan tehdä mitä haluaa ketjunsa jatkon suhteen.

        Ei kaikkia miellytä sama tapa, mutta ei moitita heitä, eihän?

        Yleensä ketjunkuljetus pehmentää mielipiteitä!
        Jos ja kun aloitan ketjun,elän siinä mukana,elän jokaisessa mielipiteessä,olivat ne negatiivisiä tai positiivisiä!
        Toi mitätöinti minun piikkiini tuntuu aika rajulta! No sieltä puskahtahan niitä lausahduksia toisten päänmenoksi voi ladata pilvinpimein.
        Olen todella otettu mielipiteestäsi ja minulle tulevat boonukset kertovat,että mielipiteeni kiinnostavat sinua,joten kiitos niistä ja Hyvää ja antoisaa Joulunaikaa! ama


    • no.ohihan.se.menee

      Elämä pitäisi elää niin, että jäljelle jäävän suruaika jää mahdollisimman lyhyeksi. On kohtalokasta jäädä muistelemaan edesmennyttä päivät pitkät viikkokaupalla kotona.
      Liikkeelle pitää lähteä, ihmisten pariin ja huvittelemaan..

    • että.eletään.täysillä

      Paras neuvo, jonka pian koittavan poislähtönsä aavistava voi antaa tänne jäävälle läheiselleen, kuuluu:
      Älä jää minua suremaan. Elä elämääsi täysillä.

      Sekin on otettava huomioon, ettei kukaan meistä omista toista ihmistä. Eivät omista puolisot toisiaan, eivät lapset vanhempiaan.

      • rakastettuna

        Tietysti rakasta puolisoaan suree, ei se omistamiseen liity. Uusi kumppani ei korvaa entistä eikä koskaan voi olla sen veroinen kuin se jonka kanssa perhe ja koti rakennettiin.


      • olet-varas-rikkoja

        että.eletään.täysillä ,,,,,,,, hah,
        olet varas, epäluotetteva henkilö, en ikinä haluais olla sinunkaltaisesi kanssa missään tekemisissä, enkä onneksi olekkaan,

        OLEN TÄYSIN TOISTAMIELTÄ,

        kyllä puolisot omistaa toisensa,
        se on luvattu käsi raamatulla avioliittolupauksessa,

        joka sen lupauksen rikkoo häntä voi verrata VARKAAKSI, petturiksi, valehtelijaksi, erittäin epäluotettava yhteiskunnan jäsen,
        toisen omaisuuden anastajaksi,
        joka on jopa yksi kymmenestäkäskyssä sanottu,


        LUE KYMMEN KÄSKYÄ ja MIETI TARKKAAN MITÄ NE MERKITSEE

        yhteiskunnan EI pitäisi ikinä unohtaa kymmentäkäskyä,

        liianusein on unohdettu ja siksi on paljon kärsimystä, avioeroja, paljon pahuuttaa nyky yhteiskunnassamme
        SE EI OLE HYVÄ ASIA,


      • Yksin.jäänyt

        Surussa rypeminen on itsekästä. Jos ja kun toinen on lähtenyt, ei hän palaa, vaikka kuinka murheen alhossa häntä kutsuisit. Kyllä poismennytkin toivoo, että elät elämäsi täysillä loppuun asti.
        Liialla suremisella karkottaa läheisetkin, joilla ei ole voimia leskeä loputtomasti lohduttaa.
        Monta kertaa kuollut puoliso oli sairauksien ja kipujien nujertama ja hänen elämässään ei ollut muuta kuin kuoleman odotusta. Täytyy sallia hänen lähtönsä, täytyy ymmärtää, että nyt hänen on hyvä olla.
        Eletyt vuodet ja hyvät muistot lohduttavat.


      • tätä-mieltä
        Yksin.jäänyt kirjoitti:

        Surussa rypeminen on itsekästä. Jos ja kun toinen on lähtenyt, ei hän palaa, vaikka kuinka murheen alhossa häntä kutsuisit. Kyllä poismennytkin toivoo, että elät elämäsi täysillä loppuun asti.
        Liialla suremisella karkottaa läheisetkin, joilla ei ole voimia leskeä loputtomasti lohduttaa.
        Monta kertaa kuollut puoliso oli sairauksien ja kipujien nujertama ja hänen elämässään ei ollut muuta kuin kuoleman odotusta. Täytyy sallia hänen lähtönsä, täytyy ymmärtää, että nyt hänen on hyvä olla.
        Eletyt vuodet ja hyvät muistot lohduttavat.

