Kokemukset ADHD:n lääkityksestä

Mulla todettiin ADHD yliopistossa vuosi sitten ja olen kokeillut muutaman kk aikana kolmea eri ADHD lääkettä. Kaikki lääkkeet toimivat vain hetken ja ainoastaan tyydyttävästi; auttoivat vain osaan oireista... Lääkkeitten kanssa olen onnistunut pitämään itseni välillä kaidalla tiellä ja välillä vain suhteellisen sellaisella. Röökistä en ole pystynyt luopumaan ja 2-3 kertaa viikossa juon 2-3 lasia viiniä (VÄHINTÄÄNKIN!), että saan itselleni normaalin, rauhallisen olon. Lääkkeet auttaa mua nauttimaan itseni seurasta sen verran, että jaksan olla kotona muutaman tunnin päivästä. Muuten käyn vähintäänkin pitkällä lenkillä säästä huolimatta. Välillä voin olla pidempäänkin itsekseni, mutta ennen sitä täytyy käydä todella haastava sisäinen kamppailu asiasta ja järjellä toitottaa itselleni, että normaali ielämä on tällaista ja aina ei voi olla hauskaa. Ongelma on, että tämä käy päivittäin! Tämän jälkeen masentaa n. puoli tuntia kun hyväkyn asian. Kun olen sisäistänyt asian, kaikki suht ok. Sisäistä rauhaa en ole kuitenkaan saanut mistään lääkkeestä. Ainoastaan 1-2 lasia viiniä tekee mulle rauhallisen olon. Sellaisen, että jaksan olla paikallani ja vaikka vain itsekseni ja nauttia esim. leffoista yksin tai vaikka vain musiikista. Lääkkeet eivät siis selvästikään auta niin kuin pitäisi, tai sitten jokin muu mättää. Mietin vain koko ajan, että mikä hitto mua risoo! Miks en vaan voi olla ja nauttia olosta. Tämän vuoksi en pääse elämässäni eteen päin. Rakastan urheilua ja terveellisiä elämäntapoja (muutamia tunnustuksia tullut urheilun saralla ja esim. maratonin juoksen 1-4 kertaa vuodessa) ja sen vuoksi en halua joutua litkimään alkoholia joka viikko (välillä joka päivä, kausittaista tosin) tai ainakaan polttamaan tupakkaa! Ja vain sen vuoksi, että maltan pysyä paikoillani. Pilaan terveyteni, keuhkoni, kuntoni ja aivan kaiken jatkamalla nykyiseen tapaan. Tää tappaa mut sisäisesti ja aiheuttaa totta kai myös epäonnistumisen fiiliksiä kaikissa elämän osa-alueissa. Onkohan mitään sellaista ADHD lääkettä, joka toimisi samaan tapaan rauhoittavasti kuin esimerkiksi lasi viiniä? Omien lääkkeitteni merkkejä aina vain muutetaan ja annostuksia nostetaan koko ajan, mutta se tekee mulle vain hektisen ja/tai huumatun olon, eikä auta mua keskittymään ollenkaan. Enkä ole saanut niistä apua varsinkaan niihin asioihin, joiden vuoksi menin tutkimuksiin alunperin. Mikä avuksi? :( Haluaisin tupakasta ja alkoholista eroon, enkä kaipaa kummastakaan muuta kuin sen rauhoittavan olon, mitä kutsutaan normaaliksi olotilaksi ihmisillä, jotka eivät kamppaile ADHD:n kanssa. :/ Toisin sanoen, itselääkitsen itseäni tupakalla ja alkoholilla koska lääkkeet eivät ainakaan toivotulla tavalla.. Haluaisin vain, että saisin sen normaalin olotilan, mikä "normaaleilla" ihmisillä on, joille riittää normaali arki ja jotka pystyvät nauttimaan siitä. Haluaisin vain selviytyä normaaleista rutiineista ilman perseilyä, että jaksaisin olla kotona jos ei ole mitään tekemistä, ja että ei tarvitsisi aina urheilla itseäni tainnoksiin tai vastaavasti juoda alkoholia tähän oloon. Ja että pystyisin hallitsemaan elämääni. Tunnen todella ahdistavaa tylsyyttä jos ei ole tekemistä, vaikka tosiaan lääkkeitä syönkin. Snadisti rauhallisempi olo, mutta yleistä olotilaa se ei paranna :( Todella toivoton olo. Jos joillakin olisi samanlaisia tuntemuksia tai vastauksia samankaltaisiin ongelmiin/mun aatoksiin, niin arvostaisin enemmän kuin suuresti! Haluaisin vain elää normaalia elämää ja ehkä jossain vaiheessa päästä elämässäni eteen päin. Kiitos jo etukäteen vastauksista!

1

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • levotonprinssi

      Röökaamisen lopettamiseen bupropioni voisi olla hyvä ja sitä voi käyttää myös ADHD:n hoidossa, jos stimulanttihoidot tai atomoksetiini eivät tuota tulosta. Kuntoutus esim. psykoterapian muodossa voisi kanssa olla ok. Lisäksi päivittäisten toimintojen lisäys (harrastukset yms.), rutiinit, aikataulut ja lukujärjestys vosivat olla sinulle hyviä. Urheilu ok ja eikä päivittäinen lasillinen alkoakaan haittaa. Jos pääasiallinen oire on ahdistuneisuus, nii siihen on omat lääkkeet eli nykyisin oikeastaan SSRI, mutta sinun tapauksessa tekstin perusteella voi päätellä, että kyseessä on enemmänkin sisäinen levottomuus, joka johtuu ADHD ja lääkitys, elintavat jne. auttavat siihen parhaiten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9556
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2807
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      158
      2559
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1623
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1484
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1419
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe