Suomen Taidekoulut - kokemuksia

taiteilija-alokas

Postasin tämän opiskelu-puolellekin mutten saanut siellä vielä vastauksia

Kaipaisin siis kattavaa ja asiallista kuvausta Suomen eri taidekouluista ja siitä, mihin asioihin kouluissa oikeasti keskitytään. Eli kokemuksia ja ajatuksia niiden mahdollisista eroista.
Ideaalikouluni olisi sellainen, mitä Suomesta tuskin löytyy. Ulkomaille lähtö ei kuitenkaan ole itselleni mahdollista.
Kaipaisin kunnollista teknistä opetusta ja mieluiten myös perinteisiä menetelmiä. Ja olen nimen omaan keskittynyt maalaukseen ja piirtämiseen.
Tässä keräämäni plussat ja miinukset, ja en tiedä yhtään mihin hakeutua.

Taideyliopiston kuvataideakatemia
Monet sanoneet, että on paras koulu
Voi suuntautua maalaukseen
Arvostettu
- Vaikuttaa pelkältä kirjoitushommalta ja analysoinnilta
- Aivan liian nykytaiteellisen oloinen
- Vaikea päästä sisään
- Oppilastöissä ei mitään samaa kuin omissani

Vapaa Taidekoulu:
? Ei tietoa kuinka vaikea päästä, tai mitä asioita hakuprosessissa katsotaan.
saa opintotukea
hyvä sijainti
oikeuttaa apurahoihin
keskittyy maalaukseen
- maksaa
- julma systeemi karsia suuri osa oppilaista pois 2.vuoden jälkeen, vaikka ovat maksaneet itsensä kipeäksi.
- Oppilastöistä näkee, että tekniseen osaamiseen ei panosteta. Outoa, koska esim. piirustuksen opettaja on Stiina Saaristo, jolta ainakin kuvittelisi löytyvän informaatiota tekniikoista.

Helsingissä toimiva Hera:
Lupaa klassista taideopetusta
? Sivuilta ei kummaksuttavasti löydy mitään järkevää yhteenvetoa koulun hinnasta, onko kyseessä ylipäätään kuvataiteilijan ammattiin valmistava koulu tai voiko siihen saada opintotukea. Todella epäilyttävää. En ole myöskään varma opettajien tasosta.

Alfa Art:
Opiskelijatyöt keskimäärin vakuuttavampia ja lähempänä omaa tyyliäni. Opetus siis mahdollisesti parempaa?
- Maksaa

Kankaanpään taidekoulu -
On myös valmistunut jonkun verran hyviä taiteilijoita, mutta kaikki veistospuolelta.
Hienot tilat
- En halua muuttaa Kankaanpäähän
- Opetus kuulemma vapaamuotoista ja ei kovin vaativaa
- Ei niin arvostettu snobipiireissä kuin Kuvataideakatemia ja Vapaa (apurahoja vaikeampi saada?)

Turun taideakatemiasta minulla ei ole mitään tietoa. Lappiin en lähde.
Apua!

2

1761

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huh

Suosittelen Ateljee Espoota tai Heraa. Siellä oppii mikä on tärkeintä nykytaiteessa eli kipsien piirtäminen...

• taiteilija-alokas

Älä huoli. En ole kyllä kumpaankaan niistä hakeutumassa tähän väliin, vaikka klassiset opit ja kipsiveistokset kiinnostaakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      74
      4026
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      101
      3555
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      82
      3378
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      38
      2789
    5. Mitä ajattelit kun näit

kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      125
      1673
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1536
    7. Sulla on avaimet ja keinot

Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1164
    8. Meitä ei tule

Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1134
    9. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      14
      1121
    10. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1120
    Aihe