Moppi ja hänen hovinsa

minä

Mopin ollessa seriffi tällä palstalla, tuntui, että rouvalla oli nk. perässähiihtäjienjoukko siunaamassa tämän rouvan päätoksiä palstan sisällön laadusta. Monia hyviä avauksia, mitkä olisivat aiheuttaneet keskustelua, sensuroitiin armotta, myös asiallisia kommentteja katosi bittitaivaaseen, kun joku erehtyi kysymään kommenttiensa perään, poistettiin kysymys, tuntui välillä, että moppi uskoi olevansa palstan omistaja ja kuitenkin hän oli ainoastaan SRK:n kädenjatke tällä palstalla.
Nyt tällä palstalla on alkanut todellinen keskustelu vapaassa hengessä ja tuntuu, että tämä palsta on alkanut elää normaalia elämäänsä ilman
SRK:n sensoria.
Itse toivotan kaikille palstalaisille mielyttäviä kirjoitus ja lukuhetkiä.

33

2555

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taivas on auki

Kuvauksesi sopisi myös jääkiekko-otteluun ,jossa tuomari "varastaa pelin."

• En ollut aivan kaikesta samaa mieltä Mopin kassa, mutta uskon että hän teki vilpittömästi parhaansa moderoitakseen tätä palstaa tasapuolisesti ja meidän kaikkien kirjoittelijoiden hyväksi.

Tästä pitkä-aikaisesta ja vaativasta talkootyöstä Moppi ansaitsee ison kiitoksen ja kumarruksen.

Avauksesi on sitäpaitsi täysin turha, koska Moppi ei enää moderoi palstaa. Täysin turhaan pahoitat hyvää hyvyyttään vilpittömästi talkoita tehneen palstatoverimme mielen:(

• Kicki 112

joka valittaa, niin voi itse kokeilla hoitaa tätä sefun hommaa. Niin näkee, miten ekäkiitollista työtä se on.
        Kiittämättömyys on maailman palkka.
        Minä en tykkää huonoa, että hän on poistanut kirjoituksiani. Tiedän että minulla on omat puutteeni, enkä osaa kaikkea tehdä oikein.

• minä
        Kicki 112 kirjoitti:

joka valittaa, niin voi itse kokeilla hoitaa tätä sefun hommaa. Niin näkee, miten ekäkiitollista työtä se on.
        Kiittämättömyys on maailman palkka.
        Minä en tykkää huonoa, että hän on poistanut kirjoituksiani. Tiedän että minulla on omat puutteeni, enkä osaa kaikkea tehdä oikein.

olisitko hänen kanssaan samaa mieltä. Yksi pieni neuvo sinulle, ole joskus omaa mieltä jostain.

• huomaa

että nyt täällä on selkeästi kevyempää hengittää. Eikä niitä paljon pelättyjä pilkkakirjoituksiakaan ole ollut.

• minä

...tulee kirjoittamaan täällä avoimesti mielipiteistään, kun ei tarvitse pelätä henkilöllisyytensä paljastumista yhdistykselle ja aika näyttää onko tällä palstalla yleensä tarvetta moderaattorille, ainakin alku on ollut lupaava.

• ennenkä....

Tämä avaus on yksi masentavin mitä muistan....
      Kaikella on aikansa.
      Toivottavasti osaamme,avaaja mukaan lukien, olla ihmisiä myös anonyymeinä.

• ennenkä....

Tämä avaus on yksi masentavin mitä muistan....
      Kaikella on aikansa.
      Toivottavasti osaamme,avaaja mukaan lukien, olla ihmisiä myös anonyymeinä.

• ..,

,.,

• Mun mielestä on ihan turhaa mollata että joku palstan pomo on puolueellinen kun se on sinne valittu niin ei kai ny kannata valittaa. Tää on vanhoillsilestadiolaisuus palsta ja täällä on ihan turha suuttua jos ei oo samaa mieltä ku vl:t, menkää pois meidän palstalta! Ihan sama ku äänestää edus kunta vaaleissa Esko Ahoa ja sitten valittaa kun se pääsee sinne läpi! Jokaiselle on annettava rauha tehä sitä mitä parhaiten osaa ja moppi osaa mun mielestä just tän hyvin! Tosi vaikee miettii millämielellä oot kirjottanu ton että ootko oikeesti ivallinen ku kuitenki mun mielestä reilusti toivotat mielyttäviä luku hetkiä ja kirjotus hetkiä?

• tarsiger

Oletteko koskaan olleet erotuomarina esim aikuisten jääkiekkopelissä? Minäpä olen ollut ja kerron siitä hieman.

