Eli perus puurunkoinen tiilitalo 80luvulta. Perustus valettu suoraan kallioon. Talon pohjoispäätyyn viettää maanpinta jonka alla kallio, osittain myös länsinurkalle. Rakennepiirustusten mukaan salaojitus on sekä 50mm vaaka styrox routaeristys päällä. Tämä pohjoispuolen kallio on sen verran pinnassa että salaojien toimivuus on ilmeisesti niin ja näin, tarkastuskaivoja ei ole kuin yksi etelänurkalla. Lisäksi sokkelia on näkyvissä vain 10cm. Sadevedet ohjautuvat ikävästi kovalla sateella tätä pohjoispäätyä päin. Rakenne ollut tämä viimeiset 40vuotta. Kun vaurioilta ollaan toistaiseksi vältytty, kannattaisiko kaivaa perusmuurin maatäyttö auki tuohon routaeristeeseen asti ja asentaa pohjoispäädyn sekä länsikulmaan patolevytys siten että patolevyn alareunan kääntäisi vaakastyroxin päälle jonkin matkaa sekä muotoilla maanpinta sen minkä pystyy viettäväksi sokkelista poispäin? Vai suosiolla kaivaa maatäyttö sileään kallioon asti ja uusituttaa samalla kaikki mikä on tarpeen?
perumuurin patolevytys
4
239
Vastaukset
- MJK__
Minä kaivaisin kallioon asti ja muotoilisin kallion niin, että vesi ei pääse sokkeliin, joko louhimalla tai betonilla. Vettä menee maan läpi myös styroxin alle.
- Osa-aikaeläkeläinen
Eihän se haittaa, vaikka vesi menee styroxin alle. Eihän kalliolle valettua sokkelia routa nostele. Jos betoni on kunnon tavaraa, ei kannata tehdä mitään. Näkyykö betonin laatu mistään, onko vedenkestävää.
- eskomörkö7373
rakennekuvassa on merkintä betonissa #6 k300. tuo ei sano mulle mitään. tuo nro.6 meinaa kait että on 6mm raudoitus. Sokkeli on siinäkin mielessä erikoinen kun on tehty tuohon aikaan sokkelihalkaisu 50mm styrox. talon on käytännössä puoliksi laatan päällä ja toinen puoli on 2metriä korkeaa kellari sekä ryömintätilaa.
- Osa-aikaeläkeläinen
Hyvää betonia se sokkeli on. Muuten se olisi imenyt vettä ja posahdellut pakkasella, kuten kylmän autotallin lattia minulla ja monella muulla. Veden takia minä en tekisi mitään.
Joku bitumilitku betoniin pitäisi vetää, jos vesi huolettaa. Vesi menee Patolevyn alle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166010Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324107- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522064Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431817- 1431795
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569