        Suru kestää aikansa,
        muuttuu muistoiksi,
        niissä ei tarvi kenekää ryvetä lopunikäänsä, elämä jatkuu jokatapauksessa,
        kenellä hyvin ja kenellä kituuttaen olemmehan vanhoja ihmisiä,

        MUTTA

        olikin kysymys elävästä elämästä,
        ja elävistä puolisoista,
        lue uudelleen edelline " olet.varas.rikkoja "

        myös kymmenen käskyä on hyvä opiskella uudelleen
        tarkan harkinnan kautta,
        miettiä tarkaan niitten merkitys,


      • Yksin.jäänhyt
        tätä-mieltä kirjoitti:

        Suru kestää aikansa,
        muuttuu muistoiksi,
        niissä ei tarvi kenekää ryvetä lopunikäänsä, elämä jatkuu jokatapauksessa,
        kenellä hyvin ja kenellä kituuttaen olemmehan vanhoja ihmisiä,

        MUTTA

        olikin kysymys elävästä elämästä,
        ja elävistä puolisoista,
        lue uudelleen edelline " olet.varas.rikkoja "

        myös kymmenen käskyä on hyvä opiskella uudelleen
        tarkan harkinnan kautta,
        miettiä tarkaan niitten merkitys,

        Kyllä aloittaja mielestäni puhuu poisnukkuneesta puolisosta. Ketjun keskustelu rönsyilee Mooseksen lakiin ja avioeroihin, mutta minä vastaan aloittajan ajatuksiin.


    • aina.se.on.ikävää

      Läheisen kuolema satuttaa, mutta kovasti satuttaa myös se, kun ystävät katoavat.
      Moni ystävä tuli ja meni, moni jäi yksin, kun ei kyennyt ylläpitämään yhteyksiä.
      Muistisairaan omaiset sen tietävät.

      • seijalucia

        Olen ollut melko aktiivinen pitämään yhteyksiä ystäviin yllä. Nyt olen antanut monelle periksi, vain tähänkin suuntaan aktiiviset ovat jäljellä. He ovat tukeneet ja iloinneet kanssani. En tosiaankaan unelmoinut, että leskeksi jäätyäni minulla olisi vielä oma rakas, joka esim. tänä iltana pokkaa tanssiin. Toivon kaikille kauniita hetkiä, koko elämä ei voi olla myötämäkeä.


      • riittääjo
        seijalucia kirjoitti:

        Olen ollut melko aktiivinen pitämään yhteyksiä ystäviin yllä. Nyt olen antanut monelle periksi, vain tähänkin suuntaan aktiiviset ovat jäljellä. He ovat tukeneet ja iloinneet kanssani. En tosiaankaan unelmoinut, että leskeksi jäätyäni minulla olisi vielä oma rakas, joka esim. tänä iltana pokkaa tanssiin. Toivon kaikille kauniita hetkiä, koko elämä ei voi olla myötämäkeä.

        Tuo on jo kuultu moneen kertaan eikä tee kehenkään muuta vaikutusta kuin ylipäätään jankkaus kyllästyttää. Kuka muka kuvittelee elämän olevan pelkkää myötämäkeä. Kauniit hetket yhdistän kyllä paljon arvokkaampaan kuin tanssipokkaukseen.


      • seijalucia

        Koskaan en muistaakseni ole täälläkään mollannut ketään. Sinä elät hetkinesi omaa elämääsi, minä onnen pisaroineni omaani, johon tosiaan kuului tanssituokio tänään rakkaani kanssa. Kaikuna totean, että riittää jo tuo toisen mielipiteen mollaaminen.


      • ei.hae.tanssiin.kukaan
        riittääjo kirjoitti:

        Tuo on jo kuultu moneen kertaan eikä tee kehenkään muuta vaikutusta kuin ylipäätään jankkaus kyllästyttää. Kuka muka kuvittelee elämän olevan pelkkää myötämäkeä. Kauniit hetket yhdistän kyllä paljon arvokkaampaan kuin tanssipokkaukseen.

        "Tuo on jo kuultu moneen kertaan eikä tee kehenkään muuta vaikutusta kuin ylipäätään jankkaus kyllästyttää"
        - Näkyypä tehneen vaikutuksen, kun on vielä vastannutkin.

        "Kauniit hetket yhdistän kyllä paljon arvokkaampaan kuin tanssipokkaukseen."
        - Eipä taida ketäään olla muutenkaan tanssiin hakemassa.


    • ear

      Tunnen surua Tuusnimen tapahtumien johdosta.

