perumuurin patolevytys

eskomörkö7373

Eli perus puurunkoinen tiilitalo 80luvulta. Perustus valettu suoraan kallioon. Talon pohjoispäätyyn viettää maanpinta jonka alla kallio, osittain myös länsinurkalle. Rakennepiirustusten mukaan salaojitus on sekä 50mm vaaka styrox routaeristys päällä. Tämä pohjoispuolen kallio on sen verran pinnassa että salaojien toimivuus on ilmeisesti niin ja näin, tarkastuskaivoja ei ole kuin yksi etelänurkalla. Lisäksi sokkelia on näkyvissä vain 10cm. Sadevedet ohjautuvat ikävästi kovalla sateella tätä pohjoispäätyä päin. Rakenne ollut tämä viimeiset 40vuotta. Kun vaurioilta ollaan toistaiseksi vältytty, kannattaisiko kaivaa perusmuurin maatäyttö auki tuohon routaeristeeseen asti ja asentaa pohjoispäädyn sekä länsikulmaan patolevytys siten että patolevyn alareunan kääntäisi vaakastyroxin päälle jonkin matkaa sekä muotoilla maanpinta sen minkä pystyy viettäväksi sokkelista poispäin? Vai suosiolla kaivaa maatäyttö sileään kallioon asti ja uusituttaa samalla kaikki mikä on tarpeen?

4

361

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MJK__

Minä kaivaisin kallioon asti ja muotoilisin kallion niin, että vesi ei pääse sokkeliin, joko louhimalla tai betonilla. Vettä menee maan läpi myös styroxin alle.

• Osa-aikaeläkeläinen

Eihän se haittaa, vaikka vesi menee styroxin alle. Eihän kalliolle valettua sokkelia routa nostele. Jos betoni on kunnon tavaraa, ei kannata tehdä mitään. Näkyykö betonin laatu mistään, onko vedenkestävää.

• eskomörkö7373

rakennekuvassa on merkintä betonissa #6 k300. tuo ei sano mulle mitään. tuo nro.6 meinaa kait että on 6mm raudoitus. Sokkeli on siinäkin mielessä erikoinen kun on tehty tuohon aikaan sokkelihalkaisu 50mm styrox. talon on käytännössä puoliksi laatan päällä ja toinen puoli on 2metriä korkeaa kellari sekä ryömintätilaa.

• Osa-aikaeläkeläinen

Hyvää betonia se sokkeli on. Muuten se olisi imenyt vettä ja posahdellut pakkasella, kuten kylmän autotallin lattia minulla ja monella muulla. Veden takia minä en tekisi mitään.
        Joku bitumilitku betoniin pitäisi vetää, jos vesi huolettaa. Vesi menee Patolevyn alle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      165
      8410
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      447
      7543
    3. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      74
      3854
    4. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      156
      3619
    5. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      114
      3033
    6. Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan

Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään
      Maailman menoa
      54
      2735
    7. Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua

MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv
      Maailman menoa
      42
      2046
    8. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      126
      2036
    9. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      23
      1873
    10. Vedonlyöntiä .

Olen valmis lyömään ison vedon , että homma kaatuu . Jos kerta Sivonen ei lähde mukaan , niin ei tuoho usko kukaan muuka
      Ähtäri
      21
      1621
    Aihe