Peli sujuu aluksi ilman erotuomariakin, mutta aika ajoin pelissä tulee niin pahoja konflikteja, että tuomaria huudetaan paikalle. Niinpä minä vilpittömästi ja nöyränä astelin kaukaloon pilli suussa.

Paitsiot ja pitkät kiekot oli helppo todeta ja jos ne nyt aivan oikein ei mennyt, niin se ei ollut niin vakavaa. Peli jatkui ja hiki irtosi. Samoin tunteet lämpenivät. Tuomitsin ensimmäisen jäähyn. Siitäkös sota syttyi. Varsin tuttu mies meinasi nostaa minut seinälle. Peli jatkui ja puhalsin saman miehen uudelleen jäähylle. Nyt ei meinannut jupinasta tulla loppua. Olin muka täysin puolueellinen, toimin virheellisesti, jne. Olin tosi seepra. Miten se vaikutti minuun? Tottakai tulin epävarmemmaksi, koska sanat sattuivat. En uskaltanut toimia niinkuin alunperin ajattelin ja toki pahimmat riitapukarit joutuivat silmätikukseni(inhimillistä?). Pelin oltua ohi sain sellaisen palautteen, että ajattelin pysyä poissa seuraavalla kerralla.

Pelin jälkeen pelureiden on mukava todeta, että pelin sotki tuomari täysin ja vika siis oli oikestaan tuomarissa. Ei siis meissä pelureissa, koska mehän vain pelattiin reilussa hengessä. Ja pelikin siistiytyi, kun kurja puolueellinen tuomari saatiin pois sotkemasta.

• pelisääntöjä

vaaditaan kirjoittajilta, niin silloin myös sheriffin pitäisi noudattaa hänelle annettuja sääntöjä. Täältä alkoi poistua ihan asiallisia avauksia, ja silloin ei pelata ihan puhtain eväin.

• tarsiger
        pelisääntöjä kirjoitti:

vaaditaan kirjoittajilta, niin silloin myös sheriffin pitäisi noudattaa hänelle annettuja sääntöjä. Täältä alkoi poistua ihan asiallisia avauksia, ja silloin ei pelata ihan puhtain eväin.

Kukahan ne pelisäännöt laatii. Sinä?? Kuka testasi niiden pelisääntöjen toimivuutta viikkokaupalla. Sinä?? Kuka on syyllinen kaiken tämän jälkeen. Moppi???
        Ei sen enempää kuin lue alkuperäinen kommenttini uudelleen ja aseta itsesi pelaajaksi. Jos vertaukseni (sinällään ihan oikesta elämästä) on liian vaikeaselkoinen, teen sinulle uuden mielihyvin.

• vähän
        tarsiger kirjoitti:

Kukahan ne pelisäännöt laatii. Sinä?? Kuka testasi niiden pelisääntöjen toimivuutta viikkokaupalla. Sinä?? Kuka on syyllinen kaiken tämän jälkeen. Moppi???
        Ei sen enempää kuin lue alkuperäinen kommenttini uudelleen ja aseta itsesi pelaajaksi. Jos vertaukseni (sinällään ihan oikesta elämästä) on liian vaikeaselkoinen, teen sinulle uuden mielihyvin.

Pelisäännöt laatii Suomi24. Ei kukaan yksittäinen kirjoittaja. Jos niitä noudattaa jokainen kirjoittaja, niin sheriffin pitää niitä noudattaa. Ei tässä Moppi yksinään ole syyllinen.

Äläkä suotta tee uusia vertauksia. Ehkä älyllinen kapasiteettini ei riitä niiden tajuamiseen.

• sivusta
        tarsiger kirjoitti:

Lestadiolaiset eivät oikein tunnu kestävän sitä, että joku on erimieltä. Johtuneeko siitä "uhteisestä omastatunnosta"? Omituista käytöstä vihjailla, että eriävät mielipiteet johtuvat lähinnä älyllisen kapasiteetin puutteesta. Eipä silti, vl-lahko ei ole tullut tunnetuksi Raamattuun perustuvista opetuksista.

Vaikka sinä olisit kokenut Mopin toiminnan puolueettomana voi silti olla kirjoittajia jotka ovat asiasta eri mieltä. Heillä on täysi oikeus omiin mielipiteisiinsä. Sinä et voi kertoa miten eri kirjoittajien olisi pitänyt kokea Mopin toiminta.

Moppi poisti omakohtaisia kertomuksia esim hoitokokouksista. Niissä ei ollut nimiä eikä kielenkäytössäkään ollut moittimista. Moppi perustelikin, että tuli vain paha mieli. Eli ne kirjoitukset jotka kertoivat vl-lahkon ikävistä piirteistä poistettiin.

Rajutkin kokemukset elämästä Moppi salli kunhan vl esiintyi niissä hyvänä ja maailma pahana. Esimerkiksi pedofiili tarina jossa "isä lipsutteli sormiaan tytön jalkovälissä" sai olla palstalla. Siinähän vlät olivat tarinan sankareita kun lopulta pelastivat tytön.

Kerrottakoon, että pedofiili tarina sai olla palstalla minunkin mielestä. Sitten olisi vain pitänyt sallia nekin tarinat mitkä eivät olleet vl-lahkolle positiivisia.

• tarsiger
        vähän kirjoitti:

Pelisäännöt laatii Suomi24. Ei kukaan yksittäinen kirjoittaja. Jos niitä noudattaa jokainen kirjoittaja, niin sheriffin pitää niitä noudattaa. Ei tässä Moppi yksinään ole syyllinen.

Äläkä suotta tee uusia vertauksia. Ehkä älyllinen kapasiteettini ei riitä niiden tajuamiseen.

Sorry se viitaus uuteen vertaukseen.

Pelisäännöistä olen samaa mieltä. Positiivisena huomioin myös kommenttisi siihen, että moppi ei ole yksin syyllinen tilanteeseen. Viime aikoina vain palstalla on ryöpytetty moppia niin paljon, että joidenkin mielestä syyllinen on yksin hän. Minusta syyllinen on aivan jossain muualla.

• Moppaajasefu.
        tarsiger kirjoitti:

Sorry se viitaus uuteen vertaukseen.

Pelisäännöistä olen samaa mieltä. Positiivisena huomioin myös kommenttisi siihen, että moppi ei ole yksin syyllinen tilanteeseen. Viime aikoina vain palstalla on ryöpytetty moppia niin paljon, että joidenkin mielestä syyllinen on yksin hän. Minusta syyllinen on aivan jossain muualla.

...käväistä chatissa? Olen reissussa, enkä niin usein koneen äärellä kuin normaalisti.

• I love you
        Moppaajasefu. kirjoitti:

...käväistä chatissa? Olen reissussa, enkä niin usein koneen äärellä kuin normaalisti.

Ahaa, Hmmmmmmmmmm!!!!!!!!!!!!!!!

• täällä....

Tämä avaus oli hyvä esimerkki siitä, että sheriffiä täällä tarvittaisiin.
      Toivottavasti sellaisen pian saadaan. Ja toivottavasti uusi valvoja olisi edes lähes yhtä hyvä kuin Moppi.

• minä

että vl:ien on vaikea käyttää omia aivojaan, mitä lukee, kirjoittaa tai mitä katsoo. Näyttääkin siltä, että SRK vie ihmisiä, kuin pässejä narussa.
        Uskaltaako vl edes ottaa vastuuta omasta, jokapäiväisestä elämästään, kysymättä neuvoja Oulun heinähatuilta. Nyt minä alan ymmärtämään, mihin perustuu TV kielto vl kodissa, se perustuu
        SRK:n pelkoon, että ihmiset saavat muunlaistakin tietoa elämästä ja maailmasta, mitä Oulun heinähatut antaa. Vanha totuushan on, mitä enemmän ihmiset saavat tietoa, alkaa demokratia ja yksinvaltiaiden (SRK) aika loppuu ja alkaa avoimmuuden aika.

• O.M
        minä kirjoitti:

että vl:ien on vaikea käyttää omia aivojaan, mitä lukee, kirjoittaa tai mitä katsoo. Näyttääkin siltä, että SRK vie ihmisiä, kuin pässejä narussa.
        Uskaltaako vl edes ottaa vastuuta omasta, jokapäiväisestä elämästään, kysymättä neuvoja Oulun heinähatuilta. Nyt minä alan ymmärtämään, mihin perustuu TV kielto vl kodissa, se perustuu
        SRK:n pelkoon, että ihmiset saavat muunlaistakin tietoa elämästä ja maailmasta, mitä Oulun heinähatut antaa. Vanha totuushan on, mitä enemmän ihmiset saavat tietoa, alkaa demokratia ja yksinvaltiaiden (SRK) aika loppuu ja alkaa avoimmuuden aika.

"mitä Oulun heinähatut antaa"

Mikähän lienee nimimerkki "minä" miehiään? Kirjoitustyyli kyllä poikkeaa monin paikoin Melperistä... Asenne on, jos mahdollista, vl:ia kohtaan vieläkin myrkyllisempi kuin Melperillä. Anonyymeilla nettisaiteilla kaikki on kuitenkin mahdollista.

• palstalainen
        O.M kirjoitti:

"mitä Oulun heinähatut antaa"

Mikähän lienee nimimerkki "minä" miehiään? Kirjoitustyyli kyllä poikkeaa monin paikoin Melperistä... Asenne on, jos mahdollista, vl:ia kohtaan vieläkin myrkyllisempi kuin Melperillä. Anonyymeilla nettisaiteilla kaikki on kuitenkin mahdollista.

Kirjoitin eilen tämän saman ja se oli poistettu. Miksi?
        Kirjoituksessani ei ollut mitään sellaista, mitä ei voisi tarkastaa edelleen, jos viitsii ja vaivautuu lukemaan historiaa. Eikä mitään edes loukkaavaa.

Siis kirjoitukseni oli se, että yllä olevasta tekstistä löytyy paljon Melperiltä lainattuja sanontoja, mutta ei kuitenkaan ole Melperiä. Vaan alempana oleva sitä vastoin on juuri Melperille/Juristille/Korpisoturille/Ryynäselle/Kellarille/!!!/ jne. tyypilliselle tavalle kirjoitettu! Hän on kirjoittanut niin paljon, että hänen kirjoitustyylinsä on tullut tutuksi meille pidempään palstaa seuranneille.

• minä
        palstalainen kirjoitti:

Kirjoitin eilen tämän saman ja se oli poistettu. Miksi?
        Kirjoituksessani ei ollut mitään sellaista, mitä ei voisi tarkastaa edelleen, jos viitsii ja vaivautuu lukemaan historiaa. Eikä mitään edes loukkaavaa.

Siis kirjoitukseni oli se, että yllä olevasta tekstistä löytyy paljon Melperiltä lainattuja sanontoja, mutta ei kuitenkaan ole Melperiä. Vaan alempana oleva sitä vastoin on juuri Melperille/Juristille/Korpisoturille/Ryynäselle/Kellarille/!!!/ jne. tyypilliselle tavalle kirjoitettu! Hän on kirjoittanut niin paljon, että hänen kirjoitustyylinsä on tullut tutuksi meille pidempään palstaa seuranneille.

että heinähattu ei ole melperin keksintö, helsinkiläiset käyttivät sitä sanontaa maalaisserkuistaan. Kaisa Rastimo on ohjannut lasten elokuvan nimeltään Heinähattu ja Vilttitossu, joten heinähättu ei ole melperin keksintö. En ole myöskään melperi ja olen aika vähän lukenut hänen kaunokirjallista tuotantoa.

• no problem

Kirjoitan tähän vain yhden sellaisen ihmisen kommentin, jota mopin maltilline siivous ei ole häirinnyt mitenkään. Kiitän moppia vapaaehtoistyön tekemisestä. Kuinkahan monta meitä rivipalstalaisia on joille mopin tekemä työ on ollut ok? Ja vastaavasti kuinka monta äänekästä ja aloituksia tehtailevia kirjoittelijoita, jotka ovat saaneet mopilta hiukan palautetta (rajoita aloituksia, älä vedä nimiä nettipalstalle yms.)ja saaneet purkaa turhautumiaan moppiin. Onneksi olkoon. Saitte äänekkäällä marmatuksella yhden vapaehtoisen sivuun ja luultavasti mielensä pahoittaneena.

No moppi on varmaan työnsä puolesta tottunut jos jonkinnäköisiin aikuisiin. Näitä marmattajiahan riittää toki lasten vanhemmissakin. Ottaahan se aikuiselle aina pattiin, jos joku huomauttaa esimerkiksi asityylistä (jokainen kuvittelee olevansa oikeassa ja asiallinen) tai sanoo teet väärin kun arvostelet henkilöitä nimillään täällä tai mustamaalaat ...tms.

Tuo SRKsta Moppia syyttäminen oli aika humpuukia. En ole vuosiin ollut enää lestadiolainen, mutta jotain faktaa on sentään kertynyt liikkeessä aikoinaan ollessa. Ulkopuolelta liikettä katselevat tekevät usein päätelmiä, jotka melkeinpä huvittavat liikeessä olevia tai liikkeen toimintamalleja tuntevia.

Moppi, itse asiassa luulen että suurin ongelma arvostelijoillesi oli se että olet vl. Tiedän omakohtaisestikin kokeneena kuinka ihmiset eivät halua yleensäkään nähdä lestadiolaista yksilönä, persoonana, vaan haluavat väen vängällä henkilöittää yksilöön koko vl-liikettä kohtaan tuntemaansa kaunaa. Saan itse kokea sitä silloin tällöin vieläkin, vaikka en ole ollut edes vuosikausiin enää vl. Valitkaa palstalle kuka tahansa ei-vl siivoaja, sivistystasosta viis, niin johan kelpaa kaikille.

• meni

Moni vl-kirjoittaja uhkasi lopettaa kirjoittelun mikäli sheriffiksi tulee joku ei-vl. Larssi, Leenu jaKicki mm. Kukaan ei-vl taas ei aikonut lopettaa oli sheriffi kuka tahansa.

Mikähän ihme se on ettei kritiikkiä saisi esittää ja kun sitä esitetään ei sitä osata ottaa vastaan. Mikähän liike se sellaista opettaa? Taitaa se vl-seurakunnan erehtymättömyys oppi ulottua jokaiseen jäseneen.

• O.M

"Moppi, itse asiassa luulen että suurin ongelma arvostelijoillesi oli se että olet vl. Tiedän omakohtaisestikin kokeneena kuinka ihmiset eivät halua yleensäkään nähdä lestadiolaista yksilönä, persoonana, vaan haluavat väen vängällä henkilöittää yksilöön koko vl-liikettä kohtaan tuntemaansa kaunaa. Saan itse kokea sitä silloin tällöin vieläkin, vaikka en ole ollut edes vuosikausiin enää vl. Valitkaa palstalle kuka tahansa ei-vl siivoaja, sivistystasosta viis, niin johan kelpaa kaikille."

Viisautesi hämmentää minua, joskin on paljon sellaisiakin ei-vl:ia, joita toisen vl-vakaumus ei häiritse. Tuota ei voida siis yleistää kaikkiin, vaikka erittäin moniin tämän palstan kirjoittajiin voikin.

• Ei vl

uudelleen ja uudelleen samaa PAS.AA palstalle? Samalla pyrit tahallisesti aiheuttamaan Mopille tarpeetonta mielipahaa.

Mene peilin eteen ja katso, mitä sieltä näkyy.

Moppi ei ollut mikään SRK:n kädenjatke palstalla. Varmasti hänelle syntyi paineita joidenkin avausten aiheuttamista runsaista vl-"asiaton viesti" -ilmoituksista. Moppi hoiti kuitenkin palstaa parhaan kykynsä mukaan tasapuolisesti.

Mopin luopumisen syyt ovat muualla.

PS. Palstalle tarvittaisiin mahdollisimman nopeasti sheriffi, jotta tällaiset avaukset häipyisivät palstalta.

• minä

vaikka olisi paljonkin vielä sanottavaa, mutta olkoon näin.

• SRK

Tuo ihminen ei ole missään tapauksessa vapaa päättämään, mitä hän täältä poistaa.

Hän on henkisesti Rauhanyhdistyksen kovissa pihdeissä ja tekee ihan mitä sieltä käsketään.

Hänelle on lapsesta asti opetettu mikä on syntiä, ja hän toimii sen opin mukaisesti.

• Ei vl

lainkaan avausta kuten olen toisessa ketjun kommentissani todennut.

Siitä olen satavarma, että palstan sheriffinä ei voi menestyksellisesti toimia kukaan vanhoillislestadiolainen. Siellä joukossa on liian kova "SRK:n pelko" normaalin uskovaisen "Herran pelon" sijasta, jotta tällaisen julkisen keskustelupalstan sheriffinä pystyisi joku vl toimimaan tasapuolisesti. Vl-herätysliikkeen pelon ja painostuksen - kyttäyksen ja ilmiantojen yms. - maailmassa elävä ihminen ei ole kykeneväinen objektiiviseen ja tasapuolisuutta vaativaan sheriffin tehtävään.

Moppi onnistui tasapuolisuuden osalta tehtävässään erittäin hyvin.

Jos ylläpito jostain käsittämättömästä syystä valitsee palstan sheriffiksi vl-henkilön, niin hänen toimikautensa ei tule olemaan pitkä.

• teidän

luulojanne,

• Höh> Minä:lle

Tää on Fariseusten palsta,siksi yksimielisyys on "valttia", nukkukaa rauhassa!!!!!

• voit pysyä

siellä toisella palstalla!!!

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      55
      3892
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      138
      2553
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      18
      2551
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      15
      1993
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      16
      1456
    6. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      73
      1347
    7. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      106
      1334
    8. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      154
      1057
    9. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      93
      1037
    10. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      21
      988
    Aihe