      Kovin vähän naapurit kiinnittävät huomiota oman kylän asukkaisiin ja elämään.
      Täysi postilaatikko tien suulla jo kertoi, että kaikki ei ole kohdallaan.
      Vaikka kyse olikin omissa oloissaan viihtyvistä veljeksistä, tuskin he niin erakkoina elivät etteikö heidän liikkumisensa olis kylällä kyllä nähty aiemminkin ja kun nyt ei näkynyt liikettä, olisi jo kellojenkin pitänyt soida.

      Otan osaa tuntemattomana sivullisena, koska ajatukset ovat sen veljeksen luona joka turhaan odotti apua, ja sen veljen luona joka varmasti ajatteli, (mikäli jonkinlaisen kohtauksen kourissa viimein kuoli ilman) että kuka nyt pitää veljestäni huolen.

      Taivaalliset apujoukot ovat saapuneet.

      • Reviirinsä.kullakin

        Mitkä kellot ne mahtavat soida, kun rivitalossa isossa taloyhtiössä, eikä kukaan ikinä mene kysymään, miksi ei lumessa ole jalanjälkiä, miksi postilaatikko on täynnä, miksi pyykki roikkuu narulla neljättä päivää.
        Kun sitten asukas toipuu parempaan kuntoon ja ilmaantuu pihakaistaleelleen, saattaa naapuri huikata, että kerkesi jo huolestua, kun ei ole aikoihin tavattu. Ovelta ovelle on 10 metriä.


      • Huuliveikko.se
        Reviirinsä.kullakin kirjoitti:

        Mitkä kellot ne mahtavat soida, kun rivitalossa isossa taloyhtiössä, eikä kukaan ikinä mene kysymään, miksi ei lumessa ole jalanjälkiä, miksi postilaatikko on täynnä, miksi pyykki roikkuu narulla neljättä päivää.
        Kun sitten asukas toipuu parempaan kuntoon ja ilmaantuu pihakaistaleelleen, saattaa naapuri huikata, että kerkesi jo huolestua, kun ei ole aikoihin tavattu. Ovelta ovelle on 10 metriä.

        Oliko hän niin heikossa kunnossa ettei itse voinut huikata naapurille vovansa huonosti?

        Vai oliko hän oman reviirinsä haltija joka ei halunnutkaan naapureiden tietävän tilastansa?
        Usein omaa yksityisyyttä suojataan pysymällä etäisenä jopa seinänaapurilta.
        Seinän läpi kuuluu, miksi siis häpeilyä sellaisessa tilanteessa, kun kuitenkin se naapuri tietää sinusta jo melkoisesti?

        Rivitalossakin voi huikata vaikka ovelta ja kertoa, että on sairas, tai kun lähtee matkoille,kertoo sen edes yhdelle naapurille!
        On joillakin ahtaat reviirit.


    • hymyillään-kun-tavataan

      Kyllähän me tämän ikäset olemme jo matkalla ijäisyyteen,
      oletettavasti kaikilla on jo vakava kuolemaan johtava tauti, joko diapeetes, syöpä tai sydän vika,
      täällä me horjumme kukanenki kykyjemme mukaan vielä päivästä toiseen,
      tietoisena siitä jatkuuko maallinen matka enään montakaa vuotta,
      kuloinilmoituksia kun lukee viikottain
      surukseen saa huomata nuorempaa porukkaa kuolee viikatemiehen mukaan,
      ihmetellä saa miksi meikä on vielä hengissä,
      huolestuttaa jo,
      onko luoja unohtanu meikäläisen ikuisiksi ajoiksi maanpäälle,

      no
      alotuksentekijälle lämpimiä ajatuksia,
      meitä saman kohtalon kohdanneita on palstalla monta,

      ei auta murehtia,
      vaikka meikä murehtiiki silti,
      ei ku töppöstä toisen eteen
      niin kauan kuin jalka nousee ja liikuntakyky on vielä tallessa,

      • ei.vierivä.kivi.sammaloi

        " ei ku töppöstä toisen eteen
        niin kauan kuin jalka nousee ja liikuntakyky on vielä tallessa "

        - Siinä on noudattamisen arvoinen neuvo. Askelta toisen eteen (perään tai sivulle) yhtä hyvin ulkona kuin vaikkapa tanssilattialla.


    • eiolanali

      Sinähän olet taitava tanssija. Daameja varmaan riittää ja tanssin pyörteissä surut unohtuvat-ainakin hetkeksi. Ei minusta lainkaan paha asia, että alat hakeutua ihmisten ilmoille.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1590
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1258
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe