Vielä vasta-aineista

mietityttää

Minä sain koelääkityksen, tyroksiinin, vaikka ei vasta-aineita. Nyt mietityttää. Tietääkö kukaan varmuudella, onko vajaatoiminnassa aina vasta-aineita? Ei ole nyt kyse mistään sentraalisesta tms. Lääkäri ei oikein vastannut kunnolla. Kiitos.

11

340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aika.usein

      Länsimaissa 10% vajaatoiminnoista on ilman vasta-aineita

    • Hashimoto

      Onko erotusdiagnostiikka huomioitu ennen lääkitystä eli onko muita vaihtoehtoja poissuljettu, etenkin koska ei vasta-aineet koholla ja ellei sentraalista muotoa? Yleensä mitataan TPO, mutta joskus nousee vain tyreoglobuliini, Tygl -vasta-aineet.
      Veriarvot ja oireet?

    • santra__

      Mistä tiedät ettei ole sentraalisesta kyse?

      • vastaus_kysymykseen

        Kävin lääkärissä.


      • santra__
        vastaus_kysymykseen kirjoitti:

        Kävin lääkärissä.

        Eivät lääkärit kuulemma kilpirauhasjutuista mitään tiedä. Sitä paitsi sentraalisen poissulkemiseen ei riitä että käy lääkärissä, vaan pitää tehdä tietyt tutkimukset mukaan lukien kuvantamistutkimuksia. Lisäksi erikoisempia labratutkimuksia ja mm. tietyn lääkkeen koekäyttö ja sen jälkeen labrat, joissa selvitetään kilpparihormonien reaktio kyseiseen lääkkeeseen.


      • vastaus

        Eikö verikokeistakin jotain näy, niitä otettiin useampi. En nyt ihan noin jyrkästi lääkäreiden tietämystä arvostelisi. Mutta yhtä kaikki, sain tyroksiinikokeilun verikoearvojen ja lääkärin kanssa käymäni keskustelun perusteella.


      • tutkittavaa_riittää

        Ensisijaisesti tietysti pitää hoitaa potilasta eikä verikoenumeroita.
        Mutta jos T4v ja T3v ovat viitealueidenensa yläosassa, ollaan oikeilla jäljillä.

        Jos ei ala tehota, on enimmillään pari tusinaa poissuljettavaa oireidenaiheuttajaa.
        Varastorauta yleisimpänä, mutta myös B12, D-vitamiini ja folaatti.
        (Keliakia, hypokortisolismi ja hyperkalsemiakin mahdollisia)


      • onkotietoa

        Jos ne t4v ja t3v ei sitten nouse, onko väärä lääkitys tyroksiini?


    • Thyro

      Sillä varmuudella kuin ylipäätään jotain voidaan tietää, tiedetään varmasti, että vajaatoiminnassa ei aina ole vasta-aineita. Unohda vasta-aineet!

      Yleensä potilaan ei tarvitse huolehtia tällaisista asioista. Olen sairastanut kilpirauhasen vajaatoimintaa 7 vuotta, enkä tiedä, onko minulla vasta-aineita. Otan lääkkeeni, elän elämääni ja voin hyvin.

      • vastaus

        Näin tehdään!


      • jotain_hyötyä

        Vasta-aineiden tietäminen saattaa auttaa että osaa hillitä kilpparia tuhoavien autoimmunihyökkäyksiä. (Gluteenittomuus, seleeni, TSH alas)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2733
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2320
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2080
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1827
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1721
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1705
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1686
    8. 100
      1646
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe