Endometrioosi? Hormonihäiriö?

Wot

Mulla noin vuosi sitten kun olin 20v. Alkoi niin järkyttävät vuodot että kirjaimellisesti istuin koko päivän vessassa tai olin suihkussa. Mikään tamponi tai side taikka isot side ”vaipat” ei pitänyt niitä kurissa. Ne sisälti myös ihan tajuttomia hyytymiä jotka olivat isoimmillaan nyrkin kokosia. Normaalisti aina niukat vuodot ollu enkä voi painottaa kuinka runsaat nämä oli. En yötäkääm voinut nukkua omassa sängyssä taikka nukkua ollenkaan. Välillä istuskelin suihkussa ja otin siellä nokosia että pystyi välillä lepäämään.. Pari päivää sit niiden kanssa taistellessa olikin voimat niin lopussa ettei pysynyt enää pystyssä, ja siinä vaiheessa tajus et onki mentävä äkkiä lääkäriin. Otettiin HB ja näytti 60! Siitä sitte samantien sairaalaan ja sainkin kolme pussia verta. Mitään ei ultrassa näkynyt eikä runsaan vuodon takia muuten pystytty katsomaan. Sairaalassa sanottiin että syynä hormonihäiriö. Kellään kokemusta noin rajuista kuukautisita ja voiko liittyä kenties endometroosiin tai muuhun?

4

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lajijasuris

      Paha verenhukka jos hemoglobiini suorastaan romahtanut! (: Siis vuodenko jo ollut joka kuu samanlaista? Miten nämä voi olla niin vaikeita lääkäreille, onko edes tutkittu kunnolla??? Tämmöstä se on tässä maassa. Osa varmaan selittyy silläkin, että moni käy turhaan valittamassa (kun pisarakin on liikaa) ja tämä ajattelu välittyy sitten niihin todellista apua tarvitseviin. Sama juttu kyllä oli tauti mikä vaan.

      Kilpirauhasen toimintaa kannattaa ainakin katsoa, sillä jää yllättävän usein vähälle huomiolle. Itsellä on vajaatoimintaan lääkitys, joten tiedän tältä pohjalta. Voi syy toki olla vaikka mikä muukin. Huolellinen kliininen tutkimus ja labroja ainakin alkuun. Sairaalassa epäiltiin hormonihäiriötä, mutta onko siellä jo aloitettu tutkia näitä vai tehtiinkö vain veritankkaus ja pikatutkimukset? Kurjaa on varmasti eikä aivoillekaan ole eduksi anemian aiheuttama olotila (:

      • Wot

        Olivat tosiaan vain yhden kerran, sain samantien e pillerit käyttöön niitä kontrolloimaan. On aina olleet niukat!! mutta yhden kerran tapaus vain. Pieni kysta luki olleen papereissa muttei siitä minulle erikseen mitään maininneet, puhuivat vain hormonihäiröstä. Kilpirauhaset ja muut perus arvot check ja hyvältä näyttää. Pitää vaatia vissiin sit lisätutkimuksia asiasta! Ihme ”ulostus” sekö kohtukipuja myös ajoittain tulee mutta niihen liittyy mys jonkin verran ilmavaivoja. Kivut voivat kumminkin pahimmillaan olla sellaisia ettei pysty senttiäkään liikkumaan, lääkärissä sanottiin vain että söisin enemmän kuituja ja siinä se. Mietin vain että endossakin samoja näitä kipuja kuulema on..


      • lajijasuris
        Wot kirjoitti:

        Olivat tosiaan vain yhden kerran, sain samantien e pillerit käyttöön niitä kontrolloimaan. On aina olleet niukat!! mutta yhden kerran tapaus vain. Pieni kysta luki olleen papereissa muttei siitä minulle erikseen mitään maininneet, puhuivat vain hormonihäiröstä. Kilpirauhaset ja muut perus arvot check ja hyvältä näyttää. Pitää vaatia vissiin sit lisätutkimuksia asiasta! Ihme ”ulostus” sekö kohtukipuja myös ajoittain tulee mutta niihen liittyy mys jonkin verran ilmavaivoja. Kivut voivat kumminkin pahimmillaan olla sellaisia ettei pysty senttiäkään liikkumaan, lääkärissä sanottiin vain että söisin enemmän kuituja ja siinä se. Mietin vain että endossakin samoja näitä kipuja kuulema on..

        Ei sentään siis vuotta, hyvä! Ymmärsin vähän näin tai "jätit" vähän tulkinnanvaraa. Hyvä, että on tutkittu, mutta joskus kystatkin osoittautuvat lopulta ei-niin-harmittomiksi, joten on hyvä varmistua tai ainakin seurata, että varmasti on "harmiton" kysta. Kyllä ne suolikivut voivat tosiaan joskus olla lähes invalidisoivia. Kuidut voi auttaa tai vaikkapa se, että vähentää ns. turhia hiilihydraatteja ruokavaliossaan. Tosiaan tuolla seudulla niin monta mahdollista kivun aiheuttajaa, että vaikea on itse arvailla mistä se lähtee,


    • Raskaus

      Kuulostaa keskenmenolta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1485
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1275
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1215
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1204
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      12
      1097
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1087
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1073
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe